5
3 oktyabr 2018-ci il, çərşənbə
Hər il oktyabrın 3-ü ölkəmizdə XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının klassiklərindən biri, görkəmli Xalq yazıçısı İlyas
Əfəndiyevin xatirə günü kimi qeyd olunur. XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının inkişafında böyük xidmətləri olmuş, zəngin bədii
yaradıcılığı ilə çoxəsrlik ədəbiyyat xəzinəmizə misilsiz töhfələr
bəxş etmiş, ölkəmizdə və xaricdə geniş şöhrət qazanmış ölməz
sənətkarımız İlyas Əfəndiyevin əsərləri tariximizin və müasir
dövrümüzün bədii salnaməsidir.
82 illik ömrünün 60 ildən çoxunu
bədii yaradıcılığa
həsr etmiş ustad
sənətkarımızın aktuallığını, müasir
-
liyini və bədii təravətini itirməyən
irsi gələcəyə gedən yolumuza da
işıq saçır. Dünya ədəbiyyatının ən
gözəl ənənələrinə söykənən, folklo
-
ra, klassik irsə möhkəm bağlı olan,
novatorluq, dərin psixoloji təhlil,
ümumbəşəri məzmun daşıyan millilik
İlyas Əfəndiyev yaradıcılığının əsas
xüsusiyyətləridir. Yazıçının bədii
əsərlərində
toxunduğu mənəviyyat
problemləri özəl bədii-estetik
dəyərinə, fikir genişliyinə, ictimai-
sosial mahiyyətinə görə bu gün də
düşündürücüdür, aktualdır, milli
düşüncə və əxlaq tərzinin formalaş
-
masında çox dəyərlidir.
Xalq yazıçısının ibrətamiz və
mənalı həyat yolu sübut edir ki,
sənətkarın
ən böyük vəzifəsi onun
yüksək mündəricəli əsərləri, ən
böyük sərvəti isə oxucu məhəbbətidir.
İlyas Əfəndiyev ədəbiyyatın bütün
janrlarında kamil sənət nümunələri
yaratmışdır ki, bu da ustad sənətkarın
söz palitrasının çeşidli çalarlarından,
dünyagörüşünün genişliyi və yaradı
-
cılıq intellektindən xəbər verir.
İlyas Əfəndiyev minillik
Azərbaycan bədii mədəniyyətinin,
türk-müsəlman təfəkkürünün ən yaxşı
ənənələrini yeni epoxada davam
etdirərək mənəviyyat zirvəsinə
yüksəlmişdir. O, ədəbiyyatımızda--
nəsrdə və dramaturgiyada lirik-psi
-
xoloji
üslubun banisi, öz rejissor və
aktyor məktəbi olan “İlyas Əfəndiyev
teatrı”nın yaradıcısı kimi əbədi şöhrət
qazanmışdır.
Yazıçı ədəbiyyata gəldiyi ilk
illərdən dramaturgiyaya meyil
etmiş, ömrünün sonuna qədər teatr
və səhnədən ayrıla bilməmişdir.
Bütövlükdə, sənətkarın bədii yara
-
dıcılığı xalq təfəkkürünün zəngin
xəzinəsi üzərində ucalmışdır. İlyas
Əfəndiyevin hekayə,
povest və
romanları, tarixi və müasir möv
-
zulu dramları bədii dili, yüksək
şeiriyyəti, poetikası, dərin psixolo
-
giyası, ideya-məzmun zənginliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Ədibin müxtəlif
janrlı əsərlərində qaldırdığı sosial-
psixoloji, mənəvi-əxlaqi mövzular və
problemlər
indiki dövrdə də müasir
-
dir, düşündürücüdür.
İlyas Əfəndiyev elə bir şəxsiyyət
və sənətkardır ki, o, istedadının
gücü ilə mədəniyyətimizin müxtəlif
sahələrinə nüfuz edə bilmişdir. Onun
yaradıcılığında müasirlik geniş fəlsəfi
məna daşıyır. Müasirlik öncə onun
əsərlərinin ideya-məzmununda,
obrazların dünyagörüşündə, mənəvi-
əxlaqi aləmində özünü göstərir.
“Dağlar arxasında üç dost”, “Söyüdlü
arx”, “Körpüsalanlar”, “Üçatılan”,
“Geriyə baxma, qoca”, “Sarıköynəklə
Valehin nağılı” kimi romanlarda
-
kı Sarıköynək, Sərvinaz, Səkinə,
Səriyyə, Yaqut, Qızyetər və s. qadın
obrazları İlyas Əfəndiyevin çoxsaylı
obrazlar qalereyasında
xüsusi yer
tutur. Saf, ülvi məhəbbətlə sevən,
sevgisi yolunda həyatın çətinliklərinə,
iztirab və psixoloji sarsıntılara sinə
gərən bu qadın obrazlarının xarakter
bütövlüyü, mənəvi saflığı, əxlaqi
kamilliyi milli-mənəvi dəyərlərlə
bağlıdır.
İnsan mənəviyyatını hər şeydən
üstün tutan, onun iztirablarını
səmimiyyətlə qələmə alan yazıçı
-
nın bədii əsərlərində qəhrəmanların
daxili aləmləri, dəruni hiss və
duyğuları,
kədər və sevincləri yüksək
bədiiliklə təsvir edilmişdir. Bütün
yaradıcılığı boyu yalnız qəlbinin
səsinə qulaq asan ədib yazırdı:
“Uzaq və yaxın dünənimizə, milli-
mənəvi mənliyimizə mən heç vaxt
direktivlərin, proqramların, ayrı-ayrı
dövlət rəhbərlərinin iradəsinin və
istəyinin tələbi ilə yanaşmamışam”.
Humanizm ideallarına dərindən
bağlı olan sənətkarın həyat fəlsəfəsi
milli
istiqlaliyyət, müstəqillik, sülh,
əmin-amanlıq, ədalət, insanpərvərlik
və mənəvi ucalıq fəlsəfəsidir. Akade
-
mik Bəkir Nəbiyev haqlı olaraq qeyd
edirdi ki, Leninə, Stalinə, sosializmə,