Lecture 13
A. Astronom Aristarxos
Samoslu astronom və riyaziyyatçı Aristarxos (t.“-310”-t.“-230”) çalışma
həyatının böyük hissəsini Aleksandriyada keçirmiş, bir sıra astronomik
ölçmələr aparmış, Kainatın deyilənlərdən qat-qat böyük olduğunu
söyləmişdi. Aristarxos Aristotel Liseum`unun direktoru Straton`un tələbəsi
olub, lakin onun Liseum`da olub-olmaması məlum deyil. Aristarxos`un
əsərləri itmiş, yalnız biri- “Günəş və Ayın ölçüləri və məsafələri” adlı əsər
qalmışdır. Burada həndəsi teoremlər isbat etməklə Günəş və Ayın ölçüləri,
onların yerdən olan məsafələrini müəyyən etməyə və ya müqayisə etməyə
çalışmışdı. Bu ölçü və məsafələr, təbii ki, indi məlum olanlardan qat-qat
daha böyükdür. Aristarxosa görə, məsələn, Günəşin Yerdən olan məsafəsi
Ayın Yerdən olan məsafəsindən cəmi 18-20 dəfə böyükdür, həmçinin
Günəşin diametri Ayın diametrindən cəmi 18-20 dəfə böyükdür. Və ya
Günəşin diametri Yerin diametrindən (19/3) – (43/6) dəfə, Yerin
diametrinin Ayın diametrinə nisbəti 57:20-i kimidir. Aristarx Günəşin
Yerdən nə qədər böyük həcmə malik olduğunu da qiymətləndirmişdi
(6859/27 ilə 79507:216 arasında). Bunları Astronomiya tarixində müəyyən
səma cisimlərinin ölçüləri və aralarındakı məsafə haqqında müşahidəyə
əsaslanan ilk ciddi nəticə saymaq mümkündür.
Aristarxos heliosentrik sistemdən danışmış, Yerin Günəş ətrafında mərkəzi
Günəş olan çevrə boyu dövr etdiyini bəyan etmiş, tərpənməz ulduzlar
sferasının da mərkəzi Günəşdir demiş, Günəşin hərəkətinin aldadıcı
olduğunu və Yerin öz oxu ətrafında fırlandığını irəli sürmüşdü. Bu barədə
onun yaşca kiçik olan həmkarı Arximed, həmçinin Plutarx və digər qədim
alim və mütəfəkkirlər xəbər verir. Aristarxos ulduzların çox-çox uzaqda
olduğunu obrazlı dillə ifadə edir: Yerin ulduzlardan olan məsafəsi Yerin
Günəş ətrafında dövr etmə orbitindən qeyri-adi dərəcədə, “sferanın mərkəz
nöqtəsinin sferanın səthinə olan nisbəti” dərəcədə böyükdür... Arximedesin
“Qum sayan” əsərində (“-216”) verilən çox maraqlı bu məlumat həm də
ibrətamizdir. Yerin Günəş ətrafında dövr etməsi fikrinə qarşı çıxanlar adətən
“əgər Yer Günəş ətrafında dövr etsəydi “ulduz parallaksı” baş verərdi,
amma heç kim parallaksı müşahidə etməyib” fikrinə əsaslanırdılar.
Şəkil
Yerin Günəş ətrafında dövretmə orbitinin iki diametral əks nöqtəsindən (biri
o birindən 6 ay fərqli) Yerə nisbətən yaxın olan eyni ulduza baxanda, kiçik
də olsa, müəyyən yerdəyişmə müşahidə olunmalı, müəyyən bucaq fərqi
alınmalıdır – buna ulduz parallaksı deyilir. Aristarxus ulduzlara qədər olan
məsafənin Yerin Günəş ərtafında orbitinə nisbətən qeyri-adi dərəcədə böyük
olduğunu deməklə ulduz parallaksı adlandırılan hadisənin niyə gözlə
müşahidə olunmamasına cavab verir. Lakin, Yerin dünyanın canı, mərkəzi
olması inancı çox böyük (qalib gələcək dərəcədə böyük) idi. Onu da qeyd
edək ki, parallaks hadisəsi ancaq teleskoplar kifayət qədər inkişaf etdikdən
sonra, 19-cu əsrdə müşahidə oluna bildi.
B. Perqe`li Apollonius
Riyaziyyatçı və astronom Perqe`li (Antalya yanı, Türkiye) Apollonius (?“-
262”-“-190”) uzun müddət Aleksandriyada Evklidin tələbələrindən
öyrənmiş, elmi güc qazanmışdı (3-cü və 4-cü Ptolomeylər dövründə);
Evklid ona dərs verib deyənlər də var. Onun konik kəsiklər üzrə işi
(“Koniks haqqında kitabı” – bu günə gəlib çatmış yeganə əsəri) riyaziyyat
və astronomiyanın inkişafında böyük rol oynamışdır. Elllips, parabola və
hiperbola terminlərini də o daxil edib.
Şəkil və qısa izah
8-cildlik bu əsər onu artıq öz zamanında məşhurlaşdırmış, ona “Böyük
həndəsəçi” ünvanını qazandırmışdı (bu əsərin ilk 4-ü yunanca, sonrakı 3-ü
ərəbcə qalmış, 8-ci qalmamışdır. Onu İbn əl-Heysəm öz bildiyi kimi bərpa
etmişdir!). Apollonius bu əsərini çox böyük ehtimalla Aleksandriyada
yazmış, onu (ilk 3 cildini) Efes`də dərs aldığı ilk müəlimi olan Perqamonlu
Eudemus`a həsr etmiş və öz oğlu (onun adı da Apollonius olub!) vasitəsilə
Eudemusa göndərmişdi. Eudemus vaxtilə ona Aleksandriyaya getməyi
məsləhət görübmüş. Sonrakı cildləri isə (Eudemus`un ölümündən sonra)
yenə Perqamona, Attalus`a göndərmişdi; bu, tələbə dostu, Eudemusun
tələbəsi Attalus, ya Perqamon hökmdarı 1-ci Attalus (“-241”-“-197”) idi?!
