1.2 Asarning xorijiy tadqiqotchilar tomonidan tadqiq etilish
II. ZUBDATU-T-TAVORIX ASARINING TADQIQOTLARDA AMALIY HAMDA NAZARIY AHAMIYATI 2.1 Zubdat ut-tavorix asarining yozilish tarixi va o’rganilishi, manbaviy ahamiyati
2.2 Asarning tarkibiy tuzilishi va yondosh manbalar bilan qiyoslanishi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. O‘zbekiston mustaqillikni qo‘lga kiritib, jamiyat va ijtimoiy hayotning barcha sohalari, ayniqsa birinchi navbatda mustaqillik mafkurasi asosida Sharqona va umumbashariy qadriyatlarga tayangan milliy tarbiya tizimini vujudga keltirishi asosiy vazifaga aylandi. Uni milliy davlatchiligini manfaatlariga hamohang, mos va xos tarzda hal qilish bugungi kunning, jumladan ma’naviyat tizimining bosh yo‘nalishini belgilaydi. Milliy ma’naviyat tizimi esa asriy sayqallangan tarix sinovidan o‘tgan xalqimizning manaviy-ma’rifiy va milliy qadriyatlariga tayanadi. Milliy davlatchiligimizning vujudga kelishi sho‘ro mustamlakachiligi davrida toptalgan tariximiz, tilimiz, dinimiz va milliy qadriyatlarimizni bugungi ijtimoiy-marifiy muammolarimizni ijobiy hal qilishga keng yo‘l ochdi. Natijada bugungi avlod bu manaviy-ma’rifiy va milliy qadriyatlarimizdan to‘la bahramand bo‘lish, o‘zligini anglash, o‘tmishdagi buyuk tarixiy shaxslarimiz, mutafakkirlarimiz, alloma va manaviyat daholarimiz merosidan tarix haqiqati, xolislik mezonida manaviy komil inson bo‘lib ulg‘ayishdek ilohiy inomga ega bo‘ldi. Prezidentimiz, Sh. Mirziyoyev ta’kidlashicha, “O‘zbekistonning eng yangi tarixi va biz erishgan olamshumul yutuqlar mard va matonatli xalqimiz har qanday qiyinchilik, to‘siq va sinovlarni o‘z kuchi va irodasi bilan engib o‘tishga qodir, deb baralla aytishga to‘la asos beradi. Biz ajdodlarimizning yorqin xotirasini asrab-avaylab, qalbimizda, yuragimizda abadiy saqlaymiz. Bukilmas iroda, fidoyilik va jasorat namunasini amalda namoyon etib, o‘z hayotini aziz Vatanimizning har tomonlama ravnaq topishiga bag‘ishlagan ustoz va murabbiylarimiz, zamondoshlarimiz bilan biz cheksiz faxrlanamiz”1.
Ajdodlarimiz tafakkuri natijasi bo‘lgan tarixiy manbalar kelajagi buyuk davlat yaratishda tayanch omillardandir. Uning Ozod va Obod Vatan hamda qudratli davlat yaratishdagi siyosiy-manaviy ahamiyatini to‘la anglagan O‘zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti I.A.Karimov quyidagicha fikrni bildirgan edi: "Sarchashmalari buyuk ajdodlarimizning tafakkuri va muddaolaridan boshlanadigan xalqimizning boy manaviy qadriyatlari iqtisodiy o‘zgarishlarimizning mustahkam poydevori bo‘lib xizmat qiladi. Demak, bizning vazifamiz avvalambor, mana shu manaviyatimiz sarchashmalarini va bobokalonlarimizning boy ananalarini davom ettirishdir degan edi"1. Ana shunday tafakkur egalaridan biri Muhammad Rizo Ogahiydir. Ogahiy (taxallusi; to‘liq ism-sharifi Muhammadrizo Erniyozbek o‘g‘li) (1809.17.12, Xiva yaqinidagi Qiyot qishlog‘i - 1874.14.12) - Shoir, tarixchi, tarjimon. Mirob oilasida tug‘ilgan. Xiva madrasalarida tahsil ko‘rgan. Arab, fors, turk tillarini puxta egallagan. Xorazmning mashhur Shoir va olimlari, adabiyot muxlislarining suhbatlarida ishtirok etgan. Sharq klassiklari asarlari, ayniqsa, Navoiy ijodini qunt bilan o‘rgangan.Mutafakkir Ogahiydan mazmunan boy, ma’naviy chuqur, xalqchil madaniy meros qoldi. 1829 yilda amakisi va ustozi Munis vafot etgach, Xiva xoni Olloqulixon (1825-42) Ogahiyni Munisning o‘rniga mirob etib tayinlagan. Shu davrdan e’tiboran Ogahiy xalq hayoti va saroy ishlari bilan shug‘ullangan. Qizg‘in ijtimoiy-siyosiy mehnat bilan mashg‘ul bir paytda otdan yiqilib, oyog‘i «shakarlang» (shol) bo‘lib qolgan (1845). 1857 yildan miroblik vazifasidan iste’fo bergan. Umrining oxirigacha moddiy muhtoj, g‘amgin, kasalmand ahvolda kun kechirgan.