4 - mavzu: ABU NASR FOROBIYNING PEDAGOGIK G’OYALARI VA ALI IBN
SINO TA’LIM-TARBIYA HAQIDA.
«Baytul xikma» (Donishmandlar uyi) qaysi davrda kim tomondan va qaerda tashkil topgan?
A) Arabistonda (770-846) yyillarda Xalifa Xorun tomonidan;
B) Xalif Xorun ar-Rashid (786-853) va uning o’g’li Ma’mun davrida Bog’dodda tashkil etildi;
V) Ikkala javob ham to’g’ri;
Sharq «Uyg’onish davri»da ilm-fan necha yo’nalishda rivojlandi va qaysilari.
A) Ikki yo’nalishda 1. matematika-tibbiyot yo’nalishi, 2. ta’lim-axloqiy yo’nalish
B) Bir yo’nalishda 1. Ijtimoiy falsafiy yo’nalish. 2. matematika-tibbiyot yo’nalishi.
V) Uch yo’nalishda 1. Ijtimoiy falsafiy yo’nalish 2. ta’lim-axloqiy yo’nalish 3. matematika-tibbiyot yo’nalishi.
3. Forobiy ta’lim-tarbiyaning asosiy vazifaifasi nimadan iborat deydi.
A) ta’lim-tarbiyaning asoiy vazifasi insonni kamolotga yolg’iz erishishdan iborat deb biladi.
B) ta’lim-tarbiyaning asosiy vazifasi shu jamiyat uchun xizmat qiladigan etuk insonni tarbiyalashdan iborat deb biladi.
S) komil ingsonni tarbiyalash deb biladi.
D) har tomonlama barkamol shaxsni tarbiyalab voyaga etkazish.
4. Abu Nasr Forobiyning fikriga insonda go’zal fazilat qandayhosil xilishini aniqlang.
A) Forobiy insonda go’zal fazilatlar ikki yo’l ta’lim va tarbiya yo’li bilan hosil qilinadi har ikkalasi birlashsa, etuklik nomoyon bo’ladi deb hisoblaydi.
B) Forobiy insonda go’zal fazilatlar faqat ta’lim yo’li bilan hosil qilinadi deb hisoblaydi.
S) Forobiyning fikricha insonda go’zal fazilatlar faqat tarbiya yo’li bilan hosil qilinadi.
5.Beruniyning Qaysi asari o’sha davr maktablari uchun boshlang’ich asosiy fanlardan ma’lumot beruvchi darslik hisoblangan.
a) “Geodeziya”
b) “Hindiston.”
v) "Yulduzshunoslikda boshlang’ich ma’lumotlarni anglash
g). “Qonuniy Ma’sudiy”
6.Beruniy asarlari qanday printsiplarga asoslangan.
a) Insonparvarlik va insonshunoslik.
b) Ilmiylik, demokratik.
v) Tizimiylilik, izchillik.
g) Bilish va tarbiyaning tabiatga uyg’unlik printsipi.
7. Beruniyning pedagogik g’oyalaridan eng muhimi nimadan nborat.
a) Bilimni asoslari egalashdan.
b) Bilimni puxta va mustaxkam egallashdan.
v) O’qitishni tabiatga uyg’un bo’lishi.
g) Tarbiyani asosini egallashdan.
8. Test. Ibn Sino inson kamolotida qanday tarbiyalarning aloqada amalga oshirishning ilmiy ta’limotini , usullarini yaratdi.
a) Aqliy, ahloqiy, jismoniy.
b) Aqliy, ahloqiy, estetik.
v) Aqliy, ahloqiy, iqtisodiy.
g) Aqliy, ahloqiy.
9. Test. Ibn Sino inson salomatligini saqlashni faoliyatining boshqa barcha tomonlarini bilan bog’lab olib borish g’oyasini qaysi asarida ilgari suradi.
a) "Xay ibn Yaxzon".
b) "Kitob at - ishorat va at tanbixon".
v) "Tib qonunlari".
g) "Tadbiri manzil".
10. Kaykovusning "Qobusnoma" asari qanday mazmunga ega.
a) Pand - nasixat tarzida yozilgan bo’lib, yoshlarni hayotga, amaliy faoliyatga tayyorlashda, ularni har tomonlama etuk inson qilib tarbiyalashda muhim qo’llanma bo’lib kelmokda.
b) Asar iqtisodiy. bilimlardan iborat bo’lib , yoshlarni demokratik huquqiy davlatga tayorlashdan iboratdir.
v) Asarda aqliy-ahloqiy, jismoniy tarbiyaga e’tibor berilgan bo’lib, yoshlarni komillikka tayyorlashdan iborat.
11. Yusuf Xos Xojibning "Ko’tadgu bilig" asari qanday asar va nima ma’noni anglatadi.
a) Baxt va saodatga eltuvchi bilim, ta’lim degan ma’noni aglatadi. Pand, nasixat, ta’lim, tarbiyaga oid, har tomonlama komil inson tarbiyasiga oid didaktik asardir.
b) Xukmdorlar nasixatnomasi: degan ma’noni anglatadi. Tarixiy didaktik, muallifning tarjimai holi haqida ma’lumot beradi.
v) Ikkalasi ham to’g’ri.
12. Yusuf Xos Xojib insonni kamolga etishi uchun nimalarni nazarda tutadi.
a) Aqliy kamolot, ilmiy, ahloqiy.
b) Ilmiy kamolot, ahloqiy, jismoniy
v) Aqliy Ahloqiy, Jismoniy.
g) a, v qatordagi javob to’g’ri.
Dostları ilə paylaş: |