AZƏRBAYCAN ELMLƏR AKADEMİYASI
MİLLİ MÜNASİBƏTLƏR İNSTİTUTU
VAQİF ARZUMANLI
NAZİM MUSTAFA
TARİXİN QARA SƏHİFƏLƏRİ
Deportasiya. Soyqırım. Qaçqınlıq.
B A K I – "Q A R T A L" — 1998
2
ELMİ REDAKTOR : professor TEYMUR ƏHMƏDLİ
Vaqif ARZUMANLI, Nazim MUSTAFA. Tarixin qara səhifələri.
Deportasiya. Soyqırım. Qaçqınlıq. – Bakı: «Qartal», 1998.
Azərbaycan xalqı təxminən 200 ildir ki, öz tarixi-etnik
torpaqlarından didərgin salınır. Düşünülmüş və planlı şəkildə həyata
keçirilən bu məkrli siyasət kütləvi deportasiya və soyqırımı ilə müşayiət
olunmuşdur. Nəticədə minlərlə, milyonlarla soydaşımız tarixi torpaqlarından
qovulmuşlar. Təəssüf ki, uzun müddət taleyüklü bu məsələlərə biganə
qalınmış, laqeyd münasibət göstərilmişdir. Son dövrdə baş verən ictimai-
siyasi hadisələrlə
əlaqədar xalqımıza qarşı törədilən cinayətlərin
öyrənilməsinə imkan və şərait yaranmışdır. Bu mənada mövcud monoqrafiya
tariximizin bir sıra qaranlıq səhifələrinin öyrənilib üzə çıxarılmasında atılan
ilk addımlardan hesab oluna bilər.
4 7 0 2 0 8 0 1 0 5
A------------------- sifarişli – 98
0 4 4
©"Q a r t a l" nəşriyyatı – 1998
3
M Ü N D Ə R İ C A T
Ön söz 5
I F ə s i l. Qərbi Azərbaycana Ermənilərin kütləvi axını və azərbaycanlıların
ilkin qaçqınlıq dövrü (XVII-XIX əsrlər)--------------------------------------------- 10
1. Ermənilərin dövlət yaratmaq səyləri --------------------------------------------------- 10
2. İlkin qaçqınlıq dövrü. Erməni vilayətinin təşkili--------------------- ---------------- 17
3.İrandan ermənilərin köçürülməsi -------------------------------------------------- ----- 22
4. Türkiyədən ermənilərin köçürülməsi -------------------------------------------------- 28
II F ə s i l. XX əsrin əvvəllərində ermənilərin törətdiyi qırğınlar --------------- 37
1. 1905-1906-cı illər qırğınları------------------------------------------------------------- 37
2. Erməni quldur dəstələrinin təşkili (1914-18) ----------------------------------------- 43
3. Müharibə müddətində ermənilərin törətdikləri qırğınlar ---------------------------- 52
4. 1918-ci ilin əvvəlində Bakı quberniyasında erməni vəhşilikləri ------------------- 63
5. Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti dövründə milli münaqişələr və qaçqınlar
problemi -------------------------------------------------------------------------------------- 75
III F ə s i l . Ermənistanda azərbaycanlılara qarşı repressiya və deportasiya
siyasəti ---------------------------------------------------------------------------------------- 83
1. Otuzuncu illər repressiyası--------------------------------------------------------------- 83
2. 1948-1953-cü illər deportasiyası --------------------------------------------------------89
3. Erməni şovinizminin dirçəlməsi (1960-1987-ci illər) --------------------------------97
4. İndiki Ermənistanda azərbaycanlılara qarşı sonuncu
soyqırım(1988-1989-cü illər) ------------------------------------------------------------- 103
IV F ə s i l. Ermənistanın Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları -------------------- 119
1. Dağlıq Qarabağda erməni saxtakarlığı ----------------------------------------------- 119
2. Dağlıq Qarabağ münaqişəsi Ermənistanın Azərbaycana qarşı
ərazi iddiasıdır------------------------------------------------------------------------------- 124
Son söz əvəzi-------------------------------------------------------------------------------- 133
Ə l a v ə l ə r -------------------------------------------------------------------------------- 138
1. Xəritə
–
Qədim Oğuz yurdu-indiki Ermənistan-------------------------------------- 138
2. 1826-1828-ci illər Rusiya-İran, 1828-1829-cu illər Rusiya-Türkiyə müharibələri
nəticəsində İrəvan xanlığının ərazisində dağıdılmış kəndlərin siyahısı ------------- 140
3. 1828-ci ildə yaradılmış Erməni vilayətində (İrəvan əyaləti) kəndlərinin
siyahısı--------------------------------------------------------------------------------------- 143
4. Erməni vilayəti əhalisinin siyahıya alınmasının nəticələri (İ.Şopenə görə) ----- 147
5. 1918-ci ildə İrəvan quberniyasında dağıdılmış və boşaldılmış azərbaycanlı
4
yaşayış məntəqələrinin siyahısı ----------------------------------------------------------- 150
6. 1919-cu ilin son iki ayında ermənilərin İrəvan quberniyasında darmadağın
etdikləri müsəlman kəndlərinin siyahısı ------------------------------------------------- 157
7. 1920-1988-ci illərdə Ermənistanda adları dəyişdirilmiş türk mənşəli yaşayış
məskənlərinin siyahısı --------------------------------------------------------------------- 160
8. 1991-ci il aprelin 9-da Ermənistanda dəyişdirilmiş toponimlərin siyahısı ------ 176
9. 1948-1953-cü illərdə indiki Ermənistandan köçürülən azərbaycanlı kəndlərinin
siyahısı---------------------------------------------------------------------------------------- 180
10. 1988-1990-cı illərdə Ermənistanda öldürülən azərbaycanlıların siyahısı------- 187
11. 1988-ci ilə qədər indiki Ermənistanda mövcud olan azərbaycanlı yaşayış
məntəqələri----------------------------------------------------------------------------------- 201
12. Erməni təcavüzü nəticəsində Azərbaycan Respublikasında zəbt edilmiş,
dağıdılmış və yandırılmış yaşayış məntəqələri və sosial obyektlər ------------------ 206
13. Azərbaycanlılara qarşı edilmiş vəhşiliklərin açıqlanması və erməni
terrorizm qurbanlarının xatirəsinin əbədiləşdirilməsi haqqında
Azərbaycan Respublikası prezidentinin 23 fevral 1993-cü il tarixli fərmanı------- 207
14. 1948-1953-cü illərdə azərbaycanlıların Ermənistan SSR ərazisindəki
tarixi-etnik torpaqlarından kütləvi surətdə deportasiyası haqqında
Azərbaycan Respublikası prezidentinin 18 dekabr 1997-ci il tarixli fərmanı ----- 211
15. Azərbaycanlıların soyqırımı haqqında Azərbaycan Respublikası prezidentinin
26 mart 1998-ci il tarixli fərmanı -------------------------------------------------------- 214
5
ÖN SÖZ
Qan yaddaşımızın ən ağrılı-acılı səhifələrindən olan deportasiya,
soyqırım və qaçqınlıq bəlaları xalqımızın taleyinə çox baha başa gəlib.
Nə yaxşı ki, nəhayət, uzun illər susduqdan (özümüzdən asılı olan və
asılı olmayan səbəblər ucbatından) sonra öz dədə-baba, etnik torpaqlarından
qovulmuş həmvətənlərimizin çəkdiyi əzab-əziyyətlərin dilə gətirilməsi,
öyrənilməsi, bütün bunlar barədə dünya ictimaiyyətinə mə"lumat verilməsi
üçün yeni imkanlar açıldı.
Azərbaycan Respublikası prezidentinin 18 dekabr 1997-ci il tarixli
"1948-1953-cü illərdə azərbaycanlıların Ermənistan SSR ərazisindəki tarixi-
etnik torpaqlarından kütləvi deportasiyası haqqında" və 26 mart 1998-ci il
tarixli «Azərbaycanlıların soyqırımı haqqında» fərmanları çox qiymətli və
tarixi addımdır.
Bu fərmanlarda çox haqlı olaraq göstərilir ki, son iki əsrdə Qafqazda
azərbaycanlılara qarşı məqsədyönlü şəkildə həyata keçirilmiş etnik
təmizləmə və soyqırım siyasəti nəticəsində xalqımız ağır məhrumiyyətlərə,
milli faciə
və
məşəqqətlərə
məruz qalmışdır. Mərhələ-mərhələ
gerçəkləşdirilən belə qeyri-insani siyasət nəticəsində azərbaycanlılar indi
Ermənistan adlandırılan ərazidən – min illər boyu öz doğma tarixi-etnik
torpaqlarından didərgin salınaraq kütləvi qətl və qırğınlara mə"ruz qalmış,
xalqımıza məxsus minlərlə tarixi-mədəni abidə və yaşayış məskəni dağıdılıb
viran edilmişdir.
SSRİ Nazirlər Sovetinin 1947-ci il 23 dekabr tarixli 4083 nömrəli və
1948-ci il 10 mart tarixli 754 nömrəli qərarları Azərbaycan xalqına qarşı
növbəti tarixi cinayət aktı olmuşdur. Bu qərarlar əsasında 1948-1953-cü
illərdə 150 mindən çox azərbaycanlı Ermənistan SSR ərazisindəki dədə-baba
yurdlarından kütləvi və zorakılıqla sürgün olunmuşdur. Adi hüquq
normalarına zidd olan bu qərarların icrası zamanı avtoritar-totalitar rejimin
mövcud repressiya qaydaları geniş tətbiq edilmiş, minlərlə insan, o cümlədən
qocalar və körpələr ağır şəraitinə, kəskin iqlim dəyişikliyinə, fiziki
sarsıntılara və mənəvi genosidə dözməyərək həlak olmuşlar. Bu işdə erməni
şovinist dairələri və SSRİ rəhbərliyinin cinayətkar siyasəti ilə yanaşı, o
dövrki Azərbaycan rəhbərliyinin öz xalqının taleyinə zidd mövqeyi,
soydaşlarımıza qarşı törədilən cinayətlərin təşkilində
və
həyata
keçirilməsində iştirakı da az olmamışdır.
Təəssüf ki, 1948-1953-cü illərdə azərbaycanlıların Ermənistan SSR
ərazisindən deportasiya olunması faktı ötən əlli il ərzində lazımınca
araşdırılmamış, bu hadisələrə hüquqi-siyasi qiymət verilməmişdi.
6
Ermənistan deyilən qurumun tarixi torpaqlarımız hesabına
qurulduğunu vaxtilə qaldırsaydıq dünya ictimaiyyəti həqiqəti bilərdi. Heç
Dağlıq Qarabağ hadisələri də baş verməzdi.
1992-ci ilin fevral ayında Milli Münasibətlər İnstitutu fəaliyyətə
başlayanda institutunda xüsusi bir şöbə – "Qaçqınlıq tarixi" şöbəsi yaradıldı.
Bu
şöbənin tədqiqat sahəsi təkcə sonuncu 1988-1989-cu illər
deportasiyasının öyrənilməsi ilə deyil, eyni zamanda ermənilərin İrandan və
Türkiyədən tarixi Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsinin və erməni
təcavüzünün tədqiqi ilə bağlıdır. Yaxşı olar ki, xalqımızın deportasiya
tarixinin öyrənilməsi ilə bağlı respublikamızda əlaqədar elmi strukturlar,
institutlar, təşkilatlar özləri işçi qrupları, qurumlar yaratsınlar. Əgər biz tarixi
həqiqətlərə söykənərək obyektiv fakt və sübutlarla son 200 ildə Qafqazda
ermənilərlə bağlı bütün qurumların əzəli və tarixi Azərbaycan torpaqları
üzərində yaradıldığını dünya ictimaiyyətinə lazımi səviyyədə çatdıra bilsək,
nəinki DQ probleminin, eləcə də Ermənistan-Azərbaycan münaqişələrinin
bütün köklərinin, təzahürlərinin həlli üçün yeni üfüqlər açar, yeni imkanlar
əldə edə bilərik.
Hələ 1995-ci ildə, Milli Münasibətlər İnstitutu Azərbaycan
Respublikası Prezident Aparatı ilə birlikdə qaçqınlıq tarixi ilə bağlı elmi-
nəzəri konfrans keçirmişdir. Xalqımızın qaçqınlıq və deportasiya tarixi ilə
bağlı vaxtaşırı məruzələr etmişik. "Qaçqınlıq tarixi" şöbəsinin xətti ilə elmi-
monoqrafik əsərlər və sənədlər toplusu hazırlamışıq. Bu mövzuda institutun
əməkdaşları respublikamızda, xarici mətbuat orqanlarında xüsusi məqalələr
çap etdirmişlər. Qaçqınlıq və deportasiya ilə bağlı 1992-ci ildən etibarən
"Elturan" ("Milli məsələlər") jurnalında institutun əməkdaşları silsilə
yazılarla çıxış edib, təkliflərini bildirmişlər.
Tarixən azərbaycanlıların öz dədə-baba torpaqlarından deportasiya
olunması, iki yüz illik qaçqınlıq tariximizin ən ağrılı səhifələri araşdırılıb
öyrənilməlidir. Qaçqınlıq və deportasiya faciəmizin tarixi köklərini, ictimai-
siyasi amillərini üzə çıxarıb, təbliğ etmək lazımdır.
Azərbaycanlıların dədə-baba torpaqlarından deportasiya olunması
haqqında Bakıda beynəlxalq konfrans keçirilməsi tarixi torpaqlarımızın
taleyinə günün tələbləri baxımından yanaşılması, Azərbaycan diasporunun
xətti ilə deportasiyaya dair sərgilər, dəyirmi masalar, yığıncaqlar təşkil
olunması olduqca vacibdir.
Bu fərmanın imkanlarından istifadə edərək Azərbaycan
Respublikasından kənarda öz tarixi torpaqlarında cəm halında yaşayan
(Dərbənd, Borçalı, Güney Azərbaycan) azərbaycanlıların sosial-mədəni
həyatının öyrənilməsinə diqqət artırılmalıdır. Beynəlxalq təşkilatlara
7
müraciət edərək, xalqımıza qarşı edilən haqsızlıqlara hüquqi qiymət
verilməsinə nail olmalıyıq. Bununla yanaşı, biz indiki Ermənistanda qalan bir
çox tarixi abidələrimizin taleyi haqqında da düşünməliyik.
Azərbaycanlılara qarşı törədilmiş deportasiyalar və milli münaqişələr
Rusiya imperiyasının çox məharətlə hazırladığı planların mərhələ-mərhələ
həyata keçirilməsinin məntiqi nəticəsi idi. Onun nəticələrinə elmi münasibət
bildirilməli, Türkmənçay və Gülüstan müqavilələrinin mahiyyəti bugünkü
və gələcək nəsillərə çatdırılmalıdır. Ümumiyyətlə, biz bir xalq kimi
unutqanlıq və biganəlik hisslərini qanımızdan, canımızdan çıxartmağa
çalışmalıyıq.
Adətən tarixdən ibrət götürməyən xalqların faciələri təkrarlanır.
Bəziləri üçün tez, bəziləri üçün gec.
XIX əsrin əvvələrində Rusiyanın Zaqafqaziyanın işğalı anından
etibarən indiki Ermənistan ərazisində min illər boyu yaşamış türk boylarının
(oğuz, qıpçaq) səksəkəli, qanlı-qadalı günləri başlamışdır. İki əsrlik imperiya
siyasətinin nəticəsi kimi türklərə qarşı dəfələrlə törədilən qırğınlar,
soyqırımları, deportasiyalar nəticəsində onlar həmin ərazilərdən sonuncu
nəfərinədək qovulmuşlar.
Tarix boyu özgə torpaqlarda gözü olan ermənilərin "Böyük
Ermənistan" dövləti yaratmaq kimi sərsəm ideyaları "xristian himayəçiliyi"
pərdəsi altında müstəmləkəçilik siyasəti yeridən Rusiyanın da mənafeyinə
uyğun gəlmişdir. Hindistanı və Yaxın Şərqi işğal etmək arzusunda olan
Rusiya imperiyasına Türkiyə, İran və Azərbaycan sərhədləri kəsiyində özünə
etibarlı dayaq lazım idi ki, əlverişli şərait yetişən kimi, həmin etibarlı
ərazidən tramplin kimi istifadə etsin.
1828-ci ildə Rusiya ilə İran arasında imzalanan Türkmənçay
müqaviləsinə əsasən Şimali Azərbaycanın Naxçıvan və İrəvan xanlıqları
ərazisində Erməni vilayəti təşkil edilmişdir. Cəmisi 25 min erməninin
yaşadığı həmin ərazilərə İran və Türkiyədən kütləvi surətdə ermənilər
köçürülmüşdü ki, vilayətin etnik tərkibi ermənilərin say üstünlüyü ilə
nəticələnsin və bununla da erməni vilayətinin inzibati-ərazi bölgüsü
möhkəmləndirilsin.
Ermənilərin İran və Türkiyədən indiki Ermənistan ərazisinə kütləvi
surətdə köçürülməsi ilə paralel olaraq Erməni vilayətinə daxil edilən İrəvan
əyalətinin Qırxbulaq, Zəngibasar, Körpübasar, Vedibasar, Şərur, Sürməli,
Dərəkənd-Parçanis, Saatlı (Səədli), Talın, Seyidli-Ağsaqqallı, Sərdarabad,
Gərnibasar, Abaran, Dərəçiçək, Göyçə (bir hissəsi) mahallarının, Naxçıvan
əyalətinin Əlincəçay, Məvazixatun, Xok, Naxçıvan, Dərələyəz mahallarının,
8
Ordubad dairəsinin Ordubad, Əylis, Dəstə, Biləv və Çənnəp mahalları
türklərinin əksəriyyəti əsasən Türkiyə və İrana köçməyə məcbur olmuşlar.
Ruslardan himayə görən ermənilər silahlanaraq indiki Ermənistanın
hər yerində və Yuxarı Qarabağda dəfələrlə basqınlar edərək silahsız və
müdafiəsiz olan Azərbaycan türklərini qırmış, əmlaklarını qarət edərək
doğma yurdlarından didərgin salmışlar. Bu cür qırğınlar 1905-1906-cı, və
1915-1920-ci illərdə daha kütləvi şəkil almış, demək olar ki, indiki
Ermənistanın hər bölgəsində türklərə qarşı soyqırım (genosid) siyasəti həyata
keçirilmişdir.
1948-53-cü illərdə Harutyunov-Mikoyan-Stalin üçlüyünün həyata
keçirdiyi deportasiya aksiyasına göz yumulmuş, 150 minə yaxın Azərbaycan
türkünün Ermənistanda repressiyaya məruz qalması faktı uzun müddət
gizlədilmişdir.
1988-ci ildən etibarən ermənilərin Rusiyanın hərbi potensialına və
Qərbdə bəzi ermənipərəst dövlətlərin himayəsinə arxalanaraq yenə də
Qarabağda azərbaycanlılara qarşı kütləvi surətdə soyqırımı həyata
keçirmələrinə dünya ictimaiyyəti biganə qaldığı kimi, 1988-ci ildə
Ermənistanda Azərbaycan türklərinə qarşı törədilən soyqırımdan da
çoxlarının xəbəri yoxdur.
Həmin dövrdə Ermənistanda yaşayan Azərbaycan türklərinin
sıxışdırılıb çıxarılması ilə yaşayış məntəqələrinin adlarının dəyişdirilməsi
paralel surətdə aparılmışdır.
Azərbaycanda yaşayan ermənilərə Dağlıq Qarabağda süni surətdə
muxtariyyət verildiyi halda, indiki Ermənistanda yaşamış Azərbaycan
türklərinin hüquqları ən kobud şəkildə pozulmuş, ləyaqətləri alçaldılmış və
təhqir edilmişdir. Ermənistanda həmişə antiazərbaycan təbliğatı aparılmışdır.
Milli ayrıseçkilik, şantaj, şovinizm, rasizm və anneksiya siyasəti
Ermənistanda rəsmi dövlət səviyyəsində aparıldığından, XX əsrin sonunda
bir daha ermənilərin tarixin müəyyən mərhələlərində vaxtaşırı özünü büruzə
verən "paranoyya" dövrü, yaxud "erməni xəstəliyi"nin yeni təzahürü
yetişmişdir.
Bu kitab yuxarıda qeyd edilən məsələləri qismən də olsa açıqlamaq
və indiki Ermənistan ərazisində yaşamış Azərbaycan türklərinin iki əsrlik
faciəsini xronoloji şəkildə əks etdirmək, Dağlıq Qarabağda və digər
rayonlarda azərbaycanlıların başına gətirilən faciələri dünya ictimaiyyətinin
nəzərinə çatdırmaq məqsədinə xidmət edir.
Erməni mətbuatı, erməni tarixçiləri tarixi saxtalaşdırmaq işində
mahir olduqları üçün Ermənistanda yaşayan Azərbaycan türkləri haqqında
9
rəsmi və statistik məlumatları mətbuat səhifələrinə çıxarmamış, ən yaxşı
halda isə təhrif edilmiş şəkildə təqdim etmişlər.
İndiki Ermənistandan, yəni azərbaycanlıların öz tarixi torpaqlarından
qaçqınlıq tarixinə dair kitab və monoqrafiyaların yazılmasının mühüm
əhəmiyyəti həm də ondadır ki, bu əsərlər erməni siyasətbazlarının, erməni
diasporunun xaricdə və keçmiş SSRİ ərazisində Azərbaycan haqqında
yaymış olduqları hər cür bədnam fikirləri alt-üst edir, erməni təbliğatının,
erməni faşizminin əsl simasını açıb göstərir.
Bu istiqamətdə aparılan tədqiqatın başlıca məqsədi azərbaycanlıların
keçmişdə və bu gün erməni təcavüzü sayəsində qarşılaşdığı qaçqınlıq
problemini hərtərəfli açıb göstərmək, bütün bu ağrılı-acılı məsələləri həm
tarixi sübutlarla, həm də faktik materiallarla dünya ictimaiyyətinə,
beynəlxalq təşkilatlara daha obyektiv şəkildə çatdırmaqdır.
Fikrimizcə, mövcud monoqrafiya ermənilərin azərbaycanlılara qarşı
həyata keçirdikləri soyqırım siyasətinin iç üzünün açılması sahəsində atılan
addımlardan biri kimi qiymətləndirilə bilər.
10
I FƏSİL.
QƏRBI AZƏRBAYCANA ERMƏNİƏRİN KÜTLƏVİ AXINI VƏ
AZƏRBAYCANLILARIN İLKİN QAÇQINLIQ DÖVRÜ (XYII-XIX
ƏSRLƏR)
1. ERMƏNİLƏRİN DÖVLƏT YARATMAQ SƏYLƏRİ
İndiki Ermənistan və ona bitişik ərazilərdə pərakəndə halında
yaşayan ermənilərin öz müstəqil dövlətlərini yaratmaq arzusuna ilkin təkan
verən amillərdən ən başlıcası XYI-XYII əsrlərdə Səfəvilərlə Osmanlı
Türkiyəsi arasında uzun sürən müharibələr olmuşdur. Səfəvi hökmdarları
Türkiyə ilə mübarizədə bir sıra Avropa ölkələrinin köməyinə arxalanmaq
üçün xristian agentlərdən-erməni tacirləri və din xadimlərindən istifadə
etmişdilər.
Erməni tacirləri Səfəvilər dövlətinin xarici ticarət əlaqələrinin
genişlənməsində xüsusi rol oynayırdılar. Şahlığın ərazisində olan erməni
kilsələrinə xüsusi güzəştlər verilmişdi. Onlar vergiləri yerli hakimlərə deyil,
birbaşa şah xəzinəsinə verirdilər.
1
Erməni tarixçiləri I Şah Abbas haqqında nə qədər hədyan yağdırsalar
da, fakt odur ki, 1605-ci ildə onun fərmanı ilə şahlığın ərazisində pərakəndə
yaşayan ermənilərin yığcam halda yaşamaları üçün xüsusi ərazilər ayrılmışdı.
Bu məqsədlə İsfahan şəhərinə yaxın ərazidə Yeni Culfa şəhəri salınmış,
burada yaşayan ermənilər üçün kilsə və monastır inşa edilmiş, onların xarici
ticarətlə məşğul olmaları üçün geniş imtiyazlar verilmişdi. Hətta Şah Abbas
bu tikililər üçün xəzinədən pul ayırmış və bu işi mükafatlandırmışdı.
2
Tezliklə ermənilər bir sıra Avropa ölkələri ilə, ilk növbədə İtaliya, Fransa,
Prussiya ilə ticarət əlaqələri yaratmışdılar. Yeni Culfa tacirləri Hindistanın
əksər böyük şəhərlərində kontorlar təşkil etmişdilər.
3
Erməni tacirləri varlandıqca erməni kilsələrinin var-dövləti aşıb-
daşır, nəticədə onların dövlət yaratmaq üçün iştahaları daha da güclənirdi. Bu
işi həyata keçirmək üçün erməni kilsəsi gizli olaraq Avropa ölkələrində
1
Петрушевский И.П., Очерки по истории феодальных отношений в
Азербайджане и Армении в XYI - начале XIX в., Ленинград, 1949, səh. 181.
2
Байбуртян В.А., Армянская колония Новой Джульфы в XYII веке, Иряван,
1969, səh. 21.
3
Тер-Мкртчян Л.Х., Армения под властью Надир шаха. Москва, 1963, səh. 29.
11
özünə himayəçi axtarırdı. Eyni zamanda ermənilər şah sarayına yollar arayır,
şahın etimadını qazanmaq üçün dəridən-qabıqdan çıxırdılar. Erməni tacirləri
və din xadimlərinin arzuları tədricən həyata keçirdi. Şah Abbas hətta
Səfəvilər dövlətinin xarici siyasət məsələləri ilə məşğul olmaq və Avropa
ölkələri ilə diplomatik danışıqlar aparmaq səlahiyyətini özünün müşaviri
Xoca Səfər adlı bir erməniyə e"tibar etmişdi.
1
1608-ci ildə I Şah Abbas Xoca Səfərin başçılığı ilə Avropaya gedən
nümayəndə heyəti vasitəsilə Roma papasına, İspaniya kralına, Toskano
hersoquna və Venetsiya dojuna məktublar göndərmişdi. Toskano hersoqunun
qəbulunda olarkən Xoca Səfər şahın məktubundan əlavə ermənilərin Roma
papası və digər Avropa ölkələrinin başçılarına məktubları olduğunu
bildirmişdi.
2
Təbii ki, bu məktublarda xristian Avropa ölkələrindən Şərqdə-
müsəlman ölkələrində yaşayan xristian erməniləri öz himayələrinə
götürmələri haqqında xahişlər edilmişdi.
Daha əvvələr isə erməni kilsə xadimləri katolikos Stepanos
Salmastesi (Salmastlı) və Abqar Toxatesinin (Tokatlı) başçılığı ilə müstəqil
erməni dövləti yaratmaq naminə köməklik göstərmələri üçün Avropaya
nümayəndə hey"əti səyahət etmişdi. Lakin nə papadan, nə də Qərbi Avropa
dindaşlarından ermənilərin çağırışına məhəl qoyan olmamışdı.
3
XYII əsrin
ortalarında rus dövlətinin öz mövqeyini möhkəmləndirməsi ən yaxın xristian
ölkəsi kimi erməni kilsəsinin diqqətini daha çox cəlb etməyə başlamışdı.
Yaxın Şərqə maraq dairəsi baxımından ermənilərə ən əlverişli himayəçi
Rusiya ola bilərdi.
Rus çarlarının xarakterini öyrənən ermənilər yəqin etmişdilər ki,
hədiyyə adı altında rüşvət verməklə onları öz tərəflərinə çəkə və nəticədə öz
istəklərinə nail ola bilərlər. Bu zaman İranla Rusiya arasında ticarət əlaqələri
əsasən erməni tacirləri vasitəsilə həyata keçirilirdi. Rusiyada İran ipəyi alveri
ilə məşğul olan Yeni Culfalı Xoca Zakar Sarhadov 1660-cı il avqustun 28-də
çar Aleksey Mixayloviçə "ermənilərə qarşı xüsusi lütfkarlığına görə"
qiymətli hədiyyələr gətirmişdi. Bu hədiyyələrdən biri hazırda Moskva
Kremlinin "Silahlar palatasında" saxlanan "Almaz taxt"dır. Fil
sümüyündən, qızıl və gümüşdən düzəldilən bu taxt incə Şərq üslubunda
işlənmişdir. Onu bəzəmək üçün 987 almaz, 1298 yaqut, 18030 Şərq firuzəsi
dənəsindən istifadə edilmişdir. Bu hədiyyənin qiyməti o vaxtkı hesabla
1
Байбуртян В.А., göstərilən əsəri, səh.34.
2
Yenə orada, səh.37.
3
Присоединение Восточной Армении к России и его историческое значение,
Ирəван, 1978, səh.7.
12
22598 rubl 60 qəpik idi. Bundan əlavə Xoca Zakar rəssam Baqdan
Saltanovun mis lövhə üzərində surətini çəkdiyi Leonardo da Vinçinin "Sirli
gecə" rəsmini da çara hədiyyə gətirmişdi.
1
Bundan sonra Rusiya ilə ticarət əlaqələri saxlayan erməni tacirləri
üçün şərikli kompaniyalar yaratmağa hər cür şərait yaradılmış və gömrük
məntəqələrindən onların gedib-gəlməsi üçün qadağalar götürülmüşdü.
1669-cu il dekabrın 3-də
İsfahandakı erməni ticarət
kompaniyasından Stepan Mişsekov və Baqdan Saltanov da hökmdarın adına
hədiyyələrlə Moskvaya gedirlər.
2
1673-cü il yanvarın 7-də Xoca Zakar İsfahandan özünün ticarət
xidmətçisi Stepan Romadamskinin vasitəsilə çara 9062 rubl dəyərində
bəzəkli İran malları göndərmişdi.
3
1677-ci ildə katolikos Hakop Cuqaesinin (Culfalının) rəhbərliyi ilə
Eçmiədzində din xadimlərinin yığıncağı keçirilir və Qərbi Avropaya
nümayəndə hey"əti göndərmək qərara alınır. Nümayəndə hey"əti İstanbula
çatanda Hakop Cuqaesi ölür və nümayəndə hey"əti geri qayıdır. Bu tərkibdən
yalnız atasını müşayiət edən İsrael Ori Avropaya səyahətini davam etdirir. 20
il Avropanı gəzib dolaşan İsrael Ori İtaliyada, Fransada və Almaniyada
yaşayır. Fransanın yüksək dairələri ilə əlaqəyə girən İsrael Ori ermənilərin
himayə edilməsi məsələsini qaldırır, lakin soyuq münasibətlə qarşılaşır.
4
Avropanın real köməklik göstərməyəcəyinə əmin olan İsrail Ori bu
işdə yalnız Rusiyaya arxalanmaq qənaətinə gəlir. O, 1701-ci il oktyabrın 28-
də arximandrit Minas Vartapedlə birlikdə Bavariya kürfüstünün (knyazının)
elçisi kimi Pyotrun qəbuluna gəlir. Onlar erməni məlikləri adından çara və
şahzadəyə (çareviçə) aşağıdakı hədiyyələri gətirmişdilər:
- qırmızı məxmərlə örtülmüş, qızıl məftillə tikilmiş, kənarları qızıla
çəkilmiş gümüşlə əhatə edilmiş türk yəhəri;
- qızılı türk çulu;
- qızıla çəkilmiş gümüş türk yüyəni, gümüş dəhnə ilə birlikdə;
- türk quşqunu (quyruqaltısı);
- misdən düzəldilmiş, qızıla çəkilmiş iki türk üzəngisi;
- tapqır və ipək parçadan qarınaltı;
1
Собрание актов, отноsəhихся к обозрению истории Армянского народа, I
hissə, Москва, 1833, səh. 328; Арзуманян А., Ока Бюракана, Ирəван, 1976, səh.
284.
2
Собрание актов..., I hissə, səh. 328
3
Yenə orada, səh. 332.
4
История армянского народа, Ирəван, 1980, səh.165.
13
- tiyəsi poladdan, qırmızı dəstəkli, qızıla çəkilmiş gümüş qablı türk
qılıncı;
- qızıl məftillə tikilmiş, qızılı gümüş qapaqlı dəridən hazırlanmış
gümüş su qabı və s.
Şahzadə üçün gətirilən hədiyyələr:
— süvari üçün döymə gümüşdən hazırlanmış, qızıla çəkilmiş,
məxmər örtüklü qın (məhfəzə);
— türk yayı;
— 30 dənə ə"la düzəldilmiş türk oxu.
1
İsrael Orinin və Minas Vartapedin çara gözqamaşdıran əntiq türk
mallarını hədiyyə gətirmələri xalis erməni bicliyi idi. Onlar Pyotrun isti
boğazlara çıxmaq və İstanbulu ələ keçirmək üçün nə dərəcədə alışıb-
yandığını bilirdilər. Bu hədiyyələrlə onlar bu yanğını daha da qızışdırıb
alovlandırmaq istəyirdilər. İsrael Ori saraya öz proqramını – Erməni dövləti
yaratmaq üçün İrana 25 minlik qoşun göndərməyi təklif etmişdi. Bundan
sonra sarayda Zaqafqaziyaya yürüş üçün hazırlıq işləri görülməyə
başlanmışdı. Ciddi hazırlıqdan sonra 1707-ci ildə Ori polkovnik rütbəsində
50 nəfərlik nümayəndə hey"ətinin başçısı kimi İrana yola düşür. Ona orada
vəziyyəti öyrənmək, xristian əhalisi arasında təbliğat aparmaq, müdafiə
qalaları, ölkənin yolları haqqında mə"lumat toplamaq tapşırılmışdı. Şübhə
oyatmamaq üçün İsrael Orini Şah Hüseynə Roma papasının nümayəndəsi
kimi təqdim etmək qərara alınmışdı. 1709-cu ildə o, İsfahana gəlir. 1711-ci
ildə Həştərxana qayıdır və orada ölür.
2
Sonralar Minas Vartapedlə birlikdə
Yesai katolikos İsrael Orinin işini davam etdirmişdilər.
Rusiya-İran müharibəsi nəticəsində 1723-cü il sentyabrın 12-də
bağlanan müqaviləyə əsasən Gilan, Mazandaran, Astarabad əyalətləri, Bakı
və Dərbənd şəhərləri Rusiyanın tabeliyinə keçir. Noyabrın 10-da I Pyotr
həmin ərazilərdə ermənilərin köçürülüb gətirilməsi üçün yer ayrılması
haqqında fərman verir. Həmin fərmanla çar "xristianlıq naminə" erməni
xalqını öz mərhəmətində saxlamaq və himayəyə götürmək qərarını vermişdi.
3
1726-cı il fevralın 22-də imperatriçə I Yekaterina ermənilərin yüksək
mərhəmətə və himayəyə layiq görülmələri haqqında fərman verir.
4
18-ci əsrin ikinci yarısında ermənilər yenidən fəallaşırlar. 1760-cı
ildə Hindistan ermənisi İosif Emin rus hökuməti və gürcü çarı ilə danışıqlar
1
Езов Г.А., Сношение Петра Великого с Армянским народом, СПб, 1898, səh.9.
2
Истрия армянского народа, səh.166.
3
Собрание актов..., I hissə, səh. 11-12; Езов Г.А., göstərilən əsəri, səh. 392.
4
Собрание актов...., I hissə, səh.43.
14
aparır. İran və Türkiyəyə qarşı müharibədə ermənilərin köməyini təklif edir.
1769-cu ildə Həştərxan ermənisi Movses Safarov saraya layihə təqdim edir.
O, layihədə rus ordusunun köməyi ilə "Ermənistanı azad etməyi" və
Rusiyanın himayəsində dövlət qurmağı təklif etmişdi. Müharibədən sonra,
1780-ci ildə Rusiyadakı erməni yeparxiyasının başçısı İosif Arqutinski
(Hovsep Arqutyan) və Moskva varlısı İvan Lazarev (Hovhannes Lazaryan)
Rusiya hökumətinin nümayəndələri ilə danışıqlar aparırlar ki, Osmanlı
Türkiyəsi və İran sərhədlərinin kəsişdiyi ərazilərdə erməni dövləti
yaratsınlar. Rusiya çarı bu ölkələrə hərbi yürüş etməyi planlaşdırır. Ermənilər
danışıqlara rus sərkərdəsi A.V. Suvorovu cəlb edirlər. Suvorov isə "onların
dövlətlərini bərpa etmək niyyətində olduqları" haqda ermənilərə və"d
vermişdi.
1
Lakin 1796-cı ildə başlanan bu yürüş sonralar tə"xirə salınmış, II
Yekaterinanın ölümü bu layihənin həyata keçirilməsinə mane olmuşdu. Qeyd
etdiyimiz kimi, Ermənilər öz dövlətlərini qurmaq üçün hər cür vasitələrə əl
atır, hətta hədiyyə adı altında rus çarlarına rüşvət belə verirdilər. Bununla
onlar saray əyanlarının etimadını qazanır, hökumətin müxtəlif
strukturlarında, xüsusən də hərbi sahədə öz nümayəndələrini yerləşdirməyə
nail olurdular.
1747-ci ildə Nadir şaha sui-qəsd edildikdən sonra, ona məxsus
qiymətli qaş-daşları vaxtilə şahın sarayına yol tapmış erməni Lazar oğurlayır.
Hazırda Moskvada "Silahlar palatasında" saxlanan, həcminin böyüklüyünə
və saflığına görə diqqəti cəlb edən çox qiymətli brilyant daş Nadir şahın
xəzinəsindən oğurlandıqdan 10-15 il sonra Həştərxana gətirilmiş, sonralar isə
Sankt-Peterburqda yaşayan erməni zadəganı Şafrasın əlinə keçmişdi.
Şafrasdan həmin brilyantı kollej müşaviri Lazarevin vasitəçiliyi ilə çox ucuz
qiymətə (400 min rubla) qraf Q.Orlov xəzinə üçün almışdı və pasxanın
birinci günü qırmızı yumurtaya bənzər futlyarın içində imperatriçə II
Yekaterinaya təqdim etmişdi. Şafrasın qiymətli brilyantı ucuz qiymətə saraya
satması erməni bicliyi idi. O, bu güzəştin əvəzində imperatriçədən nəsillikcə
Rusiya zadəganı titulu almışdı. Həmin brilyantın həcmcə nisbətən balaca
başqa bir tayını isə Tiflis ermənisi knyaz Abamelik şəxsən imperator Pavel
Petroviçə hədiyyə etmişdi. İmperator isə knyaz Abameliki şəxsi səyinə və
sədaqətinə görə səxavətlə mükafatlandırmış, ona Podolsk quberniyasında
mülk bağışlamış, oğlanlarını qvardiyaya qəbul etmişdi. Sonralar onlardan
ikisi general rütbəsi, digər üçü isə ştab zabiti rütbəsinə yüksəlmişdilər.
2
1
История армянского народа, səh. 171.
2
Собрание актов, относяшихся к обозрению истории армянского народа, II
hissə, М.1838, səh.73.
15
Müxtəlif yollarla yüksək hərbi rütbələr əldə etmiş ermənilər rus
qoşunlarının Zaqafqaziyaya yürüşü zamanı ordunun önündə getmiş,
Azərbaycanın Şimal və Cənub xanlıqlarının işğalında müstəsna rol
oynamışdılar. Erməni və gürcü zabitlərinin hazırlanmasında Rusiya Nazirlər
Kabinetinin gürcü və erməni zadəganlarının uşaqlarının kadet korpusuna
(orta hərbi məktəb) qəbul edilməsi haqqında 1738-ci il 17 aprel tarixli
qərarının müstəsna rolu olmuşdu.
1
1797-ci il oktyabrın 1-də çarın fərmanı ilə İranlı erməni məliklərinin
və onların itaətində olan erməni əhalisinin (2 min nəfər) çar Rusiyasının
təbəəliyinə qəbul edilməsi və onların Qafqaz xətti boyunca yerləşdirilməsi
qərara alınır.
2
1799-cu il iyunun 3-də Kartli və Kaxetiya çarı Georgiyə
ünvanlanan, "Qazax adlanan ərazidə erməni məliklərini və onların itaətində
olan erməniləri məskunlaşmaqdan məhrum etməmək" haqda imperator
I Pavel ali fərman vermişdi.
3
Rusiyaya Şərqdə öz istilaçılıq niyyətini həyata
keçirmək üçün həmin ölkələrdə yaşayan xalqların dilini bilən mütəxəssis-
tərcüməçilər lazım idi. 1798-ci il iyunun 24-də Rusiya Xarici İşlər
Kollegiyasına fərman verilmişdi ki, tələbələrə çin, mancur, fars, türk və tatar
dillərini öyrətmək məqsədilə hər il 5000 rubl vəsait xərclənsin.
4
Bir az əvvəl,
1797-ci il fevralın 26-da verilən fərmanla isə Xarici İşlər Kollegiyası yanında
Asiya xalqları ilə iş aparmaq üçün xüsusi Departament yaradılmışdı.
5
Qeyd etdiyimiz kimi, erməni dövləti yaratmaq uğrunda uzun müddət
gərgin əmək sərf etmiş din xadimlərindən biri də arxiyepiskop Hovsep
Arqutyan /İosif Arqutinski Dolqoruki/ olmuşdur. O, daha bic davranmış,
özünü Argiştilərin xələfi kimi qələmə vermişdi. Arqutyan həmçinin guya
erməni çarları zamanı kəsilən sikkələri və digər 17 ədəd sikkə və medalları
imperator I Pavelə hədiyyə edir. Əvəzində imperator 1890-cı il yanvarın 2-də
ona xeyir-dua verir. Martın 22-də Hovsep Arqutyan knyaz şərəfinə layiq
görülür, iyulun 28-də Eçmiədzin kilsəsinin ali patriarxı, oktyabrın 30-da isə
bütün ermənilərin katolikosu təsdiq edilir. Ona imperatorun fərmanı ilə 1000
rubl həcmində illik maaş və ömürlük təqaüd təyin edilir. Eçmiədzinə gedib
çatmaq üçün xüsusi müşayiətçi dəstə və 1000 rubl yol xərci ayrılır.
6
1
Yenə orada, səh, I hissə, М.1833, səh.96.
2
Yenə orada, səh.32.
3
Yenə orada, səh.33
4
Yenə orada, səh.108.
5
Yenə orada, səh.107.
6
Yenə orada, səh.46-49
16
İrəvan xanlığı ərazisində yaşayan oğuz boyları VII-ci əsrdən etibarən
islam dinini qəbul etməyə başladıqlarından, ermənilər tədricən gəlib
Eçmiədzin kilsəsinə və digər kilsələrə sahib çıxmışdılar. Matenadaranda
saxlanan alqı-satqı sənədlərinə görə, hələ 1431-ci ildə Ağqoyunlu Yaqub
padşahın nümayəndəsi Əmir Rüstəm 7 kəndi (Vağarşabad (Eçmiədzin-
Üçkilsə), Əştərək, Batrinc, Noraqavit, Ağunatun, Kirəcli və Muğni) katolikos
Qriqor Makuluya 530 min Təbriz dinarına satmışdı.
1
Tədricən varlanan erməni kilsəsi və mülkədarları bu minvalla 19-cu
əsrin əvvəlində 60-dan artıq qədim oğuz yaşayış məntəqələrinə sahib
olmuşdular. 19-cu əsrin əvvəlində Rusiyanın Zaqafqaziyanı işğal etmək üçün
hərbi əməliyyatlara başlaması İran və Türkiyəni həmin ərazilərdən sıxışdırıb
çıxarmaq və gələcəkdə erməni dövləti yaratmaq üçün zəmin hazırlamışdı.
1
Мамедов С.А., Азербайджан по источникам XV - первой половины XVIII вв.,
Бакы, 1993, səh.41.
17
2. İLKİN QAÇQINLIQ DÖVRÜ VƏ ERMƏNİ VİLAYƏTİNİN TƏŞKİLİ
Qərbi Azərbaycandan — indiki Ermənistan ərazisindən Azərbaycan
türklərinin ilkin qaçqınlıq dövrü 1801-ci ildə Rusiyanın Şərqi Gürcüstanı
ilhaq etməsi və bunun nəticəsində Şəmşədil və Loru-Pəmbək bölglərinin
rusların əlinə keçməsi anından başlamışdır.
1801-ci il iyulun 13-də general-mayor Lazerev Qafqaz qoşunlarının
komandanı Knorrinqə göndərdiyi raportunda göstərirdi ki, Pəmbək əyalətinin
14 kəndindən təxminən 5-6 min türk əhalisi bölgəni tərk edərək İrəvan
xanlığı ərazisinə sığınmışlar.
1
Sonralar Pəmbək əyaləti türklərinin bir hissəsi Rusiyanın itaətinə
girmək istəmədikləri üçün üsyan etmiş, 1804-cü ilin iyulunda Pəmbək bəyləri
Rəhim bəy və Səid bəyin himayəsi altında bölgədən qaçaraq Qars paşalığına
sığınmışdılar. Onların geri qaytarılması üçün knyaz Sisianov dəfələrlə Qars
paşası Məmməd paşaya müraciət etmişdi.
2
1804-cü ilin yazında İrəvan xanlığının ərazisindən 2 min erməni
qaçaraq rusların himayəsinə keçmiş və onlar Loru-Pəmbək bölgəsində
məskunlaşdırılmışdılar.
3
Həmin il rus qoşunları Şörəyelə daxil olur. 1805-ci
il oktyabrın 20-də Şörəyel sultanı Budaqla knyaz Sisianov Gəncədə
Şörəyelin əbədi olaraq Rusiyanın tabeliyinə keçməsi haqqında sənəd
imzalayırlar. Məhz bundan sonra həmin ərazidə yaşayan türklərin qaçqınlıq
dövrü başlanmışdır. Şörəyel kəndlərinin qarapapaq boyundan olan əhalisinin
bir hissəsi 1807-ci il rus-türk müharibəsi nəticəsində İrəvan xanlığının və
Qars paşalığının ərazilərində sığınacaq tapmışdılar.
Qarapapaq tayfaları fürsət tapan kimi əvvələr yaşadıqları kəndlərə
hücum edib erməniləri qovmaq istəyirdilər. 1807-ci il avqustun 26-da general
Nesvetayev qraf Qudoviçə yazdığı məktubda göstərirdi ki. qarapapaqlar
Gümrü yaxınlığında yerləşən Tapanlı və Qoçqant kəndlərinə basqın etmiş, 7
erməninin başını kəsmişlər.
4
Oktyabrın 29-da göndərilən raporta isə
1
Акты, собранные Кавказскою археографическою комиссиею. Архив главного
управления наместника Кавказа, I cild, Tiflis, 1866, sənəd 801. (Bundan sonra,
AKAK)
2
AKAK, II cild, sənədlər 1867-1869.
3
Военная энциклопедия, СПб. 1912, səh. 587; Парсамян В.А., Истори
армянского народа, I kitab, İrəvan, 1972, səh.20.
4
AKAK, III cild, sənəd 435.
18
Şörəyelin yerli sakinlərindən 26 ailənin Qars paşalığına qaçdıqları qeyd
edilir.
1
Şərqi Anadoluda yaşayan ermənilər İrəvan xanlığının ruslar
tərəfindən işğalını səbirsizliklə gözləyirdilər. Bəyazid paşalığında yaşayan
ermənilər 1806-cı ilin sentyabr ayında Tiflisə məktub göndərmişdilər ki, rus
qoşunları İrəvanı ələ keçirən kimi, 10000 erməni hər şeylərini atıb gələcəklər.
Ərzurum ermənilərindən 200 ailə rusların İrəvanı ələ keçirdiklərini eşidib
hətta yola düşüblərmiş. Onlar Qarsa çatanda bu xəbərin yalan olduğunu
eşidib, orada gözləməyə məcbur olmuşdular. Eyni zamanda həmin məktubda
göstərilir ki, İrəvan sakinlərindən (xanlığın ərazisindən) 500 tatar
(azərbaycanlı) ailəsi Qarsa köçmüşdür.
2
Rus qoşunları Şörəyelə daxil olanadək sultanlığın ərazisində 170-ə
yaxın kənd olmuşdur. 1805-ci ilin statistik məlumatlarına görə isə Şörəyeldə
sultan Budağın itaətində cəmisi 524 ailə yaşamışdır.
3
Həmin ərazidə rusların
istər türklərlə, istər İrəvan xanının, istərsə də İran şahının vəliəhdi Abbas
Mirzənin qoşunları ilə müharibələri nəticəsində Şörəyelin kəndlərinin
əksəriyyəti xaraba qalmış, əhalisi isə qaçqın düşmüşdür. Sonradan həmin
ərazidə Türkiyədən gələn ermənilər məskunlaşmışdılar. Sultan Budaq və
kapitan Cəfər bəyin 1809-cu ilin dekabrında general-mayor Haqverdova
yazdıqları ərizədə göstərilirdi ki, İranla müharibə nəticəsində kəndlər
dağıdılıb xaraba qalmış və bütün Şörəyel əyalətində cəmisi 250 ev
qalmışdır.
4
1813-cü il oktyabrın 12-də Rusiya ilə İran arasında bağlanan
Gülüstan müqaviləsinə əsasən Şəmşədil, Loru-Pəmbək və Şörəyel əyalətləri
Gəncə, Qarabağ, Şəki, Şirvan, Bakı, Quba, Dərbənd, Talış xanlıqları və
Dağıstan həmişəlik Rusiyanın tərkibinə qatılır.
19-cu əsrin əvvəllərində İrəvan xanlığı 15 mahaldan – Qırxbulaq,
Zəngibasar, Gərnibasar, Vedibasar, Şərur, Sürməli, Dərəkənd-Parçanis,
Səədli, Talın, Seyidli-Axsaqqallı, Sərdarabad, Körpübasar, Abaran,
Dərəçiçək və Göyçə mahallarından ibarət idi.
5
Xanlığın mərkəzi İrəvan
şəhərini 1804-1813-cü illərdə ruslar ələ keçirmək üçün iki dəfə cəhd
göstərmişdilərsə də, buna nail olmamışdılar. Gülüstan müqaviləsinin
1
Yenə orada, sənəd 437.
2
AKAK, III cild, sənəd 917.
3
AKAK, IY cild, sənəd 1447.
4
AKAK, IY cild, sənəd 681.
5
Шопен И., Исторический памятник состояния Армянской области в эпоху его
присоединения к Российской империи, СПб 1852, səh. 442-446.
19
bağlanmasından 14 il sonra yenidən başlanan Rusiya-İran müharibəsi zamanı
1827-ci il iyunun 26-da ruslar Naxçıvan şəhərini, sentyabrın 20-də
Sərdarabad qalasını, oktyabrın 1-də isə İrəvan qalasını ələ keçirmişdilər.
İrəvanın ələ keçirilməsində xüsusi xidmətlərinə görə Xüsusi Qafqaz
korpusunun komandanı general İ.F.Paskeviçə "Qraf Erivanski" titulu
verilmişdi.
Rus qoşunlarının İrəvan xanlığını işğal etməsində ermənilər xüsusi
fəallıq göstərmişdilər. Eçmiədzin kilsəsi, xüsusən də arxiyepiskop Nerses
arxada təxribatla məşğul olur, rus qoşunlarına silahla yardım edirdilər.
Ermənilərin Abbas Mirzənin qoşununa içəridən zərbə vurmasına aid Erməni
vilayətinin rəisi A.Çavçavadze 1828-ci il mayın 21-də Paskeviçə yazmışdı:
"İrəvan əyalətinin Nurnus kənd sakini erməni Hakan Harutyunov Abbas
Mirzənin ordusunda topçu kimi xidmət edərkən, avqustun 17-də döyüş
zamanı top atəşini rus qoşunlarına deyil, əks istiqamətə – İrəvan xanının
qoşunlarına tərəf yönəltdiyi diqqəti cəlb etmişdir. Harutyunov onun
hərəkətinin diqqəti cəlb etdiyini duyan kimi döyüş meydanından qaçmışdır.
Ancaq bədbəxtlikdən Eçmiədzin monastırının yaxınlığında tutulmuşdur.
İrəvan sərdarı Hüseyn xan onun gözlərini çıxarmış, burnunu, dodaqlarını və
dabanlarını kəsmişdir."
1
Paskeviç Erməni vilayətinin idarəsinə 1828-ci il iyulun 4-də
göndərdiyi məktubda bildirmişdir ki, müharibə zamanı xanlığın ərazisində
rus komandirlərinin məktubunu gəzdirdiyinə görə Astvatsaturovanın ərini
öldürmüş, rus generalı Benkendorfun dəstəsinə bələdçilik etdiyinə görə isə
Hovhannes Əsliyanın gözlərini çıxarmış, burnunu və dilini kəsmişdilər.
Arxiyepiskop Nersesin təqdimatı ilə hər üç ailəyə 10 çervon qızıl verilmiş,
onların ailəsinə 30 manat təqaüd kəsilməsi qərara alınmışdı.
2
1828-ci il yanvarın 25-də imperator buyruğu ilə arxiyepiskop Nerses
İranla müharibə zamanı göstərdiyi sədaqətə, səyinə və şücaətinə görə
müqəddəs Aleksandr Nevski ordeni ilə təltif edilmişdi.
3
Rus ordusunun İrəvan şəhərinin ətraf bölgələrini işğal etdiyi zaman
həmin ərazilərdən müsəlman əhalisinin didərgin edilməsi haqda Paskeviç
1827-ci il iyulun 27-də qraf Nesselorda göndərdiyi məktubunda bildirmişdi
ki, qarapapaqlardan 100 ailə və ayrımlardan 300 ailə Qarsa qaçmışlar,
qüvvətli Uluxanlı tayfasından 600 ailə Bəyazidə, müsəlman cəlalı kürdləri isə
Muşa qaçmışlar. Qarapapaqlardan digər 800 ailə isə Arazı keçib Həsən xanın
1
AKAK, YII cild, sənəd 443
2
Yenə orada, sənəd 440.
3
Собрание актов...., I cild, səh. 54.
20
(İrəvan xanı Hüseyn xanın qardaşı) dəstəsinə birləşmişlər. Onlarla birlikdə
cəmədinli kürdləri (700 ailə), birukilər (400 ailə), dovmanlılar (400 ailə),
çobankərəlilər (200 ailə), zilanlı kürdləri (1000 ailə) sərhəddən o taya –
Türkiyəyə keçmişlər.
1
İrəvan xanlığının ərazisində yeni rus üsul-idarəsi tətbiq etmək üçün
Paskeviçin əmri ilə İrəvan müvvəqəti idarəsi yaradılır və yerli qoşunların
komandanı, general Krasovski rəis təyin edilir. Arxiyepiskop Nerses
Aştarakesi idarənin üzvü olur. Krasovskinin Nersesə verdiyi qeyri-məhdud
səlahiyyətlər sayəsində ermənilər istədiklərinə nail olurlar. Müharibədən
çıxmış əhaliyə paylamaq üçün verilən 4500 çetvert taxılın böyük hissəsi
sayca azlıq təşkil edən ermənilərə paylanmışdı. Müsəlmanlar dövlət
himayəsindən məhrum edilmişdilər. Bununla əlaqədar Paskeviç baş Qərargah
rəisinə göndərdiyi məktubunda yazırdı: "Mən təsəvvür etməzdim ki,
Krasovski yalnız Nersesin iradəsi ilə hərəkət edəcək, mənim ona verdiyim
tə"limata məhəl qoymayıb, yenicə ələ keçirilmiş əyalətin idarə edilməsi
qayğısına qalmayacaq, bütün əhalinin dörddə üçünü təşkil edən
müsəlmanlara himayədarlıq etməyəcək, lazımi vəsait ayırmayacaq."
2
Yerli müsəlmanlar arasında narazılığın artması əhalini yaşadıqları
yerlərdən köçüb sərhədin o tayına keçməyə vadar edirdi. Rusiyadan narazı
əhalinin sərhədin o tayında cəmlənməsi Paskeviçi narahat edirdi, Ona görə də
o, Nersesi İrəvan müvəqqəti idarəsindəki fəaliyyətindən uzaqlaşdırmışdı.
Türkmənçay müqaviləsi imzalandıqdan sonra Paskeviç general Krasovskini
rəis vəzifəsindən azad etmiş, müsəlmanlara qarşı bəd əməllərindən əl
çəkməyən Nersesi isə Bessarabiyaya sürgün etdirmişdi.
1827-ci ilin sonu, 1828-ci ilin əvvəli rus qoşunları Cənubi
Azərbaycanın Təbriz, Xoy, Urmiya, Salmas və Ərdəbil şəhərlərini ələ
keçirirlər.
1828-ci il fevralın 10-da Təbriz-Tehran yolunun üstündə yerləşən
Türkmənçay kəndində bağlanan müqavilə ilə 1826-1828-ci illər Rusiya-İran
müharibəsinə son qoyulur. Bu müqavilə ilə İrəvan və Naxçıvan xanlıqları
bütünlüklə Rusiyanın ərazisinə qatılır. Martın 20-də I Nikolay bu müqaviləni
təsdiq edir və ertəsi gün Erməni vilayəti yaradılması haqqında fərman verilir.
Fərmanda deyilir: "İranla bağlanmış müqaviləyə əsasən İrandan Rusiyaya
birləşdirilən İrəvan və Naxçıvan xanlıqlarını bundan sonra "Erməni vilayəti"
adlandırmağı hökm edir və öz titulumuza daxil edirik. Həmin vilayətin
1
AKAK, YII cild, sənəd 512.
2
Yenə orada, sənəd 438.
21
quruluşu və onun idarə edilməsi qaydası haqqında ali senat lazımi fərmanları
öz vaxtında alacaqdır."
1
Erməni vilayəti İrəvan və Naxçıvan əyalətlərinə və Ordubad
dairəsinə bölünmüşdü. İrəvan əyalətinə keçmiş İrəvan xanlığının 15 mahalı,
Naxçıvan əyalətinə 5 mahal və Ordubad dairəsinə 5 mahal daxil idi. Vilayət
idarəsinin rəisi vəzifəsinə yerli qoşunların komandanı Aleksandr Çavçavadze
təyin edilmişdi.
1829-cu ilin əvvəlində qraf Paskeviç-Erivanskinin tapşırığı ilə kollej
assesoru İ.Şopen erməni vilayətində kameral siyahıyaalma keçirmişdir.
Əlyazması 20 cilddən ibarət olan bu siyahıyaalmanın nəticələri müəllifin
1852-ci ildə nəşr edilən " Erməni vilayətinin Rusiya imperiyasına
birləşdirilməsi dövrünün tarixi abidəsi" əsərində verilmişdir.
İ.Şopenə görə Erməni vilayətində 752 kənd olmuşdur. Onlardan 521-
i İrəvan əyalətində, 179-u Naxçıvan əyalətində, 52-si Ordubad dairəsində
olmuşdur (kitabın əlavəsinə bax). Müharibə nəticəsində vilayətin ərazisində
359 kənd, o cümlədən 310 kənd İrəvan əyalətində, 42 kənd Naxçıvan
əyalətində, 6 kənd Ordubad dairəsində xaraba qalmış, əhalisi didərgin
düşmüşdü
2
(əlavəyə bax).
Deməli, dağıldılmış, xaraba qoyulmuş kəndlərlə birlikdə Erməni
vilayətində cəmisi 1111 kənd olmuşdur.
İ.Şopenin hesablanmasına görə, xanlıqların işğal edilməsinədək
Erməni vilayətinin ərazisində təxminən 23.730 ailə (İrəvan əyalətində 17.000
ailə, Naxçıvan əyalətində 4.600 ailə, Ordubad dairəsində 2.130 ailə)
yaşamışdır ki, orta hesabla, hər ailədə 5 nəfər götürdükdə, bu, 118.650 nəfər
təşkil edir.
3
Siyahıyaalmanın nəticələrinə görə, vilayətdə 81.749 müsəlman və
25.131 yerli erməni qeydə alınmışdır. Bu siyahıyaalınmanın üstün cəhəti
ondadır ki, ayrı-ayrı yaşayış məntəqələri üzrə İrəvandan və Türkiyədən
köçürülən erməni ailələrinin sayı və onların hansı yaşayış məntəqəsində
məskunlaşdırıldıqları göstərilmişdir.
1840-cı ildə Erməni vilayəti buraxılır. Əvəzində təşkil edilən İrəvan
qəzası Gürcü-İmeretin quberniyasının tərkibinə daxil edilir. 1849-cu ildə
İrəvan, Aleksandropol, Naxçıvan, Ordubad və Novo-Bəyazid /Yeni Bəyazid/
qəzalarından ibarət İrəvan quberniyası təşkil edilir və 1917-ci ilə qədər bu
struktur dəyişməz qalmışdır.
1
Собрание актов..., I hissə, 1833, səh.178-179.
2
Şopen İ., göstərilən əsəri. səh.510
3
Şopen İ., göstərilən əsəri, səh.542.
22
3. İRANDAN ERMƏNİLƏRİN KÖÇÜRÜLMƏSİ
1828-ci il fevralın 10-da bağlanan Türkmənçay müqaviləsinin 15-ci
maddəsinə əsasən İranda yaşayan ermənilərə sərbəst surətdə Rusiyanın
himayəsinə keçmək hüququ verilirdi. Hökumət və yerli rəisliyin heç bir
maneçiliyi olmadan onların satlıq malına və ya əmlakına, əşyalarına hər
hansı gömrük və vergi qoyulmadan daşınan mülkünü aparmaq və satmaq
üçün bir il, daşınmaz mülkə gəldikdə isə, onun satılması və ya onun haqqında
öz xoşuna sərəncam (vəkalət) üçün 5 illik müddət müəyyən edilmişdi.
1
Lakin ermənilərin köçürülməsi üçün hazırlıq işlərinə hələ 1827-ci
ilin may ayında Paskeviçin Peterburqdan xüsusi tələbnamə əsasında
ermənilər arasında nüfuza malik olan polkovnik Lazarevi (Eqiazar Lazaryan)
öz sərəncamına götürməsi vaxtından başlanmışdı. Oktyabrın əvvəlində artıq
Lazarev Cənubi Azərbaycan erməniləri arasında iş aparmaq üçün ayrılan
dəstənin tərkibində idi və sonralar Təbrizin komendantı təyin edilmişdi.
Məhz Rusiyanın İrandakı səfiri A.S.Qriboyedovun təşəbbüsü ilə İran
ermənilərinin işğal edilmiş yeni ərazilərə köçürülməsi məsələsi meydana
çıxdıqdan sonra, Rusiya hökumətinin İranla sərhəd boyu ərazilərə 80 min
kazakın köçürülməsi layihəsi qüvvədən düşmüşdü.
2
Hələ 1827-ci ilin noyabrında Dehqarqanda keçirilən danışıqlar vaxtı
Qriboyedovla Paskeviç görüşərkən arxiyepiskop Nersesin Xoydan
göndərdiyi nümayəndələri onlardan ermənilərin köçürülməsi qayğısına
qalmağı xahiş etmişdilər. Dekabr ayında Paskeviç Tiflisin hərbi qubernatoru
Sipyaginə göndərdiyi məktubda qeyd etmişdi ki, Urmiya ətrafında yaşayan
15 min yunan və erməni Rusiyanın əyalətlərinə köçmək istəyirlər. Sipyagin
isə onların İrəvan və Naxçıvan əyalətlərində yerləşdirilməsi fikri irəli
sürmüşdü.
3
Türkmənçay müqaviləsi imzalandıqdan dərhal sonra, fevralın 14-də
Lazarev elə oradaca Paskeviçə göndərdiyi raportunda xatırladırdı ki,
ermənilər müharibə zamanı qələbəmiz üçün mümkün olanı etmişlər və indi
evlərini qoyub Rusiya əyalətinə keçmək istəyirlər. Ermənilərin sür"ətlə və
rahat köçürülməsi üçün Lazarev təklif edir: 1) Köçürmə işlərinə rəhbərlik
etmək üçün ona Paskeviç kağız versin və həmin kağızda köçənlərə verilən
güzəştlər göstərilsin; 2) Köçürmə işlərinə rəhbərlik etmək üçün erməni dilini
1
Azərbaycan tarixi üzrə qaynaqlar, B.1989, səh.283.
2
Enikolopov İ.K., Qriboedov i Vostok, İrəvan 1954, səh.129.
3
Yenə orada, səh.563.
23
bilən lazımi qədər ştab və ober zabitlər tə"yin etmək onun ixtiyarına verilsin;
3) İqlim şəraitinə görə köçürmə işləri ləngiyə biləcək yerlərdə rus ordusu
orada gözləsin və ordu köçənləri müşayiət etsin; 4) Kasıb köçkünlər üçün
xəzinədən vəsait ayrılsın.
1
Paskeviç bu təkliflərin yerinə yetirilməsi üçün fevralın 26-da
Lazarevə və fevralın 29-da İrəvan müvəqqəti idarəsinə xüsusi təlimat
göndərir. Lazarevə verilən 19 maddəlik təlimatda göstərilir: köçürülən
xristianlardan ticarətlə məşğul olanlar şəhərlərdə yerləşdiriləcəklər ki, yenə
ticarətlə məşğul olsunlar; kəndlilərə kifayət qədər münbit torpaq ayrılacaq və
onlar 6 il müddətinə vergilərdən, üç il isə torpaq mükəlləfiyyətindən azad
ediləcəklər; köçməyə hazır olan ailələrə onlara veriləcək güzəştlər haqqında
xüsusi formada vərəqlər verilməlidir; köçürülənlər kəndlər üzrə partiyalara
ayrılmalı, hər partiyada 150-dən 300-ə qədər ailə olmalıdır; köçürülənləri
İrəvan və Naxçıvan əyalətlərinə istiqamətləndirmək lazımdır ki, həmin
ərazilərdə xristian əhalisi mümkün qədər artırılsın; hər partiyanı müşayiət
etmək üçün ermənicə bilən bir zabit və 2-5 kazak ayrılsın; köçkün partiyaları
yola çıxan kimi, dərhal İrəvan müvəqqəti idarəsinə ailələrin sayı, onların
yaşadıqları ərazinin iqlim şəraiti, məşğuliyyətləri, malik olduqları sürülər və
sərhədə yetişəcəkləri təxmini vaxt haqqında xəbər göndərmək lazımdır.
Rus qoşunlarının müqaviləyə əsasən geri çəkilmə prosesi martın 8-
dən e"tibarən Marağadan başlandığı üçün, ilk növbədə orada yaşayan
erməniləri köçürmək nəzərdə tutulmuşdu. Qarabağa yaxın ərazidə yerləşən
Üzümçü kəndinin və ətraf kəndlərin ermənilərini Qarabağda yerləşdirmək
qərara alınmışdı.
Kasıb ailələrə kömək üçün xəzinədən 25 min manat gümüş pul
ayrılmışdı. Lazarevin və ona təhkim edilən erməni zabitlərinin vəzifəsi
köçürülənlərin sərhədə çatdırılması ilə bitmiş hesab edilirdi. Bundan sonra
işlərə rəhbərlik İrəvan müvəqqəti idarəsi yanında yaradılan Komitəyə həvalə
edilirdi. Komitə köçkün partiyalarını sərhəddə qarşılamaq üçün heyət
göndərməli idi. Həmin heyət onları yeni yaşayış məntəqəsinədək müşayiət
edirdi. Qarabağ üzrə bu vəzifə gömrük hərbi dairəsinin rəisi, knyaz
Abxazova həvalə edilmişdi.
2
Paskeviç İrəvan müvəqqəti idarəsinə verdiyi 16 maddəlik təlimatında
göstərirdi ki, Komitə köçürülən ailələrin sayına uyğun torpaq sahəsi ayırmalı
və onların nəzərdə tutulan yerlərdə məskunlaşmasına rəhbərlik etməlidir.
1
AKAK, YII cild, sənəd 563.
2
Qлинка Н.С., Описания переселения армян Aзербайджанских в пределы
России, M.1831, səh.98-107.
24
Komitə çalışmalıdır ki, köçürülən kəndlər əvvəlki ərazilərdəki kimi ayrıca və
qonşuluqda yerləşdirilsinlər. Dağlıq şəraitində yaşamışlar dağlıq yerdə,
düzənlikdə yaşayanlar isə düzənlikdə yerləşdirilməlidir ki, onlar mümkün
qədər xəstəlik və ölümdən xilas olsunlar, onların adət-ənənələrinin və
təsərrüfat vərdişlərinin saxlanmasına şərait yaransın. Müsəlmanların
yaşadıqları kəndlərdə xristianların yerləşdirilməsindən uzaq qaçmaq,
xristianlardan ibarət ayrıca dairə və mahallar təşkil etmək lazımdır.
Müsəlman (xristian) kəndlərinin
əhatəsində yaşayan xristianları
(müsəlmanları) öz dindaşlarının yanına köçürmək lazımdır. Köçürülənlər
mülkədar torpaqlarında deyil, dövlət torpaqlarında yerləşdirilməlidirlər. Yeni
məhsul götürənədək ilkin taxıl səpini üçün köçürülənlərə bərabər miqdarda
borc verməli, təsərrüfatın dirçəldilməsi üçün götürülən borc faizsiz olaraq,
dörd ildən sonra altı il müddətinə ödənilməlidir. Məskunlaşdırmaq üçün yer
seçərkən sağlamlıq üçün şərait və yaxşı suyun olması nəzərə alınmalıdır. Hər
bir ailənin yerləşdirilməsi haqqında xüsusi formada hesabat və çəkilən
ümumi xərclərin hesabatı müəyyən edilməlidir.
1
Lakin sonralar hər iki təlimatın tələbləri bir çox hallarda
pozulmuşdu. Lazarev və onun yerlərə göndərdiyi nümayəndələri
Türkmənçay müqaviləsini və onlara verilən təlimatı pozaraq erməniləri
könüllü deyil, zorakılıqla köçürməyə cəhd göstərirdilər. Bununla əlaqədar
Abbas Mirzə iki dəfə polkovnik Lazarevə müraciət edir ki, onun itaətində
olan zabitlərin erməniləri zorla köçürməsi hallarına son qoysun və
Türkmənçay müqaviləsinin şərtlərinə əməl etsin. Salmas monastırının
yepiskopu İzraeli ermənilərin zorla köçürülməsinə maneçilik törətdiyi üçün
arxiyepiskop Nerses qraf Paskeviçə müraciət edərək xahiş edir ki, Xoydakı
yerli komendanta göstəriş versin ki, İzraelini bu işdən çəkindirin və
cəzalandırmaq üçün onu Eçmiədzinə göndərin.
2
Eyni zamanda Abbas Mirzə də Rusiya ilə İranın yeni sərhədləri
boyunca ermənilərin kütləvi surətdə yerləşdirilməsindən ehtiyat edirdi. Ona
görə də ermənilərin kütləvi surətdə köçürülməsinə maneçilik göstərməyə
çalışırdı. Bunun üçün onun nümayəndələri yerlərdə olur, erməniləri dilə tutur
və əgər köçməzlərsə, onları 6 il müddətində vergilərdən azad etməyi vəd
edirdilər.
3
1
Развитие Eревана после присоединения Восточной Aрмении к России.
Сборник документов, İряван 1978, səh.189-191
2
AKAK, YII cild, sənəd 568.
3
AKAK, YII cild, sənəd 586.
25
Köçürmə işlərinin ləngidiyini və maneçilik göstərildiyini görən
Lazarev 1828-ci il martın 30-da xristianlara müraciət edir. O, müraciətin
əvvəlində bəzi bədxahların yalan məlumatlar yayaraq köçmək istəyənləri
qorxuya saldıqlarını qeyd etməklə bərabər, Rusiyanın onlara vəd etdiyi
güzəştləri sadalayır. O, yazırdı : "Rusiyada siz Əlahəzrətin digər təbəələri
kimi, bərabər hüquqlu olduğunuzu görəcək, bütün əziyyətləri unudacaqsınız,
orada siz xristianların məskunlaşdırıldığı yeni vətən əldə edəcəksiniz və
müqəddəs dininizin alçaldılmasını bir daha görməyəcəksiniz. İranın müxtəlif
əyalətlərinə səpələnmiş xristianların bir yerə cəmləşdiyini görəcəksiniz.
Tələsin! Vaxt qiymətlidir. Tezliklə rus qoşunları İranı tərk edəcək, o zaman
sizin köçməyiniz çətinləşəcək və biz sizin təhlükəsiz köçməyinizə cavabdeh
olmayacağıq. Azca itkiyə məruz qalsanız da, qısa zamanda hər şeyə nail
olacaqsınız, özü də həmişəlik olaraq."
1
Lazarevin müraciətinin ermənicə mətni İranda yaşayan ermənilər
arasında yayılmışdı.
1828-ci il martın 9-da Lazarev Xoydan Paskeviçə yazdığı raportunda
göstərmişdi ki, artıq 4500 ailə köçürülərək Araz çayının o tərəfinə
gətirilmişdir.
2
Mayın 27-də göndərdiyi raportunda isə təxminən 500 ailə
müsəlman kürdlərinin Kürdüstandan İrəvan əyalətinə köçmək niyyətində
olduqlarını bildirmişdi.
Lakin fevralın 29-da Lazarevə göndərilən məktubla müsəlmanların
köçürülməsinə imkan verməmək tapşırılmışdı.
3
Köçürülənlərin mülkədar torpaqlarında yerləşdirilməməsi haqqında
Paskeviçin verdiyi təlimatın əksinə olaraq ermənilərin böyük hissəsi həmin
torpaqlarda yerləşdirilmişdi. Müəllifi Qriboyedov olduğu ehtimal edilən
"Ermənilərin İrandan bizim vilayətlərə köçürülməsi haqqında qeydlər"də
göstərilir ki, ermənilərin mülkədar torpaqlarında yerləşdirilməsi bir yana,
müsəlmanların yerini dar eləmələrinə baxmayaraq, üstəlik, onlara güzəştlər
verilir. Halbuki, ziyan çəkən tərəf müsəlmanlardır. Əslində buranın
müsəlmanlarını köçkün hesab etmək lazımdır. Çünki müharibə zamanı sərdar
onları döyüş meydanından köçürmüşdür və ən kasıb vəziyyətdə yaşayırdılar.
Ermənilər köçürülən zaman müsəlman ailələrinin əksəriyyəti yaylaqda
1
Qlinka N.S., göstərilən əsəri, səh. 111.
2
AKAK, YII cild, sənəd 592.
3
Yenə orada, sənəd 598.
26
olmuşdular və gəlmələrin onların evlərində yerləşdiklərindən xəbərləri yox
idi.
1
1828-ci il oktyabrın 1-də Qriboyedov Paskeviçə göndərdiyi
məktubunda göstərir ki, Naxçıvan əyalətində ermənilərin köçürülməsi
nəticəsində qarışıqlıq və sıxıntı yaranmışdır. Tatarların narazılığının ən
yüksək həddə çatdığı göstərilir. Yaranan narazılığın əsaslı olmasını
göstərmək üçün köçürülən ermənilərin yerləşdirilməsi cədvəli verilmişdir.
2
Dostları ilə paylaş: |