Elm yarandıqdan sonra hər şey
zaman-zaman onun qiyafətinə bürü-
nüb səliqə-sahman tapdı və günlərin
birində o özünə də öz donluğundan
paltar biçmək fikrinə düşdü.
Ə
bu Turxan
Səlahəddin Xəlilov
Elmşünaslığa
giriş
Bakı – 2010
Elmi redaktor
və ön sözün müəllifi:
akademik
Arif MEHDİYEV
S.Xəlilov. Elmşünaslığa giriş. Bakı, Çaşıoğlu,
2010, 446 səh.
Kitab Azərbaycanda elmşünaslığa dair ilk sistemli tətqi-
qat əsəridir. Burada elmin mahiyyəti, inkişaf qanunauyğunluq-
ları, bir sosial sistem olaraq xüsusiyyətləri, təşkilati formaları
haqqında məlumat verilir. Elmin təsnifat prinsipləri şərh edilir
və bir sıra beynəlxalq təsnifat sistemləri təqdim olunur.
Elm adamları üçün nəzərdə tutulmuşdur.
©
Xəlilov S., 2010
Ön söz
Azərbaycan elmin inkişafına görə islam dün-
yasında öncül mövqelərdən birini tutsa da, onun in-
kişaf qanunauyğunluqları, sosial funksiyaları, daha
optimal təşkilatlanması haqqında tədqiqat işləri çox
azdır. Sovet dövründə Respublikamızın kifayət qə-
dər formalaşmış elmi-təşkilati strukturları olmuşdur
və onların əksəriyyəti indi də davam etməkdədir.
Bununla belə, elmi tədqiqat işlərinin daha səmərəli
olması, ölkəmizin real ehtiyaclarına uyğunlaşdırıl-
ması və onların optimal dəyərləndirilməsi üçün el-
min özünün elmi əsaslarla öyrənilməsi və bu məq-
sədlə ilkin sosioloji tədqiqatlar aparılması ən aktual
vəzifələrdən biri kimi qalmaqdadır.
Prof. Dr. Səlahəddin Xəlilovun “Elmşünaslığa
giriş” kitabı bu sahədə ilk mühüm addımlardan biri-
dir. Əsərin həm nəzəri, həm də praktik əhəmiyyəti
vardır. Belə ki, kitabda, bir tərəfdən, elm ümumi nə-
zəri müstəvidə təhlil edilir və onun optimal model-
ləşdirilməsi ilə əlaqədar nəzəri mülahizələr irəli sü-
Elmşünaslığa giriş
6
rülür, digər tərəfdən də, beynəlxalq miqyasda müx-
təlif qabaqcıl ölkələrin praktikası əsasında ümumi-
ləşdirmələr aparılır, ölkəmizin spesifikasını nəzərə
almaqla konkret tövsiyələr verilir.
Elmin inkişaf qanunauyğunluqlarının araşdırıl-
ması onun daxili hərəkətverici qüvvələrinin necə bir
təkamül yolu keçdiyini təsəvvür etməyə imkan yara-
dır. Müasir mərhələdə elm və ictimai həyat arasında
əlaqələrin daha məqsədyönlü şəkildə qurulması və
tənzimlənməsi, habelə elmi tədqiqat işlərinin stimul-
laşdırılması, elmin humanitar aspektlərinin nəzərə
alınması çox vacibdir. Ona görə də müəllif bütün bu
məsələlər barədə mövcud ədəbiyyatın qısa icmalını
verməklə yanaşı öz şəxsi tədqiqatlarının nəticələrini
də təqdim edir.
Kitabda elmlərin təsnifatına dair irəli sürülən
fikirlər, habelə YUNESKO-nun nomenklaturasında
öz əksini tapmış olan bir sıra ixtisasların müasir
dövrdə kəsb etdiyi yeni məna ilə bağlı verilən tənqi-
di təhlil də xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Belə ki, Ali
Attestasiya Komissiyasının istinad etdiyi təsnifat sis-
teminin vaxtaşırı olaraq təkmilləşdirilməsinə də ehti-
yac yaranır. Bu baxımdan, dünya praktikasında ya-
yılmış bəzi təsnifatların kitaba əlavə edilməsi də təq-
dirə layiqdir.
Məlum olduğu kimi, elm insanın şəxsi mənəvi
həyatında bilavasitə iştirak etməsə də, onun ictimai
həyatını şərtləndirən ən mühüm hadisələrdən biridir.
Ön söz
7
Elmi fəaliyyətin kimlərinsə fərdi intellektual maraq-
larını ödəmək üçün əlavə məşğuliyyətdən yüksək
dərəcədə təşkilatlanmış sosial sistemə çevrilməsi
uzun sürən tarixi bir prosesdir.
Müasir dövrdə elm demək olar ki, bütün digər
fəaliyyət sahələri üçün də zəruri bir vasitəyə çevril-
mişdir və bu baxımdan onun təsir dairəsi çox geniş-
dir. Bununla belə, təsir sferasının genişliyinə baxma-
yaraq, elmin özü məxsusi bir fəaliyyət sahəsi kimi
lokal səciyyə daşıyır və daha böyük miqyaslı ictimai
proseslərlə müqayisədə ancaq kiçik bir sosial qrupu,
bilavasitə elmi yaradıcılıqla məşğul olan insanları
əhatə edir. Amma elm adamlarının optimal təşkilat-
lanması üçün bu spesifik fəaliyyətin xarakterinə uy-
ğun olan spesifik təşkilati formalar tapılmalıdır. Bu-
nun üçün isə əvvəlcə elmi fəaliyyətin təbiətini, özü-
nəməxsus cəhətlərini nəzərə almaq tələb olunur.
Başqa sözlə desək, həm elmi yaradıcılığın, həm bu
yaradıcı fəaliyyətin məhsulu olan yeni elmi biliklə-
rin, həm də elmi fəaliyyətə cəlb olunmuş adamların
sosial strukturunun elmin öz metodları ilə öyrənil-
məsinə böyük ehtiyac vardır.
Kitab məhz bu ehtiyacı ödəmək məqsədinə
xidmət edir. Burada elmşünaslığın müstəqil bir fənn
kimi formalaşması tarixi izlənir, onun predmeti və
məzmununun təkamül yolu nəzərdən keçirilir. Elm
haqqında elmin təməlinin qoyulması və bu sahədəki
ilk tədqiqatların əsas istiqamətləri nəzərdən keçirilir,
Elmşünaslığa giriş
8
ilk mənbələr və onların müəllifləri haqqında geniş
məlumat verilir. Qərb alimlərinin bu sahədəki başlı-
ca əsərlərinin və keçmiş Sovet İttifaqında aparılan
tədqiqatların qısa məzmunu şərh edilir.
Kitabda indiyədək Azərbaycanda bu sahədə
aparılan işlərə də münasibət bildirilmiş və müəllif
əvvəlki tədqiqatların nəticələrini də nəzərə almağa
çalışmışdır. Lakin təəssüf ki, elmşünaslıq məsələləri
ölkəmizdə çox az öyrənilmişdir. 70-80-ci illərdə bu
sahədə ilk addımlar məhz bu kitabın müəllifi tərəfin-
dən atılmışdır. Amma sonrakı illərdə o, tədqiqat isti-
qamətini dəyişmiş və indi yenidən bu problemə mü-
raciət etmişdir.
Əlamətdar haldır ki, bu kitabda müəllif elmşü-
naslığın əsasını qoyan və onun müstəqil bir fənn ki-
mi formalaşmasında böyük rol oynayan Qərb alim-
lərinin, keçmiş sovet mütəxəssislərinin əsərləri ilə
yanaşı, öz ilkin tədqiqatlarını və digər azərbaycanlı
alimlərin bu mövzuya dair araşdırmalarını da nəzərə
almaqla, bir növ milli elmşünaslığın təkamül mənzə-
rəsini də canlandırmışdır.
Əsər elmi-tədqiqat müəssisələri, ali məktəblər,
sahə institutları və elmlə bağlılığı olan bütün təşki-
latların öz işlərini müasir tələblərlə, elmi prinsiplər
əsasında qurmaları üçün dəyərli vəsait olmaqla ya-
naşı, həm də ciddi bir tədqiqat işidir. Belə ki, bu
problemlə uzun illərdən bəri məşğul olan prof. S.Xə-
lilovun tövsiyələri təkcə Azərbaycan üçün deyil, bü-
Ön söz
9
tün MDB məkanı üçün postsosialist cəmiyyətlərində
elmin yeri və rolunun müəyyənləşdirilməsində, elm
sahəsində islahatlar aparılmasında qiymətli mənbə
hesab oluna bilər.
Akademik Arif Mehdiyev
Elmşünaslığa giriş
10
Giriş
Hər bir insan həm öz ölkəsinin vətəndaşı, həm
də bütövlükdə yer planetinin sakinidir. Amma adi
insanların çoxu ölkə və planet miqyasında deyil, öz
şəxsi həyatı, ailəsi və işlədiyi müəssisə miqyasında
düşünür və fəaliyyət göstərir. Elm adamını isə nəinki
təkcə özü, ölkəsi və ya yaşadığı planet, bütövlükdə
kainat və onun bütün problemləri – hamısı maraq-
landırır. Daha doğrusu, bütün bunlar elmin maraq
dairəsinə aiddir. Ayrıca götürülmüş bir alim təbii ki,
dünya haqqındakı bütün bilikləri ehtiva edə bilməz
və ona görə də elmdə ixtisaslaşma gedir və alimin
tədqiqat dairəsi getdikcə daralır. Buna elmdə dife-
rensiasiya deyilir. Tədqiqat sahəsi kiçildikcə, prob-
lem lokallaşdıqca təfərrüatlara getmək imkanı və
problemi daha dəqiq araşdırmaq şansı da artır. Sanki
bir qanunauyğunluq yaranır: tədqiqat sahəsinin ge-
nişliyi ilə tədqiqatın dərinliyi arasında tərs mütə-
nasiblik qanunu. Amma, əlbəttə, bu, şərti və təxmini
bir qanunauyğunluqdur və onu mütləqləşdirmək ol-
maz. Ən əsası da odur ki, elm adamı lap əvvəldən
Giriş
11
dar bir sahədə tədqiqat aparmağa başlasa və daha ge-
niş miqyaslı problemlərə biganəlik göstərsə, onun
dərinə getmək imkanları da məhdudlaşmış olacaqdır.
Deməli, elmdə proses hər iki istiqamətdə getməlidir.
Əvvəla, hər bir elm adamı hansı isə dar bir sahədə
uğur qazana bilmək üçün ilkin olaraq geniş bilik ba-
zasına və böyük dünyagörüşünə malik olmalıdır.
İkincisi, ixtisas bilikləri ilə qeyri-ixtisas bilikləri ara-
sında analogiyalar olmadan, başqa sahələrdəki uğur-
ların transformasiyası da, elmi tədqiqat metodların
universallaşması da mümkün ola bilməz. Bir sözlə,
elmi axtarışların dərinliyi ilə əhatə dairəsi arasında
ilk baxışda nəzərə çarpan tərs mütənasibliyin ar-
xasında daha ciddi qanunauyğunluqlar olduğu aşkara
çıxır.
Elmdə diferensiallaşma ancaq o halda səmərəli
ola bilər ki, ayrı-ayrı ixtisas sahiblərinin əldə etdiyi
biliklər hansı yolla isə bir ortaq məxrəcə gətirilsin və
onların əsasında təbiətin daha fundamental qanunla-
rının üzə çıxarılması mümkün olsun. Deməli, əsas
vəzifələrdən biri fərdi elmi tədqiqatların fundamen-
tal ideyalar ətrafında birləşməsi və vahid sistem halı-
na gətirilməsidir. Bunun üçün isə elmi tədqiqatların
təşkilatlanması işinin özü elmi əsaslarla həyata keçi-
rilməlidir və mövcud şəraitdə ən optimal formalar
tətbiq edilməlidir. Məhz bu səbəbdən də elmi tərəqqi
estafetində irəli çıxmaq istəyən ölkələr ilk növbədə
elmşünaslığı inkişaf etdirməkdən başlayırlar. Həm
Elmşünaslığa giriş
12
də bu iş bütün qabaqcıl ölkələrdə dövlət strategiyası
səviyyəsində həyata keçirilir.
Bəli, elm dövlət əhəmiyyətli məsələdir və döv-
lət səviyyəsində də tənzimlənməlidir. Ən azı ona gö-
rə ki, onun idarə olunması və təşkilati optimallığının
təmin edilməsi elm adamlarının özü tərəfindən ger-
çəkləşdirilə bilməz. Elmin sosial sistemi təkcə elmi
tədqiqatlarla bağlı olmayıb, ölkənin demoqrafik və-
ziyyətindən tutmuş ümumi iqtisadi inkişaf səviyyəsi-
nə və maliyyə imkanlarına qədər, əhalinin elementar
savadlılıq səviyyəsindən tutmuş xüsusi istedad sa-
hiblərinin elmi fəaliyyətə cəlb olunması probleminə
qədər çoxlu sayda sosial-iqtisadi, mədəni-mənəvi və
hətta siyasi problemlərdən asılıdır. Məsələn, Yaponi-
yanın keçmiş baş naziri Y.Nakasone öz ölkəsində
elmin inkişaf perspektivlərindən danışarkən, əsas
problemlərdən biri kimi əhali artımında yaranmış
ləngimələri göstərir və bu baxımdan Çin və Hindis-
tanın imkanlarını daha yüksək qiymətləndirir: “ÇXR
və Hindistanda elmi-texniki inkişaf səviyyəsi bütöv-
lükdə götürdükdə bizdən aşağıdır, amma bu ölkələr-
də bir milyarddan yuxarı əhali olduğu üçün elmə is-
tedadlı adamlar tapıb cəlb etmək imkanına görə Ya-
poniyanı üstələyirlər”.
1
Bu problem təkcə Yaponiya-
da yox, daha çox ABŞ-da və Qərb ölkələrinin əksə-
riyyətində özünü göstərir. Ona görə də elmi yaradı-
1
Ясухиро Накасонэ. Государственная стратегия Японии
в XXI веке. М., 2001. с. 247.
Giriş
13
cılıq potensialı olan istedadlı gənclərin elmə cəlb
edilməsi üçün elm sahəsində maddi təminat, yüksək
maaş tarifləri və digər stimullaşdırıcı amillər tətbiq
olunur. Digər tərəfdən də, elmin inkişaf strategiyası
hazırlanarkən elmi kadrların seçilməsi işi beynəlxalq
miqyasda həll edilir. Nakasone belə bir faktı misal
gətirir ki, “artıq 1995-ci ildə ABŞ-da təbiət elmləri
sahəsində doktorluq dərəcəsi alanların yarıdan çoxu-
nu xaricilər təşkil etmişdir və onların da böyük əksə-
riyyəti həmişəlik Amerikada yaşamaq yolunu seç-
mişdir... Yaponiyada doğum səviyyəsinin aşağı düş-
düyünü nəzərə alaraq bütün dünya ölkələrindən yük-
sək ağıl sahiblərini ölkəmizə toplamaq üçün böyük
səylər göstərməliyik”.
1
Məlum olduğu kimi, elmin dərininə və eninə
inkişafı fərqli qanunauyğunluqlar əsasında həyata
keçir. Kiçik və zəif postament üzərində böyük abidə
qərar tuta bilmədiyi halda, geniş və böyük postament
üzərində lap kiçik bir heykəl də qoymaq olar. Və ya
heykəlsiz-filansız sadəcə postament qurmaq olar. İs-
tənilən halda əvvəlcə təməl olmalıdır və təməl nə qə-
dər möhkəm və böyük olsa, onun üzərində görülə
biləcək işlər üçün də o qədər böyük meydan açıla-
caqdır.
Təxəyyülün pərvazlanması və sonrakı realiza-
siyası üçün ilkin olaraq məntiqi təməl tələb olunur.
1
Yenə orada, s. 246-247.
Elmşünaslığa giriş
14
Elmdə belə təməl və ya postament rolunu cəmiyyə-
tin intellektual potensialı, ümumi savadlılıq dərəcəsi,
maarifçilik işi, elmi-kütləvi təbliğat oynayır.
Başqa sahələrdə də belədir. Məsələn, futbolu
götürək. Burada biznes və milli dövlətçilik təfəkkü-
rünün fərqi özünü daha aydın büruzə verir. Müvafiq
olaraq, ölkədə futbolun inkişafı üçün iki üsuldan isti-
fadə olunur. Birincilər böyük investisiya qoyuluşu
hesabına xaricdən hazır futbolçular alırlar. İkincilər
ölkədə futbol məktəbləri açmaq hesabına uşaqlar və
gənclər arasından istedadlı futbolçular seçib-yetiş-
dirməyə çalışırlar. Birinci yolun milli futbol üçün
faydası olmur. O, zəif təməl üzərində ağır heykəl
qurmaq cəhdini xatırladır. İkinci yol isə geniş miq-
yaslı və uzun müddətli iş tələb edir. Bu iş görülsə,
istedadların da yetişəcəyi şübhəsizdir.
Elmdə də belədir. Biri var, tək-tək böyük alim-
lər hansı isə qabaqcıl ölkələrin hazır elmi mühitində
yetişərək ölkəyə gəlir və burada müvafiq elmi mühit,
möhkəm təməl olmadığından, özünün bütün ağırlığı
ilə iş görə bilmir. Onlar həmişə yetişdikləri mühitə
qayıtmağa ehtiyac hiss edirlər. Bir də var, biz hələ
orta məktəblərdən başlayaraq, istedadlı şagirdlər
üçün intellektual mühit formalaşdırmaqla, onları el-
mə cəlb edir və neçə-neçə belə gəncin hesabına
möhkəm elmi tədqiqat atmosferi yaradırıq. Və bu at-
mosferdə yetişənlərin məhz bu mühitdə yazıb-yarat-
ması da rahat olur.
Giriş
15
Sual yaranır ki, inkişaf etmiş böyük dövlətlər
intellektual potensialı beynəlxalq insan resursları he-
sabına artırırsa, bəs nisbətən geri qalmış ölkələr bu
problemi necə həll edir? Əlbəttə, neft hesabına bö-
yük maliyyə resursları olan bəzi ərəb ölkələri, hətta
avropalı alimləri də daha yüksək maaşla öz ölkəsinə
sövq edə bilərdi. Amma həqiqi alim gəlib bu ölkələr-
də nə edəcək? Elmi potensial yaratmaq üçün təkcə
alimləri toplamaq azdır, gərək müvafiq elmi mühit
və təhsil sistemi də yaradılsın. Belə şərait isə həmin
ölkələrdə yoxdur. Bir ərəb şeyxi məşhur bir müğənni
və ya manikeni ölkəsinə dəvət edə bilər, amma bö-
yük alim ən yüksək məvacib müqabilində də elmi
mühit olmayan yerə getməz. Elmi mühit yaratmaq
isə sadəcə bir neçə böyük alimi muzey eksponatı ki-
mi nümayiş etdirməklə olmur. Bunun üçün təməl
olaraq kütləvi maarifçilik və yüksək səviyyəli intel-
lektual mühit, kitabxanalar, laboratoriyalar və s. tə-
ləb olunur.
Hər kiçik ölkə, çalışsa belə, bütün elm sahələri
üzrə mühit yarada bilməz. Amma hər ölkənin miq-
yasını və iqtisadiyytını profilini nəzərə almaqla prio-
ritet sahələr müəyyənləşdirilə bilər. Və yalnız həmin
sahələrdə qabaqcıl mövqelər tutmaq olar. Bunun
üçün isə ilk növbədə elmi-tədqiqat istiqamətlərinin
inkişaf tendensiyaları öyrənilməli, elmlərin təsnifatı
kontekstində ümumi elmi maarifçilik işi aparılmalı
Elmşünaslığa giriş
16
və ancaq bundan sonra preroqativlər müəyyənləşdi-
rilməlidir.
Müasir dövrdə beynəlxalq miqyasda və qabaq-
cıl ölkələrdə qəbul olunmuş elmlərin təsnifat siste-
mində demək olar ki, bütün elmi-nəzəri tədqiqat as-
pektlərinin həm fundamental, həm də tətbiqi və tex-
niki aspektləri qeyd edilir. Yəni indi sadəcə “elm
üçün elm” tipli tədqiqatlara rast gəlmək çox çətindir.
Əslində elmi tədqiqatların ictimai praktikanın tələb-
lərinə uyğunlaşdırılması prosesi xeyli əvvəl başla-
mışdır və müasir elmi səciyyələndirən əsas əlamət-
lərdən biri kimi çıxış edir. Məsələn, hələ C. Maks-
vell dövründə bu tələbat mühüm amil kimi nəzərə
alınırdı: “Elmin inkişafı üçün hər bir konkret dövrdə
təkcə insanların ümumiyyətlə düşünməsi deyil, həm
də onların öz düşüncələrini geniş elm sahələri içəri-
sindən məhz həmin dövrdə işlənməsi zəruri olan mə-
sələlərə yönəltməsi tələb olunur”.
1
Təsadüfi deyil ki,
F.Engels də praktik ehtiyacların rolunu xüsusi vur-
ğulayaraq deyirdi: “İctimai tələbat elmi onlarca uni-
versitetdən daha çox irəli aparır”.
Müəyyən bir elmi tədqiqat istiqaməti öncədən
onun nə kimi texnoloji perspektivlər aça bilməsi ba-
xımından da səciyyələndirilir: elmi proqnozlarla pa-
ralel surətdə texnoloji proqnozlar da verilir. Hətta ilk
baxışda texnologiyadan uzaq olan bir elm sahəsində
1
Bax: А.Н.Чумаков. Глобализация. Контуры целостного
мира. М., Проспект, 2009. с.103.
Giriş
17
– biologiyada indi çox geniş texnoloji sistemlər şə-
bəkəsi yaradılmışdır. Hələ ötən əsrin 70-80-ci illə-
rində biotexnologiyalar elə geniş vüsət tapmışdır ki,
bu sahədəki tədqiqatları toplayıb sistemə salmaq,
ümumiləşdirmələr aparmaq zərurəti ortaya çıxmış-
dır.
1
Real praktik şəraiti və ictimai tələbatı nəzərə
almadan, sadəcə elmlə məşğul olmaq, elmin dəyir-
manına su tökmək, amma bu dəyirmanın kimin üçün
üyütdüyünü və hazır məhsullardan kimin faydalandı-
ğını bilməmək müasir dövrdə yolverilməz haldır.
Əlbəttə, alim düşünə bilər ki, bu daha mənim işim
deyil, bunu da qoy bir başqası düşünsün. Amma bu
«başqaları» kimdir və onlardan bizdə varmı? Bax bu
məqamda texnokrat alimlərin yadına salmaq istəyi-
rik ki, bu «başqa məsələlər» məhz ictimai elmlərin
predmetinə daxildir. Təhsil – Elm – Texnika – Tex-
nologiya – Sənaye – İstehlak zəncirində hər bir mər-
hələ tam müstəqil bir dəyər olmayıb, həmin böyük
zəncirin tərkib hissəsi olmaqla, müəyyən ideoloji yö-
nə malikdir. Bu ideoloji yönü müəyyənləşdirən, cə-
miyyətin makrostrukturunu, daxili proseslərin qarşı-
lıqlı nisbətini təhlil edən, onların müvafiq beynəl-
xalq proseslərlə qarşılıqlı əlaqəsini öyrənən və döv-
lət üçün təkliflər paketi hazırlayan da məhz ictimai
1
Bax, məs.: Фундаментальные исследования и техни-
ческий прогресс. Новосибирск, Наука, 1985; А.Сасcон.
Биотехнология: свершения и надежды. М., «Мир»,1987.
Elmşünaslığa giriş
18
elmlər olmalıdır.
Bu sahədə nisbətən uzunmüddətli tədqiqat tə-
ləb edən məsələlər aşağıdakılardan ibarətdir:
Birincisi, müasir dövrdə ölkəmizdə formalaş-
mış olan ictimai gerçəkliyi, Azərbaycan iqtisadi mo-
delinin özünəməxsus xüsusiyyətlərini öyrənmək və
onun sosioloji təhlilini vermək.
İkincisi, keçid dövrü başa çatdırıldıqdan sonra
qarşıda duran perspektiv vəzifələri müəyyənləşdir-
mək və strateji inkişaf proqramlarının hazırlanması
üçün elmi tövsiyələr irəli sürmək.
Üçüncüsü, yeni ideoloji kursun müəyyən edil-
məsi, ictimai şüurun yenidən formalaşan sosial ide-
alın tələblərinə uyğun surətdə yönəldilməsi, təhsil
sisteminin, habelə KİV-in fəaliyyət proqramlarının
strateji hədəflərə uyğunlaşdırılması, bütün bu sa-
hələrdə geniş miqyaslı maarifçilik işinə başlanması.
Dördüncüsü, siyasi və hüquqi mədəniyyətin
formalaşdırılması, milli-fəlsəfi fikir ənənələri ilə
müasir Qərb fəlsəfəsinin sintezindən çıxış etməklə
ictimai və humanitar fəaliyyət sahələri üçün meto-
doloji baza yaradılması.
Belə bir cəhətə də diqqət yetirilməlidir ki,
fəlsəfə elmə nəzərən nisbi müstəqil bir sahə olsa da,
həm dəqiq, həm də ictimai elmlər üçün metodoloji
təməl rolunu oynayır, bu elmlərlə sıx surətdə bağlı-
dır, amma bununla yanaşı özü bir qayda olaraq hu-
manitar sahəyə aid edilir. Düzdür, sovet dövründə
Giriş
19
fəlsəfə ictimai elmlərə aid edilirdi və ona görə biz
hələ də məsələyə məhz bu müstəvidə baxırıq. Amma
müasir dövrdə əksər təsnifat sistemlərində fəlsəfə ic-
timai deyil, humanitar elmlər sırasına daxil edilir.
1
Səbəbi isə budur ki, ona ümumiyyətlə təfəkkür mə-
dəniyyətinin formalaşmasına xidmət etməklə, həm
də mədəniyyət hadisəsi kimi baxılır.
Bütün bu şərtlərin ödənməsi üçün isə öncə fəl-
səfi dünyagörüşü ilə ictimai və humanitar elmlərin
konkret məsələləri arasında əks-əlaqə sistemi yara-
dılmalıdır. Humanitar sahə nümayəndələrinin və cə-
miyyətşünas alimlərin təkcə elmi konfranslarda de-
yil, həm də onların əhali ilə əlaqəsini təmin edən
müntəzəm tribunası olmalıdır. Yəni elmi tədqiqatlar-
la elmi-publisistik fəaliyyət paralel getməlidir. Digər
tərəfdən də, ictimai şüur səviyyəsində ümumiyyətlə
düşüncə mədəniyyətinin inkişafı həm dəqiq elmlər,
həm də humanitar elmi təfəkkür üçün təməl rolu oy-
namalıdır. Ümumi mədəni səviyyə, maarifçiliyin du-
rumu ilə yanaşı, sosial-iqtisadi durum və istehsala-
tın, təsərrüfat sisteminin durumu böyük önəm kəsb
edir.
Müasir dövrdə dünyada hadisələrin inkişafı
vahid iqtisadi münasibətlər sisteminin, ortaq ümum-
dünya bazarının yaradılması istiqamətində gedir.
Düzdür, inkişaf etmiş ölkələr öz üstün mövqelərinə
1
Bax: Əlavə 1, 2, 3.
Elmşünaslığa giriş
20
istinad edərək, özlərinin daxil olduqları ümumi iqti-
sadi məkanın (məsələn, Avropa Birliyi) qapılarını
nisbətən aşağı səviyyədə olan ölkələr üçün taybatay
açmır və bu da təbiidir. Nə qədər ümumbəşəri məna-
fedən, vahid sosial ideallardan söhbət getsə də, hələ
milli dövlət mənafeləri saxlanılır və yalnız eyni tər-
tibli ölkələrin inteqrasiyasından söhbət gedə bilər.
Və bu inteqrasiyaya qoşulmaq üçün əvvəlcə həmin
ölkələrin keçmiş olduğu inkişaf mərhələlərini keç-
mək, onların çıxdığı sınaqlardan çıxmaq lazımdır.
İstəsək də, istəməsək də müasir sivilizasiyaya
və elmi-texniki səviyyəyə qovuşmaq üçün inkişaf et-
miş Qərb ölkələrinin keçdiyi yolu biz də keçməli
olacağıq. Lakin bizim əlimizdə bu ölkələrin keçdiyi
yolların xəritəsi var və biz tarixin ibrət dərslərini nə-
zərə alsaq, ilk yol açanların bütün səhvlərini təkrar
etmərik. Bunun üçün, əlbəttə, tarixi də, iqtisadiyyatı
da, müasir dünyanın inkişaf meyllərini də gözəl bil-
mək tələb olunur. Belə çətin bir zamanda həm dünya
iqtisadiyyatına inteqrasiya olunmaq, həm də milli-
mənəvi dəyərləri qoruyub saxlamaq üçün düzgün in-
kişaf strategiyası və yaxşı ölçülüb-biçilmiş mükəm-
məl siyasi proqram tələb olunur. Belə proqramlar isə
möhkəm elmi təmələ malik olmalıdır. Bunun üçün
də ictimai elmlərin yüksək dərəcədə inkişaf etdiril-
məsinə ehtiyac vardır. Akademik Ramiz Mehdiyev
yazır: “Sürətli sosial-iqtisadi inkişaf ictimai elmlər
qarşısında yeni vəzifələr irəli sürür, ictimai elmlər
Giriş
21
üzrə çalışan alimlərin məsuliyyətini nəzərəçarpacaq
dərəcədə artırır, bu sahədə verilən bütün səmərəli fi-
kir və təkliflərə tam ciddiyyətlə, özünütənqid ruhun-
da yanaşaraq, onları diqqətə almağı və lazımınca
qiymətləndirməyi tələb edir.”
1
Belə bir cəhət də nəzərə alınmalıdır ki, qlobal-
laşma şəraitində dünya iqtisadiyyatının və beynəl-
xalq miqyaslı ictimai-iqtisadi proseslərin daha dərin-
dən öyrənilməsinə ehtiyac vardır. Çünki kim ki,
araşdırıb öyrənmədiyi, yəni özü üçün qaranlıq olan
bir sahəyə daxil olur, o ancaq itirə bilər. Yeganə
işıqlandırıcı vasitə isə elmdir. Müasir dövrdə baş ve-
rən dünya iqtisadi böhranının da elmi təhlil süzgə-
cindən keçirilməsi vacibdir.
Vahid dünya bazarının olması, açıq iqtisadi si-
yasət ilk baxışda daha çox geri qalmış ölkələr üçün
əlverişli görünsə də, əslində inkişaf etmiş ölkələrin
də buna böyük ehtiyacı vardır. Daha doğrusu, icti-
mai, elmi-texniki inkişaf prosesinin özü bunu tələb
edir. Belə ki, külli miqdarda investisiya hesabına ar-
tıq kütləvi istehsalda qərarlaşmış texniki və texnoloji
sistemlərin tez-tez dəyişdirilməsi sahibkarlara böyük
ziyan verə bildiyindən, kapital dünyası intensiv el-
mi-texniki tərəqqinin, texnologiyaların tez-tez mo-
dernləşdirilməsinin əleyhinə çıxa bilərdi. Cari məna-
fe ilə perspektiv texniki tərəqqi arasındakı ziddiyyət
1
R. Mehdiyev. İctimai və humanitar elmlər: zaman konteks-
tində baxış. Bakı, 2010, s. 16.
Elmşünaslığa giriş
22
ümumən ictimai inkişaf üçün əngəl törədə bilərdi.
Lakin geri qalmış ölkələrin “qapılarının açıq olması”
nisbətən köhnəlmiş texnikanı həmin bazarlarda xırıd
etməyə və öz ölkələrində ən müasir texnoloji sistem-
ləri tətbiq etməyə imkan yaradır.
Buna görə də, inkişaf etmiş ölkə heç vaxt bü-
tün ölkələrin texniki inkişaf səviyyələrinin bərabər-
ləşməsini istəməz. Ən qabaqcıl ölkələrin özlərindən
bir az geri qalan ölkələrə, onların da öz növbəsində
daha çox geri qalan ölkələrə ehtiyacı vardır.
Hər dəfə daha yüksək elm tutumlu olan müasir
texnika icad olunduqdan sonra, istifadədən çıxarılan
əvvəlki texnika “mənəvi cəhətdən köhnəlmiş” (yəni
özü təzə olsa da, əsasında dayanan ideya köhnəlib-
dir) sayılır və onlar nisbətən aşağı səviyyəli ölkələrə
ixrac olunur.
Bu iyerarxiya – ölkələrin texnoloji qradasiyası
və çoxpilləli düzülüşü hərbi texnika timsalında özü-
nü daha qabarıq göstərir. Əvvəla, elmi-texniki po-
tensial daha çox dərəcədə hərbi-sənaye kompleksinə
deyil, humanitar yönlü iqtisadiyyata, bütövlükdə cə-
miyyətin tərəqqisinə xidmət etməlidir. İşdə isə məhz
hərbi sənaye elmi-texniki inkişafın əsas tətbiq sahə-
sinə çevrilir. Çox vaxt beynəlxalq siyasət də iqtisadi
mənafeyə tabe etdirilir. Böyük dövlətlərin (məs.,
ABŞ və Rusiya) öz aralarındakı rəqabət hərbi texni-
kanın daim təkmilləşdirilməsini tələb etdiyindən,
“mənəvi cəhətdən köhnəlmiş” hərbi texnikanın satıl-
Giriş
23
ması üçün bazara həmişə ehtiyac olur. Ona görə də
qabaqcıl dövlətlərin və böyük hərbi sənaye şirkətlə-
rinin mənafeyi nisbətən geri qalmış ölkələrdə müha-
ribə və münaqişə şəraitinin saxlanmasını tələb edir.
XX əsrin son rübündə kompüterləşmənin sü-
rətli inkişafı və onun iqtisadiyyatın, ictimai həyatın
bütün sahələrinə nüfuz etməsi, xüsusən internet şə-
bəkəsinin geniş yayılması qloballaşma üçün texnolo-
ji təməl hazırlamışdır. Bu sahədə üstün texniki inki-
şaf səviyyəsində olan dövlətlər öz yüksək ixtisaslı
mütəxəssislərinin köməyi ilə dünyada gedən proses-
lərə daha operativ və səmərəli təsir etmək imkanı
qazanırlar.
Müasir dövrdə elmin rolu və əhəmiyyəti barə-
də çox danışmaq olar. Bizim məqsədimiz açılan bö-
yük imkanlardn daha səmərəli istifadə edə bilmək
üçün onu özünün elmi əsaslarla idarə olunması, yəni
elmşünaslığın əhəmiyyətini qeyd etmək və bu sahə-
də ilkin zəruri biliklər verməkdir.
Dostları ilə paylaş: |