Seriyasından 1 A. Qəhrəmanov, S. Sadıqova, D. Hacıyeva, İ. Cəfərova



Yüklə 3,94 Mb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/4
tarix08.05.2020
ölçüsü3,94 Mb.
#31119
  1   2   3   4
ScratchJr Azeri Vesait V4


 

 

“Proqramçının kitabxanası” 

  seriyasından 

 



A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova 

 

 

 

 

SCRATCHjr 

Proqramlaşdırma dili 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bakı – 2016 

A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova. 

ScratchJr 

proqramlaşdırma dili.     

 



 

 

 

 

 

AZƏRBAYCAN  RESPUBLİКASI 

TƏHSİL NAZİRLİYİ

 

 

Bu  kitabın  PDF-formatda  elektron  versiyası  Azərbaycan  Respublikası  Təhsil 

Nazirliyinin  Təhsildə  inkişaf  və  innovasiyalar  üzrə  qrant  müsabiqəsi 

çərçivəsində həyata keçirilən layihə çərçivəsində hazırlanmışdır.  

Təhsil Nazirliyi nəşrin məzmununa görə məsuliyyət daşımır. 

 

 

 

“Proqramçının kitabxanası” 

  seriyasından 

 

 

 

Scratch  –  Lifelong  Kindergarten  MIT  (Massachusetts  Institute  of  Technology)  Media  Lab 



(Massaçuset  Texnologiyalar  İnstitutunun  Media  Laboratoriyasının  Ömür  boyu  Uşaq  Bağçası) 

qrupunun layihəsidir. SCRATCHjr proqramı iPad və Android əməliyyat sistemli tabletləri üçün 

nəzərdə tutulub. 

SCRATCHjr  5-7  yaşlı  uşaqlar  üçün  nəzərdə  tutulub  və  onların  arzularını,  təsəvvüründə  

qurduğu layihə-hekayələri reallaşdırmağa yardımçı olacaq. Kifayətdir ki, onlar buna inansınlar. 

Onda bunu edə biləcəklər. 

5-7  yaşlı  uşaqlar  adətən  heç  oxumağı  da  bacarmırlar.  Narahat  olmağa  dəyməz.  Bu  işdə  onlara 

valideynləri,  babaları,  nənələri,  böyük  qardaşı  və  ya  bacısı,  bağça  və  ya  sinif  müəllimi  kömək 

edə bilər.  

Bu  kitab  vasitəsilə  uşaqlar  SCRATCHjr  proqramı  ilə  işləməyin  əsaslarını  öyrənəcək,  sevib 

seçdiyin  personajları  bəyəndiyi  məkanda  (fonda)  hərəkət  etdirə,  danışdıra,    lazım  olmayan 

obyektləri  silə  və  ya  əksinə  təsadüfən  sildiyin  obyekti  həmin  andaca  geri  qaytara  biləcəklər. 

İstəsələr yaratdıqları hekayəni internet vasitəsilə dostları ilə bölüşə bilərlər.  

SCRATCHjr  proqramı  onlara  sevdikləri  oyunları  xatırladacaq.  Çünki  burada  əmrlər  pazlları 

xatırladan bloklar formasında verilib. Onlara sadəcə olaraq öz hekayələrinə uyğun olaraq həmin 

blokları bir-birinə calaşdırıb proqram qurmaq qalır. SCRATCHjr proqramında hazırladığın bu 

proqramlar onların gələcəkdə peşəkar proqramçı kimi yetişməyində ilk real addımlardır.  

Kitab  nəinki,  5-7  yaşlı  uşaqlar  üçün,  həm  də  bağça  və  ibtidai  sinif  müəllimləri  üçün  də 

maraqlıdır.  

 

 

ISBN 978-9952-435-81-8 



 

 

A.Qəhrəmanov,  S.Sadıqova,  D.Hacıyeva,  İ.Cəfərova  –  SCRATCHjr  proqramlaşdırma 

dili-58 səh. – Müəllim Nəşriyyatı – tiraj 300 – Bakı – 2016  

©  Müəllim  Nəşriyyatı, 2016 


A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova. 

ScratchJr 

proqramlaşdırma dili.     

 



   

 

Əziz 

SCRATCHjr

 sevən oxucu! 

Sən 

SCRATCHjr 

dünyasına xoş gəlmisən! 

SCRATCHjr 

dünyası Sənin arzularını, 

təsəvvüründə  qurduğun, ya da qurmaq istədiyin layihə-hekayələri reallaşdırmağa 

imkan  verir.    Bu  dünya  xəyalları  həyata  keçirməkdə  Sənə  yardımçı  olacaq. 

Kifayətdir ki, Sən buna inanasan. Onda Sən bunu edə bilərsən. 

Bəlkə  də  Sən hələ  heç  oxumağı da bacarmırsan. Çünki  Sənin  yaşın  5-6 ola  bilər. 

Narahat  olma.  Sənə  valideynlərin,  baban,  nənən,  böyük  qardaşın  və  ya  bacın, 

bağça və ya sinif müəllimin kömək edə bilər.  

Bu kitab vasitəsilə Sən 

SCRATCHjr 

proqramı ilə işləməyin əsaslarını öyrənəcək, 

sevib seçdiyin personajları bəyəndiyin məkanda (fonda) hərəkət etdirə, danışdıra,  

lazım olmayan obyektləri silə və ya əksinə təsadüfən sildiyin obyekti həmin andaca 

geri qaytara biləcəksən. İstəsən yaratdığın hekayəni internet vasitəsilə dostlarınla 

bölüşə bilərsən.  

SCRATCHjr 

proqramı Sənə sevdiyin oyunları xatırladacaq. Çünki burada əmrlər 

pazlları  xatırladan  bloklar  formasında  verilib.  Sənə  sadəcə  olaraq  öz  hekayənə 

uyğun olaraq həmin blokları bir-birinə calaşdırıb proqram qurmaq qalır.  

SCRATCHjr 

proqramında  hazırladığın  bu  proqramlar  Sənin  gələcəkdə  peşəkar 

proqramçı kimi yetişməyində ilk real addımlardır.  

Əsas  odur  ki,  xəyalına  güc  ver,  fantaziyanı  reallığa  çevir.  Çünki  parlaq  gələcək 

Sənindir. Sadəcə onu indidən qurmağa başla. 

Əziz balaca oxucumuz, əgər kitabda nəyisə başa düşməsən, onda valideynlərindən, 

babandan,  nənəndən,  böyük  qardaşından  və  ya  bacından,  bağça  və  ya  sinif 

müəllimindən  xahiş  elə  aşağıdakı  elektron  poçt  və  ya  telefon  nömrəsi  vasitəsilə 

bizimlə əlaqə saxlasınlar və Sənin suallarını bizə çatdırsınlar. 

e-mail: abdullaqehreman@gmail.com 

Telefon: 

 

(+99450) 3503920 

 

Hörmətlə:    

 

 

Müəlliflər 

“Proqramçının kitabxanası” 

  seriyasından 

 



 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

  

Mündəricat

 

1.  SCRATCHjr nədir? Ön söz əvəzi ............................................................................................ 7 

2.  SCRATCHjr proqramının quraşdırılması və başladılması ...................................................... 8 

3.  SCRATCHjr proqramı ilə iş .................................................................................................... 8 

3.1. Əsas ekran ilə iş ....................................................................................................................... 9 

3.2. SCRATCHjr proqramının interfeysi ...................................................................................... 10 

3.3. SCRATCHjr proqramının əmrləri ......................................................................................... 14 

3.3.1. 


Başlatmaq-Triqqer (Sarı rəngli) əmrləri (blokları) ......................................................... 14 

3.3.2. 


Hərəkət (Göy rəngli) əmrləri (blokları) .......................................................................... 15 

3.3.3. 


Görünüş (Bənövşəyi rəngli) əmrləri (blokları) ............................................................... 15 

3.3.4. 


Səslər (Yaşıl rəngli) əmrləri (blokları) ........................................................................... 15 

3.3.5. 


İdarəetmə (Narıncı rəngli) əmrləri (blokları) .................................................................. 16 

3.3.6. 


Bağlama-Son (Qırmızı rəngli) əmrləri (blokları) ........................................................... 16 

3.4. Paint proqramı ilə iş ............................................................................................................... 17 

4.  SCRATCHjr proqramlaşdırma dilində proqram yazmaq ...................................................... 19 

4.1. SCRATCHjr proqramlaşdırma dilində yeni layihənin yaradılması və onun adlandırılması . 20 

4.2. SCRATCHjr proqramlaşdırma dilində hazırlanmış layihənin İnternetdə paylaşılması ........ 20 

4.3. Layihəyə yeni obyektlərin (personajların) daxil edilməsi ..................................................... 21 

4.4. Layihənin fonunun dəyişdirilməsi ......................................................................................... 22 

4.5. İlk əmrlərimiz ......................................................................................................................... 24 

4.6. Parametrli əmrlər (bloklar) .................................................................................................... 25 

4.7. Avtomobil və təyyarə ............................................................................................................. 26 

4.8. Ekranın ölçüsü ....................................................................................................................... 27 

4.9. Əmrləri (Blokları) silmək, yerini dəyişmək və s. əməliyyatlar ............................................. 28 

4.10. 

Yaşıl bayraq və digər idarəetmə əmrləri (blokları). Pişik və cücə ................................. 29 



4.11. 

Sehrbaz məktəb səhnəsində ............................................................................................ 33 

4.12. 

Əmrlər zəncirini bağlama. Son, yoxsa davam ................................................................ 35 



4.13. 

Sürəti dəyişmək və digər idarəetmə əmrləri ................................................................... 36 



A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova. 

ScratchJr 

proqramlaşdırma dili.     

 

4.14. 

Görüntü effektləri və mətn ............................................................................................. 37 



5.  Hekayə-layihələr .................................................................................................................... 39 

5.1. Səhrada dəvə .......................................................................................................................... 39 

5.2. Sürət ....................................................................................................................................... 41 

5.3. Pişik və top ............................................................................................................................ 49 

5.4. Mənim hərfim ........................................................................................................................ 51 

5.5. Mənim dostlarım. Səsli foto-albom ....................................................................................... 53 

5.6. Fəsillər ................................................................................................................................... 55 

6.  Son söz. Tamam, yoxsa davam? ............................................................................................ 58 

7.  İstinadlar ................................................................................................................................ 59 

 

 



 

“Proqramçının kitabxanası” 

  seriyasından 

 



1. SCRATCHjr nədir? Ön söz əvəzi 

cratch

  –  Lifelong  Kindergarten  MIT  (Massachusetts  Institute  of 

Technology)  Media  Lab  (Massaçuset  Texnologiyalar  İnstitutunun 

Media  Laboratoriyasının  Ömür  boyu  Uşaq  Bağçası)  qrupunun 

layihəsidir.  

Scratch  proqramının  ilk  test  versiyası  Mitçel  Reznikin  (Mitchel 

Resnick)  rəhbərliyi  altında  yuxarıda  adı  çəkilən  qrup  tərəfindən  2002-ci  ildə 

yaradılmışdır.  Daha  sonra  o  təkmilləşdirilmişdir.  Aşağıdakı  cədvəldə  Scratch 

proqramının müxtəlif versiyalarının istismara verilməsi tarixləri verilib.  

Versiya 

Dövr 


QEYD 

Scratch 0  (0.1). Beta 

versiya 

2002-2006 

(Noyabr 2006) 

Erkən  versiyalardır.  İnterfeys  və 

bloklar 

dəfələrlə 

dəyişilib. 

Müəllimlər üçün nəzərdə tutulub. 

Scratch 1.0  

8 Yanvar 2007 

1.X 

versiyalarının 



başlanğıcı 

qoyulub. 

İctimaiyyətə 

kütləvi 


yayım üçün nəzərdə tutulub. 

Scratch 1.1 

May 2007 

 

Scratch 1.2 



7 Dekabr 2007 

 

Scratch 1.3 



2 Sentyabr 2008   

Scratch 1.4 

19 İyul 2009 

Bu 


versiya 

proqramın 

populyarlığını artırıb. 

Scratch 2.0 

9 May 2013 

Bu  versiya  üzərində  iş  bir  neçə  il 

gedib. 

Scratch 3.0 



Gələcəyin 

versiyasıdır 

Üzərində  iş  gedir.  Ola  bilsin  ki, 

çox  sayda  əsaslı  dəyişikliklər 

olsun. 

SCRATCHjr 

2014 


iPad və Android əməliyyat sistemli 

tabletləri üçün nəzərdə tutulub.  

 

Bu kitabda proqramın SCRATCHjr versiyası ilə iş öz əksini tapıb. SCRATCHjr 



proqramı haqqında geniş məlumat almaq üçün proqramın rəsmi 

www.scratchjr.org

  

saytına müraciət etmək olar.  



 

 

 





A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova. 

ScratchJr 

proqramlaşdırma dili.     

 



2. SCRATCHjr proqramının quraşdırılması və 

başladılması 

SCRATCHjr proqramı iPad və Android əməliyyat sistemli tabletləri üçün nəzərdə 

tutulub. 



iPad  və  Android  əməliyyat  sistemləri  ilə  işləyən  smart  telefonlarda  bu 

proqram işləmir. Səbəb telefonların ekranlarının ölçüsünün tablet ölçülərinə 

uyğun olmamasıdır. 

SCRATCHjr  proqramı  offline  rejimdə  işləyir.  Bunun  üçün  tabletdə  Play  Market 

proqramının  köməyi  ilə  SCRATCHjr  proqramını  tabletə  yükləyib  onu 

quraşdırmaq  lazımdır.  Proqram  quraşdırıldıqdan  sonra  tabletin  iş 

masasında  sağda  gördüyünüz  nişan  əmələ  gələcək.  Bu  nişanın  üzərinə  bir  dəfə 

barmaqla sıxdıqda SCRATCHjr proqramını başladırıq. Proqram işə hazır olanda 

əvvəlcə aşağıdakı başlanğıc ekran görünür: 

 

Siz artıq proqramla işləməyə hazırsınız.



 

 

3. SCRATCHjr proqramı ilə iş 

Yuxarıda  dediyimiz  kimi  proqram  işə  hazır  olanda  əvvəlcə  başlanğıc  ekran 

görünür.  

Başlanğıc ekranda yuxarı sağ küncdə 

  düyməsi  var.  Bu  düyməni  sıxdıqda dil 

seçimi etmək olur (Hal-hazırda seçim ingilis və ispan dilləri arasında aparılır).  

Ümumiyyətlə gələcəkdə açılacaq digər ekranlarda da 

 düyməsi görünəndə 

oradan dil seçimi etmək olar.  


“Proqramçının kitabxanası” 

  seriyasından 

 

Başlanğıc ekranda aşağıda daha iki düymə də var, ev və sual işarəsi düymələri.  

 

Sual  işarəsi  olan  düymənin  üzərinə  sıxdıqda  SCRATCHjr  proqramı  ilə 



işləməyi  izah  edən  öyrədici  video  nümayiş  etdirilir.  Bu  ekrandan  çıxmaq 

üçün  ekranda  sağ  yuxarı  küncdə  olan 

  düyməsinə  sıxmaq  lazımdır.  Bu  halda 



SCRATCHjr proqramının əsas ekranına keçid alırıq.  

Başlanğıc  ekranda  ev  şəkilli  düyməni  sıxdıqda  isə  yenə  də  birbaşa 



SCRATCHjr  proqramının  əsas  ekranına  keçirik.  Aşağıdakı  şəkildə  Siz 

həmin ekranı görürsünüz.  

 

Əsas ekranda solda yuxarıda gördüyünüz 



SCRATCHjr

 

yazılan düyməni sıxdıqda başlanğıc ekrana qayıdırıq. 



düyməsini sıxdıqda, yuxarıda dediyimiz kimi, dil seçimi etmək olur.  

Kitab  şəkli  olan  düyməni  sıxdıqda  ekranda  ingilis  dilində  proqramla  işləmək 

barədə təlimat çıxır.  

 

3.1. 

Əsas ekran ilə iş 

İlk dəfə açılanda əsas ekranda Mənim layihələrim (My projects) yazılan hissənin 

altında  yalnız  ağ  fonda  göy  dairənin  daxilində  plyus  işarəsi  görünəcək.  Bu 

düyməni sıxmaqla Siz özünüzün yeni layihəsini yarada bilərsiniz. Əgər Sizin artıq 

layihələriniz  varsa,  onda  plyus  işarəsindən  sonra  onların  siyahısı  veriləcək.  Siz 

istədiyiniz  layihənin  üzərinə  sıxmaqla  həmin  layihəni  işləmək  üçün  proqrama 

yükləyə bilərsiniz. 


A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova. 

ScratchJr 

proqramlaşdırma dili.     

 

10 

 

Yeni  və  ya  mövcud  layihə  ilə  iş  rejimi  seçdikdə  SCRATCHjr  proqramının 



işləmək üçün interfeysi açılır. 

3.2. 

SCRATCHjr proqramının interfeysi 

SCRATCHjr proqramının işçi interfeysi aşağıdakı görünüşə malikdir: 

 

1  





Yadda saxla (Save).

 Cari yazılmış proqramı yadda saxlayır. 

2  



Səhnə (Stage).



 Sizin layihədə nəzərdə tutulmuş bütün hadisələr burada baş 

verir. Seçdiyiniz personajı buradan silə, onun üzərinə sıxaraq hərəkətə gətirə 

bilərsiniz. 

3  




Təqdimat rejimi.

 Bu hissədən səhnəni tam ekran rejiminə keçirmək olar. 



“Proqramçının kitabxanası” 

  seriyasından 

 

11 

4  



Miqyaslama.



 

Səhnə 


və 


koordinatlarına  görə  miqyasları  göstərən 

xətlərlə örtülür. 

 

 



 

5  




Fonu  dəyişmək.

    Səhnənin  fonunu  proqramın  kitabxanasında  olan 

fonlardan biri ilə dəyişmək olar. 

6  




Mətn əlavə etmə.

 Səhnədə başlıq və ad yazmaq olar. 

7  



Obyektin  (personajın)  bərpası. 



Səhnədəki  bütün  obyektlər  (personajlar) 

ilkin  vəziyyətə  gətirilir.  Proqramın  işi  zamanı  olan  bütün  dəyişikliklər  ləğv 

edilir. 

8  




Yaşıl  bayraq.

  “Yaşıl  bayraq  sıxılanda  başla”  əmri  ilə  başlayan  bütün 

proqram skriptləri başladılır. 

9  




Səhifələr.

  Sizin  layihənizdə  mövcud  olan  səhifələr  arasında  seçmə  və  ya 



plyus düyməsini sıxdıqda yeni səhifə əlavə etmək üçün nəzərdə tutulub. Hər 

səhifənin  obyektləri  (personajları)  və  fonu  qurulduğu  formada  fərqli  olaraq 

qalır. Səhifəni silmək üçün onun üzərində sıxıb onu saxlamaq lazımdır. Bir 

neçə  saniyədən  sonra  səhifənin  nişanının  üzərində  yuxarı  sol  küncdə 

 

düyməsi əmələ gələcək. Həmin düyməyə sıxmaqla səhifəni silmək olar.  

 

Səhifənin  mövqeyini dəyişmək üçün onu yeni mövqeyə dartıb buraxın. Onu 



da deyək ki, bir layihədə maksimum 4 səhifə yaratmaq olar. 

A.Qəhrəmanov, S.Sadıqova, D.Hacıyeva, İ.Cəfərova. 

ScratchJr 

proqramlaşdırma dili.     

 

12 

10  



Layihə  haqqında  informasiya.



  Layihənin  başlığını  dəyişin  və  onun  nə 

zaman yaradıldığını görün. 

11  



Obyektlər (pesonajlar).



 Siz layihənizdəki obyektlər (personajlar) arasında 

seçim  edə  bilərsiniz,  ya  da  plyus  düyməsinin  üzərinə  sıxmaqla  layihənizə 

yeni  obyekt  əlavə  edə  bilərsiniz.  Obyektin  (personajın)  üzərində  bir  dəfə 

sıxdıqda həmin obyektə (personaja) aid bütün skriptlər görünəcək. Həm də 

ona yeni ad vermək, ya da adını dəyişmək olar. Fırçanın üzərinə sıxdıqda isə 

obyekti  (personajı)  redaktə  etmək  olar.  Obyekti  (personajı)  silmək  üçün 

onun  üzərində  sıxıb  onu  saxlamaq  lazımdır.  Bir  neçə  saniyədən  sonra 

obyektin  (personajın)  nişanının  üzərində  yuxarı  sol  küncdə 

 

düyməsi 


əmələ gələcək. Həmin düyməyə sıxmaqla obyekti (personajı) silmək olar.  

 

 



 

 

 



Eyni  əməliyyatı  səhnə  olan  obyektin  (personajın)  üzərinə  sıxıb  saxlamaqla 

da etmək olar. Bunu Siz özünüz yoxlayın, çünki bacaracaqsınız.  

Obyekti (personajı) başqa səhifəyə köçürmək üçün obyekti tutub köçürmək 

istədiyimiz səhifənin nişanının üzərinə gətirmək lazımdır.  

12  



Blokların  kateqoriyası. 



Buradan  Siz  proqramlaşdırma  bloklarının 

kateqoriyalarını  (qruplarını)  seçə  bilərsiniz:  Başlatmaq  (Triqqer)  Blokları 

(Sarı  rəngli),  Hərəkət  (Göy  rəngli),  Görünüş  (Bənövşəyi  rəngli),  Səslər 

(Yaşıl rəngli), İdarəetmə (Naringi rəngli) və Son Bloklar (Qırmızı rəngli). 

13  



Yüklə 3,94 Mb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin