PAŞA YAQUB
ÖVLİYALAR MƏSKƏNİ
QUBA MAHALI
II nəşr
Bakı-2012
(Qurban bayramı)
Paşa Yaqub
2
Rеdaktоr:
Hacı Naib Səttarzadə
Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin şimal bölgəsi üzrə səlahiyyətli
nümayəndəsi, Quba rayonunun axundu, İlahiyyat Alimi
Məsləhətçi:
Hacı Elnur Əfəndiyev
Quba şəhər məscidinin əfəndisi
Paşa YaQub « Övliyalar məskəni Quba mahalı»,
Bakı, «Zərdabi LTD» MMC, 2012,136 səh.
Əlinizdəki «Övliyalar məskəni Quba mahalı» kitabı müəl-
lifin sayca iyrimi altıncı kitabıdır. Burada Azərbaycanın Quba
böldəsində yaşamış bir çох tanınmış övliyaların mənalı həyat
yоlu araşdırılır və оnların kəramətlərindən bəhs оlunur. Birinci
nəşrdən fərqli оlaraq kitabın ikinci nəşrinə bir nеçə fəsil əlavə
оlunmuşdur.
Kitabda həmçinin Quranın surə və ayələrinin düzülüşünün
kimya, fizika, riyaziyyat, anatоmiya, astrоnоmiya, biоlоgiya,
kibеrnеtika və infоrmatika, ballistika еlmləri ilə uyğunluğundan
bəhs оlunur.
Kitab gеniş охucu kütləsi üçün nəzərdə tutulub.
Y
2012
0103
0
0500500000
Qrifli nəşr
© Paşa Yaqub, 2012
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
3
XIZIR ZİNDƏ BABA
Rəhman və Rəhim olan Allahın adı ilə
ızır Zində piri kimi tanınan müqəddəs ziya-
rətgah Bakı-Quba şosse yolunun solunda,
Siyəzən rayonu ərazisində, Beşbarmaq dağında yerlə-
şir. Bu yer xalq arasında Xızır Peyğəmbərin məqamı
kimi qəbul olunur. Belə ki, Xızır əlehissəlamı yad
etmək istəyənlər və dualarında onu vəsilə tutmaq
istəyənlər bura üz tuturlar. Beşbarmaq dağında bu
günə qədər qalan qədim tikililərin qalıqları, həmçinin
mağaralar onu deməyə əsas verir ki, bu inanc əsrlərin
sınağından çıxaraq, bu günümüzə gəlib çatmışdır.
Yəni, bizim əcdadlarımız da bu məkanı müqəddəs
tutmuş, sevə-sevə ziyarət etmiş və ibadət məqsədi ilə
burada məscid inşa etmişlər. Zində sözü ərəbcə diri
mənasını bildirdiyindən, Xızır Zində sözü də - Diri
Xızır kimi tərcümə olunur.
(Burada haşiyə çıxaraq qeyd edim ki, Quba sözü
qübbə sözünün dəyişilmiş formasıdır ki, “günbəz”,
“göy qübbəsi” mənasını verir. Orta əsrlər şahlarının
fərmanlarında da bu şəhərin adının Qübbə kimi yazıl-
dığı tarixi mənbələrdən məlumdur.)
Qurandan və Peyğəmbərin hədislərindən bizə mə-
lumdur ki, yüksəkliklərdən edilən dualar Allah dərga-
X
Paşa Yaqub
4
hında tez qəbul edilir. Musa Peyğəmbərin Tur dağına,
Məhəmməd əleyhissəlamın Hira dağındakı mağaraya
çəkilməsi də məhz bununla əlaqədar idi. Bu mənada
Xızır Peyğəmbərin də
Beşbarmaq dağını və
buradakı
mağaranı
özünə ibadət yeri seç-
məsində bir qanuna-
uyğunluq vardır. Tə-
sadüfü deyildir ki,
Xızır Peyğəmbər haqqında Quranın məhz “Mağara”
surəsində xəbər verilir. Burada deyilir ki, Musa
Peyğəmbər batini elmi öyrənmək üçün Allahdan bu
elmə malik olan Xızır Peyğəmbəri ona yetirməsini
diləyir. Rəbbim onun duasını qəbul edərək, Xızır
əleyhissəlamın yerini nişan verir. İki peyğəmbərin
görüşü və onların arasında olan dialoq çox maraqlıdır.
Belə ki, Həzrət Musa batini elmi öyrənmək üçün Xızır
Peyğəmbərə şagird olmaq istəyini bildirir. Xızır
əleyhissəlam etiraz edərək bildirir ki, sən ancaq zahiri
elmi bildiyindən, mənimlə yoldaşlıq etməyə səbrin
çatmaz, mənim gördüyüm işlərə dözə bilməzsən.
Musa Peyğəmbər təkid edərək, onun heç bir əmrindən
çıxmayacağına, heç bir işinə mane olmayacağına söz
versə də, sonadək dözə bilmir və onlar yarı yolda
ayrılmalı olurlar. Bu ibrətamiz əhvalat Quranın
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
5
“Mağara” surəsinin 60-82-ci ayələrində belə təsvir
olunur:
“Yadına sal ki, bir zaman Musa öz gənc dostuna
(xidmətində olan Yuşə ibn Nuna) belə demişdi: “Mən
(Xızırla görüşmək üçün) iki dənizin qovuşduğu yerə
çatmayınca və uzun müddət gəzib dolanmayınca geri
dönməyəcəyəm!”
“Onlar iki dənizin qovuşduğu yerə gəlib çatdıqda
(yeməyə götürdükləri) balığı unutmuşdular, balıq isə
(dirilib suya atılmış) dənizdə bir yarğana tərəf
üzmüşdü”.
“Onlar (iki dənizin qovuşduğu yerdən) keçib get-
dikləri zaman (Musa) öz gənc dostuna dedi: “Nahar
yeməyimizi gətir. Bu səfərimiz bizi lap əldən saldı!”
“O isə: “Görürsənmi, biz qayanın yanında oturdu-
ğumuz zaman mən balığı unutdum. Doğrusu, onu xa-
tırlamağı mənə yalnız Şeytan unutdurdu. (Balıq diri-
lib) əcaib bir şəkildə dənizə yollanmışdır! – deyə,
cavab verdi”.
“(Musa:) “Elə axtardığımız yer buradır!” – dedi
və onlar öz ləpirlərinin izinə düşüb gəldikləri yolla
geri qayıtdılar”.
“(Musa və Yuşə orada) Öz dərgahımızdan mər-
həmət (peyğəmbərlik və vəhy, yaxud ilham və kəramət)
əta etdiyimiz və Öz tərəfimizdən elm (qeybə dair bəzi
biliklər) öyrətdiyimiz bəndələrimizdən birini (Xızırı)
tapdılar”.
Paşa Yaqub
6
“Musa ondan soruşdu: “Öyrədildiyin doğru yolu
göstərən elmdən mənə öyrətmək şərtilə sənə tabe
olummu?”
“(Xızır) belə cavab verdi: “Sən mənimlə bir yerdə
olsan (görəcəyim işlərə) əsla dözə bilməzsən. (Sənin
onlara səbrin çatmaz, çünki mən batini elmlə iş gö-
rürəm. Sənin bildiyin isə ancaq zahiri elmdir. Sən
peyğəmbər olduğun üçün mən zahirən qadağan olun-
muş bir iş gördükdə ona etiraz edib əleyhimə çıxa-
caqsan)”.
“Axı sən bilmədiyin (batininə, mahiyyətinə bələd
olmadığın) bir şeyə necə dözə bilərsən?”
“(Musa) dedi: “İnşallah, səbirli olduğumu görə-
cəksən. Sənin heç bir əmrindən çıxmayacağam!”
“(Xızır:) “Əgər mənə tabe olacaqsansa, səbəbini
sənə izah etməyincə məndən heç bir şey haqqında
soruşma!” – dedi”.
“Bundan sonra onlar durub yola düşdülər.
Gəmiyə mindikləri zaman (Xızır) onu deşdi (gəminin
bir-iki taxtasını sındırıb çıxartdı). (Musa) dedi: “Sən
gəmidə olanları suya qərq etmək üçünmü gəmini
deşdin? Doğrusu, (günahı) böyük bir şey etdin
(olduqca çirkin bir iş gördün)”.
“(Xızır) belə cavab verdi: “Sənə demədimmi ki,
mənimlə bir yerdə olanda (görəcəyim işlərə) əsla dözə
bilməzsən?”
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
7
“(Musa) dedi: “Unutduğum bir şeyə görə məni
danlama və məni öz işimdə (sənə tabe olmaqda) çətin-
liyə salma!”
“Yenə getdilər, nəhayət, bir oğlan uşağı ilə rast-
laşdıqda (Xızır) dərhal onu öldürdü. (Musa) dedi:
“(Heç bir günah iş tutmayan, buna görə də qisasa la-
yiq olmayan) pak (məsum) bir canamı qıydın? Doğ-
rudan da, çox pis bir şey etdin (çox pis bir iş
gördün)”.
“(Xızır) yenə belə cavab verdi: “Sənə demədimmi
ki, mənimlə birlikdə olanda (edəcəyim əməllərə) əsla
dözə bilməzsən?”
“(Musa) dedi: “Əgər bundan sonra səndən bir
şey barəsində xəbər alsam, bir daha mənimlə yoldaş-
lıq etmə. (Hərəkətlərinə etiraz etdiyim, səni qınadığım
üçün) sən artıq mənim tərəfimdən üzrlüsən (məni atıb
getməyə haqqın vardır)”.
“Sonra yenə yola düzəlib getdilər. Axırda bir
məmləkət əhlinə yetişib onlardan yeməyə bir şey
istədilər. Əhali onları qonaq etmək (Musaya və Xızıra
yemək vermək) istəmədi. Onlar orada yıxılmaq
(uçulmaq) üzrə olan bir divar gördülər. (Xızır) onu
düzəltdi. (Musa) dedi: “Əgər istəsəydin, sözsüz ki,
bunun müqabilində bir muzd (çörək pulu) alardın. . .”
“(Xızır) dedi: “Bu artıq mənimlə sənin aranda ay-
rılıq vaxtıdır. (Zahirən naməqbul olduğunu gördüyün
üçün) dözə bilmədiyin şeylərin yozumunu (batinini, iç
üzünü) sənə xəbər verəcəyəm!”
Paşa Yaqub
8
“Belə ki, gəmi dənizdə çalışıb-vuruşan bir dəstə
yoxsula mənsub idi. Mən onu xarab etmək istədim,
çünki həmin adamların arasında (yaxud qabağında)
hər bir saz gəmini zorla ələ keçirən bir padşah var
idi”.
“Oğlana gəldikdə, onun ata-anası mömin kim-
sələr idi. (Mən onun alnına baxıb gördüm ki, həddi-
buluğa yetişəndə kafir olacaq) buna görə də biz (onun
böyüyəndə) ata-anasını da (öz arxasınca) azğınlığa və
küfrə sürükləməsindən qorxduq”.
“Və Rəbbinin onun əvəzində onlara daha təmiz və
(ata-anasına qarşı) daha mərhəmətli olan başqa bir
övlad verməsini istədik”.
“Divara gəldikdə isə, o, şəhərdə olan iki yetim
oğlanın idi. Altında onlara çatası bir xəzinə vardı.
Onların atası əməlisaleh (bir adam) idi. Rəbbin
onların həddi-buluğa çatmalarını və Rəbbindən bir
mərhəmət olaraq öz xəzinələrini tapıb çıxartmalarını
istədi. (Ya Musa!) Mən bunları öz-özümdən etmədim
(yalnız Allahın əmrini yerinə yetirdim). Sənin səbr
edib dözə bilmədiyin şeylərin yozumu (batini mənası)
budur!”
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
9
İyirmi yanvar gecəsi Zində Babanı
pərişan gördüm
irdə olarkən söhbət etdiyim Peyğəmbər
aşiqlərinin danışdıqlarından da buranın
həqiqətən Peyğəmbər məqamı olduğuna şübhə yeri
qalmırdı. Belə ki, bu ziyarətgahdan mənəvi ilham alan
Quba
rayonunun
Əlibəyqışlaq
kənd
sakini
Abdurahmanova Növrəstə Rəcəbalı qızının bu
mövzuda danışdıqları oxucular üçün də maraqlı
olacaq:
- Uşaqlığımdan bu pirə böyük inamım var və
imkan daxilində tez-tez ziyarət etməyə çalışıram.
Hərdən yuxuma da girir. 1990-cı ilin yanvarın 19-dan
20-nə keçən gecə yuxuda gördüm ki, Xızır Zində
Baba Beşbarmaq dağının başında oturub, əli üzündə
yollara baxır. Çox qəmgin, pərişan oturmuşdu. Sanki
çiyinlərində ağır yük vardı. Fikirləşdim ki, görəsən nə
baş verib ki, Baba belə qəmlidir. Səhər açılanda
eşitdim ki, rus qoşunları Bakıda qırğın törədiblər.
Gənc yaşlarımda bir
gecə ailəlikcə evdə yatmış-
dıq – deyə, müsahibim
söhbətini davam etdirir: -
Otaqda məndən başqa
anam və kiçik bacı-qar-
daşlarım vardı. Gecə yuxu-
dan ayılıb, anamın üstünün
P
Xızır Zində pirindəki qədim
tikilinin qalıqları
Paşa Yaqub
10
açıldığını gördüm. İstədim durub yorğanı anamın üs-
tünə çəkəm, amma hava soyuq olduğundan və yuxu
şirin olduğundan fikrimdən vaz keçdim. Birdən öz-
özümə fikirləşdim ki, körpə olanda anam mənim
üstümü nə qədər örtübdür, gecələri başımın üstündə
dayanıbdır, indi mən bir dəfə qalxıb onun üstünü örtə
bilmirəm. İçimdə özümü qınamağa başladım. Bu anda
qapı pəncərələr tayba-tay açıldı, içəri külək daxil oldu
və küləklə birgə otağa gülab ətri yayıldı. Elə bu vaxt
qapının ağzında bir kişi göründü. Kişi əlindəki əsanı
yerə vurub, “Dur ananın üstünü ört” deyə əmr etdi.
Mən qaranlıqda kişinin üzünü aydın görə bilməsəm
də, səsini və hənirtisini açıq eşidirdim. Yatağımdan
qalxıb, yorğanı anamın üstünə çəkdim və qayıdıb
yerimə girdim. Bu vaxt həmin kişi sağ biləyimdən
yapışıb, “Mən Xızır Zindəyəm” – dedi və yox oldu.
Bir anlığa fikirləşdim ki, görəsən bu yuxudur, yoxsa
reallıq? Ətrafa baxdım ki, qapı-pəncərə hələ də
açıqdır, anamın üstü isə örtülüdür (hansı ki, anamın
üstü əvvəlcə açıq idi, sonra mən örmüşdüm). Durub
qapı-pəncərəni də örtərək, təkrar yatağıma uzandım.
Mənim həyatım çox çətinliklərlə keçib, - deyə,
Növrəstə xanım söhbətini davam etdirir: - vəziyyətdən
çıxmaq üçün həmişə Allaha və Xızır Zində Babaya
dua etmişəm. Bir gecə yuxuda iki qoç gördüm – biri
ağ, biri qara. Ağ qoçun boynunda qara yaylıq, qara
qoçunsa boynunda ağ yaylıq vardı. Bir səs mənə dedi
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
11
ki, bu qurbanlar Xızır Zində Babanındır. Bu yuxunu
bir neçə il dalbadal təkrar-təkrar görsəm də, əhəmiyyət
vermirdim. Bu ilin yanvar ayında yenidən yuxuda hə-
min qoçları gördüm. Bu dəfə həmin səs mənə konkret
olaraq dedi: ”Bilirsən, bu qurbanları hara aparmalısan?
Bu qurbanları Xızır Peyğəmbərin ocağına aparma-
lısan; diri Peyğəmbərin ocağına” Artıq mən bu yuxuya
ciddi yanaşmağa başladım və pul toplayıb iki qoç
aldım – biri ağ, biri qara. Ağ qoçun boynuna qara yay-
lıq, qara qoçun da boynuna ağ yaylıq bağlayıb, keçən
ay (avqustda) gətirib burada – Beşbarmaq dağında
kəsdim. Qurbanları kəsib gedəndən sonra özümdə
xeyli yüngülləşmə hiss elədim. Sıxıntılarım yavaş-ya-
vaş azalmağa başladı. İçimdə özümü qınadım ki, gərək
mən bu qurbanları neçə il bundan qabaq kəsəydim.
eri gəlmişkən qeyd edim ki, Növrəstə xanımın
ulu babası Şeyx Abdulla və onun nəvəsi
Abdulvahab Əfəndi də kəramətləriylə məşhur olan
övliyalar olublar. Onların qəbrləri Ağbil kəndinin qə-
birstanlığındadır və möminlərin sevimli ziyarətgahıdır.
Biz səni bir oğulla müjdələyirik
Məmmədova Xuraman Əjdər qızı - Oğuz rayonu-
nun Kərimli kənd sakini:
- Təzə gəlin olan vaxtlarımda yuxuda gördüm ki,
dağın başında, böyük bir qəbirin yanındayam, yalva-
rıram ki, «Ay Zində Baba, səndən bir oğul istəyirəm».
Y
Paşa Yaqub
12
Bir neçə gün dalbadal bu yuxunu gördüm. Aradan bir
müddət keçəndən sonra, oğlum dünyaya gəldi. Zində
Babanın kim olduğunu, harada dəfn olunduğunu öy-
rənmək istəsəm də, buna nail ola bilmirdim. Günlərin
birində həyətə dilənçi girdi, qaynanam ona nəzir ve-
rərkən, evə dəvət etdi ki, bir stəkan çay içsin. Dilənçi
dedi: «Tələsirəm, Zində Babanı ziyarətə gedirəm».
Dedim: «Kimi ziyarətə gedirsən?» Dedi: «Zində Ba-
banı». Dedim: «Neçə ildir mən onu axtarıram, yerini
tapa bilmirəm». Dedi: «Quba yolunun üstündə, dağın
başındadır». Mən ona nəzir verdim ki, mənim adım-
dan ziyarətgaha qoysun. Nəhayət, aradan bir neçə il
keçdi, uşaq beş yaşa çatanda, sudurğa keçirdi, ölüm
ayağında oldu. Əl açdım göyə, dedim: «Ya Rəbbim,
bu uşaq ayılsın, birinci sinfə gedən gün kəndimizdə
olan Çərşənbə ocağında qurban kəsərəm». Həmin
andaca uşaq ayıldı. Böyüyüb, birinci sinfə gedəsi oldu.
Həyat yoldaşım və digər kişi qohumlarımız qurban
kəsməyə icazə vermədilər. Dedilər ərəb müəlliflərinin
kitablarında pirdə qurban kəsməyi qadağan edirlər.
Uşaq üç gün dərsə gedəndən sonra, sağ biləyinin
aşağısından çiban çıxdı, dörd ay əlinə qələm ala
bilmədi, yoldaşlarından geri qaldı. Aradan bir il də
keçdi, yenə də qurbanı kəsməyə icazə vermirlər. Ürə-
yimə dammışdı ki, bu il də uşağa nə isə olacaq. Sen-
tyabrın birində uşaq məktəbli formasını geyib, 2-ci
sinifə yola düşürdü ki, pilləkəndən düşəndə ayağı
ilişib, yerə yıxıldı. Yerdə şüşə qırığı varmış, uşağın
çənəsinin altından batdı, məktəbli forması al qana
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
13
boyandı. Həkim çağırdıq, şüşəni çıxarıb, yarasını sarı-
dı. Yenə də qurbanı kəsməyə icazə vermədilər. Nəha-
yət, bir il də ötdü. Üçüncü sinfə getməyinə bir neçə
gün qalmış ürəyim əsirdi ki, görəsən bu il nə olacaq?
Allaha yalvarırdım ki, heç nə olmasın. Nə isə... Mək-
təb başlamasına üç gün qalmış, uşaq meyvə ağacından
yıxılıb sağ qolu qırıldı. Bu hadisədən sonra, hamı başa
düşdü ki, bütün bunlar qurbanı gecikdirdiyimizə görə
baş verir. Mən təkid edərək, bir qoç aldırdım, aparıb
Çərşənbə ocağında kəsəndən sonra uşaqda heç bir
problem olmadı.
ŞEYX İBRAHİM ƏFƏNDİ
Rəhman və Rəhim olan Allahın adı ilə
alq arasında Əfəndi Baba adı ilə məşhur olan
Şeyx İbrahim Əfəndi övliyaların görkəmli-
lərindəndir. O, XIX əsrdə Şabran rayonunun Qalagah
kəndində yaşamışdır. Atasının adı İsmayıl, babasının
adı Musa Axund olub. Ata babası Çələbi Axundun
XVIII əsrdə Şam şəhərindən gəldiyi bildirilir. Ümu-
miyyətlə, onların soy kökü ata tərəfdən haşimilər
nəslindən Həmzə Şühədaya, ana tərəfdən isə, Həzrət
Aişə vasitəsi ilə Həzrət Ömərə bağlanır.
İbrahim Əfəndi ilk təhsilini Qalagahda öz ata-
babalarından almışdır. Elmə böyük həvəsi olduğundan
Kürdəmirli Mövlanə Şeyx İsmayıl Əfəndiyə (1782-
X
Paşa Yaqub
14
1848) intisab etmiş, iyirmi bir il ona mürid olaraq,
irşad üçün icazənamə almışdır. (Onunla birlikdə Xas
Məhəmməd, Molla Məhəmməd Yaraqlı (1777-1838),
Seyid Cəmaləddin əl-Qumuği, İmam Qazi Məhəmməd
(Şeyx Şamilin mürşidi) və digər tanınmış şəxsiyyətlər
də Mövlanəyə mürid olmuş, elmin sirlərini öyrənərək,
irşad üçün ondan icazənamə almışlar.) Nənqşibəndi
Şeyxi Mövlanə Hacı İsmayıl Əfəndiyə intisab
etməsini İbrahim Əfəndi belə xatırlayır:
“Gəl əvvəl başdan söyləyim ki, bu övliyalıq elmi
(Nəqşibəndilik – müəllif) tamam yer üzərindən götü-
rülmüşdü. Ancaq alimlik (fiqh elmi) var idi bizim döv-
rümüzdə. Biz fəqirlər bu elmlə məşğul idik. Eşidirdik
ki, Şirvana övliyalar gəlib-gedirlər. Sonra haqlıq ilə
Mövlanə Hacı İsmayıl Şirvani (Allah ondan razı
olsun) Kürdəmirə gəldi, sakin oldu və bir para müxlis
(xalis) adamlara özü xəbər göndərdi ki, “buraya
gəlin”. Bir də Diyallı Məhəmmədə. Ona da elan etdi
ki, “bir buraya, mənim yanıma gəl!” O, cavabında
dedi: “Səndən irəli çox adamlara getdik, bir şey hasil
olmadı”. Mövlanə qurbanolduğum cavabında dedi ki,
bu da onların birisi olsun. Xəlilli Molla Məhəmməd öz
dilindən söylədi ki, “Mən görə-görə Diyallı Məhəm-
məd Əfəndi mərhum Hacı İsmayılın yanına getdi-
gəldi. Mən ondan xəbər aldım ki, nə gördün? Buyurdu
ki, “Mən gedən vaxtda Mövlanəni (İsmayıl Şirvanini)
məscid qabağında əyləşmiş və yemişan ağacına söy-
kənmiş gördüm. Mənə dedi: “Dəstamazın yoxdursa
dəstamaz al”. Cavabında dedim ki, dəstəmazım var.
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
15
Buyurdu: “Üzü qibləyə mənim yanımda əyləş və gö-
zünü yum”. Mən də o təhər ki, buyurmuşdu, əyləşdim.
“Boş dur”-dedi. Yəni qəm və qüssə qəlbinə gətirmə.
Mən də boş durdum, nagah ustadım Şeyx Məhəmməd
Cekli kömürdən qara qabağımda durdu. Mən ağladım.
Çünki ustadımdır deyə. Sonra dedi: “Ağlama, onda
heç nə yoxdur”. Bu vaxt qəlbimdə fikirləşdim ki, əgər
Məkkə və Mədinəni mənə müayinə (aşkar) göstərsə,
gerçək övliyadır, yoxsa yox. Elə fikirləşən kimi tələbim
hasil oldu (yəni bu şəhərlər göründü). Sonra buyurdu:
“Get, daha gəlmə”.
Mövlanənin ki, haqlığı bilindi, xalq Hacı Məhəm-
məd Səid Əfəndini vəkil edib, onun qulluğuna gön-
dərdilər. O, Mövlanəyə dedi: “Adamlar sənə salam
göndərdilər, dedilər ki, eşitmişik bəy həqq təriqət
gətiribdir. Necə olsun gərək?” O da dedi ki, “Bu haqq
təriqət hər adamın işi deyildir. Neçün ki, uzun işdir”.
Məhəmməd Səid Əfəndi dedi: “Bəs biz zəlalətdə
qalaq? Bizə bir çarə”. Buyurdu: “Doğrudur, zəlalətdə
qalmaq olmaz”.
Biz fəqirlər uzaqdan baxırıq ki, yanına gəlib,
gedənlər qəbir əhlindən kəşflə xəbər verirlər. Onlar-
dan xəbər aldıq: “Sizdə bu hal necə zahir oldu?”
Onlar dedilər: “Bu yolda çox əziyyət çəkdik”. Soruş-
duq: “Heç bir adam buna taqət gətirə bilməzmi?”
Dedilər: “Allah qismət etsə olar”. Soruşduq: “Bəs
necə edək ki, əhli əzab olmayaq?” Dedilər: “Mövla-
nəyə mürid olmaqla mümkündür”.
Paşa Yaqub
16
eləliklə, Mövlanədən icazənamə alan İbrahim
Əfəndi Qalagaha qayıdaraq, Şeyx kimi fəa-
liyyətə başladı. O, elmi biliyinə və kəramətinə görə
təkcə öz kəndində deyil, bütün Quba mahalında və
Dağıstanda şöhrət qazandı və sevildi. Tezliklə Azər-
baycanın bir çox bölgələrindən, həmçinin Dağıstan
mahalından
onun
yanına
müridlər gəlməyə başladılar.
Şeyx İbrahim Əfəndinin
İsmayıl,
Əbdülvahab
və
Məmməd (Molla Məmməd)
adında üç oğlu olmuşdur.
Övladları da atalarının yolu ilə
gedərək,
İslam
dininin
təbliğində mühüm rol oynamış
və Qafqazda Şeyx Şamilin
rəhbərliyi ilə gedən müridizm
hərəkatında fəal iştirak etmişlər.
Onların bu fəaliyyəti çar Rusiyasını qəzəbləndirdi-
yindən atanı və üç oğulu həbs etmişlər. Molla
Məmməd qaçaraq, İrana keçmiş, Əfəndi Baba iki oğlu
ilə Sibirə sürgün olunmuşdur. (Sonralar Molla Mə-
həmməd İranda dəstə toplayaraq, Azərbaycana
keçmək istəmiş, lakin gəlməyinə bir gün qalmış zə-
hərlənərək öldürülmüşdür.) Yeddi il bir yerdə
qaldıqdan sonra İsmayıl Əfəndi ilə Əbdülvahab
B
Əbdülvahab Əfəndi
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
17
Əfəndi Kazana göndərilmiş, ataları isə Səfəralı adlı
müridi ilə Sibirdə qalmışdır.
Kazanda olarkən İsmayıl Əfəndi ömrünü başa vur-
muş, qardaşı onu orada dəfn etmişdir. Lakin, vəsiyyət
etmişdir ki, nə vaxt yuxuna gəlsəm, məni buradan
çıxarıb, vətənimə apararsan. Qəbrimi açanda isə,
buradakı dostlarım yanında olsun.
Aradan
bir
müddət
keçəndən sonra Əbdülvahab
Əfəndi Azərbaycana qayıdır.
İki ildən sonra İsmayıl Əfəndi
onun yuxusuna girərək, nəşinin
çıxarılması barədə işarə verir.
Əbdülvahab Əfəndi artıq qocal-
mışdı. Odur ki, oğlu Həmdullah
Əfəndi ilə, Dəhnəli Hacı Nəcəfi
Kazana göndərir. Onlar deyilən
ünvanlarda İsmayıl Əfəndinin
qəbri-şərifini
və
dostlarını
tapırlar. Məsələdən agah olan
dostlar əhalinin müqəddəs ziyarətgahına çevrilmiş
şərif məzarın heç bir halda açılmasına razılıq ver-
məyəcəklərini bildirirlər. Lakin, Dəhnəli Hacı Nəcəf
xəncərini çəkərək: “Mən qəbri açmağa gedirəm, kimin
hünəri varsa yaxın gəlsin” deyir. Övliyanın dostları
əlacsız qalıb, qəbri özləri açırlar və nəşi tabuta
qoyaraq, ehtiramla və göz yaşları içində yola salırlar.
Ябдцлващаб Яфянди
вя гардашы Исмайыл
Яфянди
Paşa Yaqub
18
İsmayıl Əfəndinin mübarək nəşini gətirən qatar
Şabran stansiyasına çatanda, yerli əhalinin çox hissəsi
onları qarşılamağa çıxmışdı. Ağsaqqallar Həmdullah
Əfəndiyə: “Sağ ol ki, atanın cənazəsini vətənə gətir-
din, sənə halal olsun” - deyəndə, Həmdullah Əfəndi:
“Onu mən gətirmədim, onu Hacı Nəcəfin xəncəri
gətirdi” - deyərək Hacının xəncərini göstərmişdir.
Camaat övliyanın cənazəsini çiyinlərinə alıb, Qalaga-
ha üz tutur. Həmin gün bütün bölgə əhalisi Qalagahda,
İsmayıl Əfəndinin dəfn mərasiminə toplaşmışdı.
Kənddə indiyədək görünməmiş qələbəlik vardı. Quba
mahalının və Dağıstanın demək olar ki, bütün ağsaq-
qalları, nüfuzlu adamları bu mərasimdə iştirak etmək
üçün Qalagaha gəlmişdilər. Ağsaqqallar təklif edirlər
ki, cənazə açılmadan dəfn edilsin. Lakin Əbdülvahab
Əfəndi etirazlara baxmayaraq cənazəni açır. İki il
keçməsinə baxmayaraq, kəfən indi bükülmüş kimi idi.
Əbdülvahab Əfəndi: “Baxın görün diri övliya necə
olur”-deyib, qardaşının üzünü açır. İsmayıl Əfəndi
sanki yuxuya dalıbmış kimi, sifətində, bədənində heç
bir dəyişiklik olmadan uzanmışdı. Toplaşanlar bu
möcüzədən heyrətə gəldilər. Allahu-Əkbər sədaları
göylərə yüksəldi. Elə bu sədalar altında da İsmayıl
Əfəndini atasının yanında dəfn etdilər.
Övliyalar məkanı. Quba mahalı
19
İsmayıl Əfəndinin oğlu Həmdullah Əfəndi də
dövrünün savadlı və çox böyük nüfuza malik şəxsiy-
yəti olmuşdur. O, İttihad parti-
yasının üzvü olmaqla, Azərbay-
can Xalq Cümhuriyyəti dövrün-
də Parlamentin üzvü seçilmişdir.
Kafir ermənilər 1918-ci ildə Qu-
ba mahalında soyqırım törədən-
də, həmçinin 1920-ci ildə bol-
şeviklər daşnaklarla birləşib
Azərbaycana hücum edəndə
Həmdullah Əfəndi ətrafına 2500
nəfərlik dəstə toplayaraq xalqın
müdafiəsinə qalxmışdır. Ona bu
döyüşlərdə dostu Qaçaq Mayıl
1500 nəfərlik dəstə ilə, Əli Bəy Zizinski 2000 nəfərlik
dəstə ilə kömək edirdilər. Onların şücaətləri haqqında
məndən qabaqkı müəlliflər geniş tədqiqat apardıqla-
rından, mən bu mövzu üzərində çox dayanmıram.
Təkcə onu qeyd etməyi lazım bilirəm ki, düşmən
Həmdullah Əfəndinin başına böyük məbləğdə pul
qoysa da, istəyinə çata bilmir. Kafirlər daha murdar
yola əl atırlar. Onlar mahalın qadınlarını toplayıb,
işgəncə verməyə başlayırlar. Və Həmdullah Əfəndiyə
xəbər göndərirlər ki, qadınların azad olmasını istə-
yirsənsə, silahı yerə qoy. O da məcbur olub döyüşü
dayandırır və dağlara çəkilir. Bununla da Azər-
baycanda sovet hökuməti qurulur.
Щямдуллащ Яфянди
Paşa Yaqub
20
Diqqətinizi maraqlı bir məqama cəlb edim ki,
Həmdullah Əfəndi və onun ata-babaları Rus işğalına
qarşı mübarizə aparsalar da, bu nəslin digər nüma-
yəndələri olan Qəzənfər Musabəyov (Əfəndiyev),
Ayna Sultanova (Əfəndiyeva) bu hökumətə inanaraq,
ona xidmət edirdilər. Amma zaman göstərdi ki, düş-
mənə bel bağlamaqda onlar yanılıblar. Xidmətlərinin
heç on ili tamam olmamış M.Bağırov onların
güllələnməsi haqqında əmr verdi. Bunun ardınca da
Həmdullah Əfəndi həbs olundu və güllələndi. Yaxın
ətrafı ona təslim olmamağı, qaçmağı məsləhət görsələr
də, cavab verib ki, “istəmirəm mənə görə yenidən
qadınları incitsinlər”. Lakin, Allahsızlar hökuməti
yenə də qadınlardan əl çəkmədi. Həmdullah Əfəndi
həbs olunduqdan sonra onun 103 yaşlı qoca anasını
kəl arabasına uzandıraraq, qızları və nəvələri ilə
birlikdə Qazax rayonuna sürgün etdilər. (Hazırda onun
qəbri ziyarətgahdır və Qazax rayonunda “Qərib bacı”
adı ilə tanınır.)
Dostları ilə paylaş: |