Йени дювр
Тарих вя онун проблемляри, №3 2010
62
İSA QULİYEV
Bakı Dövlət Universiteti, Azərbaycan tarixinin
mənbəşünaslığı, tarixşünaslığı və
metodika kafedrasının müəllimi
E-mail: Eyvazova 158@mail.com
QAFQAZ MÜSƏLMANLARININ I QURULTAYI VƏ “HÜMMƏT” PARTİYASI
Açar sözlər: “Hümmət”, N.Nərimanov, Qafqaz, müsəlman, qurultay
Ключевые слова: «Гуммет», Н.Нариманов, Кавказ, мусульманин, съезд
Key words: “Hummet”, N.Narimanov, Caucasus, Muslim, congress
Fevral inqilabının qələbəsindən sonra Azərbaycandakı siyasi şərait, eləcə də partiya və
təşkilatların açıq fəaliyyətə başlaması, yenilərinin formalaşması prosesi, milli həyatın dirçəlişi və milli
hərəkatın genişlənməsi ilə səciyyələnir. Fevral burjua inqilabından sonra Azərbaycanda aşağıdakı
partiyalar fəaliyyət göstərirdi: “Musavat”, “Türk ədəmi-mərkəziyyət” partiyası, “Müstəqil demokratik
qrup”, “Hümmət, “Ədalət”, “İttihad” (7, s.132).
Azərbaycandakı partiya və təşkilatların heç biri milli-demokratik hərəkata təkbaşına rəhbərlik
edə bilmirdi. Belə olduqda milli problemlərin həllinin təxirə salınmazlığını dərk edən qüvvələrin
müxtəlif ictimai-siyasi komitə və cəmiyyətləri yaranmağa başladı. Onların içərisində ən nüfuzlusu və
qüvvətlisi 1917-ci ilin mart ayının sonlarında yaradılan “Müsəlman ictimai təşkilatlarının Müvəqqəti
Komitəsi” oldu. Müvəqqəti komitəyə hüquqşünas M.H.Hacınski sədr seçildi (1, s.34). İcraiyyə
Komitəsinə daxil olanlar arasında “Hümmət” partiyasını təmsil edən N.Nərimanov da var idi. Eyni
zamanda komitəyə fəhlələri təmsil edən 12 nümayəndə də seçildi ki, bu da S.M.Əfəndiyevin ciddi
narazılığına səbəb oldu (10, s.313): “Milli Şura yığıldı və komitə seçildi. Amma fəhlə və kəndçi
mələk olmuşlar – bunları nə görən var, nə eşidən, təkcə adları çəkilir. Hər iki mühərirdən bir vəkil
gəldikdə otuz minəcən fəhlədən təkcə on iki vəkil çağırılmış idi. Həmçinin kəndçiləin vəkilləri də kafi
qədər deyildi” (5, s.173).
1917-ci il aprelin 6-da milli qüvvələrin həmrəyliyi ruhunda müsəlman ictimai təşkilatlarının
Şurasının iclası keçirildi. İclasın sədri M.Əzizbəyov seçildi. Şura müvəqqəti Komitə adından
“Müsəlmanlara” müraciət qəbul etdi və orada komitənin yaradılmasının məqsədi izah edilirdi (10,
s.314). Müraciətdə deyilirdi: “Komitə ümummüsəlman qurultayı çağırmaqdan, milli-siyasi proqramı
irəli sürməkdən imtina edir, lakin məhz indi millətlərin mənafeyini ən yaxşı təmin edə biləcək dövlət
idarəçiliyi haqqında fikrini bildirməyi zəruri sayır... Belə bir idarə forması, söz yox ki, yalnız
demokratik respublikadır” (3, s. 298).
Müsəlman ictimai təşkilatlarının Müvəqqəti Komitəsinin, ümumiyyətlə isə bütün siyasi
qüvvələrini fəal iştirakı ilə aprelin 15-dən 20-dək Bakıda Qafqaz müsəlmanlarının I qurultayı keçirildi
(9, s.6-7). Qurultayda Şimali Qafqaz, Gürcüstan və Azərbaycanda yaşayan türk və müsəlmanların
nümayəndələri iştirak edirdi. Bu qurultay Qafqaz müsəlmanlarının siyasi hərəkət xətlərini, inqilabdan
nə gözlədiklərini təyin və tənzim edəcəkdi (8, s.55). Qurultayda müxtəlif ictimai təşkilatlardan 300-
dən artıq nümayəndə iştirak edirdi. Qurultayın katibliyinə Əlimərdan bəy Topçubaşov, İbrahim bəy
Heydərov, Nəsib bəy Yusifbəyli, Fətəli xan Xoyski, İslam bəy Qəbulov, M.Axundov, Mustafa
Mahmudov, Həsən bəy Ağayev və Mir Yaqub Mehdiyev seçildilər. Bunlarla yanaşı “Hümmət”
partiyasının nümayəndəsi Nəriman Nərimanov da qurultayın katibliyinə seçilmişdi (2, s. 113).
Qurultaydakı məruzələri sistemləşdirmək, həmçinin siyasi, təşkilati, dini, məktəb işləri üzrə və
milli fond yaradılması məqsədilə beş komissiya təşkil olundu. Qurultayda müzakirə olunan əsas
məsələlərdən biri Rusiyanın gələcək siyasi quruluşu və əsarətdə olan xalqların hüquqlarına aid idi (2,
s. 113).