Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu günə və gələcəyə bir baxış



Yüklə 112,92 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/5
tarix17.03.2022
ölçüsü112,92 Kb.
#53922
  1   2   3   4   5
cixish-16.10.09



Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu günə və gələcəyə bir baxış 

 

(Əvvəli qəzetimizin ötən saylarında) 

  

İctimai-siyasi  və  sosial-iqtisadi  quruluşlarından  asılı  olmayaraq,  bilik  bütün 



cəmiyyətlərdə  zəruri  ehtiyac,  inkişafın  mənbəyi  kimi  qəbul  edilmişdir.  Biliklər  aləminə  gedən 

yol  isə  həyati  təcrübədən  başlanır.  Yer  üzündə  hələ  ilk  insan  nəsli  yarandığı  vaxtdan  mübarizə 

meydanına  çevrilən  həyatda  uğur  və  qələbələr  daha  çox  ağıl  və  idrakın  məhsulu  olan  biliklərin 

əsasında  əldə  edilən  bacarıq  və  vərdişlər  sayəsində  qazanılmışdır.  Canlılar  aləmində  yeganə 

şüurlu  varlıq  olan insanın  dünyanı  dəyişməyə  qadir qüvvə  kimi  formalaşması  da  onun bilikləri 

qazanmaq və tətbiq etmək qabiliyyətinə malik olması ilə bağlıdır.  

Dünyanın ilk vətəndaşları olan ibtidai insanların yeganə qayğısı əvvəllər yaşamaq naminə 

qida  əldə  etmək  idisə,  az  sonra  üzləşdikləri  təbii  fəlakətlərdən,  vəhşi  canlılardan  qorunmaq, 

məişət  ehtiyaclarını  ödəmək  zərurəti  onları  istər-istəməz  canlı  və  cansız  aləmin,  təbiət 

hadisələrinin  sirlərini  öyrənməyə  sövq  etdi.  Məhz  öyrənmə  prosesi  onlarda  ictimai  şüurun, 

idrakın,  ünsiyyət  vasitələrinin  formalaşmasına  böyük  təkan  verdi.  çox  güman  ki,  min  illərlə 

davam  etsə  də,  bu öyrənmə  proseззззsi  və  onun  nəticəsi  kimi meydana çıxan  tətbiqi  bacarıqlar 

insanların  ilk  təhsillənmə  fəaliyyətinin  rüşeymlərini  təşkil  etmişdir.  Zaman  keçdikcə,  həyati 

tələbatların  çoxalması  ilə  əlaqədar  öyrənməyə  meyil  və  maraq  xeyli  güclənmiş,  bu  da,  öz 

növbəsində,  ətraf  aləmə  aid  biliklərin  daha  sistemli  şəkildə  öyrənilməsi  zərurətini  yaratmışdır. 

Beləliklə,  bəşəriyyət  ibtidai  əl  əməyi  alətlərinin  yaradılmasından,  odun  əldə  olunmasından 

başlamış  mexanikanın  qanunlarının,  elektrikin  kəşfinədək  və  nəhayət,  kosmosun  fəthinədək 

möhtəşəm bir tarixi  inkişaf  yolu keçmişdir. Nəsillər bir-birini əvəz etdikcə sələflər və  xələflərin 

nümunəsində  əvvəlkilərə  möcüzə  kimi  görünən  hadisələrin  onları  əvəz  edənlər  tərəfindən 

həqiqətə  çevrilməsi  isə  yalnız  təhsil  sayəsində  təşəkkül  tapmış  insan  zəkasının  qüdrəti  ilə 

mümkün olmuşdur.  

Heç şübhəsiz, sistemləşdirilmiş bilik və bacarıqların məcmusunu ifadə edən təhsil bəşəri 

dəyər  kimi  birdən-birə  formalaşmamışdir.  İcmalar  yaranıb  cəmiyyət  təşəkkül  tapdıqca  sosial-

iqtisadi  tələblərin  yerinə  yetirilməsində  müəyyən  bilik  və  həyati  bacarıqların  əldə  olunmasının 

vacibliyi  tədricən  müxtəlif  istiqamətlər  üzrə  xüsusi  təlim  verən  və  ayrı-ayrı  şəxslərin  adı  ilə 

adlanan məktəblərin təşkilinə gətirib çıxardı. Bu məktəblərdə həyata keçirilən təlimlər isə təlim-

tərbiyə, yəni təhsil anlayışının yaranmasının əsasını qoydu.  

Bütövlükdə  götürsək,  bəşər  sivilizasiyasının  təşəkkülü,  formalaşması  və  inkişafı 

bilavasitə  təhsillə  bağlıdır.  Ayrı-ayrı  dövrlərdə  müxtəlif  xalq  və  millətlərin,  onların 

nümayəndələrinin  yaratdığı  pedaqoji  fikir  abidələri,  ideya  və  konsepsiyalar  bəşəri  xarakter 

daşımaqla bütün millətlərə və xalqlara eyni dərəcədə açıq olmuş, dünyanı inkişafa doğru aparan 

tükənməz  mənəvi  sərvətə  çevrilmişdir.  Əgər  sakinləri  olduğumuz  dünyanı  obrazlı  şəkildə 

ictimai-iqtisadi  formasiyalardan,  qərinələr  və  əsrlərdən,  dövr  və  zamanlardan  qurulmuş  binaya 

bənzətsək, heç şübhəsiz, bu möhtəşəm abidənin məhz təhsil adlanan möhkəm və etibarlı bünövrə 

üzərində qərar tutmasını heç kəs inkar edə bilməz.  

Qədim dünya dövlətləri ilə müqayisədə ilk insan məskənlərindən biri kimi Azərbaycanda 

pedaqoji fikrin, təlim-tərbiyə ənənələrinin  yaranması tarixi min illər bundan əvvələ təsadüf edir. 

Bu faktı təsdiq etmək üçün Qobustan və Gəmiqayadakı qayaüstü rəsmləri xatırlamaq kifayətdir. 

Abidələrdə  əks  olunmuş  təsvirlər  o  vaxtlar  Azərbaycanda  yaşamış  insanların  məşğulluq 

sahələrini, fikir və düşüncələrini büruzə verməklə yanaşı, təfəkkür tərzlərini də nümayiş etdirirdi. 

Cəsarətlə  demək  olar  ki,  bu  rəsmlər  düşüncələrin  yazılı  formada  ifadə  edilməsi  sahəsində  ilk 

cəhdlər  kimi  sonralar  həmin  ərazidə  yazı  mədəniyyətinin  yaranması  və  formalaşmasında 

müstəsna  rol  oynamışdır.  Bu  gün  biz  haqlı  olaraq  dünyada  ilk  yazılı  abidələrdən  biri  və 

bütövlüklə  Azərbaycana  məxsus  "Kitabi-Dədə  Qorqud"la  fəxr  edirik.  Lakin,  mənim  fikrimcə, 

yaranma tarixi VI-IX əsrlərə də təsadüf edən bu abidədə milli mənəvi tərbiyənin, insana xas olan 

ali keyfiyyətlərin ifadə olunması ilə ikiqat iftixar hissi duyulmalıdır, təkcə elə ona görə ki, yazılı 

formada  kitaba  düşənə  qədər  həmin  həyati  məsələlərin  formalaşması  üçün,  yəqin,  əsrlərlə  vaxt 



lazım olunmuşdur ki, bu da xalqımızın tarixinin qədimliyinə, təfəkkür tərzinin aliliyinə və daim 

ülvi  hisslərlə  yaşamasına  parlaq  sübutdur.  Hər  səhifəsi  gələcək  nəsillərə  ibrət  dərsi  olan, 

insanlara  milli birlik,  vətənpərvərlik,  humanizm  ideyaları təlqin edən bu möhtəşəm  söz abidəsi, 

eyni  zamanda  Azərbaycanda  pedaqoji  fikrin  və  bunun  əsasında  təlim-tərbiyə  sisteminin 

formalaşmasında müstəsna rol oynamış, pedaqoji tədqiqatlar üçün əvəzsiz mənbəyə çevrilmişdir.  

On  əsr  bundan  əvvəl  yazılı  abidəsi  mövcud  olmuş  xalqımızın  maarifpərvər,  elm  və 

təhsilyönümlü  xarakteri  real  faktlarla çoxdan sübuta yetirilmişdir.  Hələ eramızın  ilk əsrlərindən 

başlayaraq Azərbaycanda salınmış xüsusi memarlıq üslubuna malik şəhərlər, mədəni abidələr və 

kommunikasiya vasitələri indinin özündə də mühəndis-texniki təfəkkürün nadir nümunələri kimi 

hamını  valeh  edir.  Bütün  bunlar  onları  yaradan  insanların  dövrünə  görə  fundamental  təhsil 

almasından, intellektual səviyyəsindən, əqli kamillik dərəcəsindən xəbər verir.  

Tarixi  mənbələr  göstərir  ki,  Azərbaycanda  ibtidai  savad  təlimi  verən  ilk  məktəblərin 

yaranması  yeni eranın əvvəllərinə təsadüf edir. VII əsrdə artıq təhsil sistemi formalaşmaqda idi. 

Daha  sonralar  inkişaf  elə  bir  səviyyəyə  çatmışdı  ki,  X-XIII  əsrlərdə  Azərbaycanın  bir  çox 

şəhərləri,  o  cümlədən  Təbriz,  Marağa,  Gəncə,  Naxçıvan,  Şamaxı,  Ərdəbil  Şərq  aləmində  elm, 

təhsil,  incəsənət  və  mədəniyyət  mərkəzləri  kimi  tanınırdı.  Təkcə  onu  göstərmək  kifayətdir  ki, 

XVII əsrin ortalarında Təbrizdə 600 ibtidai, 47 orta, Şamaxıda 40 ibtidai, 7 orta məktəb fəaliyyət 

göstərirdi.  

O  dövrlərdə  təhsil  kütləvi  xarakterdə  və  pulsuz  olmasa  da,  bu  sistem  daxilində  təhsil 

alanların  əksəriyyəti  tanınmış  yaradıcı  şəxsiyyətlər  kimi  formalaşaraq  ictimai-siyasi,  iqtisadi, 

sosial-mədəni  həyatda  fəal  iştirak  edir,  ümumi  inkişafa  böyük  töhfələr  verirdilər.  Əgər  belə 

olmasaydı,  elm  və  tədqiqatlar  mərkəzi  kimi  şöhrət  qazanmış  intibah  rəmzi  sayılan  Marağa 

rəsədxanası XIII əsrdə yarana bilməzdi.  

Söz  yox  ki,  Azərbaycanda  qədim  dövrlərdən  etibarən  elm,  mədəniyyət  və təhsilin  digər 

ölkələrin  heç  də  hamısına  müyəssər  olmayan  inkişafının  səbəblərinin  indiyədək  ətraflı 

araşdırıldığını iddia etmək düzgün olmazdı (yeri gəlmişkən, bu sahədə tədqiqatların aparılmasına 

ciddi  ehtiyac  vardır).  Lakin  fikrimcə,  bu  inkişafın  sirlərini  xalqımızın  yaradıcı  təbiətində, 

humanist  xarakterində,  xeyirxah  və  nurlu  mənəvi  dünyasında,  ən  başlıcası,  həyati  təcrübəni 

öyrənib onu elmi dünyagörüşə çevirmək istedadında axtarmaq lazımdır. Doğrudan da "həyatdan 

dərs  ala  bilməyən  adam  heç  kəsə  dərs  verməməlidir,  çünki əməyi  hədər  gedər"  (Keykavus  ibn 

İsgəndər, XI əsr).  

Tarixi  keçmişimizin  təhsillə  baglı  səhifələrini  vərəqlədikcə  sonrakı  dövrlərdə,  xüsusilə 

XIX-XX  əsrlərdə  bu  sahədə  irəliləyişlərin  xeyli  gücləndiyinin  şahidi  oluruq.  O  vaxtlar  milli 

maarifçilik  hərəkatının  öncülləri  olan  Abasqulu  Ağa  Bakıxanov,  Mirzə  Fətəli  Axundov,  Həsən 

bəy  Zərdabi,  Seyid  Əzim  Şirvani,  Mirzə  Şəfi  Vazeh,  Mirzə  Ələkbər  Sabir,  Abbas  Səhhət, 

Məmməd  Tağı  Sidqi,  Firudin  bəy  Köçərli,  Həbib  bəy  Mahmudbəyov,  Sultan  Məcid  Qənizadə, 

üzeyir Hacıbəyov, Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir çəmənzəminli, 

Cəlal  Rəfibəyli,  Aleksandr  Osipoviç  çernyayevski,  Nəriman  Nərimanov  və  digər  görkəmli 

şəxsiyyətlərin azərbaycanlı balaların təhsillənməsi sahəsində gördükləri  işlər, çəkdikləri əzablar 

əsl  fədakarlıq  və  vətənpərvərlik  nümunəsi  idi.  O  dövrdə  milli  maarifçilik  ənənələrinin 

yaşadılması  və  inkişafı  istiqamətində  böyük  maarifpərvər  xeyriyyəçi  Hacı  Zeynalabdin 

Tağıyevin  və  başqa  neft  sənayeçilərinin,  "Nicat",  "Nəşri-maarif",  "Səadət"  kimi  xeyriyyə 

cəmiyyətlərinin  açdıqları  məktəblər  Azərbaycanda  ümumi  təhsil  sisteminin  formalaşmasında 

tarixi əhəmiyyət kəsb etmişdi.  

Əslində  əsrlərdən  bəri,  xüsusən  də  XIX-XX  əsrlərdə  milli  təhsilimizin  təşəkkülü 

sahəsində həyata keçirilən genişmiqyaslı tədbirlər və bunların göz qabağında olan real  nəticələri 

Azərbaycanın  şimal  hissəsi  Rusiyanın  tərkibinə  qatıldıqdan  sonra  meydana  gəlmiş  ədalətsiz  bir 

mülahizəni,  yəni  həmin  vaxta qədər guya Azərbaycanda milli təhsil sisteminin  olmaması  fikrini 

puça  çıxarır.  Əgər  belə  idisə,  rus  imperiyasının  süqutundan  sonra  Azərbaycan  Xalq 

Cümhuriyyəti dövründə milli təhsilin inkişafı ilə bağlı cəmi 18 ay ərzində on illərə bərabər işlər 

görülə bilərdimi?!  



Bununla belə, Azərbaycanın müstəqilliyi əlindən alınmaqla xalqımızın azadlıq ideallarına 

və  mənəviyyatına  təcavüz  olunmuş  sovet  hakimiyyəti  illərində  ölkəmizin  təhsil  sahəsində 

müəyyən  inkişaf  yolu  keçməsi  fakt  olaraq  qalır.  Yeri  gəlmişkən,  bu  inkişaf,  əlbəttə,  təkcə 

Azərbaycana  deyil,  bütün  sovet  respublikalarına  aid  idi.  Eyni  zamanda  belə  düşünmək  də 

sadəlövhlük  olardı  ki,  mərkəzi  hakimiyyət  azərbaycanlılara,  ukraynalılara,  yaxud  özbəklərə 

xüsusı rəğbət bəslədiyindən onların inkişafına rəvac verirdi. Sadəcə, 1922-cı ildə yaranmış SSRİ 

15  respublika  üçün  vahid  məkana  çevrildiyindən  başqa  bir  siyasət  yeridilməsi  heç  də  mümkün 

deyildi. Tərkibindəki bütün xalqların bərabərliyinin, azadlıqlarının və inkişafının təmin edilməsi 

barədə  müntəzəm  aparılan  təbliğat  isə  SSRİ-ni  dünya  dövlətlərinə  humanist  və  demokratik 

prinsiplərə sadiq ölkə kimi qələmə vermək məqsədi daşıyırdı. Əgər konkret olaraq Azərbaycanın 

nümunəsində reallığı götürsək, ölkəmizin yeraltı və yerüstü sərvətlərinin, əqlı potensialının SSRİ 

büdcəsinə  gətirdiyi  gəlir  mərkəzi  hakimiyyətin  Azərbaycanın  maliyyələşməsinə  ayırdığı 

vəsaitdən  qat-qat  çox  idi  və  bunları  heç  müqayisə  etməyə  belə  dəyməz.  Həm  də  ittifaqa  daxil 

olan  xalqların,  eləcə  də  Azərbaycan  nümayəndələrinin  elm,  mədəniyyət,  idman  və  digər 

sahələrdə  qazandığı  uğurlar  təmsil  etdikləri  respublikaların  deyil,  SSRİ-nin  adına  yazılırdı. 

Azərbaycanın  o  dövrdə  ittifaqın  hüdudlarından  kənarda  az  tanınmasının  bir  səbəbi  də  məhz  bu 

amillə bağlı idi.  

Hər  halda  sovet  dövrü  Azərbaycanın  tarixində  müəyyən  mərhələ  təşkil  edir  və 

ziddiyyətlərlə  dolu  ol

Yüklə 112,92 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin