Termiz davlat universiteti xorijiy filologiya fakulteti filologiya va tillarni o



Yüklə 43,8 Kb.
səhifə1/5
tarix27.02.2023
ölçüsü43,8 Kb.
#85767
  1   2   3   4   5
Norto\'raeva Moxigul Sayridin qizi DANTE VA MILTONDAGI DUNYO MODELI


O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
XORIJIY FILOLOGIYA FAKULTETI
FILOLOGIYA VA TILLARNI O’QITISH: INGLIZ TILI TA’LIM YO’NALISHI


KURS ISHI
MAVZU: DANTE VA MILTONDAGI DUNYO MODELI

ILMIY RAHBAR: Solijonov J
BAJARDI: Norto'raeva Moxigul

Termez -2023


MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………....3
ASOSIY QISM:………………………………………………………………..7
1.Milton va Dantening "Jannat" tahliliy taqqoslash tadqiqoti…………………..7
2.Jahannam geografiyasi: Milton Dantega qarshi qarashlari…………………..11
3.Dante va Milton asarlarida dunyo modeli……………………………………15
XULOSA………………………………………………………………………24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………..27

KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Uyg'onish davri inson tabiati va dunyoviy ruhiy tajribalar va tushunchalar o'rtasidagi munosabatlar va yuqori dunyo tuzilishidagi ruhning keyingi mavqeini o'rganishning yangi to'lqini bilan ajralib turadi. Boshqa tomondan, jannat tushunchasini gipoteza qilish va kengaytirish uchun birinchi navbatda o'limdan keyingi hayotning umumiy doirasini yaratish va dunyoning turli qismlariga kirish va ruh sharoitlarini yaxshilash imkoniyatlari kabi masalalarni aniqlashtirish kerak edi. vaqt o'tishi bilan. Dante ham, Milton ham keyingi dunyo masalasiga, xususan, uning ilohiy ilhom yoki jannat bilan to'yingan qismiga to'xtalib o'tdilar. Ushbu maqola ikkala asarning qiyosiy tahlilini ko'rsatadi va asta-sekin ikkala syujet ham "yo'naltirilgan harakat" sifatida tashkil etilganini yoki katalizlangan yoki bilish bilan birga ekanligini va mualliflar boshqa dunyo ierarxiyasini tasvirlashda turli nuqtai nazardan qarashlarini ko'rsatadi: Milton fazoviy tashkilotga aniq e'tibor qaratadi, Dantening Jannat haqidagi keng qamrovli ijodiy hisobi fazoviy va vaqtinchalik ramkalarni nazarda tutadi.
Dante jannatida tabiiy fazilat va falsafaning mukammalligini Quyosh olami tasdiqlaydi. Bu yerda buyuk sxolastik ilohiyotchilar falsafaning mukammalligini ifodalaydi. Bonaventure va Foma Akvinskiy Platon yoki Aristotel dahosidan ustun turadigan gigantlar sifatida ajralib turadi. Ularning "quyosh"dagi mavqei Limbo soyasida yashovchi munosib butparast faylasuflarning pozitsiyasidan farq qiladi. Dante biz uchun Limboning "baxtida" yashovchi tabiiy falsafaning kuchlarini tasvirlaydi, lekin u osmonda nasroniy faylasuflarining yorqin ishtiroki orqali falsafaning to'liq imkoniyatlarini ochib beradi.
Dantening tabiat va inoyat o'rtasidagi ijobiy munosabati Cherkov va davlatning salbiy tasvirini ko'rib chiqqach, buziladi, deb e'tiroz bildirish mumkin. Dante bir necha bor cherkovni va ayniqsa Papani (Boniface VIII timsolida) haqorat qiladi. Dante, Muqaddas Rim imperiyasi orqali qayta tiklangan Rim imperiyasi o'zini-o'zi ta'minlaydi va cherkov aralashuvidan butunlay mustaqil ekanligiga ishonadi. Bu yerda Cherkov va Davlat neft va suv kabi alohida qolishi kerakdek tuyuladi.
Bu Dantening haddan tashqari sodda o'qilishi. Dante cherkov davlatni muqaddaslashi mumkinligi va kerakligi haqida bahslashmaydi. Dante cherkovning davlat ishlariga aralashuviga qarshi chiqadi. IV asrga qaytib, Dante Konstantin cherkovni davlat bilan aralashtirib yuborganiga ishonadi va shundan beri tartibsizlik hukm suradi. Dante cherkov va davlat to'liq uyg'unlikda mavjud bo'lishi haqidagi tasavvurni ilgari suradi. Biroq, bu faqat cherkov cherkov sifatida, davlat esa davlat sifatida faoliyat yuritganda sodir bo'lishi mumkin. Dante tabiatning Davlat holatida tabiat sifatida ishlashi va cherkov misolida inoyatning inoyat sifatida ishlashi haqida bahs yuritadi.
Dantening tabiatni takomillashtirishning inoyat modelini ilgari surgan ijobiy yo'lini aniqlab, biz Miltonning tabiat va inoyatga munosabatini qisqacha ko'rib chiqamiz, chunki u g'ayritabiiy bajarishning apofatik yoki salbiy yo'li bilan bog'liq. "Yo'qotilgan jannat" oxirida Milton Odam Atoning og'ziga salbiy ilohiyot an'anasini mukammalroq umumlashtira olmaydigan so'zlarni qo'yadi:
Men juda ko'p ko'rsatma berdim, men endi ketaman,
Juda xotirjam va o'zimni to'ldiring
Bu Idishda nimani o'z ichiga olishi mumkinligini bilish;
Bundan tashqari intilish mening ahmoqligim edi.
Bundan buyon men itoat qilish eng yaxshisi ekanligini bilib olaman. (Yo‘qotilgan jannat 12. 557-61)
Maykl javob beradi: "Buni o'rganganingizdan so'ng, siz bu miqdorga erishdingiz." (PL 12. 575) Shunday qilib, Milton o'zi davomida tasvirlangan narsalarni ifodalaydi. Tabiiy aql, tabiiy bilim va tabiiy falsafa eng yaxshi holatda xavfli, eng yomoni gunohdir. Aftidan, Odam Atoning mag'rurligi yiqilishdan oldin Rafael bilan suhbat paytida paydo bo'lgan. Rafael bir maqsad bilan tushadi. Rafael Xudo tomonidan Odam Atoga ilohiy amrga itoat qilishni eslatish uchun yuborilgan. Buning o'rniga, Odam faqat falsafa va fan deb ataydigan narsaga qiziqadi.
Xuddi shu naqsh Lyutsiferning kuzida ko'rinadi. Lyutsifer Xudo shohligining ierarxiyasida O'g'ilning roli va o'rnini tushunolmaydi. Shuning uchun u aqliga ishonib, isyon ko'taradi va yiqilib ketadi. Tabiiy aql ilohiy vahiy bilan ziddiyatda ekanligini qayta-qayta ko'ramiz. Xudo tushunib bo'lmaydigan narsani ochib beradi. Shunda agent vaziyatni mantiqiylashtirish yoki ilohiy amrga bo'ysunish qaroriga ega bo'ladi.
Dantedan farqli o'laroq, Milton jahannam yo'lida butparast Virgilga ishonishni xohlamaydi. Milton ham Purgatoryga muhtoj emas edi. Insonning Xudo bilan munosabatlari tashqi va birinchi navbatda huquqiy maqomga qaratilgan. Odamga o'zgarish umidi berilmagan - u kelajakda oqlanish umidini beradi. Milton, shuningdek, Beatrisning rahbarlik rolini ortiqcha deb biladi. Go'zallik va sevgi Shayton tomonidan qo'llaniladigan vasvasadir (va Belial tomonidan Regain'd jannatida chin dildan tavsiya etilgan). Milton uchun go'zallik najot vositasi bo'la olmaydi. Nihoyat va eng muhimi, Milton Xudoni Uchbirlik sifatida ko'rsatmagan va taqdim eta ham mumkin emas, chunki Dantening Uchlik sohalari o'zaro bog'liqdir, ilohiy O'g'il "inson qiyofasi bilan tasvirlangan" va Shaxslar o'zaro munosabatdir - aynan "harakatlanuvchi sevgi" quyosh va yulduzlar."

Yüklə 43,8 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin