DDK: 796.2(075)
74.200.55
ЮЗ
T a q r i z c h i l a r : K.M. Mahkamjonov, TDPU «Jismoniy larbiya
metodikasi vabolalar sporti» kafedrasi pcdagogika
fanlari nomzodi, professor,
R. Abdumalikov, 0 ‘zDJTI pedagogikii fanlari
nomzodi, professor.
Ushbu o‘quv qo'llanma talabalami harakatli o ‘yinlar nazariyasi (milliy
harakatli o'yinlarning kelib chiqish tarixi, о ‘yin laming tavsiflari), milliy
harakatli o'yinlarni tashkil etish va o'tkazish uslubiyatlari hamda ota-
bobolarimiz o ‘ynab kelgan o ‘yinlar haqida bilim, ularnirvg ijtimoiy-
tarbiyaviy mohiyatlari haqida qisqacha ma’lumotlar, ko‘nikma va malakalar
bilan ta’minlashni ko'zda tutadi.
UNIVERSITETI
AKhnrot-rftSur* matkazl
€) «Tafakkur-Ho‘stoni», 2012.
KIRISH
0 £zbek xalq milliy harakatli o‘yinlarining kelib chiqish tarixi
uzoq o£tmishimiz bilan bog‘lanib ketadi.
Afrosiyob, Dalvaizintepa, Sirdaryoning quyi qismlarida (Tosh-
kent viloyati), shuningdek, Xorazm va Qoraqalpog‘iston hudud-
larida o£tkazilgan arxeologik qazilmalar, qidiruv ishlarining natijalari
asosida topilgan turli xil buyumlar, ashyolar, bezaklaming (rasm)
guvohlik berishicha, bundan 3—4 ming yillar aw al ajdodlarimiz
xilma-xil o£yinlar, jismoniy mashqlar bilan mashg£ul bo'lishgan.
Yowoyi hayvonlami tutish,
ov qilish, quvlash, nayza sanchish,
ular bilan olishish kabi yana ko'plab murakkab harakatli faoliyatlar
tasvirlarda, sopol va metall buyumlarda ifoda etilgan. Shuningdek,
Omonqo‘ton (Samarqand), Chorvoq atrofidagi (Toshkent viloyati)
yassi toshlar, g‘orlarda odamlaming ov qilish va hayvonlar bilan
jang qilish (olishish), turli o ‘yinlar bilan shug'ullanishlari aks
ettirilgan. Bunday holatlar Surxon va Qashqa vohasidagi g'orlar,
sohillardagi toshlar, Farg‘ona vodiysidagi tog'li manzillar (Chotqol
tog£lari)da ham ko‘p uchraydi.
Qadimgi ajdodlarimiz hoziigi Markaziy Osiyo hududlaridagi
barcha xalqlar (qozoq, qirg‘iz, turkman, tojik, uyg‘ur va boshq.)
bilan yaqin aloqadorlikda hayot kechirganlar.
Ularning ijtimoiy
turmush madaniyati, urf-odatlari, turli marosimlari bir-biriga juda
o ‘xshash bo£lgan. Shu sababdan ham milliy harakatli o £yinlar
o£zaro aralashib ketgan. Masalan, ko£pkari-uloq, poyga, qiz quv-
moq, otdan ag£darish, otda qilichlashish (savalash), nayza sanchish,
dor o ‘yhash, kurash kabi murakkab htimkatli o ’yinlar Markaziy
Osiyoningbarchahududlarida kcngturqulgun.
Ijlimoiy-madaniy
turmush sharoitidan kelib chiqqan «Quloq cho'zmn*, «Cshak
mindi», «Oq suyak», «Chillik» («Chilllik»). «Qulpoq tcpish»,
«Piyodapoyga», «Poda to‘p», palaxmon va KhuxmoiiUfin iosh otish,
kam ondan (yoy) nayza (o‘q) otish, «Xo‘rozlur jungi*. «Mushuk
va sichqon», «Bo‘ta soldi», «To‘qqiz tosh», «Shuvoq*, «Bckin-
machoq» kabi yuzlab milliy harakatli o‘yinlur hum htircha xalqlar,
elatlar, urag‘-aymoqlar hayotida chuqur o'rin cgallugun. Hu o'yin-
laming paydo bo‘lish tarixi 2—3 ming yildan kam emus.
«Alpomish», «Go‘ro‘g‘li», «Kuntug'mush», «Qirq qi/.*, «Tohir
va Zuhra» kabi xalq og‘zaki ijodi durdonalarida tilga oliiigun ko'plab
o‘yinlar ham, awalo, og‘izdan og‘izga o‘tib bizgacllu yet ih kelgan.
Shuningdek, o ‘g‘il uylantirish, qiz chiqarish, beshik, Nunnai, pay-
g‘ambar yoshi kabi to ‘ylar, Navro‘z, Hosil yig'ish buyramlari
(qovun sayili, gul sayili va h.k), hayitlar, gashtaklar (gnphii) va
juda ko‘p marosimlar xalqlardan xalqlarqa o‘tib kelgan.
Ularning
K o‘pkari-uloq, poyga, otdan ag'darish, qiz quvmoq, kurash kabi
o‘yinlar qatori «Piyoda poyga», «Quloq cho'zma», *Xo‘rozlar
jangi», «To'qqiz tosh» (qizlaro‘yini), «Gardkam» (oshiq o'yinlari)
kabi xilma-xil qiziqarli o‘yinlar yuqorida sanab o‘tilgan marosimlar-
ning tarkibidan o‘rin olgan.
O'zbek xalq milliy o‘yinlarining mazmunini yozib olish, ulami
yoshlaiga o‘igatish masalalari bilan shug‘ullanishga kirishish asosan
XIX asming ikkinchi yarmiga to ‘g‘ri keladi. Xalq milliy o‘yinlariga
oid m a’lumotlarni L.Bajenko (1840), A.Borj (1848), G.Vamper
(1877), A.Arandarenko (1889) kabi
rus sayyohlari va arxeolog
olimlarining asarlarida uchratamiz. XX asr boshlarida arxeologik
va tarix sohasidagi olimlarV.Bartold, A. Vinogradov, S.P.Tolstov,