OLIY VA O'RTA MAXSUS TA'LIM VAZIRLIGI JIZZAX DAVLAT POLITEXNIKA INSTITUTI GURUX: Bx va u-532-22 TALABA: Tangirova Gulmira Asqar qizi MILLIY VA UMUMINSONIY QADRIYATLAR DIALEKTIKASI REJA: 1. Qadriyatlarni falsafiy tushunish. 2. Milliy va umuminsoniy qadriyatlar mushtarakligini taminlash yo’llari. 3. Milliylikka asoslangan baynalmilal tarbiya - milliy va umuminsoniy qadriyatlar mushtarakligini taminlashning muhim sharti. 4. Foydalanilgan adabiyotlar QADRIYATLARNI FALSAFIY TUSHUNISH Milliy va umuminsoniy qadriyatlar mushtarakligini ta‟minlash, uning tarbiyaviy imkoniyatlarini kengaytirish yo’llari haqida fikr-mulohaza yuritishdan avval, “qadriyatlar” tushunchasining mazmuni, ushbu tushunchada o’z ifodasini topgan obyektiv voqelikning o’ziga xos xususiyatlari haqida to’xtalib o’tish maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz. Avvalo, ta’kidlash joizki, mamlakatimiz davlat mustaqilligiga erishishi bilan O’zbekistonda qadriyatlar muammolarini o’rganish yildan-yilga avj olib bormoqda. Aniqroq qilib aytganimizda, qadriyatlar falsafasi shakllanmoqda.
Lekin keyingi yillarda chop etilgan ilmiy-falsafiy, xususan, ilmiy-publitsiñtik adabiyotlarda “qadriyatlar” iborasini juda keng ma‟noda ishlatish, hatto uni “madaniyat”, “ma‟naviyat” tushunchalariga tenglashtirish, ba‟zi hollarda esa “qadriyatlar” va “an‟analar” iboralarini bir o’ringa, bir qatorga qo’yish, tenglashtirish holatlari sodir bo’lmoqda. Shuningdek, ba‟zi birovlar “qadriyatlar” tushuncha-siíi “moddiy-tabiiy boyliklar” kategoriyasiga òyenglashtir-moqdalar. Yana boshqa birovlar esa qadriyatlarni moddiy va ma‟naviy qadriyatlarga ajratmoqdalar.
Bunday boshboshdoqliklarning âujudga kelishi “qadriyat-lar” tushunchasining ìazmuni va mohiyati, shakli va ko’rinish-lari, tarbiyaviy ta‟sirini tahlil qilishda hali ishonchli metodologik asos hozirgacha yaratilmaganligidan dalolat beradi. qadriyatlarning madaniy meros bilan o’zaro aloqadorlik mexanizmi va uning tarbiyaviy imkoniyatlarini tiniqroq tasavvur etmoq uchun ushbu ijtimoiy-madaniy voqeani o’rganishga faqat sotsiologik yoki fenomenologik yondashuvning o’zi kifoya qilmaydi. Ushbu murakkab ijtimoiy-madaniy voqeani tahlil etishda kulturologik yondashuvga asoslanishi-miz ñamarali natija beradi deb hisoblaymiz.
Kulturologik yondashuvga asoslanib, “qadriyatlar” tushunchasining ìazmuni va mohiyatini, uning tarbiyaviy imkoniyatlarini kengroq tadqiq etsa bo’ladi. Ayniqsa madaniyat-manaviyat-qadriyatlar” kontekstining òahlil qilinishi qadriyatlar xususida fundamental tasavvurlar hosil qiladi.
Madaniyat falsafiy mushohada obyekti sifatida 2-3 ming yildan buyon o’rganilib kelinmoqda. Xuddi shuning uchun ham hozirgacha madaniyatga 200 dan ortiq turlicha ta’rif berilgan. Bizning fikrimizcha, qadimda madaniyat deganda inson bilan tabiat orasidagi aloqadorlik, insonni tabiatni o’zgartirish ya‟ni “ikkinchi tabiat”, “sun‟iy muhit” yaratish borasidagi malakasi, mahorati tushunilgan bo’lsa, bizning zamonamizda madaniyat deganda insonning kundalik amaliy faoliyati tufayli yaratilgan barcha moddiy va ma‟naviy boyliklari tushuniladi. Xullas, qayerda inson mavjud bo’lsa, qayerda u faoliyat ko’rsatsa, qayerda odamlar biri-ikkinchisi bilan muloqotda bo’lsa, o’sha yerda madaniyat sodir bo’ladi.
Madaniyat deganda faqat odamlarning savodxonligi yoki savodsizligini tugatish tushunilmaydi. Balki kishilarning ìyehnat qilishi, o’qishi, yashashi, ishlashi, maishiy turmushi, bir ibora bilan aytganda, turmush tarzining barcha jabhalaridagi faoliyatining holati, darajasi tushuniladi. Xuddi shuning uchun ham madaniyat inson ongi va faoliyatining ûzaro aloqadorligi darajasini ham ifodalaydi. Insonning kunda-lik amaliy faoliyati moddiy va ma‟naviy sohàlarda sodir bo’lgani uchun madaniyat ham shartli ravishda moddiy va ma‟naviy madaniyatga bo’linadi.
Moddiy madaniyat moddiy ishlab chiqarish sohàsida mehnat qilayotgan kishilar faoliyatini xarakterlasa, ma‟naviy madaniyat odamlarni ma‟naviy ishlab chiqarish borasidagi faoliyatini ifodalaydi. Lekin shuni alohida ta‟kidlash zarurki, har qanday moddiy madaniyatda ma‟naviy madaniyatni, har qanday ma’naviy madaniyatda moddiy madaniyatning òa‟siri bo’ladi. Boshqacha aytganimizda. moddiy va ma‟naviy madaniyat biri-ikkinchisiñiz yashay olmaydi, biri-ikkinchisi bilan dia-lektik aloqadorlikda namoyon bo’ladi.
Ma‟naviy madaniyatning ìag’zini (yadrosini) qadriyatlar tashkil etadi. qadriyat allaqanday hodisa, voqea yoki narsaning o’ziga xos xususiyati yoki xossasi emas, balki uning mohiyati, o’z navbatida, borliqning u yoki bu obyektining yashashi, mavjud bo’lib turishi uchun tom ma‟nodagi zaruriy shartidir. qadri-yatlar inson bisotida turli-tuman ehtiyojlarning va his-tuyg’ularning mavjudligidan dalolat beradi, atrofida sodir bo’layotgan voqealarni, hodisalarni turlicha baholashlari uchun zamin yaratadi.
Chunonchi, birovlar uchun o’ta qadrli, o’ta muhim ahamiyatga ega bo’lgan u yoki bu hodisa boshqa birovlar uchun qadrsiz, sariq chaqalik ahamiyatsiz bo’lishi mumkin. Xuddi shuning uchun ham qadriyatlarni oddiy qilib ijobiy yoki salbiy (ahamiyatsiz, ahamiyati kamroq, qadr-qimmati sezilmaydigan), absolyut va nisbiy, obyektiv va subyektiv qadriyatlarga bo’lish mumkin. Mazmuniga qarab mantiqiy, etik, estetik va narsalar qadriyatlariga bo’lish mumkin. O’z navbatida, xayrli, foydali va zaruriy qadriyatlarga ajratish mumkin. Shuningdek, qadriyat-larni: haqiqatni, ezgulikni, go’zallikni ulug’lovchi qadriyat-larga ajratish mumkin.
Har qanday qadriyat ham inson ongi va faoliyatining mah-sulidir. Boshqacha aytganimizda, har qanday qadriyat odamlar tomonidan, ya‟ni odamlarning ajdodlari tomonidan yaratiladi, boshqa avlodlari tomonidan o’zlashtiriladi, kishilarning ongi va shuuriga singib, amaliy faoliyatiga qudratli stimul beradi, katta ijtimoiy kuchga aylanadi. Qadriyatlar jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy-ma’naviy taraqqiyotining mahsulidir, shuning uchun ham qadri-yatlarda zamonning ruhi, imkoniyatlari, o’sha zamonda yashagan odamlarning orzu-umidlari, istaklari, talab va ehtiyojlari o’z ifodasini topadi. Zamonlar o’tishi bilan qadriyatlarning mazmuni va ma‟nosi o’zgarib boradi. Xuddi shuning uchun ham qadriyatlarning tarbiyaviy ahamiyatiga baho berganda konkret tarixiy shart-sharoitlarni doimo nazarda tutmoq zarur. Qadriyatlar insonning orzulari-istaklari, niyatlari-umidlari, bir so’z bilan aytganda, ideal sifatida namoyon bo’ladi. Xuddi shuning uchun ham, buyuk nemis faylasuflari V. Vindelband, G.Rikkertlar òa‟kidlaganidek, qadriyatlar hech qachon obyektga ham, subyektga ham bog’liq bo’lmagan mustaqil olamni vujudga keltiradi.
Sharqning buyuk allomasi Abu Rayhon Beruniyning e‟tirof etishicha, qadriyatlar - borliqning nomoddiy holati bo’lib, odamlarning turmush-tarzi, ehtiyojlari, manfaatlari, orzulari va umid-lari bilan bevosita bog’liq bo’ladi. Masalan, odamlar turmush tarzidagi hamkorlik, kishilarning dushmanga qarshi birlashib kurash zaruriyatidan kelib chiqqan. Abu Ali ibn Sino fikriga ko’ra, qadriyat haqida gap ketsa, eng avvalo, insonning qadrqimmati haqida fikr yuritmoq darkor. Uning tushutirishicha, insonning Qadri boshqalar bilan qilgan hamkorligi, yaxshi insoniy fazilatlarga intilishi, donoligi, boshqalarga qilgan yaxshiligi bilan o’lchanmog’i darkor. Musulmon Sharqi mamlakatlarida keng tarqalgan diniy-falsafiy ta‟limot tasavvuf namoyondalari ham, qadriyatlar deganda insonning qadr-qimmati, uning ruhiy-ma‟naviy yetuk-ligiga qarab belgilanmog’i lozimligini qayta-qayta takrorladilar. Xususan, tasavvufning eng yirik oqimlaridan biri kubraviyada ta‟kidlanishicha, insonning ruhiy-ma‟naviy yetukligini ifodalovchi asosiy mezonlar: tavba, zuhd, tavakkul, qanoat, uzlat, tavajjuh, sabr, muroqaba, zikr, rizo hisoblansa, tasavvufning boshqa bir oqimi naqshbandiyada qayd etilishicha, insonning ruhiy-ma‟naviy kamolatini ifodalovchi mezonlar xush dar dam, nazar bir qadam, safar dar vatan, xilvat dar anjuman, yodkard, bozgasht, nigohdosht, vuqufi adadiy, vuqufi zamoniy, vuqufi qalbiy hisoblanadi.
Milliy qadriyatlar o’sha mil-latga mansub har bir kishi tomonidan yaratilgan, insoniylik, odamiylikka xos fazilatlar, xislatlar, xosiyatlarni milliy-madaniy meros xazinasiga qo’shgan hissasini ifodalovchi buyuk ko’rsatkichdir. Milliy qadriyatlar, shubhasiz, millatning ravnaqi yoki inqirozi bilan bevosita bog’liq bo’ladi.
Boshqacha aytganimizda, milliy qadriyatlar millatning o’tmishi va buguni bilan bog’liq. Shuning uchun ham “milliy qadriyatlar millat rivojlanishi bilan rivojlanadi, inqirozga uchrashi bilan qadrsizlanadi. Shuning uchun ham millat o’zining qadriyatlari-ni vujudga keltirib, ularning ÿngi-yangi qirralarini va jihatlarini sayqallashtirib, taraqqiyot jarayonida takomil-lashtirib turishi ma‟nosida o’z qadriyatlarining haqiqiy egasi, makon va zamondagi ilgarilanma harakatdan iborat o’zgarishlar jarayonida ularni o’tmishdan kelajakka tomon yetkazib boradigan eng asosiy obyektdir”.
Milliy qadriyatlar millat yaratgan madaniy-ma‟naviy merosni, xususan millat kishilariga xos barcha insoniy fazilatlar, xislatlarni o’tmishdan bugunga yetkazadi. Xuddi shuning uchun ham milliy qadriyatlarni asrab-avaylashga har bir millatning o’zi mas‟uldir. Har qanday sharoitda ham, chunonchi biron millat ozod, farovon bo’lganida ham, qullik, tobelik iskanjasiga tushib qolganda ham, unda milliy qadriyatlarni saqlab qolishi uchun ichki imkoniyat mavjud bo’ladi. Milliy qadriyatlar kishilar tarixiy birligini ta‟min-laydigan etnik makonda shakllanadi va turli-tuman shakllarda namoyon bo’ladi. Kishilarning ongi va faoliyatiga o’z ta‟sirini o’tkazadi. Odamlarning kundalik turmush tarzida, ularning moddiy va ma‟naviy ehtiyojlarida, manfaatlarida qiziqish-larida yaqqol ko’zga tashlanadi. Shuningdek, milliy qadriyatlar bir joyda qotib qolmaydi, tarixiy taraqqiyot jarayonida o’zga-rib, takomillashib boradi. Yangicha mazmun va yangicha shaklga kiradi. Milliy qadriyatlar o’tmishdan bugunga tomon harakatda bo’lgan jarayondir. Shuning uchun ham milliy qadriyatlar ajdodlardan avlodlarga o’tib to’radi.