Va axloqiy qarashlari



Yüklə 0,7 Mb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/2
tarix22.06.2023
ölçüsü0,7 Mb.
#133927
  1   2
sharq-mutafakkirlarining-ta-lim-tarbiyaga-oid-ma-naviy-va-axloqiy-qarashlari



SHARQ MUTAFAKKIRLARINING TA’LIM-TARBIYAGA OID MA’NAVIY 
VA AXLOQIY QARASHLARI 
 
Nabi Pardaboyevich Jumaboyev 
nabijumaboyev@gmail.com 
Guliston davlat universiteti 
 
Annotatsiya: Maqolada Sharq mutafakkirlarining ta’lim-tarbiya, odob-axloq 
masalalaridagi qarashlari, islomda bolalar tarbiyasi to’g’risida so’z yuritilgan. 
Shuningdek, Sharq mutafakkirlarining ijodiy faoliyatidagi ta’lim-tarbiyaga oid 
yondashuvlar, g’oyalar, qarashlarni yosh avlodning ongiga singdirishda tarbiya 
usullari va vositalarini bilish, hayotda ulardan to’g’ri foydalanish pedagogik ta’lim 
jarayonida o’qituvchining pedagogik mahoratidagi muhim xususiyatlardan biri 
ekanligi ochib berilgan. 
Kalit so’zlar: axloqiy qoida, tarbiya, odob, barkamol inson, insonparvarlik
ma’naviy fazilatlar, umuminsoniy qadriyatlar, milliy qadriyat, milliy tafakkur, islom 
madaniyati.
 
SPIRITUAL AND MORAL VIEWS OF EASTERN THINKERS ON 
EDUCATION 
 
Nabi Pardaboevich Jumaboev 
nabijumaboyev@gmail.com 
Gulistan State University 
 
Abstract: The article deals with the views of Eastern thinkers on education, 
morality, and the upbringing of children in Islam. Also, one of the important features 
of a teacher's pedagogical skills in the process of pedagogical education is the 
knowledge of the methods and means of education in the creative activity of Eastern 
thinkers, the methods and means of education in the minds of the younger generation. 
revealed that. 
Keywords: morality, education, manners, harmonious human being, humanity, 
spiritual qualities, universal values, national values, national thinking, Islamic 
culture.
O’zbek xalqi o’zining uzoq tarixi davomida yaratilgan ta’lim-tarbiyaga oid boy 
merosga ega. Bundan tashqari, avlodlarda insonparvarlik, kamtarlik, mehnatsevarlik, 
do’stlik, iymon-e’tiqod, mehr-oqibat, odoblilik kabi umuminsoniy fazilatlarni 
shakllantirishning o’ziga xos tajribasini to’plagan. Bizga ma’lumki, ma’naviy-axloqiy 
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021
ISSN 2181-063X
526
http://oac.dsmi-qf.uz/


fazilatlar hech qachon o’z-o’zidan vujudga kelmaydi, balki ularning kelib 
chiqishining haqiqiy manbai, ularni keltirib chiqargan sabablar va harakatga 
keltiradigan kuchlar mavjuddir. Zero, har qanday axloqiy qoidalar muayyan tarixiy 
zaruriyat natijasiga vujudga keladi va muayyan qonuniyat asosida rivojlanib boradi. 
Shuni alohida ta’kidlab o’tish kerakki, Sharq mutafakkirlarining ta’lim-tarbiyaga oid 
qarashlari bu tajribaning shakllanishiga ulkan ta’sir ko’rsatgan.
Tarbiya ham ota-onalarning burchi va farzandlarning haqqidir. “Tarbiya” so’zi 
arabcha “robba” fe’lidan olingan bo’lib, o’stirdi, ziyoda qildi, rioyasiga oldi, 
rahbarlik qildi va isloh qildi ma’nolarini bildiradi. Musulmon ulamolar “tarbiya”ni bir 
necha xil ta’rif qilganlar. Jumladan, imom Bayzoviy quyidagicha ta’riflaydi: “Tarbiya 
bir narsani asta-sekin kamoliga etkazishdir”. Rog’ib Asfihoniy tarbiyani quyidagicha 
ta’rif qiladi: “Tarbiya bir narsani bir holdan ikkinchi holga o’tkaza borib, batamomlik 
nuqtasiga etkazishdir. Tarbiyaning ma’nolaridan biri, insonning diniy, fikriy va 
axloqiy quvvatlarini uyg’unlik hamda muvozanat ila o’stirishdir”. Islomda bolalar 
tarbiyasi ota-onaning eng mas’uliyatli va uzoq davom etadigan burchlaridir. Boshqa 
burchlar ba’zi ishlarni qilish yoki mulkni sarflash bilan oxiriga etadi. Ammo tarbiya 
mas’uliyati bardavom bo’ladi. Zotan, ota-onaning farzand ne’matiga haqiqiy 
shukrlari ham aynan tarbiya mas’uliyatini sharaf bilan ado etish orqali yuzaga chiqadi 
[1:339-340]. 
Odob masalasini insoniyat tarixida to’laqonli ravishda Islom boshlagan, desak 
mubolag’a qilmagan bo’lamiz. Islomda kishining hayotidagi har bir narsaning o’z 
odobi bor. Dunyodagi odobga bag’ishlangan asarlarning asosini va ko’piligini Islom 
halqlari vakillari tomonidan yozilgan asarlar tashkil qiladi, degan gapda zarracha 
mubolag’a yo’q [1:342]. Qadimda Sharq mutafakkirlari tomonidan ilgari surilgan 
qarashlar hamda g’oyalar bugungi kunda ham muhim ta’lim-tarbiyaviy manba 
sifatida yoshlar ongi va qalbiga ma’naviy ozuqa berib kelmoqda.
Uzoq va boy tarixga ega bo’lgan Markaziy Osiyo xalqlari o’zining ta’lim- 
tarbiyaga oid boy merosini yaratib, takomillashtirib, yoshlarni insonparvarlik
ilmparvarlik, mehr-oqibat, mehnatsevarlik, insonlarga va tabiatga do’stlik, sahiylik 
kabi umuminsoniy fazilatlar ruhida tarbiyalab kelishgan. Darhaqiqat, ajdodlarimiz 
tomonidan qoldirilgan bebaho madaniy meros milliy ma’naviyatimizning o’zagini 
tashkil etadi. Shu sababli undan bugun yoshlarimizning ta’lim va tarbiyasiga keng 
foydalanish maqsadga muvofiqdir. Chunki, “Ajdodlarimizdan qolgan meros 
millatimizning nafaqat o’tmishi, shuningdek, istiqboli uchun ham kuch va fidoiylik 
manbai hisoblanadi” [2:47]. Har bir xalqning ta’lim-tarbiyaga oid an’analari borki, 
ular pedagogik tafikkur taraqqiyotining asosi bo’lib xizmat qiladi va bola tarbiyasi 
haqidagi tasavvurlar va qarashlarni ifodalaydi. Yuqorida aytganimizdek, har bir ota 
ona o’z farzandlarini barkamol inson bo’lishini istaydi, o’zlari eta olmagan orzu-
umidlariga bolalarining etishligini o’ylaydi. Bolalarning har bir yutug’idan 
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021
ISSN 2181-063X
527
http://oac.dsmi-qf.uz/


quvonishadi, mag’lubiyatidan tashvishga tushishadi. Farzandlarini baxtli ko’rish ular 
uchun eng baxtiyor damlar hisoblanadi. Buning uchun ularga bor kuch-quvvatini 
sarflashadi. 
O’tmishda buyuk allomalarimiz, yuksak darajadagi ma’naviyat, axloq-odob 
saboqlarini berganliklari, Vatan, xalq istiqboli, farovon turmush, halol mehnat, fan 
taraqqiyoti, inson mehnati, atrof-muhitga oqilona munosabat haqidagi o’z 
qarashlarini bayon qilib berganliklariga guvoh bo’lamiz.
Mana shunday mangu allomalar jumlasiga Ahmad Yassaviyni kiritish mumkin. 
Xoja Ahmad Yassaviy o’zining ma’naviy-axloqiy qarashlari bilan bugungi kunda 
ham pedagogika faniga beqiyos qo’sha olganligi olib borilgan izlanishlardan ayon 
bo’lmoqda. “Xoja Ahmad Yassaviyning nuqtai nazariga ko’ra ayyorlik, gunohlarni 
yashirish o’zgalarga xiyonat hisoblanadi. Bu fikrlari bilan Xoja Ahmad Yassaviy 
rostgo’ylik, halollik, o’z-o’ziga talabchanlikni targ’ib qiladi. Zahmat chekkan odam 
sabrli, bardoshli, irodali bo’ladi, degan fikrni ilgari suradi. Hushyorlik shaxsni faol 
harakat qilishga undaydi. Xoja Ahmad Yassaviy hikmatlari o’quvchi shaxsini 
xushyorlikka, faol harakatlanishga, fitnalardan, fisqu fasod ishlardan o’zini olib 
qochishga undaydi” [3:10]. Shuning uchun ham ta’lim tarbiya jarayonida ulardan 
keng foydalanish maqsadga muvofiq hisoblanadi. 
Yana bir yiriq allomalardan biri Burxoniddiy Marg’inoniydir. Burxoniddiy 
Marg’inoniyning axloqiy-huquqiy tarbiyaga oid qarashlarida diyonat, iymon, vijdon, 
burch, insoniylik xususidagi g’oyalari shaxsni har tomonlama va uyg’un 
rivojlantirishning asosiy vositasi bo’lib xizmat qilgan. Shu jihatdan qaraganda XXI 
asrda yashagan islom ta’limotining yirik nomoyondasi Burxoniddiy Marg’inoniyning 
axloqiy-huquqiy tarbiyaga oid qarashlarida erkinlik, insonparvarlik, mehnatsevarlik, 
iymon-e’tiqod, halollik, axloqiy poklik, odillik, birodarlik, bilimlilik, mustaqil fikr 
hislatlari asosiy o’rinni egallaydi [4:9]. Alloma Marg’inoniy o’zining axloqiy-
huquqiy qarashlari bilan xalqimiz ma’naviyatini rivojlantirishga, musulmon dunyosi 
madaniyatining taraqqiyotiga hamda ijtimoiy pedagogik fikr rivojiga salmoqli hissa 
qo’shgan. 
Farzandga adab, hunar o’rgatmakni meros deb bilg’il. Agar sen xoh unga adab 
o’rgatg’il, xoh o’rgatmag’il turmush mashaqqatlarining o’zi unga o’rgatur. 
Undoqkim debdurlar, ota-ona tarbiyalamasa, kecha va kunduz uni tarbiyalaydur 
[5:24]. Kaykovus 44 bobdan iborat bo’lgan “Qobusnoma” asarida ota-onalarning 
farzand tarbiyasidagi vazifa va burchlari, farzandning ota-onaga munosabati, ularni 
qadrlash, insonlar orasidagi muomila odobi, ularning o’zaro axloqiy munosabatlari, 
haqorat, qo’pollik kabi yomon odatlardan saqlanish zaruriyati bilan bir qatorda bola 
tarbiyasiga jiddiy e’tibor qaratish, uning kelajagi uchun ota-onaning mas’uliyati katta 
ekanligi kabi axloqiy masalalarga urg’u beriladi. 
Sharq mutafakkirlarining ijodiy faoliyatidagi ta’lim va tarbiyaga oid 
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021
ISSN 2181-063X
528
http://oac.dsmi-qf.uz/


yondashuvlar, g’oyalar, qarashlarni yosh avlodning ongiga singdirishda tarbiya 
usullari va vositalarini bilish, hayotda ulardan to’g’ri foydalanish – ta’lim jarayonida 
o’qituvchilarning pedagogik mahoratidagi muhim xususiyatlardan biri hisoblanadi

Keyingi yillarda odob-axloq mavzuiga bo’lgan qiziqish anchagina ortdi. Chunki 
milliy mustaqillikka erishganimizdan so’ng, tarixiy va madaniy merosimizni 
o’rganishga bo’lgan ehtiyojning kuchayishi, milliy va diniy hamda ma’naviy 
qadriyatlarimizning mazmunidagi axloqiy g’oyalarni bilishga bo’lgan xalqimiz 
qiziqishlarining ortib borayotganligidir. 
Ta’lim-tarbiya tizimini insonparvarlik yo’nalishini tubdan o’zgartirish va yangi 
zamon talablari darajasiga ko’tarishning birinchi sharti – unga bir butun tizim sifatida 
yondoshish va shunga muvofiq, ish olib borishdan iboratdir [6:87].
Yosh avlodda yuksak ma’naviy fazilatlarni kamol toptirish, milliy mafkurani 
shakllantirish, boy madaniy merosimiz, tarixiy an’analarimizga, umuminsoniy 
qadriyatlarga hurmat, Vatanga muhabbat, istiqlol g’oyalariga sadoqat ruhida 
tarbiyalash mamlakatimizda amalga oshirilayotgan barcha islohotlarning hal qiluvchi 
omilidir. Insonlar o’zligini chuqur anglashi, mustaqillikning qadrini tobora teran 
tushunishi, milliy tafakkurning kengayishi va takomillashuvi, tarixiy hurlik, 
mustaqillik ruhining uyg’onishini ta’minlash ma’naviyat sohasidagi siyosatimizning 
asosiy maqsadiga aylandi [7:7].
Taniqli o’zbek pedagogi Abdulla Avloniy “Tarbiya biz uchun yo hayot – yo 
mamot, yo najot - yo halokat, yo saodat - yo falokat masalasidir” deb yozgan edi 
[8:14].
Mashoyixlarning aytishlaricha, “har bir millatning saodati, davlatlarning tinch 
va rohati yoshlarning yaxshi tarbiyasiga bog’liqdur” [5:13].
A.Avloniyning “Turkiy guliston yohud axloq” asari yangi usul maktablarining 
yuqori sinflarida ta’lim va axloqiy tarbiya berish uchun darslik sifatida o’qitilgan. 
A.Avloniyning asarini chuqur o’rganar ekanmiz, biz o’sha davrda maktablarda 
o’quvchilarga dars berishda umuminsoniy va diniy qadriyatlari, xalq og’zaki ijodi, 
Qur’on oyatlari, hadislar shuningdek, buyuk allomalarimizning hikmatli so’zlaridan 
imkon qadar keng foydalanganliklarini ko’ramiz. Masalan, “Yaxshi xulqlar” qatoriga 
kiruvchi “Sabr” mavzusida: “Sabr insonlar uchun buyuk bir fazilatdurki, janobi haq 
sobrlarni madh qilishdur. Shariati islomiyada janobi Haq tarafidan kelgan balo va 
qazoga sabr qilmoq farzi ayndur”. Shul xususda so’ylanmish bir hadisi sharifning 
ma’nosi “ilm imonli kishilarning muhibi, hilm homiysi, aql dalili, yaxshi amal 
sarmoyasi, muloyimat volidi, afv axavoni, sabr hokimi vijdonidur,” - deyilishi. 
Arablar “assabru miftohulfalah”- sabr shodlig’ning kalilidur deyurlar [9:7]. Oilada 
bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalashda milliy qadriyatlardan foydalanishning 
milliy pedagogik va uslubiy asoslarini ilmiy-nazariy jihatdan ishlab chiqishga 
bugungi kundagi ehtiyoj va uni samarali hal etishning optimal yo’llarini topish asosiy 
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021
ISSN 2181-063X
529
http://oac.dsmi-qf.uz/


