YOSH AVLODNI MA’NAVIY BARKAMOL ETIB TARBIYASIDA ALISHER
NAVOIY MEROSINING MUHIM AHAMIYATI
Jabborova Gulchehra Mahmudovna
Samarqand viloyat Toyloq tuman
11-umumiy o`rta ta’lim maktabi
Annotatsiya:
Mazkur maqolada buyuk mutafakkir va alloma Alisher Navoiyning
asarlarining mazmun –mohiyati, ularning yosh avlodni barkamol etib
tarbiyalashdagi muhim ahamiyati haqida so’z boradi.
Kalit so’zlar:
Buyuk, mutafakkir, ikki til, madaniyat, badiiy fikrlar, qabog’,
odob-axloq, bepoyon ummon, ma`naviyat, g’azallar, ruboiylar
THE IMPORTANCE OF ALISHER NAVOI'S HERITAGE IN THE
SPIRITUAL DEVELOPMENT OF THE YOUNG GENERATION
Jabborova Gulchehra Mahmudovna
Samarkand region, Taylak district School #11
Abstract:
Thes article discusses the content and essence of the works of the
great thinker and scientist Alisher Navoi, their importance in the harmonious
upbringing of the younger generation
Keywords:
Great thinker, two languages, culture, artistic ideas, morality, vast
ocean, spirituality,ghazals, rubais
Birinchi navbatda milliy madaniyatlar, xalq ma`naviy boyligining ildizlariga
e`tibor berish lozim. Bu xazina asrlar davomida misqollab to’plangan. Bizning
vazifamiz –shu xazinani ko’z qorachig’imizdek asrash va yanada boyitish.
I.A.Karimov
Alisher Navoiy o`zbek adabiyoti taraqqiyoti va o`zbek adabiy tili ravnaqiga
ulkan hissa qo`shgan ulkan ijodkordir.Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach, ulug`
bobokalonimiz shaxsiyati va ijodiga munosabat tubdan o`zgardi. Hazrat Nvoiyning
boy adabiy merosiga to`laqonli va haqqoniy yondashish imkoniga ega bo`ldik. U
zotning ijodini yanada chuqurroq o`rganish bo`yicha ko`plab tadqiqotlar qilinyapti,
ilmiy izlanishlar ko`lami yanada kengaymoqda.
Buyuk shoir, mutafakkir Alisher Navoiyning boy va bebaho merosi asrlar
mobaynida ajdodlarimizni ezgulikka, mehr-muruvvatga, tinchlik va do`stlikka da`vat
etib kelgan. Bobur Mirzo yozadi:
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
400
http://oac.dsmi-qf.uz
"...turkiy til bila to she`r aytibdurlar, hech kim oncha ko`p va xo`b aytqon
emas." Bu haqda shoirning o`zi "Lisonut-tayr"da:
Nazmu nasrim kotibi taxminshunos
Yozsa, yuz ming bayt etar erdi qiyos,-
deb yozgan edi. Buyuk mutafakkir, o`zbek adabiy tilining asoschisi, jahon
adabiyotining tengsiz namoyandasi, shoirlarning sultoni – bu Alisher Navoiy
bobomizdir .
Buyuk so`z ustasi Alisher Navoiy o`zbek adabiy tilini dunyoga tanitib
qolmasdan, balki beqiyos so`z ustasi bo`lgani uchun ham jahon adabiyotining tengsiz
namoyandasidir . Olamda turkiy yoki forsiy tilda so`zlovchi biron – bir inson yo`qki,
u Navoiyni bilmasa, Navoiyni sevmasa, Navoiyga sadoqat va e’tiqod bilan
qaramasa .
Buyuk mutafakkir va alloma mir Alisqer Navoiy butun dunyoni o’z qalami bilan
egallab oldi.
Besh asrki nazmiy saroyni,
Titratadi zanjirband bir sher
Temur tigi etmagan yerni,
Qalam bilan oldi Alisher.
Darhaqiqat, sherda keltirilgandek nazmiy va nasriy asarlari bilan butun dunyoni
egallab olgan Alisher Navoiy asarlarida yosh avlodni barkamol, ma`naviy yetuklikka
erishgan, barcha insoniy xislatlar egasi qilib tarbiyalashda muhim o’rin egallaydi.
Allomaning asarlari nafaqat miqdor jihatidan, balki mazmun-mohiyati bo`yicha
ham beqiyos ahamiyat kasb etadi. Uning badiiy va ilmiy asarlari yuzlab olimlar
tomonidan o`rganilgan, tadqiq etilgan. Navoiy lirikasida odam va olam, hayot va
uning go’zalliklari, mehnatsevarlik, go’zallikka shaydo qalblarning o’z Vataniga,
yoriga bo’lgan otashin muhabbati ulug’lanadi. Adibning lirik asarlarida odam va
olam, hayot va uning go’zalliklari o’quvchilarga ravon va sodda qilib yetkazib
beriladi. Yosh avlodni ma`nan yuksaklikka erishishida atrofdagilarga doimo yaxshilik
qilish, ezgulik urug’ini keng olamga tarqatish bu esa o’z navbatida o’ziga va oila
a`zolariga yaxshilik bo’lib qaytishi haqida asarlaridagi qahramonlar, she’riy
misralarida o’z ifodasini topadi. Masalan, « Nazm ul- javohir» ( «Gavharlar tizmasi»)
asari, asosan, tazavvuf g’oyalari orqali talqin qilinadi:
Farzand ato qilligin chu odat qilgay,
Ul odat ila kasbi ko’p rivoyat qilgay,
Har kimki atoga ko’p rioyat qilgay,
O’g’lidin anga bu ish siroyat qilgay.
Adib otaga xizmat kilishning sharofatini birinchi ikki misrada ko’rsatib
bermoqda. Keyingi misrada esa yana shu fikrga qaytilgandek ko’rinadi, ammo endi
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
401
http://oac.dsmi-qf.uz
natijada ayirma bor. Har kim ekkanini o’radi, deganlaridek, otaga qilingan hurmat va
ehtirom, albatta qaytadi, ammo uni qaytaruvchi odam mutlaqo boshqa bo’ladi. Mana
shu boshqa odam esa keyingi avlod vakili – otasiga yaxshi munosabatda bo’lgan
o’g’ilning farzandlaridir.
Allomaning mukammal asarlar to`plami ilgari ham nashr etilgan, biroq o`sha
davrdagi mafkura nuqtai nazaridan asarlardagi butun-butun boblar tushirib
qoldirilgan. Mustaqillik yillarida Navoiyning yigirma jildli mukammal asarlar
to`plamini to`laligicha chop etish ishlari yakuniga yetdi.Har yili navoiyshunos
olimlar tomonidan yangi-yangi ilmiy maqolalar, risolalar yaratilmoqda.
Demak, Navoiyni o`rganish, uni yanada chuqur anglash borasidagi izlanishlar
izchil davom etayotir. Alisher Navoiy hazrat ijodiyotini bepoyon ummonga qiyoslash
mumkin. Uning tubida behisob javohirlar bisyor. Biroq Navoiy olamini hali-hanuz
to`la zabt etolganimiz yo`q. Merosini o`rganish asnosida har doim yangidan-yangi
kashfiyotlar qilish mumkin.
Navoiy badiiyatini olaylik. Uning har bir bayti, misrasini tadqiq etishning o`zi
juda katta izlanishlarni talab etadi. Mana uning mashhur bir bayti:
Yuzida terni ko`rib o`lsam, ey rafiq, meni
Gulob ila yuvu, gul bargidin kafan qilg`il.
Bir qaraganda tushunarli va ravon misralar. Ammo hazrat bu baytda nima
demoqchi bo`lganlar ? Bu haqida qator taxmin va talqinlar aytilgan. Lekin hanuz
yagona to`xtamga kelingani yo`q. Zero, bu oson ish emas.
Navoiyning so`z tanlash va qo`llash mahorati, she`riyatidagi teran falsafa, diniy-
ma`rifiy qarashlari, Navoiy va jahon adabiyoti... Bu yo`nalishlar bo`yicha hali
qanchadan-qancha yangi ufqlarni ochish mumkin.
Navoiy umrining oxirlarida yozgan "Muhokamatul-lug`atayn" va "Mezonul-
avzon" asarlarida o`zining barcha asarlari mundarijasini bergan. Ularning bari
Navoiyning mukammal asarlar to`plamiga kiritilgan. Biroq, bu Navoiyning hamma
asarlari bizning qo`limizda, degan xulosani bermaydi. Ma`lumki, Navoiy hayotlik
chog`ida va undan keyin ham ko`p asarlari, devonlari qayta-qayta ko`chirilgan.
Ularning nusxalarini dunyoning turli mamlakatlaridan topish mumkin, deb
o`ylayman. Sababi - bundan bir necha yil ilgari Hamid Sulaymonov va Fozila
Sulaymonova tomonidan Navoiyning bir qancha yangi g`azali topilgan va chop
etilgan edi. Bu boradagi izlanishlar yana davom ettirilsa, o`z samarasini berishiga
ishonaman. Navoiy merosiga xorijda ham qiziqish katta... Darhaqiqat, allomaning
asarlari hozirga qadar dunyoning o`nlab tillariga tarjima qilingan.
Ko`plab xorijlik olimlar uning hayoti va ijodini tadqiq va tahlil etib
kelishmoqda. Turkiya, Eron, Ozarboyjon va mintaqamizdagi barcha mamlakatlarda
uning asarlari takror va takror nashr qilingan va qilinmoqda. Xususan, Eron va
Tojikistonda Navoiyning fors tilidagi asarlari, jumladan "Devoni Foniy" atroflicha
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
402
http://oac.dsmi-qf.uz
o`rganilgan, o`rganilmoqda. Ushbu mamlakatlar adabiyotshunoslari fikricha, bu
borada Navoiy fors-tojik adabiyotining eng yetuk vakillari bilan bemalol bellasha
oladi.
Navoiy avvalo turkiy adabiyotning zabardast vakili sifatida ma`lum va mashhur.
Shu bois, Turkiyada uning merosiga qiziqish katta. So`nggi yillarda bu erda
"Mezonul-avzon", "Lisonut-tayr", "Farhod va Shirin" kabi asarlari bosilib chiqdi.
Ozarboyjonda Navoiyni sevishadi, ardoqlashadi. Uning ijodi Jannat Nagieva singari
taniqli adabiyotshunoslar tomonidan chuqur o`rganib kelinyapti. 2001 yilda
olimaning "Navoiy Ozarboyjonda" nomli kitobi chop etildi. Bobokalonimiz ijod
namunalari rus, nemis, frantsuz va boshqa tillarga ham o`girilgan. O’tgan yili
"Lisonut-tayr" dostoni ingliz tiliga tarjima qilindi. Navoiy asarlarining bugungi
kundagi ahamiyati, yosh avlod kamolotidagi o`rni hozirga qadar o’rganilib
kelinmoqda.Ulug` bobomizning asarlari hech qachon o`z ahamiyatini yo`qotmagan,
yo`qotmaydi ham. Navoiyning o`tkir nigohi faqat o`z davrini emas, balki abadiyatni
va kelajakni ham ko`ra olgan. Bugungi kunda global ahamiyat kasb etayotan istalgan
muammoni oling: ekologik tanglikmi, terrorizmmi, diniy aqidaparastlikmi... Hamma-
hammasiga Navoiy asarlaridan javob topsa bo`ladi. Biz buyuk mutafakkirni shuning
uchun ham yuksak barkamollikka erishgan komil inson desak xato qilmaymiz.
Navoiy yilning to`rt fasliga qiyos qilib, o`z umrini to`rt bosqichga ajratadi.
Bolalik, yigitlik, o`rta yoshlik va keksalik. Bolalik 7-8 yoshdan 20 yoshgacha, yigitlik
20 yoshdan, 35 yoshgacha, o`rta yoshlik 35 yoshdan 45 yoshgacha, keksalik 45
yoshdan 60 yoshgacha.
Shunga binoat devonlar ham quyidagicha nomlanadi:
1. "G`aroyib-us sig`ar" - bolalik ajoyibotlari,
2. "Navodir-ush shabob" - yigitlik nodirliklari.
3. "Badoyeo-ul vasat" - o`rta yoshlik badiyliklari,
4. "Favoyid-ul kibar" - keksalik foydaliklari.
Yosh avlod tarbiyasida Navoiyning o`lmas merosi muhim o`rin tutadi. Hozir
ba`zi yoshlar orasida jinoyatchilik, ichkilikbozlik, giyohvandlik singari illatlarning
kuzatilayotgani ma`lum darajada Navoiydan uzoqlashganimizning achchiq mevasidir.
Bunday muammolarga barham berish uchun Navoiy hikmatlarini yosh avlod ongiga
bolalikdan singdirib borish kerak. Navoiyni tushunish, tushuntirish uchun uni sevish,
sevdirish lozim. Menimcha, yosh avlod qalbida Vatanga, millatga muhabbatni
shakllantirishda ham Navoiy asarlarining o`rni katta.
Navoiyning nafaqat ijodi, balki sermazmun hayoti ham yosh avlod uchun
namunadir. Uning bunyodkorligi, xalqsevarligi, haqiqatparvarligi barchamizga o`rnak
bo`lishi lozim. Navoiy ijodi esa barchamizni ogohlikka, ezgulikka, kamtarlikka
undaydi. Mana bu purhikmat satrlarga e`tibor bering:
"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (3) III/2020
ISSN 2181-063X
403
http://oac.dsmi-qf.uz
Bahrdin qatrag`a ta`zim ila tahsin ko`rdim,
Mehrdin zarrag`a e`zoz ila ehson topdim.
Ya`ni, dengizdagi tomchiga ta`zim ila tahsin qilganini ko`rdim, quyoshning
zarraga e`zoz va ehson ko`rsatganiga guvoh bo`ldim, deganlar. Shu baytning o`ziyoq
hazratning insoniyatni kamtarinlikka, adolat va insofga da`vat etganini ko`rsatadi. Biz
haqli ravishda Navoiyni milliy ong va shuurimizning ulug` charog`boni va ilhomchisi
deya olamiz. Navoiy qoldirgan ilmiy-adabiy meros hayratlanarli darajada ulkandir.
Shoirning epik asari "Xamsa", to’rt lirik devonni o`z ichiga oluvchi "Xazoyin-ul
maoniy" asari, falsafiy dostoni "Lison-ut tayr". tarixiga oid "Tarixi anbiyo va
hukamo", "Tarixi muluki Ajam", adabiyotshunoslikka oid "Mezon -ul avzon",
"Majolis-un nafois", tilshunoslikka oid "Muhokamat-ul lug`atayn", axloqiy-falsaviy
asari "Maxbub-ul qulub, tasavvuf tarixiga oid "Nasoim-ul muhabbat", ruboiylar
majmuasi "Nazmul javohir", diniy mavzudagi "Arbain", "Sirojul muslimin",
xotiralari "Xamsatul mutah-xayirin", "Holoti Said Hasan Ardasher", "Holoti
Paxlavon Muxammad", maktublar to`plami "Munshaot", vaqf ishlari xaqida
"Vaqfiya" va boshqa bir qator asarlari xalhimizning ma`naviy-madaniy mulki bo`lib
qolmoqda. Asarlaridagi Farxod va Shirin, Layli va Majnun kabi ko’plab
qaxramonlari yoshlarimizning sevimli qahramonlariga aylangan. Bu qahramonlar
orqali o’quvchilar ulardagi mehnatsevarlik, o’z muhabbatiga vafo, xalqni uluglash va
ular bilan doimo birga bulish, atrofdagilardan o’z yordamini ayamaslik,
vatanparvarlik, tilni va millatni qadrlash kabi ezgu fazilatlarni ko’radilar va ulardan
o’rganadilar. Xulosa qilib aytsak, Navoiyning umrboqiy merosi el va elatlarni
ezgulik, poklik, haqiqat atrofida jipslashtirishga qodir bo`lgan bebaho boyligimizdir.
Dostları ilə paylaş: |