1
SƏBUHİ ƏHMƏDOV
AZƏRBAYCAN TARİXİNDƏN YÜZ
ŞƏXSİYYƏT
“Ayna Mətbu Evi”
Bakı – 2006
2
Tarix elmləri namizədi, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
Azərbaycan tarixi Muzeyinin heraldika şöbəsinin müdiri. Respublikanın daxilində
və xaricində çap edilmiş 70-dən artıq elmi və elmi işlərin müəllifi.
Əsas əsərləri: “Ağqoyunlu qoşunları” (2002-ci il), “Şirvanşahlar
dövlətinin hərbi dəniz donanması (IX-XIII əsrlər)” (2003-cü il rus və Azərbaycan
dillərində, N.Əliyevlə birlikdə), “Azərbaycan hərbi tarixi (ən mühüm hərbi-siyasi
hadisələrin xronoloji xülasəsi)”, (2004-cü il, rus və Azərbaycan dillərində,
N.Əliyevlə birlikdə), “Azərbaycanın orta əsr silahları (arxeoloji materiallar
əsasında)”, (2005-ci il E.Cəfərov ilə birlikdə), “Ak-Koyunlu-Osmanskaya voyna
(1472-1473 qodı) (2006-cı il, Y.Ağayevlə birlikdə)” kitabları, “Azərbaycan
bayraqları” (2005-ci il, N.Vəlixanlı, Z.Dulayeva, R.Səfərova ilə birlikdə) kataloqu,
“Azərbaycanın hərbi işi tarixi (I cild)” (2006-cı il M.Süleymanov, Y.Ağayev,
S.Məmmədovla birlikdə) hərbi məktəblər üçün dərs vəsaiti.
3
Müəllifdən
Azərbaycan tarixində yüzlərcə parlaq şəxsiyyət olmuşdur. Onların hər
birinin həyatı, yaradıcılıq yolu bugünkü nəslə örnək ola bilər. Elə bu kitabı da
yazmaqda məqsəd vətənimizin görkəmli şəxsiyyətləri barədə danışmaq,
Azərbaycanın keçmişini bu tarixi şəxsiyyətlərin həyat və yaradıcılığı prizmasından
göstərməkdir.
Topluya Azərbaycanın qədim keçmişindən ən yeni tarixədək keçdiyi uzun
və keşməkeşli yolda izlərini qoymuş şəxiyyətlər haqqında yığcam məlumatlar daxil
edilmişdir. Elə şəxsiyyətlər haqqında ki tarixi hadisələrdə bilavasitə iştirak edib-
etməmələrindən asılı olmayaraq əməlləri ilə onların gedişinə təsir göstərmişlər.
Sultanlar və şahlar; üsyançılar və inqilabçılar; sərkərdələr və məmurlar; rəssamlar
və ailmlər; həkimlər və şairlər; fbəstəkarlar və xeyriyyəçilər - bu insanların oxucu
qarşısında canlandırılan taleləri Azərbaycanın tarixini əyani surətdə təsəvvür
etməyə imkan verir.
İşə təzə başladıqda tərəfimizdən topluya adları salınacaq tarixi
şəxsiyyətlərin geniş siyahısı tərtib edilmiş və bu siyahıda yüzlərcə (!) görkəmli
şəxsiyyətimizin adları qeyd olunmuşdu. İş prosesində biz tez-tez unudulmaz alim,
gözəl insan, professor Əkrəm Cəfərin bu sözlərini xatırlayırdıq: "İnsanın ata-anası
olmayanda ona yetim deyirlər. Daha böyük fəlakətdir ki, millət yetim qalsın. Yetim
millət kimə deyərlər? Öz tarixini bilməyən millətlər yetimdir. Öz dahilərindən,
böyük adamlarından xəbərsiz yaşayanlar yetim hesab edilir. Biz elə xalqıq ki,
böyük dahilər, dünya miqyasında şöhrət tapan adamlar yetirmişik, amma başqa
millətlər onlara sahib olmaq istəyiblər".
Toplunun məhdud həcmi bizə siyahıya adları salınmış bütün
azərbaycanlılar barədə danışmaq imkanı vermədi. Bu səbəbdən də oxucunun
diqqətinə təqdim edilən topluda 100 böyük azərbaycanlı haqqında məlumat vermək
qərara alındı. Düzü, ümumi siyahıdan 100 nəfərin adını seçmək çox çətin bir
məsələ idi. Odur ki biz müəyyən bir prinsiplə hərəkət etmək qərarına gəldik. Bu
prinsip dörd mühüm şərtə əsaslanırdı.
Birinci şərt. Bizə görə, 100 nəfər sırasında adı dillər əzbəri olan
şəxsiyyətlərlə yanaşı, bu və ya digər səbəbdən adları kölgədə qalmış, fəaliyyətləri
əsasən mütəxəssislərə məlum olan şəxsiyyətlər də nəzərdən qaçırılmamalıdır.
İkinci şərt. Topluya yalnız ömrünü başa vurmuş, həyat yolu tamamlanmış
şəxslərin adları salınmalıdır. Belə ki, yalnız haqq dünyasına qovuşmuş insanların
həyat yolunu tam nəzərdən keçirmək, tarixin gedişində onların rolunu və yerini
müəyyənləşdirmək mümkündür.
Üçüncü şərt. Qeyd etdiyimiz kimi, məqsədimiz tarixi şəxsiyyətlərin həyat
və yaradıcılığı prizmasından Azərbaycanın keçmişini göstərmək olmuşdur. Belə ki,
4
topluya adı salınan tarixi şəxsiyyətlərimizi xronoloji ardıcıllıqla verərkən biz
müəyyən tarixi dövrü əhatə etməyə çalışmışıq. Başqa sözlə desək, hər tarixi dövrə
aid 1 - 2 dövlət xadimi və ya görkəmli sərkərdə, 1 - 2 alim, I -2 mədəniyyət
xadiminin (yəni hər dövrdə 4 - 8 şəxsiyyət) olması əsas götürülmüşdür. Əlbəttə,
riyaziyyat qoxusu gələn bu cür yanaşma bütün şəxsiyyətlər barəsində danışmağa
imkan verməmişdir. Məsələn, XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərinin mədəniyyət
xadimlərinin siyahısı tərtib edilərkən onların sırasından Həsən bəy Zərdabi (ilk
milli qəzetimizin naşiri) və Cəlil Məmmədquluzadə (təkcə Azərbaycanda deyil,
Yaxın və Orta Şərqdə tanınan və sevilən on populyar jurnalın naşiri) seçilmiş,
ancaq bir çox digər görkəmli şəxsiyyətlərimiz siyahıdan kənarda qalmışdır.
İş prosesində daha bir şərtə - dördüncü şərtə əməl etmək məcburiyyəti
yaranmışdır. Belə ki, bu və ya digər sahəni təsvir edərkən eyni vaxtda fəaliyyət
göstərmiş onlarca dahi şəxsiyyətimizi görürdük. Məsələn, XX əsrin 20 - 30-cu
illərinin ədəbiyyatı barədə məlumat vermək lazım gəldikdə 50-yə yaxın (!)
görkəmli adlandırıla bilən şəxsin adları üzə çıxdı. Onlardan topluya 1 və ya 2
nəfəri salmaq məcburiyyəti bu şəxslər sırasında ən birincilərin və ya daha çox
yenilik gətirənlərin seçilməsinə səbəb oldu. Nəticədə onlarca görkəmli
şəxsiyyətimiz topludan kənarda qaldı. Ümid edirik ki, bu qəbildən olan növbəti
kitabda bu topluya adları salınmamış insanlar barəsində məlumat vermək mümkün
olacaq.
100 nəfərin siyahısı tərtib edildikdən sonra hər bir şəxs barədə olacaq
oçerkin forması müəyyənləşdirilmişdir. Forma seçilərkən kitabın əsasən orta
məktəblərin son sinif şagirdlərinə ünvanlandığı nəzərə alınmışdır.
Deyirlər ki, "tarix - böyük ustadın rəsm əsəridir". Yuxarıda sadaladığımız
şərtlər nəticəsində biz bu rəsm əsərinin təkcə ayrı-ayrı fraqmentlərini verə bildik.
İnanmaq istərdik ki, bu fraqmentlər, azacıq da olsa, gənc nəsildə Azərbaycanın
tarixi şəxsiyyətləri haqqında müəyyən təsəvvür yaradacaqdır. Yalnız öz keçmişini
bilən, onunla fəxr edən insanlar respublikada aparılan quruculuq işlərini milli
zəmində müvəffəqiyyətlə başa vurmağa qadirdirlər. Dahi bəstəkar, yazıçı,
musiqişünas-alim Üzeyir Hacıbəyli hələ XX əsrin əvvəllərində demişdir: "Binanın
son daşı heç vaxt bünövrə daşını inkar edə bilməz; etsə də, özü yuxarılarda dayana
bilməz".
S.Ə.Əhmədov
5
Azərbaycan ərazisində yaranmış ilk
dövlət Manna dövləti hesab olunur. Manna bir
dövlət kimi e.ə. IX əsrdə formalaşmağa başlasa da
onu
mərkəzləşmiş
dövlətə çevirən İranzu
olmuşdur. Ciddi tədbirlər və keçirdiyi islahatlar
nəticəsində İranzu ölkədə separatçılığın qarşısını
almış, daxili sabitliyi təmin etmiş, iqtisadi inkişafa
təkan vermiş, güclü ordu yaratmış və bütün bu
tədbirlərin öz dövlətini regionun ən qüdrətli
dövlətlərindən biriinə çevirmişdir. Onu adı
Azərbaycan
tarixinə
mərkəzləşmiş
dövlər
tərəfdarı olan siyasi xadim kimi yazılmışdır.
İranzu
(e.ə.740-719)
Azərbaycan ərazisində ilk dövlətçilik
ənənələri
Urmiya
gölü
ətrafında
yerləşən
vilayətlərdə
formalaşmağa
başlamışdır.
Bu
vilayətlərə qonşular hələ e.ə. XIV əsrdən yürüşlər
etmişlər. İşğal təhlükəsi ilə üzləşən Urmiyaətrafı
vilayətlər - Zamua, Gilzan, Allabria, Messi, Manna,
Parsua, Uişdiş, Qızılbunda, Andiya, Zikertu,
Sanqibudu və Puluadi birləşmək məcburiyyəti qarşısında qalmışlar. Vahid dövlət
yaratmaq cəhdini ilk dəfə Zamua vilayətinin başçıları həyata keçirmişlər. E.ə. 881-
ci ildə tayfa başçısı Nur-Adad Zamua vilayəti daxilində bütün tayfaları
birləşdirmişdir. Vahid dövlət "Manna dövləti" adını almışdır.
Lullubey-kuti tayfalarının birindən öz adını götürmüş Manna dövləti
cənub-qərbdə Assuriya dövləti, qərbdə Urartu dövləti, cənubda Zaqroelam
qurumları və cənub-şərqdə Maday vilayəti ilə həmsərhəd olmuşdur. Hərbi cəhətdən
daha güclü olan Assuriya, Urartu və Babilistan Manna üçün böyük təhlükə
törədirdi. E.ə. IX əsrin 80-ci illərindən başlayaraq assur qoşunları, demək olar, hər
il Mannanın vilayətlərinə yürüşlər təşkil edir, lakin güclü müqavimətlə üzləşirdi.
E.ə. IX əsrin sonlarından başlayaraq Manna iki cəbhədə mübarizə
aparmağa məcbur olur: Assuriya qoşunları ilə bərabər, Mannaya Urartu qoşunları
da yürüşlər edir. Mannada güclü mərkəzi hakimiyyətin olmaması, tayfa
başçılarının ədavəti onlara qarşı mübarizəni zəiflədirdi. Müxtəlif xarakterli
istehkamları olan mannalılar düşmənə güclü zərbələr vururdular.
6
Manna çarları öz müstəqilliyini qorumaq və ərazi bütövlüyünü təmin
etmək məqsədi ilə diplomatik səylərini də davam etdirirdilər. Təxminən e.ə. VIII
əsrin 40-cı illərində Manna dövləti Assuriya ilə müttəfiq olub Urartuya qarşı
müharibəyə başlamışdır. Bu yolla o nəinki öz müstəqilliyini saxlamış, hətta Urartu
qoşunlarını işğal olunmuş torpaqlarından qovmuşdur.
Manna dövlətinin on qüdrətli dövrü çar İranzunun hakimiyyəti illərinə
təsadüf edir. İranzu hələ gənc yaşlanndan xarici düşmənlərlə toqquşmalarda iştirak
etmiş, mahir döyüşçü və sərkərdə kimi özünü göstərmişdir.
O həmçinin bir sıra qiyamçı hakimlərin öncə çarına qarşı çıxışlarının
şahidi olmuş, belə çıxışların yatırılmasında iştirak etmişdir. E.ə. 740-cı ildə çar
elan edilən İranzu anlayırdı ki, ölkənin mövcudluğuna ən böyük təhlükə ayrı-ayrı
tayfa və vilayət başçılarının separatçılıq meyilləridir. Ölkədə olan pərakəndəlik nə
iqtisadiyyatı inkişaf etdirməyə, nə də düşmənə qarşı mübarizə aparmağa imkan
verirdi.
İranzu separatçılığın qarşısını almaq üçün öncə bütün vilayətlərə öz
canişinlərini başçı qoyur. Canişinlər çarın sadiq məmurları sırasından təyin edilir
və daim mərkəzi hakimiyyəti dəstəkləyirdilər. Canişinliklər sisteminin tətbiq
edilməsi mərkəzləşmiş dövlət qurulması yolunda ilk addımlardan hesab olunur.
Ölkədə sabitliyə nail olduqdan sonra İranzu iqtisadi əlaqələri gücləndirir,
əkinçilik, maldarlıq, sənətkarlıq və ticarəti inkişaf etdirir. O, sadə xalqın həyatı ilə
yaxından tanış idi və odur ki iqtisadi tədbirləri ilə onların güzəranını
yaxşılaşdırmağa çalışır. Təsadüfi deyil ki, Mannada iqtisadiyyatın bütün sahələri
sürətlə inkişaf edir.
Mərkəzləşmiş dövlət aparatının qurulması savadlı insanlara olan ehtiyacı
artırırdı və odur ki İranzunun hakimiyyəti illərində Manna dövlətində yüzlərcə
məmur hazırlanmışdı. Qonşu ərazilərdə olduğu kimi, Mannada mixi yazılardan,
bəzən də heroqliflərdən istifadə olunurdu.
İqtisadi inkişaf sayəsində dövlətin gəlirlərini artıran İranzu güclü qoşun
yaratmışdı. Manna çarı İranzu qoşunlarını Assuriya nümunəsi əsasında təşkil
etmiş, at arabaları və piyada dəstələri tərtib etmişdi. Manna dövlətinin qoşunları
ayrı-ayrı vilayətlərdən gətirilən dəstələrdən ibarət idi. Dəstələr silah növünə görə
deyil, hansı vilayətə mənsub olduqlarına görə bölünürdülər; yəni bir dəstədə həm
döyüş arabaları, həm süvarilər, həm də piyadalar olurdu. İranzu piyada dəstələrin
əhəmiyyətini artırmış, onları ağır silahlanmış və yüngül silahlanmış dəstələrə
bölmüşdü. Lakin daimi qoşunların olmaması və dövlətin hərbi qüvvəsinin ərazi
yığma dəstələrindən təşkili müharibələri qısamüddətli edirdi: döyüşçüləri əkin
sahələrinə qaytarmaq vacib idi. Bu amil həm də İranzunun bir sərkərdə kimi böyük
insan tələfatına gətirən irimiqyaslı döyüşlərə girişməməsinin əsas səbəbi idi. İranzu
7
əsasən sürətli reydlərdən ibarət əməliyyatlar keçirməyi və dayaq məntəqələri olan
qalalar inşa edilməsini üstün tuturdu.
Mərkəzi hakimiyyətin güclənməsi və iqtisadi inkişaf ölkə ərazisində şəhər
və qalaların sayının artmasına səbəb olurdu. Dövlətin paytaxtı İzirtu şəhəri
regionun ən iri sənət və ticarət mərkəzlərindən sayılırdı və Mannanın hərbi-inzibati
və siyasi mərkəzi idi. Hər belə yaşayış məntəqəsi çarın ayrı-ayrı vilayətlərdə dayaq
məntəqəsi olmaqla yerli hakimləri nəzarət altında saxlamağa və xarici düşmənə
qarşı mübarizə aparmağa imkan verirdi. Artıq bu dövrdə od siqnalizasiyası sistemi
yaradılmışdı: düşmənin yaxınlaşdığını görən sərhəd qalasının döyüşçüləri hündür
yerdə tonqal qalayır və ölkənin dərinliklərində olan şəhər və qalaları xəbərdar
edirdilər. Qalalarda iri ərzaq və silah anbarları yaradılmışdı.
Ölkənin hərbi və iqtisadi qüdrətinin artması İranzuya beynəlxalq siyasətə
daha fəal qarışmağa imkan verirdi. Dövlətlərarası əlaqələri qurarkən İranzu ilk
növbədə ölkəsinin maraqlarını üstün tuturdu. Assuriya dövləti ilə dostluq
münasibətləri yaradan İranzu Mannanı regionun nüfuzlu hərbi-siyasi qüvvəsinə
çevirmişdi. Öz hərbi qüvvələri və Assuriyanın müttəfiqlik köməyinə arxalanan
İranzu Urartu ilə müharibəyə başlayır. Qısa müddət ərzində onun qoşunları
əvvəllər Urartu tərəfindən zəbt edilmiş Urmiya gölündən qərbdə və şimalda
yerləşən torpaqları geri qaytarır. İranzunun əmri ilə burada sərhəd xətti boyunca
qalalar inşa olunur. Şimal-şərq istiqamətində irəliləyən Manna qoşunları Xəzər
dənizinə çatır və ona "Günəş batan dəniz" adını verirlər. Şimal istiqamətində
Manna döyüşçüləri Araz çayınadək irəliləyirlər. Qonşu dövlətlərlə toqquşmalardan
qalib çıxan İranzu dövlətinin ərazisini xeyli genişləndirir. Beləliklə, Mannanın
şimal sərhədləri Araz çayı, cənub sərhədləri Parsua vilayəti, cənub-şərq sərhədləri
Midiya vilayəti, şərq sərhədləri Xəzər dənizinə çatır.
İranzu e.ə 718-ci ildə vəfat edəndə varisinə güclü dövlət qoyub gedir.
Manna dövləti iqtisadi və mədəni cəhətdən yüksək inkişaf səviyyəsinə çatmış,
hərbi baxımdan möhtəşəm, qüdrətli dövlətə çevrilmişdi.
8
E.ə. VII əsrdən başlayaraq Azərbaycan
ərazisinə şimal tərəfdən kimmer, skit, sak
tayfaları köçməyə başlmışlar. Onlar burada
məskunlaşmış və yerli əhaliyə qaynayıb-
qarışmışlar.
Bu
zaman
Şimali
Azərbaycanda,
Araz
çayı
sahilində
massaget tayfaları yaşayırdı. E.ə.VI əsrdə
İran Əhəməni dövlətinin başçısı II Kir bu
tayfaları bu tayfaları tabe etmək məqsədi
ilə şimala yürüş edir. Massagetlər tayfa
başçıları Tomrisin (bəzi mənbələrdə -
Tomris) başçılığı ilə inadlı müqavimət
göstərirlər. E.ə. 530-cu ildə həlledici
döyüşdə II Kir məğlub edilir və öldürülür.
Azərbaycan
tarixinə
Tomris ölkənin
azadlığı
uğrunda
mübarizə
aparan
sərkərdə-qadın kimi daxil olmuşdur.
Tomris
(e.ə. VI əsr)
E.ə. VII əsrdən etibarən Şimali Qafqaz, Krım yarımadası və Qara dəniz
sahillərində yaşayan qədim türkdilli xalqlar - kimmer, skit, saklar cənuba doğru köç etməyə
başlayırlar. Onların böyük qismi Qafqaz dağlarını aşaraq Azərbaycan ərazisində
məskunlaşır.
Azərbaycanın şimal və qərb rayonlarında kimmerlər məskən salırlar. Onlardan
bizim dövrümüzədək Qımır, Qımırlı, Qəmərli, Kəmərli adları ilə tanınan kəndlər yadigar
qalmışdır.
Sak tayfaları şimal-qərb rayonlarında, həmçinin Kür və Arazın qovuşduğu yerdə
və Araz çayından Urmiya gölünün şimalınadək uzanan ərazilərdə məskunlaşırlar. Onların
məskunlaşdığı ərazilər Balasakan, yəni "sak düzü", Sakatala, yəni "sak otlağı" (indiki
Zaqatala), Sakasena, yəni "saklara bənzəyənlər" adları ilə tanınırdı.
Skit
tayfa
birlikləri
əsasən indiki Cənubi Azərbaycan ərazilərində
məskunlaşmışlar. Tədricən yerli əhali ilə qaynayıb-qarışmış tayfalar Azərbaycanı özləri üçün
vətən sanmış, əzəldən burada yaşayan əhali ilə bərabər ölkəmizdə quruculuq işləri ilə
məşğul olmuş, ərazilərimizi düşmənlərdən qorumuşlar.
9
Kimmer, sak, skit tayfa birliklərinə onlarca ayrı-ayrı tayfalar daxil idi. Bu tayfalar
arasında sak tayfa birliyinin tərkibində olan massagetlər seçilirdilər. Onlar əsasən Şimali
Azərbaycanda - Araz çayı sahilində məskunlaşmışdılar.
E.ə. V əsrdə yaşamış qədim yunan tarixçisi Herodot "Tarix" əsərində
massagetlərin təsvirinə böyük yer ayırmışdır.
Massagetlər köçəri həyat tərzi sürür, əsasən maldarlıqla məşğul idilər. Mal-qara,
süd, ət, yun, dəri məhsulları istehsal edən massagetlər qonşu xalqlarla ticarət əlaqələri qurur,
məhsullarını onlara satır, özlərində olmayan məhsulları isə onlardan alırdılar. Köçəri həyat
tərzi sürmələrinə baxmayaraq sənətkarlıq yüksək inkişaf səviyyəsinə çatmışdı. Massagetlər
ölülərini torpaq qəbirlərdə dəfn edir, axirət dünyasına, ölümdən sonrakı həyata inandıqlarına
görə mərhumun yanına qab-qacaq, silah, bəzək əşyaları qoyurdular. Ən hörmətli şəxslərin
qəbirləri üzərində kurqan ucaldılırdı. Belə kurqan qəbirlərə yüzlərcə
müxtəlif bahalı əşyalar - qızıl və gümüş qab-qacaq, daş-qaşlarla bəzədilmiş
bilərziklər, boyunbağılar, üzüklər, silahlar qoyulurdu.
Massagetlərdə hər bir həddi-büluğa çatmış kişi döyüşçü hesab olunurdu, həmçinin
qadınlar və yeniyetmələr də silah işlətməyi bacarırdılar. Massagetlərin ordusu təkcə
süvarilərdən ibarət idi.
E.ə. VI əsrin 40-cı illərində massagetlərin tayfa başçısı vəfat etmiş, onun oğlu
kiçik olduğundan müvəqqəti olaraq tayfa başçısı vəzifəsinə onun həyat yoldaşı Tomris
seçilmişdir. Massagetlərdə qadınların hüquqları kişilərin hüquqları ilə eyni olmuşdur.
İran Əhəməni dövlətinin banisi II Kir işğalçı siyasət yürüdərək qısa müddət
ərzində Aralıq dənizindən başlamış Xəzər dənizinədək əraziləri zəbt etmişdir. Yüz minlərlə
döyüşçüsü olan Əhəməni ordusunda süvarilər, piyadalar, dəvə süvari dəstələri, daşatan
qurğular da var idi. Midiya, Lidiya, Babil kimi dövrün möhtəşəm dövlətlərinin
mövcudluğuna son qoyan II Kir dünyanın hakimi olmaq fikrinə düşmüşdü. Qərbdə
rəqiblərini məğlub etdikdən sonra o, şimala - Araz çayına doğru üz tutur. Onun fikri burada
yaşayan massagetləri məğlubiyyətə uğradıb Şimali Azərbaycanı zəbt etmək idi.
II Kir massagetlərin başçısı Tomrisə məktub yollayaraq ondan tabe olmağı tələb
edir. Məktubu alan Tomris dərhal tayfanın ən müdrik və təcrübəli şəxslərindən ibarət
ağsaqqallar şurası çağırır və məktubu səsləndirir. Massagetlər ya II Kirin tələbini qəbul edib
qul olmalı, ya da onun tələbini rədd edib ağır müharibəyə hazırlaşmalı idilər. Azadlıqsevər
massagetlər ikinci yolu seçirlər - Tomris II Kirə rədd cavabı verir.
Rədd cavabı alan II Kir bərk qəzəblənir və böyük ordu ilə şimala doğru yürüşə
başlayır. Qoşunlarının başında II Kir özü dururdu, o, massagetləri qırmaq, onlann qanını
şəxsən axıtmaq istəyirdi. II Kirin orduları Arazı keçərək şimala doğru irəliləyirlər.
Massagetlərin qoşunları tədricən geri çəkilirlər. Onlar kəşfiyyatçılarından düşmənin
sayca çox üstün olması barədə məlumat almışdılar. Ona görə də massagetlər geri çəkilərək
düşməni sərhəddən uzaqlaşdırmaq, sonra kəskin zərbələrlə onun qüvvələrini zəiflətmək və
nəhayət, son zərbə ilə düşməni tam məhv etmək qərarına gəlirlər. Massagetlərin ordusu üç
hissəyə bölünür: birinci hissə Əhəməni qoşununun qarşısına çıxır və onu öz ardınca susuz,
səhralıq yerlərlə aparır. Bu hissənin başında Tomrisin oğlu dayanırdı və o, vaxtaşırı
Əhəmənilərə zərbələr vuraraq onlan sanki döyüşə səsləyir və yenidən geriyə çəkilərək
ölkənin dərinliklərinə aparırdı. Bu hissəni təqib edən II Kir elə zənn edirdi ki, onun önündə
10
bütün massaget ordusu cəmləşib. Əslində isə massagetlərin əsas qüvvələri Əhəməni
ordusunun sağında və solunda cəmləşmişdilər. Əhəməni qoşunu sərhəddən uzaqlaşdıqdan
sonra massagetlərin bu qoşunları hücuma keçərək II Kirin ərzaq və su ehtiyatlarını məhv edir,
onun öz ölkəsi ilə əlaqələrini tam kəsir.
Təhlükəni başa düşən II Kir müharibəni tezliklə bitirmək qərarına gəlir. Onun
qoşunları irəli atılır və massaget ordusunun birinci hissəsinə çatır. Döyüş zamanı massaget
döyüşçülərinin əksəriyyəti və onların başçıları - Tomrisin oğlu həlak olur. Lakin onlar
vəzifələrini yerinə yetirmişdilər: düşmən ordusu öz ölkəsindən xeyli uzaq düşmüş və
mühasirəyə alınmışdı. Oğlunu itirmək Tomris üçün nə qədər ağır olsa da, o, ordusunda ruh
düşkünlüyü yaranmaması üçün bunu biruzə verməməyə çalışır.
Massaget qoşunları II Kirin ordusunu sağdan və soldan dövrəyə alır. Geriyə
qayıtmağa çalışan II Kirin ordusu ilə massagetlərin arasında ağır döyüş baş verir.
Massagetlər torpaqlarını, vətənlərini qoruduqlarını anladıqları üçün böyük rəşadətlə
vuruşurlar. Üstəlik, onlar həlak olmuş yoldaşlarının qisasını almağa can atırlar. İşğal məqsədi
ilə Azərbaycana gəlmiş Əhəməni döyüşçüləri isə canlarını xilas edib Arazı keçməyə
çalışırlar. Sayca az, lakin mənəvi baxımdan üstün olan, qələbə ruhu ilə yaşayan massagetlər
qalib gəlirlər. Əhəməni qoşunları darmadağın edilir, II Kir öldürülür.
Döyüşdən sonra Tomris II Kirin cəsədini tapdırır və onun boynunu vurdurur.
Tomrisin əmri ilə II Kirin kəsilmiş başı qanla dolu çuvala atılır və bu zaman o, məşhur
kəlamını deyir: "Sən qan içməyə gəlirdin. Doyunca iç".
Tomris və onun döyüşçüləri böyük qurbanlar hesabına olsa da torpaqlarını
düşmən tapdağına vermirlər.
11
E.ə. IV əsrin 30-cu illərində bütün Şərqdə
yeni fateh - Makedoniyalı İsgəndər güclü ordu ilə
Əhəməni İran dövlətinə qarşı hücuma keçmiş və
bir neçə döyüşdə bu dövlətin qoşunlarını sarsıdıcı
məğlubiyyətə uğradaraq, Şərqə doğru yürüşünü
davam etdirmişdir. İsgəndər qısa müddət ərzində
Aralıq dənizinin Hind çayına qədər ərazilərini
zəbt etmişdir. Bütün Şərq hökmdarları arasında
təkcə Atropat adlı şəxs onunla dil tapa bilmişdir.
Vaxtilə
Əhəmini
qoşunları
ilə
birgə
makedoniyalılara qarşı vuruşmasına baxmayaraq,
İsgəndər onu yerli hakim kimi tanımış və onun
iran torpaqlarına, indiki Cənubi Azərbaycan
ərazisinə toxunmamışdır. Atropat öz torpaqlarını
iqtisadi və mədəni baxımdan inkişaf etdirmişdir.
E.ə. 323-cü ildə İsgəndər vəfat edəndə və onun
dövləti parçalananda Atropat öz dövləti –
Atropatenanın müstəqilliyini bəyan edir və tezliklə
Atropatena regionun ən qüdrətli dövlətinə çevrilir.
Azərbaycan tarixinə Atropat çətin tarixi
şəraitdə müstəqillik qazanmış hökmdar və
mərkəzləşmiş dövlət tərəfdarı olan siyasi xadim
kimi daxil olmuşdur.
Dostları ilə paylaş: |