O’ZBЕKISTON RЕSPUBLIKASI RAQAMLI TЕXNOLOGIYALARI VAZIRLIGI
MUHAMMAD AL-XORAZMIY NOMIDAGI TOSHKЕNT AXBOROT TЕXNOLOGIYALARI UNIVЕRSITЕTI
SAMARQAND FILIALI
KOMPYUTER INJINIRINGI FAKULTETI
Gurux nomeri-KIS-21-04
MUSTAQIL ISHI
Tekshirdi______________________
___________________
Bajardi_______________________
SAMARQAND-2023
6-MAVZU: IX-XII ASRLARDA ORTA OSIYO XALQLARI HAYOTIDA YUZ BERGAN UYGONISH DAVRI. FAN VA MADANIYATNING YUKSAK RAVNAQ TOPISHI
Reja:
1. Orta Osiyoda madaniy yuksalishni taminlagan omillar va sharoitlar.
IX-XII asrlarda tabiiy va ijtimoiy fanlar hamda badiiy adabiyotning ravnaqi.
IX-XII asrlarda islom dini va sofiylik.
IX-XII asrlarda memorchilik va sanat.
Tayanch soz va iboralar: Renessans, «Sharq Uygonish davri», «Bayt ul-hikma», «Mamun akademiyasi», ilm-fan, Orta Osiyoning buyuk allomalari, badiiy adabiyot, islom madaniyati, hadisshunoslik, tasavvuf talimoti, binokorlik, memorchilik, maqbaralar, minoralar, masjidlar, madrasalar.
- I
Uygonish davri, Renessans Orta Osiyo, Eron, Xitoy, Garbiy Yevropada yuz bergan madaniy va tafakkuriy taraqqiyot davri. «Renessans» (fransuzcha, renaitre qayta yuzaga kelmoq, yangidan tugilmoq) atamasi dastlab Italiyadagi madaniy-manaviy yuksalish (XIV-XVI asrlar)ga nisbatan qollanilgan, uni orta asr turgunligidan yangi davrga otish bosqichi deb baholaganlar. Birinchi marta «uygonish» atamasini XVI asr italyan rassomi va tarixchisi J.Vazari oz asarlarida ishlatadi. «Uygonish», «uygonish davri» atamalari XIV-XVI asr ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish mohiyatini anglatib, koproq antik davr merosini, yani antik madaniyatga oxshash madaniyatni qaytadan «tirilishi», «uygonishi» manosida ishlatila boshladi. Keyinchalik fanda bu atama keng qollanila boshladi.
Renessans, yani Uygonish faqat Yevropa hodisasi emas. Dunyo madaniyatini yaxlit olib organgan olimlarning ishlari shuni korsatadiki, Osiyo markazida joylashgan Movarounnahr, Xuroson va Eronda Italiyaga qaraganda bir necha asr oldin (IX-XII asrlar) ulkan madaniy kotarilish yuz bergan, ilm-fan, falsafa, adabiyot rivojlanib, ilgor insonparvarlik goyalari jamiyat fikrini band etgan, aqliy va ijodiy faollik gurkiragan. Bu davr dunyo ilmida «Musulmon Renessansi» (A.Mes) yoki «Sharq Uygonishi» (N.Konrad) nomi bilan atalib kelinmoqda. Sharq Uygonish davrida Yevropa Uygonish davrining asosiy belgilalari mujassam: joshqin ijodiy faoliyat, ulkan bunyodkorlik ishlari, aqlni hayratda soluvchi bemisl asarlar shundan dalolat beradi. Sharq Uygonish davri ham ulug allomalar, qomusiy bilim sohiblari, mashhur mutafakkirlarni yaratdi.
Arab halifaligida hokimiyat ummaviylar sulolasidan abbosiylar qoliga otgandan keyin, yangi sulola katta saltanatni idora qilishda, uning taraqqiyotini taminlashda ilmu-fanning ahamiyatini chuqurroq anglab yetdi. VIII asr oxiri IX asr boshlarida Bagdodda ilm-fanga etibor kuchayib, qadimgi yunon olimlari Platon (Aflotun), Aristotel (Aristu), Sokrat (Suqrot), Yevklid (Iklidus) va b. asarlari arab tiliga tarjima qilindi. Turli dinlarga etiqod qiluvchi olimlar ortasida hamkorlik kuchaydi. Ayni paytda, arab (islom) sivilizasiyasining shakllanishida Hindiston, Eron, Yunoniston, Orta Osiyo va Kavkaz xalqlari madaniyatining tasiri katta boldi. Halifalik ilm olmoq farz, degan hikmatga amal qilib oz tasarrufidagi olkalarda olimlarning ishlashlari uchun sharoit yaratishga harakat qildi.
Dostları ilə paylaş: |