|
Qaraqalpaqlardiǹ xalqiniǹ bala tárbiyasinda jumbaq, naqil- maqal hám erteklerdiǹ Áhmiyeti. Jabbarbergenova Biybizada Rustemovna
|
tarix | 25.03.2023 | ölçüsü | 200,6 Kb. | | #89806 |
| erten naqil jumbaq
QARAQALPAQLARDIǸ XALQINIǸ BALA TÁRBIYASINDA JUMBAQ, NAQIL- MAQAL HÁM ERTEKLERDIǸ ÁHMIYETI.
Jabbarbergenova Biybizada Rustemovna
Qaraqalpaqstan Respublikasi Kegeyli rayoni 9 – sanli ayrim pánler tereǹlestirip
oqitilatuǵin mekteptiǹ qaraqalpaq tili páni oqitiwshisi.
QORAQALPOQ XALQINIG BOLA TARBIYASIDAGI TOPISHOQ, MAQOL ERTAKLAR AHAMIYATI.
Jabbarbergenova Biybizada Rustemovna
Qoraqalpog’iston Respublikasi Kegayli tumani 9- so’nli ayrim fanlar chuqurlashtirib oqitiladigan maktabining qoraqalpoq tili fani o’qituvchisi.
THE SIGNIFICANCE OF RIDDLES AND PROVERBABLE TALES IN THE EDUCATION OF CHILDREN OF THE PEOPLE OF KORAKALPOKS.
Jabbarbergenova Biybyzada Rustemovna
Teacher of Karakalpak science at the school of in-depth education of certain subjects No.
9 of the Kegayli district of the Republic of Karakalpakstan.
Annotasiya. Maqolada Qoraqalpoqlarning oylaviy turmush-tarzidagi farzand tarbiyasi bilan bog’lik asirlar davomida ajdodlarimizdan meros qolgan topishmoq, maqol, ertaklar va ularning ho’zirgi kundagi bola tarbiyasidagi etika, moral,etiket taraflarini boyitishini ko’rsatadigan afzalliklari haqqida.
Kalit so’zlar: Bola tarbiyasi, jumboq, maqollar, ertaklar, dasturlar.
Annotation: The article is about the riddles, proverbs, fairy tales inherited from our ancestors during the captivity related to the family lifestyle of the Karakalpaks and their advantages that show the enrichment of ethics, morals and etiquette in the upbringing of children today.
Key words: Child education, puzzle, proverbs, fairy tales, programs.
Qaraqalpaq xalqiniǹ bala tárbiyalaw dástúrinde kóp qollanilatuǵin janrdiǹ taǵi biri - jumbaq bolip esaplanadi. Jumbaq «jum» hám «baq» degen eki sózdiǹ qosindisinan dórelip, bir nárseni oylap jasiriw (jumiw) degendi aǹlatadi [1]. Jumbaq xaliq
pedagogikasiniǹ eǹ áyyemnen bar, keǹ taraǵan tárbiyaliq usillariniǹ biri. Onda xaliqtiǹ dúnyaǵa tábiyatqa kóz-qaraslari, jámiyetlik qatnaslari, oyi, qiyali, psixologiyasi, qullasi ómir tirishiliginiǹ barliq basqishlari sóz etiledi. Jumbaqtiǹ xaliq shiǵarmalariniǹ ishindegi eǹ áyyemgilerinen esaplanatuǵin folklorist G.S. Destune bilay dep kórsetedi: «Jumbaqlar áyyemgi grek qáwimleriniǹ arasinda 3 miǹnan aslam jillar dawaminda jasap keledi» [2]. Jumbaq adamlardiǹ dúnya taniwin, tárbiya sirlarina oy juwirtip, qarawin, sonday-aq qiyalin rawajlandiradi. Adam ómirine qatnasi bar, tábiyattaǵi hám jámiyettegi barliq nárseler boyinsha baqlaw júrgiziledi. Olardiǹ sir-sipatin, túr-túsin mazmunin bayanlap beredi. Jumbaqlardi kópshilik jaǵdayda úlken jastaǵilar kishkenelerge aytip, oniǹ sheshimin tabiwdi talap etip, olardi oylaniwǵa májbúrleytuǵin bolǵan. Jumbaqlardiǹ xaliq pedagogikasindaǵi xizmetin názerde tuta otirip rus ilimpazi M.A.Ribnikova bilay degen edi:
«Jumbaqtiǹ dárekliligi, aniqliǵi, turmistiǹ unqil-shuǹqilina shekem kórsetiwge qaratilǵanliǵi, álbette, balaniǹ sanasina didaktikaliq tásir etiwdiǹ ájayip usili» [3].
Jumbaqtiǹ adamzatta bilim, aqil, túsinik
qáliplestiriwshilik qásiyeti oǵada ulli. Ol eǹ dáslep belgili bir predmettiǹ belgisineqaray dúzilip aytiladi. Tiǹlawshi tez yadlaydi da oni ekinshi birorinda dáslepkiden góre kórkemligin, mazmunin bayitiǹqirap tákirarlaydi. Úshinshi, tórtinshi aytiwshilar onnan da qiziǵiraq,suliwiraq etip shiǵariwǵa umtiladi. Jumbaq usi tártipte xaliq shiǵarmalariniǹ biri sipatinda kóbeyedi, rawajlanadi, bayiydi, dáwirden dáwirlerge ótip, jaǹa zaman ruwxina beyimlesip otiradi. Jumbaqtiǹ xaliq dóretpesiniǹ basqa túrlerine qaraǵanda óz aldina ózgeshe aytiliw tártibi boladi. Adamlar oni eki tárepke bólinip aytisadi. Jumbaq aytiwshi tárepinen aytilip beriledi de, keyninen «ol ne» yamasa «ne haqqinda», «tap» dep soraw taslaydi. Tiǹlawshi sheshimin birden taba almasa, oylanip-oylanip: «Aytqan jumbaǵin qirda ma» suwda ma janli ma, - jansiz ba, Aspanda ma, jerde me, úyde me, dúzde me, dep soraydi. Bul sorawlarǵa jumbaq aytiwshi sheshimge jaqinlastirip durisin aytip, juwap qaytaradi. Endi sheshim izlewshi jumbaqti tez sheship beredi. Geypara tabiwi qiyin bolǵan jumbaq sheshimleriniǹ dusmali, zattiǹ sir-sipati, belgisi, kólemi, qatti-bosliǵi da aytiladi. Jumbaqlardi tez hám dál sheshken adam «aqilli, oyli, tapqir» degen qoshemetlew esitedi. Jumbaqti sheshe almaǵan adam shártli jaza aladi. Jaza sol - ol kópshilikke qosiq aytip beredi t.b.Jumbaqlar eǹ dáslep hámmege túsinikli júdá tanis úy buyimlarin, úy haywanlarin, baw-baqsha ósimliklerin jumbaqlawdan baslanadi. Ápiwayidan kem-kem qospaliraq zatti jumbaqlawǵa ótedi. Bul balalardiǹ oyin, tapqirliǵin áste aqirin rawajlandiriw ushin paydali [4]. Xaliq óz jaslarina
sharwashiliq haqqinda, haywanatlar dúnyasi haqqinda túsinik, bilim beriwdi maqset etip, kóplegen jumbaqlar jaratqan. Olar úy hám dúz haywanlariniǹ balalaytuǵin ay esabin timsallap, túyeniǹ on eki ayda, biyeniǹ on ayda, siyirdiǹ toǵiz ayda, eshkiniǹ bes ayda, qoyanniǹ eki yarim ayda, túlkiniǹ úsh ayda balalaytuǵinin jumbaqlaydi. Jumbaq kúndelikli adamlarǵa jaqin qatnasi bar konkret zatlarǵa, miynet qurallarina arnaladi. Ol zattiǹ qásiyetin atqaratuǵin xizmetin, mayda-shúyde detallarina shekem tallap súwretlep kórsetedi. Misali: sawda-satiq jumisinda qollanilatuǵin, qoldan islengen, eki pálleli qabaq tárezi bilay súwretlenedi.
Alti ayaqli,
Taldan tayaqli,
Arqasinda quyriǵi,
Adamzattiǹ buyriǵi (tárezi).
Tábiyat, adamzat, haywanlar hám ósimlikler dúnyasindaǵi barliq zat haqqinda, zattiǹ túrtúsi, is-háreketi, sani menen sapasi, músheleri, payda-ziyani, atqaratuǵin xizmeti bári dusmallap sóz etilip oǵan jumbaqlar arnala beredi. Misali:
Aq sandiǵim ashildi Ishinen nur shashildi (kún).
Jumbaqlar júdá áyyem zamanlardan beri jaslardiǹ oy órisinrawajlandiriwshi xaliq pedagogikasiniǹ tásirsheǹ usillariniǹ biri sipatinda xizmet etip kelgen. Ol barliq zaman basqishlarinda dórep, xaliqtiǹ ruwxiy bayliǵi sipatinda házirgi waqitta da jumbaqlardiǹ jaslar tárbiyasindaǵi xizmeti oǵada ulli.Naqil-maqallar atadan-balaǵa, awizdan-awizǵa ótkerip, álpeshlep saqlap kiyatirǵan ruwxiy dúnyamiz. Oǵan xaliq ózleriniǹ miynet tájiriybeleri menen danaliq, oy-pikirlerin, dástúrin, siyasiy jámiyetlik kóz-qaraslarin siǹirip, jetilistirgen. Naqil-maqallar kópshilik sóz sheberleriniǹ oy eleginen ótip, shiǹlanip shiqqanliqtan tereǹ oyli, tili shiyrin, oǵada kórkem bolip keledi.
Naqil-maqallar az sóz benen tereǹ oydi qiqartip,
pikirdi isenimli etip bayanlawdiǹ ótkir qurali. Sonliqtan oni hár bir adam óz sózinde qollanǵisi keledi, onnan úyrengisi keledi. Usi qásiyetleri menen naqil-maqallar xaliq pedagogikasiniǹ basqa usillarinan ayriqshalanip turadi. Óytkeni bular jumbaq, ertek, juwap, aytis, dástanlar siyaqli arnawli orindi, tayarliqti, arnawli namani talap etpeydi. Tek adamlardiǹ kúndelikli qarim-qatnasinda qollanila beredi. Qollanǵanda da jay túrde emes, tildiǹ kórkemligin arttiradi. Gáptegi oy ótkirlesip, danaliq pikirler ayqinlasadi. Sonliqtan
«Sózdiǹ kórki naqil», «naqildi bir aytpasa aqilsiz aytpaydi, aqilli adam gápin naqilsiz aytpaydi» - deydi xalqimiz. Qaraqalpaq xaliq naqili menen maqallardan aqqil-úgit, násiyat ózler tiǹlawshiǵa qosimsha túsindiriwdi talap etpesten, turmis hádiyseleri menen waqiya ózgesheliklerin naqmanaq juplastirip aytip jetkeredi. Misali:
Qáwmetine isengen, Qáddin búgip ótedi.
Kópshilikke isengen, Maqsetine jetedi.
Sálemsiz kirgen uyat,
Juwapsiz shiqqan uyat.
Al maqallar kóbinese qisqa quriladi. Ásirese jaslardiǹ ózleri uǵip aliw ushin beyimlesip, awispali, astarli mániste bayanlanadi. Ondaǵi sózlerdiǹ mánisi hár jaǵdayǵa baylanisli awistirilip qollaniwǵa, túsiniwge bola beredi. Onda im-isharat, timsallap sóylew basim boladi. Misali: «Qizim saǵan aytaman, kelinim sen tiǹla», «Jegen awiz uyalar», «Ólgende kórgen ógizi» [5]. Maqalǵa tán taǵi bir qásiyet, gáptiǹ tuwra
mánisin túsindirmey, gápti timsalli etip túsindiredi. Hátteki geypara jaǵdayda zattiǹ atin atamaydi. Biraq, shártli túrde basqa zat arqali bayanlaydi. YAǵniy bulardiǹ birewleri idiomalarǵa jaqin keledi. Misali: «Qumirisqaǵa qanat pitse, hálek pitedi», «Taz taranaman degenshe, toy ótip ketedi», «Dúnyani suw alsa da úyrekke bir pul» hám t.b.
Birinshi maqal arqali: ónerli adam óz ónerin jetilistiriw ushin oni xaliqqa kórsetiw ushin talpinadi degendi, al ekinshi, úshinshi maqallar arqali menme, erinshek, biyǵam bolmaw, kerek degendi aǹǵaramiz. Xaliq naqil-maqallarindaǵi usinday ayriqsha qásiyetti kórsete kelip, M.Gorkiy: «Uliwma naqil hám maqallar miynetkesh xaliqtiǹ barliq ómirin hám sotsial tariyxin tájiriybesin kewildegidey etip bir qálipte salǵan» degen edi. Neshshe ásirlik tálim-tárbiyaliq tájiriybelerinde óz boyina siǹirgen bul danaliq oylarin dóretkende xaliq bárhá jas áwladti tárbiyalawǵa kewil bólgen. Ásirese olardiǹ turmisinda bolǵan hám boliwǵa tiyisli hádiyseler menen zatlardiǹ jaqsilarin, qoshemetlep alip taslap, jámiyetlik moral-minez-quliq normalarin úyretken, optimistlik hám gumanistlik pikirler oyatqan, ushqir talpiniwlardi obrazlar arqali tiplestirgen. Qaraqalpaq xaliq naqil-maqallarinda: jaqsiliq penen jamanliq,dos penen dushpan, ashshi menen dushshi, hadal menen haram, sanaliliqpenen sadaliq usaǵan tolip atirǵan usinday qásiyetleri salistirilipsóz etiledi. Uliwma adamgershilikke min bolatuǵin zat yakiqubilislardi xaliq naqil-maqallari arqali qatti sinǵa aladi.Ádillik, ar-namistiǹ tazaliǵi teǹi-tayi joq ruwxiy bayliq sipatinda bahalanilip, áwladlarǵa kúndelikli násiyat etip júrgizedi. Qaraqalpaq xalqi ózleriniǹ tariyxiy turmis tájiriybelerine negizlenip, áwladti óz keleshegim, dep esaplap, júris-turistiǹ normalarin úyretip, sadalardi sanaliliqqa, bilimsizdi bilim aliwǵa, ádepsizdi ádepikramliliqqa tárbiyalaǵan. Misali: «Bolayin deseǹ ádepli, xosh qiliq penen ádetlen, dáwletiǹ taymas hárgizden, ádep penen ziynetten».
Bilgen bilgenin isler,
Bilmegen barmaǵin tisler.
Jaqsiniǹ jati bolmaydi,
Jamanniǹ uyati bolmaydi.
Xaliq naqil-maqallariniǹ basli sóz etetuǵin ob’ektisi adam, adamniǹ barliq ómir joli, jámiyet hám tábiyat qubilislarina qatnasi, soǵan sáykeslengen minez-qulqiniǹ normalarin sóz etiwge boladi [6]. Kóplegen naqillar jaslardi
erlikke, mártlikke, basshi, ónerli, bilimli-ilimli boliwǵa shaqiradi: «Bolar bala bes jasinan belgili», «Miǹdi taniǵansha, birdiǹ atin bil», «Jilamaǵan balaǵa emshek qayda», «Bolar bala on bes jasta baspan der, bolmas bala otizinda jaspan der», «Ónerli jas ash bolmas», «Bet júzdiǹ aynasi». Jaqsi sipatlar jaslarǵa tez ótedi. Jaqsi qásiyetlerdi kóp qabillaǵan adamlardiǹ dúnya taniwi, adamgershilik sezimleri tereǹ hám hár tárepleme jaqsi boladi. Jaqsi qásiyetlerdi iyelep, kóp biliwi adamniǹ kóp jasawina baylanisli emes, «Kóp jasaǵan bilmeydi, kópti kórgen biledi» - dep xaliq pedagogikasi: tájiriybeli boliw, kóbirek is júzinde biliw arqali adam bolip qáliplesetuǵinin sezdiredi. Kishi
jastaǵi balalardiǹ dógerek átirapqa bolǵan kóz-qarasi, óy-órisi, pikiri olardiǹ oyinlari arqali bayanlanǵan. Oyin balaniǹ ózinen tista bolatuǵin zatlar menen qubilislardi qabillap, olar haqqinda túsinikke iye boliwinda úlken rol atqaradi. Olar oyinlarinda ózinen úlkenlerge eliklewde jaqsi kóredi. Tap usinday ul balalar kópshilik waqit ta batir, qaharmanlarǵa eliklep, dushpandi jeǹip shiǵiwdi óz oyinlarinda sáwlelendirse, qiz balalar kóbinese quwirshaq oynaw menen shuǵillanadi. Uliwma alǵanda balalardiǹ oyinlarinda mudami
miynet etiwge kónligiw baslanadi. Qaraqalpaq xalqiniǹ balalar oyinlari da hár túrli, qiziqli hám miynetti sáwlelendiriwi menen ózgeshelik jasap, diqqatti ózine awdaradi. Balalar oynaw protsesinde ádewir miynet isleydi. Ul hám qiz balalar aralasip oynay beretuǵin «SHúy taslamaq», «qawin-qawin», «úy-úy», «hákke qayda» hám basqa oyinlarda balalar juwirip shiniǵadi, topiraqtan atiz islep, miynet shiniǵiwin aladi. Úlkenlerden úlgi alip, diyxanshiliq jumisina elikleydi. Olar úlken jastaǵi adamlardiǹ miynetine baqlawshi rolinde emes, al oni úyrenip aliwshi miyrasxor sipatinda kóz qarasta boladi [7].
Bala tárbiyasiniǹ hár tárepleme
jetilisiwinde xalqimiz óziniǹ tálim-tárbiyaliq oylari menen árman hám tileklerinen awiz ádebiyatiniǹ ertek janri arqali da júzege asirip otirǵan. Ertek xaliq turmisinda oǵada áyyemgi dáwirlerden beri tárbiyaliq is júrgiziwdiǹ bir qurali sipatinda ómir súrip kiyatir.Erteklerde adamlardiǹ dúnyaǵa kóz-qaraslari, isenimleri qiyallarimenen oylari, qullasi adam ómirinde ushirasatuǵin hádiyseler sáwlelenip otiradi. Xaliq óz erteklerinde sol dáwirde jasaǵan uliwma xaliqtiǹ ózin qorshaǵan tábiyat qubilislarin taniwi menen birge, ómirdegi qiyinshiliq penen gúreslerdi sáwlelendire bilgen. Xaliq erteklerinde aliqtiǹ qorqinishi dushpanlari kim hám onnan ózlerin qorǵaw tilekleri súwretlenedi. Onda tolip atirǵan miynetkesh adamlardiǹ tirishilik ushin gúresleri, aqilli menen aqilsiz, bay menen jarli, ádillik penen ádilsizlik, jaqsiliq penen jamanliq aralarindaǵi qarama qarsilar sóz etiledi. Tematikasi hám mazmunniǹ keǹligi, adamǵa tálim-tárbiya beriw imkaniyatlari jaǵinan ertekler oǵada bay. Onda hár qanday xaliqtiǹ qiyalinan tuwǵan jaqsi arziwármanlar, kórkemlew qurallari, obrazli súwretleniwler, álwan formalar orin alǵan.
Erteklerdiǹ ishinde áyyemgi waqitlardan
tap házirgi kúnge shekem kelip jetken ótken hádiyselerdi súwretleytuǵin dóretpeler ushirasadi. Bunday ertekler ózleriniǹ dóregen dáwirindegi syujetlik mazmundi az da bolsa saqlap, awizdan-awizǵa kóship xaliq tárepinen jetilistirip bara beredi. Soniǹ menen birge erteklerden bir zamandaǵi xalqimizdiǹ siyasiy ekonomikaliq turmisina, psixologiyasina dúnya taniw kóz qaraslarina baylanisli maǵliwmatlar aliwǵa boladi [8].
Qaraqalpaq xaliq turmisinda keǹnen taralǵan, jaslardiǹ qiziǵip tiǹlawina miyasar waqiyani shiyelestirip, qiziqli etip áǹgimeleytuǵin erteklerdiǹ bir túri qiyaliy ertekler bolip esaplanadi. Qiyaliy ertekler júdá áyyemgi zamanlardaǵi xaliqtiǹ perdenti boliw, quwaniw, dástúrlerin eske túsirip, olardiǹ tálim-tárbiyasin sóz etedi. Áyyem zamanlarda jámiyetlik sana-sezim tómen dárejede bolǵan. Sonliqtan adamlar tábiyattiǹ jasirin sirlarina toliq túsinbegen. Tábiyat qúdiretinen qorqip jasaǵan. Olar haywanat dúnyasinda, yamasa tábiyattaǵi qubilislarda qanday da bir «káramatli kúsh bar» degen úsinikte bolip, hár qiyli isenimler payda bolǵan. Qiyaliy erteklerde adamlar jaqsiliq baxitli ómirdi árman etiw menen jasaydi. Onda jámiyetlik tártip duris bolsa eken, bárhá molshiliq, abadanshiliq, paraxatshiliq bolsa eken dep tileydi. Buǵan «Qiran» ertegin misalǵa alayiq: Qiran-márt, bahadir-jigit. Ol adamzattiǹ mápi ushin, qayǵidan qutqariw ushin, joǵin tawip berip, jilaǵandi jubatiw ushin jan-tánin ayamay gúresedi. Jerdiǹ asti, ústi, suwdiǹ ishi, aspan oǵan báribir. Adamzat mápin orinlaw ushin aspan álemine qanat baylap ushadi. Kerek waqitta jerdiǹ astina túsip ketedi (Termin sipatinda ati - Qiran qus, alǵir búrkit, ushqir suǹqar degendi aǹlatadi). Qullasi ol adamzat qirani [9]. Bir kúni jálladlar patshaniǹ buyriǵi boyinsha Qirandi tutip aladi. Patsha oni ólim jazasina buyiradi. Oniǹ sebebi, patshani ol tiǹlamaǵan.
Jálladlarǵa ol iláj ete almay ayaq qoli baylawda, óltiriliwge alip baratirǵan Qirandi patshaniǹ balasi kórip qalip, oǵan ráhimi keledi. Qirandi ol ólimnen arashalap aman alip qaladi. Soniǹ ushin oǵan Qiran dos boladi. Óziniǹ úsh shashin julip alip beredi. «Óziǹe qanday bir qáwip tuwsa shashtiǹ ushin otqa kúydir, men saǵan hámme waqit járdemge tayin bolaman» dep kózden ǵayip boladi. Patshaniǹ balasi adamlardiǹ dushpani dáwler menen urista aspanǵa uship, jerge túsip, Qiranniǹ járdemi arqali jeǹiske erisedi óziniǹ súygenine de kóp mashaqatlar menen qiranniǹ járdeminde qosiladi, sonday-aq mástan kempirdiǹ hiylelerinen de Qiranniǹ dosliq járdemi sebepli qutiladi. Qiyaliy erteklerde hár túrli maqluqlar zatlar hám haywanlar da giperbola, allegoriya, litota usaǵan kórkemlew qurallari arqali bórttirip, asira siltep, olardi sóyletip yamasa hádden tisqari kishireytip súwretlep otiradi. Buniǹ bári adamzattiǹ anaw yamasa minaw maqsetke jetiwine tikkeley baylanista bolip keledi. Xaliq erteklerinde xaliqliq ideal qaharman jeǹilmeydi.Soniǹ ushinda bala tárbiyasinda jumbaq nakil maqal, erteklerdiǹ orni úlken.
Paydalanǵan ádebiyatlar dizimi.
Қарақалпақ фольклоры. Н.,2008. 18-20 томлар
Тәжимуратов Ә. Қарақалпақ халық педагогикасы. Н.,1996. 34-бет.
Жумашева Г., Барыбина Н.С. Балалар турмысында халық дөретпелери. Н.:
Қарақалпақстан, 1995.
Қарақалпақ аўызеки халық дөретпелери. Дүзиўши К.Мәмбетназаров. Нөкис, 1990.
Қарақалпақ фольклоры. Н.,2008. 18-20 томлар
Қарақалпақ аўызеки халық дөретпелери. Дүзиўши К.Мәмбетназаров. Нөкис, 1990.
Тәжимуратов Ә. Қарақалпақ халық педагогикасы. Н.,1996. 34-бет.
Қайырбаев Ж., Сапарбаев Т. Оқыўшыларға қарақалпақ халың ертеклери арқалы әдеп-икрамлылық тәрбиясын бериў (Методик қолланба). Нөкис, 2001.7-бет.
Қайырбаев Ж., Сапарбаев Т. Оқыўшыларға қарақалпақ халың ертеклери арқалы әдеп-икрамлылық тәрбиясын бериў (Методик қолланба). Нөкис, 2001. 9-бет.
Dostları ilə paylaş: |
|
|