O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI AXBOROT
TEXNOLOGIYALARI VA KOMMUNIKATSIYALARINI
RIVOJLANTIRISH VAZIRLIGI
MUHAMMAD AL-XORAZMIY NOMIDAGI TOSHKENT AXBOROT
TEXNOLOGIYALARI UNIVERSITETI SAMARQAND FILIALI
"
Kompyuter injiniring
" fakulteti
“
Pedagogika. Psixologiya
” fanidan
AMALIY ISHI
Guruh KI
–
2104
Bajardi_
Xoliqov Og’abek
Qabul qildi_Musinov.S
SHAXS TARBIYASINING OB’YEKYI VA SUB’YEKYI
Reja:
1. “Individ” vа “shаxs” tushunchаsi
2. Shaxs rivohlanishiga ta’sir etuvchi omillar
3. Shaxs rivojlanishining yosh va psixologik xususiyat.
SHaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, konkret kishi, ya’ni, muayyan
jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo’lishi uchun
psixi
k jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson sifatida his etishi, o’z
xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak.
“Individ” nima? Bola ma’lum yoshga qadar “individ” sanaladi. Individ
lotincha “individium” so’zidan olingan bo’lib, «bo’linmas», «alohida
shaxs», «yagona» ma’nolarini anglatadi.Individuallik esa tarbiya jarayonini
amalga oshirishda bolaning shaxsiy xususiyatlari va yashash sharoitlarini
chuqur bilish hamda hisobga olishdan iborat.Individual yondashuv
o’quvchilarning aqliy qobiliyatlari, bilishga bo’lgan qiziqish hamda
iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega.Bola harakatlari
ongli, ijtimoiy munosabatlar jarayonidagi ishtiroki natijasida shakllana
boradi.
SHaxs
–
muayyan jamiyatning a’zosi bo’lib, u psixologik jihatd
an taraqqiy
etgan, o’z xususiyatlari va xatti
-harakatlari bilan boshqalardan ajralib
turadi.
Kadrlar tayyorlash milliy modelida ham shaxs
–
kadrlar tayyorlash
tizimining bosh sub’ekti va ob’ekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining
iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi.Kadrlar
tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intelektual va
ma’naviy
-axlohiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan
shaxs sifatida namoyon bo’lishiga erishishni nazarda tutadi. Mazkur
ijtimoiy talabning amalga oshirilishi har bir fuharoning bilim olish, ijodiy
qobiliyatini namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanishi hamda
muayyan kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat qilish huquqni
kafolatlaydi.Odamning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishi uchun
ijtimoiy muhit sharoitlari va tarbiya kerak bo’ladi. Ana shular ta’sirida
odam inson sifatida rivojlanib boradi va shaxsga aylanadi.
Rivojlanishning o’zi nima?
Rivojlanish oddiyda murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan yangi
holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib
borishi, miqdor o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ta’minlovchi
murakkab harakat jarayoni sanaladi. Rivojlanishining manbai
qarama-
qarashliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir.Bola shax
sining
rivojlanishi inson ijtimoiy mavjudotdir, degan falsafiy ta’limotga
asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik, biologik mavjudot hamdir. Demak,
uning rivojlanishida tabiat rivojlanishining qonuniyatlari ham muhim
ahamiyatga ega. SHuningdek, shaxs bir butun mavjudot sifatida baholanar
ekan, uning rivojlanishiga biologik va ijtimoiy qonuniyatlar birgalikda ta’sir
etadi, ularni bir-
biridan ajratib bo’lmaydi.CHunki shaxsning faoliyati, hayot
tarziga yoshi, bilimi, turmush tajribasi bilan birga boshqa fojiali holatlar,
kasalliklar ham ta’sir etadi.Inson butun umri davomida o’zgarib boradi. U
ham ijtimoiy, ham psixik jihatdan kamolga yetadi, bunda bolaga
berilayotgan tarbiya maqsadga muvofiq bo’lsa, u jamiyat a’zosi sifatida
kamol topib, murakkab ijtimoiy munosaba
tlar tizimida o’ziga munosib
o’rin egallaydi. CHunki rivojlanish tarbiya ta’siri ostida boradi.SHaxsning
fazilatlarini to’g’ri ko’rish va bexato baholash uchun uni turli munosabatlar
jarayonida kuzatish lozim.
De
mak, shaxsni rivojlantirish vazifasini to’g’ri hal etish uchun uning xulqiga
ta’sir etuvchi omillar hamda shaxs xususiyatlarini yaxshi bilish
zarur.Tarbiya bolaga samarali ta’sir etishi uchun o’sish va rivojlanish
qonuniyatlarini bilish va hisobga olish maqsadga muvofiq. SHunday qilib,
rivojlanish va tarbiya o’rtasida ikki tomonlama aloqa mavjud.SHaxs
tarbiyasiga ta’sir etuvchi omillar. Fanda odamning shaxs sifatida
rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning ta’siri o’rtasidagi
munosabatni belgilashga
oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda.
Insonning shaxs sifatida rivojlanishiga ijtimoiy voqealar, tabiiy omillar yoki
tarbiya ta’sir etadimi? Bu uch omilning o’zaro munosabati qanday?
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rin
lardan
birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni
yuqori qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning
hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar.
XVI asr falsafasida vujudga kelgan preformizm oqimi namoyandalari esa
shaxs rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va
tarbiyaning rolini inkor etadi.
Xorij psixologiyasidagi yana bir oqim
–
bixeviorizm XX asr boshlarida
yuzaga kelgan bo’li
b, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat
nasldan-
naslga o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot
vakili amerikalik olim E.Torndaykdir.
Progmatizm oqimi va uning vakillari D.D’yul, A.Kombe ham shaxs
rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni fahat
miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini
absolyutlashtirib, uni inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb
biladilar.
Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga
bog’laydilar.
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishi ijtimoiy omil omil
bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik
rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar.
Muhit deganda odam yas
haydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir
tushuniladi. SHu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan
ijtimoiy sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi.
Ular ijtiomiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblaydilar. Demak,
odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs
bo’lib kamolga yetishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola
yashaydigan sharoit), shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan
tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu o
millarning ta’sirini aniqlashda
ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar ta’limotiga suyaniladi.
Falsafada shaxsni jamiyat bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy hayotdagi
murakkab voqelik deb qaraladi. Ular individning ma’naviy boyligi uning
munosabatlar
iga bog’liq, deb hisoblaydilar.
Haqiqatdan ham, shaxs mehnat faoliyati zaminida rivojlanadi, kamolga
yetadi. Inson sharoitni, sharoit esa odamni yaratadi. Bu esa o’z navbatida
inson faolligini namoyon etadi. Zero, shaxs ma’lum ijtimoiy tuzum
mahsulidir. Ja
miyat shaxs kamolotining muayyan imkoniyatlarini ro’yobga
chiqarishi yoki yo’q qilishi mumkin.
Faylasuflar shaxsni tabiatning bir bo’lagi deb baholaydilar. Bu insondagi
layoqat kurtaklari bo’lib, uning rivojlanishi uchun tarbiya kerak, degan
g’oyani ifodal
aydi.
Jamiyat taraqqiyoti shaxs rivojlanishi uchun keng imkoniyatlar yaratadi.
Demak, shaxs bilan jamiyat o’rtasida ham uzviy aloqa mavjud.
SHunday qilib, odam shaxsining jamiyatdagi rivojlanishi tabiat, muhit,
inson o’rtasidagi murakkab aloqa ta’siri ostida ro’y beradi, inson ularga
faol ta’sir etadi va shu yo’l bilan hayoti va o’z tabiatini o’zgartira
di.
2. Ta'lim va tarbiyani shaxs kamolotining omili sifatida izohlab bеring.
Tarbiya jarayonida quyidagi holatlar vujudga keladi:
1. Tarbiya jarayonida kishi ongining o'sishi sodir bo'Iadi. Masalan, bola o'z
ona tilini, atrofini o'rab turgan muhitning ta'sirida o'rganib olishi mumkin.
Lekin o'qish va yozishni ta'lim olish yo'li bilan o'rganadi. Ma'lum bilim
ko'nikma va malakalar faqat tarbiya jarayonida egallanadi.
2. Tarbiya yordamida kishining tug'ma kamchiliklarini ham kerakli
tomonga o'zgartirish mumkin. Chunonchi, ba'zi bir bolalar ayrim kamchilik
(kar, ko'r, soqov va h.k) bilan tug'iladi. Lekin maxsus tashkil etilgan tarbiya
yordamida, ularning aqliy qobiliyatlari taraqqiy qiladi, sogiom kishilar bilan
barobar faoliyatda bo'lishi mumkin.
Tarbiya yordamida muhitning salbiy ta'siri natijasida yuz bergan kamchilik
(bolalarning qarta, qimor o'ynashi, chekishi, ichishi va narkotik
moddalarga o'rganishi kabi)larni ham tugatish mumkin.
Tarbiya - istiqboldagi maqsadni belgilaydi. Shu bois, shaxs kamolotini
ta'minlashda ilg'or rol o'ynaydi. Tarbiyaning muvaffaqiyati ko'p jihatdan
bola shaxsining o'ziga xos xususiyatlari, u yashayotgan muhitning ta'sirini
hisobga olishga bog'liqdir.
Shaxsning kamol topishida tarbiya muhim rol o'ynaydi. Uning shakllanishi
faoliyatdan tashqarida bo'lmaydi. Shu sababli odam faoliyati uning
rivojlanishi uchun asos boiadi. Pedagogik jihatdan to'g'ri uyushtirilgan har
qanday faoliyat
—
o'yin, mehnat, o'qish, sport va boshqalar shaxsning
rivojlanishiga ta'sir ko'rsatadi. Inson-ning kamol topish jarayonini faqat
irsiyat, muhit va ta'lim-tarbiyaga bog'lab o'rganish, talqin qilish ham
haqiqatga unchalik to'g'ri kel-maydi. Chunki, ijtimoiy taraqqiyotda
shaxsning o'zi ham faol ishtirok etadi.
Tarbiyalash jarayoni. Tug'ilganda, hamma chaqaloqlar bir xil yigiaydi.
Ammo ular kat-ta bo'lganlarida, turli mavqega ega boiadi. Nima uchun?
Bola o'z onasidan tug'ilishi bilan uni tashqi muhit asosida tarbiyalash
boshlanadi, chunki, odatda, u ichki muhit asosida ona qor-nida tarbiya
oladi. Tarbiya insonning o'z oilasi, jamoasi, jamiyatida muhim asos
hisoblanadi, chunki hech kirn o'z onasidan «yomon» boiib tug'ilmaydi.
Shaxsning shakllanishida unga berilayotgan ta'lim-tarbiyaning mazmuni,
metodlari va vositalari bolaning yosh xususiyatlariga rnuvofiq kelishi
muhim sanaladi. O'qituvchi o'quvchilarning ruhiy xususiyatJarini bilishi,
ma'lum yoshdagi o'quvchilarning diqqat, xotira, tafakkur layoqatlarini
inobatga olishi asosida faoliyat tashkil etishi lozim.
3. Shaxs kamolotining asosiy omillariga nimalar kiradi?
Dunyoga kelgan go'dak ma'lum yoshga qadar individ hisobla-nadi.
«Individ» lotincha «individium» so'zidan kelib chiqqan bo’lib, «bo'linmas»,
«alohida», «yagona» ma'nolarini anglatadi. Individ bio
-logik turga kiruvchi
alohida tirik mavjudotdir. Shaxsning shakllanishidaharakato'zigaxos omil
sanaladi. Go'dak (chaqaloq) ham turli harakatlarni bajaradi. Biroq, bu
harakatlar keyin-chalik reflekslar boiib, ongli ravishda emas, balki shartsiz
va shartli qo'zg'atuvchilarga javob tarzida yuz beradi. Go'dakda nutqning
hosil bo'lishi, shuningdek, lining tomonidan tashkil etilayotgan harakatlar
ongli ravishda sodir bo'la boshlashi va albatta, ijtimoiy munosabatlar
jarayonidagi ishtirokining ro'y berishi shaxs shakllanishining dastlabki
bosqichi hisoblanadi. Shaxs deganda, muayyan jamiyatning a'zosi
tushuniladi. Odam (inson individi) shaxsga aylanmog'i uchun ruhiy
jihatdan taraqqiy etgan, o'z xususiyati va sifatlari bilan farq qilishi lozim.
Ruhiy jarayonlar va bola ruhiyatidagi o’zgarishlar, chunonchi, diqqat va
xotira darajasi, tafakkur xususiyatlari, so'z boyligi hamda nutqning
rivojlanganlik darajasi va boshqa ruhiy rivojlanishga taalluqlidir. Shaxs
rivojlanishida, u yoki
bu faoliyat turlari (o’yin, o’qish, mehnat va
boshqalar)ning turli yoshdagi faoliyat mazmuni (maq-sadga
yo'naltirilganlik, harakatning ongli, rejali bo'lishi, ularning samaradorligi va
h.k)
Shaxs
—
kadrlar tayyorlash tizimining bosh subyekti va obyekti, ta'lim
sohasidagi xizmatlarning iste'molchisi va ularni amalga oshi-ruvchisi.
Demak, shaxs - ijtimoiy munosabatlar mahsuli bo'lib, ongli faoliyat bilan
shug'ullanuvchi ijtimoiy mavjudot sifatida jamiyatda o'z o'rni bor.
Shaxsning rivojlanishi esa barcha tug'ma va hosil qilin-gan xususiyatlar:
organizmning anatomik tuzilishi, faoliyat va xatti-harakatlarning miqdoriy
va sifat o'zgarishi jarayonidir.
Irsiyat - bu ota qoni yoki ajdodlariga xos bo'lgan biologik xusu-siyat va
o'xshashliklarning nasl (bola)ga o'tish jarayoni. Nasldan naslga o'tadigan
xususiyatlarga quyidagilar kiradi: anatomik-fiziologik tuzilish (misol uchun
yuz tuzilishi), organlar holati, qaddi-qomat, asab tuzilishi xususiyatlari, teri,
soch hamda ko'zlarning rangi. Shuningdek, nutq, tafakkur, ixtiyoriy
harakat va amailar, vertikal holatda yurish, mehnat, ijod qilish qobiliyati va
boshqa iste'dod alomatlari ham nasldan naslga o'tadi. Iste'dod alomatlari
umumiy xususiyat kasb etadi, muayyan mehnat va ijod turiga
yo'naltirilgan ernas. Iste'dod alomatlari muayyan faoliyatga moyilligini aks
ettirdi, xolos. Layoqat go'yo
«mudroq» holatda bo'lib, uning «uyg'onishi»
—
rivojlanishi uchun qulay muhit yaratishini talab qiladi. Shaxs muayyan
ijtimoiy jamiyat mahsulidir. Bu jamiyatning ma'naviy qiyofasi, unda tashkil
etilayotgan munosabatlar mazmuni hamda darajasiga bog'liq.
Muhit - bu shaxsning shakllanishiga ta'sir etuvchi tashqi voqea-hodisalar
maj
muyi. «Muhit» tushunchasi o'ziga geografik
-hududiy, ijtimoiy va
mikromuhit (oila) xususiyatlarini ifoda etadi. Mikromuhit o'zida qisman
ijtimoiy muhit qiyofasini aks ettiradi. Ayni chog'da nisbatan mustaqillikka
ega. Mikromuhit, bu ijtimoiy muhitning bir qismi bo'lib, oila, maktab,
do'stlar, tengqurlar, kishilar va shu kabilarni o'z ichiga oladi
Oila muhiti - mikromuhit ham o'ziga xos muhim tarbiyaviy ta'sirga ega.
Shu bois mustaqillikka erishilgandan so'ng, o'tgan davr mobaynida oila
muhitining shaxs kamolotida tutgan o'rni va ahamiyati masalalari chuqur
tahlil etilmoqda. Shu maqsadda tashkil etilgan «Oila» ilmiy markazi
oilaning bu boradagi imkoniyatlarini ochib berish borasida samarali
faoliyat olib bormoqda. Mavjud ijtimoiy muhit insonning o'sib borayotgan
ongiga ta'sir etadi. Ijtimoiy tuzim darajasi qanchalik yuqori bo'lsa, uning
shaxsga nisbatan ongli ta'siri ham shunchalik yuqori boiadi.
4. Tashqi qiyofa, qon aylanishi, oliy n
еrv faoliyati qaysi omil ta'sirida
shakllanadi?
Oliy nerv faoliyati - hayvon va odam markaziy nerv sistemasi oliy bulimlari
(bosh miya yarim sharlari pusti va pust osti markazlari)ning faoliyati;
butun organizmning tashki muhit bilan normal munosabatda bulib
turishini ta
ʼ
minlaydi. Oliy nerv faoliyatif. terminini fanga I. P. Pavlov
kiritgan. U Oliy nerv faoliyatif. ni "psixik faoliyat" bilan bir ma
ʼ
nodagi
tushuncha deb hisoblagan. Pavlov aytganidek, psixik faoliyatning hamma
shakllari, jumladan, odam tafakkuri va ongi Oliy nerv faoliyatif.
elementlaridandir. Oliy nerv faoliyatif. to
ʻ
g
ʻ
risidagi ta
ʼ
limotni
yaratuvchilardan biri
—
Pavlovning o
ʻ
tmishdoshi I. M. Sechenov bo
ʻ
lgan. U
"Bosh miya reflekslari" degan asarida (1863) psixik faoliyatning reflektor
tabia-ti to
ʻ
g
ʻ
risidagi g
ʻ
oyani rivojlantirgan. Yuqori darajada tashkil toptan
hay-vonlar Oliy nerv faoliyatif. asosida markaziy nerv sistemasining yuqori
qismlari (yuqori darajada tuzilgan umurtqali hayvonlarda va odamda
—
bosh miya katta yarim sharlarining po
ʻ
stlog
ʻ
i)da hosil bo
ʻ
ladigan shartli
reflekslar hamda murakkab shartsiz reflekslar (instinktlar, emotsiyalar),
ya
ʼ
ni, asosan, po
ʻ
stloq osti nerv qosilalari tomonidan amalga oshiriladigan
bosh miya faoliyatining shakllari yotadi. Shartsiz reflekslarning Oliy nerv
faoliyatif.dagi roli shundaki, mazkur reflekslar asosida hamma shartli
reflekslar hosil bo
ʻ
libgina qolmay, balki shartli va shartsiz reflekslarning
Oliy nerv faoliyatif.dagi ahami-yati hayvonot olamining tarixiy ri-vojlanish
jarayonida o
ʻ
zgaradi. Pavlov fikricha, hatto yuqori darajada rivojlangan
hayvonlar (mas, it, maymun)ning Oliy nerv faoliyatif., asosan, hayvonlar
bilan odamda umumiy bo
ʻ
lgan birinchi signal sistemasining xilma-xil va
turli-tuman shartli reflekslar yigindisidan iborat. Nutqning asta-sekin
rivojlanishiga qaramasdan birinchi signal sis-temasinmng shartli reflekslari
bolalar hayotining dastlabki yillarida Oliy nerv faoliyatif. ning asosiy
fondini tashkil qiladi; keyingi o
ʻ
sish davrlarida esa odamning Oliy nerv
faoliyatif. ma
ʼ
lum o
ʻ
rinni egallaydi.
Lekin odamda mehnat faoliyatining ijtimoiy shakllari rivojlanishi
munosabati bilan ikkinchi signallar paydo bo
ʻ
ldi va rivojlandi. Pavlov Oliy
nerv faoliyatif. ning quyidagi asosiy qoidalarini ishlab chiqqan: 1) shartli
reflekslar yoki nerv tutashishlarining hosil bo
ʻ
lishi; 2) shartli refleks
kuchining qo
ʻ
zg
ʻ
alish kuchiga bog
ʻ
liqligi; 3) shartli qo
ʻ
zg
ʻ
atgichlarning
yig
ʻ
indisi; 4) shartli reflekslar mustahkam bo
ʻ
lmaganligi uchun, shartli
qo
ʻ
zg
ʻ
atuvchining keskin kuchayishi yoki yangi qo
ʻ
zg
ʻ
atuvchining ta
ʼ
siri
tufayli tormozlanishning o
ʻ
sishi; 5) nerv ja-rayonlarining bosh miya
po
ʻ
stlog
ʻ
ida tar-qalishi va konsentratsiyalanishi na-tijasida uning ayrim
qismlari o
ʻ
rta-sida aloqaning vujudga kelishi hamda shartli reflekslarning
umumlashishi va ixtisoslashishi; 6) qo
ʻ
zg
ʻ
alish va tormozlanishning
po
ʻ
stloq manbalari o
ʻ
rtasidagi qarama-qarshi o
ʻ
zaro muno-sabatni
ta
ʼ
minlaydigan nerv jarayonlarining bir-biri bilan bog
ʻ
liq induk-siyasi.
Oliy nerv faoliyatif. da markaziy hodisa shartli reflekslar bo
ʻ
lib, ular jahon
neyrofiziologiyasi va eksperimental psixologiyadagi muqim tadqiqot
ob
ʼ
yekti hisoblanadi. Pavlov va uning xodimlari belgilagan Oliy nerv
faoliyatif.ning asosiy faktlari va izchilligining to
ʻ
g
ʻ
ri ekanligi olimlarning
ko
ʻ
pgina ishlarida isbotlangan. Xususan, fiziolog P. K. Anoxin funksional
sistema nazari-yasini ishlab chiqib, bu nazariyani funksiyalar
evolyusiyasiga tatbiq etdi, natijada evolyusion jarayonning umumiy
qonuniyati bo
ʻ
lgan sistemogenez tushunchasini yaratdi.
5. Til o`rganishda, urf-odatlarni egallashda qaysi omilning ta'siri kuchli
bo`ladi?
Ijtimoiylashuv insonning mada
niyat, kommunikatsiya ta’siri ostida
shakllanish jarayoni, bir-
birlari bilan muloqotda bo’lishlarini ifodalasa,
ijtimoiylashtirish tushunchasi esa, jamiyatning muvafaqqiyatli rivojlanishi
uchun zarur bo’lgan namunali xulq, psixologik mexanizm, sotsial norm
a va
qadriyatlarni o’zlashtirish jarayonidir. Ijtimoiy
-falsafiy, psixologik va
pedagogik tadqiqotlar jarayonida shaxs ijtimoiylashuviga xos bo’lgan
quyidagi holatlar aniqlangan:
-shaxsning ijtimoiylashuvida ayrim davrlarning va bir davrdan ikkinchi
davrga
o’tish jarayonida ro’y beruvchi ijtimoiy omillar (mega omillar,
makro omillar, mezo omillar, mikro omillar), voqeliklar hamda ularning
ta’siri etakchi o’rin tutadi;
-
bolaning kamol topishi, shaxs bo’lib shakllanishida ijtimoiy, xususan,
ota-onalar va bola
o’rtasidagi munosabatlar, ularning o’zaro hissiy birligi
muhim ahamiyatga ega;
-shaxs muayyan sxemalar hamda kognitiv tuzilmalar yordamida
boshqariladi; shu sababli uning ana shu sxema va kognitiv tuzilmalarga
moslashuvi ijtimoiylashuv mohiyatini anglatadi;
-
shaxs ijtimoiy ta’sirlar yordamida ilmiy bilimlar hamda kishilik madaniyati
unsurlarini o’zlashtiradi, ularning negizida esa u aqliy jihatdan kamol
topadi va axloqiy sifatlarga ega bo’ladi –
mazkur holat shaxs
ijtimoiylashuvining ustuvor jihati hisoblanadi;
-shaxsning ijtimoiylashuvi turli ijtimoiy tuzumlar, jamiyat rivojining
muayyan davrlarida bir xil kechmaydi; har bir davri shaxsning
ijtimoiylashuvida o’ziga xos ko’rinishda namoyon bo’ladi;
-
ijtimoiylashuv bolalikkagina xos xususiyat bo’lmay, shaxs h
ayotining
barcha davrlarini qamrab oladi.
Ma’lumki, ijtimoiylashuv shaxsning jamiyatdagi qadriyatlarni qabul qilishi
va zaruriy darajada ijtimoiy, fuqaroviy va shaxsiy etuklikka erishishi
asosida jamiyatga kirib borishidir. Shaxsning ijtimoiylashuvi esa, inson
o’zini jamiyatda shaxs sifatida anglab borishi jarayonidir. Bu tarbiya, ta’lim,
o’z
-
o’zini tarbiyalash jarayonida yuzaga kelib, inson qachonki, o’z
maqsadlarini mustaqil aniqlay olsa va ularga erishish yo’llarini belgilay
olganida, o’z qadr
-qimmatini
anglab etganida, jamiyatdagi o’z o’rniga
ishonch hosil qilgan taqdirda amalga oshadi.
ana’naviy –
oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb
etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish;
institutsional
–
ijtimoiy ins
titutlar va ta’lim muassasalari tomonidan
o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart
-sharoit va imkoniyatlarni
yaratish;
shaxslararo
–
o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda
muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish;
refleksiv
–
o’z
-
o’zini anglash, o’z
-
o’zini baholash, o’z
-
o’zini loyihalashni
pedagogik qo’llab
-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish.
O’quvchilarni o’z
-
o’zini boshqarishga yo’naltirish pedagogik hodisa sifatida
shaxs salohiyatini rivojlantirish bilan b
og’liq intellektual, emotsional
-hissiy
va faoliyatga yo’naltirilgan sohalar uyg’unligini talab etadi hamda
o’quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini yuqori darajada rivojlantirish asosida
ijtimoiy faolligini oshirishga xizmat qiladi.O’quvchilarning ijtimoiy t
ajribani
o’zlashtirishi quyidagi bosqichlarda amalga oshirilishi lozim:
-
ijtimoiy moslashuv: ijtimoiy vaziyatlarda o’zining rolini aniqlay olish,
vaziyatga moslashuvchanlik va safarbarlik;
Dostları ilə paylaş: |