Pozitivizm(lot. positivus — pozitiv) — falsafaning yagona haqiqiy manbasini oʻziga xos empirik fanlar deb eʼlon qiladigan va falsafaning kognitiv qiymatini inkor etuvchi yoʻnalishi. «Pozitivizm» atamasini uning asoschilaridan biri, fransuz sotsiologi va faylasufi O.Kont kiritgan.
O'z evolyutsiyasi jarayonida pozitivizm uch bosqichdan o'tdi: birinchidan, dastlabki bosqich (https://ecoohotnadzor31.ru/uz/stadii-vyzdorovleniya-ot-posledovatelnye-stadii-vyzdorovleniya.html)(XIX asr) O. Comte, G. Spenser, J. St. nomlari bilan bog'liq. Mill va boshqalar; ikkinchi bosqich, empirio-krititsizm yoki maxizm (R.Avenarius, E.Max.A.Bogdanov va boshqalar) 19-asr oxiri — 20-asr boshlarida shakllandi; uchinchi bosqich - mantiqiy pozitivizm yoki neopozitivizm - 20-asr boshlarida vujudga keladi. va bugungi kunda mavjud.
Pozitivizm evolyutsiyasining barcha uch bosqichi mavjud umumiy xususiyatlar (https://ecoohotnadzor31.ru/uz/general-information-biological-features-of-winter-wheat.html).
Pozitivizmning xususiyatlari:
1) bilimning asosiy manbai hisoblangan fanni yuksak qadrlash;
5) diniy tanqid, “ikki haqiqat” (ilmiy va ilohiy bilim) va “xudo qurish” (xudoga boʻlgan muhabbat insonga boʻlgan muhabbat bilan almashtiriladi) nazariyasi.
Pozitivizm evolyutsiyasining barcha uch bosqichi mavjud umumiy xususiyatlar (https://ecoohotnadzor31.ru/uz/general-information-biological-features-of-winter-wheat.html).
Pozitivizmning xususiyatlari:
1) bilimning asosiy manbai hisoblangan fanni yuksak qadrlash;
2) falsafani tanqid qilish, uning muammolari va tushunchalarini rad etish;
3) gnoseologiyada - sensatsiya va empirizmga amal qilish;
4) barcha fanlar uchun metodikani ishlab chiqish;
5) diniy tanqid, “ikki haqiqat” (ilmiy va ilohiy bilim) va “xudo qurish” (xudoga boʻlgan muhabbat insonga boʻlgan muhabbat bilan almashtiriladi) nazariyasi.
Pozitivizmda falsafa “fanlar fani” mavqeidan mahrum bo‘lib, u fanga xizmat ko‘rsatishda alohida faoliyatga aylanadi yoki ilmiy bilimlarni umumlashtirish bilan shug‘ullanadi yoki fanning mantiqiyligiga aylanadi. Bilish jarayoni falsafaning yagona predmetiga aylanadi. Bilish jarayoni bir, bilim bir hil, shuning uchun nafaqat tabiatni, balki jamiyat va insonni ham o'rganishda ilmiy usullardan foydalanish mumkin.
Yoniq birinchi bosqich pozitivizm evolyutsiyasi, falsafa fanlarni tartibga solish, bilimlarni birlashtirish, barcha fanlar uchun umumiy qonuniyatlarni aniqlash yo'llari vositasi sifatida qaraladi, ularni jamiyatni o'rganishga ham o'tkazish mumkin. Hamma fanlarning ana shunday umumiy asoslari materiyaning buzilmasligi, harakatning uzluksizligi, kuchga qarshilik ko‘rsatish tamoyillaridir