Freud’un Metapsikolojik Metinleri İçin
ÇÖZÜMLEMELER ve NOTLAR
AZİZ YARDIMLI
İÇGÜDÜLER VE YAZGILARI
(1915c)
Bilimsel Kuram Görgül Gerecin (Deneyimin/Görüngünün) Kavram Tarafından Belirlenmesi Yoluyla Gelişir 85
Kavramlar Görgül Gerecin Daha Öte İşlenmesinde (=Eytişimsel Gelişiminde) Vazgeçilmezdirler 85
Kavramsal İçerik Başlangıçta Bir Ölçüde Belirsizdir 85
** İÇGÜDÜ KAVRAMININ İÇERİĞİ ** 85
(Ruhsal Olmayan Dışsal) UYARI Ve TEPKE-ŞEMASI (Kas Eylemi) İlişkisi Fizyolojiktir 86
İçgüdü Ruhsal Doğa İçin Bir Uyarıdır 86
Ama ‘İçgüdü =Ruhsal Uyarı’ Değildir: Dışsal (İçgüdüsel Olmayan) Uyarılar Da Vardır (Örneğin Optik Uyarılar) 86
Açlık Ve Susuzluk Birer İçgüdü Uyarısıdır 86
İçgüdü Uyarısı Örgenliğin Kendi İçinden Kaynaklanır 86
İçgüdü Uyarısı, Kıpısal Dışsal Uyarının Tersine, Süreklidir 86
İçgüdüsel Uyarıdan Devimsel Kaçış Elbette Olanaksızdır 86
İçgüdüsel Dürtü = Gereksinim; Gereksinimin Ortadan Kalkışı = Doyum 86
İçgüdüler Örgenlik İçindeki Uyarı Kaynaklarından Türerler 87
Sinir Dizgesi Ruhçözümlemeci Uslamlamaya Belirsizlikler Gösteren Bir Varsayım Olarak Alınmalıdır 87
Sinir Dizgesi: Uyarıları Savuşturma, İndirgeme, Ve Olanaklıysa Sıfıra İndirme İşlevi İle Donatılı Bir Aygıttır 87
Sinir Dizgesi, Kısaca, Uyarıları Denetler 87
Sinir Dizgesini Geliştiren Başlıca Etmenler Dış-Uyarılar Değil Ama İç-Güdülerdir 88
İçgüdülerin Kendileri Soygelişim Sürecinde *Ancak Bölümsel Olarak* Dış Uyarıların Etkileri Olmuş Olabilirler 88
Böylece Ruhsal/Ansal Aygıt İçsel Haz İlkesine Altgüdümlüdür 88
Haz Uyarı Azalışı İle, Hazsızlık Uyarı Artışı İle İlgilidir 88
‘‘Değişmezlik İlkesi” Ve “Nirvana İlkesi” (‘‘Süreduruma [=Uyarından Kaçınmaya] Doğru Birincil Eğilim’’) [Editörün Dipnotu 6’da] 88
İçgüdü Ruhsal Ve Bedensel Arasındaki Temel Kavramdır (‘‘Uyarıların Ruhsal Temsilcisi’’) 89
İçgüdünün *Basıncı* Onun Devindirici Yanıdır 89
İçgüdünün *Hedefi* Doyumdur 89
İçgüdünün *Nesnesi* Onu Hedefe (Doyuma) Ulaştıran Şeydir 89
İçgüdünün Nesnesi Birinin Kendi Bedeni De Olabilir Ve Aynı Zamanda Birçok İçgüdünün Doyumunu Da Sağlayabilir 89
İçgüdünün Kaynağı: Bedensel Uyarı Süreci (Kimyasal Ya Da Düzeneksel Doğası Ruhbilim Tarafından Saptanamaz) 90
İçgüdülerin Tümü De Nitel Olarak Türdeştir 90
İçgüdülerin Ayrımları Uyarı Niceliklerinin Büyüklük Ve İşlev Ayrımlarıdır 90
Kök İçgüdüler: 1) Ben-İçgüdüleri (=Öz-Sakınım İçgüdüleri); 2) Eşeysel İçgüdüler (Geçici Bir Varsayım) 90
Eşey İçgüdüleri: Sayıca Çok Fazla; Örgensel Kaynakları Çok Çeşitli; Birbirlerinden Bağımsız Olarak Etkin; Tam Bireşimleri Sonradan Ortaya Çıkar 92
Eşey İçgüdülerinin Hedefleri Örgen Hazzıdır 92
Eşey İçgüdüleri Tamamlanmış Bireşimden Sonra Üreme İşlevinin Hizmetine Girerler 92
Eşey İçgüdüleri İlkin Öz-Sakınım İçgüdülerine Güdümlüdürler (Yerdeğiştirme, Yüceltme) 92
İçgüdülerin Karşılaşabilecekleri Yazgılar: 1) Karşıtına Evrilme; 2) Kişinin Kendisine Karşı Dönme; 3) Baskı; 4) Yüceltme 92
(Burada Yalnızca Karşıtına Evrilme Ve Kişinin Kendisine Karşı Dönme İrdelenecek) 93
İçgüdülerin Yazgıları İçgüdülere Karşı Savunma Kipleridir 93
İçgüdünün Karşıtına Evrilmesi İki Ayrı *Süreçtir*: 1) Etkinlikten Edilginliğe Dönüşü; 2) İçeriğinin Evrilmesi 93
1) Etkinlikten Edilginliğe Dönüş: Sadizm-Mazoşizm Ve Seyretmecilik-Sergilemecilik Karşıt Çiftleri 93
İçeriğin Evrilmesi İçgüdülerin Hedefini İlgilendirir: Etkin Hedef (İşkence Etmek, Seyretmek) Edilgin Hedef (İşkence Edilmek, Seyredilmek) İle Yer Değiştirir 93
2) İçerik Evrilmesinin Tek Örneği: Sevginin Nefrete Dönmesi 93
Mazoşizm Kendine Dönmüş Sadizmdir 93
Sergilemecilik Kendine Dönmüş Seyretmeciliktir 93
Kendine Karşı Dönme Etkinlikten Edilginliğe Dönme İle Birlikte Gider 93
Bu Kendine Karşı Dönmenin Mantığı Nedir? 93
İçgüdünün Kökensel Hedefleri Arasında Acı Çektirmenin (Sadizmin) Yeri Yoktur 94
Acı Duyumları Eşeysel Uyarının Alanına Geçerek Haz Verici Olurlar (Mazoşizm) 94
Sadistik Haz Acı Çektirilen Kişi İle Özdeşleşmeye Bağlıdır 94
Haz Acıdan Değil Ama Ona Eşlik Eden Eşeysel Uyarıdan Doğar 94
Seyretmecilik Ve Sergilemecilik 95
İçgüdünün Kişinin Kendisine Ve Etkinliğin Edilginliğe Dönmesi İçgüdüsel Dürtü Niceliğinin Tümünü İlgilendirmez 96
İçgüdüsel İki-Değerlilik/Ambivalenz 96
İçgüdüsel İki-Değerlilik Arkaik Bir Kalıttır 96
Edilgin Seyretmecilik Ve Mazoşizm Narsissistik Nesneye Geri Dönüşü İmler 97
İçgüdünün İçerikte Karşıtına Dönüşünün (Duygu İki-Değerliliğin) Biricik Örneği Sevgi-Nefret Dönüşümünde Gözlenir 97
Sevme Üç Karşıtlık Durumuna Yetenekli: 1) Sevme-Nefret Etme, 2) Sevme-Sevilme, 3) İlgisizlik 98
Ruhsal Yaşamın Üç Kutupsallığı: 1) Özne-Nesne, 2) Haz-Hazsızlık, 3) Etkin-Edilgin 98
Ben Ruhsal Yaşamın Başlangıcında İçgüdü-Yatırımı Altında Bulunur (Dış Nesnesiz Narsissizm Durumu; Doyum Öz-Erotik) 99
(Narsissizm Durumunda Ben-Özne Haz Verici Olan, Dışsal Dünya İlgisiz Ya Da Hazsızlık Verici Olandır) 99
Öz-Erotik Durumda Ben Salt Kendini Sever, Dünyaya İlgisizdir — 99
Ama Dışsal Dünya Bene İlgisiz Değil, Tersine Uyarı/Hazsızlık Vericidir 100
Haz İlkesi Denetiminde İçe- ve Dışa-Yansıtma 100
Haz Verici Nesneler İçeri Alınır (Sözel Olarak); İçe-Yansıtma/Introjektion 100
Hazsızlık Verici Olanlar Uzaklaştırılır; Dışa-Yansıtma/Projektion 100
Olgusallık-Beni İç Ve Dış Ayrımlaşması Yoluyla Arıtılmış Haz-Bene Dönüşür 100
Dış Dünya Haz-Verici (Dost) Ve Hazsızlık-Verici (Yabancı/Düşman) Olarak Ayrımlaşır 100
Nefret Narsissistik Evrenin Çözülüşünü Öngerektirir 100
‘‘En Başında, Dışsal Dünya, Nesne Ve Nefret Edilen Özdeş Olarak Görünür” 101
Haz Kaynağı Olarak Sevilen Nesne Böylece Haz-Ben İçin Kendinde (Gizil) Bir Hazsızlık/Nefret Kaynağıdır 101
Hazsızlık; İticilik; Nefret; Saldırganlık; Yoketme Niyeti 101
Sevgi Ve Nefretin Değişik Kökenleri Vardır 102
Sevgi ‘Ben’in Bir Yeteneğidir, Kökeninde Narsissistiktir 102
Sevgi İçgüdüsel Dürtülerin Örgen-Hazzı Amacıyla Öz-Erotik Doyumundan Türer 102
Narsissistik Sevgi Daha Sonra Genişlemiş Bene Katılan Nesnelere Yayılır [Sevgi Benin Kendi Karşıtında Yalnızca Kendisini Bulmasıdır] 102
Eşeysel İçgüdülerin Bireşimi Tamamlanınca Sevgi Eşeysel Çabanın Bütünü İle Çakışır 102
Sevginin Ön-(Genital)-Evreleri Geçici Eşeysel Hedeflerdir: Kendine-Katma (Fiziksel Olarak, Yeme; Sadistik-Anal Örgütlenme) 102
Sevginin Ön-Genital Evresine Özgü Egemenlik Dürtüsü Aşağı Yukarı Nefret İle Özdeştir 102
İlkin Genital Örgütlenmenin Kuruluşu İle Sevgi Nefretin Karşıtı Olur 102
Nefret Sevgiden Daha Eskidir (Narsissistik Benin Çevre İle İlk İlişkisi Uyarı/Hazsızlık Alınışıdır) 102
Nefretin Öz-Sakınım İçgüdüleri (Ben-İçgüdüleri) İle İlgisi Açık Olmalıdır 103
İÇGÜDÜLER VE YAZGILARI (1915c) / FREUD
ÇÖZÜMLEMELER: AZİZ YARDIMLI / www.ideayayinevi.com
Dostları ilə paylaş: |