muammolardan biri bo’lib qolmoqda.
Shunday ekan, oilada bola tarbiyasi umumdavlat ahamiyatiga molik 
muammodir. Shu boisdan har qanday jamiyatni oilaga, oilada bola tarbiyasiga 
bo’lgan talabi ortib boradi. Ayni vaqtda - davlatning, ota-onaning bolalarni 
tarbiyalashdagi, farzandlarning ota-ona oldidagi mas’uliyatini oshirishdagi roli 
kuchayadi. 
O’zbekiston Respublikasining birinchi prezidenti I.Karimov aytganlaridek, 
“Buyuk ma’rifatparvar bobomizning bu so’zlari asrimiz boshida millatimiz uchun 
qanchalar muhim va dolzarb bo’lgan bo’lsa, hozirgi vaqtda ham biz uchun 
shunchalik, balki undan ham ko’ra muhim va dolzarb ahamiyat kasb etadi” [5:7].
“Milliy madaniyatimiz, xalq ma’naviy boyligining ildizlariga e’tibor berish 
zarur. Bu xazina asrlar davomida misqollab to’plangan. Tarixning ne-ne sinovlaridan 
o’tgan. Insonlarga og’ir damlarda madad bo’lgan. Bizning vazifamiz - shu xazinani 
ko’z qorachig’imizdek asrash va yanada boyitish”
[10:78]. Milliy taraqqiyotimiz 
uchun fundamental ahamiyatga ega ushbu fikr, ko’rsatma san’atga oid ilmiy 
tadqiqotlar uchun ham muhim ahamiyatga egadir. 
Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev yoshlar tarbiyasiga alohida to’xtalib: 
“Bolalarimizni birovlarning qo’liga berib qo’ymasdan, ularni o’zimiz tarbiyalashimiz 
lozim. Buning uchun yoshlarimiz bilan ko’proq gaplashish, ularning qalbiga quloq 
solish, dardini bilish, muammolarini echish uchun amaliy ko’mak berishimiz kerak. 
Bu vazifalarni amalga oshirishda biz asrlar mobaynida shakllangan milliy 
an’analarimizga, ajdodlarimizning boy merosiga tayanamiz”. Biz ta’lim va tarbiya 
tizimining barcha bo’g’inlari faoliyatini bugungi zamon talablari asosida 
takomillashtirishni o’zimizning birinchi darajali vazifamiz deb bilamiz. Yosh avlod 
tarbiyasi haqida gapirganda, Abdurauf Fitrat bobomizning mana shu fikrlariga har 
birimiz, ayniqsa, endi hayotga kirib kelayotgan o’g’il-qizlarimiz amal qilishlarini 
men juda-juda istardim. Mana, ulug’ ajdodimiz nima deb yozganlar: “Xalqning aniq 
bir maqsad sari harakat qilishi, davlatmand bo’lishi, baxtli bo’lib izzat-hurmat 
topishi, jahongir bo’lishi yoki zaif bo’lib xorlikka tushishi, baxtsizlik yukini tortishi, 
e’tibordan qolib, o’zgalarga tobe va qul, asir bo’lishi ularning o’z ota-onalaridan 
bolalikdan olgan tarbiyalariga bog’liq”
[11] deya ta’kidlab o’tdi.
Tarbiya o’z navbatida oiladan boshlanar ekan, biz o’z farzandlarimizni baxti-
saodatini, kamolini, iqbolini, buyuk inson bo’lib etishganligini va hayot abadiyligi 
avlodlar davomiyligini ta’minlaydigan ma’naviy qo’rg’oni bo’lmish o’z oilamizning 
mustahkamligini ko’rishni istar ekanmiz, demak oilada tarbiyalanuvchilarimizni har 
tomonlama sog’lom va barkamol etib tarbiyalashda tarbiyaning barcha turlariga 
e’tiborni kuchaytirish muhim ahamiyat kasb etadi. Ota-bobolarimizdan qolgan boy 
ma’naviy merosning yosh avlodni har tomonlama yuksalishi tizimidagi o’rni va roli 
o’ziga xos xususiyatga va ko’rinishlarga ega. “Darhaqiqat, ajdodlar tomonidan 
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021
ISSN 2181-063X
530
http://oac.dsmi-qf.uz/


yaratilgan tarbiyaviy qadriyatlarni o’rganishda ta’lim tizimi imkoniyatlarga alohida 
e’tibor qaratishlozim. Sharq mutafakkirlarining asarlarini o’rganish, tahlil qilish, 
ularning ijodi va ta’lim-tarbiyaga oid qarashlarini pedagogik nuqtai nazardan tadqiq 
etish muhim amaliy ahamiyatga ega” [12:43]. Ular o’z asarlarida shaxs ma’naviyati, 
insonda odob-axloqning yuksak namunalarini tarkib toptirish, oila, nikoh, farzand 
tarbiyasi, halol mehnat bilan kun kechirish, atrof-muhitga nisbatan oqilona 
munosabatda bo’lishga oid qarashlarni bayon qilganlar. Shunday qilib, inson va uni 
tarbiyalash masalalari Sharq mutafakkirlari va allomalari o’z asarlarida insonning 
bilim olishi, hunar egallashi, undagi yuksak ma’naviy-ahloqiy sifatlarni ulug’laydilar 
va shunday fazilatlarga ega bo’lishga barchani chorlaydilar. Ma’naviy yuksak, 
zamonaviy ilm-fanni egallagan, ajdodlarimizning boy ma’naviy merosga sohib 
chiqqan avlodni hech qanday tashqi kuch, g’oya yoki mafkura aslo o’z ta’siriga 
tushira olmaydi. Bunday avlodni voyaga etkazgan xalqning istiqboli porloq, kelajagi 
buyukdir. 

Yüklə 0,7 Mb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin