AFAQ YUSİFLİ İSHAQLI
XVII ƏSR
QƏRBİ AVROPA ƏDƏBİYYATI
Ali məktəb tələbələri üçün dərs vəsaiti
Azərbaycan Respublikası
Təhsil nazirinin
16 may 2012-ci il tarixli
837 saylı əmri ilə nəşr
olunur.
BAKI – 2012
Afaq Yusifli İshaqlı
2
Elmi redaktor: Əlyar Səfərli
AMEA-nın müxbir üzvü
Rəyçi: Nəzakət Əliyeva
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Afaq Yusifli İshaqlı.
XVII əsr Qərbi Avropa ölkələri ədəbiyyatı.
481 səh.
Qərbi Avropa ölkələri ədəbiyyatının müxtəlif dövrləri, ədəbi
hadisələri və şəxsiyyətləri haqqında Azərbaycanda müxtəlif xarakterli bir
sıra əsərlər yazılıb çap edildiyi halda XVII əsr Qərbi Avropa ölkələri
ədəbiyyatı haqqında sistemli məlumat verən heç bir əsər yoxdur. Müəllif
bu cəhəti nəzərə alıb XVII əsr Qərbi Avropa ölkələri ədəbiyyatı haqqında
sistemli, ardıcıl və yığcam məlumat verən bir kitab hazırlamışdır.
Kitabda italyan, alman, ingilis, ispan və fransız ədəbiyyatlarından əsas
hadisə və şəxsiyyətləri gözdən keçirilmiş, bu və ya başqa bir ədəbi
hadisənin ictimai, tarixi kökləri araşdırılmışdır. Əsrin Lope de Veqa,
Molyer, Kornel, Rasin, Milton, Kalderon və başqa nümayəndələri barədə
ayrıca oçerklər verilmişdir. Kitab yazılarkən müəllif rus dilində olan
ədəbiyyatdan bəhrələnmiş, xarici ölkələr ədəbiyyatı üzrə apardığı
mühazirələrdən istifadə etmişdir.
Kitab ali məktəb müəllimləri, tələbələr və Qərbi Avropa ölkələri
ədəbiyyatı ilə maraqlanan geniş oxucu kütləsi üçün nəzərdə tutulmuşdur.
Afaq Yusifli İshaqlı, 2012
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
3
XVII YÜZİLLİYİN QƏRBİ AVROPA
ÖLKƏLƏRİ ƏDƏBİYYATI
İstər tarixşünaslıqda, istərsə də ədəbiyyatşünaslıqda
XVII əsr Qərbi Avropa xalqlarının tarixində keçid dövrü
kimi səciyyələnir. Bir tərəfdən İntibahla, digər tərəfdən
Maarifçiliklə bağlı olan, onların hər ikisi ilə müxtəlif şəkildə
bağlanan XVII əsr mahiyyət etibarilə bu dövrlərin heç biriylə
eyniləşmir, tam doğmalaşmır. Onu İntibah və Maarifçiliklə
birləşdirən cizgilər ayıran keyfiyyətlərdən daha azdır. İntibah
və Maarifçiliyə nisbətən XVII əsr daha mürəkkəb daxili
ziddiyyətlərə malikdir. İntibah dövrünə nisbətən XVII əsrdə
qabaqcıl sosial-siyasi qüvvələrin mübarizəsi daha yüksək
ictimai
inkişaf sayəsində aparılır. Eyni zamanda
mühafizəkar, mürtəce qüvvələrin də çox güclü tərzdə
fəallaşması müşahidə olunur. Tarixin irəliyə doğru hərəkətini
dayandırmaq feodal dünyasının parçalanmasının qarşısı
almaq üçün çox ciddi addımlar atılır. Bu addımlar bəzi
hallarda uğurla nəticələnir.
Bu əsrin mürəkkəbliyi,
ziddiyyətlərinin kəskinliyi birinci növbədə buradan irəli
gəlir.
XVII əsri İntibah və Maarifçilikdən fərqləndirən mü-
hüm əlamətlərdən biri onun keçid, ara, orta mərhələ təşkil
etməsidir. Daha doğrusu, təzə-təzə təşəkkül tapan, get-gedə
qüvvətlənən burjua münasibətlərinin təzyiqi altında
feodalizmin tədricən süquta uğraması prosesində ara mərhələ
olmasıdır. İntibah dövrü bu hərəkatın başlanğıc, Maarifçilik
isə yekun mərhələsidirsə, XVII əsr irəliyə doğru hərəkət
zəncirində orta həlqəni təşkil edir.
Artıq XVII əsrdə iki sosial-iqtisadi sistemin toq-
Afaq Yusifli İshaqlı
4
quşması nəticəsində Niderlandiya və İngiltərədə yeni burjua
dövlətinin ilk nümunələri meydana gəldi. Yeni iqtisadi
sistemin oyanmaqda olan qüvvələrindən ilk zərbələr alan,
müvazinətini itirən feodalizmi tamamilə məhv etmək üçün
bir əsrlik vaxt lazım idi. XVII əsrin ədəbiyyatını öyrənərkən
o vaxt Qərbi Avropa ölkələrində baş verən tarixi döyüşləri
mütləq nəzərə almaq lazımdır.
XVII əsr ədəbiyyatı və bütünlükdə dövrün əqli
hərəkatını İntibah dövrünün nailiyyətlərini nəzərə almadan
düzgün başa düşmək və qiymətləndirmək çətindir. Çünki bu
dövrün bütün ən mühüm hadisələri bu və ya başqa şəkildə
özündən əvvəlki tarixi mərhələnin axtarışları, kəşfləri,
mübarizələri ilə bağlıdır. İntibah mərhələsinin nəhəng
kəşfləri xalqların şüurunu yerindən oynatdı, orta əsrlər
gerçəkliyinin ənənəvi həyat normalarını sarsıtdı. Müasir
materializmin banisi, ingilis filosofu Frensis Bekon məhz bu
cəhətə işarə edərək yazmışdır: "Kitab çapı, barıtın və
kompasın kəşfi insan münasibətlərinə elə bir təsir göstərdi
ki, heç bir hakimiyyət, heç bir təriqət, heç bir ulduz belə bir
təsirə malik olmamışdır".
XV əsrin sonlarında Amerikanın kəşfi, Kopernikin
heliosentrik sisteminin meydana çıxması, antik mədəniyyətin
dirçəlməsi insanların təsəvvürlərini alt-üst etdi, yerin coğrafi
quruluşu haqqındakı fikirlər dəyişdi, insanlar kainata başqa
cür yanaşmağa başladılar, humanist alimlərin antik
mədəniyyəti dirçəltmələri bəşər tarixinə baxışda inqilab
yaratdı, xristianlıq ideologiyasına əsaslanan orta əsr
dünyagörüşünün saxtalığını, əsl mahiyyətini üzə çıxartdı.
Burjuaziyanın ictimai həyatda mövqeyi gücləndikcə,
qüvvətləndikcə ticarəti, daxili iqtisadi inkişafı, ordunun
silahlandırılması və dənizçilik işini öz əlinə aldı. O, elmlərin
və materialist dünyagörüşünün praktik əhəmiyyətini başa
düşdüyündən yeni elmi axtarışlara tərəfdar çıxdı. İnkişaf
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
5
etməkdə olan yeni istehsal qüvvələri elmdən yeni-yeni
axtarışlar, tapıntılar, ixtiralar, kəşflər tələb etdi. Azad əmək
bazarına və hər cür qayda-qanundan, məhdudlaşdırmalardan
azad bazara maraqlı olan burjuaziya bərabərlik, milli
quruculuq haqqındakı humanist ideyaları müdafiə etdi,
ölkənin ərazi, mədəniyyət və dil birliyi, məhəlləçilikdən azad
olması meyllərinə tərəfdar çıxdı. Hələ təzə həyata atılan
burjuaziyanın ideoloqları olan İntibah dövrünün xadimləri
bəşəriyyətin gələcəyi üçün yol açırdılar. Bir cəhəti nəzərə
almaq lazımdır ki, İntibah dövrünün idealları, qayə və
məqsədləri burjuaziyanın sinfi vəzifələrinin çərçivəsinə
sığınmışdı, ondan çox-çox geniş və yüksək idi. Lakin həmin
tarixi mərhələdə onlar, hər şeydən əvvəl, burjuaziya ilə,
burjuaziyanın qarşısında duran praktik məqsədlərlə əlaqəli
idi.
Burjuaziyanın simasında güclü mərkəzləşmiş kral
hakimiyyətinə əlverişli tərəfdar tapan Avropa hökmdarları
XVII əsrdə elm və incəsənətin inkişafına qayğı göstərir,
sənətkarları əzizləyir, onlara vəzifələr, rütbələr, mükafatlar
verir, kilsəyə qarşı cəsarətli hücumlarına göz yumurlar. Yeni
ideologiyada, yeni baxışlarda necə bir odun, alovun
gizləndiyini axıra qədər başa düşməyən ən yüksək kilsə
xadimləri də, hətta katolikliyin beşiyi olan Roma da ümumi
rəyin, dəbin təsiri altına düşür. Papa X Lev özü ətrafına
alimlər, rəssamlar, heykəltəraşlar toplayır, İsa haqqındakı
əfsanələrlə bağlı atmacalar söyləyir.
Onu da qeyd edək ki, burjuaziyanın feodalizm
əleyhinə mübarizəsi bir sıra ölkələrdə kilsə islahatı uğrunda
mübarizə şəklini alır. Məhz bu mübarizələrin nəticəsində bir
çox ölkələr, o cümlədən İngiltərə, Niderland, Skandinav
ölkələri, Cenevrə, alman knyazlıqlarının bəziləri katolik
Romasının nüfuz dairəsindən çıxaraq onda bir gəlir vergisi
verməkdən imtina etdi. Fransada dini təriqətlər ucbatından
Afaq Yusifli İshaqlı
6
qanlı döyüşlər baş verdi. İnqilabi tufan az qaldı ki,
feodalizmi silib atsın, əsrlər ərzində formalaşan sosial hüquqi
sistemi darmadağın etsin.
Necə bir odla oynadıqlarını ancaq indi başa düşən
Roma papası və bütün Avropa mütləq hakimləri yeni
baxışlara və görüşlərə qarşı qəti hücuma keçdilər. Elm,
ədəbiyyat və incəsənət nümayəndələrinə qarşı onların
əvvəlki münasibətlərindən əsər-əlamət qalmadı. Nəzakətli,
maarifpərvər bir hökmdar kimi tanınan, "ədəbiyyatın atası"
sayılan fransız kralı I Fransisk yeni fikrə qarşı hücumun ilk
cərgələrində dayandı. Feodal-katolik irticası tonqallar və dar
ağacları vasitəsilə tarixin irəliyə hərəkətinin qarşısını almağa
çalışdı.
Bu irticanın ən mühüm təzahürlərindən biri inkvi-
zisiya (latıncadır, axtarış, istintaq deməkdir) ali məhkəmə-
sinin yaranması idi. İnkvizisiya sonralar III Pavel adı ilə
papa olan kardinal Karaffanın təşəbbüsü ilə 1542-ci ildə
Romada təşkil edilmişdir. 1559-cu ildə konqerqasiya adı ilə
Roma papasının müəyyən məsələlərə baxan xüsusi bir
idarəsi yaranır. Ağıllar, şüurlar üzərində nəzarəti həyata
keçirmək və qadağan olunmuş kitabların siyahısını –
indeksini tərtib etmək bu idarəyə həvalə olunur. Bu siyahıya,
gözlənildiyi kimi, xristian dininin ruhuna və hər cür formal
xüsusiyyətinə zidd olan çap kitabları daxil edilirdi. Bu
siyahıya ayrı-ayrı əsərlərin daxil edilməsi işi indi də davam
etdirilir. Həmin "indeks"də Volter, Didro, Hüqo kimi ən
məşhur sənətkarların adlarına rast gəlmək olar. Trident şəhə-
rində çağırılan ümumdünya kilsə məclisi papanın günahsız
olduğunu etiraf etməklə ona qeyri-məhdud hakimiyyət verdi.
İspan rahibi İqnat Loyola tərəfindən Yezuit Ordenini
1540-cı ildə papa III Pavel rəsmi şəkildə təsdiq etdi.
Yezuitlər təşkilatı XVII-XVIII əsrlərin Avropa həyatında
dərin izlər buraxdılar. Tərbiyə işinə nəzarəti ələ alıb xüsusi
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
7
məktəblər açdılar. XVII və XVIII əsrlərin bir çox böyük
sənətkarları yezuit kollecində oxumuşdur. Yezuitlər belə
hesab edirdilər ki, özünü allaha həsr etmək istəyən hər bir
kəs iradəsindən əlavə ağlını da ona verməlidir.
Feodal katolik irticası öz tədbir və hücumları ilə
İntibah dövrünün əsas nailiyyətlərini məhv edə bilməsə də,
tarixi inkişaf sürətini xeyli ləngitdi, qabaqcıl ideallar uğrunda
mübarizə aparan ziyalılar arasında narahatlıq saldı,
feodalizmin qəti tarmar edilməsi vaxtını uzatdı, güclü hücum
qarşısında qalan feodal zadəgan sinfinə bir müddət nəfəs
almaq, özünə gəlmək imkanı verdi. İrtica qüvvələri öz
hərəkətləri, təqibləri, inkvizisiya tonqalları ilə insanların
şüurunda fəci bir ikitirəlik, parçalanma, ideya düşkünlüyü
əmələ gətirdi. Bəşəriyyətin yetişdirdiyi bir çox ağıl, kamal
dahilərini cismən məhv etdiyi kimi, bir çox iradəcə zəif
olanları da doğru yoldan uzaqlaşdırdı.
Qərbi Avropada katolik irticasının təsiri ilə şüurlarda
əmələ gələn dəyişmələri göstərmək üçün XVI əsrin görkəmli
italyan şairi Torkvato Tassonun taleyini xatırlamaq
kifayətdir. Katolik irticasının güclü təsiri altında Tasso antik
mədəniyyətdən, İntibah dünyagörüşündən əl çəkir, katolik
dininin norma və tələblərinə baş əyir. O, hətta yeni xristian
eposu yaratmaq müddəasını irəli sürür. "Həqiqətəuyğunluq
və möcüzə, demək olar ki, həmişə bir-birinə əksdir. Halbuki
bu xüsusiyyətlər qəhrəmanlıq poemasının ən zəruri şərt-
ləridir. Şairlik sənəti ondan ibarətdir ki, onları birləşdirsin.
Xristian şair buna ancaq o vaxt nail ola bilər ki, belə
möcüzəli hərəkətləri allaha, onun mələklərinə, müqəd-
dəslərinə, yaxud fövqəltəbii qüvvə bəxş olunanlara, yəni
iblislərə, cadugərlərə və pərilərə aid etsin. Həqiqətəuyğunluq
isə burada ona görə mümkündür ki, biz beşikdən başlayaraq
bu sayaq möcüzələr haqqında söhbətlər eşidirik. Beləliklə,
yeni epik poema ancaq ya xristianlıq, Avropa məzmununa
Afaq Yusifli İshaqlı
8
malik olmalıdır".
Tassonun bu mülahizələrində katolik irticasının təsiri
aydınca hiss olunur. Gördüyümüz kimi, Tasso özü başa düşür
ki, möcüzə və həqiqətəuyğunluq bir-birini rədd edən
keyfiyyətlərdir. Lakin katolik irticasının təzyiqi altında
İntibah dövrünün sağlam insani dünyagörüşündən geri
çəkilən şair bu birləşməz keyfiyyətləri birləşdirməyə ümid
edir, görünür, daha çox insanların dini hisslərinə arxalanır.
Məhz şüur və baxışlarda əmələ gələn bu cür parçalanma və
ziddiyyətlər bir sıra Qərbi Avropa ölkələrinin incəsənətində
barokko adlandırılan üslubi cərəyanın meydana gəlməsinə
səbəb oldu. Bu üslubi cərəyanın daxili mahiyyəti şən, nikbin
İntibah dünyagörüşü ilə yenidən bərpa edilən kədərli,
bədbin, tərki-dünya orta əsrlər xristian baxışları arasındakı
ziddiyyətlərlə şərtlənir. İnsanların şüur və hislərini feodal
katolik irticası orta əsr xristianlığına, tərki-dünyalıq,
həyatdan küskünlük əhval-ruhiyyəsinə doğru çəkirsə, İntibah
onu sevincə, şadlığa, təbiətə, həqiqətəuyğunluğa doğru
meylləndirir. İnsan qaranlıqla işıq, elmi dünyagörüşlə dini
xurafat arasında sərgərdan qalır.
Bu baxımdan Tassonun "Azad edilmiş Yerusəlim"
poeması diqqəti daha çox cəlb edir. Şair əsərində daim bir-
birilə düşmən və barışmaz olan həzz ideyası ilə xristian
asketizmi ideyasını birləşdirməyə, barışdırmağa can atır.
Poemada Yerusəlim (Beytülmüqəddəs, Qüds) di-
varları qarşısında dayanan xristian cəngavərlərinin qəhrə-
manlığından söhbət açılır. Bulonlu Qotfrid onların
sərkərdəsidir. Müəllifin fikrinə görə, o, xristian idealları
uğrunda vuruşan bir sərkərdə kimi oxucunun diqqətini daha
çox cəlb etməli, onun idealına çevrilməlidir. Türklərin
Avropada yerləşməsi və İtaliya dəniz ticarətinin Şərqə
yolunu bağlaması baxımından poemanın mövzusu aktual
səslənirdi. Poema italyanlara qəhrəmanlıq ruhu aşılayıb,
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
9
onları
türklərə
qarşı
ümumxalq
mübarizəsinə
ilhamlandırmalı idi. Digər tərəfdən poemada təsvir edilən
xristianlarla
kafirlərin döyüşü müasirlərin şüurunda
katoliklərin islahatçılığa qarşı mübarizəsi ilə səsləşirdi.
Göründüyü kimi, Tassonun səlib yürüşlərini və xristian
cəngavərlərini tərənnüm etməsi tamamilə aktual, müasir
səciyyə daşıyırdı.
Tasso poemasının əsas süjetinə bir sıra aşiqanə
epizodlar da artırmışdır. Olind və Sofroniya, Tankred və
Erminiya, Armida və Rinaldo epizodları buna misal ola bilər.
Poemanın XVI nəğməsində cadugər Armidanın tilsimli
bağları, onun öz sehrli kəməri ilə cəngavər Rinaldonu
sehrləməsi təsvir olunur.
Armida surəti Tasso tərəfindən böyük məharətlə
yaradılmış, epizodik səciyyə daşımasına baxmayaraq əsas
qəhrəmanı kölgədə qoymuşdur. Poemada o, tədricən
xristianlığa nifrət edən, onları məhv etməyə çalışan
cadugərdən adi bir qadına çevrilir. Rinaldoya bəslədiyi
məhəbbət ona qalib gəlir. Rinaldo Armidanı dərin ehtiraslı
bir məhəbbətlə sevsə də, allaha xidmət xatirinə dünyəvi
sevgidən əl çəkir, Armidanın sehrli bağından uzaqlaşır.
Rinaldo xristian dini qarşısında borcunu yerinə yetirib
Armidadan ayrılsa da, onu unuda bilmir, Armida da özünü
məcbur edə bilmir ki, Rinaldoya nifrət bəsləsin.
Qəhrəmanların səhrada axırıncı görüşü, özünü zəhərli
oxla öldürmək istəyən Armidanın qarşısında Rinaldonun
həqiqəti etiraf etməsi, onun cəngavəri və qulu olduğunu
bildirib xristianlığı qəbul etmək üçün ona yalvarması
Tassonun baxışlarındakı ideya ziddiyyətlərindən xəbər verir.
Xristian
asketizmi,
tərkidünyalığı
ilə
bütpərəst
hissiyyatlığının, həyatsevərliyinin toqquşmasında faktiki
olaraq hiss və ehtiras qələbə çalır. Tassonun bütün cəhdlərinə
baxmayaraq onun poemasında xristian ideallarının qələbəsi
Afaq Yusifli İshaqlı
10
təsdiq edilmir.
Tasso özü də başa düşür ki, birləşməz, yovuşmaz
ünsürləri birləşdirmək, qovuşdurmaq mümkün olmamışdır.
Ona görə də, qəfəsdə quş kimi çırpınır, gah onu Romaya
aparıb mütəxəssislərin müzakirəsinə verir, gah özünü bidətdə
təqsirləndirərək könüllü şəkildə inkvizisiya məhkəməsinin
mühakiməsinə təqdim edir. İnkvizisiya məhkəməsi ona
bəraət qazandırsa da, şairin şübhələri dağılmır, poemanı
yenidən işləməmiş çap etmək istəmir. Tasso gah istəyir ki,
poemada dünyəvi, həqiqətəuyğun nə varsa məhv etsin, gah
da allahı unudur, məhəbbətə və gözəlliyə həsr edilmiş
səhifələr üzərində göz yaşı tökür.
Bu dövrdə Qərbi Avropanın hər yerində eyni vəziyyət
hökm sürürdü. İspaniyada katolik şair Kalderon bir sıra
əsərlərində, o cümlədən "Ölümdən sonra sevgi" dramında
dünyəvi insan məhəbbətinə heyranedici bir himn yaradır.
İngilis şairi Con Donnun şeirlərində dini mistika ilə cismani
sevginin tərənnümü bir-birinə qarışır.
Feodal sistemin başlanan böhranı ilə əlaqədar Qərbi
Avropa ölkələrinin ədəbiyyat və incəsətində barokko
cərəyanı formalaşır. Tarixdə həmişə olduğu kimi, aparıcı
mövqeyini itirən siniflər özlərinin xəstə, cılız həyat
fəlsəfəsini işləyib hazırlayırlar. Ölən siniflərin bədbin,
ümidsiz əhval-ruhiyyəsi xüsusi estetik formalara bürünür.
Vahiməli və dəhşətli mənzərələr şair və rəssamları daha çox
cəlb edir. İntibah dövrü humanistlərinin dinə şübhə ilə
yanaşan görüşlərinin yerini dini vəcd və çılğınlıq tutmağa
başlayır.
Allah özü də qəddar, amansız bir qüvvəyə çevrilir.
İnsanın ilahinin qorxunc qüdrəti qarşısında acizliyi,
miskinliyi mövzusu barokkonun ən sevimli mövzusu olur.
Xüsusi forma şikəstliyi, hiss və duyğulardakı sınıqlıq,
parçalanma, bir-birini rədd edən uyğunsuzluqlar ölən bir
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
11
dünyanın özünü itirməsi, çaşbaş qalmasının ifadəsi kimi
səslənir. Xüsusi forma aristokratizmi, zahiri intellektual
əlamətlər sosial aristokratizmi ucaltmaq və təsdiq etmək
məqsədi izləyir. Zərif, incə hisslər, təmtəraqlı, nəzakətli
qəhrəmanlara, uzaq ekzotik ölkələrə heyranlıq, bütün bunlar
hamısı gerçəklikdən, onun həqiqətlərindən qaçmaq arzuları-
nın, təşəbbüslərinin təzahürü idi. Barokko ədəbiyyatı bu
dövrdə ölən siniflərin kəşf etdiyi tiryəkvari bir vasitə idi.
Onlar həmin tiryəkin köməyi ilə xoşagəlməz gerçəklikdən
qaçıb həyata keçməsi mümkün olmayan xəyallar və yuxular
aləmində yaşamağa çalışırdılar. İtaliyada marinizm,
İspaniyada qonqorizm, Fransada presyez ədəbiyyat bu işə
xidmət edirdi.
XVII əsr Qərbi Avropa ölkələrində elmi fikrin inki-
şafın xüsusi bir mərhələ təşkil edir. Feodal cəmiyyətinin
yenidən
qurulması,
məhəlləçilikdən
vahid
dövlət
hakimiyyətinə keçməsi özünün səmərəli bəhrələrini verdi.
Orta əsr sxolastikası inkişafda olan bəşər mədəniyyətinin
irəliyə doğru hərəkət yolunun üstündən kənara atıldı.
Sözdən,
hərfdən,
nüfuzdan,
uydurmadan
heç
nə
götürməmək, hər şeyi təcrübədən, faktdan, şeylərin real
gerçəkliliyindən çıxış edib müəyyənləşdirmək yeni dövrün
elminin əsas şüarı oldu. İntibah dövrünün bu böyük
nailiyyətini feodal katolik irticası məhv edə bilmədi. XVII
əsr fransız filosofu R.Dekart elmlərin praktik əhəmiyyətini
müəyyənləşdirərək yazır: "Həyatda xeyirli olan bir çox
biliklər qazanmaq olar, məktəblərdə öyrədilən mücərrəd
fəlsəfənin əvəzində elə bir praktik fəlsəfə tapmaq olar ki,
onun köməyi ilə biz peşəkarların müxtəlif məşğələlərini
bildiyimiz kimi odun, suyun, havanın, ulduzların, göylərin
və bizi əhatə edən bütün cisimlərin güc və hərəkətini də
aydınca bilər, biz eyni ilə bu qayda üzrə onları müxtəlif
məqsədlərlə istifadə edər və bununla da təbiətin sahibi və
Afaq Yusifli İshaqlı
12
ağasına çevrilərdik".
İngilis filosofu Bekon da belə hesab edir ki, biz nə
qədər çox bilsək, təbiəti bir o qədər artıq dərəcədə özümüzə
tabe edirik. İntibah dövrünün humanistləri bütün təbiət
qüvvələrinin insan ağlına tabe edilməsini bəşəriyyət
qarşısında bir vəzifə kimi qoydular, onlar ictimai həyatın
bütün normalarının ağla tabe edilməsini arzulayırdılar. Bu isə
özlüyündə konkret olaraq feodalizmin ləğvini tələb edirdi.
XVII əsr insan təfəkkürünün diqqətini birinci məsələyə cəlb
etdi. Əsrin fəlsəfi fikrinin ən böyük nümayəndələri, o
cümlədən Dekart, Bekon, Qaliley bir qayda olaraq təbiətşü-
naslıqla məşğul olub ictimai, sosial məsələlərə toxunmadılar,
XVII əsr isə özünün ən yaxşı ağıl, kamal sahiblərini sosial
problemlərinin həllinə doğru yönəltdi, daha doğrusu, İntibah
dövrünün qarşıya qoyduğu ikinci məqsədin yerinə
yetirilməsi vəzifəsinə doğru istiqamətləndirdi.
XVI əsrin sonlarında Kepler və Qalileyin astro-
nomiya, Jilber və Qalileyin fizika, Harveyin fiziologiya,
Dekart, Dezarq və Ferma riyaziyyat sahəsindəki kəşfləri
İntibah dövrünün elmi biliklər sahəsində qazandığı
nailiyyətlərin sonrakı inkişafı və davamı olmaqla bərabər
elmin inkişafında tamamilə yeni bir dövrün başlandığını
xəbər verir. Təsadüfi və qeyri-ardıcıl tapıntıları indi müəyyən
bir elm sahəsindəki ardıcıl və sistemli axtarışlar əvəz edir.
Elmi idrakın əsasını təcrübə, eksperiment təşkil etməyə
başlayır. Onun son nəticəsi isə təcrübələr əsasında fərdi,
xüsusi hadisələri ümumiləşdirmək yolu ilə obyektiv, dəqiq
qanunauyğunluqları tapmaq, aşkara çıxarmaq olur. Elm
sahəsindəki bu keyfiyyət sıçrayışı birinci növbədə istehsal
qüvvələrinin inkişafı, kapital münasibətlərinin təkamülü ilə
şərtlənən ehtiyac və tələblərdən irəli gəlirdi.
Əgər XVI əsrdə elmi idrakın dairəsi filologiya, astro-
nomiya, coğrafiya, botanika və tibb ilə məhdudlaşırdısa,
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
13
XVII əsrdə elmi maraq yeni-yeni sahələri əhatə etməyə
başlayır. Dekart, Dezarq və Ferma həndəsi təhlil prinsiplərini
və ədədlər nəzəriyyəsini işləyərək müasir həndəsənin əsasını
qoyurlar, riyaziyyat elmin aparıcısına çevrilir. Qaliley
kəfgirin hərəkəti üzərində apardığı müşahidələri, Toriçelli
havasız sahəni öyrənməsi və barometri kəşf etməsi, Dekart
qövsi-qüzehin əmələ gəlməsini izah etmək və işığın sınması
qanununu tapması, Paskal boşluq və atmosfer təzyiqinə həsr
edilən işləri, Nyuton dahiyanə kəşfləri ilə təcrübi fizikanı
yaratdılar. Qalileyin sürət və ətalətə həsr edilən elmi işləri
mexanikada çevriliş yaratdı. Ərəstun və Paraselsin nüfuzunu
rədd edən Boyl öz axtarışları ilə təcrübi kimyanın əsasını
qoydu. Harvey anatomiya sahəsindəki təcrübələri ilə qan
dövranı qanunlarını müəyyənləşdirdi. F.Redinin böcəklərin
və həşəratların əmələ gəlməsi üzərində apardığı təcrübələr və
orqanizmin təşəkkülü probleminə həsr etdiyi işlər təcrübi
biologiyanın formalaşmasına gətirib çıxartdı.
XVII əsrdə bir sıra humanitar elmlərin də inkişafında
böyük uğurlar qazanılır. Gerçəkliyin elmi dərkində əldə
edilən böyük irəliləyişlər müasirlərin, o cümlədən ədəbiyyat
xidmətlərinin mənəvi aləminə güclü təsir göstərir. XVII əsrin
Milton, Molyer, Lafonten, Qrifius kimi bir çox yazıçıları
dövrün elmi və alimləri ilə bilavasitə bağlı idilər.
Kampanella, Qaliley, Paskal kimi elm xadimləri isə bir sıra
əsərləri ilə ədəbiyyat tarixində də özlərinə möhkəm yer
tutmuşlar. Lakin dövrün elmi, fəlsəfi nailiyyətləri ilə bədii
kəşfləri və tapıntıları arasındakı yaxınlıq və bağlar daha
dərin və daha mürəkkəb idi. Kampanella, Kepler və
Qalileyin astronomiya və kosmologiya ilə bağlı kəşfləri,
teleskop və mikroskopun tapılması, yerin kainatda
mövqeyinin müəyyənləşdirilməsi əvvəlki təsəvvürləri alt-üst
etdiyi kimi insanın ətraf mühitlə əlaqələri münasibətləri ilə
bağlı ədəbiyyatda da bir irəliləyiş müşahidə olunur.
Afaq Yusifli İshaqlı
14
Bir cəhəti unutmaq olmaz ki, XVII əsrin elmi və
fəlsəfi fikrinin inkişafı son dərəcə gərgin bir şəraitdə həyata
keçirdi. Xüsusən, əsrin birinci yarısında humanist ziyalıların
məhdud bir dairəsinin dünyagörüşü ilə qalan kütlənin
dünyagörüşü arasında kəskin bir təzad mövcud idi. Dini
fanatizm xalq arasında dərin kök salmışdı, xurafat və
mövhumatçılığın təsiri güclü idi, insanların əxlaqı sərt,
kobud və qəddar idi. Nəinki sadə xalq arasında, həm də
burjuaziya və zadəgan dairələrində möcüzələrə, cadulara,
ovsunlara, tilsimlərə, iblisanə qüvvələrin varlığına inam
geniş yayılmışdır.
Elmi biliklərin yayılmasına mane olmağa çalışan
kilsə bu xurafata tərəfdar çıxır, azadfikirlilikdə şübhələnən
adamlara amansız divan tuturdu. Filosof Vanininin tonqalda
yandırılması, Teofil de Vionun mühakiməsi, Sirano de
Berjerakın müəmmalı ölümü, kilsə xadimləri tərəfindən
Molyerin təqib edilməsi, şair Klod le Ptinin 1662-ci ildə
edam olunması, Paskalın, Rasinin faciəsi buna misal ola
bilər. İtaliya və İspaniyada inkvizisiya hökm sürürdü. 27 il
həbs cəzasına məhkum edilən Kampanellanın iztirabları
müasirlərinin şüurunda dərin izlər buraxmaya bilməzdi.
Təsadüfi deyildir ki, inkvizisiyanın qurbanı olan Qalileyin
faciəli taleyi onunla görüşən Miltonun mənəvi aləminin
formalaşmasında mühüm rol oynamışdır.
Bütün bunlarla yanaşı, XVII əsrin elmi, fəlsəfi fikri
XVIII əsrdə Maarifçilik hərəkatının müzəffər yürüşünə
gətirib çıxarmışdır. Bu dövrdə Kornel, Rasin, Molyer,
Milton, Lope de Veqa, Kalderon kimi öz adlarını bəşər
mədəniyyətinin salnaməsinə yazan sənətkarlar yetişmişdir.
XVII əsrin ədəbi həyatı daha çox üç ədəbi cərəyan
ətrafında mərkəzləşmişdir: İntibah dövrü humanistlərinin
ənənələrini davam etdirən Renessans realizmi, klassisizm və
barokko. Bu dövrün ədəbiyyatında güclü, sağlam, irəliyə
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
15
doğru hərəkəti əks etdirən hər nə varsa, İntibah realizmi və
klassisizmlə əlaqədardırsa, ideya və iradə bütövlüyündən
məhrum olan, qüsurlu hər nə varsa, barokko ilə bağlıdır.
Lakin barokkonu bədiiliyə zidd bir cərəyan saymaq
yanlış olardı. XVII əsrin ədəbiyyat və incəsənətində ən güclü
üslubi cərəyanlardan biri olan barokko bəşəriyyətin bədii
fikir xəzinəsinə yüksək dəyərə malik olan abidələr vermişdir.
Barokko cərəyanına mənsub olan yazıçılara və onların
əsərlərinə və ideya mövqelərinə nə qədər tənqidi yanaşsaq
da, bu həqiqəti unutmaq olmaz. Barokko, bir şikəst ata və
gözəl ananın izdivacından dünyaya gələn şikəst övladdır.
İntibah dövründə torpaqdan baş qaldıran humanist antik
mədəniyyət və orta əsrlər cəhalətinin axirət kabusu bu şikəst
uşağın dünyaya gəlməsinə səbəb olan valideyndir. Bu bir-
birinə zidd olan, biri digərinə uyuşmayan ata-ananın uşağı da
qəribə, qeyri-adi sifətlərə malik olmuşdur. Xatırladaq ki,
barokko sözünün lüğəti mənası da düzgün olmayan, qəribə
deməkdir. Portuqaliyada barokko sözünü formaca düzgün
olmayan mirvari ilə əlaqədar işlədirlər.
Bir həqiqət aydındır ki, barokko gerçək həyatın
təzahürüdür, feodal idarə sisteminin böhranı ilə əlaqədar
yaranmışdır. Humanist dünyagörüşünün feodal katolik
irticasının təzyiqi ilə şərtlənən böhranını əks etdirir. Bu ədəbi
cərəyan XVII əsrdə Avropa ölkələrinin bir çox ədəbi
dairələrini əhatə etdi. Barokko üslubunun ən böyük
nümayəndələrindən biri Kalderondur. Lakin onun müxtəlif iz
və əlamətlərini Kornel, Rasin, Milton, Qrimmelshauzen kimi
sənətkarların irsində də görmək olar.
Barokkodan fərqli olaraq İntibah realizmi Renessans
dövrü humanistlərinin demokratik ənənələrini davam etdirir.
Bu cərəyanın ən görkəmli nümayəndəsi Lope de Veqa idi.
Onun əsərləri həyat eşqi, günəş işığı, nikbin əhval-ruhiyyə
ilə
doludur.
Barokko
cərəyanı
nümayəndələrinin
Afaq Yusifli İshaqlı
16
ümidsizliyinin, bədbinliyinin, kədərinin əksinə olaraq Lope
de Veqanın əsərlərinə şən, gülər, nikbin bir əhval-ruhiyyə
hakimdir. Lope de Veqa klassisistlərin ehkamçılıq və
quruluğunu da rədd edir, sənətkar ilhamının azadlığı,
kütlələrə yaxın olması prinsipini irəli sürür.
Realist ənənələri davam etdirən yazıçılar presiyoz-
çülərin, marinistlərin, qonqoristlərin təmtəraqlı axtarışlarına
gülür, onların ən çevik ağıl sahiblərini çaş-baş sala bilən söz,
ifadə, obraz oyunbazlıqlarını tənqid edirlər. Onlar sənətkarı
xalqdan öyrənməyə çağırır və göstərirlər ki, hər hansı bir göy
satan bu zərif əsərlərin müəlliflərinə onların bütün
axtarışlarının səfsətə və yanlış olduğunu sübut edə bilər.
Realist cərəyanın bəzi nümayəndələri qəsdən "alçaq" ədəbi
formalara keçir, kobud gerçəkliyi əks etdirməyə can atırlar.
Realist məişət romanı janrının ilk nümayəndələrindən olan
Şarl Sorel "Fransion" əsərində yazır: "Biz insan həyatının
mənzərəsini göstərməyi qarşımıza məqsəd qoymuşuq, ona
görə də burada onun ayrı-ayrı cəhətlərini nəzərdən keçirmək
lazım gəlir". Kobud zarafatlardan, sataşma və söz
oyunlarından sıx-sıx və məharətlə bəhrələnən yazıçı yeri
gəldikcə ən ciddi ictimai məsələlərə toxunur. Əsərinin bir
yerində Ş.Sorel belə humanist bir qənaət ifadə edir ki, dünya
nemətləri hamının ümumi qismətidir, o, birisi başqasından
üstün sayılaraq bir adama məxsus olmamalıdır".
XVII əsrin üçüncü ən mühüm ədəbi cərəyanı olan
klassisizm universitet dairələrində yaranmışdır. Bu cərəyanın
nəzəri əsasları üzərində kitab təsiri aydın hiss olunur. İntibah
dövrünün humanistləri orta əsrlər incəsənətini rədd edərək
antik mədəniyyətinə üz çevirdilər və antik mədəniyyət
üzərində apardıqları müşahidələr əsasında onun nəzəri
əsaslarını qoydular. Bu nəzəriyyənin zəifliyi onda idi ki,
antik təcrübə qanun kimi qəbul edilir, Qərbi Avropa
xalqlarının orta əsrlər müddətindəki inkişafı, milli
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
17
xüsusiyyətləri və ənənələri nəzərə alınmırdı. Məhz bu
cəhətinə görə klassisizm Almaniya, İngiltərə, İtaliya kimi
ölkələrdə əlverişli zəmin tapa bilməmişdir. Tarixi inkişafın
xüsusi keyfiyyətləri nəticəsində klassisizm Fransada geniş
yayılmış və bir sıra parlaq uğurlar qazanmışdır. Malerb, Gez
de Balzak, Şaplen, Vojla, d`Obinyak və xüsusən Bualo onun
nəzəriyyəsini hazırlamış, Kornel, Rasin, Molyer kimi sənət-
karlar isə klassisist dramaturgiyanın ölməz nümunələrini
yaratmışlar.
XVII əsrin Qərbi Avropa ölkələrinin ədəbiyyatından
danışarkən bir cəhət nəzərə alınmalıdır ki, bu dövrdə ayrı-
ayrı ölkə və xalqların tarixi inkişafı eyni səviyyədə
olmamışdır. Dünya ticarət yollarının dəyişməsi İtaliyanın
iqtisadiyyatına məhvedici təsir göstərdi. Avropanın ən varlı
ölkəsi olan, XIV, XV, XVI əsrin əvvəllərində Avropa və
dünya mədəniyyətinin mərkəzi sayılan İtaliya get-gedə hər
cəhətdən, o cümlədən mədəniyyət sahəsində yoxsullaşmağa
üz qoydu. XVII əsrdə onun ədəbi mənzərəsi bəzi qabaqcıl
Avropa ölkələrinin mədəniyyəti ilə müqayisədə yoxsul
görünür, başqa ölkələrin ədəbiyyat xadimlərinin diqqətini
cəlb edəcək böyük əsərlər yarada bilmir. Təkcə İntibah döv-
rünün böyük humanistlərinin axırıncı nümayəndələrindən
biri olan Qaliley hələ də öz axtarışları və kəşfləri ilə dünyanı
heyrətləndirir, cəlb edir. Ancaq o da irticanın təzyiqi altında
fəaliyyət dairəsini məhdudlaşdırır, universitet kafedrasını
tərk edir.
İtaliyada feodal katolik irticası qələbə qazanır, ölkə
geriyə orta əsrlərə doğru qayıdır, burjuaziya mövqelərini
onun əvvəlki sahibi olan zadəganlara tərk edərək geri çəkilir.
Bunun ən mühüm səbəbi, bir az əvvəl xatırlatdığımız kimi,
dünya ticarət yollarının dəyişməsi ilə əlaqədar idi.
Almaniyanın özündə də belə bir iqtisadi, siyasi və
mədəni geriləmə müşahidə olunurdu. Burada geriliyin əsas
Afaq Yusifli İshaqlı
18
səbəbi otuz illik müharibə və onun dağıdıcı nəticələri idi.
Məhz buna görə də XVII əsrdə Almaniya mədəniyyət
sahəsində hər hansı böyük bir uğur qazana bilməmişdir.
Qısa bir müddət ərzində İspaniya digər Avropa
ölkələrini qabaqlayaraq irəli çıxdı. Bir sıra müstəmləkələr
tutan, yeni kəşf edilmiş Amerikadan çoxlu qızıl əldə edən
İspaniya az bir müddət içində varlanır və XVII əsrdə ən
güclü dövlətlərdən birinə çevrilir. Lakin bu varlanma və
güclənmə prosesi çox çəkmədi. Amerikadan qızıl gəlməsi
dayandı, ölkənin daxili təsərrüfat həyatı isə büsbütün
pozuldu. Amerikadan gələn qızıla arxayın olaraq heç kəs
işləmək istəmirdi. Bu da özlüyündə acınacaqlı nəticələrə
gətirib çıxardı. XVI əsrin sonunda İngiltərə sahillərində
"Məğlubedilməz Armada" bütünlüklə məhv olur. Niderland
inqilabı və Niderland torpaqlarının İspaniyadan ayrılması
onun əvvəlki qüdrətinə xələl gətirdi. XVII əsrdə İspaniya
get-gedə daha artıq zəifləyir və yoxsullaşır. Feodal katolik
irticası burada da öz işini görür.
Servantesin ölümündən /1616/ sonra ispan nəsri
dünya mədəniyyəti səhnəsinə çıxmağa cəsarət etməsə də,
ispan dramaturqlarının gücü hələ qurtarmamışdır. Lope de
Veqanın yaradıcılığı nikbinliyi, rənglərinin əlvanlığı ilə
İntibah ənənələrinin hələ güclü olduğunu təsdiq edirdi.
Kalderonun güclü istedadı ilə yaradılmış əsərlər qaldırılan
problemlərin mühümlüyü və sənətkarlığının əlvanlığı ilə
seçilir.
Lakin
onun
dramalarındakı
haray
çəkən
uyğunsuzluqlar, kəskin və aydın gözə çarpan ziddiyyətlər də
diqqəti cəlb edir. Bu dramlarda gah intibah dövrünə məxsus
işıqlı rənglər, həyat və sevgi çağırışları görünür, gah da ki
dəfn nəğmələri, mistik ölüm himnləri eşidilir.
XVII əsrdə Fransada ədəbi-mədəni həyat daha qaynar
və coşqun bir dövr keçirir. XVII əsri Qərbi Avropa
ölkələrinin ədəbi tarixində Fransa əsri adlandıranlar, bizcə,
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
19
tamamilə
haqlıdırlar.
XVI
əsrin
dəhşətli
dini
müharibələrindən sonra XVII əsrdə Fransada müəyyən bir
siyasi sabitləşmə əldə edilir. Mütləqiyyətçi silki-zadəgan
dövləti burada ən klassik bir şəkildə bərqərar olur. Fronda
hərəkatı
isə
mərkəzləşmiş
mütləqiyyət
dövlətinin
yaranmasına heç bir təsir göstərə bilməyən bir hadisə kimi
qaldı. Fransada yaranan milli birlik öz bəhrələrini verir,
mədəniyyət gur inkişaf dövrü keçirir. Dekartın və
Hassendinin fəlsəfi görüşləri, Kornel və Rasinin klassist
faciələri, Molyerin komediyaları dünya elmi və mədəniyyəti
sahəsinə çıxa biləcək hadisələr kimi qarşılanır. Molyerin
komediyaları Şekspir və Lope de Veqadan sonra Bomarşenin
meydana çıxmasına qədərki dövrün ən güclü dram əsərləri
sayılır. Təmsil /Lafonten/, aforizm /Paskal, Laroşfuko,
Labruyer/, memuar /Kardinal de Reti, hesaq Sen-Simon/ və
psixoloji roman /madam de Lafayet/ janrları sahəsində də
böyük uğurlar qazanılır.
XVI əsrin ortalarında İngiltərədə baş verən burjua
inqilabı bəşər tarixində yeni səhifə açır, ictimai müna-
sibətlərin feodal sisteminə son qoyulur, yeni burjua,
kapitalist ictimai münasibətlər sistemi başlanır. Bu inqilabın
XVII və XVIII əsrlərin ictimai, mədəni həyatı üçün
mütərəqqi əhəmiyyəti xüsusilə böyük olmuşdur.
İngiltərə XVII əsrdə dünya fəlsəfi fikrinin tarixinə
Frensis Bekon və Hobbs kimi iki böyük materialist filosof
bəxş etmişdir. Bədii ədəbiyyat sahəsində İngiltərənin xidməti
C.Milton kimi üsyankar bir şairin yetişməsi ilə müəyyənləşir.
Onun "İtirilmiş cənnət", "Qaytarılmış cənnət", "Pəhləvan
Samson" əsərlərində XVII əsrin inqilabi yürüşlərinin güclü
əks-sədaları eşidilir. XVII əsrdə İngiltərədə baş verən
inqilabi hadisələr Qərbi Avropa ölkələrində feodal qayda-
qanunlarının bütünlüklə məhv olması ilə nəticələnən XVIII
əsrə gətirib çıxarır.
Afaq Yusifli İshaqlı
20
Mərkəzi və Cənubi Avropa ölkələrinin xalqları bu
əsrdə dərin milli faciələr keçirirlər. Polşa kralının işğalçılıq
planları, Rusiyanı fəth etmək iddiaları, onun xarici siyasət
sahəsindəki çəkisini itirir, daxili iqtisadi və siyasi tənəzzülə
səbəb olur. Bu tənəzzül mədəniyyət və ədəbiyyat sahəsində
də geriliyə gətirib çıxarır. Xaricdən hücumlara məruz qalan
Çexiya və Slovakiya milli müstəqilliyini itirir. Yan Amos
Kamenski "Dünyanın labirinti" əsərində çex xalqının
qəlbində qopan nalə və harayı əks etdirir. Avstriya
əsgərlərinin təpikləri altında əzilən xalq kütlələrinin
iniltilərini qələmə alır.
Bolqariya və Yuqoslaviya xalqları dünya mədəniy-
yətinin inciləri sayıla bilən lirik və epik nəğmələr yaradırlar.
Bir sözlə, Qərbi, Mərkəzi və Cənubi Avropa xalq-
larının XVII əsrdə yaratdığı ədəbi-bədii abidələr bəşər fikri
və istedadının ən mühüm qələbə və məğlubiyyətlərini əks
etdirir. Çox dəqiq şəkildə tarixi səbəblərlə şərtlənən bu
ədəbiyyat xalqların sevinc və iztirablarını, arzu və
düşüncələrini, məhəbbət və nifrətini, ağlının, hissinin,
iradəsini zəif və güclü cəhətlərini əlvan bədii formalarda əks
etdirmişdir.
Feodal katolik irticası nə qədər güclü olsa da,
insanların dünyagörüşü və yaradıcılığı üzərində nə qədər ağır
izlər buraxsa da, tərəqqi və inkişafın qarşısını ala
bilməmişdir. XVII əsrin böyük sənətkarları xalqa arxalanaraq
orta əsrlər ideologiyasının qaranlıqlarını yara bilmiş, sənətdə
həyat həqiqətini təsdiq etmişlər. Bu dövrün ədəbiyyatının
diqqətlə öyrənilməsi bir daha təsdiq edir ki, XVII əsr Qərbi
Avropa ölkələrində bütün sahələrdə olduğu kimi, ədəbiyyat
sahəsində də ən mühüm və orijinal mərhələlərdən biridir.
XVII əsr Qərbi Avropa ədəbiyyatı
21
Dostları ilə paylaş: |