Apollonius`un riyazi metodları da orijinaldır, uzunömürlüdür, sanki gələcək
zamanın riyaziyyatına aiddir. Onun astronomiyaya aid əsərləri olmuşdur.
Planetlərin sanki geriyə (retroqrad) hərəkətlərini episikl, deferent və
ekssentrik adlanan çevrələr vasitəsilə izah edən nəzəriyyənin müəllifidir.
C. Hipparxos
Məşhur astronom və riyaziyyatçı Nikaea`lı (Kiçik Asiya şimal sahillərində,
Marmara dənizi yaxınlığı, indiki İznik) Hipparxos (t.[-190]-t.[-120]) antik
dünyanın ən böyük astronomu sayılır. O, əsasən Rodos (Rhodes) adasında
yaşamış, orada uzun müddətli astronomik müşahidələr aparmışdı. Onun
Aleksandriya məktəbi ilə əlaqəsi vardı; elmi baxımdan bu şübhə doğurmur,
Hipparxos yazılarında Aleksandriya alimləri ilə, o cümlədən Eratosfenlə
mübahisə edir. Lakin onun Aleksandriyaya gəlməsi haqqında məlumat
yoxdur (Strabon onun Aleksandriya kitabxanasından istifadə etdiyini deyir).
Hipparxos Babil astronomik hesablamalar və öngörmə dəqiqliyini
mənimsəmiş, onu yunan nəzəri-həndəsi yanaşması ilə sintez etmiş, zəngin
ulduzlar cədvəli/kataloqu (təqribən 850 ulduzun səma koordinatları) tərtib
etmişdi.
Hipparxos`un astronomiyaya aid kəşfləri haqqında əsas məlumat
Ptolomey`in “Almagest”indədir; Ptolomey bu kitabda Hipparxos`u çox
yüksək qiymətləndirmişdir (Prolomey kitabdakı əsas ideya və metodlara
görə Hipparxos`a borcludur). Kilikiyalı (Soli`li – indiki Mersin ətrafı) şair
Aratos Evdoksun geosentrik sistem və bürclər barədə astronomik
görüşlərinə əsaslanaraq populyar astronomik poema yazmış, Hipparxos isə
Aratos`un poemasına şərhlər yazmış və bu, Hipparxos`un bu günə gəlib
çatmış yeganə əsəridir. Aratos “-4”-cü əsrin əvvəllərində doğulmuş və
əsasən “-3”-cü əsrin birinci yarısında yaşayıb-yaratmışdır. “Fenomena”
(“Görüntülər/Hadisələr”) adlı poemasının birinci hissəsi Evdoks`un eyniadlı
əsərinin şeirə çevrilmiş şəklidir (bu çevirmə dəqiqliyi ilə seçilmirmiş,
Hipparxos onu tənqid etmişdi). Fenomena”nın ikinci hissəsi isə hava
haqqında məlumatlar və öngörmələrə həsr olunmuş, Aristotelin
“Meteorologica” və bəzi digər əsərlər əsasında yazılmışdır. Aratos`un bu
poeması yunan və latın dünyasında çox populyar olmuş, məktəblərdə
oxudulmuş, sonralar ərəbcəyə də tərcümə olunmuşdu (əl-Məmun
zamanında).
Ptolomeyin ulduzlar kataloqu Hipparx kataloquna çox yaxındır (Hipparxın
öyrəndiyi ulduzlara təqribən 170 ulduz əlavə etmişdi), bəzi tədqiqatçılar
Ptolomeyin bu sahədə Hipparxı sadəcə təkrar etdiyini irəli sürür, hətta
Ptolomeyin müşahidə aparmadığını, öz cədvəlini Aristarxos cədvəld’n sadə
sürüşmə yolu ilə aldığını, cinayət işlətdiyini iddia edirlər (R. Newton).
Hipparxos sferik həndəsəni və triqonometriyanı (vətərlərin ölçülməsi
şəklində) inkişaf etdirmiş və onu astronomiyaya tətbiq etmişdi (bunu
təqribən 70-140-cı illər arasında yaşamış riyaziyyatçı və astronom
Aleksandriyalı Menelaus`a aid edənlər də var, məsələ tam aydın deyil).
Amma, digər tərəfdən, Babilistan astronomlarının daha əvvəl və Aristarxos
zamanında vətərlər cədvəli düzəltdikləri və işlətdikləri məlumdur.
Hipparxos Kainatın episiklik nəzəriyyəsini qurmuşdu. Bu nəzəriyyə sonralar
onu sistemləşdirib kitab halına salan astronom və çoğrafiyaçı Ptolomeyin
şərəfinə Ptolomey sistemi adlandırıldı. Hipparxos, səma qütbünün-
polyusunun yavaş-yavaş dəyişdiyini tapmış, müəyyən ulduzların səma
koordinatlarının zaman keçdikcə dəyişdiyini aşkar etmişdi. Hipparxos 135-
ci ildə özü və “-280”-ci ildə (145 il əvvəl!) Aristarx tərəfindən müşahidə
edilmiş iki yay günbərabərliyi arasında keçən vaxtı müqayisə etməklə tropik
ilin uzunluğunu 365. 2467 olaraq müəyyən etmişdi (bu, əvvəlki 365.25-lə
və çağdaş 365.24219-la müqayisədə çox gözəl nəticə sayılmalıdır).
Hipparxos beləliklə Kallippusun 76 il dövrlü Ay təqvimini daha dəqiq şəklə
salmışdı (Babilistan astronomlarıda bu dəqiqliyi əldə etmişdilər – Pannekuk,
səh. 137). O, həmçinin Günəş, Ay və Marsın hərəkət qanunlarını
(qaydalarını?!) öyrənmiş, Günəş tutulmasını araşdırmış, Günəş və Ayın
ölçülərini və Yerdən olan məsafələrini Aristarxusa nisbətən həqiqətə daha
yaxın olaraq müəyyən edə bilmişdi. Hipparxos yunanlara arasında çevrə
uzunluğunun 360°, bir dərəcənin 60 dəqiqə olması kimi bucaq ölçülərini ilk
tətbiq edənlərdən biri sayılır (Babilistandan mənimsəyərək).
Hipparxos yaz günbərabərliyi nöqtəsinin geriləməsini, yəni presesiya
fenomenini kəşf etmişdi (bu, onun ən ciddi uğurlarından biri və ya birincisi
sayılır). Bu geriləməni Babil astronomları da müşahidə etmişdilər, bu fakt
Hipparxosa bu yolla da çata bilərdi, lakin dəqiq qanunauyğunluğun kəşfi,
görünür ki, Hipparxosa məxsusdur. Bu geriqalmanı Hipparxos 100 ildə
təqribən 1°(və ya ildə 36´´) olaraq müəyyən edibmiş - Ptolomey belə yazır;
əslində isə bu geriqalma xeyli azdır, ildə 14´´-dir. Ptolomey Hipparxos`un
dörd mövsüm bərabərsizliyini də hesabladığını (Kallippus`dan daha dəqiq)
deyir. Hipparxos`un astrolyab cihazı ilə (stereoqrafik proyeksiyaya
əsaslanan) yaxşı tanış olduğu güman olunur (?).
Hipparxos ulduzları parlaqlığa görə 6 sinfə bölmüşdü (ən parlaq olan 1-dən
parlaqlığın get-gedə azalaraq ən aşağı olduğu 6-ya qədər), bu bölgünün
əsası bu gün də qüvvədədir! (İndi teleskoplarla müşahidə nəticəsində
parlaqlıq dərəcələri daha geniş şkala ilə ölçülür, az parlaqlar 6-dan xeyli
böyük rəqəmlərlə, çox parlaq olanlar (o cümlədən, Günəş, Ay, Venera,
Yupiter) mənfi ədədlərlə ölçülür, həmçinin lçülər dəqiq aparıldığı üçün kəsr
ədədlər də işlənilir.
Hipparxos coğrafiyaçı idi. O, öz coğrafiyasında Eratosfeni coğrafiyasını
tənqid edirdi (məsələn, düzgün coğrafi koordinatlar yalnız səma
koordinatları vasitəsilə müəyyən edilə bilər). Yunanca meyl (Günəş
şüalarının yerə düşmə bucağını nəzərdə tutulur) mənasını verən “klimatos”
(iqlim) sözünü Hipparxus daxil etmişdir. O, ekvatordan hər iki tərəfə doğru
beş iqlim zonasını da daxil etmişdi (sonralar bu say doqquza çıxarıldı). Bu
son iki nəticəni Eratosfenə də aid edirlər...
D. Roma dövründə elm
Roma dövrü fəlsəfəsi haqqında bir qədər söhbət açmışıq. Siseron/Cicero (-
106, -43) Platon fəlsəfəsini öyrəndi (Zevs danışsa, Platon/Platon
dialoqlarındakı kimi danışardı). Yunan fəlsəfəsini Romaya daxil edən,
latıncada fəlsəfi terminləri düzəldən məhz Siseron idi. Fəlsəfədə orijinal
sistem yaratmadı, akademiya, Epikur və Stoa ideyalarını yaydı. Siseron
böyük natiq və dilçi olmaqla fəlsəfi əsərləri, respublikaçı ideyaları (Amerika
və Fransız inqilabları!), yazı üslubu və nitqləri latın dilinin ən gözəl
nümunələri kimi böyük təsir gücünə malikdi, Renessansın meydana
gəlməsində, həmçinin 18-ci əsr Amerika və Fransız inqilablarında Siseron
ideyaları və əsərlərinin mühüm rol oynadığı müxtəlif mütəfəkkirlər
tərəfindən dəfələrlə qeyd olunub.
Siseron Sulla ilə düz gəlmədi, (-79)-da şərqə - Yunan tərəflərə
getdi, fəlsəfə ilə marağını məşğuliyyətə çevirdi. Vətəndaş savaşı.
(-60)-da 1-ci Triumvirat (Y. Sezar/Ceasar, Pompey, Krassus)
Siseronu dəvət etdi (yəni 3 deyil, 4 lider olmaq istədilər?!), amma
Siseron bunu istəmədi. (-50)-də Sezar və Pompey arasında
ziddiyyət böyüyəndə Siseron Pompeyin tərəfində oldu, lakin
sonra Romaya qayıtdı, Sezar onu bağışladı. (-43): Sezar
öldürüldü. Romanın iki güclü lideri - Mark Antony və Siseron
arasında ziddiyyət çıxdı. Siseron Oktavian`ın (Sezarın oğulluğu
və varisi) tərəfini saxladı. 2-Triumvirat (M.Antony, Oktavian,
Lepidus) əmələ gəldi və... Siseron (-43)-də öldürüldü...
Romada işlər qarışanda Misirdə 12-ci Ptolomey hakimiyyətdə idi.
O, öz sağlığında qızı 7-ci Kleopatranı (-69, -30) ortaq/müştərək
hökmdar elan etdi. 12-ci Ptolomey (-51)-də öldü, Kleopatra ondan
8 yaş kiçik qardaşı 13-cü Ptolomey`lə müştərək hökmdar oldu.
Qardaş və bacı evləndilər, lakin tezliklə Kleopatra onu uzaqlaşdırıb
tək hakim oldu. Kleopatranın Misir qaydalarını pozan hakimiyyət
iddiası (qadın tək hökmdar ola bilməz) digər qardaşının xoşuna
gəlmədi və o, hakimiyyətiyyəti ələ keçirdi. Yeni hökmdar
Aleksandriyaya gələn Pompeyi (ah, Afrika, mən səni
qucaqlayıram...) öldürtdü. Bu dəfə Misiri Y. Sezar fəth etdi və
onun qılığına girməyi bacaran Kleopatranı hökmdar elan etdi.
Kleopatranın Y. Sezarla bir oğlu oldu. Y. Sezar öldürüldükdən
sonra Kleopatra M. Antony ilə eşq yaşadı, onların 3 uşağı oldu. (-
31)-ci il dəniz Aktium savaşında Oktavian rəqibi M. Antony və
Kleopatra üzərində qələbə çaldı. M.Antony və Kleopatra özlərinə
qəsd edib öldülər (bu ölümlər, xüsusilə kleopatranın necə öldüyü
haqqında müxtəlif rəvayətlər olub) B. Paskal`a görə Kleopatranın
burnu gödək olsaydı, dünya başqa cür olardı... Bu savaş zamanı
əmələ gələn böyük yanğının kitabxananın bir hissəsini məhv etdiyi
deyilir.
Siseron müxtəlif yunan fəlsəfi sistemlərinə rəğbəti vardı), lakin Stoaçılar
Romada daha çox idilər (Stoaçıların üçüncü və ya son dövrü): Seneka (1-ci
əsr; onun Epikurşuluğa da rəğbəti vardı), Epiktetos (1-ci əsr, 2-ci əvv),
İmperator M. Avrelius (2-ci əsr).
Qədim Romalılar güclü dövlət qurub əhatə etdikləri ərazilərdə qayda-qanun,
nizam-intizam yaratdılar (xüsusilə 1-ci minilliyin başlaması ərəfəsində
Avqustun hökmranlığı dövründə). (-3)-cü əsrdə Sirakuzu fəth edən və
Karfageni həlledici dərəcədə zəiflədən Roma Qərbi və Şimali Avropanın
fəthinə girişdi. Afrikanın şimalı, Misir və Makedoniyalı Aleksandrın
Asiya`da fəth etdiyi ərazilərin bir qismi də Roma imperiyasına daxil edildi.
Romalılar memarlıq,inşaat və yol işində, hərbi işdə xeyli iş görsələr də,
elmdə yeni heç nə etmədilər –belə desək böyük səhv etmərik; Roma yazıçısı
və filosofu (Stoaçı) Senekabu barədə yazmışdı (astronomik biliklərin Yunan
dövrünə nisbətdə çox aşağı səviyyəsi haqqında). Hüquq, tarix, ədəbiyyat və
bir qədər fəlsəfə isə müəyyən dərəcədə (Yunan təsiri görünməklə) inkişaf
etmişdi.
Roma (-1)-ci əsrin ortalarında yunan şəhər-dövlətlərini özünə tabe etdi,
mədəni-elmi cəhətdən isə yunanların gücü daha yüksək idi. Romalılar
Yunan mədəniyyətini, elmi və təhsilini, fəlsəfə və tibbini mənimsəməyə,
heç olmazsa anlamağa çalışırdılar. Roma yüksək təbəqəsi yunan dilini
əsasən bilirdi. Bir çox hallarda Romalılar bilik arxasınca yunan şəhərlərinə
gedirdilər. Romada savadlı yunanlar vardı (özü gələnlər və kölələr
arasında), onlar müəllimlik edirdilər. Yunanca yazmaq dəbdə idi, ağıl və
nüfuz göstərici kimi təsir edirdi. Yunan fəlsəfə məktəbləri bu və ya başqa
dərəcədə davam edir, lakin yeni Latın məktəbləri yaranmırdı. Siseron öz
həyatı və yaradıcılığında ciddi yunan təsiri altında olmuşdu. O, Platonçu və
Stoaçı görüşləri sintez edirdi. Plutarx (?”-120”-“-46”) öz “Müqayisəli həyat
tarixçələri” ilə yunan və latın dünyalarının yaxın olduqlarını vurğulamağa
çalışmışdı. Romalılar əsasən ümumiləşdirici əsərlər, maarifləndirici
ensiklopediyalar yazırdılar.
17 kitabdan ibarət “Coğrafiya” adlı əsərin müəllifi Perqamlı Strabon ([-
64/63]-24) əvvəl Nisa`da (Nysa, Kiçik Asiya) təhsil almış, sonra
Aleksandriya elmi məktəbi ilə sıx bağlıolmuş, orada xeyli yaşamış,
öyrənmiş, bir qədər Roma`da da qalmışdı (?). O, məsələn, “Coğrafiya”sında
Eratosfen`in təhlili, tənqidi və onun nəticələrinin tamamlanması ilə məşğul
olmuşdu. Eratosfenin tənqidlərə məruz qalmasını onun “coğrafiyaçılar
arasında riyaziyyatçı, riyaziyyatçılar arasında coğrafiyaçı” olması ilə izah
edirdi. Strabon geniş səyahət çərçivəsində Misirdə də qalmış,
Aleksandriyanı, o cümlədən Museion`u təsvir etmişdı (lakin Aleksandriya
kitabxanası haqqında heç nə yazmayıb). Strabonun əsəri təsviri coğrafiya
idi, hər şey haqqında məlumat verməyə çalışır, maraqlı dildə və üslubda
yazılmışdı.
Varro`nun “Fənnlər haqqında doqquz kitab” qramatika, ritorika, məntiq (bu
üçünə bir yerdə sonralar “trivium” deyiləcəkdi), hesab, həndəsə,
astronomiya, musiqi nəzəriyyəsi (bu dördünə bir yerdə sonralar
“quadrivium” deyiləcəkdi), tibb və memarlıq haqqında məlumatlardan
ibarət idi. Lucretius`un məşhur “Şeylərin təbiəti haqqında” poeması da
fəlsəfə və təbiətşünaslığa aid ensiklopedik əsər idi. Vitruvius (?-“25”)
memarlıq üzrə, Celsus (?-25) tibb üzrə, Seneca (?-65) təbiətşünaslıq üzrə
ensiklopediyalar yazmışdılar. Böyük Plini (Pliny the Elder; 23/24-79)
“Natural tarix” əsəri ilə məşhurlaşdı, bu böyük ensiklopediya tək öz
dövründə deyil, orta əsrlərdə də geniş yayıldı və oxundu. O, külli miqdarda
məlumatı maraqlı, oxunaqlı şəkildə təqdim etməyə çalışmışdı. Əsər
astronomiya, coğrafiya, botanika, zoologiya, mineralogiya kimi sahələr üzrə
gerçək, amma ciddi elmi səviyyədə olmayan faktlarla yanaşı həm də
çoxsaylı fantastik məlumatları özündə ehtiva etmişdi.
Anabarzus`lu (indiki Adana yaxınlığı) yunan Pedanius Dioscoridos (40-90)
İmperator Neron zamanında Romada çalışımışdır. Onun “Materia Medica”
adlı əsərində tibbdə istifadə olunan 600-ə yaxın bitkinin təsviri verilmişdir.
Müxtəlif müəlliflər, botaniklər, farmakoloqlar, həkimlər (xüsusilə İslam
dövründə) bu kitabda olmayan bitki və dərmanları təsvir etsələr də, bu
beşcildlik kitab Renessans dövrünə qədər istifadədə olmuşdur.
2-ci əsrin sonları və 3-cü əsrdə Roma imperiyası siyasi və iqtisadi, həmçinin
hərbi cəhətdən tənəzzül edirdi. Bu, elm və təhsildə də özünü göstərirdi.
Roma imperiyası ikiyə-Şərqi (əsasən yunan dilli) və Qərbi (əsasən latın
dilli) imperiyalara bölündü. 330-cu ildə Roma imperatoru Böyük Konstantin
paytaxtı Roma`dan “yeni Roma”ya, Bosfor sahilində yerləşən yunan Bizans
şəhərinə köçürdü; bu şəhər tezliklə Konstantinopol adlandırıldı. 337-ci ildə,
ölümündən azca əvvəl xristianlığı qəbul etdi. Roma imperiyasında yayılan
və sonra rəsmi dövlət dininə çevrilən xristianlıq (böyük gücə çevrilən
xristianlıq orduda da güclü idi) bu dövrdə elmə ehtiyac duymur, əksinə,
azad elmi düşüncəni şər sayırdı. Sonralar xristianlıq təhsilin və savadlılığın
yayılmasında müsbət rol oynamağa başladı...
İmperiyanın qərbini böhran bürümüşdü. Get-gedə qərbdəki Latın və
şərqdəki yunan dünyası bir-birindən aralanıb, iki xeyli fərqli mədəniyyətə
çevrildilər; şərqdə yunanca Latıncanı, xristianlıq isə yunan-Roma allahlarını
tam əvəz etdi.
E. Roma dövründə təqvim islahatı
Qədim Romada il mart ayında başlayırdı, 12 ayın dördündə 31 gün,
yeddisində 29 gün, fevralda 28 gün vardı. Təqvim 355 gündən ibarət olub
astronomik ildən 10 ¼ gün qısa idi. Bu nöqsanı aradan qaldırmaq üçün iki
ildən bir fevral ayını gah 22 gün, gah da 23 gün uzadırdılar. Təqvim ili
beləliklə ortalama 366 ¼ gün olurdu (astronomik Günəş ilindən bir gün
artıq). Təbiətlə bu uyğunsuzluğu aradan qaldırmaq vəzifəsini m. ö. 46-cı
ildə Yuli Sezar yerinə yetirdi. Onun təqvim islahatına görə təqvim ili 365 ¼
gün (365 gün 6 saat) hesab olundu, belə ki, 3 il 365 gün, dördüncü il 366
gündən ibarət qəbul edildi. İlin başlanğıcı yanvarın birinə keçirildi. Ayların
adı əvvəlki kimi saxlanıldı. Mart Mars allahın (Martsius), Aprilis, Mayus
(May allah), Yunius (Yunona allah), sonrakı aylar saylarla bağlı idi –
kvintilis (beşinci), sekstilis (altıncı), september (yeddinci), oktober
(səkkizinci), november (doqquzuncu), detsember (onuncu), sonrakı iki ay da
allahların adını daşıyırdı – Yanuarius (Yanus) və Februarius (Februus).
Yanvar birinci ay olduqdan sonra saylara əsaslanan adlar korrekt olmasalar
da (məsələn, september islahatdan sonra yeddinci deyil, doqquzuncu ay
olmuşdu), adlar dəyişilməmiş qaldı. Sonra kvintilis Sezarın şərəfinə
dəyişdirilib (o, bu ayda anadan olmuşdu) iyul (Yuli) edildi, sekstilus isə ilk
Roma imperatoru Avqustun şərəfinə yeni ad aldı.
Bu Yulian təqviminə görə Günəş ili təqvim ilindən təqribən 11 dəqiqə 14
saniyə qısadır (günün 1/128 hissəsi qədər), yəni hər 128 Günəş ilindən sonra
bir artıq gün əmələ gəlir (təqvim ili geri qalır), bu mühüm bayramlar -
əsasən dini (xristian) bayramlar geri çəkilməyə başlanıldı. 325-ci ildə yaz
günbərabərliyi Pasxa bayramı günü qəbul edildi.
Hər 128 il keçdikdən sonra bu bayram bir gün geri (20, sonra 19 və s.)
tarixlə qeyd edilməli oldu. 16-cü əsrdə bu geriləmə 10 günə çatdı, pasxa
bayramı martın 11 oldu. Roma katolik kilsəsinin başçısı 13-cü Qriqorinin
sərəncamı ilə 1582-ci ildə 4 oktyabrdan sonra 5 oktyabr deyil, 15 oktyabr
gəldi (!?). Sonra “bu işi bitirmək” üçün fevral ayının başına gətirilənləri hər
400 ildən bir, elə fevralın öz köməyi ilə, illərin başına gətirmək qərarı alındı
(128 ildə bir artıq gün əmələ gəlirdi, 400 ildə təxminən 3 artıq gün var...).
Axırı iki sıfırla qurtaran və 400-ə bölünən illərdə (1600, 2000, 2400, ...)
fevral ayını həmişə olduğu kimi 28, digərlərində isə (1700, 1800, 1900,
2100, ...) 29 gündən ibarət etmək! Beləliklə, 400 il ərzində 3 artıq gün məhv
edilir...
Bu işlahatın nəticəsində meydana çıxan Qriqorian təqvimi günəş ilindən
cəmi 26 saniyə fərqlənir (Yulianda isə fərq 11 dəqiqə 14 saniyə idi). Bu
fərq yalnız 3323 ildən sonra bütöv bir gün olacaq (26 saniyə bir günün
1/3323 hissəsidir), bu isə 49-cu əsrdə (4800-cü ildən sonra) baş verəcək.
Rusiya imperiyasında, o cümlədən Azərbaycanda (?) Qriqorian təqvimi
1918-ci ildə qəbul olundu. Rusiyada yeni ilin Yanvarın birində başlaması 1-
ci Pyotrun əmri ilə 1700-cü ildən həyata keçirildi (ilin ilk günü əvvəl 1
sentyabr, daha əvvəllər isə 1 mart hesab olunurdu).
F. Klaudius Ptolemaeus
Klaudius Ptolemaeus (?90-?168) –Aleksandriyalı astronom və riyaziyyatçı
hər şeydən əvvəl! ona qədər mövcud olan astronomik bilikləri özündə ehtiva
edən ensiklopedik “Almagest” (yunanca: “Megale syntaxis”, yəni ən böyük
quruluş/nəzəriyyə; ərəbcə əl-macesti, yəni ən böyük; orijinalda digər ad
“Matematike syntaxis” idi) əsərinin müəllifidir. Geosentrik kainat modeli
(“Yer kainatın mərkəzində durur”) üzərində qurulmuş bu əsərdəki ulduzlar
kataloqunun, əsasən Hipparxın tərtib etdiyi kataloqdan ibarət olduğu
mütəxəssislər arasında qəbul edilmiş kimidir; eyni fikir həmçinin ilk iki
fəsildə verilmiş triqonometriya`ya da aiddir. Hətta Ptolomeyin böyük
plaqiata əl atdığı, cinayət işlətdiyini deyənlər olub (bax: R. Newton).
Episikllər və ekssentriklər haqqında nəzəriyyə isə Apolloniusa məxsus
modelin modifikasiyasıdır. Bu əsər nə qədər dəqiq hesab olunmasa da,
İslam astronomları tərəfindən tənqid olunub üzərində bir sıra dəqiqləşmələr
aparılsa da, tam fərqli modellər qurulsa da, yenə də astronomiyada ən təsirli
və bu təsiri uzun müddət mühafizə edən kitabdır və ümumiyyətlə, ən
uzunömürlü elmi əsərlərdən biridir (Evklidin “Başlanğıclar”ı bu sırada
birinci olmaqla). Ptolomey (ərəbcə Batlaymus) nəzəriyyəçi astronom
olmaqla yanaşı həm də riyaziyyatçı və coğrafiyaçı idi. Ensiklopedik
“Geographia”kitabının müəllifidir; Strabondan fərqli olaraq riyazi və
darıxdırıcı üslubda yazılmışdı. O, coğrafiyada riyazi metodların və
kartoqrafiyanın əsasını qoymuşdur (bəzən bu rolu Eratosfenə aid edirlər).
Strabon həmçinin optika üzrə tədqiqatçı və müəllif (əks olunma və sınma
məsələləri), musiqiçi (Pifaqor şkalasına əsaslanan musiqi nəzəriyyəsi
haqqında “Harmonics” adlı əsərin müəllifi) və astroloq (“Tetrabiblos”, yəni
“Dörd kitab”müəllifi) olub.
G. Pergamon və Qalen
Hellinizm dövründə müxtəlif inzibati mərkəzlərdə Museion`un kiçik
bənzərləri fəaliyyət göstərirdi. Anatolia yaxasında (Türkiyə Ege sahilində
indiki Bergama yaxınlığında) yerləşən Pergamon və ya Pergamum
bunlardan biri (Aleksandriyadan sonra 2-ci?!) idi; Asiya Roma əyalətinin
paytaxtı olan və həmçinin dini mərkəz sayılan bu şəhər həmçinin yeni kitab
materialı-perqamentin hazırlandığı yer idi. Ptolomeylərin papirus ixracatını
qadağan etməsi perqament materialların istehsalını zəruri etmişdi. Burada
böyük kitabxana qurulmuş (deyilənə görə 200 mindən artıq kitaba malik),
tibb mərkəzi vardı. Bu ənənə gələcəkdə Galeni (əsasən 2-ci əsrdə yaşamış,
130-cu ildə Pergamon`da doğulmuşdur) meydana gətirəcəkdi (bənzər
şəkildə Aleksandriyada – artıq Roma hökmdarlığı dövründə görkəmli
astronom və kartoqraf Claudius Ptolomey yetişəcəkdi). Tarixçilərin tam
inanmadığı belə bir məlumat da var ki, Antony Pergamon`dakı bu
kitabxananı toy hədiyyəsi olaraq Kleopatraya bağışlamışdı (“-41”).
Galen bilik üçün səyahət etmiş, gəncliyində Aleksandriyaya getmiş, orada
öyrənmiş(xüsusilə anatomiyanı), geri dönüb Perqamum qladiatorlar
məktəbində həkimlik etmişdir. Onun işlədiyi zaman ərzində əvvəlki
vaxtlarla müqayisədə yaralanmadan ölüm halları kəskin surətdə azalmışdı
(və əlbəttə ki, o, burada böyük həkimlik təcrübəsi qazanmışdır). 161-ci
(163?) ildə Romaya getmiş, orada şöhrətlənmişdir. Ona qarşı ciddi
qısqanclıq və təhdid halları da olmuşdu. O, əski Aleksandriya tibb
məktəbinin nailiyyətləri haqqında yazmışdır. Daha bir dəfə Şərqə (Qərbdə
öyrənməli bir şey yoxdu!) səyahət etmiş, beş Roma imperatorunun (Marcus
Aurelius, Lucius Verus, Commodus, Septimius Severus, Caracalla) şəxsi
həkimi olmuşdur (birincinin dəvəti ilə Romaya qayıtmışdır).
Galen`in anatomiya haqqında bilikləri çox dərin idi; o, meymunları və
donuzları/fil? (ölü və diri) kəsməklə/yarmaqla anatomiyanı praktik
səviyyədə öyrənmişdi. Galen Platondan gələn “beyin bədəni idarəedən
mərkəzdir” prinsipini əsas götürmüşdü (Aristotel bu rolu ürəyə vermişdi?!).
O, Hippokrates`in humorizmi (dörd növ maye-şirə: qan, fleqma, sarı və qara
səfra/öd) tərəfdarı idi, onu inkişaf etdirmişdi. İslam həkimləri də Galen`i
təftiş edib səhvlərini göstərmişlər, onlardan biri əl-Razidir. Galen`in 70 və
87 yaşda ölməsi kimi iki fikir mövcuddur. Galen çoxməhsuldar olub, çox
sayda əsərləri Hünayn ibn İshaq tərəfindən ərəbcəyə tərcümə edilib (100
ətrafında?!), günümüzə gəlib çatan əsərlər əsasən ərəbcə və ərəbcədən
latıncaya tərcümədə qalanlardır. Galen tibblə yanaşı fəlsəfə (o cümlədən
Platon, Aristotel, Stoaçı`ların şərhi), məntiq və psixologiya (Hippokratın
dörd temperament fikrinin inkişafı, yuxuların şərhi, eşq xəstəliyi!)
sahələrində də əsərlər yazmışdır. Əsərlərindən biri “Ən yaxşı həkim həm də
filosofdur” adlanır. Qalen həkimin acgöz olmaması, mötədillik və həqiqətin
dostu olmasının vacibliyini deyirdi. Qalen öz təsirinə görə Aristotellə
müqayisə oluna bilər, çox böyük nüfuza malik olmuş və ehkamları, səhv
nəzəriyyələri tibbin inkişafına əngəl yaratmışdır.
H. Plotinos. Aleksandriyada din və fəlsəfə.
Aleksandriyada güclü və böyük yəhudi icması olub, deyilənə görə 1-ci
əsrin əvvəllərində bu icma şəhər əhalisinin təqribən 2/5-ni təşkil etmişdir.
Yəhudi dini ilə yunan fəlsəfəsini sintez edənlər meydana çıxdı. Onlar əsasən
Platonçu idilər. Aleksandriyalı Filo/n və ya Yəhudi Filon (əsasən 1-ci
əsrin 1-ci yarısı) Əhdi-ətiq`lə (Əski saziş) yunan fəlsəfəsinin bir-birinə
yaxınlığını, oxşar həqiqətləri ortaya qoyduqlarını sübuta çalışırdı. O,
Musanın ilk filosof olduğunu, yunan filosoflarının onun təlimindən
öyrəndiyini iddia edirdi. Bu, həmçinin uzun zaman ərzində müxtəlif
mədəniyyətlərdə özünü göstərən fəlsəfə ilə dini uzlaşdırmaq cəhdi idi.
Filon`a görə Musa və Platonun kainatın başlanğıcı var, yaradılmışdır və
əbədi olaraq var olacaq (Tanrı bunu istəyir). Yəhudilik və xristianlığın təsiri
ilə Aleksandriyada fəlsəfə dolu teologiya və ya fəlsəfi don geymiş
teologiya, neopifaqorizm, din fəlsəfəsi, xüsusilə neoplatonizm fəlsəfi
cərəyanları və qnostisizm (sirli, gizli bilik) inkişaf etdi. Ruhun təbiəti, ruh
azadlığı ilə Tanrıya yaxınlıq, Tanrıya birləşmə əlaqələndirilirdi.
Materiyanın, maddi aləmin dəyəri yoxdur, onlar günah və şər yuvasıdırlar.
Bu dünyada o biri dünyanın işıqları səpələnib, onları yığmaq, köklərə
qayıtmaq lazımdır. Xristian teologiyasına fəlsəfi metodlarla yanaşan
Aleksandriyalı Klement və ya Klemens(?150-?215), xüsusilə onun məşhur
tələbəsi Aleksandriyalı Origenes (184/5-253/4) fəlsəfə ilə xristianlığı sintez
etməyə çalışmış, xristianlıq üzərində fəlsəfi sistem qurmağa cəhd etmiş və
buna görə ortodoks xristianlıq tərəfindən təqib edilmişdi/ Origenes zamanın
dövriliyi, cəhənnəmin əbədi olmaması kimi görüşlərinə görə dönük (heretik)
elan edildi.
Platonun qeyri-maddi ruh ideyası ilə Aristotelin ilk gedişi verən və daxili
aləminə qapılan kosmik zəka ideyası arasında sintez Neoplatonizmə (Yeni
Platonçuluğa) gətirib çıxardı. Neoplatonizmin zirvəsi Plotinus (204/5-270)
oldu (onun Misirdə anadan olduğu güman edilir). O, 232-ci ildə
Aleksandriya`ya getmiş, 243-cü ilə qədər orada təlim görüb yetişmiş,n
eoplatonizmin banilərindən biri sayılan Aleksandriyalı filosof Ammonius
Sakkas`ın tələbəsi olmuşdur. Deyilənə görə yaxşı məllim tapmaqda çətinlik
çəkən Plotinos Ammoniusla tanış olandan sonra “bu mənim axtardığım
adamdır” deyib (Porfirios). Ammonius`un hind mənşəli olduğu güman
edilir. Plotinos`un hind fəlsəfəsindən təsirləndiyini, İrana və Hindistana
səfər etmək arzusunu Ammoniusun tələbəsi olması ilə əlaqələndirirlər.
Ammonius danışan, dialoq qurub müzakirə edən, dərs deyən, amma heç nə
yazmayan müdrik bir şəxsdi.
Plotinos Aleksandriyadan sonra səyahətə çıxmış, sonunda (təqribən 40
yaşında) Romaya getmiş, orada məskən salmışdı. O, hamının üzünə açıq
olan bir məktəb açmış, orada heç bir ödəniş istəmədən dərs vermişdir.
Dərslər çox populyar olmuş, tanınmış adamlar, o cümlədən senatorlar, eləcə
də qadınlar onun mühazirələrinə qulaq asmışlar. Mühazirə və müzakirə
mətnlərini tələbələrindən yazıya alanlar olmuş, sonra o özü də mühazirələrin
bir qismini yazmağa başlamışdır. Plotinos`un dərslərində dinləyicilər Platon
və Aristotel haqqında şərhlərini oxuyur, sonra Plotinos özü şərhə girişirmiş
(Porfirius). Plotinos kübar və incə davranışlı insan olmuşdur.
“Enneadlar” (Doqquzlar) adlanan əsas əsəri 6 şöbədən, hər şöbə isə 9
hissədən ibarətdir (Plotinusun sağlığında hazırlanmış bu əsər ölümündən
təqribən 30 il keçmiş onun tələbəsi Porfirios tərəfindən yenidən baxılmış və
yayılmışdır; Porfirios bu sanballı əsərin əvvəlinə Plotinosun ömür yolunu
təsvir edən xüsusi yazı daxil etmişdir). Platonun ideyaların ilkin, maddi
aləmin isə ikinci, yəniideyaların surəti olduğu haqqında nəzəriyyəsi
əsasında, həmçininVahid/Bir/Tək (ən yüksək), Ağıl (“Nus”, zəka) və Ruh
üçlüyü-triadası üzərində Plotinos dini-mistik nəzəriyyə (neoplatonizm)
qurdu. Vahid olan ilahi varlıq əsasdır, hər şeyin mənbəidir, qalan hər şey
onun saçdığı işıqdır, ondan şüalanır, ondan törəyir, emanasiyadır (Günəş
işıq saçan kimi). Ruh ən aşağı pillədə (ruh pilləsində) özünü həyata bağlı
görür. Vahidin heç bir sifəti, özəlliyi yoxdur. Ruh və Ağıl Tanrıdan
çıxmışlar, onun təzahürləridirlər, Ondan ibarətdirlər. Plotinosun sistemində
və onun davamçılarının əsərlərində bir tərəfdən dünya və onun yaranması
yoluna ağılla, fəlsəfi üsulla nəzər salmaq niyyəti, digər yandan isə ruhun
təmizlənməsi, öz ilkin saflığına qayıtması kimi dini niyyət bir-birinə
qovuşmuşdur. Bu baxımdan Plotinos özündən əvvəlki yunan fəlsəfə
məktəblərini (o cümlədən Stoaçıları) müəyyən dərəcədə sintez etməyə
çalışmışdı. O, öz baxışlarını yeni sistem kimi deyil, Platonu yenidən
oxumaq, anlamaq kimi təqdim edir. Plotinos`u maraqlandıran Platonun
bütün nəzəriyyə və görüşləri deyil, onun ideyalar nəzəriyyəsi və Tanrı ilə
kainat arasında münasibətlər təlimidir.Plotinos ilahi şeylərin haqqında gizli
bir bilginin olduğu və insanın bu yolda saflaşa, xilas ola biləcəyi fikrini
ortaya atan Qnostikləri (1-ci əsrdə Suriyada yaranmış və ətrafa geniş
yayılmış dini-fəlsəfi cərəyanı) tənqid edir, bu gizli bilgiləri, vəhyləri
uydurma sayır, Platonun hər-hansısa sirli vəhy nəticəsində deyil, ağlı,
əxlaqlı həyatı ilə böyük olduğunu deyir.
Porfirios (?232-?305) “Pifaqorun həyatı” əsərinin də müəllifidir. Lakin
Aristotelin “Kateqoriyalar” məntiq kitabına yazdığı giriş-şərh “İsaquci”
(yunanca “Isaqoqe”, yəni “Giriş”) həm İslam, həm Xristian dünyasına təsir
göstərmiş ən mühüm əsəridir.
Get-gedə xristianlıq fəlsəfəni udmağa başladı. Bu dövr Roma imperyasının
çox zəifləməsi, insanların yaradıcı həvəsinin azalması, xilas yolu araması
dövrü idi. Din, xüsusilə xristianlıq insanların bu ruhi ehtiyacına cavab verir,
onlara yaşamaq və xilas yolunu təqdim edirdi.
Evklid və Ptolomeyin əsas əsərlərinə şərhlər yazan Aleksandriyalı Teon
(335-405) və onun istedadlı qızı, riyaziyyatçı və filosof, bu sahələrdə dərs
deməklə şöhrətlənmiş Hipatiya (370?-415?) Aleksandriya məktəbinin son
görkəmli nümayəndələri, son intellektualları sayılırlar. Dini təriqət
savaşında “şeytan əməlinə uyan”, mühazirələr oxuyub xristian olmayan
filosofları tanıdan və təbliğ edən Hipatiya Aleksandriya episkopunun
qızışdırdığı xristian rahiblər-fanatiklər tərəfindən öldürüldü. Hipatiya və
Misirli kimyaçı Mariya ilk tanınmış qadın elm adamları sayılırlar. Roma
əskəri Arximedi, xristian rahiblər Hipatia`nı, beləliklə elmi və azad fikri
öldürdülər.
Digər ciddi bir çöküşün 391-ci ildə xristianların bütpərəstlik əlamətlərini
yoxa çıxarmaq cəhdi nəticəsində baş verdiyi deyilir. Qeyd edək ki,
Aleksandriyada Museiondan kənarda da (amma əsas böyük kitabxana ilə
müqayisədə xeyli kiçik) kitabxana – Serapeum vardı, onun daha çox (4-cü
əsrin sonlarına qədər) yaşadığını deyirlər. 391-ci ildə imperator 1-ci
Feodosius hər cür bütpərəst məbəd və mərkəzlərin dağıdılması haqqında
verdiyi sərəncam Serapium kitabxanasına da tətbiq edildi.
Dostları ilə paylaş: |