Nasoyim ul-muhabbat



Yüklə 42,17 Kb.
səhifə1/2
tarix29.03.2023
ölçüsü42,17 Kb.
#91001
  1   2
Junayd Bag\'dodiy maqola Polsha


Saydullayeva D.I.
Samarqand davlat universiteti
Filologiya fakulteti magistranti
(Samarqand, O‘zbekiston)


ALISHER NAVOIYNING “NASOYIM UL-MUHABBAT” ASARIDA KELTIRILGAN AYRIM SHAYXLAR ZIKRI


Annotatsiya. Ushbu maqolada Alisher Navoiyning “Nasoyim ul-muhabbat” asaridagi Junayd Bag‘dodiy va Robiya Adaviya xususidagi zikrlari aks ettirilgan. Shoirning avliyo zotlar haqida keltirgan rivoyatlarida aks ettirilgan so‘fiylik siyrati tahlil qilingan.
Kalit so’zlar: tasavvuf, hol, maqom, junaydiya, sukr, sahv, suluk, basirat ko‘zi, orifa ayol, Sufyon Savriy, zohidlik, ma’rifat, so‘fiy.
Сайдуллаева Д.И.
Магистрант филологического факультета
Самаркандского государственного университета
(Самарканд, Узбекистан)


УПОМИНАНИЕ НЕКОТОРЫХ ШЕЙХОВ, ПРИЧИТАННЫХ В «НАСАЙИМ УЛ-МУХАББАТ» АЛИШЕРА НАВАИ


Аннотация. В данной статье отражен мысли Алишера Навои о Джунайде Багдади и Рабии Адавии в его произведении «Насаим ул-мухаббат». Анализируется софийская традиция, отраженная в произведение поэта о суфиях.
Ключевые слова: Суфизм, состояние, степень, джунайдия, сукр, сахв, женщина суфий, Суфьян Саврий, аскетизм, просветление, суфий.


Saydullayeva D.I.
Master student of the Faculty of Philology,
Samarkand State University
(Samarkand, Uzbekistan)


MENTION OF SOME SHEIKHS CITED IN “NASAYIM UL-MUKHABBAT”BY ALISHER NAVOI


Annotation. In this article, Alisher Navoi’s statements about Junayd Baghdadi and Rabiya Adaviya in “Nasayim ul-mukhabbat” are analyzed. The Sufi tradition reflected in the poet’s observations about the Sufis is examined.
Key words: Sufism, state, maqam, junaidiya, sukr, sahw, female sufi, Sufyan Savri, asceticism, enlightenment, sufi.

Avliyolar haqida so‘z yuritib, so‘fiy qalbi tovlanishlarini aks ettirishga bag‘ishlangan risola, tazkira va manbalar adabiyotimiz tarixida salmoqli o’rin tutadi. Zero, islom olamida muqaddas Qur’oni karim va Payg‘ambarimizning mo‘tabar hadislaridan so‘ng hech bir manba o‘z qimmati jihatidan mashoyixlarimiz bildirgan fikrlarga teng kela olmaydi. Buyuk shoir, mutasavvuf va tazkiranavis Farididdin Attor ham o’zining “Tazkirat ul-avliyo” asari muqaddimasida valiy zotlarni Payg‘ambarimiz vorislari sifatida baholab, ularning so’zlari na din, na hol va maqom sharhi bo‘lmay, balki kishi qalbiga malham, ruhiga quvvat bag‘ishlaydigan mulohaza va mushohadalar ekanligini ta’kidlab o‘tgan. Tasavvuf namoyandalari hayoti va faoliyatiga oid rivoyatlar esa ularning tasavvufda tutgan yo‘li va mavqeyini anglashga xizmat qilishi bilan ahamiyatlidir. O‘zida 770 mutasavvuf to‘g‘risidagi ishonchli ma’lumotlarni jam etgan, turkiy tildagi dastlabki nodir tazkiralardan sanalmish, Mir Alisher Navoiy qalamiga mansub “Nasoyim ul-muhabbat min shamoyim ul-futuvvat” (“Muhabbat shabadalari va do‘stlikning xushbo‘y hidlari”) tazkirasi Abdurahmon Jomiy hazratlarining “Nafohot ul-uns” tazkirasidan ilhomlanib yaratilgan asar sanaladi. Ustiga-ustak, Navoiy o‘zining “Nasoyim ul-muhabbat” asarida Jomiy tomonidan zikr etilmagan 214 shayx hayotini ham qalamga oladi.


Siyratida olam-olam sirlar yashirin, tasavvuf olamida o‘zining din va tariqatdagi mo‘tadil pozitsiyasi bilan shuhrat topgan valiy sanalmish Abulqosim Junayd ibn Muhammad al-Qavoririy al-Hazzoz al-Bag‘dodiy IX asrning 20 – yillarida Iroqning markaziy shaharlaridan bo’lgan Bag‘dod shahrida dunyoga kelgan. Ota-bobolari asli Hamadon yaqinidagi Nahovand shaharchasidan bo‘lgan. Otasi shisha buyumlar savdosi bilan shug‘ullangani bois ham unga Qavoririy laqabi berilgan. Dastlab tog‘asi Abul Hasan al-Sari al-Saqatiy qo‘lida ta’lim oladi. 20 yoshidayoq Abu Tavr muridlaridan biri sifatida suhbatlarda fiqhdan bahs yuritadi. Keyinroq, al –Haris al-Muhassibiy va Ali al-Qassoblar qo‘l ostida ta’lim oladi. Junayd Bag‘dodiy tasavvufda islom an’analariga sodiqligi tufayli keng tarqalgan va o’z navbatida, naqshbandiylik, qodiriylik singari tariqatlarga “xamirturush” vazifasini o‘tagan “junaydiya” tariqatining asoschisi sanaladi. Homidjon Homidiy o’zining “Tasavvuf allomalari” asarida: “Junaydiya tasavvufda mastlik- sukr holatidan hushyorlik-sahvni ustun qo’yib, hushyorlik tabiiy holat, mastlik esa g’ayritabiiy ruhiy holatdir. Bu tariqat tarafdorlari islom aqidalariga yaqin, mo‘tadil yo‘l tutganlari uchun ham olimlar Junayd Bag‘dodiyni so‘fizmda mo‘tadillik ta’limotining bayroqdori deb atashadi”1, deb ta’kidlagan. U tasavvuf va shariat o’rtasidagi “oltin o‘rtalik”ni saqlashga intilgan ilk mutafakkirdir. Junayd Bag‘dodiy hayoti manzaralari aks etgan boy manbalardan biri sanalmish Farididdin Attorning “Tazkirat ul-avliyo” asarida shayxning o‘zga so‘fiylar singari janda kiymay, aksincha ulamolar to‘nini kiyib yurganligi to‘g‘risidagi hikoyat beriladi. Shunda sababini so‘raguvchiga nisbatan Junayd Bag‘dodiy tilidan quyidagi jumlalar bayon etiladi: “Xirqa bilan jandaga Alloh dargohida e’tibor yo‘qdir. Balki e’tibor ko‘ngil dargohidadur. Kishining ichida Alloh dardi bo‘lmasa, xoh ul kishi janda kiysun va xoh xirqa kiysun, foyda yo‘qdur”2. Shayx so‘zlaridan ayon bo‘ladiki, gap zohirda emas, balki botindadir. “Sukr” holatida bo‘lish tufayli qilingan shovqin ko‘ngildagi ma’rifatni o‘zgalarga tarqatish imkonidan mahrum etadi, aksincha xuddi Mansur Xalloj singari betoqatlik qilgan so‘fiylar o‘z ko‘nglidagi fikrlarni elga oshkor etishi natijasida boshi baloda qolishi turgan gap. Shu bois, Junayd Bag‘dodiy: “haqiqiy baho “sahv” – hushyorlikka qaytishdan keyin boshlanadi. “Sukra” dagi odam bamisoli dengizga sho‘ng‘ib, g‘arq bo‘lgan kishi bo‘lsa, “sahv” ga qaytgan dengizga sho‘ng‘ib, gavhar donalarini olib chiqqan g‘avvosddir” –deya ta’kidlagan. Chunki so‘fiy faqat shaxsiy kamolini emas, boshqalarni ham unga yetkazishni, o‘zgalarga ham nafi tegishini asosiy maqsadi sifatida bilishi zarur.3 Sukraga kirgan odamning o‘zgalarga nafi tegmaydi. Shu asosda tasavvufda ikki suluk shakllangan sanaladi, ya’ni biri ishqdagi maqomlarni hayajon va shovqin bilan bosib o‘tish bo‘lsa, ikkinchisi Junayd Bag‘dodiy aytganidek, osoyishni yo‘qotmay, ilohiy ishq dengizidagi xazinalarga yetish va ulardan o’zgalarni ham bahramand etish baxtiga musharraf bo‘lish. Tasavvuf olamida o‘z asarlari bilan mashhur bo‘lgan, “junaydiya” tariqatiga ixlosi baland bo‘lgan Abul Qasim al-Qushayriy o‘zining “Tabaqot” kitobida bergan ma’lumotiga ko‘ra, kunlardan bir kuni bir kishi al-Junayd qo‘lidagi tasbehni ko‘rgach, undan so‘rabdi: “Shunchalik baland maqomda bo‘lsangiz ham, hanuz tasbeh qaytarasizmi?” Shunda Junayd Bag‘dodiy javob beribdi: “Meni Yaratganga yaqin qilgan narsadan men qanday uzoqlasha olaman?!”
Alisher Navoiy o‘zining “Nasoyim ul-muhabbat” tazkirasida chuqur irfon sohibi bu zot haqida ko‘pgina shayxlar tavsifida murojaat etadi. Shoir tazkirada aynan Junayd Bag‘dodiy q.s. zikrida to‘xtalar ekan, qavmining “aimma va sodoti”, ya’ni imomlar imomi, sayyidlar sayyidi ekanligi, abul Abbos Ato so‘ziga ko‘ra esa Junayd tasavvuf ilmida barcha uchun imom, peshvo va tayanch ekanligini ta’kidlaydi. Shu o‘rinda Navoiy Junaydning insonlarga va’z o‘qishi ham Payg‘ambarimiz istagi, Alloh irodasi bilan bo‘lganligini qayd etgan. Uning suhbatidan yarim kun bahra olgan kishining umrbod beadablikdan yuz burishi, agar tarso bo‘lsa, unda musulmon bo‘lishga ahd qilishi aytilgan.
Hazrat Alisher Navoiyning ma’rifiy asarlaridan biri sanalmish «Nasoyim ul muhabbat» asarining manbasi ham tasavvufning ma’naviy asosi bo‘lgan Qur’oni Karim va hadisi sharifdir. Junayd Bag‘dodiy zikri tazkirada 79-o‘rinda keltirilgan bo‘lib, ul zot bilan bog‘liq karomatlarning eng mukarrami basirat ko‘zi xususida ta’rif beriladi. Zikrda yigit tilidan «Mo‘minning farosatidan ehtiyot bo‘ling, chunki u Olloh nuri bilan nazar soladi» degan hadisi sharif sharhidan savol tashlanadi. Bunga javobi orqali Junayd Bag‘dodiy karomatlarida basirat tushunchasi sharhlanadi. Zikrda Junayd Bag‘dodiy tilidan quyidagi so‘zlar keltirilgan: «Junayd debdurki, [ilmning vajdu holg‘a g‘olib bo‘lishi vajdu holning ilmga g‘olib bo‘lishidan yaxshiroqdur]. Va ham ul debdurkim, [majlislarning sharaflirog‘i va yuksakrog‘i tavhid maydonida fikr bilan o‘tirishdir]. ».4 Bundan ko‘rinadiki, shayx botiniy ilmlar (Haq ma’rifati)ning zohiriy ilmlar ustidan g‘alaba qilishi tarafdori. Chunki Haq ma’rifati diniy va dunyoviy ilmlardan-da bir necha pog‘ona ustun turuvchi, so‘fiylar nazarida fikrdan oldin ketadigan va shubhaga zarracha asos qoldirmaydigan ilmdir. Ularning uqtirishicha, zohiriy ilmlar bilan Xudoni bilish qiyin. Biroq boshqa bir nuqtayi nazar ham bor: garchi zohiriy bilimlar Haq taolo asrorini anglashga yaroqsiz bo‘lsa-da, lekin dunyoni bilish Allohni bilishning birinchi bosqichi.5 Shu o‘rinda mutasavvuf olim Najmiddin Komilovning quyidagi ta’kidi o‘rinlidir: “Tasavvufni lo‘nda qilib ilohiy muhabbat haqidagi ilm deyish mumkin. Chunki tasavvuf ilohiy ma’rifatni egallash, Allohning sifat va ismlari orqali Uning zotini bilish va tanishni talab qilar ekan, buni aql va nazariy-tafakkuriy bilimlar bilan emas, balki yashirin bir ichki tuyg‘u, botiniy basirat, ya’ni muhabbat vositasida amalga oshirish mumkin, deb ta’lim beradi. Voqean, so‘fiyning butun intilishlari, ahvol-ruhiyasi, hayotining ma’nosi, e’tiqod-imoni poklik ham ezgulik timsoli bo‘lmish oliy Haqiqatga fidoyi muhabbatdan iborat”6.
Demak, Alisher Navoiy “Nasoyim ul muhabbat” asarida Junayd Bag‘dodiy q.s.ning chin so‘fiy siyratini tasvirlar ekan, bunda allomaning tasavvuf ilmi mohiyatini anglash uchun ibrat va hikmat ekanligi, haqiqat va kamolotni anglashda esa ma’rifat chirog‘i ekanligi namoyon bo‘ladi. Asarda Junayd Bag’dodiyning hijriy 297-yilda milodiy 910-yilda) vafot etganligi muallif tomonidan keltiriladi.
A.Navoiy o‘zining “Nasoyim ul-muhabbat” asarida 770 shayx zikrini jamlar ekan, 735 nafar erkak mutasavvif qatorida 35 nafar orifa ayollar zikrini ham keltirgan. Tazkiraning orifa ayollarga bag‘ishlangan qismi Robiya Adaviyadan boshlanib, Bibichayi Munajjima zikri bilan nihoyasiga yetadi. Navoiy “Nasoyim” ni yozishda manbaa sifatida foydalangan Farididdin Attorning “Tazkirat ul- avliyo” asarida ham orifa ayol Robiya Adaviya haqida batafsil ma’lumot berilgan, ammo boshqa so‘fiy ayollar haqida to‘xtalib o‘tilmagan.
Alisher Navoiy esa orifa ayollar zikriga maxsus bo‘lim ajratib, bu toifa haqidagi bo’limga “Erkaklar martabasiga yetgan orif ayollar zikri “ deb nom bergan. Zikrlar bayonidan avvalgi qismda Navoiy tomonidan buzurgvor shayx Muhyi ad-din Abu Abdulloh Muhammad ibn Ali al-Hotamiy at-Toiy – Ibn Arabiy (1165-1240) ning “Futuhoti Makkiy” (“Makkaning fath etilishi”) deb nomlangan “So‘fiylik qomusi”ga aylangan asari 73-bobidan quyidagi parchani keltiradi: “Sen zikr qilayotgan kishilar ichida erkaklardan tashqari ayollar ham bor. Lekin erkaklar zikri ko‘proq. Ularning ba’zilari aytildi: “Abdollar (valiylikning belgili bir darajasiga erishgan avliyolar guruhi) qancha?” Aytdi: “Qirq jon”. Unga aytildi: “Nega qirqta kishi (erkak) deb aytmayapsan?” Aytdi: “Chunki ular orasida ayollar ham bo‘lishi mumkin”7. Agarda ushbu parchaning keltirilishidan muddaoga to‘xtaladigan bo‘lsak, aksar tasavvufiy mavzular tadqiq qilingan manbalardagi ma’lumotlarda faqat er so‘fiylar bayonini keltirish bilan cheklanishlikni uchratamiz. Zero, Farididdin Attor ham “Tazkirat ul-avliyo” asarida ham faqat Robiya Adaviya haqida so‘z yuritish bilangina cheklanib, boshqa mutasavvif ayollar xususida ma’lumot keltirmaydi. Bundan go‘yo ayol kishini zuhd va tasavvuf hayotiga kiritmaslik zuhd va tasavvufning taqozosidir, degan o‘y-xayolga borish ham mumkin. Biroq aslida bu holat Sharqdagi hayot taqozosi, andisha his-tuyg‘ularining natijasidir. Navoiy esa bu masalada boshqa yo‘ldan borgan, Jomiy izidan ergashib, “Nafahot ul-uns”da keltirilgan 34 ayol mutasavviflarni zikr etish barobarida turkiy orifa ayol Bibicha Munajjima nomini ham o‘z tazkirasi nihoyasida keltirib o‘tgan.
Qolaversa, Navoiy “Tabaqoti Sulamiy” tazkirasi muallifi bo‘lgan Shayx Abdurahmon Sulamiyning ham “Nisva obidot va nisa-u orifot zikrida” deb atalgan ayol orifalar zikrida alohida kitob tartib berganligi va unda ko‘plab valiy ayollar ahvoli sharhini bayon qilganligini ham aytib o‘tadi.
Navoiy shunday keltiradi: “Agar ayollar biz aytgandek bo‘lgan bo‘lsalar, erkaklardan afzaldurlar. Quyoshning muannas ism ekanligi ayb emas, oyning muzakkar bo‘lishi faxr ham emas”8. Ya’ni quyosh so‘zi arab grammatikasida ayol jinsidagi ism sanalsa, oy so‘zi erkak jinsidagi ism sanalishini misol keltirib, har ikkisi uchun ham buning hech bir faxri yoki aybi yo‘qligini ta’kidlanmoqda. Navoiy bu bilan zohirning unchalik ham katta ahamiyat kasb etmasligiga ishora qilyapti.
Ushbu jumlalardan so‘ng Navoiy Robiyayi Adaviya haqida so‘z boshlaydi: “Basra ahlidin erdi. Sufyon Savriy roziyallohu anhu andin masoyil so‘rar erdi va aning mav’izot va duosig‘a rag‘bat ko‘rguzar erdi…”9 Agarda ushbu jumlalarga batafsilroq to‘xtaladigan bo‘lsak, Alisher Navoiy Robiya Adaviyaning hozirgi Iroqning janubi-sharqida joylashgan Basra shahridan bo‘lganligi va yana boshqa bir iroqlik zohid, muhaddis Sufyon Savriy (716-778) ham undan turli masalalar xususida so‘rashi va uning va’z-nasihatlari va duosiga rag‘bat ko‘rsatishini qayd etmoqda. Farididdin Attorning “Tazkirat ul-avliyo” asarida keltirilishicha, Sufyon Savriy “Din va davlatning toji, zuhd va hidoyatning shami, dargohning qo‘riqchi ulamosi, borgohning qadrli eshik og‘osi, davronning harakatli qutbi, akobir ulug‘i, mo‘minlar begi edi. Hargiz xalifalikni qabul qilmas, zamon peshvosi, ilmi zohir, ilmi botin ichida benazir, vara’, taqvo ichida beg‘oyat, mujohadat ichida benihoyat, odob tavoze’yi behad va beandoza edi. Va ulug‘ mashoyixlarni ko‘rgan”10. Xullas, Savriyning shundayin ulug‘ sifatlarga ega valiy zot bo‘lsa-da, hanuz Robiya Adaviya qoshiga kelishining o‘ziyoq orifaning Alloh qoshidagi martabasi nechog‘liq yuqori bo‘lganligiga guvohlik bera oladi.
Navoiy Robiyayi Adaviya zikrini davom ettirib, Sufyon Savriy nomi bilan bog‘liq quyidagi rivoyatni keltiradi:
Bir kun Sufyon Robia qaddasa sirraha qoshig‘a kirdi va ilik ko‘tarib dediki, “Allohim, men sendan salomatlik so‘rayman”. Robia yig‘ladi. Sufyon so‘rdiki: “Nechun yig‘lading?” Robia dediki: “Sen meni yig‘latting!” Sufyon dedi: “Nechuk?” Robia dediki: “Salomat dunyoda aning tarkidadur va sen dunyog‘a oludasen”. Robia so‘zidurki: “Har nimaga samaraidur, va ma’rifat samarasi yuz Tengriga kelturmakdur”. Va ham ul debdurki, “Allohga istig‘for aytishda sadoqatimning kamligi uchun Allohga istig‘for aytaman”. Sufyon andin so‘rdiki: “Banda Tengri taolog‘a taqarrub tilar, nimalardin yaxshirog‘i qaysidur?” Ul dedi: “Uldurki, bilgayki, dunyo va oxiratda andin o‘zgani sevmas”. Bir kun Sufyon aning qoshida dediki: “Vo ahzanoh!” (“Voh qayg‘u!”) Ul dedi: “Yolg‘on aytma, agar sen mahzun bo‘lsang erdi, tiriklik sanga xushguvor bo‘lmag‘ay erdi”. Va ham ul debdurki: “Anduhum andin emaski, anduhgindurmen. Anduhim andindurki, anduhgin emasmen!”11.
Bizga ma’lumki, Robiya Adaviya ilohiy ishq g‘oyasining targ‘ibotchisi bo‘lgan ilk mutasavvif ayoldir. Uning rivoyatlarga aylangan hayoti va ilm-u ma’rifatdagi kamoloti hamda ishqdagi shijoat-u o‘tli munojotlari tillarda doston bo‘lgan. Ushbu rivoyatdan ham ko‘rinib turibdiki, Robiyayi Adaviya va Sufyon Savriyning o‘zaro suhbatida ham valiy ayolning javoblari orqali biz uning shaxsiyati haqida muayyan xulosalarga kelishimiz mumkin. Masalan, orifaning tinch-salomat hayotning bu foniy hayotga emas, baqoga xos ekanligini uqtirganligi va har bir ish bir sabab ortidan kelishi, jumladan Allohga yuzlanmoqlik ham ma’rifat bilan bo‘lishi haqidagi fikrlari, qolaversa, Savriyning Allohga yaqin bo‘lishlikni istagan banda uchun eng yaxshi yo‘l qaysiligini so‘rab bergan savoliga javoban dunyo va oxiratda Allohdan o‘zgani sevmaslik, deya bergan javoblaridan ham orifaning Allohga muhabbati boshqa zohidlar singari jannat orzusi va do’zax azobidan qo‘rquv vositasi bo‘lmay, balki tom ma’noda chin so‘fiylik maqomidagi shaxsning kechinmalari ekanligi anglashiladi. Uningcha, inson Allohni shunday sevishi kerakki, uning ishqi bu dunyo hoy-u havaslarini kuydirib yuborishi kerak. U Allohni faqat Alloh bo’lgani uchungina sevish va ishqdan murod Alloh jamoliga erishish ekanligi g’oyalarini ilgari surdi. Robiya al-Adaviya Yaratuvchiga qo‘rqqanidan yoki nimaningdir ilinjida munojot qilayotgani yo‘q, balki mahbuba sifatida, ya’ni muhabbat izhori bilan roz aytmoqda. Uning “Agar mening anduhim boisi O‘zi emas ekan, nadomat chekib, anduhda qolaman, agar O‘zi sabab anduh cheksam, aslo g‘am yemayman”, deb aytgan jumlalari ham uning bu foniy hayotdagi yolg‘iz maqsadi Allohga bo‘lgan ishqi dardi bilan umirguzaronlik qilish ekanligini isbot etadi. Robiyaning ilohiy ishq haqidagi qarashlari o‘zidan keyingi davrlarda yashagan so‘fiylarga ham katta ta’sir ko‘rsatgan.

Yüklə 42,17 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin