SADİQ BƏY ƏFŞAR
ŞEİRLƏR
BAKI - 2010
1
AZƏRBAYCAN MİLLİ ELMLƏR AKADEMİYASI
MƏHƏMMƏD FÜZULİ adına ƏLYAZMALAR İNSTİTUTU
SADİQ BƏY ƏFŞAR
ŞEİRLƏR
(TRANSFONELİTERASİYA VƏ FOTOFAKSİMİLE)
2
BAKI – NURLAN – 2010
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutu elmi şurasının 2 dekabr
2009-cu il tarixli 11 №-li iclasının qərarı ilə nəşr edilir.
Nəşrə hazırlayan: PAŞA KƏRIMOV,
filologiya elmləri namizədi
Redaktoru: ARIF RAMAZANOV
Kompyuter icraçısı: NƏZAKƏT ARIF QIZI
Sadiq bəy Əfşar. Şeirləri (Transfoneliterasiya və
fotofaksimile). Bakı: Nurlan, 2010, 71+15 s.
3
SADİQ BƏY ƏFŞAR VƏ ONUN TÜRKDİLLİ LİRİKASI
XVI əsrin ikinci yarısı – XVII əsrin əvvəllərində
yaşayıb yaratmış Sadiq bəy Əfşar dövrünün hərtərəfli
istedada malik zəngin bilikli ziyalısı, görkəmli alim, şair
və rəssam kimi mədəniyyət tariximizə düşmüşdür.
Müxtəlif mənbələrdə adı Sadiq bəy Sadiqi və Sadiqi
Kitabdar kimi də qeyd edilən şair əslən I Şah İsmayıl
hakimiyyətə gəldiyi zaman Şamdan öz arzusu ilə ona
qoşulmağa gələn Xudabəndəlü adlı türk-oğuz elinə
mənsubdur. Tədqiqatçılar göstərirlər ki, Xudabəndəlü,
Bəydili və İnallu obaları birlikdə Şamlu boyunu təşkil
etmişlər (9,s.21). Sadiq bəy külliyyatının əvvəllərində
özünün
mənşəyi
haqqında
yazır: «Mən
həqir
Xudabəndəlü adı ilə məşhurlaşmış və tanınmış türk
tayfasındanam. Onlar ədalətli şahın ölkə tutmağa və
dünyanı almağa başladığı ilk günlərdə tabelik bildirmək
və yardım etmək üçün Şam diyarından aləmin sığındığı
dərgaha üz qoymuşlar» (9,s.20). Türkcə qitəsində şairin
özünü «şamlu fəqiri» (3,s.917) adlandırması bir daha
Xudabəntəlü elinin Şamlu boyunun tərkibinə daxil
olduğunu sübut edir.
Müxtəlif mənbələrə istinad edən tədqiqatçılar 77 il
ömür sürmüş şairin h.940-cı (m.1533) ildə Təbrizin Vercü
(Vərci) məhəlləsində anadan olub, h.1017-ci (m.1609-
1610) ildə İsfahanda vəfat etdiyini təsdiq edirlər.
20 yaşında atasını itirən şair dərvişlərə qoşularaq
dünyanın müxtəlif yerlərinə səyahət etmiş, Təbriz,
4
Qəzvin və İsfahandan başqa Yəzd, Gilan, Lahican,
Əbərkuh, Astarabad, Həmədan, Bağdad, Ətəbat (Nəcəf
və Kərbəla) və Hələbdə olmuş, macəralı bir gənclik
həyatı yaşamışdır. Qızılbaş sərkərdələrindən olan Əmir
xan Mosullu Sadiq bəyi öz yanına dəvət edərək onun
sərgərdan həyatına son qoymuşdur. Bundan sonra
S.Əfşar öz biliyini artırmış, müxtəlif sahələrdə ciddi
çalışmağa başlamışdır. Əmir xan Mosulludan sonra
Sadiqi bir müddət İsgəndər xan və Bədir xan Əfşarın
yanında xidmətdə olur. Gənc yaşlarından gərgin əməyi,
zəhməti, istedadı sayəsində elmin, sənətin bir sıra
növlərini mükəmməl öyrənən Sadiqinin şöhrəti qısa
müddətdə bütün ölkəyə yayılır. Sadiq bəyin müasiri olan
Qazi Əhməd Qumi xəttatlar və rəssamlar haqqında
risaləsində onun istedadı barədə yazır: «Rəssamlıq
sənətində onun tayı-bərabəri yoxdur, indi ona şahın
kitabdarı vəzifəsi tapşırılmışdır. Yaxşı şeirlər yazır, onun
çoxlu qəsidə, qitə, qəzəl və rübaisi vardır. Təsviri
sənətdə öz fırçasının ecazkar gücü ilə insanı heyran
edir. Cəsurluqda dövrünün igidlərindən heç də geri
qalmır»
(6,s.16).
Məhəmməd
Tahir
Nəsrabadi
təzkirəsində Sadiq bəyin cəsur və mərd bir insan
olduğunu göstərir, rəsm əsərlərinin şöhrətinin Hindistana
gedib çatdığını bildirir» (12,s.56).
Sadiqinin
tərcümeyi-halındakı
ən
əlamətdar
hadisələrdən biri müxtəlif sahələrdə, o cümlədən,
rəssamlıq və xəttatlıqda istedadı nəzərə alınaraq onun
saray kitabxanasına rəhbər təyin edilməsidir. Görkəmli
ədəbiyyatşünas alim Məhəmmədəli Tərbiyət Sadiq bəyin
II Şah İsmayıl zamanında (1576-1577) kitabxanaya işə
götürüldüyünü, I Şah Abbas dövründə (1587-1629) isə
kitabxanaya başçılıq etdiyini göstərmişdir (13, s.280).
Şairin imzasının bəzi mənbələrdə Sadiqi-Kitabdar kimi
verilməsi də elə onun bu işi ilə bağlıdır. Sənətşünaslıq
5
doktoru Adil Qazıyev Sadiqinin artıq Məhəmməd
Xudabəndənin hakimiyyəti dövründə (1578-1587) həmin
kitabxanaya
başçılıq
etdiyini
təsdiq
edir
(1,s.3).
Mənbələrin göstərdiyinə görə, Sadiq bəy cəmiyyətdə və
sarayda elə böyük nüfuz sahibi olmuşdur ki, bəzi
səbəblərə görə saray kitabdarlığından uzaqlaşdırıldıqdan
sonra da ömrünün sonuna qədər bu vəzifənin təqaüdünü
almışdır.
Özündən sonra zəngin bir irs qoyan S.Əfşarın
əsərləri külliyyatında toplanmışdır. Şairin külliyatının
əlyazmasının Təbriz Dövlət Kitabxanasında saxlanan
nüsxəsinə daxil olan əsərlər sonradan yazılaraq əlavə
edilmiş mündəricatda aşağıdakı şəkildə təqdim edilir: 1)
Qəsidələr («Zübdətül-kəlam»); 2) Qəzəllər; 3) Müxtləif
şeirlər; 4) Şairlər təzkirəsi («Məcməül-xəvas»); 5)
Rübailər; 6) Məqalə və mənzum hekayətlər; 7) Şairlər
adına deyilmiş müəmmalar; 8) «Fəthnamə» məsnəvisi;
9) Şairlər təzkirəsinin ardı; 10) Türk dilində yazılmış
qəsidə və qəzəllər; 11) Feyzi şeirləri haqqında risalə; 12)
«Qanunüs-süvər» - rəssamlıq haqqında risalə; 13)
«Həzziyyat» risaləsi; 14) mərsiyə və tərkibbənd; 15)
Tərkibbənd-əlifba
sırası
ilə; 16) Tərcibənd; 17)
Heydərinin həcvi; 18) Münşəat-türk və fars dillərində; 19)
Fələkdən şikayət və Məhəmməd bəy Məzaqinin həcvi;
20) Müxtəlif həcvlər (2, s.8-9).
Sadiqinin ən çox diqqəti cəlb edən əsərlərindən olan
«Məcməül-xəvas» təzkirəsi ədəbiyyat, elm və ədəbi fikir
tariximizin öyrənilməsində mühüm rol oynamışdır.
Təzkirə təxminən h.1007-1008-ci (m.1597-1598) illərdə
yazılmışdır. Əsər
Osmanlı
torpaqlarından
tutmuş
bugünkü İran, Azərbaycan, Orta Asiya, Əfqanıstan,
Pakistan və Hindistana qədər böyük bir ərazinin konkret
bir zaman çərçivəsində (I Şah İsmayıl dövründən
müəllifin həyatda olduğu günlərədək) ədəbi və ictimai-
6
siyasi mühitini əks etdirir. Şairin özünün qeyd etdiyi kimi,
bu
əsər
müəllifin
uzun
müddətli
səyahətlərinin,
müşahidələrinin,
topladığı
zəngin
məlumatların
məhsuludur. O, səyahət etdiyi ölkələrdə dövrünün
məşhur şair və digər sənət adamları ilə görüşmüş,
onlarla söhbətlər etmiş, təzkirəsini də bu məlumatlar
əsasında yazmışdır. Sadiq bəy «Məcməül-xəvas»ın
müqəddiməsində
özünə
nümunə
götürdüyü
Əbdürrəhman Caminin «Baharistan», Əlişir Nəvainin
«Məcalisün-nəfais»,
Dövlətşah
Səmərqəndinin
«Təzkirətüş-şüəra» və Sam Mirzənin «Töhfeyi-Sami»
təzkirələrinin adlarını çəkmiş (2,s.13), bu silsilədən olan
öz təzkirəsini yaratmışdır. Bu əsərilə Sadiqi dövrünün
«xoştəb», «şirinkəlam» şairlərini tanıtmış, onların irsinin
öyrənilməsinə maraq oyatmışdır. Sadiq bəy adları
sadalanan təzkirələrdən ən çox Nəvainin «Məcalisün-
nəfais»inə maraq göstərmiş, ona müvafiq olaraq əsərini
səkkiz bölməyə ayırmışdır. Təzkirənin ən önəmli
cəhətlərindən biri ondan ibarətdir ki, Azərbaycan,
Osmanlı, cığatay türkcəsini gözəl bilən müəllif bu üç türk
xalqının ədəbiyyatını, görkəmli şair və ədiblərini bir
topluda birləşdirərək oxuculara, tədqiqatçılara təqdim
etmiş, onlar haqqında əvəzsiz məlumatlar vermişdir.
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim Turxan Gəncəyinin dediyi
kimi, «Sadiqi bu əsərdə siyasi hüdudları və sülalələr
arasındakı ixtilafları bir tərəfə ataraq türk dli və
ədəbiyyatını bir bütün halında götürmüş və türk dilinin üç
ədəbi şivəsinin şairlərini tanıdaraq əsərlərindən örnəklər
vermişdir. Bu təzkirə onun Nəvainin əsərlərini yaxından
bildiyini və dövrünün türk şairlərini şivə fərqi gözləmədən
tədqiq etdiyini və bu üç şivəni də mükəmməl bildiyini
göstərir» (5,s.20).
7
Məhəmmədəli Tərbiyət göstərir ki, təzkirə Səfəvilər
dövründə yaşamış 480 şair və ədibi əhatə edir (13,
s.281).
Müqəddimə, 8 məcmə və xatimədən ibarət bu
təzkirənin tədqiqatçıları göstərirlər ki, əsər Nəvainin
üslubuna və təzkirəçilik ənənəsinə uyğun bir şəkildə
yaradılsa da, öz orijinallığı və elmi-bədii dəyəri ilə bu
janrda yazılmış orta əsr təzkirələri içərisində xüsusi bir
mövqeyə malikdir. Təzkirəni oxuduqca görürük ki, Sadiq
bəy üçün təqdim etdiyi şairin şəxsi insani keyfiyyətləri
çox böyük önəm daşıyır.
Sadiqini diqqətimizi cəlb edən elmi əsərlərindən biri
də rəssamlığın praktiki, nəzəri məsələlərinə həsr
olunmuş «Qanunüs-süvər» («Təsvirlər qanunu») adlı
204 beytdən ibarət mənzum risaləsidir. Tədqiqatçıların
nadir əsər kimi dəyərləndirdikləri bu risalədə müəllif
rəssamlara özünə qarşı tələbkar olmağı, rəssamlıq
materiallarını, təsvir etdiyi obyekti mükəmməl bilməyi
məsləhət görür. Sadiqi sənətkarda istedadı, fərdiliyi,
rəsm əsərlərində bitkinliyi yüksək dəyərləndirdiyini
bildirir, o dövrün rəssamlarına işlətdikləri bədii-texniki
material barədə texnoloji təlimat verir. 17 qısa bölmədən
ibarət
olan
bu
əsərdə
təsviri
sənətin
müxtəlif
məsələlərinə dair konkret məsləhət və təlimatlar
verilmişdir. Risaləni orta əsrlər rəssamlarının yaradıcılıq
metodunu öyrənmək baxımından yüksək qiymətləndirən
A.Qazıyev yazır: «Əlbəttə, bu əsər müasir mənada tam
metololoji
vəsait
olmayıb,
orta
əsr
incəsənətinin
yaradıcılıq üsulları və əsas ləvazimatı haqqında müəllifin
öz zəngin təcrübəsi əsasında tərtib etdiyi faydalı
nəsihətlər, göstərişlər məcmuəsidir. Risalənin verdiyi
məlumatdan bir daha aydın olur ki, orta əsr rəssam və
nəqqaşları öz yaradıcılıq metodlarında o dövrə xas olan
metafizik dünyagörüşündən doğan dəyişilməz bədii
8
üsullara və «qanunlara», sabit ehkamlara əsaslanmışlar.
Bununla belə, onlar təbiətin rəngarəngliyini, onun
təkrarolunmaz müxtəlif fakt və hadisələrini mümkün
qədər (şərti üsullarla da olsa) doğru əks etdirməyə
maraq göstərmişlər» (1, s.4-5).
Sadiqiyə görə, rəssam təbiətə qarşı həssas, diqqətli
olmalı, ondan öyrənməlidir: «Əgər muradın surətgərlik
olarsa, ustadın təbiət olmalıdır» (1,s.19).
Sadiq bəyin zəngin ədəbi irsində nəsihətnamələri və
mənzum hekayələri, məktubları və «Risaleyi-həzziyat»
adlı insanların mənəvi aləminə, məhəbbət, dostluq
münasibətlərinə, gənclərdə
bədii
zövqün
inkişaf
etdirilməsinə həsr edilmiş əsəri diqqəti cəlb edir.
S.Əfşarın poetik yaradıcılığı zəngin, rəngarəngdir. O,
fars və türk dillərində qəzəl, qəsidə, qitə, rübai,
müxəmməs, tərcibənd, tərkibbənd, məsnəvi, müəmma
janrlarında
gözəl
şeirlər
müəllifidir.
Tədqiqatçı
M.Muradovanın
hesablamalarına
görə
onun
587
qəzəlindən 40-i türkcədir (9,s.67). Şairin farsdilli poetik
yaradıcılığında Şah Abbasın hakimiyyətinin ilk illərindən
və
onun
apardığı
müharibələrdən
bəhs
edən
«Fəthnameyi-Abbas-namdar» adlı 2500 beytdən ibarət
poeması mühüm yer tutur. Müəllif müxtəlif tarixi
hadisələri, döyüşləri yüksək bədii formada, təşbih və
istiarələrin köməyi ilə təsvir edir, Şah Abbasın müxtəlif
müharibələrdən, ən çətin vəziyyətlərdən qalib çıxan
qəhrəman
obrazını
yaradır. Əsəri
oxuduqca
bu
qəhrəmanlıq dastanının yazarının yersiz müharibələrə,
qan tökülməsinə qarşı çıxdığını görürük.
Sadiq bəy Əfşarın türkcə yazdığı əsərləri içində
«Məcməül-xəvas» təzkirəsini, külliyyatına daxil edilmiş
şeirlərini və məktublarını (18 məktublarından 14-ü ana
dilindədir) göstərə bilərik. Şairin türkcə şeirləri onun
Təbriz
Dövlət
Kitabxanasında
saxlanan
əlyazma
9
külliyatının 888-917-ci səhifələrini əhatə edir. Bundan
başqa, Sadiqinin təzkirəsinə daxil etdiyi, məktublarında
rast gəldiyimiz bəzi türkcə şeirlərinin də olduğunu qeyd
etməliyik.
Müxtəlif tədqiqat əsərlərində Sadiq bəyin türkcə
şeirlərindən müəyyən nümunələr verilsə də, bu əsərlər
bütöv halda çap edilməmiş, buna görə də şairin anadilli
lirikasının ətraflı araşdırılması mümkün olmamışdır.
Sadiqinin türkcə şeirlərinin surətini Təbriz Dövlət
Kitabxanasından əldə edərək çap etdirməyimizin əsas
səbəbi də bu boşluğu doldurmaqdan ibarət olmuşdur.
Hələ sağlığında dövrünün görkəmli şairi və alimi kimi
tanınan S.Əfşar klassik Şərq ədəbiyyatını, poetikasını
gözəl bilmiş, sələflərinin yaradıcılığının ən dəyərli
cəhətlərindən
təsirlənmişdir.
Sadiq
bəy
böyük
Azərbaycan sənətkarlarından ən çox Xaqani Şirvani,
Nizami Gəncəvi və Füzulinin, fars şairlərindən Firdovsi,
Ənvəri, Kəmaləddin İsfahani, Zəhir Faryabi, Sədi və
Hafizin əsərlərindən bəhrələnibdir. Ana dilində yazdığı
şeirlərdən şair türkdilli ədəbiyyatın iki dahisini – Nəvai və
Füzulini özünə üstad seçmişdir. Ümumiyyətlə, XVI əsrin
ikinci yarısında- XVII əsrdə türkdilli şeirimizin, demək olar
ki, bütün nümayəndələri yaradıcılıqları boyu ən dəyərli
örnək kimi bu iki sənətkarın poeziyasına üz tutmuşlar.
T.Gəncəyinin dediyi kimi, Sadiq bəy türk dilinin üç
ədəbi
dilini
(Azərbaycan, Osmanlı
və
Cığatay)
mükəmməl bilmiş və türkcə şeirlərini də bu şivələrdə
yazmışdır. Şairin 1971-ci ildə şairin 12 qəzəlini oxuculara
təqdim edən alim bunlardan 8-nin Şərqi türkcədə,
cığataycada yazıldığını xüsusilə qeyd edir (5,s.21).
Sadiqinin türkcə şeirlərindən danışarkən onların müxtəlif
türk şivələrində yazıldığını əlbəttə ki, nəzərə almaq
lazımdır.
10
S.Əfşarın 478 beytdən ibarət türkcə şeirlər toplusuna
5 qəsidə, 40 qəzəl, 1 saqinamə, Şah Abbasa müraciətən
məsnəvi formasında yazılmış 1 şeir, 1 tərkibbənd və 1
qitə
daxil
edilibdir. Bu
şeirlər
əlifba
sırası
ilə
düzülməmişdir.
Buradakı qəsidərdən birincisində şair obrazlı şəkildə,
alleqoriyadan istifadə etməklə havaların soyumasını,
qışın gəlməsi ilə təbiətdə baş verən dəyişiklikləri təsvir
edir. Məlum olduğu kimi, klassik ədəbiyyatda işlənən
bədii vasitələrdən biri də təşxis sənətidir. Təbiət
hadisələrini şəxsi xüsusiyyətlərlə təsvir etmək, onları
canlı insan kimi təsəvvür etmək həmin vasitə ilə
gerçəkləşir ki, bu da Avropa poetik sistemindəki
personifikasiya kateqoriyasına uyğun gəlir (7,s.32).
Sadiqi bu qəsidəsində təbiəti təsvir edərkən daha çox
təşxis sənətinə müraciət etmişdir. Ümumiyyətlə, təbiət
vurğunu olan şair ilin bütün fəsillərini böyük məhəbbətlə
qələmə almış, canlı bədii lövhələr yaratmışdır. Qəsidədə
ilin elə bir vaxtı təsvir edilir ki, havaların tarazlığı
pozulmuş, al-əlvan təbiətdən cəmi bir neçə rəng
qalmışdır. Gülün çöhrəsini görə bilməyən bülbül artıq
susmaqdadır, çəmən məclisində nə bir yarpaq, nə
quşların nəvası qalmışdır. Şair çayın suyunun donmasını
soyuğun möcüzəsi ilə əjdəhanın donmasına bənzədir:
Yeritməz oldu çəmən içrə cuybar suyun,
Daş oldu möcüzi-sərma ilə bu əjdaha (3,s.888).
Soyuq elə işlər görmüşdür ki, indi artıq bənövşə ilə
reyhan arasında fərq yoxdur:
Dəmi-təsərrüfi sərma ilə yox onlarda
Bu gün bənəfşəvü reyan təfavüti əsla (3,s.889).
Şaxtadan qulaqların göyərməsini şair müəllim – qışın
soyuq silləsi ilə insanların peysərinə vurması kimi
mənalandırır:
Kəbud etdi binaquşi müəllimi-dey,
11
Ona tapançeyi-bərd ilə bəs ki, urdu qəfa (3,s.889).
Gül üzünü qibləgahından – gülşəndən çevirmişdir ki,
bu da müsəlmanın ona verilən əziyyətlərdən sonra dinini
dəyişməsinə bənzədilir:
Ç avurdu gül yüzünü qibləgahi-gülşəndən,
Cəfadən olsa müsəlman əcəbmidir tərsa (3,s.888).
Qışın soyuğu hər şeyi dəyişdirmişdir. Nə əvvəlki
gülşən, nə də çəmənlik var. Təbiət yeni heç nə yaratmır.
Şair təbiətin qış vaxtındakı qısırlığını poetik surətdə şərh
edərkən qədim Şərq inanışlarına işarə edərək təlmih
bədii ifadə vasitəsindən məharətlə istifadə edir:
Kəsildi rəsmi-təvəllüdləri kim, etməzlər,
Müvasibət həvəsin ümmətat ilən aba (3,s.888).
Təsəvvürlərə görə, təbiətin məvalidi-səlasəsi (üç
övladı) – cəmadat (cansız əşyalar), nəbatat (bitkilər) və
heyvanat abayi-ülvi-səmadakı atalar (səma cismləri) ilə
ümməhaiti-selfinin – yerdəki anaların (dörd ünsür: su, od,
torpaq, yel) müvasilətindən, birləşməsindən yaranır.
Qışda səmadakı atalarla yerdəki anaların birləşməyə
həvəsləri olmadığından təbiətdə yeni bir şey yaranmır.
43 beytlik bu şeiri ədəbiyyatımızda qışın təsvirinə
həsr olunmuş ən uğurlu şitaiyyə qəsidələrindən hesab
etmək olar. Əsər Sadiqinin həyatı diqqətlə müşahidə
etmək, yüksək bədiiliklə oxucuya çatdırmaq istedadına
malik olduğunu sübut edir.
İkinci qəsidə Həsrəti-Əlinini mədhinə həsr edilibdir.
Üçüncü qəsidə şairin qürbətdə olduğu zaman yazdığı
şərhi-haldır. Məlum olduğu kimi, Sadiq bəy uzun müddət
səyahətlər etmiş, vətənindən kənarda yaşamışdır. O, bu
şeirdə qürbətdə olmasının səbəbini izah edir. «Əgər
qürbətdə, zarəm, izzətim
yox, ariyəm
qəmdən»
(3,s.891)-deyən şeir vətənimdən kənarda tanınmasa da,
izzəti, hörməti olmasa da, qəmdən azad olduğunu
söyləyir.
S.Əfşar
istedadının
yetərincə
12
dəyərləndirilməməsindən, cəmiyyətdə
əsl
qiymətini
almamasından
narazıdır. O, vətənindən
kənarda
yaşamasını cəmiyyətdən narazılığının ifadəsi, bir etiraz
aksiyası kimi təqdim edir. Sadiqiyə görə, əgər bu
zəmanədə istedadını dəyərləndirəcək bir adam olsaydı,
dövran onu dünyaya gətirməzdi. O, bu dünyaya qiymətini
almamaq üçün gəlmişdir:
Bu istedad ilə dövran bəni eylərmidi mövcud,
Əgər bilsəydi bu canbin cəhanda var xiridarı.
Bəni xar etmək üçün qürbü vəsli qeyrə tapşırdı,
Ç əmən içrə, bəli, bihudə dehqan bəkləməz xarı.
Məni-üftadəni, ey dəhri-dun, hər dəm basıb keçmə,
Qəribin gərçi derlər pəst olur hər yerdə divarı.
Səzavari-məhəbbətdir ədu bəzmi-fəraqətdə,
Mənimi gördün, ey çərxi-fələk, möhnət səzavarı?
(3,s.891).
Şair çərxi-fələyə üz tutaraq deyir ki, bəzmi-fəraqətdə-
ayrılıq məclisində düşmən də məhəbbətə layiqdir. Sən
möhnətə mənimi layiq gördün, Yəni, fələyin ona düşmən
olduğunu Sadiqi yaxşı bilir.
Sadiq bəy Əfşar bir sıra əsərlərində, o cümlədən,
«Məcməül-xəvas» təzkirəsində dövrünün hökmdarlarına,
nüfuzlu şəxslərinə mədhiyyə yazmağa qarşı çıxdığını
bildirmişdir. O, təzkirəsində heç bir hökmdara mədh
yazmamış
Mövlana
Zəmirini
buna
görə
yüksək
dəyərləndirdiyini bildirərək yazır: «Yüz min beyt şeiri var.
Hökmdarların mədhinə bir beyt də yazmayıb. Himmətin
ucalığına bu özü bir sübutdur» (2, s.165).
Bu dediklərinə baxmayaraq, Sadiqi də klassik Şərq
poeziyasının ənənəlirini davam etdirərək yaşadığı
13
dövrün hökmdarı I Şah Abbasa bir sıra mədhiyyələr
yazmışdır. Şair küliyyatındakı türkcə qəsidələrindən
dördüncüsünü mürşidi-kamil, dinin dayağı adlandırdığı
Şah Abbasın mədhinə həsr edibdir. Şeirdə şahın ədaləti,
mərhəməti, din düşmənlərinə qarşı mübarizə aparması
xüsusilə nəzərə çarpdırılmışdır. Onun ədaləti o qədər
böyükdür ki, sitəmkar çərxi belə özünə tabe edə bilər, din
düşmənlərinə qarşı elə mübarizə aparmışdır ki, ölkədə
küfrün əsər-əlaməti qalmamışdır:
Yetişdi ol yerə ədlin ki, rəsmi-istiqamətdə,
Özinə tabe eylər istəsə çərxi-sitəmkarı.
Cəhanda küfr zülmün sən yox etdin, varmış derlər,
Sənin dövründə möhkəm küfri-islamın yox dəvvarı
(3,s.892).
Beşinci qəsidəsində şair təbiətin gözəlliklərindən
danışaraq, bütün bunlara görə Yaradana dua edir.
Sadiqinin türkcə şeirlər toplusuna daxil edilmiş
qəzəllər onun lirik yaradıcılığının tədqiqi baxımından
böyük önəm daşıyır. Məhəbbət mövzusu, dostluğun
tərənnümü, insan taleyi ilə bağlı düşüncələr, təbiət
mənzərələrinin təsviri bu şeirlərdə ilk diqqəti cəlb edən
cəhətləndəndir. Lirik şeirlərində məhəbbəti insanın ən
ülvi duyğusu, onun mənəvi yüksəlişinin səbəbi olan
qüvvə kimi tərənnüm edən şair eşqi yolunda hər cür
cəfalara hazır olan aşıq obrazı yaradır. Özünü «mehrü
vəfa təkyəsinin babası» (3,s.905)-adlandıran Sadiq bəy
çəkdiyi əziyyətlərdən bezib yolundan dönmək fikrində
deyil, çünki əvvəldən könlünü qəmzəsi ilə qanını içən
məşuqəyə verdiyini bilirdi:
Sadiqi, gər yürəgü qanın içər, ah etmə,
Könlüni vermiş idün qəmzeyi-xunxarəsinə (3,s.902).
Eşq insanın canına düşmüş od, ildırımdır, aşiqin zəif
canını bəla tələsinə salan qüvvədir:
14
Yenə nə bərq idi kim, yıxdı səbr bünyadın,
Gətirdi rəxneyi-qəm mülki-xanımanımğa.
Yenə nə şövq idi kim, kəsdi rişteyi-canım,
Buraxdı dami-bəla cismi-natəvanımğa (3,s.897).
Vüsal dəmlərində isə aşiqin həyatı büsbütün dəyişir,
onun payız çağını yaşayan bostanına bahar gəlir:
Yenə nə gülbüni-vəsl idi kim, şüküftə bolub,
Bahara verdi xəzan bərli bustanımğa (3,s.897).
Sadiqinin lirik qəhrəmanı eşqi yolundakı fədakarlığı
ilə fəxr edir, özünü klassik Şərq ədəbiyyatının aşiq
obrazları ilə müqayisə edir. Şairə görə Məcnunla Fərhad
eşqin tüstüsünü götürüb, dövrlərini sürüb getmişlər. İndi
onun növbəsidir və eşqin oduna dözmək də onun
bəxtinə düşmüşdür:
Gərçi eşqin tüstüsün Fərhadü Məcnun çaldılar,
Şimdi eşq olub olardin bizgə verdi növbəti (3,s.900).
Fədakar aşiq çox ah çəkməkdən ona görə qorxur ki,
onun ahının odu digər aşiqləri də yandıra bilər:
Rəhm qıl həmdərdlərə, ey Sadiqi, çox çəkmə ah,
Köyməsün Məcnunüvü yandırmasun Fərhadı ot
(3,s.904).
Ç əkdiyi cəfa dolu həyat aşiqin keçirdiyi normal haldır,
o bu əzablı vəziyyətində dözümlüdür, hətta məhəbbət
əzablarını öz dərdlərinin ən böyük məlhəmi hesab edir.
Cisminin büsbütün hicran oduna yanmasında da aşiq bir
fayda görür: belə olarsa, o vüsal cənnətinə saf və pak
gedə bilər:
Yakarsa hicr odu aludə cismimi, nə ziyan
Ki, vəsl uçmağına safü pak olub gedərin (3,s.908).
Yarından ayrı olduğu məqamlarda şair onun xəyalı ilə
yaşayır. Sadiqi bu fikri poetik şəkildə ifadə etmək üçün
maraqlı obraz yaratmışdır: İsa göylərə çəkilib günəşin
15
qoynuna girdiyi kimi, ay üzlü sevgilisi onun könülünün
qoynuna girir:
Könlümün hər dəm girər ol mahsuma qoynuna,
Yeridür gər girsə xurşidin Məsiha qoynuna (3,s.906).
Mücərrəd və konkret anlayışlar məharətlə bir araya
gətirilmişdir. İnsanın qəlbi, könlü konkret bir anlayışdır.
Təxəyyülü zəngin olan şair ona insana məxsus bədən
üzvü «bəxş» etməklə istiarə poetik fiqurundan istifadə
etmişdir. Sevgilisindən ayrı onun xəyalı ilə yaşayan
aşiqin
könlünün
qoynuna
yarının
girməsi
şairin
diqqətəlayiq poetik tapıntılarındandır. Qəzəlin digər
beytləri də maraqlı obrazlarla yadda qalır:
Sinəmi hal eyləyüb ol ay xəyalın bəklərin,
Öylə kim, bəkləşdirür xaçını tərsa qoynuna…
Cövhəri-əşkim cəhanı tutdu, övladur bu kim,
Qoymaya şimdən geri lölöni dərya qoynuna.
Qeyr əgər əhval ilə bəzmi-vüsala yol tapar,
Sadiqi alır xəyali-yarı tənha qoynuna (3,s.906).
Sevgilisinin xəyalı aşiq üçün xaçpərəstin sinəsindəki
xaç qədər əzizdir. Onun gözlərindən göz yaşları –
gövhərlər axıb bütün dünyanı tutmuşdur, neçə ki, dəniz
incini yetişdirib, özündən kənar edə və bir də geri
qayıtmağa qoymaya. Məqtə beytində şair birinci beytdəki
fikrini oxucusuna daha aydın çatdırır: Könlünün qoynuna
aldığı yarın özü deyil, xəyalıdır. Başqaları gerçək vüsala
yetdikləri halda şair sevgilisinin xəyalı ilə kifayətlənməli
olur.
Eşqdən saralmış çöhrəsinə bahar yağışı-göz yaşları
yağan şair bu vəziyyətdə bir ziddiyət, qəribəlik görür,
buna görə də eşq aləmini «qərib aləm» adlandırır:
Qərib aləm imiş eşq, Sadiqi kim irür,
16
Xəzani çöhrə bilə əbri-novbahar gözüm (23, s.907).
«Vida» rədifli qəzəlində şair yarından ayrılan aşiqin
kədərini səmimi bir dillə ifadə etmişdir. Gözəlin ona vida
etməsi
xəstə
bədənindən
ruhunun
ayrılaraq
vidalaşmasına bənzədilmişdir. Sevgilisi hara getsə,
aşiqin həsrət göz yaşları onun ardınca axacaqdır, göz
yaşları yarının ayağının altındakı torpağı heç bir zaman
tərk etməyəcəkdir:
Qıldı həngami-səfər sərvi-xuramanım vida,
Vəqtidür qılsa təni-dilxəstəni canım vida…
Barsa hər yanğə barur ardınca əşki-həsrətim,
Eyləməz ol xaki-padən çeşmi-giryanım vida (3,s.908).
«Gedərin» rədifli qəzəli də Sadiqinin hicran qəminin
ağrı-acılarına həsr etdiyi səmimi və təsirli şeirlərindən
biridir:
Qəmi-fəraqın ilə dərdnak olub gedərin,
Nə dərdnak ki, qəmdin həlak olub gedərin.
Nə dövri-xasdır, ey Sadiqi, bu kim, məni-məst,
Gəlüb təmani-hünər, eybnak olub gedərin (3,s.908).
Bu şeirdə şair yaşadığı dövrdən narazılığını da açıq-
aşkar bildirmişdir: bu necə zamandır ki, dünyaya
istedadlı, hünərli gələn adam ömrünün sonunda bu
dünyadan günahkar, eybli vəziyyətdə tərk etməlidir?
Ümumiyyətlə, Sadiqinin şeirlərində aşiqanə lirika və
ictimai motivlər bir-biri ilə üzvi surətdə bağlanmışdır.
Zəmanəsinin
kədərindən, qayğılarından
qocaldığını
bildirən şair «Məni-üftadəni ənduhi-dövran gərçi pir etdi»
(3,s.907) deyir.
Fələk
tərəfindən
biqərar,
səbatsız
vəziyyətə
düşməsini də şair dövranın biqərarlığı ilə izah edir:
Biqərar etdi fələk dönə-dönə Sadiqini,
Şimdi bildim ki, qərarı yox imiş dövranın (3,s.898).
17
«Yegdür» rədifli qəzəlində şair dövrünü daha sərt
ifadələrlə tənqid edir, «Əgər dünya budursa, elə bizim
evsiz-eşiksiz olmağımız yaxşıdır»- deyir:
Əgər dünya budur, bixanü biman olmamız yegdür,
Buraqıb işrət əsbabını üryan olmamız yegdür.
Bu isə şeyxü vaiz, məscidü minbər tamaşası,
Xərabat əhlidin məstü gəzəlxan olmamız yegdür…
Bulunmaz çün cəhan məmurəsində xaneyi-munis,
Ənisi-qəm, müqimi-gənci-viran
olmamız
yegdür
(3,s.909).
Əgər şeyx və vaizlər bunlardırlarsa, dini atıb eyş-işrət
əhli olmaq daha yaxşıdır. Bu dünyada insana munis olan
bir yer yoxdursa, qəmlə dost olub viranələr xəzinəsinə
sakinlik etmək yaxşıdır. Bütövlükdə şeir dövrün sərt
ittihamı kimi səslənir, ədalətpərəst, azadlıqsevər şairin
dövrünə münasibətini açıq ifadə edir.
Xüsusilə ictimai fikirlərində Sadiqinin Nəvai və Füzuli
yaradıcılığı ilə nə qədər sıx bağlı olduğunu görə bilərik.
Şair bu dahi ustadların ədəbi irsində onu narahat edən
məsələlərin bədii həllini görürdü, bundan ilhamlanırdı.
Sadiq bəyin şeirlərində Nəvai poeziyasının təsirindən
danışan C.Nağıyeva yazır: «Onun «Bulğay kaş ki»,
«Etdin», «Qalmadı», «Sübh» və başqa qəzəlləri də
yalnız rədif baxımından deyil, ideya, məzmun və bədii
ifadə vasitələrindən istifadə baxımından Nəvai ilə
birləşir» (10, s.162).
Nəvainin «Bolmasun» rədifli 7 beytlik qəzəlinə
yazdığı nəzirəsini oxuduqca Sadiq bəyin ustad şairin
əsərinə çox diqqətlə yanaşdığını, eyni zamanda, sadəcə
nəzirə deyil, orijinal bir şeir yazdığını görürük. Nəvainin
lirik qəhrəmanının qəlbi sevgilisinə ən səmimi duyğularla
doludur. İstədiyi odur ki, könül verdiyi gözələ heç bir
18
xətər yetməsin, bu dünya bağında onsuz bahar olmasın.
Şair arzu edir ki, sevgilisinin sərvi-qəddi ancaq çeşmeyi-
heyvandan, əbədiyyət çeşməsindən qidalansın:
Ğam əlidin, ya Rəb, ul qulğa ğubari bolmasun,
Balki onsiz dahr boğida bahori bolmasun.
Qəddinin sarviğa kim, boği-latovat nəxlidur,
Ç açmai-hayvondin uzqa cuybari bolmasun (11,
s.495).
Bu qəzələ Sadiqinin cığatayca eyni rədifli, eyni
bəhrdə yazdığı 6 beytlik cavabda gözələ hədsiz
məhəbbət, sədaqət duyğuları daha çox lirik qəhrəmanla
bağlı şəkildə ifadə edilmişdir:
Gözə ol şəh yolidin özge ğubari bolmasun,
Məndin özge kimseğe andin güzari bolmasun.
Gülşəni-kuyində kim, sərvi-qədi məvasidür,
Hər tərəf əşkimdən özgə cuybari bolmasun (3,s.898).
Sadiqinin qəzəlində müəllifin fərdiyyəti daha çox
nəzərə çarpır. Lirik qəhrəmanın istədiyi budur ki, ondan
başqa heç kim sevgilisinin yolunun üstündə durmasın,
fədakar aşiqin gözlərinə yalnız yarının ayağının tozu
dolsun, sərvi-qəddini yalnız onun göz yaşları sulasın.
Nəvai sevgilisinin sərvi-qəddinin çeşmeyi-heyvan-dirilik
suyu ilə sulanmasını arzulayırsa, Sadiq bəy məşuqəsinin
sərvi-qəddinin onun öz göz yaşları ilə qidalanmasını
istəyir.
Nəvai 8 beytlik «Kaş ki» rədifli qəzəlində ayrılıq
dərdini çəkməkdənsə min cür möhnət çəkməyə üstünlük
verdiyini, eşq dərdindən dəlilər kimi səhraya düşduyünü,
buna görə də əvvəllər gözəllərlə ünsiyyət bağladığından
peşman olduğunu bildirir. Bir beytdə qəriblərin qürbətdə
acı çəkdiyini, qürbət sözünü
dilə gətirmək belə
19
istəmədiyini söyləyən şair, qəzəlin sonunda arzusuna,
vüsala çatmaq üçün ömürdən möhlət dilədiyini yazır:
Bulğay erdi yüz tüman, min rancu mehnat kaş ki,
Bulmağay erdi balou dardi-furkat kaş ki…
Xosiyat çün telbarab sahroğa yuzlanmak emiş,
Tutmağay erdin parilar birla ulfat kaş ki…
Yuz ğarib ahvol bekaslıkda har dam bor emiş,
Utmaqay erti tilimda lafzi-ğurbat kaş ki…
Dema kim con et fido ahbob ila topqaç visal,
Ey Navoiy, umr berqay onça muhlat kaş ki (11, 607).
Sadiqi bu şeirə yazdığı 6 beytlik cavabında böyük
özbək şairinin yaradıcılığına məhəbbət və diqqətini,
cığataycanı gözəl bilməsini nümayiş etdirməklə bərabər,
orijinal fikirlərlə çıxış etmiş, lirik şeirə ictimai motiv əlavə
etmişdir. Nəvai qürbətin ağır dərd olduğundan danışırsa,
Sadiq bəy «Əgər vətən övladları insanın qədrini
bilmirlərsə, qürbət bundan yaxşıdır» deyir. Zəmanəsinin
ədalətsizliklərindən, özünə qarşı olan haqsızlıqlardan
şikayət edən belə misralar Sadiqi şeirlərində az deyil.
Sadiq
bəy
kimi
çoxtərəfli
istedadın, dövrünün
ensiklopedik
zəkasının
«belə
vətəndənsə
qürbət
yaxşıdır» deməsi, əlbəttə ki, mövcud quruluşa, dövrə
ciddi ittihamdır:
Bilməs ermişlər kişi qədrin vətən əbnası çün,
Tutqay erdi damənimni xaki-qürbət kaş ki(3, s.901).
Beytlərindən birində şair ona ağıl vermək istəyən
nasehə «kaş ki, bu könül mənim nəsihətimi eşidəydi»
cavabını verir. Yəni məgər aşiqin ixtiyarı özündədirmi ki,
ona nəsihət verirsən:
20
Dersən, ey naseh ki, məndin tut nəsihət, aqil ol,
Tutqay erdi bu könül məndin nəsihət kaş ki (3,s .901).
Burada Füzulinin «Əql yar olsaydı, tərki-eşqi-yar
etməzmidim? İxtiyar olsaydı, rahət ixtiar etməzmidim?»
(41, s.220) beyti yada düşür. Sadiqinin cığatayca
şeirlərində Nəvai ilə bərabər Füzuli yaradıcılığı ilə də
səsləşməni
müşahidə
etmək
bizi
təəccübləndirməməlidir.
S.Əfşar bir çox şairlərimiz kimi Füzulinin möhtəşəm
poeziyasını özü üçün ən gözəl örnək saymışdır. Şairin
yaradıcılığında Füzuli sənətinin bədii təsir vasitələrinin və
ifadə xüsusiyyətlərinin təsiri aydın görünür. Sadiqi
şeirlərində dahi şairin poetik ustalığından, təşbih, istiarə,
mübaliğə və təzadlar yaratmaq üsullarından geniş
istifadə etmişdir. Füzulinin gözəlliyi, eşqi, tərənnüm
edən, həyatdakı ədalətsizliklərə, insanlar arasındakı
qeyri-bərabərliyə
etirazını
bildirən
ictimai-fələsəfi
poeziyası Sadiqi yaradıcılığına güclü təsir etmişdir.
Füzulinin «Sübh» rədifli, eyni vəzndə iki qəzəli (4,
s.88, 90) vardır ki, bunlar Nəvai qəzəlinə nəzirə olaraq
yazılmışdır. Bu şeirində Füzuli sübhün gəlməsini mahir
bir rəssam kimi təsvir etmiş, onu Nəvaidə olmayan bir
tərzə mənalandırmışdır.
Sadiqi, fikrimizcə, Nəvainin də, Füzulinin də «Sübh»
rədifli qəzəllərini oxumuş, nəzirə yazarkən Füzuli şeirini
üstün tutmuşdur. Füzuliyə yazdığı cavabında o, dahi söz
ustadı tərəfindən yaradılan hər səhər sübhün yaxasını
yırtması obrazın eynilə təkrar edir. Füzuli deyir:
Gər deyil bir mah mehrilən mənimtək zar sübh,
Başın açıb nişə hər gün yaxasın yırtar sübh (4, s.88).
Mənim kimi bir ayın-gözəlin eşqindən zar olmadığı
halda nə üçün sübh hər gün başını açıb, yaxasın yırtır
(yəni, səhər açılır)?
21
Sadiq bəyin buna cavab olaraq yazdığı beytin birinci
misrasında ikinci misrada veriləcək sualının cavabı
vardır. Bəlkə subh dağ olmuş sinəsini cahan əhlinə,
bütün dünyaya nümayiş etdirmək istəyir:
Ta edə rövşən cəhan əhlinə dağ sinəsin,
Hər səhərgahını neyçün yakasın yırtar sübh?
(3,s.895).
Qeyd etməliyik ki, Sadiqi sübhün gəlişini Füzuli
səviyyəsində poetik şərh etməmiş, sadəcə bu hadisənin
əsl möcüzə olduğunu demişdir:
Hər nəfəs gündin yədi-beyza edər izhar sübh,
Belədür dəvayi-ecaz etsə Musavar sübh (3,s.895).
Şairə görə sübhün gəlişi adi bir təbiət hadisəsi deyil,
möcüzədir. Bu, Musa peyğəmbərin ağ əli ilə göstərdiyi
möcüzələrə bənzəyir. Sonuncu beytdə yaşadığı dövrə
qarşı münasibəti tənqidi olan şair yalançı nikbinliyə
inanmadığını bildirir:
Sadiqi, aldanma dəhrin zövqi-sübhü şamına
Kim gedər besyar şamü həm gəlür besyar sübh
(3,s.895).
Sadiq bəy dəhrin, dövrün boş vədlərini, sabahkı
günün daha yaxşı olacağına dair nikbin fikirləri əsassız
sayır. Bu şeiri bir daha şairin lirikasında ictimai motivlərin
mühüm yer tutduğunu göstərir.
Füzulinin «Görüb» rədifli qəzəlinə yazdığı nəzirədə
Sadiqi dahi şairin 7 beytlik şeirindəki 8 həmqafiyə
sözdən 6-sını təkrar etmişdir. Buradan görürük ki, Sadiqi
tamamilə Füzuli poeziyasının, onun bədii məntiqinin
təsiri altındadır. Beytlərindən birində Füzuli aşiqi müalicə
etmək istəyən təbibin onun pərişan halını görüb, əlac
edə bilməyəciyini başa düşərək fikrindən vaz keçdiyini
deyir:
Eyləyən təyini-əczayi-müdava dərdimə,
22
Tərk edib, cəm etmədi, hali-pərişanım görüb (4,
s.68).
Sadiqi isə nəzirəsində rəqibin onun pərişan halını
gördükdən sonra xatirini cəm etdiyini, özünə gəldiyini
deyir. Rəqibini sakitləşdirdiyinə görə o, şaddır:
Gər pərişanəm, vəli şadəm ki, eşqindən rəqib,
Xatirin cəm eylədi hali-pərişanım görüb (3,s.905).
Sadiq bəyin Füzuli təsiri altında olduğunu göstərən
əsərlərindən biri də onun dahi sənətkarın «Mənəm ki,
qafiləsalari-karivani-qəməm» misrası ilə başlanan 9
bəndlik tərkibbəndinə cavab olaraq yazdığı 7 bəndlik
«Mənəm ki, sakini-meyxaneyi-diyari-qəməm» misrası ilə
başlanan şeiridir. Hər iki əsərdə bəndləri birləşdirən
vasitə beytlərlə birlikdə bəndlər 6 misradan ibarətdir.
Füzulinin tərkibbəndi onun həyata, cəmiyyətə, bu
cəmiyyətdəki
öz
vəziyyətinə
münasibətinin
bariz
ifadəsidir. M.Quluzadə bu əsər barədə yazır: «Füzuli
özünü qəm karvanının qafiləsaları, möhnət və ələm
səhrasının müsafiri adlandırır. Lakin bununla bərabər,
şair məğrur və nikbindir; özünü heç kəsdən əksik bilmir.
O, padşah kimi fəqir, möhtəşəm bir gədadır. Dövlət onu
şad etmir. Onun sərsəri könlündəki vəfa, gözlərindəki
ləlü gövhər xəzinəsidir. Şairin dərin fəlsəfi mənaya malik
olan bu misraları sərvət, şöhrət, ictimai ədalətsizlik
üzərində qurulmuş cəmiyyətə qarşı qüvvətli bir etiraz
kimi səslənirdi» (8, s.220).
Tərkibbəndində «Mənim ki, gəzmədi hərgiz sipehr
kamımla» (2, s.915) deyən Sadiqi həyatından narazı
olduğunu
bildirir. Onun
da
ən
böyük
şikayəti
zəmanədəndir:
Nədür zəmanə işi, cövrilə cəfa etmək,
Sipehr şivəsi təğyiri-müddəa etmək,
Rəqib dərdi-dilin bilməyüb dəva etmək,
Məni ki, dərdi-dilim sərbəsər cəza etmək (3, s.915).
23
Şair zəmanə cövrünə qarşı müdrik olmağı, ruh
düşgünlüyünə düşməməyi məsləhət görür:
Könül, zəmanədən incinmə, şadü xürsənd ol,
O aqil irməz isə, bari sən xirədmənd ol (3,s.915).
Sadiq
bəyin
bu
bəndi
məzmunca
Füzuli
tərkibbəndinin
sonuncu
bəndinə
yaxındır. Füzuli
dövrünün bəlalarından, cəfalarından danışdıqdan sonra
şikayət etməməyə, səbrli olub dua etməyə üstünlük
verdiyini bildirir. Nəhayət, öz-özünə şikayət etməkdənsə,
dostlarla ünsiyyətin daha yaxşı olduğunu söyləyir:
Kim ola dust rizası həmin sənə hasil,
Rizayi-dustdur əsli-təməttö', ey qafil! (4, s.335).
Sadiq bəy üçün də dostun varlığı, onunla dərdləşmək
çox vacibdir. Şeirinin sonuncu bəndində o dərdini izhar
etmək üçün bir dostunun olmadığından gileylənir:
Nə bir rəfiq ki, rəf'i-məlal edəm naçar,
Nə bir təbib ki, dərdi-dil eyləyim izhar (3, s.916).
Qeyd etmək lazımdır ki, Sadiqi digər şeirlərində də
dostluqdan xüsusi olaraq danışmışdır. Ona görə, insanın
dünyada yaşaması üçün ən mühüm şərtlərdən biri
dostunun
olmasıdır. S.Əfşarın
əsərlərnidən
onun
dostlarını çox yüksək dəyərləndirdiytini, onlardan çox şey
öyrəndiyini ustadlarına da dost kimi yaxın, mehriban
münasibət bəslədiyini, çoxsaylı şəxslərlə dostluq etdiyini
görürük. Şairin «Saqinamə və bərxi əz şikayəti-ruzigar
quyəd» başlıqlı məsnəvi formasında yazdığı şeirində
onun dostları ilə mənəvi bağlarının necə güclü olduğunu
görürük.
Saqinamələrdə
ənənəvi
olan
Saqiyə
müraciətdən sonra şair qəmli və tək olduğundan,
dostlarının onu tərk etdiyindən şikayət edir, ötən
günlərini xatırlayır:
Getdilər həmdəmü həmrazlarım,
Dərdü qəm bəzmida dəmsazlarım…
24
Qanı onlar ki, xəvasım idilər,
Xəlvəti-xasdə xasım idilər (3, s.910).
Məzmunundan şeirin Sadiq bəyin ömrünün son
çağlarında, onun uzun müddət xəstə olduğu zamanlarda
yazıldığını görürük. M.Muradova bu şeir barədə yazır:
«O, dərdə-qəmə tutulduğu günlərdə uzaqlaşan dostlarını
vəfasızlıqda təqsirləndirir. Şairə görə dost dostuna dar
günündə qəmxar olmalı, yoldaş, sirdaş olmalıdır. Bu
xasiyyət
dostlarda
yoxdursa,
onda
dostluqdan,
yoldaşdıqdan söz açmaq yersizdir» (9,s.88). Fikrimizcə,
Sadiqi ömrünün sonlarında yazdığı bu şeirində ən çox
dünyadan getmiş dostlarının yoxluğundan, yanında
olmadığından təəssüflənir. «Yarlar yarlığı böyləmi olur?
Yar qəmxarlığı böyləmi olur?» (3,s.911)-deyən şair daha
çox ötən günlərdə ona yaxın olan, artıq dünyasını
dəyişmiş adamları yadına salır. Təsadüfi deyil ki, o
adlarını çəkmədiyi ustadlarını xatırlayır:
Qanı ol piri-rəhi-irşadım
Ki, hər işdə bar idi ustadım (3,s.911).
Məlum olduğu kimi, Sadiqinin ən müxtəlif sahələrdə
görkəmli müəllimləri olubdur. Ömrü boyu ustadlarına
minnətdar
olan
şair
onlarla
mənəvi
yaxınlığını
itirməmişdir. Sadiq bəyin rəssamlıqda müəllimi dövrünün
görkəmli sənətkarı Müzəffər Əli, şeirdə isə Mir Sün'i və
başqaları olmuşdur. «Məcməül-xəvas» təzkirəsində
S.Əfşar Mir Sün'inin qoca yaşlarında belə istirahət
etmədən çalışdığını heyranlıqla qeyd edir: «Şeir
sənətində bəndənin – mənim yol göstərənlərimdəndir.
Şeirin mühüm risalələrinin əksəriyyətini Mir həzrətlərinin
yanında oxumuşam. Üç ildən artıq bir müddətdə başını
balışa qoyub istirahət etdiyini görmədim. Baxmayaraq ki,
yaşı doxsana yaxın idi» (2, s.99).
25
M.Muradova Sadiq bəyin digər bir ustadı barədə
yazır: «Sadiqinin rübai ustası Xacə Ağamirlə də yaxınlığı
olmuşdur. Belə ki, Ağamir yazdığı şeirləri ilk dəfə
Sadiqiyə oxuyarmış» (9, s.30). Bundan başqa, şairin
həmədanlı Fəzainin tələbəsi olduğu, ilk gəncliyində
şeirlərini Hafiz Sabuniyə təshih etdirdiyi barədə də
məldumatımız vardır (5, s.20). Fikrimizcə, şair dostlarının
yanında olmadığını deyərkən əsasən belə insanların
dünyanı tərk etməsindən qəmləndiyini bildirmişdir.
Şeirdə onlar barədə oxuyuruq:
Yarlığ birlə tutarlardı əlim,
Dürüb istərlər idi dərdi-dilim.
Tiri olduqca dilara idilər,
Öldüğüm dəmdə Məsiha idildər.
Qanı ol əhli-vəfalar, qanı?
Mə'dəni-cudü-səxalar qanı? (3,s.911).
Şairin «Şərhi-məlal» adlandırdığı 42 beytlik bu
əsərində dövrandan şikayət də əksini tapıbdır:
Şimdi kim, saldı ayağdan məni çərx,
Bolmasun heç kişinin düşməni çərx (3, s.911).
Sadiq bəyə görə artıq dünyada bir mərd insan
qalmamışdır:
Dəhrdə qalmadı bir mərdanə,
Hərfi-sövtilə keçər əfsanə (3, s.911).
Şeirin sonunda müəllif yenə də saqiyə müraciət
edərək, onun lütfü, meykədənin abü havası ilə təsəlli
tapdığını söyləyir.
Sadiqinin şah Abbasa halını ərz etdiyi 34 beytlik,
məsnəvi formasında türkcə şeiri də onun ömrünün
İsfahanda yaşadığı son dövrlərinə aiddir. Buradan şairin
26
həmin vaxtlardakı vəziyyəti, səhhəti barədə bəzi şeylər
öyrənirik:
Şah Təbrizə əzm qılğanda,
Əzm ilqarı cəzm qılğanda.
Bəxt sahibi-fəraş qıldı məni,
Mərəzə xacə taş qıldı məni.
Eylədi dur xaki-rahindən,
Saldı iraq məni sipahindən.
Şimdi üç ildən füzundur məni-zar
Ki, gəhi sağəm və gahi bimar (3, s.912-913).
Burada şahın Təbrizə səfər etdiyi vaxtdan söhbət
gedir. Sadiqi xəstələndiyi üçün səfərdə iştirak edə
bilməmiş, qoşundan uzaqlaşdırılmışdır. Şairin üç ildən
artıq xəstə olduğunu öyrənirik. Sadiq bəy bir dəfə Şah
Abbasın əmri ilə müalicə olunsa da, vəziyyətinin
yaxşılaşmadığını xəbər verir, şahdan dərdinə əlac
edilməsini xahiş edir.
S.Əfşarın türkcə şeirlər toplusundan sonuncu əsəri
şah sarayındakı bir qopçubaşıya müraciətən yazdığı
qitədir. Məzmunca həcv olan bu şeirdə müəllif şah
fərmanına
riayət
etməyən
dövlət
məmurunun
özbaşınalığını kəskin tənqid edir, onu əhli-şər adlandırır:
Mən şamlu fəqiriyəm, sən qəcər bəgi,
Sən əhli-şərsənü sana bir əhli-şər gərək (3,s.917).
Özünü şamlu fəqiri adlandıran şair qacar elindən olan
qorçubaşının yadına salır ki, şahın hökmünə boyun
endirməyənin boynu vurulmalıdır:
Abbas şah hökmünə endirmədin boyun,
Boynu yoğunlusan, sana tiğü təbər gərək (3,s.917).
Sadiqinin türkcə şeirlərində daha çox dünyəvi
məhəbbətin, real insani münasibətlərin, dostluğun,
27
insanlar arasındakı mənəvi bağların təsvirini görürük.
Müxtəlif dini təriqətlərdən uzaq olan şairin əsərlərində
təsəvvüf eşqinin mədhinə rast gəlmirik.
Lirikasında
həyatı
sevən,
lakin
ətrafındakı
haqsızlıqlara göz yummayan istedadının, xidmətlərinin
yetərincə dəyərləndirilməməsindən narazı olan, bununla
bərabər
təmkinini, müdrikliyini itirməyən
Sadiqinin
məğrur səsini eşidirik.
Klassik ədəbiyyatı, orta əsr Şərq poetikasını yaxşı
bilən S.Əfşar əsərlərində bədii ifadə vasitələrindən,
təşbih, istiarə, məcaz, təzad, cinas, təkrir, bədii sual,
təlmih, təşxis və s. poetik fiqurlardan məharətlə istifadə
etmişdir. Bədii ifadə vasitələrinin köməyi ilə Sadiq bəy
lirik qəhrəmanının daxili dünyasını, ruhi aləmin inandırıcı,
səmimi və təsirli boyalarla verə bilmişdir.
Təşdehlər bütün klassik ədəbiyyatımızda olduğu kimi,
Sadiqi yaradıcılığında da önəmli rol oynayır. Şeirlərindən
birində şair eşqi canına düşmüş oda, sümüyündəki iliyini
yandıran şama bənzətməklə təşbeh yaradır:
Yenə nə bərq idi kim, saldı eşq canımğa
Ki, tüşdü şəm kibi məğzi-üstüxanımğa (3,s.897).
Bəzi təşbehləri yaradarkən müəllif canlı danışıq
dilindən
gələn
söz və
ifadələrdən istifadə edir.
Sevglisinin yanında hörmətdən düşdüyünü bildirərkən o,
«yanında itcə etibarım qalmadı» (3,s.895)-deyir. Bir it
qədər mənasını verən «itcə» sözü ilə təşbeh yaradan
şair bu sözü danışıq dilindən poeziyaya gətirməklə
cəsarət nümayiş etdirir.
İstiarələr Sadiqi lirikasının ən mühüm bədii ifadə
vasitələrindəndir. Məlum olduğu kimi, istiarədən istifadə
zamanı hər hansı bir predmetin, hadisənin əlaməti həmin
predmetin, hadisənin
adı
çəkilmədən
başqasna
köçürülür. «Verür ləliyə nisbət Xızr suyun Sadiqi yarın»
(3,s.896)-misrasında
məşuqənin
dodağı
ləl
28
adlandırılaraq Xırzın içdiyi dirilik suyuna bənzədilmişdir.
Dodaq əvəzinə «ləl» sözünü işlədən şair istiarə poetik
fiqurundan istifadə etmişdir. Başqa bir yerdə «Cəhan
gülzarının xəndan gülü bərbad olur axır» (3, s.909) –
deməklə Sadiq bəy insanların yer üzündəki həyatının
gec-tez sona çatacağından, insan həyatının müvəqqəti
olduğundan danışır. Burada «cəhan gülzarı» ifadəsini
qeyri-müstəqim mənada, həyat anlamında başa düşmək
lazımdır ki, bu da istiarənin əlamətidir.
Sadiqi
yaradıcılığında
ləffü
nəşr
şəklində
sözişlətmədən geniş istifadə olunur. Bu zaman beytin
birinci misrasındakı sözlər növbəti beytdəki sözlərlə
əlaqələndirilərək izah edilir:
Yüz dövrə əgər eyləyə Yüsif, sənə yetməz,
Məqdurmidir yetməsi xurşidə məhanın? (3,s.905).
Birinci misrada lirik qəhrəmanın sevgilisi Şərq
ədəbiyyatında gözəllik rəmzi olan Yusiflə müqayisə edilir.
İkinci misrada Yusif məhə-aya, məşuqə (sən) isə
günəşə bərabər tutulur. (Məlum olduğu kimi, klassik
ədəbiyyatda Yusif həm də mahi-Kənan-Kənan ayı
adlandırılır). Təbii ki, belə əlaqələndirmə zamanı məşuqə
Yusifdən daha üstün çıxır: Məgər ay da günəşə bərabər
olarmı?
Başqa bir misal:
Gər xəyalı gəlməsə, gözdin qılay qət'i-nəzər,
Sadiqi, hərgiz bu evi mehmansız körməyin (3,s.903).
Birinci misradakı «xəyal» və «göz» ikinci misrada
«ev» və «mehman» sözləri ilə əlaqələndirilir. Şair poetik
məntiqlə aşiqin gözünü bir evə bənzədir. Ona görə bu
gözün – evin mehmanı, qonağı – gözəlin xəyalı olmasa,
onda bu gözün heç bir mənası qalmır.
Sadiq bəyin yaradıcılığından gətirdiyimiz bu iki
nümunə qarışıq (müşəvvəş) ləffü nəşrə aiddir. Ç ünki
birinci
misralardakı
aydınlaşdırmaya
ehtiyacı
olan
29
sözlərlə aydınlaşdırıcı sözlər eyni sırada, eyni fəqərədə
deyil.
Digər şairlər kimi, Sadiq bəy də fikrini daha təsirli
etmək məqsədi ilə hər hansı bir hadisəni, keyfiyyəti
şişirdərək mübaliğə bədii ifadə vasitəsindən geniş
istifadə etmişdir:
Göz yaşını vermə qəmi-ahi-səhərgahlərə,
Yanar əflak könüldən çəkilən ahlərə (3,s.902).
Şair özünə eşqinin dərdindən səhər çağı göz yaşı
axıdıb, ah çəkməyi məsləhət görmür. Ç ünki könüldən
çəkilən ahdan fələklər yana bilər. Burada istər-istəməz
Füzulinin «fələklər yandı ahimdən» sözləri yada düşür.
Fəzayi-kuyinə qoy seyri-əzm birlə qədəm
Ki, zahir eylədi hər yanda laləzar gözüm (3,s.907).
Şair sevgilisini ətrafı seyr etməyə dəvət edir. O,
yarının qapısında o qədər ağlamışdır ki, indi onun
yaşadığı evin hər yanı laləzara çevrilmişdir.
Təzad sənətindən də Sadiq bəyin poeziyasında fikri
daha poetik, təsirli ifadə etməyin vasitəsi kimi istifadə
edilmişdir:
Bu gün nihan səri-kuyinə gəlmişəm, ey dil,
Nihani ah çəkib aşkar qılma məni (3,s.901).
Müəllifin lirik qəhrəmanı ürəyinə müraciətlə deyir ki,
bu gün gizlincə yarının yaşadığı yerə gəlmişdir, nihani-
gizlincə olsa da, ah çəkib onu aşkar etməsin. Əks mənalı
«Nihan» və «aşkar» sözlərinin bir misrada işlədilməsi
təzad sənətinin əlamətidir. Sözünün təsir gücünü
artırmaq üçün şair təkrirlərdən də məharətlə istifadə edir:
Bu gecə can təndə mehmandur mən ilən, ey rəfiq,
Bu gecə cananım da mehmanda bolğay kaş ki
(3,s.900).
Sözlərin misraların başlanğıcında təkrarı dilçilikdə
leksik anafora adlanır.
30
Cinaslar Sadiqinin uğurla işlətdiyi bədii ifadə vasi-
tələrindəndir:
Gözünün mərdümi mərdümlik edib mane olur,
Hər qaçan qətlim üçün tiğ çəkər müjganın (3,s.898).
«Mərdüm» sözü həm göz bəbəyi, gözün qarası, həm
də insan, adam mənalarında işlənir. Beytdə deyilir ki, hər
dəfə gözəlin kirpikləri aşiqi öldürmək üçün xəncər
çəkəndə onun gözünün mərdümü-qarası mərdumlük –
insanlıq edərək buna mane olur. Burada «mərdüm»
sözünün köməyi ilə cinas yaradılmışdır.
«Gördü məni, ağlar üzümə gül kimi güldü» (3, s.905)
misrasında «gül» sözünün həm çiçək, həm də gülmək
mənalarnı bildirməsindən istifadə edən şair cinas
yaratmışdır.
Sadiq
bəy
şeirlərində
hüsni-təlil
bədii
ifadə
vasitəsindən dəfələrlə istifadə etmiş, bunun köməyi ilə
bir sıra gözəl poetik obrazlar yaratmışdır. «Səbəb və
bəhanə gətirməyin gözəlliyi» demək olan hüsni-təlildən
istifadə zamanı bir əlamət və ya keyfiyyət, başqa əlamət
və ya keyfiyyətin meydana gəlməsinə səbəb olur.
Nəticədə ikiqat təsvir özünü göstərir.
Kəsrəti-şəbnəmlə olmuşdur libası cümlə yaş,
Günə qarşu hər dəm anınçün açar dəstar sübh
(3,s.895).
Beytdə deyilir ki, şəmbənim –şehin çoxluğundan
sübhün libası tamam yaş olmuş, buna görə də o, öz
dəstarını-əmmaməsini günə qarşı açmışdır. Burada
poetik bir tərzdə sübhün açılmasından bəhs olunur.
Sadiqi
yaradıcılığında
hüsni-təlil
sənətindən
istifadəyə dair daha bir nümunə:
Bir kərrə turub qibleyi-rüxsarinə qarşu,
Həsrətdən açıq qaldı gözü qiblənümanın (3,s.905).
Aşiqin qibləsi olan gözəlin üzünü bir dəfə görən
qiblənümanın – kompasın həsrətdən gözləri açıq
31
qalmışdır. Şairin bədii məntiqinə görə kompasın şüşə
gözləri ona görə qapanmır ki, o, gözəlin həsrətini
çəkməkdədir. Burakı «qiblə» və «qiblənüma» sözlərinin
köməyi ilə naqis cinas yaradılıbdır.
Sadiq bəyin təşxis sənətindən istifadə etmək
məharətini onun qəsideyi-şitaiyyəsindən danışarkən
qeyd etmişik.
Sadiq bəy Əfşar doğma dili gözəl bilən, onun zəngin
xəzinəsindən bacarıqla istifadə edən şairdir. Əsərlərini
oxuduqca onun doğma dilin söz və ifadələrini yerli-
yerində işlətdiyinin, dilin incəliklərinə bələdliyinin şahidi
oluruq.
Fikrimizcə, Sadiqinin türkcə şeirlər toplusunun bu ilk
nəşri XVI-XVII əsrlər ədəbiyyat və dil tariximizi
araşdıranlar üçün maraqlı mənbələrdən biri olacaqdır.
Bu əsərin surətinin Təbriz Dövlət Kitabxanasından
əldə edilməsində bizə kömək etmiş tədqiqatçı Rəhim
Təbriziyə səmimi minnətdarlığımızı bildiririk.
Dostları ilə paylaş: |