Natyurmortning janr sifatida ifodalash imkoniyatlari ancha keng. Bu uning rivojlanish tarixi bilan bog'liq



Yüklə 26,15 Kb.
tarix26.04.2023
ölçüsü26,15 Kb.
#102809
БИРИНЧИ ТАРЖИМА UZBEKCHA


Natyurmortning janr sifatida ifodalash imkoniyatlari ancha keng. Bu uning rivojlanish tarixi bilan bog'liq. Agar bu janr tarixiga murojaat qiladigan bo‘lsak, natyurmort tasviriy san’ati qadimgi misrliklar davridan beri mavjud bo‘lgan azaliy san’at ekanligini ko‘ramiz . Natyurmort rasmlari ko'pincha Misr qabrlarining ichki qismini bezash uchun ishlatilgan - qadimgi misrliklar bu oziq-ovqat va boshqa buyumlarning tasvirlari haqiqatda haqiqiy bo'lib qoladi va o'limdan keyingi hayotda foydalanishi mumkin deb ishonishgan. Qadimgi yunon natyurmortlari ham uy-ro'zg'or buyumlarini tasvirlashda katta mahorat kasb etadi. Shunga o'xshash devor rasmlari, lekin ijroda ko'proq bezakli, qadimgi Rimliklarning badavlat uylarida ham topilgan. Ular o'z uylarini rasmlar va taomlar va gullar mozaikalari bilan bezatdilar, bu esa mehmondo'stlik va fasllar va hayotni nishonlash belgisi bo'lib xizmat qildi.
O'rta asrlarda rassomlarning qiziqishi diniy mavzularga qaratilgan va shuning uchun an'anaviy ma'noda natyurmort janri deyarli unutilgan. Rassomlar natyurmortni imkon qadar diniy maqsadlarga moslashtirishga harakat qildilar. Injil sahnalari tasviriga ramziy kompozitsiyalarni kiritishdan tashqari, ular muqaddas qilingan qo'lyozmalarni bezashda ham foydalanganlar.
XVI asr oxirida va XVII asrlar davomida Flandriya va Gollandiyada natyurmortning mustaqil janr sifatida shakllanishi sodir bo'ladi. O'sha vaqtdan boshlab, natyurmort moddiy dunyoning xilma-xil ob'ektlarini uzatishda tezda ajoyib mukammallikka erishdi.
Bunday jadal rivojlanishning bir qancha sabablari bor. Birinchidan, o'sha davrda Niderlandiyada diniy islohot yuz berdi. Protestantizm piktogramma va umuman cherkov san'atini inkor etib, sahnaga kiradi. San'at cherkovdan tobora ko'proq ajralib, dunyoviy bo'lib bormoqda. Endi rassomlarning asosiy mijozlari - badavlat shahar aholisi, mehmonxona egalari, fermerlar va boshqalar. Ammo diniy dunyoqarash hali ham o'zini his qildi - birinchi natyurmortlar juda ramziy edi. U yoki bu ob'ekt o'zining yashirin ma'nosiga ega edi.
Ushbu janr gullab-yashnashining ikkinchi sababi - Gollandiyani boy juda muvaffaqiyatli mamlakatga aylantirgan Sharqiy Hindiston kompaniyasidir. Savdo kemalari ekzotik mevalar va gullar olib keldi. Gollandiya do'konlarida ziravorlar, xitoy chinni, ipak va boshqa ekzotik mahsulotlar paydo bo'ldi. Bundan tashqari, Gollandiya koloniyalari Indoneziya, Surinam, Antil orollarida, butun Osiyoda shakllangan. Ular mamlakatni boyitdi va natyurmortlarda oddiy, murakkab bo'lmagan narsalar o'rniga noz-ne'matlar, g'alati mevalar, kumush idishlar, marvaridlar va chinnilar paydo bo'ldi. Simvolizm o'z o'rnini moddiylikka beradi.
Gollandiya natyurmortining o'ziga xosligi uning kichik janrlarga bo'linishida edi va ko'pchilik rassomlar butun umri davomida faqat bitta kichik janr bilan ishladilar.
Garlem shahri gollandiya natyurmortining eng mashhur turi - "nonushta" ning vatani bo'ldi. Aynan shu shaharda o'zining natyurmortlari bilan mashhur bo'lgan Piter Klas yashagan . Uning rasmlarida asosan idish-tovoq va idish-tovoqlar qo'yilgan dasturxon tasvirlangan. Ammo narsalarni tanlash juda zo'ravonlikdir - bir stakan sharob, qalay plastinka, bulochka, seld yoki jambon, limon yoki uzum novdasi.
Gul natyurmorti kabi kichik janr hayratga soladi. Uning asosiy vakillari Yan Davidsz de Heem , Justus van Huysum va uning o'g'li Yang van Haysum . Ularning rasmlari o'zining go'zalligi bilan maftun etadi, har bir gul ajoyib mahorat bilan yozilgan.
K XVII V. natyurmort janrining asosiy xususiyatlarini ishlab chiqdi. Unda Rembrandt , Zurbaran, Pereda kabi mashhur rassomlar ishlaydi . Narsalar olamiga bag'ishlangan rasm rassomning tasvirlangan narsaga munosabatini ochib berdi, voqelikni bilishning mohiyati va to'liqligini ko'rsatdi. Rassom narsalarning moddiy mavjudligini, ularning rangi, shakli, hajmi, uy-ro'zg'or buyumlarining funktsional va estetik qiymatini, ularning inson bilan ajralmas bog'liqligini yetkazib bergan. Ammo shunga qaramay, natyurmort rasmning kichik janri bo'lib qoldi. Unda yuksak ijtimoiy g‘oyalarni ifodalab bo‘lmaydi, deb hisoblar edi.
Fransuz rassomi J.-B. Sharden natyurmortning rivojlanishiga katta hissa qo'shgan. Shuni ta'kidlash kerakki, u turli xil an'analardan o'zlashtirib, butunlay yangi turdagi san'at asarini yaratishga mohir edi. U natyurmortlarini odamlarning kundalik, maishiy hayotiga bag'ishlagan, ularni oddiy uy-ro'zg'or buyumlaridan tuzgan. Uning rasmlari kompozitsiyaning soddaligi va shu bilan birga ma'naviyat va uyg'unlik bilan ajralib turadi. Manet, Matiss, Sezanna, Braque, Sutin , Morandi kabi mashhur rassomlar Sharden va uning natyurmortlariga bo'lgan hurmatini tan oldilar.
XVII asrda tuzilgan janrning asosiy vazifalari 19-asrning o'rtalarigacha Evropa maktabida mavjud edi. Shu vaqtdan boshlab natyurmortning shakllanishida yangi bosqich boshlanadi. Ushbu janrda jiddiy o'zgarishlar ro'y bermoqda va rassomlar uchun natyurmort ijodiy tajribalar uchun juda qulay bo'lib chiqdi. Eng konservativ janrlardan biri rassomlarga o'z chegaralarida qolgan holda eng jasur, ba'zan paradoksal tajribalarni amalga oshirishga imkon berdi. Natyurmort taqdiriga kuchli ta'sir ko'rsatganlardan biri impressionistlar edi.
Ular o'zlarining rasmlarida ko'rgan narsalarining birinchi yangi taassurotlarini qo'lga kiritishga intilishdi. Ularning printsipi darhol natyurmortda o'z aksini topdi: to'g'ridan-to'g'ri tabiatdan idrok etilgan sof ranglar uyg'unligi paydo bo'ldi, kompozitsiyaning tabiiyligi va hayotiy soddaligi xarakterli xususiyatiga aylandi.
Impressionistlar tufayli rassomlar asarlar yaratishda rang, uning vizual va psixologik xususiyatlaridan faol foydalangan holda o'zlarining tasvir imkoniyatlarini sezilarli darajada kengaytirdilar. Ammo shu bilan birga, impressionistik natyurmortning paydo bo'lishi bilan allegorik, mifologik tarkib, shuningdek, mo'ybo’yoqli mo'yqalamlardan butunlay voz kechildi. Rassomlar bu janrda o'zlarini erkin his qila boshladilar va XIX asr oxiridan boshlab asrda natyurmort ikkinchi darajali janr bo'lishni to'xtatadi, u rassomlikning o'ziga xos ijodiy laboratoriyasiga aylanadi. Sezannaning chiroyli formulasi tufayli rang va shaklning ajralmas birligi natyurmort san'ati ikkinchi darajali janri bo'lishni to'xtatdi. Shu bilan birga, fovizm ustalari hajm tasviridan voz kechib, butunlay boshqacha yo'l tutdilar, shuning uchun rasmlar tekis rangli dog'lar tizimiga aylandi. Bunday holda, hajmni yo'q qilish naqshning ataylab deformatsiyasi bilan birga keladi.
Kubizm vakillari (J. Braque, P. Pikasso, X. Gris va boshqalar) natyurmortning badiiy va tahliliy imkoniyatlaridan foydalanib, makon va shaklni yetkazishning yangi usullarini o'rnatishni xohladilar . Natyurmort boshqa yo'nalishlar ustalarini ham o'ziga jalb qildi, ular shakl, rang va makon bilan tajriba o'tkazadilar, turli xil to'qimalarni qidirishni yaxshi ko'radilar.
18-asr boshlarida paydo bo'lgan asar. Avvalo, uning kontseptsiyasi o'sha davrning kognitiv pafosini aks ettiruvchi narsalar olami va tabiat in'omlarini haqqoniy va to'g'ri tasvirlash bilan bog'liq edi. O‘sha davrdan bizgacha yetib kelgan natyurmort suratlaridan xulosa qilishimiz mumkinki, rus rassomlari ushbu janrdagi ishlarida golland namunalariga tayanganlar. O'sha davrda eng mashhur natyurmort turi "Aralashtirish" edi. Rassom ko'pincha rasmda tasvirlangan ob'ektlarda hajm illyuziyasini yaratib, ichki tarkibga ega javon yoki shkafni tasvirlagan [9].
XIX asr oxirigacha asr Rossiyada natyurmort "pastki" janr hisoblangan. U asosan ta'lim muhiti sifatida, rassomlik davrida tabiatni o'rganishning birinchi bosqichi sifatida mavjud edi. Shunday qilib, Venetsianov ustaxonasida rassomlar tayyorlash, natyurmort janrini o'rganishdan boshlandi va shundan keyingina talabalar boshqa janrlar bilan ishlashga o'tdilar. Rus natyurmortining rivojlanishi uzoq vaqt davomida epizodik edi.
XIX asrning birinchi yarmida bu janrning rivojlanishida mashhur rassomlar Tolstoy, A.G. Venetsianov, I.T. Xrutskiyda oddiy go'zallikni ko'rish istagi bilan bog'liq bir oz yuksalish kuzatildi. XIX asrning ikkinchi yarmida natyurmort o'zining semantik kuchiga ega bo'la boshladi, garchi dastlab faqat P. Fedotov, V. Petrov, V. Makovskiy, V. Polenov va boshqa rassomlar kompozitsiyasining syujet yo'laklarida. Ushbu rassomlarning rasmlari janridagi natyurmort ularning asarlarining ijtimoiy yo'nalishini ochib berdi va kuchaytirdi.
XX asr boshida rus natyurmort rasmining gullab-yashnashi boshlandi, birinchi marta boshqa janrlar orasida tenglikka erishdi. Bu vaqtda rassomlar tasviriy til imkoniyatlarini kengaytirishga intilishdi, bu rang, shakl, hajm va kompozitsiya sohasidagi faol izlanishlardan iborat bo'lib, qadimgi rus va xalq san'ati, Sharq madaniyati, mumtoz merosiga murojaat qilishdi. Yangi zamonaviy mavzular, tasvirlar va badiiy texnikalar bilan boyitilgan rus natyurmorti hayratlanarli darajada tez rivojlandi: Bu natyurmortda eng ko'p sezildi. Evropa rasmining yutuqlariga bir necha o'n yilliklar ichida u impressionizmdan mavhum shakl yaratishga o'tdi.
P.Konchalovskiy, I.Mashkov, R.Falk, K.Petrov-Vodkin, Yu.Pimenov va boshqalar kabi rus rassomlari hayratlanarli asarlar yaratdilar. Ularda musavvirlar buyum va buyumning go‘zalligini ko‘rsatibgina qolmay, ayni paytda insonning ichki dunyosini, uning ruhini ochib berishgan va har bir usta bu masalani o‘ziga xos tarzda hal qilgan. Endi rassom juda ko'p shakllar va ranglarni ko'radi, u ilgari e'tiborga loyiq hech narsani topa olmagan. O'shandan beri natyurmort nihoyat va mustahkam tasviriy san'atning boshqa janrlari bilan bir qatorda turadi.
Giperrealistik uslubda bo'yash orqali o'rnatilgan an'anaga zamonaviy burilish qilishdi.Ularni ilhomlantiradigan narsalar singari, bu rasmlar ham eng oddiy narsalarni ham durdona asarga aylantirish mumkinligini isbotlaydi.
O'zining shakllanishi va rivojlanishi jarayonida natyurmort ma'lum xususiyatlarga ega bo'ldi va shuning uchun tasvir texnikasi yoki semantik mazmun jihatidan turli xil sifatlar mavjud.
Ichki mazmun va mazmuniga ko‘ra natyurmortlar janrning tarixiy evolyutsiyasi jarayonida shakllangan quyidagi turlarga bo‘linadi.

  1. XVII asr o'rtalarida niderlandiya rasmida shakllangan gulli natyurmort. Bu natyurmort go'zal ranglar uyg'unligining go'zalligi sehri bilan odamlarning ruhiyatiga ta'sir ko'rsatishga qodir. U estetik ta'sir ko'rsatadi, tasavvurni uyg'otadi, ijobiy his-tuyg'ularni uyg'otadi, inson ongida go'zallik dunyosini yaratadi. Dunyoning umumbashariy uyg'unligini aks ettiruvchi san'atning o'zi shifobaxsh kuchga ega bo'lganligi sababli, gul natyurmortlari tushkunlikni engishga yordam beradi, o'z mulohazakorlariga quvonch, shifo va yaxshi kayfiyat bag'ishlaydi. Gullar ko'pincha mevalar bilan birga yashaydi va birgalikda tabiatning go'zalligi haqida gapiradi. Ulug'vorlik va hashamat qo'shilgan elementlari kompozitsiyani badiiy ma'no bilan to'ldiradi.

  2. Natyurmort "nonushtalar" asosan oz sonli narsalardan iborat kompozitsiyadir . Ular turli xil materiallardan tayyorlanishi mumkin: shisha, keramika yoki metall. Bunday natyurmort nafaqat ma'noga to'la, odamlar va ularni o'rab turgan olam o'rtasidagi uzviy bog'liqlikni ochib beradi, balki hayotni idrok etishda sog'lom nekbinlik bilan to'ldiriladi.

  3. Diniy an'analar va ramziy ma'lumotlarni bilishni talab qiladigan natyurmort "behuda narsalar" yoki "o'rganilgan" natyurmort deb nomlangan. Natyurmortning bu intellektual turi 17-asr oʻrtalarida paydo boʻlgan. Asar Leyden universitetida va nafaqat mamlakatda, balki chet elda ham juda mashhur bo'ldi. Bunday natyurmortdagi har bir buyum mistik timsoldir .

  4. Illyuzionistik natyurmort - aralash ( trompe-l'oeil ). XVII asr o'rtalarida ham mashhur bo'ldi. Bunday natyurmortlarda illyuzionistik usul qo'llaniladi, bu uch o'lchovli makonning optik illyuziyasini mahorat bilan yaratadi. Va shunga qaramay, bu turdagi natyurmort ichki makonning kamchiliklarini bartaraf etishga qaratilgan edi. Turar-joy binolarini qurish uchun arzimagan maydon bilan ajralib turadigan natyurmortlar tug'ilgan joyi me'morlarni qavatlar soniga ustunlik berishga majbur qildi. Shu bilan birga, interyerlar hududda cheklangan va kichik xonalar va yuqoriga ko'tarilgan tor zinapoyalarga o'xshardi. Majburiy chora yotoqxona, ofis va yashash xonasining kombinatsiyasi edi. Derazalar orasidagi kichik ustunlar kichik ramkali nometall, rasmlar yoki geografik xaritalar bilan bezatilgan. Ichki makonning kamtarona dekorasi shunday edi. Shuning uchun, qandaydir tarzda yopiq xonaning chegaralarini vizual ravishda kengaytirish uchun Gollandiyalik ustalar o'zlarining rasmlarida makonning istiqboli va xilma-xilligini ishlab chiqdilar. Bundan tashqari, bu ulug'vorlik haqiqatga mos kelmasdi. Vizual ravishda, ichki illyuziya asarda davom etadi. Rassomlar uy-ro'zg'or buyumlarini alohida ehtiyotkorlik bilan nusxalashdi va erkin zonalar effektini yaratish zarurati tug'ilganda o'z tasavvurlarini vahshiyona qo'yishdi. Nafis rang berish, sezuvchanlik effekti, ob'ektlarni tanlash va kompozitsiyaning ratsionalligi tufayli soxta rasmlar aholining haqiqiy hayotini aks ettirdi.

  5. Umuman natyurmort haqida gapirganda, natyurmortning alohida janri - hashamatli natyurmort haqida gapirmaslik mumkin emas. Odatda yuqori estetik tuyg'u bilan to'ldiriladi va asosan hashamatli narsalar va juda original narsalardan iborat. Bu qimmatbaho eski chiroyli qurollar, qimmatbaho toshlar bilan bezatilgan qilichlar, ov kuboklari bo'lishi mumkin. Bunday natyurmortlar asosan boylikni ta'kidlash uchun buyurilgan.

  6. Natyurmortning yana bir xususiyati shundaki, u boshqa janrlar elementlarini uyg'un tarzda o'z ichiga oladi. Bunday misollardan biri ichki natyurmortdir [31]. Interyer natyurmort - rasm kompozitsiyasida interyer muhim rol o'ynaydigan natyurmort turi. Bunday natyurmort rassomga tasavvur qilish, g'oyalarni ifodalash uchun juda ko'p joy beradi - rassom rasm kompozitsiyasiga nafaqat kichik uy-ro'zg'or buyumlarini, balki interyerning me'moriy elementlarini, mebellarni ham kiritishi mumkin. Arxitektura makonining yordami bilan siz to'g'ri kayfiyat va fikrni etkazishingiz mumkin.

  7. Natyurmortning navbatdagi turi landshaft elementlariga ega natyurmortdir. Ko'pincha siz "yozgi uy" natyurmortini topishingiz mumkin, bu erda sahna ko'rinishi birinchi o'rinda, bog', qishloq landshafti va boshqalar fonda. Ochiq fazo botishga kuchli ta'sir ko'rsatadi - quyosh nuri va osmondan reflekslar o'ziga xos rang hosil qiladi, buning natijasida natyurmort o'ziga xos jozibadorlikka ega. Boshqa tomondan, ochiq maydon bunday natyurmort yozishda qiyinchilik tug'diradi - rassomdan peyzaj natyurmortining ko'p qirraliligini ko'rsatish talab etiladi.

  8. Landshaft va ichki natyurmort o'rtasida oraliq variant mavjud - ochiq ichki natyurmort yoki uni ba'zan derazadagi natyurmort deb ham atashadi [2]. Bir tomondan, biz ko'ramiz

ochilish orqali, landshaft, aksincha, interyer landshaft uchun ramka, "ramka" bo'lib, landshaftning o'zini tekis rasmga aylantiradi. Bunday holda, landshaftni tafsilotlarsiz yozish mumkin, u landshaft natyurmortidan farqli o'laroq, oddiygina tasvirlangan.
10) Natyurmort portreti. Natyurmort mazmuni shunday tuzilganki, rasm kimga bag'ishlangan bo'lsa, u haqida ma'lumot beradi. Bu insonning odatlari, kasbi haqida "aytib beradigan" sevimli narsalar yoki narsalar bo'lishi mumkin. Bunday portretlarga shuningdek, Juzeppe Arcimboldoning ishi kabi syurrealistik rasmlar ham kiradi , bu erda narsalar tomoshabin odamning suratini o'qiy oladigan tarzda joylashtirilgan.
Natyurmort uzoq vaqtdan beri kichik janr hisoblanganligi sababli, u ko'pincha ikkinchi darajali kompozitsiyasida sezilarli semantik yukni ko'tarib, boshqa janrlardagi rasmlarning bir qismiga aylandi. Bu janrlar orasidagi chegarani xiralashtiradi. Eng keng tarqalgan juftliklar - natyurmort + interyer , natyurmort + portret va natyurmort + kundalik rasm.
Birinchi juftlikda natyurmort interyerning o'ziga xos tarzda joylashtirilgan qismidir. Uning yordami bilan usta tomoshabinning e'tiborini ichki makon aholisining turmush tarzini tushunishga yordam beradigan ba'zi tafsilotlarga qaratadi. Bunday natyurmortlar ko'pincha tuvalning semantik markazi bo'lib xizmat qiladi, masalan, G.V. Magpies "Ostrovkidagi kabinet".
Har doim ham natyurmortgi Portret xarakterni ochish rolini o‘ynamaydi. Ba'zan buning aksi bo'ladi - odam I. Xrutskiyning "Gul va mevali noma'lum ayol" yoki E. Degasning "Gul vazasi yonida o'tirgan ayol" kartinalarida bo'lgani kabi, natyurmortning bir qismiga aylanadi .
Kundalik janrdagi rasmlarda kichik ob'ektlar kompozitsiyalarini ham topishimiz mumkin. Ob'ektlar odamlar hayotidan ajralmas, ular rassom tomonidan tasvirlangan voqeada bevosita ishtirok etadilar.
Shunday qilib, umuman natyurmort haqida gapiradigan bo'lsak, san'atning mustaqil janri sifatida u katta tasviriy ta'sirga ega ekanligini aytishimiz mumkin. U nafaqat ob'ektlarning tashqi moddiy mohiyatini ko'rsatadi. Natyurmortdagi narsalarning o'ziga xos tasviri bilan birgalikda hayotning muhim tomonlari obrazli shaklda berilishi, davr, muhim tarixiy voqealar, rassomning g'oyalari va his-tuyg'ulari aks ettirilishi mumkin.
Natyurmort eng xilma-xil bo'lishi mumkin - realistik, dekorativ, mavhum, turli xil texnika va uslublarda yaratilgan. Bularning barchasi rassomning tanloviga, uning oldiga qo'yilgan maqsad va vazifalarga bog'liq.
Haqiqiy tasviriy natyurmort - bu rassom uchun zarur bo'lgan narsalar dunyosi haqidagi bilimlar bazasi. Tasviriy san'at darsida aynan unga alohida e'tibor beriladi . Bu janr ob'ektning xususiyatlarini to'liq ochib berishga qodir va u gul, meva yoki uy-ro'zg'or buyumlari bo'ladimi, farqi yo'q. Shuning uchun, ko'plab ustalar monumental, katta hajmdagi asarlarni bo'yash uchun o'tirishdan oldin natyurmortga murojaat qilishadi.
Natyurmort kompozitsiya, rang qonunlarini tushuntirish, hajmni uzatishda chiaroskuro rolini tushunish uchun juda mos keladi. Buni hech qanday maxsus harakatlarsiz u yoki bu parametrni o'zgartirishimiz mumkinligi bilan izohlash mumkin va natijada natija juda aniq bo'ladi. Masalan, bir xil landshaft yorug'lik manbasining joylashishiga qarab yorug'lik turlarini o'rganish uchun natyurmortga qaraganda kamroq qulaydir. Agar natyurmortda biz yorug'lik manbasini o'zimiz o'zgartira olsak, u holda landshaftda biz faqat quyosh to'g'ri holatda bo'lishini kutishimiz mumkin.
Talabalarni natyurmort janri bilan tanishtirish negadir manzarali tasvirdan boshlanadi. Tasviriy natyurmort mavzusi badiiy ta'limdagi eng samarali mavzulardan biridir. Uning maqsadi vizual savodxonlik asoslarini o'rgatish, o'z-o'zini rivojlantirish uchun zarur shart-sharoitlarni yaratish va ijodkorlik bilan shug'ullanish ehtiyojini shakllantirishdir. O'quv natyurmorti quyidagi o'quv vazifalarini hal qilishni o'z ichiga oladi:

  • rang tahlili,

  • tabiat shaklini tahlil qilish,

  • bastalash,

  • yorug'lik va soya bilan ishlash.

Ammo, yuqorida aytib o'tilganidek, badiiy tarbiya estetik tarbiya bilan uzviy bog'liqdir, shuning uchun estetik tarbiyada natyurmort ham muhim rol o'ynaydi. Keling, buni batafsil ko'rib chiqaylik.
Natyurmortda kompozitsiyani to‘g‘ri tuzish o‘quvchidan go‘zallik va uyg‘unlikni anglashni talab qiladi. Axir, natyurmort - bu tasodifiy ob'ektlar to'plami emas. Har bir natyurmortning o'ziga xos mavzusi bor, shuning uchun o'quvchi nafaqat bir-biri bilan uyg'un uyg'unlashadigan, balki natyurmortning mazmunini imkon qadar kengroq ochib beradigan narsalarni to'g'ri tanlay olishi kerak. Elementlarni tanlash va ularni tasodifiy joylashtirish etarli emas. Ob'ektlarni tekislikda organik tarzda joylashtirish kerak, shundan keyingina ular bir butun bo'ladi. Keyin tabiatdan ishlash haqida gapiradigan bo'lsak, to'g'ri nuqtai nazarni tanlashingiz kerak. Bir yoki boshqa nuqtai nazarni tanlash, ishlab chiqarishdagi ob'ektlarning istiqbolli o'zgarishi tufayli rasmda kerakli chuqurlikni yaratishga yordam beradi.
Keyingi qadam ish formati to'g'risida qaror qabul qilish va varaq tekisligi ichida sozlashni muvaffaqiyatli tartibga solishdir. Rasm formati ham muhim ifoda vositasidir. Gorizontal shakl panorama tuyg'usini beradi, vertikali tantanavorlik xususiyatiga ega, kvadrat shakli barqarorlik va barqarorlik taassurotini beradi.
Ammo kompozitsiya bilan ishlash shu bilan tugamaydi. Jarayon davomida rasmning tonal va rang balansi masalasi hal qilinadi, kompozitsion markaz, fazoviy rejalar ochib beriladi.
Shunday qilib, o‘quvchi uyg‘un kompozitsiyani izlash va yaratish jarayonida narsalar olamidagi fazoviy-semantik munosabatlarni idrok qila boshlaydi.
Shuni unutmasligimiz kerakki, o'quvchining chizmasi real ko'rinishi uchun ob'ektlarning konstruktiv qurilishida to'g'ri ishlash kerak. Aynan natyurmort janri esa o‘quvchilarda konstruktiv ko‘nikmalarni shakllantirishda o‘qituvchiga katta imkoniyatlar beradi. Bizga ma'lumki, har qanday jismning shakli geometrik jismlar yig'indisidan iborat bo'lib, u qanday ob'ekt - choynak, odam yoki daraxt ekanligi muhim emas. Ammo biz natyurmortni chizishda ishlatadigan uy-ro'zg'or buyumlari dizayni juda oddiy. Xuddi shu idishlar, mevalar ko'pincha bir nechta geometrik jismlarning yig'indisidan iborat - silindrlar, sharlar va kubik shakllar. Oddiy dizayn tufayli o'quvchiga u yoki bu ob'ektni chiziqli istiqbolga ko'ra qanday chizish kerakligini tushunish osonroq.
Rang ham natyurmortning estetik idrokiga ta'sir qiladi. Noto'g'ri tanlangan rang rasmning semantik mazmunini idrok etishni buzishi mumkin. Bundan tashqari, rang - rangtasvirda eng muhim narsa , usiz estetik jihatdan muhim ob'ekt sifatida go'zal natyurmort mavjud bo'lmaydi. Rang sizga insoniy his-tuyg'ularning butun gamutini etkazishga imkon beradi va agar rassom rang fanining asoslarini bilsa , u holda tomoshabinga hissiy ta'sir qilishda ajoyib natijalarga erishadi.
Natyurmort o`quvchiga rangni, uning hissiy-badiiy-estetik tomonlarini yaxshiroq his qilishga yordam beradi.
Bundan tashqari, go'zal natyurmortdagi chiaroscuro savoli kabi bir lahzani unutmaslik kerak. Ushbu muammoning to'g'ri echimi yanada real tasvirni beradi. Tabiatdagi chiaroscuro san'atda shakllantirishning optik asosidir. Ammo yorug'lik va soya tufayli biz nafaqat ob'ektlarning hajmi va shaklini, balki ularning materialini ham etkazishimiz mumkin. Va natyurmort yagona kompozitsion guruhga birlashtirilgan jonsiz narsalarning tasviri bo'lganligi sababli, rassom uchun ob'ektlarning o'ziga xos xususiyatlarini etkazish muammosi juda dolzarbdir.
Rangni idrok etish ham ko'p jihatdan yorug'likka bog'liq. Rang va ohang munosabatlari nafaqat havo nuqtai nazaridan, balki yorug'likning o'zi - issiq yoki sovuq, sun'iy yoki tabiiy, yorqin yoki aksincha, zaif tufayli ham o'zgaradi.
Biroq, chiaroscuro obrazi nafaqat optik, balki kompozitsion qonunlarga, ya'ni yorug'lik va soya munosabatlariga ham bo'ysunishi kerak, uni rassom ustalik bilan yaratishi kerak.
Rasmni idrok etish ko'p jihatdan yorug'likka bog'liq. Yoritish yordamida siz rasmning kayfiyatini va rassomning g'oyasini etkazishingiz mumkin, masalan, rasmdagi sovuq orqa yorug'lik tomoshabinda xavotirli holatni keltirib chiqaradi. Issiq yon yoritish - aksincha, uy-joy va qulaylik tuyg'usini yaratishi mumkin, chunki tomoshabin ongsiz ravishda bunday yorug'likni chiroq, olov yoki botayotgan quyosh nuri kabi qabul qiladi. Agar siz juda yorqin yorug'likdan foydalansangiz, bu tabiat ranglarining kontrastini engillikka kamaytiradi, buning natijasida yozda yorqin quyosh nuri paydo bo'ladi. Shunday qilib, yorug'likdan foydalanib, biz rasmda kerakli hissiy kayfiyatni yaratishimiz mumkin.
Rangtasvirda yorug‘likdan foydalanish san’atini o‘zlashtirish o‘quvchiga natyurmort tasvirida ijodiy-estetik masalalarni yechishda yordam beradi.
Shunday qilib, tasviriy san'at darslarida o'quvchilarni estetik tarbiyalashda tasviriy natyurmortning muhim o'rni bu janrning o'ziga xosligi bilan izohlanadi. Birinchidan, tasviriy natyurmort unga kiritilgan ob'ektlarning estetik mazmunini aks ettiradi va bir butunlikni tashkil qiladi. Ikkinchidan, natyurmort badiiy tilining ifoda vositalari - kompozitsiya, rangtasvir, chiaroskuro, rang - aslida estetik mazmun bilan singib ketgan va o'quvchi badiiy ijodida voqelikni tasviriy va ifodali etkazish vositalaridir. Va nihoyat, tasviriy san’at o‘quvchida buyumning go‘zalligiga havas uyg‘otadi, chizgan rasmi oldida zavqlanadi, o‘z munosabatini, his-tuyg‘ularini bo‘yoqlar orqali boshqa odamlarga yetkaza olishdan zavqlanadi.
Natyurmort ko'pincha boshqa janrlarning elementlarini o'z ichiga oladi, bu katta ortiqcha. Bu tasviriy san'atni o'qitishda uzviylikni saqlashga yordam beradi. Masalan, landshaft natyurmorti ustida ishlash jarayonida olingan rejalashtirish ko‘nikmalari o‘quvchilarning peyzaj janrini keyingi o‘rganishlarida yordam beradi. Shunday qilib, o'qituvchi natyurmort janridagi qiyin daqiqalarni "ishlab chiqishi" mumkin, bu esa keyinchalik o'rganishda muammolarga olib kelishi mumkin.
Ammo shuni unutmangki, tasviriy san'at darslarida janrni o'rganish faqat badiiy mahoratni oshirish bilan cheklanmaydi. Rasmlar bilan "muloqot" estetik tarbiyaning bir xil darajada muhim elementidir. Idrok tufayli tasviriy san'at talabaning ma'naviy hayotiga kiradi, shuning uchun estetik rivojlanishning har bir yangi davri bilan barcha yangi rasm asarlari ta'limga kiritiladi. Natyurmortlarning xilma-xilligi ifoda vositalarining har birining o‘ziga xos xususiyatlarini, rasm yozishda rassomning individualligi va uslubining ahamiyatini ko‘rsatadi.
Yuqorida aytilganlarning barchasi estetik tarbiya asoslarini shakllantirish va o'quvchilarning bilish va ijodiy faoliyatini rivojlantirishda tasviriy natyurmortning keng imkoniyatlarini belgilab beradi.
Yüklə 26,15 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin