Kompas-3D tizimida modellarni yaratish. Reja



Yüklə 11,76 Kb.
səhifə1/2
tarix07.01.2024
ölçüsü11,76 Kb.
#201649
  1   2
Ma`ruza 6


KOMPAS-3D tizimida modellarni yaratish.
REJA:
  • Geometrik obyektlar.
  • Parallel va perpendikulyar qirqimlar.
  • Aylana. Ellipslar. Ko‘pburchaklar. To‘g‘riburchaklar. Chiziqlar. O‘lchamlar.
  • Chiziqli o‘lchamlar. Burchakli o‘lchamlar. Avtoo‘lchamlar. Tahrirlash. Nusxalash.

Kompas-3D universal 3D dizayn tizimi boʻlib, u 3D formatida gʻoyani ishlab chiqishdan tortib to hujjatlar toʻplamini tayyorlashgacha boʻlgan mahsulotlarni modellashtirish uchun katta vositalar toʻplamiga ega. Unda siz mahsulot, bino, inshoot modelini yaratishingiz va shu bilan birga qabul qilingan standartlarga javob beradigan qismlarning batafsil chizmalarini, texnik hujjatlarni olishingiz mumkin. Dastur turli formatdagi fayllarni import-eksport qilishni qo'llab-quvvatlaydi.
Dastur chizmalar, qattiq va fazoviy modellarni yaratish uchun mo'ljallangan. Uning interfeysi ishchi maydondan, asosiy buyruqlar va asboblar panelidan iborat. Jarayonni avtomatlashtirishga imkon beruvchi ko'p sonli o'rnatilgan kutubxonalar bilan jihozlangan. Loyihani boshlash uchun siz tegishli turni tanlashingiz kerak: chizma(Чертеж), Matnli hujjat (Текстовый документ), spetsifikatsiya, yig’ish(Сборка), detal (Деталь).
Dasturni ishga turshirganda kerakli bo`lgan hujjat ochiladi. Uch o`lchamli modellarni yaratish uchun detal(Деталь) hujjati tanlani, bir necha uch o`lchamli detallarni birlashtirib bir tizim holatiga keltirish uchun yig`ish(Сборка) hujjati tanlanadi.
Detal hujjati tanlanganda dasturdda ishchi oyna ochiladi.
Dastur interfeysi bilan tanishamiz.
Asosiy menyu
Boshqaruv paneli
Hodisalar paneli
Hujjatlar daraxti
Head-Up view toolbar (instrumentlar paneli)
Ishchi maydon
GEOMETRIK OB`YEKTLAR
Geometrik ob`yektlar primitive(sodda)lardan tashkil topgan. Primitivlar quyidagilardan iborat:
  • Vertex(Вершина)- geometrik shakllarda qirrlar yoki ikkita o’qning birlashgan nuqtasi(cho’qqi)ni ifodalaydi. Ayrim hollarda nol uzunlikdagi nuqtani ham ifodalaydi. (masalan konusning uchi)
  • Qirra(Ребро)- egri chiziq yoki yuzaning chegara chizig`i qismini ifodalaydi. Ikki uch bilan chegaralangan va o`zida boshqa uchni tasvirlamaydi, ayrim hollarda qirra uchlar bilan chegaralanmaydi.
  • Yuza(Грань)- sirt yoki sirtning bir qismini ifodalaydi, qirralar bilan chegaralangan va boshqa bir qirralarni o`z ichiga olmaydi. Ayrim holatlarda yuzalar qirralar bilan chegaralanmaydi. (masalan sharlar va sferik yuzalarda)

  • Tekisliklar va o’qlarda primitivelar mavjud emas.

Qolgan geometrik ob`yektlar ularning turiga qarab bir yokida bir nechta primitivelardan iborat bo`ladi.
Masalan nuqta ob`yekti bir “vertex”dan iborat bo’ladi, siniq chiziqlar va eskizlar – qirralar va vertexlardan, tanalar esa qirralar, vertexlar va yuzalardan tashkil topgan bo`ladi.
Tana – ma`lum hajmga ega bo`lgan va qandaydir material bilan bog’langan namuraviy obyekt, Tana, komponentdan farqli o'laroq, mustaqil fayl tasviriga ega emas.
Tana odatda yuzlar, qirralar va cho'qqilar to'plamidir. Muayyan holatda tanani bir yuz bilan ifodalash mumkin (masalan, sharsimon va sferik jismlar).
Tananing yuzlari yopiq sirt hosil qiladi. Yopilishning buzilishi tananing yaxlitligini buzishga olib keladi.
Jismlarning alohida turi - bu silliq yuzali tanalar. Ular bukish(egilish) operatsiyalari yordamida silliq yuzali materialidan olingan qismlarni modellashtirish uchun mo'ljallangan.
Sirt - bu umumiy yuzalar to'plami yoki bitta yuza bilan ifodalangan geometrik ob'ekt. Sirt yuzalari boshqa bir ob`yekt yuzalarini tasvirlay olmaydi(maslan ikki xil obyekt sirtlari ham har xilda bo`ladi).
KOMPAS-3D da silliq yuzali materialidan ishlab chiqarilgan qismlarni bukish orqali modellashtirish mumkin.
Bundan tashqari, silliq yuzali tanalarda “silliq bo'lmagan" elementlarni yaratish mumkin. Unga har qanday shakllantiruvchi elementlarni yopishtirishingiz mumkin – tog’ri yo’nalgan tanalarni hosil qilish, o’q atrofida aylantirib tana hosil qilish, kinematik, tanalarni birlashtirish va silliq yuzali tanalardan shakllantiruvchi elementlarni kesib tashlashingiz mumkin.
Bundan tashqari, silliq yuzalar tanasiga strukturaviy elementlar (qirralarni yoy ko’rinishida tasvirlash, qirralarni kesish, mustahkamlovchi qismlar, teshiklar va boshqalar) qo'shilishi mumkin.
Shuningdek, siz silliq yuzalar tanasiga, teshiklarga va kesilgan joylarga har qanday nusxalash amallarini qo'llashingiz mumkin.
Bitta modelda bir yoki bir nechta silliq yuzali tanatanalar bo'lishi mumkin. Modelda bir nechta silliq yuzali tanalar mavjud bo'lsa, ular bir xil yoki turli xil qalinlikda bo'lishi mumkin.
Silliq yuzali tanalardan yaratilgan detalga misol
Bog'langan yuzlar to'plami - bu yuzlar to'plami, ularning har biri ushbu to'plamning kamida yana bitta yuzi bo'lgan umumiy qirraga ega va bir qirra bir vaqtning o'zida ikkitadan ko'p bo'lmagan yuzlarga tegishli.
Bog'langan egri chiziqlar to'plami (egri chiziqlar zanjiri) egri chiziqlar to'plami bo'lib, ularning har biri ushbu to'plamning kamida yana bitta egri chizig'iga ega umumiy cho'qqiga ega va bir cho'qqi bir vaqtning o'zida ikkitadan ko'p bo'lmagan egri chiziqqa tegishlidir.
Bir segmentli egri chiziq butunlay bitta segmentdan tashkil topgan egri chiziqdir. Bitta segmentli egri chiziq har doim tanlanadi va operatsiyalarda bir butun sifatida ishtirok etadi. Bir segmentli egri chiziqlarga misollar: yoy, spiral, spline.
Ko'p segmentli egri chiziq - bu bir nechta ketma-ket bog'langan bo'limlardan - segmentlardan tashkil topgan (yoki potentsial bo'lishi mumkin) egri chiziq. Ko'p segmentli egri chiziq tanlanishi va operatsiyalarda umuman (buning uchun u Model daraxtida ko'rsatilishi kerak) yoki alohida segmentlar sifatida (buning uchun ular model oynasida ko'rsatilishi kerak) tanlanishi mumkin. Ko'p segmentli egri chiziqlarga misollar: Siniq chiziqlar, geometric shakllar.
Sirtning parametrik maydoni – bu tekis to’rtburchaklar maydoni sifatida ifodalangan U va V paranetrlarning qiyatlar to’plami hisoblanadi. Sirt yaratilgan uch o’lchamli modelning maydoni sifatida ko’riladi. U va V qiymatlarning har bir jufti parametri sirtdagi ma`lum bir nuqtaga to’g’ri keladi. Agar U yoki V parametrlaridan birining qiymati o'zgarmas bo'lsa va ikkinchisi o'zgartirilsa, u holda sirtda yotgan egri chiziq olinadi. Bu egri chiziq izoparametrik deyiladi.
Nazariy yuzaning chegaralari yuzning konturiga to'g'ri kelishi shart emas, lekin yuz har doim uning nazariy yuzasi chegaralarida bo'ladi. Bundan tashqari, nazariy sirt, yuzdan farqli o'laroq, hech qanday teshikka ega emas.
Izoparametrik tarmoqga misol
Fazoda nuqtalar qurish quyidagi usullar bilan amalga oshirilishi mumkin:
▼ Koordinatalar bo'yicha (XYZ),
▼ Boshqa nuqtaga nisbatan o'tkazish orqali,
▼ Ikki ob'ektning kesishmasida,
▼ Egri chiziqda,
▼ Sirtda,
▼ Ob'ektning markazida,
▼ Nuqtani ob'ektga proyeksiya qilish orqali,
▼ Silindr bo'yicha (RAZ),
▼ Sfera bo'yicha (RAB).
Har bir usulda ma'lum bir ob'ektdan foydalanish nuqtaning ushbu ob'ekt bilan assotsiativ aloqasini aniqlaydi - masalan, nuqta sirtga tegishli.
Modellar qurilishda ikki turdagi ob'ektlardan foydalaniladi - nuqta joylashgan ob'ektlar va yordamchi ob'ektlar – ma`lumot nuqtalari va yo'naltiruvchi ob'ektlar (O'tkazish va proyeksiya usullarida).
Modeldagi nuqtalar fazoda egri chiziqlar va sirtlarda joylashgan bo'lishi mumkin, shuningdek, nuqta ob'ektlari bilan mos keladi.
Nuqta ob'ektlari quyidagilardir:
kordinatalar boshi,
▼ eskiz chiziqlarining uchlari,
▼ eskizlardagi alohida nuqtalar,
▼ fazodagi alohida nuqtalar,
▼ fazodagi egri chiziqlarning uchlari,
▼ qirralarning uchlari.
Yuza tanlaganda tanlangan yuzaga nigohimiz perpendikulyar holatga o`tkazishni
Yüklə 11,76 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin