Sahna qonuniyatlari .
Reja:
1. Sahnaning oltin qoidalari tahlili
2. Sahna qonuniyatlari asosida mezansahna tashkil qilish tartibi.
Tayanch iboralar
Oltin qoida
Mezansahna
Xayol
Sahnaning oltin qoidalari
1. Sahnaga faqat poyafzal almashtirilgan holda chiqing.
2. Sahnani toza tuting va axlat tashlamang.
3. Sahna shaxsiy ishlarni bajarish uchun emas (tushlik, uxlash, ko'ngil
ochish, mavzudan tashqari suhbatlar va boshqalar) ijodiy ish uchun maydonchadir.
4. Sahnada xavfsizlik choralariga rioya qiling.
5. Agar bu rejissyorning topshirig'i bilan oqlanmasa, tomoshabinga
orqangiz bilan turmang.
6. Pardalar ortida hayot yo'q. Sahna ortida sizning mavjudligingiz haqida
hech qanday alomat bo'lmasligi kerak (sahna kiyimiga tegmang, parda ortidan
qaramang).
7. Sahnada doimo ijodiy yo'lda bo'ling. (bo'linma)
8. Siz sahnada bo'lganingizda, qanday taklif qilingan sharoitlarda
bo'lganingizni eslang.
9. To'rtinchi devor qonuni (yoki u shunday, yoki u emas).
10 Sahna nutqi. Sahnada odam kundalik nutqni va so'zlarni parazit sifatida
ifoda eta olmaydi, agar bu rejissyorning vazifasi bilan oqlanmasa.
11. Sahna plastikasi. O'zingizning jismoniy holatingizni sahnada
boshqaring; rejissyor so'ragan hatti harakatdan foydalaning.
12. Diqqat. Xotira. Xayol. Fantaziya. Improvizatsiya aktyorning ajralmas
qismidir, sahnada.
13. Sahnada ishlashdan oldin nutq va jismoniy isinish.
14. Sahna direktori - rejissyor. Rejissyor so'nggi so'zni aytadi. Rejissyor
ning qarori bahsli emas.
Sahna qonuniyatlariga asoslanib mizanssenalarni qurish jarayonida
«masshtabliylikni va «monumentallilikni» seza olishi lozim. Ommaviy sahnalarda
teatrdan farqli, mizanssenalar masshtabli bo‘lishi va qatnashchilarning sinxron
harakat qilishi talab qilinadi. Agar masshtabli katta mizanssenalar qurilmasa,
katta maydonda hech qanday effekt ko‘rinmay, maqsadga erishib bo‘lmaydi.
Mizanssena haqida gapirishdan oldin, shuni eslatib o‘tishimiz lozimki, inson ko‘zi
bilan tashqaridan berilayotgan axborotni 3-4 foizinigina qabul qiladi. Teatrda
tomoshabinni tomoshabin deb ataymiz. Tomoshabin eshituvchi emas, chunki ular
birinchi navbatda spektaklni tomosha qilib, so‘z, tovush, musiqani aktyorning
rolidagi plastik ta’sirchan harakati orqali qabul qiladilar. Mizanssena spektaklning
boshqa ta’sirchan vositalari orasida yetakchi o‘rinni egalladi.
Ko‘pincha mezanssena haqida gapirganda , bu “spektaklning alohida
momentlarida, aktyorlarning sahnada joylashishi” deyiladi. Agar «alohida
momentlarda» degan iboraga qaramasak, hammasi to‘g‘riga o‘xshamaydi.
Ko‘pgina rejissyorlarning kitoblari tufayli, biz mizanssenani obrazli ta’sirchanlik
deb hisoblaymiz. Lug‘atni o‘qiganimizda aynan «ta’sirchanlik» degan so‘z
yetishmaydi. Lug‘atdagi «joylashish», so‘zi «joyiga olib bormoq» (razvodit)
so‘ziga yaqindir. Avvallari teatrlarda aktyorlarga rol bo‘lib berilgach, matn
o‘rganilgach, rejissyor aktyorlarni joy-joyida olib borib qo‘ygan (razvedka qilgan).
Aktyorlarni sahnada joylashtirish yoki ular bilan harakatning ta’sirchan usullarini,
voqealarning plastik obrazliligini topish-mizanssenani tushunishni turli talqin
etishning asosidir.
«Mizanssena ishtirokchilar o‘rtasidagi aloqani, ularning xatti-harakati va
kurashi, harakatning dinamik rivojini aks ettiradi. Mizanssena voqelarning plastik
aks ettirilishi bo‘lib, uning boshi, rivoji va oxiri butunlayin voqelar rivojiga bog‘liq
bo‘ladi. U voqeadagi kabi, boshlanish, o‘sish va yakunga egadir. Bitta mizanssena
ikkinchisiga bir voqeaning ikkinchisiga o‘tishi bilan birgalikda baravar ko‘chadi.
Bundan kelib chiqadiki, spektakldagi mizanssena-alohida bo‘lmay, balki voqealar
qatorini plastik ifodalovchi, bir-biri bilan uzviy bog‘langan dinamik zanjirdir».
Qisqa qilib aytganimizda, mizanssenani ilmiy asosda ta’riflasak, bu