STEAM - texnologiyahsida multistudiya dasurini tatbiq etish
Mashg’ulotlar uchun didaktik ta‘minot yaratish
Maktabgacha ta‘lim tashkilotlari ta‘lim-tarbiya jarayonida multimedia texnologiyasidan foydalanishni amalga oshirish uchun, avvalo, multimedia tо’g’risida asosiy tushunchalarni qarab chiqamiz. Multimedia atamasining lug’aviy ma‘nosi [multum+medium] (yoki [ingl. multi+media]) kabi ikkita sо’z yig’indisidan tashkil topgan bо’lib, multi – kо’p, media – muhit manosini anglatadi. Atama ilmiy va о’quv adabiyotlarida kо’p vositalilik, multimedia muhiti, kо’p qatlamli muhit, multimedia – bittadan kо’p bо’lgan mediadir, mahsulot tashuvchi vosita, ma‘lumot tashuvchi vosita kabi talqin qilinib kelinmoqda, xatto, ayrim adabiyotlarda hozirgacha multimedia atamasining aniq ta‘rifi mavjud emasligi ham e‘tirof etilgan. Hozirgi davrda multimedia atamasi kо’p kirrali bulib, turli xil tushunchalarni ifodalashga tatbiq etilib kelinmokda. Masalan, multimedia texnologiyasi; multimedia mahsuloti; multimedia didaktik vositasi va boshqalar shular jumlasidandir. Multimedia tushunchasining adabiyotlarda yoritilgan bir nechta ta‘rifini keltiramiz: Multimedia, deganda turli shakldagi ma‘lumotlarni qayta ishlovchi vositalar majmuasi tushuniladi.
Multimedia
о’zida tasviriy axborotni tovushli va harakatli holda (hattoki videofilm holatida) ifodalash imkoniyatidir.Maktabgacha yoshdagi bolalarga mо’ljallangan multimediali texnologiyalar joriy an‘anaviy texnologiyalarga nisbatan quyidagilar bilan farqlanadi: - bolalarning psixologik jihatlari; - bolalarning yoshi (5-7 yosh); - kompyuterli mashg’ulotning davomiyligi (15 daqiqa); - materialning bolalarga mosligi (multimedia shaklida); - material
2
Can be seen from outer space
yondashuv quyidagicha kechadi: birinchidan, maktabgacha ta‘lim tashkiloti tarbiyalanuvchisining о’rganiladigan materialni о’zlashtirishini qulay qilish va osonlashtirish maqsadida material bir-biri bilan bog’liq qismlarga, bо’laklarga ajratiladi; ikkinchidan, ta‘limdan mо’ljallangan natija olish uchun amallar ketma-ket bajarilishi va loyihalashtirilgan ishlar oxiriga yetkazilishi kо’zda tutiladi.
3
Located n Queensland, AUi
mashg’ulot samaradorligi oshadi. Maktabgacha yosh davrida bolaning muloqotga bо’lgan ehtiyojini qondirish va har tomonlama rivojlantirishda multimedialardan foydalanish maqsadga muvofiqdir. STEAM texnologiyasida animatsiya studiyasini yaratish uchun bugungi kunda odatiy bо’lgan texnik vositalar kerak bо’ladi.
bu maxsus texnologiya bо’lib, dasturiy va texnik moddiy ta‘minot asosida kompyuterda bir vaqtning Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun yaratilgan multimediali kompyuter texnologiyasi variantida texnologik Bola miyasiga bunday multimediaviy ta‘sir natijasida uning о’zlashtirishi yaxshilanib
Shu bilan birga bolalar bilan multfilmlar yaratishda ma‘lum shart-sharoitlarni hisobga olish, alohida vaqt ajratish, tо’garak faoliyatlarini yо’lga qо’yish, ota-onalar bilan ham reja asosida ishlarni tashkil etish va tarbiyachilarning media savodxonligi talab etiladi. Animatsiya kattalar va bolalar manfaatlarini, faol harakatlarini iloji boricha yaqinlashtiradi, ijodiy muhitni yaratadi. Bolalar rassomlar, ssenariy mualliflari, rejissyorlar, aktyorlar, operatorlar bо’lishadi, bir-birlari bilan kichik muzokaralar, bevosita muloqot olib borishadi, о’z harakatlarini muvofiqlashtirishni va umumiy natijaga erishishni о’rganadilar. Bu jarayonda bolalar ijodkorligini muvaffaqiyatli rivojlantirishda tarbiyachilarning ota-onalarni ham jalb etish samarali natijani beradi. Bolalar maktabgacha ta‘lim tashkilotlarida oddiy mashg’ulotlarga qiziqishmaydi. Animatsiya yordamida bolalarni о’quv va ijodiy faoliyatga oson jalb qilish mumkin. Animatsiyada ijodiy fikrlash erkinligi, eng muhimi, ota-onalarning bolalarni har tomonlama rivojlanishida qо’shimcha ta‘lim xizmatlari yaratiladi. Bolalar asosan tasviriy faoliyatga qiziqishadi va turli xil san‘at turlari orqali ijodiy g’oyalarini shakllantiradilar, ijodiy jarayonda faollik kо’rsatadilar. Maktabgacha yoshdagi bolalar о’z tengdoshlari, kattalar bilan birgalikda ijodiy hamkorlik qilish imkoniyatiga ega bо’ladilar, ularning axborot kommunikatsiya texnologiyalari bilish darajasi, foydalanish samaradorligi oshadi.
STEAM EDUCATION
STEAM Education oʻ sib borayotgan taʼ lim fanlari tarmogʻ ini, biznes va jamiyatni bogʻ lash uchun foydalaniladigan asosni taʼ minlaydi, bunda fuqarolar ishtirok etadigan, global masʼ uliyatli, voqelikka asoslangan dasturlarni yaratish mumkin. Ushbu yondoshuv samarasi o’laroq olingan bilim o'z tajribalari va ta'lim, ixtiro, tadbirkorlik va hayotga ta'siri haqida yangi va chuqurroq yo'llar bilan o'ylashga majbur qiladi. Steam ta’limi o’zi nimani anglatadi? Ushbu savolga javob quyidagicha ta’limni integratsiyalashgan holda olib borish yani barcha sohalarni ta’lim ,fan va texnologiyani va ishlab chiqaish, bizness sohalari aloqasini etirof etgan holda, muhokama va tanqidiy fikrlash qobilyatlarini o’rganadigan tizimdir . Jahondagi ta’lim bo’yicha ekspertlarning ta’kidlashicha , STEAM ta’limi o’quvchilarda quyidagi qobiliyatlarni rivojlantirishga yordam beradi.