1
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
TÜRK MÜZİĞİ
SERTİFİKA
EĞİTİM PROGRAMI
I.KUR PROGRAMI
2
MÜZİK NEDİR!
Duygularımızı, düşüncelerimizi veya olayları anlatmak amacıyla ölçülü ve düzenli seslerin
sanat düşünceleri içerisinde ritm’li veya ritm’siz olarak bir araya getirme sanatıdır. Müziğin
iki ana elemanının biri ses, diğeri ritm’dir.
Müzik ikiye ayrılır:
1. Sözlü müzik (Vokal müzik): İnsan sesiyle ve müzik aletleriyle yapılan müziktir.
2. Saz müziği ( Instrumental müzik): Yalnızca sazların çalması için yapılan müziktir.
MÜZİKAL SESLERİ BİRBİRİNDEN AYIRAN ÖZELLİKLER :
1. YÜKSEKLİK: Sesler arasındaki kalınlık, incelik farkıdır.
2. ŞİDDET : Sesler arasındaki kuvvetlilik, hafiflik farkıdır.
3. TINI :Sesler arasındaki renk farkıdır. Tını veya renk farkı ile aynı sesi veren iki
kişinin veya aynı sesi basan sazlar gibi.
4. SÜRE : Seslerin zaman içinde devamlılığıdır.
NOTA : Sesleri göstermeğe ve okumaya yarayan özel işaretlere nota denir.Notalar seslerin
alfabesidir.
Her nota işaretinin bir matematiksel değeri vardır. Bu değerler şöyledir
3
SUS İŞARETLERİ :
Müzikte her nota değerinin karşılığı olarak sus aynı matematiksel değere sahip olan sus
işaretleri vardır. Bunların diğer bir ismi de es’ dir
Birlik sus işareti
İkilik sus işareti
Dörtlük sus işareti
Sekizlik sus işareti
4
On altılık sus işareti
Otuz ikilik sus işareti
Altmış dörtlük sus işareti
PORTE: Notaların incelik ve kalınlık farklarını belirtecek şekilde notaların yazılmasına
yarayan, yatay durumda birbirinden eşit uzaklıkta beş paralel çizgi ve dört aralığa porte denir.
Portenin çizgi ve aralıkları aşağıdan yukarıya doğru sayılır.
ANAHTAR : Anahtar portenin sol tarafına yazılan ve notaların isimlendirmesini sağlayan
işarettir. Her anahtar yazıldığı çizgideki notaya kendi ismini verir ve diğerleri de buna göre
isimlendirirler. Türk müziğinde yalnız 2. çizgiye yazılan Sol anahtarı kullanılır.
GAM – DİZİ : Herhangi bir notadan başlayıp inici veya çıkıcı olarak sekiz komşu notanın hiç
kopmadan sıralanmasına gam veya dizi denir.Gamlar pest (kalın) notadan başlayıp tiz (ince)
notaya doğru sıralanıyorsa çıkıcı gam, tiz notadan, pest notaya doğru sıralanıyorsa inici gam
adını alırlar.
Gamın her sesine derece adı verilir.
5
ARALIK (Intervall) : Sesler arasındaki uzaklıktır. Batı müziğinde ana olarak tam ve yarım
aralıklar vardır. Türk müziğinde ise bu isimlendirme başkadır bunu ileride göreceğiz.
Birli : (sesdaş, unison) Bir ses olduğu yerde tekrar edilirse birli, sesdaştır.
İkili : Bir sese göre, üst veya alttan bitişik derecelerine ikili denir.
Üçlü : Bir sese göre, üst veya alttan kendi dahil üçüncü sesine üçlü denir.
Dörtlü : Bir sese göre, üst veya alttan kendi dahil dördüncü sesine dörtlü denir.
Beşli : Bir sese göre, üst veya alttan kendi dahil beşini sesine beşli denir.
6
Altılı: Bir sese göre, üst veya alttan kendi dahil altıncı sesine altılı denir.
Yedili : Bir sese göre, üst veya alttan kendi dahil yedinci sesine yedili denir.
Sekizli: Bir sese göre, üst veya alttan kendi dahil sekizinci sesine sekizli veya oktav denir.
7
BATI MÜZİĞİNDE DEĞİŞTİRME İŞARETLERİ : Değiştirme işaretleri nedir?Önüne
geldiği notayı yarım ses incelten, kalınlaştıran veya eski haline döndüren işaretlerdir. Batı
müziğindeki değiştirme işaretleri diyez, bemol ve bekar’dır.
Diyez:
Önündeki notayı yarım ses tizleştiren (incelten) işarettir.
Kanun-Tanbur 10
Bemol:
Önündeki notayı yarım ses pestleştiren (kalınlaştıran) işarettir.
Bekar :
Diyez veya bemolle değiştirilmiş bir notayı, diyez veya bemolden kurtarır.
Çift Diyez:
Önündeki notayı bir tam tizleştiren (incelten) işarettir.
Çift Bemol:
Önündeki notayı bir tam ses pestleştiren (kalınlaştıran) işarettir.
Çift Bekar :
Çift
diyez veya çift bemolle değiştirilmiş bir notayı, bunlardan kurtarır.
Dostları ilə paylaş: |