Qadriyatlar talqini



Yüklə 158,32 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/3
tarix03.06.2023
ölçüsü158,32 Kb.
#124381
  1   2   3
ZDIF2303



18 
«Zamonaviy dunyoda ijtimoiy fanlar: nazariy va amaliy 
izlanishlar» nomli ilmiy, masofaviy, onlayn konferensiya
 
TOG‘AY MUROD ASARLARIDA UMUMINSONIY VA MILLIY 
QADRIYATLAR TALQINI 
N.Choriyeva 
TerDU 2-kurs magistri 
https://doi.org/10.5281/zenodo.7109659 
Annotatsiya: 
Ushbu maqolada O‘zbekiston xalq yozuvchisi Tog‘ay Murod qissalaridagi 
milliy qadriyatlar talqini tahlilga tortilgan bo’lib unda ijodkor asarlari 
qahramonlarining 
umuminsoniy 
va 
milliy 
qadriyatlarga 
bo’lgan 
munosabatlariga fikrlar bildirilgan. 
Kalit so‘zlar 
Qadriyat, milliylik, xarakter, ruhiy kechinma, peyzaj, obraz, xalqonalik 
Har-bir asarda muallif yashab o‘tgan makon va zamon, ijtimoiy muhit aks 
etib turadi. Tabiiyki, muallif qaysi millat vakili ekanligi yozuvchi tomonidan 
yozilgan asarda yarq etib ko‘zga tashlanadi. Dunyodagi har-qanday millat 
vakillari o‘ziga xos milliy va umuminsoniy qadriyatlarga ega ekanligi bilan bir-
biridan keskin farqlanadi.
Yozuvchi Tog‘ay Murodning ‘‘Oydinda yurgan odamlar’’qissasi barcha 
o‘quvchi ommasiga ma’lumki, bu asar hayot qiyinchiliklariga dosh bergan ikki 
taqdir haqidagi doston desak, chin ma’noda biz adashmagan bo‘lamiz. 
Shuningdek yozuvchi Odil Yoqubov “Muhabbat haqidagi bir kuy, to‘g‘rirog‘i 
muhabbatga suyanib,barcha hayot dovullarini yengib o‘tgan ikki dil, ikki pok 
inson haqidagi tipik bir qo‘shiq desak yarashadi” degan fikrida juda katta badiiy 
haqiqat bor. Asar 3 bobdan iborat bo‘lib, ilk bobi asar qahramonlari Qoplonbek 
va Oymomoning to‘y marosimlari shunday mahorat bilan tasvirlanadiki, 
o‘zbegimning so‘nmas qadriyatlari, urf- odatlari, rasm-rusmlari o‘quvchi ko‘z 
oldida yaqqol gavdalanadi Turkiy xalqlarning qadim dostonchilik ananalari 
asosida, xalq og‘zaki ijodi sifatida, yaxlit doston nomini olgan Alpomish dostoni 
ming yillik tarixga ega ekanligi barchamizga ma’lumdir. Qissada keltirilgan
marosimlarning ildizi borib Alpomish dostonidagi voqealarga borib taqalishi, 
asar badiiy qiymatini oshirgan. Asarda badiiy tasvir va ifoda vositalariga keng
o‘rin berilganki tasvirning jonli va ifodaviylikni kuchayishiga xizmat qilgan. 
Qissaning keyingi boblarida qahramonlarning ruhiy holatini tabiat tasviri bilan 
parallel ravishda tasvirlanishi asarning ta’sir darajasini yanada oshirgan. Keling 
shu o‘rinda bir holatga e’tiborimizni qaratsak. “Ufq qorayib –qorayib keldi, qop 
qora bulutlar ko‘pirib-ko‘pirib toshdi, bulutlar yoyilib-yoyilib keldi” bir qarashda 
oddiygina tabiat tasviri berilganday tuyuladi, aslida parchada Qimmat 
momoning, Oymomoga farzandsizligini butun qishloq ayollari oldida, yuziga 


19 

Yüklə 158,32 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin