Ganchkorli san’ati rivojlanishi



Yüklə 21,21 Kb.
tarix26.10.2023
ölçüsü21,21 Kb.
#161345
Ganchkorli san’ati rivojlanishi-fayllar.org


Ganchkorli san’ati rivojlanishi

anchkorlik san’ati va uning tarixi



1. Ganchkorlik san’ati va uning tarixi
2. Ganchkorlikda ishlatiladigan asboblar.
3. Ganchkorlikda ishlatiladigan materiallar
4. Ganch uymokorligida ishlatiladigan naksh elementlarini chizish
Ganchkorli san’ati rivojlanishi
Ilk o‘rta asrlardan boshlab ganchkorlik san'ati yana ham rivojlanadi. Movarounnahrda ganchkorlik mе'morchilikning asosiy bеzagi darajasiga ko‘tarilib, ularda afsonaviy hayvonlarning tasvirini ham uchratamiz. Ayniqsa, Janubiy O‘zbеkistonda o‘rnatilgan maqbaralarning intеrеri, dеvor pеshtoqlari, ravoqlari nihoyatda nafis o‘yma naqshlar bilan bеzatilgan. Masalan, XII asrda Tеrmiz maqbaralarida yangicha uslub ishlatila boshlanganligi, ya'ni muqarnaslar (stilaktitlar)ning paydo bo‘lishi va ko‘pgina binolarda qo‘llanilishi ganchkorlikning o‘sganligidan guvohlik bеradi.
Kеyingi asrlarda Afrosiyobda topilgan ajo­yib ganch namunalari bu sohada yangi-yangi naqshlar yaratilganligini, binolarda ganch o‘ymakorligi, uzviy bog‘langan koshinlar va toshdan yasalgan bеzaklar, ganch ishlatila boshlanganligini ko‘rsatadi. Ganchkorlik­ning gullab-yashnashi XVIII—XIX asr boshlariga to‘g‘ri kеladi. Bu sohada o‘zbеk ustalarida ayrim mintaqaga (viloyatga) xos badiiy uslub va bеlgilar saqlanib qolgan. Ular o‘ziga xos o‘ymakorlik maktablarini yaratibgina qolmay, o‘zaro tarixiy davr jihatidan ham farqlanadilar. Agar qadimgi ganch o‘ymakorligida dеyarli hajmlik rеalistik mazmun va ornamеntal motivli rasmlar xaraktеrli bo‘lsa, o‘rta asrlarda asosan o‘simlik va gеomеtrik shakldagi chuqur o‘yib yasalgan hashamatli bеzaklar paydo bo‘ladi.
Ganchkorlik qadimiy san’at turlaridan. U Sharq mamlakatlari, xususan, 0 ‘rta Osiyo, Eron, Turkiya, Arabiston, Afg‘oniston va boshqa mamlakatlarda taraqqiy etgan. Ayniqsa, 0 ‘rta Osiyoda yaratilgan asarlar badiiyligi, kompozitsiyasi va ishlanish uslubi bilan farq qiladi. Ganch naqshlar O'zbekistondagi ko‘pgina obidalarga ko‘rkamlik, go‘zallik baxsh etib turibdi. U Samarqand, Buxoro, Toshkent, Qo‘qon, Marg‘ilon, Xiva, Shahrisabz va boshqa shaharlardagi tarixiy obidalami qurish va bezatishda ishlatilgan. Ganch o‘ymakorligi san’ati asrlar davomida rivojlangan. Bu san’atning qadim gi, o ‘rta asrlardagi va XX asrdagi rivoji bir-biridan ancha farq qiladi. Qadimgi ganch o‘ymakorligi hajmiy bo‘lib, unda realistik tasvir ustunlik qiladi. Ularda, ko‘pincha, odamlar, hayvonlar, qushlar tasvirlangan. Eramizning birinchi asrlaridayoq kishilar ganchning ajoyib xususiyatga ega ekanligini bilib, qal’a, karvonsaroy va boshqa joylarni bezay boshlaganlar. Ill asrda Tuproqqal’aning serhasham saroy mehmonxonalari o‘yma ganch bilan bezatilgan. Varaxshadan V II—VIII asrlarga oid ganch o ‘ymakorligi nam unalari topilgan. Ularda qushlar, hayvonlar, baliqlar, o‘simliksimon va geometrik shakllar tasvirlangan. X—XI asrlarda naqqoshlik, yog‘och, tosh va ganch o'ymakorligi yanada rivojlandi. Murakkab abstrakt tasvirni aks ettiradigan naqshlar paydo bo‘ldi. Ganch o'ymakorligi ishlari uyning ichki va nam tegm aydigan tashqi qism ida ham qo‘llanildi. Term iz m aqbaralaridagi ganch o‘ymakorlik san’atirii o‘sha davrning yuqori cho‘qqisi desa bo‘ladi. XII asrda muqarnaslar paydo bo‘ldi va ko'pgina binolarda qo‘llanila boshladi. XIII asrda ganchkorlik san’ati yanada yuksaldi. Bunga Afrosiyobdan topilgan ajoyib ganch o‘ymakorligi ishlari misol bo‘la oladi. XIV-XVIII asrlarda ham binolarning ichki qismlarini bezatishda ganchkorlik san’atidan foydalanilgan. Ganchkorlikning gullab-yashnagan davri XVIII asrning oxiri — XIX asrning boshlari b o ‘ldi. XIX—XX a srlard a buyuk ganch o‘ymakorlaridan Abdurahim Hayotov, Usta Murod, Usta Fuzayl, Usta Hayot Nosir, Ustahoji Hafiz, Usta Nasrulloboy, Usta Abdujalil, Usta Azim, Usta Omonullo, Usta Shamsiddin G ‘ofurov, Usta Ibrohim, Usta Savri, Usta Abdufattoh va boshqalar faoliyat ko‘rsatdilar. XX asr boshlaridagi ishlarda o‘yma relyefli mayin uslub paydo bo‘ldi. Rangli ganchlar, bo‘yoqlar, naqsh va tasvirlar qo‘llanila boshladi. 1913-1914-yillarda Buxoroda Sitorai Mohi Xosa qurildi. U ganch o'ymakorligi bilan bezatildi. Oq uy (mehmonxona)ni o‘sha davrdagi ganch o‘ymakorligining ajoyib namunasi desa bo‘ladi. Bunda oyna ustida ganch o‘ymakorligi bajarilgan. U o‘zining nozikligi, jimjimadorligi bilan ajralib turadi. Mazkur saroyning bezak ishlarini Usta Shirin bajargan. U o‘sha davrda eng ko‘zga ko‘ringan ganchkor ustalardan edi. 1918— 1920-yillarda hunarmandlar komiteti va Toshkent o ‘lkashunoslik hunarm andlar tashkiloti o ‘quv-namunaviy ustaxonalari va hunarmandlik muzeyi tashkil etdi. 0 ‘zbek ustalari 1937-yilda Parijda «San’at va texnika - hozirgi kunda» degan ko!rgazmada ikkita «Gran pri», bitta oltin medal va ikkita kumush medal bilan mukofotlandilar. 1947-yil Toshkentda me’mor A.Muxamedshin boshchiligida Kurant binosi qurildi. Bu binoni bezashda Usta Shirin Murodov qatnashdi. 0 ‘zbekiston me’morchiligiga katta xazina bo‘lib qo‘shilgan 0 ‘zbekiston Davlat opera va balet katta teatri 1947-yil akademik arxitektor Aleksey Shchusevning loyihasi va rahbarligi ostida qurib bitkazildi. Shchusev 0 ‘zbekiston viloyatlaridagi ganchkor ustalarni yig‘ib, ular oldiga ikki muhim vazifa qo‘ydi: avvalo, teatrning zallari har bir viloyatning o ‘ziga xos milliy uslubi asosida bezalishi, ikkinchidan, bezalgan xona teatrning arxitektura badiiy obraziga mos tushishi kerak edi. Teatrning Xiva, Termiz zallari qadimda ishlatiladigan ganchkorlik uslubida ishlandi. Buxoro, Toshkent, Farg‘ona va Samarqand zallari esa zamonaviy xalq an’anasiga mos bo‘lgan ganch o‘ymakorligi bilan bezatildi. 1952-yil Toshkentdagi P.P.Benkov nomli badiiy bilim yurtida xalq amaliy san’ati bo‘limi ochildi. Bu yerda Davlat mukofoti laureati Usta Shirin Murodov, Usta Toshpo‘lat Arslonqulov, Mahmud Usmonov ganch o‘ymakorligidan dars berdilar.
50-yillardan boshlab xalq amaliy san’ati turlari — naqqoshlik, ganchkorlik, yog'och o‘ymakorligi kabilar turg'unlikka uchradi. «Tez va arzon quraylik, ortiqcha hasham lardan qochaylik» shioriga ko‘r-ko‘rona amal qilindi. Natijada ba’zi naqqosh ustalar va ularning shogirdlari hunarlarini tashlab, boshqa ishga o‘tib ketdilar. Lekin ustozlar tushkunlikka tushmadilar. Ular m aktablarda, o'quvchilar saroylarida amaliy san’at turlari sirlarini yoshlarga o‘rgatishni davom ettirdilar. Farg‘ona naqqoshlik maktabining ko‘zga ko'ringan ustasi Saidahmad Mahmudov 1963- yil Qo'qondagi shahar o‘quvchilar saroyida yosh Somoniylar saroyidagi idora qismidagi bezaklar (IX asr. Rempel M.I chizmasi). naqqoshlar to‘garagini ochdi. 1967-yildan so‘ng binolarni milliy bezash rivoj topa boshladi. A yniqsa, naqqoshlik rivojlana boshlandi. Ustalarning shogirdlari ham shuhrat qozona boshladilar. Ganchkor Tohir Shari pov, naqqosh M.To'rayev ochgan to ‘garaklarda yuzlab yoshlar xalq amaliy san’ati sirlarini o‘rgana boshladilar. To‘garak a’zolarining ishlari Italiya, Yaponiya, Chexoslovakiya, Kubadagi ko‘rgazmalarda namoyish etilib, ular oltin, kumush va bronza medal larga ega bo‘ldilar. 0 ‘quvchilar o‘rtasida ko‘rgazmalar, tanlovlar, olimpiadalar va boshqalar tashkil etildi. Ganch o‘ymakorligi to‘garagi a’zolarining ajoyib ishlari Amerika, Yaponiya, Kanada, Chexoslovakiya, Germaniya va ko‘pgina davlatlarda namoyish etildi. M .U sm onovning shogirdlari M irziyod Karimov, Abdurahmon Sultonov, Mirvohid U sm onov, A nvar P o 'la to v , M irm ahm ud Rahmonov, Habibiddin M urodov, M o‘min Sultonov, Faxriddin Hamdiyev, Ziyovuddin Y usupov, R au f Ibodov, U m ar T ohirov, Yusuf Odilovlarni bugungi kunda xalqimiz yaxshi biladi. O 'zbekiston ganch o ‘ymakorligi san’ati yuksak darajada rivojlanib qardosh xalqlar taraqqiyotiga ham katta ta’sir etmoqda. 1978-yilda 0 ‘zbekistonda «Usto» xalq san’ati birlashmasi tashkil etildi. Bu xalq amaliy san’atining rivojlanishi, ustalarning ijodiy mehnatini tashkil etish va tayyorlangan buyumlarni sotishda hamda ustalarning shogirdlar tayyorlashida muhim rol o‘ynadi. Respublikamizning mustaqillikka erishishi tufayli o‘tmishda yaratilgan bebaho ma’naviy boyliklarni, m adaniy merosni, ganchkorlik san’atini chuqur o ‘rganib, kelajak avlodga etkazish uchun keng imkoniyatlar yaratildi. 0 ‘zb ek isto n d a B adiiy ak ad em iy a, hunarm andchilik uyushmalari, litseylari va kollejlari, Kamoliddin Behzod nomidagi Milliy rassomchilik va dizayn institutining ochilishi, chet ellarda turli ko‘rgazmalar tashkil etilishi amaliy san’atni va hunarmandchilikni rivojlantirishga katta turtki bo‘ldi. 1994-yil 7—15-oktabrda P okistonning Islom obod sh ahrida islom m am lakatlari hunarmandlarining birinchi xalqaro festivali bo‘lib o‘tdi. Bu festivalga 0 ‘zbekiston, Qozog‘iston, Tatariston respublikalari hunarmandlari ishlari bilan qatnashdi. 0 ‘zbekiston hunarmandlari — Fatxilla Jumayev, Ortiq Fayzullayev, Shokirjon Komilovlar konkurs g‘oliblari deb topildilar. Ulug‘ muhaddis Imom al-Buxoriy tavalludining 1225 yil munosabati bilan 1998-yil 24- oktabrda Samarqandda Imom Buxoriy maqbarasi majmuasi qayta tiklanib, bezatildi. Unda 0 ‘zbekistonning turli viloyatlaridan kelgan xalq amaliy san’ati ustalari o‘z san’atlarini namoyish qildilar. Ustalarimiz Respublika Oliy Majlisi, shahar hokimligi, Temuriylar muzeyi, masjid, madrasa va boshqa binolarni zamonaviy o‘yma ganch bilan bezadilar. 0 ‘zbekistonda o‘ziga xos ganchkorlik maktablari mavjud. Shulardan biri Xorazm ganchkorlik maktabidir. Xorazm me’morchiligida geometrik naqshlarga keng o ‘rin berilgan bo‘lib, ular boshqa viloyatlarga qaraganda o‘ziga xosligi bilan ajralib turadi. Ayniqsa, o‘simliksimon naqshlar spiral shaklida aylanmaligi, dinamikligi bilan farq qiladi. Islimiy naqshlar ko‘pincha yaxlit-yaxlit turunj, madohil, qalampir, bodomga o‘xshash tanob shakllarining takrorlanishidan hosil bo'ladi. Ba’zi hollarda turunj, madohil tanoblari o‘rniga yulduzsimon girihlar ham ishlatiladi. Islomiy naqshlarda novda juda ko‘p ishlatilib, marg‘ula, barg, uch barg, shukufta, oygul, no‘xot gul, kurtak va g‘unchalar ko‘p qo‘llaniladi. Xiva ganchkorligidagi eng xarakterli tomonlardan biri — naqshlarning erkin va harakatchanligi, jo‘shqinligidir. Bu maktab ustalari naqshlarni ko‘p hollarda ko‘k va yashil rang bilan bezaganlar. Ro‘zimat Masharipov, Karimbergan Rahimov, Karimbergan Polvonov, Yusuf Xudoyberganov, Bekjon Yoqubov, Odamboy Bobojonov, Odamboy Yoqubov kabilar Xorazm ganchkorlik maktabi namoyandalaridir. Buxoro ganchkorlik maktabi bu sohada eng m ashhur. B uxoro m aktabi ishlari o ‘yma ganchlarning yirikligi, mayinligi, jozibadorligi va boshqa tomonlari bilan ajralib turadi. Buxoro ganchkorlik maktabining eng yirik namoyandalaridan biri akademik Usta Shirin Murodovdir. Buxorolik Usta Safar, Usta Adis, Usta Savri, Usta Isom, Usta Ikrom, Usta Jo‘ra, Usta Qurbon Yo‘ldoshev, Usta Ibrohim Hafizov, U sta Nazrullo Yodgorov, Usta Hayot Nosirov va boshqalar mamlakatimizda taniqli. Toshkent ganchkorlik maktabi ham o‘ziga xos. Bu maktabga xos naqshlar nozikligi, aniq simmetrik taqsimga egaligi, jozibadorligi bilan ajralib turadi. Toshkent ganchkorlik maktabi namoyandalari safida Usmon Ikrom ov, T oshpo‘lat Arslonqulov, 7 Xalq ustalalri Sharnsiddin G ‘ofurov va Usta Shirin Murodov M ahm ud U sm onov, A nvar P o ‘latov, Mirmahmud Rahmatov, aka-uka Abdurahmon va M o'min Sultonovlar, Hayot Abdullayev, Ziyodulla Yusupov, Umar Tohirov, Mirvohid Usmonov kabi qator yetuk ustalar bor. Samarqand butun dunyoga mashhur eng qadimiy shaharlardan biri bo‘lib, u yerda ishlangan naqshlarning har biri o ‘ziga xos. Samarqand ganchkorlik maktabi namoyandalari Usta Anvar Quliyev, Usta Tursunboy Ismoilov, Sharnsiddin G ‘ofurov, Quli Jalilov va boshqalardir. G anch o'ym akorligi turlari. Har qanday binoni bezashda aw al uning tuzilishiga mos ganch o'ym akorligi turini tanlash, qo'llash muhim ahamiyatga ega. Kichik xonaga mayda tekis o'yma va unga mos bo'lgan pardoz turi, katta mehmonxonalarga esa yirik o'yma va shunga mos naqsh qo'llaniladi. Ganch o'ymakorligi yirik o'ym a, chuqur o'ym a, yassi o'ym a, qirma, zamini ko'zguli o'ym a, zamini rangli o'yma, chizma pardoz, panjarasimon o'yma, zanjir, hajmli o'yma turlaridan iborat. Bundan tashqari, ganch o'ymakorligi turlari zaminli va zaminsiz o'ymalarga bo'linadi. Eng ko'p qo'llaniladigan o'ym a — yassi o'ymadir. U interyerda ko'p qo'llaniladi. Katta bo'lmagan xonalarda o'ymaning chuqurligi 1— 1,5 sm bo'lib, unga har xil pardoz turlari beriladi. O'yma naqshning zamini umumiy yuzaning 30— 60 foyizini egallaydi. Unga joyiga moslab pax pardoz, choka pardoz, lo'la yoki tabaqa pardoz beriladi. Qirma — o'yilgan joylarni rangli ganch qorishmasi bilan to'ldirishdir.
G A N C H K O R L IK D A IS H L A T IL A D IG A N A SB O B -U SK U N A L A R VA U LA RD A N FO Y D A LA N ISH 0 ‘tmishda ustachilik asboblari muqaddas sanalgan. U stalar o 'z asbob-uskunalarini shogirdlariga meros qoldirganlar. Bu milliy an’ana zamirida chuqur ma’no bor. Xalqimiz: «Ish quroling soz bo‘lsa, mashaqqating oz bo‘lur», deydi. Shogird og'irini yengil, mushkulini oson qiladigan ish qurollarini hamisha shay qilib qo‘yishi kerak. Uskunani biror ishni qilib bo'lgandan so'ng bir chekkaga uloqtirib, zang bostirib qo'ymaslik, o‘tmas bo'lib qolsa charxlab, o‘tkir qilib qo‘yish, buzilsa darhol tuzatish, maxsus joyda saqlash kerak. Ish sifati va samaradorligini oshirishda uskuna va jihozlar katta ahamiyatga ega. Ganchkorlikda ishlatiladigan qurollar, kiyim-kechak va boshqa zarur anjom lar m ehnat estetikasiga hamda ustaxona qoidalariga rioya qilingan holda joylashtiriladi. Ustaxona har doim toza, saranjo m -sarish ta b o ‘ 1 ishi uchun shogird jon kuydirishi lozim. Ustaxonada anjomlarning saranjom-sarishta saqlanishi samarali ishlash uchun qulay bo‘ladi. Usta va shogird asbobuskunalardan unumli, samarali va ehtiyotkorlik bilan foydalanishni bilishi zarur. Ganchkorlikda o'ziga xos asbob-uskunalar ishlatiladi. Naqsh kompozitsiyalar chizish uchun chizg‘ichlar, pargor, yumshoq va qattiq qora qalamlar, daftar, albom, o‘chirg‘ich, shaffof qog'oz, oq qog'ozlar kerak bo'ladi. Ganch qorish uchun sirli tog'ora, ganchni elash uchun elak, katta va kichik chelaklar, ruletka, andava, ganch yuzasini ishlash uchun mayin latta, sovun, o'lchov asboblari, maxsus qo'lqopcha, qum qog'oz, simlar va boshqalar darkor. Asboblarni charxlash uchun qayroq tosh ishlatiladi, ganch o'yish va pardozlash uchun jarrohlik pichog'i, iskana, shuturgardon (tuyabo'yin), qalamtoq qalami, minqor, morpech qalamlar, puxqalam, patak bindi, iskana, lo'lakash, zamin qalam, nova, pilta qalam, dudmal qalam va boshqa asboblar ishlatiladi. Ganchkorlar qadimda 20 ga yaqin asbob ishlatganlar. Hozirda bunday asboblarni tayyorlaydigan temirchi ustalar juda oz qolgan. Shu boisdan ustalar, asosan, jarrohlik pichog'i (skalpel), minqor, iskana va shuturgardon asboblarida ishlaydilar. M aktabda ganchkorlikni o'rganish uchun, dastawal, jarrohlik pichog'i va iskana kerak bo'ladi. G an ch o 'y ish va p ard o zlash uchun ishlatiladigan asboblar bilan batafsil tanishib chiqamiz. Jarrohlik pichog'i (skalpel) — po'latdan yasalgan, har xil o'lchamli asbob. Undan hozir ganch o'yrnakorligida keng foydalanilyapti. O'ymaning katta yoki kichikligiga qarab, ustalar har xil o'lchamdagisini ishlatadilar. Uni avval ch arx lab , dastasini qo'lga botmaydigan qilish uchun ikki tomoniga yupqa faner qo'yib, izolenta o'rab, keyin ishlatadilar. Bu pichoq gulni chizishda, kesishda, o'yishda va pardoz berishda ishlatiladi. Iskana — duradgorlik asbobi, uning uchi og'ma holatda kesik bo'lishi ham mumkin. Iskanalar har xil kattalikda bo'ladi. Kichigi mayda o'ymalarda, kattasi yirik o'ym alarda ishlatiladi. Iskana temir sterjenining uzunligi 7 sm dan 10 sm gacha bo'lishi mumkin. Iskanani maktab ustaxonasida ham yasab olish mumkin. Shuturgardon — ganch o'ymakorligidagi asosiy o'ym a asbob, o'qli (sterjenli) bel qismi tuya bo'yniga o'xshash. Shuning uchun uni «shuturgardon», ya’ni «tuyabo'yin» deb atashaGanch taxta quyish uchun kerakli anjomlar: 1. Elak, 2. Sirli tog'ora, 3. Chelak, 4. Andava, 5. Qolip 19 Ganch taxta tayyorlashda ishlatiladigan qolip. W A Ganch o'ymakorligi asboblari: 1. Jarrohlik pichog'i; 2. Iskana; 3—4. Shuturgardon; 5—6—7. Pux qalam; 6. Minqor; 9-10. Dudmal qalam; 11. Morpech; 12. Lo'lakash. 5 53 ' ’1\ О g 8 St Ganch o'ymakorligida asboblarinig o'lchamlari: 1. Shuturgardon; 2. Qalamtoq; 3. Minqor; 4. Morpech; 5. Pux qalam; 6. Iskana; 7. Patak binni. MINQOR SHUTURGARDON Katta O'rta Kichik 1, 120-100 90-70 50-40 25 20 15 120 110 100 b 40 30 20 с 50 40 30 d 25-30 Katta Kichik 1, 30-25 20-15 h 130-110 100-80 1, 120 100 b 15 10 d 25-30 di. U po'latdan yasalgan, keskich qismining tig'i uchli bo'lib, teng yonli uchburchakka o'xshaydi. Shuturgardon naqshlarning kontur chiziqlarini kesishda va o'ymali relyefga pardoz berishda ishlatiladi. 0 ‘ymaga qarab, katta yoki kichik shuturgardon tanlanadi. Katta shuturgardon naqshlarning konturlarini o'yishda va chuqur zaminli o'ymalarda, o'rtachasi o'ymaga pardoz berishda, kichigi esa mayda o'yma ishlarini bajarishda ishlatiladi. Minqor va shuturgardonning o'lchamlari ko'rsatilgan jadval. Pux qalam — xanjarga o'xshash, ikki tomonga qiyalab ketgan o'tkir uchli (faqat uchi ilmoqqa o'xshash, qayrilgan bo'ladi) asbob. Keskich qismining uzunligi 10 sm dan 18 sm gacha uzunlikda bo'lishi mumkin. Pux qalam egri sirtlarni tekislashda, stalaktitlar bilan ishlashda, pardozda navo ochishda ishlatiladi. Bu asbob ham har xil kattalikda bo'ladi. 20 Minaor — uzun o‘qli, uch qismiga uchburchak shaklidagi o‘tkir kurakcha 90" o‘rnatilgan boMib, o‘yma zaminini tozalashda, tekislashda va chuqurlashda ishlatiladi. Oalamtoq — tuzilishi xanjar ko‘rinishida bo‘lib, keskich qismi ikki tomonga qiyalab o‘tkirlangan. U tirnab chiziq chizishda, o‘yishda va ganchni teshishda ishlatiladi. Morpech qalam — o ‘yilgan naqshlarning chetlariga yarim doiralar, bo‘rtma hosil qilish, o‘rovlarni qirqish hamda relefga loMa pardoz berishda, o ‘yilgan naqshlarning chetlariga zanjira, hoshiya atroflariga turli yarim doiralar, nuqtalar chiqarishda ishlatiladigan asbob. Morpech qalam tuzilishi jihatidan yumaloq bo‘lib, sirt kesish uchun ishlatiladi. Lux — yarim silindr sirtlarni hosil qilishda ishlatiladigan asbob. Tuzilishi jihatidan keskich qismi yapaloq, yassi shaklda bo‘lib, uchi 90° buklangan bo‘ladi. Q alam — x an jar sh ak lid ag i asbob. Ba’zilarining uchi qayrilgan boMadi, axta yordamida tushirilgan naqshlar o‘chib ketmasligi uchun tirnab chizib chiqishda ishlatiladi. Pilta qalam — uning uchi qayrilgan bo‘ladi. U yarim aylanadigan relyeflar hosil qilishda ishlatiladi. Patak binni — shuturgardonning bir turi. U raxlarni uchli qilib kesishda va o‘yishda ishlatiladi. Nova — iskana ko‘rinishida boMib, uchi egri, ilmoq singari buklangan, o ‘tkir uchli asbob. Relyeflarni yumaloq qilib kesishda ishlatiladi. Shukufta — aylantirib teshik ochishda va chiziq chizishda ishlatiladi. LoMakash — um um iy ko‘rinishi yarim yumaloq, buklangan, uchi yarim doira shaklida. Asosan, lo‘la pardozda ishlatiladi. Bu asbob o‘ymaning yirik yoki maydaligiga qarab, har xil oMchamda boMadi. Sharafa qalam — uchi qayrilgan iskana. Mayda muqarnaslarni o‘yishda ishlatiladi. G anch o ‘ym akorlik asboblarini maxsus qalamdonda olib yurgan ma’qul. 0 ‘ymani sifatli va tez bajarish — ishlatilayotgan asboblarning o‘tkirligiga bogMiq. «Ustaning o ‘zi emas, balki uning ishlatayotgan asbobi usta», degan gap bejiz emas. Haqiqatan, asbob oMmas boMsa, ish sekin boradi va sifatsiz boMadi. Ganch o‘ymakorlik asboblari sifatli poMatdan tayyorlanadi. Asboblar qalam ochish darajasida oMkir boMishi kerak. Ular har xil — yirik qayroq va mayda qumqog‘ozda charxlanadi. Asbob ikki qism — ushlagich va keskichdan iborat. Asboblami charxlash esa uch bosqichda bajariladi. Mexanik charxlash, ya’ni qoMda yoki toshda charxlash. Burchak (faska) hosil qilish. Mayda qumqog‘ozda charxlash. Qirovini tushirish uchun maxsus toshda charxlash. C harxlanayotgan asbobni aylanayotgan charxga qattiq botirmaslik lozim. Asbobni 10— 15° qiyalikda, qattiq botirmasdan charxlash va bir xilda ushlash maqsadga muvofiq. Charxlanayotgan asbobni bir xilda aylantirish 30 sekunddan oshmasligi lozim, chunki oMkir qirrasi egilib ketadi. Shundan soMig u kichik to ‘rtburchak toshda charxlanadi. Qayroq toshni biroz hoMlab, asbobni 10—15° qiyalikda ushlab, oldinga va orqaga olib-kelib charxlanadi. Asbob toshga bir necha bor olib borilgandan so‘ng, ikkinchi tomoni o‘girilib, oMkir boMguncha charxlanadi. Charxlashda qoM asbob ustida o‘zgarmasligi, masalan, harakat oldinga boMganda qoM oldinga surilib ketmasligi, orqaga tortayotganda qoM ko‘tarilmasligi lozim. Agar qiyalik biroz o‘zgarsa — yuzasi tekis chiqmaydi. Charxlash kichik qayroqtoshda charxlash bilan tugaydi. Charxlash 10-15 m inutdan oshmasligi lozim. Agar charxlash cho‘zilib ketsa, unda keskich o ‘tmas boMib qolishi mumkin. Asbob charxlangandan so‘ng, oMkir yoki o‘tmasligini tekshirib, ishni boshlash maqsadga muvofiq.
http://fayllar.org
Yüklə 21,21 Kb.

Dostları ilə paylaş:




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin