5-mavzu: markaziy оsiyo dinlari. Reja: Markaziy Оsiyo dinlari va e’tiqоdlari manbalarining tarixiy jihatlari
səhifə 1/21 tarix 19.04.2023 ölçüsü 205,59 Kb. #100525
5-mavzu Markaziy Osiyo Dinlari
5-MAVZU: MARKAZIY ОSIYO DINLARI.
REJA:
1. Markaziy Оsiyo dinlari va e’tiqоdlari manbalarining tarixiy jihatlari.
2. Din shakllari va ularning mazmun-mohiyati.
3. Yahudiylik , buddaviylik va xristianlik dinlarining Markaziy Оsiyoga kirib kеlishi.
4. Milliy taraqqiyot va islоm.
Tayanch tushunchalar: Markaziy Оsiyo dinlari va e’tiqоdlari manbalarining tarixiy jihatlari. Dinning ilk shakllari. Shomоnlik. Shomоnlik amaliyotida ruhlar bilan alоqaning o’rni. Shomоnlik elеmеntlarining bugungi kundagi ko’rinishlari. Mahalliy diniy kul’tlar va tasavvurlar. Tangrichilik. Turkiy xalqlar diniy tasavvurlari. Tangri. Umay. Erklig. Zardushtiylik shakllangan tarixiy sharоit. Zardusht – Mazda Yasna dini payg’ambari. Zardushtiylikning tеоlоgik tizimi. Mоniylik. Mоniy ta’limоti va uning tarqalishi. Yahudiylarning O’rta Оsiyoga kirib kеlishi. Buxоrо yahudiylari jamоasi. Markaziy Оsiyoda buddaviylik. Markaziy Оsiyoga xristianlikning kirib kеlishi. Milliy taraqqiyot va islоm.
3.1 Markaziy Оsiyo dinlari va e’tiqоdlari manbalarining tarixiy jihatlari. Dininsoniyatma’naviyhayotiningtarkibiyqismidir. O’zbekistonRespublikasidaziyolilar oldigama’naviybarkamolinsonnishakllantirishvazifasiqo’yilganbirpaytdadinmasalasinichetlabo’tishmumkinemas. Mazkurmasalanihaletishdailgarigidingaagressivhujumetishuslubiningsalohiyatsizligihammaga ochiq-oydin. Lekinkeyingipaytdapaydo bo’lgandiniybo’lmaganmasalalarnidiniydebatash, harqanday, hatto bir-birigazidbo’lgan, fikrlarnitahlilqilmasdanturibmaqtashuslubihamo’zini oqlamaydi. Demak, ushbumasalagaprinsipial, professional, ilmiyyondashuvdarkordir.
O’zbekistonRossiyaimperiyasivaSovetIttifoqitarkibidabo’lganvajahonhamjamiyatidanajratilibyashaganbirdavrda, g’arbda XIX asrningo’rtalaridavujudgakelgandinshunoslikfanianchayo’lbosibo’tib, ko’plabilmiynatijalargaerishdi. MustaqillikyillaridaO’zbekistontadqiqotchilaribuyangisohabilanyaqindantanishib, mutaxassis-kadrlarnitarbiyalayboshladilar.
Din-e’tiqodhamdir, buesaharbirkishiningshaxsiyishi. Lekinshaxsniharqandaymissionertashkilotlarixtiyorigahamtashlabqo’yibbo’lmaydi. Ozodjamiyatdaharbirinsono’zshaxsiymunosabatinibelgilab olishiuchunungahartomonlama, boy, xolis-ilmiyaxborotzarur. Bundayaxborotko’pqirralibo’lmog’i, birovningg’arazlisharhisizaslmatnlarshaklidabo’lsamaqsadgamuvofiqdir. Eskirganma’lumotlarasosidamutaxassisbo’lmaganmualliflartomonidanyozilganasarlarhozirgizamonaxboroterkinligivauning etibkelishi osonbo’lgansharoitlardao’quvchilarningko’zo’ngidamazkurmualliflarning obro’sizlanishigayokio’quvchininoto’g’ritasavvurgaegabo’libqolishiga olibkeladi.
DinvaQonuno’zaro munosabatlariniyaxshibilishdemokratikjamiyatpoydevorinimustahkamlaydi. O ’ zb e k ist o nR e s p ubli k asi K o nstitusiyasiva « Vijd o ner k inligivadiniytash k il o tlarto ’ g ’ risida » gi O’zbekistonRespublikasiQonuniturlidiniyjamoaa’zolarininghuquqlari, majburiyatlarihaqidato’lama’lumotberadi. O’quvchilardaqonungahurmathissini, o’ziningginaemas, boshqalarninghamdiniyhis-tuyg’ularinihurmatqilish, tushunishgaharakatqilish, o’zshaxsiyfikrlariniboshqakishilargatazyiqbilano’tkazishg’ayriqonuniy xatti-harakatekanligi , jamoatjoylaridadiniymasalalardazo’ravonlik, tajovuzkorlikkayo’lqo’ymaslikdunyoqarashinishakllantiradi.
O’zbekistonRespublikasijahonhamjamiyatigakiribborayotganbirsharoitdauningfuqarolariturlikonfessiyalarvakillaribilanmuloqotetishningyuksakmadaniyatigaegabo’lishihamjudamuhimdir.
Dintabiat, jamiyat, insonvauning ongi, yashashdanmaqsadihamdataqdiriinsoniyatningbevositaqurshab olganatrof-muhitdantashqaridabo’lgan, uniyaratgan, aynizamondainsonlargato’g’ri, haqiqiy, odilhayotyo’liniko’rsatadiganvao’rgatadiganilohiyqudratgaishonchvaishonishniifodaetadiganmaslak, qarash, ta’limotdir.
Dinmuayyanta’limotlar, his-tuyg’ular, toat-ibodatlarvadiniytashkilotlarningfaoliyatlari orqalinamoyonbo’ladi. U olam, hayotyaratilishinitasavvurqilishningalohidatariqasi, uniidroketishusuli, olamdainsoniyatpaydo bo’lgandanto bizgachao’tgandavrlarniilohiytasavvurdaaksetishidir. Dinkomilinsonnitarbiyalashdasalmoqlitarbiyalovchiqudratgaegabo’lganma’naviy-axloqiykuchdir.
Dinnimaekanligiturlichaizohlansa-da, umumiynuqtainazarshuki, dinishonmoqtuyg’usidir. Ishonmoqtuyg’usiinsoniyatningengteranvaenggo’zalruhiy-ma’naviyehtiyojlaridandir. Dunyodadini, ishonchibo’lmagan xalqyo’q. CHunkimuayyan xalqdinsiz, e’tiqodsiz, biror-birnarsagaishonchsizholdayashay olmaydi.
Dinshunoslikdadinga«dinningo’zinima?», «uningmohiyatinimadaniborat?»degansavolnuqtainazaridanyondashishdantashqaridin«qaytarzdafaoliyat olibboradi?»degansavolnuqtainazaridanhamyondashuvmavjud. Bumasalabilanko’proqdinsosiologiyasishug’ullanadi.
Sosiologiknuqtainazardanqaralgandadinjamiyatuchunzaruriynarsa, ijtimoiyhayotningajralmasqismidir. Uijtimoiymunosabatlarniyuzagakeltiruvchivaamalga oshiruvchi omilsifatidanamoyonbo’ladi. Budeganidinnijamiyatdagibajaradiganvazifalarigako’rao’rganishmumkindemakdir.
Dinningvazifalaridegandauningalohidashaxsgavajamiyatgata’sirqilishyo’livatabiatinazardatutiladi. Bundaharbirdinungae’tiqodqiluvchimuayyanbirshaxsgauyokibujamoagavaumumanjamiyatganimaberadi? Insonlarhayotigaqandayta’sirko’rsatadi? Shungao’xshashmasalalaro’rganiladi.
Dinningijtimoiyvazifalarihaqidagita’limotnidinshunoslikdafunksionalizmrivojlantiradi. Funksi-onalizmjamiyatgaijtimoiytizimsifatidaqaraydi: undajamiyatdagiharbirelementmuayyanfunksiyanibajaradi. Dinningjamiyatdabajaradiganijtimoiy, ma’naviy, ruhiyvazifalariquyidagilardaniboratdir:
Birinchidan, harqandaydino’ze’tiqodqiluvchilariuchunto’ldiruvchilik , tasalliberuvchilik- kompensatorlik vazi-fasinibajaradi. Masalan, insondadoimiyehtiyojhosilbo’lishihodisasini olaylik. Insono’zhayoti, turmushtarzi, tabiatvajamiyatbilanbo’lganmunosabatlarijarayonidahayotiymaqsadlarigaerishishiilojsizbo’libko’ringanida, undaqandaydirma’naviy-ruhiyehtiyojgazaruriyatsezgan. Anashundayehtiyojdiniyehtiyojedi. Dinbuo’rindama’naviy-ruhiyehtiyojniqondiruvchi, tasalliberuvchilikvazifasinibajarganvahalihambajarmoqda.
Masalan, buddaviylikdinirohibliknitarg’ibqilarekan, budunyoda orzu-havaslardan, rohat-farog’atdanvozkechganinsonnirvana holatigaerishgach, abadiyrohatdabo’lishinita’kidlaydi.
Shuningdek, xristianlikdaharbir xristianIso Masihningqaytishigaumidqilganholdahayotningturlimuammolarini engib, sabr-bardoshbilanhayotkechiradilar. CHunki xristianlikIso Masihqaytibkelgachbarchaizdoshlarinisaodatlihayotga etkazishihaqidagita’limotniilgarisuradi.
Shuningdek, islomdinidahamharbirmusulmonbudunyodaerishmaganmoddiyyokiruhiy orzu-istaklariga oxiratdaerishishgaishonganholdadunyo orzu-havaslariga ortiqchaberilmay, turmushmashaqqatlarigasabrqiladi.
Ikkinchidan, muayyandino’zta’limottiziminivujudgakeltirgach, o’zigae’tiqodqiluvchilarjamoasinishuta’limotdoirasidasaqlashgaharakatqilganvahozirdahamshunday. Buijtimoiyhodisadinningbirlashtiruvchilik - integratorlik vazifasidebataladi. Dinhamishamuayyanijtimoiy, etnikvama’naviyhayotningo’zta’siridabo’lishigaintiladi. Buta’sirningmuntazamliginita’minlashmaqsadidadin xalqlarningijtimoiyhayotiga, axloqiymunosabatlariga, shuningdekadabiyotivasan’atigahamta’siro’tkazadi.
Masalan, yahudiylikdamazkurdinvakillarinibirmafkuraatrofidasaqlabturishuchunularnibirmillatvayagonamaslakegalariekanliklari, yagona xudo - Yahveningengsevimlibandalariekanliklariuqtiriladi.
Xristianlikdahame’tiqodqiluvchilarnibudingayanadako’proqjalbetishuchundiniymemoriy, tasviriy , musiqasan’atiturlaridanunumlifoydalaniladi. Xristianlikdamaxsusikona chizuvchilikmaktablarifaoliyat olibboradi.
Uchinchidan, harbirdino’zqavmlariturmushinitartibgasolib, nazoratqiluvchilik- regulyatorlik vazifasinibajaradi. Dinlaro’zurf-odatlarining, marosimvabayramlariningqavmlaritomonidano’zvaqtida, qat’iytartibgaamalqilganholdabajarilishinishartqilibqo’yadi.
Masalan, islomdakuniga 5 mahalnamozo’qilishi, harhaftajumanamozinijome masjidlardaado etilishi, Ramazon oyidabir oyro’zatutilishi, ro’za (‘iydal-fitr) vaqurbon (‘iydal-adho) hayitlariningnishonlanishimusulmonlarninghayottarzinitartibgasolibturadi.
To’rtinchidan, dinaloqabog’lashlik, birlashtiruvchilik - integratorlik vazifasinihambajaradi, ya’niharbirdino’zqavmlariningbirligini, jamiyatbilanshaxsningo’zaro aloqadorlikdabo’lishinita’minlashgaintiladi. Bundauyokibudingae’tiqodqiluvchikishilarningo’zdinidagiboshqakishilarbilanaloqadorekanligi, o’zaro huquqvaburchlariningborligi, urf-odatvaibodatlarnijamoabo’libbajarilishilozimliginazardatutiladi.
Beshinchidan, dinningintegratorlik vazifasibilanlegitimlovchilik-qonunlashtiruvchilik vazifasichambarchasbog’liq. DinningbufunksiyasiningnazariyasosiniyirikamerikaliksosiologT. Parsonsishlabchiqdi. Uningfikricha , «harqandayijtimoiytizimmuayyancheklovlarsizmavjudbo’la olmaydi. Buninguchunuqonundarajasigako’tarilganaxloqnormalariniishlabchiqishikerak. Dinbundaynormalarniqonunlashtiribginaqolmay, ulargabo’lganmunosabatnihambelgilaydi».
Oltinchidan, dinvazifalariningfalsafiy, nazariy jihatlarihammavjud. Buvazifainsongayashashdanmaqsad, hayotmazmunini, dorulfano vadorulbaqo dunyomasalalarigao’zmunosabatinibildiribturishidaniboratdir.
Kishilikjamiyatidadindoimo ubilanbirgabo’lganmiyokiqandaydirdavrdajamiyatdinsizyashaganmi, degansavolgaturlifikrlarbildirilgan. Bu - dinningtarixiyligimasalasibo’lib, ungaikki xiljavobberganlar. Birinchisi, marksistikta’limotningsobiqtarafdorlarifikricha, «qandaydirmuddatinsoniyatdinsizyashaganvajamiyatningmuayyanbosqichida - yuqoripaleolitdavrida, bundan 20-40 mingyilavvaldinpaydo bo’lgan», deyilgan. Ikkinchisi, «dinningkelibchiqishiinsoniyatningpaydo bo’lishibilanbevositabog’liq», deganfikrdir.
Diniytafakkurningshaxsiyyokiijtimoiyildizlarimuammosinihalqilishbilandinningkelibchiqishimuammosinihalqilishmumkinbo’ladi. E.Taylorkabievolyusionyo’nalishdagipozitivistlarningchiqargan xulosasigako’ra, dinningildizini «faylasuflikqilganyovvoyi odam»gataqaydilar. YA’ni, «uo’z-o’zigaborliq, o’zinio’rabturgan olamningpaydo bo’lishivao’zikuzatganhodisalarninghaqiqatihaqidasavolbergan. Undafikrlashyuqoridarajadabo’lmagan. Shundanso’ngundaruhlar, xudolar, farishtalarhaqidatasavvurlarpaydo bo’lgan».
Dinningkelibchiqishihaqidayanabirnazariyamavjud: «Birinchiyolg ’o nchibirinchin o d o nniuchratganda dinpaydo bo’ldi». Bundadinyomonniyatlikishilarningo’ylabtopgannarsasibo’libchiqadi. Buikkalanazariyahamhechqandayilmiyasosgaegaemas.
Faylasuflikqilganyovvoyi odamkonsepsiyasibo’yicha«ibtidoiy odamyolg’izholdagichuqurfikryurituvchibo’lgan. Uo’z oldigaulkansavollarniqo’ygan. Busavollaruningkundalikhayotidakerakemasedi. Shunihamunutmaslikkerakki, ibtidoiy odamningfikryuritishiuningkundalikishlabchiqarishfaoliyatibilanbog’liqbo’lgan. Bufaoliyatningtabiati, shart-sharoitlaribirgina odamgategishlibo’libqolmay, barchagabarobar, ijtimoiygruppa, qabila, urug’, xalqqategishliedi».
Dinningkelibchiqishi«bir odamboshqalarnialdashinatijasidakelibchiqqan», deganfikrhamtanqidgauchragan. Boshqafikrgako’ra, «din - bujamiyatdagikishilarningbaravarigao’z-o’zinialdashinatijasidakelibchiqqan. Shuninguchunhamdinijtimoiyhodisadir degan xulosagakelishmumkin», deydilar.
Dininsonningruhiydunyosibilanchambarchasbog’liqbo’lib, uningijtimoiyhayotidadoimo ubilanbirgabo’ldi. Shuninguchunhamdinnio’rganish - buinsoniyatnio’rganishdemakdir. Dinniinsoniyatdan, insoniyatnidindanajratibbo’lmasliginitarixningo’ziisbotladi. «Kommunistikjamiyatdadinyo’qbo’libketadi»deyilganfikrningaksichakommunizm xayoliynarsayu, dindoimiyekanligiamaldaisbotlandi. Demak, dininsoniyatbilanbirgadunyogakelgan.
3.2 Din shakllari vaularningmazmun - mohiyati . Dinlarungae’tiqodqiluvchilarningsoni, miqyosi, o’ziningma’lummillatyoki xalqqa xosligiyoxudmillattanlamasligigako’raturliguruhlargabo’linadi. Buguruhlarsonjihatdanqanchabo’lishidanyokinazariyjihatdanqanchalik etukbo’lishidanqat’inazar, ularnimutlaqlashtiribbo’lmaydi. Chunkiharqandaytasnifma’lumbirjihatgae’tiborberib, boshqaqirralarniqamrab ololmaydi. Hozirgikundadintipologiyasidadinlarningquyidagitasniflarimavjud:
- tarixiy-geografikjihatgako’ra;
- etnikjihatgako’ra;
- e’tiqodqiluvchilariningsonigako’ra;
- hozirgidavrdamavjudligijihatidan (tirikvao’likdiniytizimlar) vah.k.
I . Tari x iy - g eo grafi k tasnif .
1) O’rtayerdengizihavzasidinlari:
a) grek;
b) Rim;
v) ellinistik.
2) QadimiyYaqinvaO’rtaSharqdinlari:
a) Misr;
b) Shumer;
v) Akkad;
g) g’arbiy-somiy;
d) islomgachaarablardinlari.
3) YaqinvaO’rtaSharqningpayg’ambarlidinlari:
a) zardushtiylik;
b) yahudiylik;
v) xristianlik;
g) manixeizm;
d) islom.
4) Hindistondinlari:
a) vedalardinlari;
b) hinduizm ;
v) hindbuddizmi (teravada, maxayana);
g) jaynizm.
5) SharqiyvaJanubi-Sharqiy Osiyodinlari:
a) Shri-Lanka, Tibet, Janubi-Sharqiy Osiyohavzasibuddizmi;
b) Xitoydinlari (daosizm, konfusiychilik, buddizmmaktablari);
v) Koreya va Yaponiya dinlari.
6) Amerika hindulari dinlari:
a) toltek va asteklar dinlari;
b) inklar dinlari;
v) mayyalar dinlari.
Dostları ilə paylaş: