Maidə Surəsinin Davamı
Maidə Surəsi 55-56 ........................................................................ 5
55- Sizin vəliniz ancaq Allah, ONun Elçisi və namaz qılan və
rüku halında ikən zəkat verən möminlərdir.
56- Kim Allahı, ONun Rəsulunu və haqqında danışılan möminləri vəli
əldə etsə, (bilsin ki) qalib gələcək olanlar, tək Allahın hizbidir.
AYƏLƏRİN ŞƏRHİ
Görüldüyü kimi bu iki ayə Ehlikitabı və kafirləri vəli əldə etməyi
qadağan edən ayələr arasında iştirak edir. Bundan ötəri Sünni təfsirçilərin
bir hissəs(n)i, bu iki ayənin əvvəlki və sonrakı ayələrlə eyni
mənas(n)ı paylaşdıqlarını düşünərək hamısını eyni mənada saymışlar.
Bu ortaq məna, möminlərin köməkçi mənasında şəxsləri
vəli əldə etmə mövzusandakı vəzifələrini açıqlayır və Yəhudiləri, Xristianları
və kafirləri vəli əldə etməyi qadağan edir, vəliliyi yalnız Allaha, Peyğəmbərinə
(s. a. a) və namaz qılan və rüku halında ikən zəkat
verən möminlərə məxsus edir. Çünki bunlar gerçək möminlərdir.
Beləcə münafiqlər ilə ürəklərində xəstəlik olanlar çöldə
buraxılaraq gerçək möminlərin vəliliyinin lazımlılığı vurğulanır.
Buna görə bu ayə, "Allah möminlərin vəlisidir." (Al/götürü İmran, 68)
"Peyğəmbər, möminlər üzərində özlərindən daha çox səlahiyyət
sahibidir." (Əhzab, 6) "Onlar bir-birlərinin vəliləridirlər." (Ənfal, 72)
"Mömin kişilər və qadınlar bir-birlərinin vəliləridirlər, yaxşılığı əmr edər,
pislikdən çəkindirərlər." (Tövbə, 71) ayələri ilə eyni mənas(n)ı
daşıyar. Bu səbəbdən bu ayə, köməkçi olma mənasında Allahın, Peyğəmbərinin
və möminlərin möminlər üzərində vəlayəti ol/tapıldığını
ifadə etməkdədir.
Bu vəziyyətdə ayədə açıqlanması lazım olan tək bir nöqtə qalır.
O da, "zəkat verən" ifadəsiylə əlaqəli olan "rüku halında ikən "
şəklindəki hal cümləsidir. Bu problem "rüku" sözünün məcazi
mənada istifadə edildiyini qəbul etməklə ortadan qalxar. Bu məcazi
məna, mütləq mənada uca Allaha boyun əymək və ya yoxsulluq
6 .................................................... əl-Mizan Fi Tefsir'il-Kur'an - c. 6
kimi səbəblərlə aşağı vəziyyətdə olmaqdır. O zaman ayənin mənas(n)ı
belə olar: Sizin vəliləriniz (köməkçiləriniz) Yəhudilər, Xristianlar
və münafiqlər deyildirlər. Sizin vəliləriniz (köməkçiləriniz) Allah,
ONun Elçisi və namaz qılan, zəkat verən və bütün bu vəziyyətlərdə
Rəblərinə boyun əyərək ONun əmrlərinə qeydsiz şərtsiz uyğun gələn
və ya dolanışıq darlığı çəkən kasıblar olduqları halda zəkat verən möminlərdir.
Lakin bu iki ayə ilə əvvəli və sonrasındakı ayələrə, ayrıca
surənin bütününə istiqamətli irdələyici və diqqət sıxlaşdırıcı bir
araşdırma, bizi sözünü etdiyimiz təfsirçilərin söylədiklərinin tərsinə
nəticələndirərə gö-türür. Onların sözlərindəki ilk səhv, bu ayələr
arasında məna birliyi olduğu, ayələrin köməkçi olma
mənasındakı vəliliyə toxunaraq bunun hansının doğru və
hansının səhv olduğunu ayırt etdiyi yolundakı şərhləridir.
Çünki bu surənin Peyğəmbərimizin son günlərində, Vida
Həcci əsnasında endiyi gerçək olmaqla birlikdə, digər bir gerçək də
onun bütün ayələrinin birlikdə enməmiş olmasıdır. Onun içindəki
bəzi ayələrin bundan daha əvvəl endiyi şübhəsizdir. Bunun
dəlili, o ayələrin məzmunlarıdır.
Ayrıca bu ayələrin eniş səbəblərinə bağlı köçürülən rəvayətlər
də bunu dəstəkləməkdədir. Bu səbəbdən nə bir ayənin bir ayənin əvvəlində
və ya sonrasında iştirak etməsi, o ayələr arasında məna bütünlüyünə
dəlil sayıla bilər, nə də iki ayə arasında müəyyən bir münasibətin
olması, o ayələrin birlikdə endiklərinə və ya mənaları arasında
bütünlük olduğuna dəlil təşkil edər.
Üstəlik bir də bu var: Bu ayələrin əvvəlindəki ayələr, yəni "Ey
inananlar, Yəhudiləri və Xristianları vəli əldə etməyin. Onlar bir-birlərinin
vəliləridirlər." deyə başlayan ayələr, möminlərə Yəhudiləri
və Xristianları vəli əldə etməyi qadağan etməkdə, münafiqləri və ürəklərində
xəstəlik olanları onlara doğru qaçmaqla, onların tərəfini
tutmaqla cinayət/günah-lamakta, lakin Yəhudilərə və Xristianlara hər hansı
bir xitab yönəltməməkdə, onlara hər hansı bir mesaj verməməkdədir.
Buna qarşılıq bu iki ayənin sonrasında iştirak edən ayələrdə, yəni
"Ey iman edənlər, əsla/çəkin sizdən əvvəl özlərinə kitab verilənlərdən
və kafirlərdən dinlərinizi lağ edənləri, əyləncə mövzusu ya
Maidə Surəsi 55-56 ............................................................... 7
panları vəli əldə etməyin..." deyə başlayan ayələrdə vəziyyət belə
deyil. Bu ayələr, Yəhudiləri və Xristianları vəli əldə etməyi qadağan etdiyi
kimi, onların vəziyyətini ələ alaraq özlərinə xitab edilməsini
əmr edir, sonra da onları münafiqlik və fasiqliklə
günahlandırır. Görülür ki, bu iki ayənin əvvəlində və sonrasında yer/yeyər
alan/sahə ayələrin məqsədləri fərqlidir. Beləykən necə olar da aralarında
məna bütünlüyü ola bilər?!
Bir də bu var: "Ey inananlar, Yəhudiləri və Xristianları vəli
əldə etməyin..." deyə başlayan ayələri araşdırarkən gördük ki, köməkçi
olma mənasındakı vəlilik bu ayələrlə uyğun gəlməz; bu ayələrdəki
xüsusiyyətlər və istifadə edilən elementlər, xüsusilə "Onlar bir-birlərinin vəliləridirlər."
və "Sizdən kim onları vəli əldə etsə, onlardandır." ifadələri
köməkçilik mənasındakı vəliliklə uyğunlaşmaz. Çünki iki qövm arasında
köməkləşmə razılaşması edilməsi, o qövmlərdən birinin digərindən
olmasını, o qövmdən sayılmasını tələb etmədiyi kimi,
belə bir razılaş-mayı qadağan etmənin səbəbi olaraq, o filan
qövmün fərdləri bir-birlərinin vəliləri, köməkçiləridir, demək də yerində
olmaz.
Lakin sevgi mənasındakı vəlilik razılaşması etmək belə deyil.
Çünki bu cür bir razılaşma, tərəflər arasında psixoloji və
ruhi qaynaşmağı tələb edir, tərəflərdən birinin digərinin həyati
məsələlərində ruhi və fiziki qənaətdə ol/tapılmasını mübah hala
gətirər, iki cəmiyyəti əxlaqda və davranışlarda bir-birinə yaxınlaşdıraraq
bu cəmiyyətlərin özünə xas xüsusiyyətlərini aradan qaldırar.
Bu da var ki, Peyğəmbərimizi (s. a. a) köməkçi mənasında möminlərin
vəlisi saymaq caiz deyil. Bunun tərsi doğrudur. Çünki
uca Allahın əhəmiyyətlə üzərində dayandığı və Quranın bir çox ayəsində
sözünü etdiyi bu kömək, din mövzusundakı köməkdir. Bu vəziyyətdə,
dinin yasamacısı və qanınlarının tündçüsü olduğu üçün,
'Din Allahındır' deyilə bilər. Bunun nəticəs(n)i olaraq Peyğəmbərimiz və ya
möminlər ya da hər ikisi Allahın dininə kömək etməyə çağırılarlar və ya Allahın
qoyduğu din barəsində Allahın köməkçiləri olaraq adlandırılarlar.
Bu ayələrdə buyurulduğu kimi: "Həvarilər, 'Biz Allahın
köməkçiləriyik' dedilər." (Səff, 14) "Əgər siz Allaha kömək etsəniz,
Allah da sizə kömək edər." (Məhəmməd, 7) "Allah peyğəmbərlərdən
söz al/götürdü ki, ... ona inanacaqsınız və ona kömək edeceksi
8 .................................................. əl-Mizan Fi Tefsir'il-Kur'an - c. 6
niz." (Al/götürü İmran, 81) Bu mənada daha bir çox ayə vardır.
Eyni şəkildə məsələn dinə çağırdığı, onu təbliğ etdiyi üçün 'Din
Peyğəmbərindir' və ya biri yasamacı, digəri yol göstərici olması
hasebiyle, 'Din Allahın və Peyğəmbərinindir' də deyilə bilər. Bunun
nəticəs(n)i olaraq insanlar dinə kömək etməyə çağırılar və ya dinə
kömək etdikləri səbəbi ilə möminlər təriflənər. Bu ayələrdə
olduğu kimi: "Onlar ki, onu qoruduyarlar və ona kömək etdilər." (Ə'RAF,
157) "Onlar ki, Allaha və Peyğəmbərinə kömək edərlər..." (Həşr, 8)
"Onlar ki, saxladılar və kömək etdilər..." (Ənfal, 72) Bu mənada
daha bir çox ayə vardır.
Yenə dinin hökmləri ilə öhdəçilikli olduqları və o hökmlərlə
əməl etdikləri üçün, 'Din Peyğəmbərin və möminlərindir.' də deyilə bilər.
Bu vəziyyətdə də uca Allahın onların vəlisi və kömək edicisi olduğu
ifadə edilər. Bu ayələrdə olduğu kimi: "Heç şübhəsiz, Allah
özünə kömək edənlərə kömək edər." (Həcc, 40) "Biz peyğəmbərlərimizə
və möminlərə dünya həyatında və şahidlərin (şahidlik
üçün) ayağa qalxdıqları gün mütləq kömək edərik." (Mömin, 51)
"Möminlərə kömək etmək bizim üzərimizə borcdur." (Rum, 47) Bu
mənada başqa ayələr də vardır.
Lakin hər hansı bir baxımdan dini möminlərə təsis etmək, o
mövzuda möminləri təməl qəbul edib Peyğəmbərimizi çöldə
tutmaq, sonra da onu o mövzuda möminlərin köməkçisi saymaq
doğru deyil. Çünki Peyğəmbərimizin möminlərə ən gözəl şəkildə
ortaq olmadığı, ən yaxşı şəkildə pay sahibi olmadığı heç bir dini
üstünlük yoxdur. Bundan ötəri Quranda Peyğəmbərimizin (s. a. a)
möminlərin köməkçisi olduğunu ifadə edən bir tək ayə belə yoxdur.
İlahi kəlam, o bənzərsiz ədəbini güdməyi laqeyd yanaşmaqdan
münəzzəhdir.
Bu gerçək, Quranda Peyğəmbərimizə izafə edilən vəliliyin qənaət
səlahiyyəti və ya sevgi və söhbət mənasını verdiyinin ən güclü
dəlillərindəndir. Bu ayələrdə buyurulduğu kimi: "Peyğəmbər,
möminlər üzərində özlərindən daha çox səlahiyyət sahibidir."
(Əhzab, 6) "Sizin vəliniz ancaq Allah, ONun Elçisi və... möminlərdir."
(Maidə, 55) Görüldüyü kimi xitab, möminlərə yönəldilmişdir. Az
əvvəl də ifadə edildiyi üzrə, Peyğəmbəri möminlərin köməkçisi mənasında
onların vəlisi saymanın bir mənas(n)ı yoxdur.
Maidə Surəsi 55-56 ............................................................. 9
Bu dediklərimizdən bu nəticə ortaya çıxdı: "Sizin vəliniz ancaq
Allah, ONun Elçisi..." deyə başlayan iki ayənin, əvvəlindəki ayələrin
köməkçi olma mənasındakı vəliliyə toxunduqları fərz edilsə,
bu iki ayənin məzmunu o ayələrin məzmunu ilə eyni deyil. İkinci ayənin
sonundakı, "...qalib gələcək olanlar, tək Allahın hizbidir." cümləsi
əsla/çəkin səni yanıltmasın. Çünki qalibiyyət, kömək mənasındakı
vəlayətlə uyğunlaşdığı kimi, qənaət vəlayəti və eyni şəkildə sevgi və
söhbət vəlayətiylə də uyğun gələr. Çünki din mənsublarının son
hədəfi olan dini qalibiyyət, möminlərin hər hansı bir vəsilə ilə Allah-
'a və Peyğəmbərə bağlanmaları ilə reallaşar.
Uca Allah açıq vədi ilə bu gerçəyi möminlərə eşitdirmişdir.
Bu ayələrdə olduğu kimi: "Allah, 'Mən və peyğəmbərlərim mütləq
qalib gələcəyik' deyə yazdı." (Mübarizə, 8) "Göndərilən peyğəmbər
qullarımız haqqında bu sözümüz keçmiş idi: Mütləq özlərinə
kömək ediləcək və qalib gələcək olanlar, mütləq bizim ordumuzdur."
(Saffat, 173)
Üstəlik, Şiə və Sünni kanallardan gələn çox saydakı rəvayətə
görə, bu iki ayə namaz əsnasında üzüyünü sədəqə olaraq verən
Hz. Əli haqqında enmişdir. Buna görə, bu iki ayə ümumi deyil, xüsusi
mənalıdır. Bu mövzudakı rəvayətlərin böyük bir qisimini inşaallah
ayələri hədislər işığında araşdırarkən nəql edəcəyik.
Əgər çoxluqlarına və sıxlıqlarına baxmayaraq bu cür rəvayətlər
ayələrin təfsirində eniş səbəbi olaraq qəbul edilməyəcək isə, heç bir
ayədə heç bir eniş səbəbinə söykən/dözmək doğru olmaz. Bu açıqdır.
Bu səbəbdən bu iki ayəs(n)i ümumi mənalı sayaraq möminlərin bir-birlərinin
vəliləri olduqlarını ifadə etdiyini söyləmənin heç bir dayağı
yoxdur.
Bəli, bəzi təfsirçilər bu rəvayətlərə etiraz etmişlər. Halbuki bu qədər
çox saydakı rəvayətə etiraz etmələri yersizdir. İrəli sürdükləri etirazlar
bunlardır:
1) Bu rəvayətlər, bu ayələrin köməkçi olma mənasındakı vəliliklə
əlaqədar zahiri məzmunu ilə ziddiyyət təşkil edər. Bu nöqtəyə yuxarıda işarə edilmişdi.
2) Bu rəvayətlər, çoxluq kipi istifadə edildiyi halda təkin nəzərdə tutulmuş
olmasını tələb edir. Çünki bu rəvayətlərə söykən/dözüldüyü təqdirdə,
"... namaz qılan və rüku halında ikən zəkat verən möminlər"dən
10 .............................................. əl-Mizan Fi Tefsir'il-Kur'an - c. 6
Hz. Əlinin nəzərdə tutulduğu qəbul ediləcək ki, dil qaydaları belə bir
təfsirə uyğun deyil.
3) Bu rəvayətlər, zəkatdan məqsədin üzüyü sədəqə olaraq
vermək olmasını tələb edir ki, buna zəkat adı verilə bilməz.
Haqqında danışılan təfsirçilər belə demişlər: Buna görə, ayəs(n)i ümumi
mənalı saymalı və burada "sıxarıl-ürək" və ya "sıxarıl-ifrad" sənətinin
söz mövzusu olduğunu qəbul etməliyik. Çünki münafiqlər
Ehlikitabın köməyinə qaçırlar və bunu vurğulayırdılar. Bu səbəblə
uca Allah, onları belə davranmaqdan çəkindirdi və onların
vəlilərinin (köməkçilərinin) Ehlikitap və münafiqlər deyil, Allah,
ONun Elçisi və gerçək möminlər olduğunu ifadə etdi. Bu vəziyyətdə
tək bir problem qalır. O da bu mənanın "və rüku halında ikən"
ifadəsi ilə uyğun gəlməməsidir. Bu problem də "rüku" sözünün
Allaha boyun əymə və ya kasıblıq və aşağı vəziyyətlilik şəklində
məcazi mənada şərh olunması ilə ortadan qalxar. İşdə söz
mövzusu təfsirçilərin irəli sürdükləri etirazlar və bu etirazlar ilə əlaqədar
şərhləri bunlardır.
Lakin bu və bənzəri ayələri araşdırmaq, irəli sürülən şərhləri
bütünü ilə etibarsız etməkdədir.
Əvvəl bu ayənin kömək mənasındakı vəliliyi ifadə edən bir izahat
içində iştirak etdiyi, bu səbəbdən bu mənada şərh olunması lazım olduğu
tezisini ələ alaq. Daha əvvəl ifadə edildiyi üzrə bu ayələrin
məqsədi əsla bu deyil. Əgər daha əvvəlki ayələrin kömək mənasındakı
vəliliyi ələ aldıqları fərz edilsə belə, bu ayə o ayələrin
bu məqsədini paylaşmamaqdadır.
"...namaz qılan və rüku halında ikən zəkat verən möminlərdir"
ifadəsində çoxluq istifadə edildiyi halda təkin nəzərdə tutulması mövzusuna
gəlincə; bu kitabın üçüncü dərisində Mübahele ayəs(n)i araşdırılarkən
bu mövzuda verilən detallı cavabı bilirsən. O cavabın özü
bu idi: Çoxluq kipi istifadə edib bununla tək nəzərdə tutmaq və çoxluq kipini
tək mənasında istifadə etmək ilə, uyğunlaşdırıla biləcəyi nümunələrə uyğunlaşdırılsın
deyə çoxluq ləfzi ilə ümumi bir hökm ortaya qoymaq ya da
çoxluq ləfzi ilə bəzi xüsusiyyətləri sahib bir birlikdən xəbər vermək, ancaq
bu ümumi hökmün uyğunlaşdırıla biləcəyi məsələn ya da bu xüsusiyyətləri
daşıyan fərdin yalnız bir dənə olması, bir-birindən fərqli şeylərdir.
Birinci şıkkı qrammatika qaydaları qəbul etməz. Lakin ikincisi qaydalara
Dostları ilə paylaş: |