2
Elmi redaktorlar:
B. X. Abasov,
əməkdar elm xadimi, professor
C. T. Əhmədli
əməkdar elm xadimi, professor
Axundov İ. A. Tibbin tarix və fəlsəfə ilə əlaqəsi. Monoqrafiya.
– Bakı: Mütərcim, 2014. – 100 səh.
Monoqrafiyada eramızdan əvvəl ki, dövrdən XXI əsrə qədər
olan bir zaman müddətində fəaliyyət göstərmiş Azərbaycan alimlə-
rinin əsərləri tədqiqata cəlb olunur. Bu əsərlərdə ki, tibbi, tarixi və
fəlsəfi baxışlar araşdırılır və qarşılıqlı əlaqədə təhlil olunur.
A
4101010000
026
165-14
© İ.Axundov, 2014
3
GİRİŞ
Elmin inkişaf tarixinə nəzər saldıqda görürük ki, bəzi dövrlə-
rin həqiqətən böyük rolu olub. Qərbdə yüksək inkişaf etməkdə olan
elm tənəzzül dövrünü başlayarkən, Şərqdə tərəqqi etməyə başladı.
IV əsrdə Qərbdə formalaşan elmi təcrübə V əsrdən başlayaraq
Şərqdə davam etdi.
Şərq də İslam dini yarandıqda Qədim Avropanın elmi də ayrı-
ayrı dillərə tərcümə olunmuşdur. Və ərəbdilli mədəniyyətin mey-
dana gəlməsinə hər cür imkan var idi. Avropada elm süsləşdiyi za-
manda Şərq də nəinki yaşadı, geniş vüsət tapdı. Bu işin əsas təəs-
sübkeşlərindən biri də Abdulla ibn əl-Mükəffadır (724-760). Onun
elmdə ən böyük xidməti qədim yunan alimlərinin əsərlərini ərəb-
cəyə tərcümə etmək idi. O, həm də qədim İran, Pəhləvi və Hind dil-
lərini mükəmməl bildiyi üçün qədim yunan yazılarını ərəb dilinə
asanlıqla tərcümə edirdi. Əslən İrandan olan bu şəxs dini əqidəsinə
görə zərdüştçü idi. Lakin sonralar əl-Mükəffa islamı qəbul etməyə
məcbur olsa da, bu onun xilasına səbəb ola bilmədi. O, kafir adlan-
dırıldı və Mənsur (754-776) xəlifə olduğu zamanlarda öldürüldü.
IX-X əsrdə iki elmi sahə fəlsəfə və tibb Yaxın Şərq ölkələrin-
də, əsasən də Bağdad da yaxşı inkişaf edirdi. Burada iki böyük ali-
mi xüsusi qeyd etmək lazımdır; Əbu Nəsr Məhəmməd ibn Məhəm-
məd ibn Tərxan ibn Uzlaq əl-Fərabi (870/873-950/951) və Əbu Bə-
kir Məhəmməd ibn-Zəkəriyya Ər-Razi (854/26.08.865-15.10.925).
Əl-Fərabi fəlsəfəni, Ər-Razi isə tibbi inkişaf etdirirdi. Ər-Razi hətta
tibbin patoloji məsələlərini də öyrənirdi. Şərq də nəzəri anatomiya-
nın problemləri ilə ilk dəfə Fərabi məşğul olmuşdur.
XIII əsrdən başlayaraq Şərq alimlərinin adları Avropada da
çəkilirdi. Avropa əsasən əl-Fərabinin, Ər-Razinin, Əbu Əli Hüseyn
ibn Abdullah ibn Sinanın (980-1037) və b. adlarını xüsusi qeyd
edirdi.
4
XIV əsrdə Şərqin tamamilə susmasına səbəb Avropanın
Renessans (İntibah) mərhələsinə qədəm qoyması idi. Lakin buna
baxmayaraq XIV əsrin ortalarında bəzi şərq alimləri tarixdə qaldı.
Onlardan 1345-ci ildə qətlə yetirilən Əbu Həyyan əl-Əndəlusini
qeyd etmək lazımdır. Əbu Həyyan hüquqşünas idi, İbn ən-Nafisin
(1210/1213-17.06.1288) həyatı və fəaliyyəti ilə maraqlandı, yazdığı
əsərlərdə onun adını qeyd edirdi. Peşəsi həkim olan İbn ən-Nafis
hüquq elmi ilə də məşğul olurdu.
Avropa İbn ən-Nafislə, xüsusən onun yazdığı əsərlərlə maraq-
lanırdı. XIV əsrdə Avropanın tibb elminə marağı artdı və çox çətin-
liklədə olsa meyidlərin təşrih (meyidyarma) edilməsinə icazə verildi.
XVII əsrdən sonra Qərbdə elmə və alimlərə münasibət də-
yişdi. Onlar elm üçün faydalı olan, elmə yenilik gətirən insanları
qiymətləndirməyə başladılar və bu münasibət qanuna çevrildi.
Dünyada ən böyük kəşfin (kiçik qan dövranının) sahibi olan
İbn ən-Nafisin adını Avropa XX əsrdə bərpa etdi. Bu cür hərəkəti
ancaq mədəni xalqlar edə bilərlər. Müsəlman dünyasındakı hərci-
mərcilik isə bu gündə davam edir. Budur ürək göynədən məsələ.
Bəlkə elmlə bağlı müsəlman dünyasında elə böyük işlər görülür ki,
onların adları yenə çəkilmir. Bəlkə də Yaxın Şərqdə yaranan hər
hansı bir elmi yenilik Avropaya keçir, orda inkişaf edir və kiminsə
adına yazılır, bilmək çətindir.