A N A R
Əsərlər
I
hekayələr, povestlər
Bu kitabın çapı
Ekson Azərbaycan Əməliyyat Şirkəti,
MMM EksonMobilin törəmə şirkəti
tərəfindən maliyyələşdirilmişdir
Bakı — 2003
2
Redaktor:
Arif Əmrahoğlu
Ön sözün müəllifi:
Rahid Ulusel
Rəssam:
Azər
ANAR. Əsərlər. I cild,
Nurlan, Bakı, 2003, 578 səh.
Müəllif bu cildlərin nəşrinə vəsait ayırmış
Ekson Azərbaycan Əməliyyat Şirkətinə,
MMM EksonMobilin törəmə şirkətinə
dərin minnətdarlığını bildirir
3
AZƏRBAYCAN MƏDƏNİYYƏTİNİN ANARI
İyirminci yüzil Azərbaycan mədəniyyətinin özünəqədərki və
özündənsonrakı çağlarının ilgəyini yaradıban bütövlüyünü təmin
edən bir orqanik zamandır. Məhz XX yüzildə Azərbaycan
mədəniyyəti özünütəşkil prinsiplərini müəyyənləşdirdi, hansı
köklərdən gəlib hansı yönlərə budaqlandığını aydınlatdı, tarixin
hansı çağlarında siyasi-mədəni epiqonçuluğa varıldığını, hansı
yolların səhv gedildiyini, nələrdə büdrədildiyini, hansı istiqamətlərdə
düzgün addım atıldığını, hansı səmtlərdə irəli getməyin mümkün və
gərək olduğunu sezdi. Azərbaycan mədəniyyətinin onurğa sütunu XX
əsrin güclü birləşdirici "fəqərəsi" ilə bərkiyib qayım oldu.
Azərbaycan mədəniyyətinin bu tarixi-genetik bütövlüyünün dərk
olunması və yaradılmasında müstəsna xidmətləri olan mütəfəkkir
sənətkarlarımızdan biri də, şübhəsiz ki, Anardır.
ÖMÜR ZAMAN HÖRGÜSÜNDƏ
Xalq yazıçısı Anar 14 mart 1938-ci ildə Bakıda xalq şairləri Rəsul
Rza və Nigar Rəfibəylinin ailəsində anadan olub. Azərbaycanın ən
köklü soylarından ikisinin yetirməsidir o. Ata tərəfdən uluları
Məmmədxanlılardır. Bayat boyundan, Şahsevən tayfasından olan,
Çiyni və bir para başqa kəndlərin mülkədarı Məmmədyar oğlu
Məmmədxan ‘IX əsrin ortalarında rus əsgərləriylə toqquşmadan
sonra zindana atılır və orada zəhərlənərək öldürülür. Məmməd xanın
nəticəsi - Rəsul Rzanın atası İbrahim Məmmədxanlı Göyçayda
mirzəlik edər və ticarətlə məşğul olarmış. Anarın anası Nigar xanım
məşhur Rəfibəylilər nəslindəndir. Ulu babası Ələkbər bəy Rəfibəyli -
el ağsaqqalı, maarifçi, Azərbaycanda ilk siyasi partiya olan "Difai"
partiyasının yaradıcılarından idi. Babası - ilk ali təhsilli Azərbaycan
cərrahlarından olan, 17 il Gəncə xəstəxanasının baş həkimi və
həkimlər cəmiyyətinin sədri kimi çalışan, Xudadat bəy Rəfibəyli
1918-ci ilin mayında Gəncədə ilk müstəqil Azərbaycan cümhuriyyəti
qurulandan sonra ‘ətəli xan Xoyskinin hökumətində ilk səhiyyə
naziri olmuş, bir il sonra isə Gəncənin general-qubernatoru
vəzifəsinə təyin edilmişdir. 1920-ci ilin Aprel bolşevik çevirilişindən
sonra həbs edilmiş, Gəncə üsyanının təşkilində suçlandırılaraq
güllələnmişdir.
4
Anarın atası Rəsul Rza və anası Nigar Rəfibəyli XX yüzil
Azərbaycan ədəbiyyatının klassikləri sırasına daxil olmuşdur.
‘əal yaradıcı ailə-sənət mühitində böyüyən Anar 1960-cı ildə
Azərbaycan Dövlət Universitetini bitirib. Həmin il Nizami
Muzeyində kiçik elmi işçi, 1961-62-ci illərdə Dövlət Radio və
Televiziya Komitəsində redaktor işləyib, 1962-1964-cü illərdə
Moskvada Ali Ssenari Kurslarında təhsil alıb, yenidən RTK-də
böyük redaktor (1964-1967) işləyib. 1964-cü ildən Yazıçılar
İttifaqının , habelə Kinematoqraflar, Jurnalistlər və Teatr Xadimləri
İttifaqlarının üzvüdür. 1968-1987-ci illərdə "Qobustan" incəsənət
toplusunun baş redaktoru olub. 1987-ci ildə Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqı İdarə heyətinin birinci katibi, 1991-ci ildə Yazıçıların 9-cu
qurultayında yekdilliklə Yazıçılar Birliyinin sədri seçilib. 1987-ci
ildə Azərbaycan Ali Sovetinin deputatı, 1989-cu ildə SSRİ xalq
deputatı, SSRİ Ali Sovetinin üzvü seçilib. 1995 və 2000-ci illərdə
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin üzvü, MM-in elm, təhsil,
mədəniyyət (sonralar yalnız mədəniyyət) komissiyasının sədri
seçilib. Azərbaycan-Türkiyə Dostluq Cəmiyyətinin sədridir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Komissiyasının üzvüdür.
1976-cı ildə Əməkdar İncəsənət Xadimi adına, 1980-ci ildə
Azərbaycan Dövlət mükafatına layiq görülmüş, 1998-ci ildə
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafındakı böyük xidmətlərinə görə
"İstiqlal" ordeni ilə təltif edilmişdir.
Anarın Bakıda, Moskvada, Türkiyədə, İranda, Almaniyada,
İsveçrədə, Polşada, Çexoslovakiyada, Macarıstanda, Bolqarıstanda,
Estoniyada, Gürcüstanda, Qazaxıstanda, Tacikistanda 60-a yaxın
kitabı çap olunub. "Ağ liman" Moskvada (1973, 1980, 1988),
Polşada (1978), Magarıstanda (1972), Bolqarıstanda (1973),
Türkiyədə (1991), Özbəkistanda (1978), Qazaxıstanda (1976),
"Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi" Moskvada (1980, 1988), iki
dəfə müxtəlif tərcümələrdə Türkiyədə (1994, 1995), Almaniya
Demokratik Respublikasında (1979), Almaniya ‘ederativ
Respublikasında (1989), Çexoslovakiyada (1980-ci ildə çex, 1984-cü
slovak dillərində), Macarıstanda (1981), İsveçrədə (1992),
Estoniyada (1989), Gürcüstanda (1997), "Əlaqə" povesti üç dəfə
Moskvada, Polşada (1981), Macarıstanda (1982), Almaniyada
(1986), ‘ransada (1995), Estoniyada (1981), "Dantenin yubileyi" üç
dəfə Moskvada, Estoniyada (1975), Bolqarıstanda (1973),
5
Tacikistanda (1977), "Dədə Qorqud" Moskvada (1980, 1988), İranda
böyük tirajlarla, nəfis şəkildə nəşr olunub. "Mən, sən, o və telefon"
hekayəsi ABŞ-da, Kanadada, Yaponiyada, ‘inlandiyada, ərəb
ölkələrində və bir sıra başqa ölkələrdə çap olunub. Anarın ayrı-ayrı
hekayə, pyes və məqalələri dünyanın bir sıra mətbuat orqanlarında
ingilis, fransız, alman, ispan, benqal, türk, macar, rumın, bolqar
dillərində və keçmiş SSRİ-nin bütün respublikalarında dərc edilib.
Amma əlbəttə, Anar ən böyük populyarlığı öz Vətənində -
Azərbaycanda qazanıb. Xüsusilə 70-80-ci illərdə Anarın 30, 40, 50
min tirajla çap olunan kitabları, dərgilərdə çıxan əsərləri əl-əl gəzir,
dürlü polemikalara səbəb olurdu. Anarın nəinki əsərləri, hətta bu
əsərlər haqqında dərc olunan məqalələr Azərbaycan ictimaiyyəti
tərəfindən çox həssaslıqla qarşılanırdı: "Dantenin yubileyi" povesti
haqqında tənqidçi Nadir Cabbarovun yüksək peşəkarlıqla qələmə
aldığı məqaləsi Azərbaycan Elmlər Akademiyasından ucqar bir
kəndə qədər geniş aydınlar marağına səbəb olmuşdu. 1974-cü ildə
"Bakı" axşam qəzetində "Gecə yarısında hadisə" sənədli povesti
hissə-hissə çap edildikcə bütün Bakı o qəzetin hər sayını arayıb-
axtarır, oxuyurdu…
Anar, əsərlərində çağının ən aktual problemlərini qaldırdığından,
ən həssas nöqtələrinə toxunduğundan bu əsərlər təbii ki, əhatəli
ədəbi-tənqidi münasibətlərə, disskusiyalara hədəf olur, estetik
qavrayış çevrəsini yaradır. Anarın yaradıcılığı haqqında
Azərbaycanda və dünyanın müxtəlif ölkələrində yazılan çoxsaylı
məqalələr, aparılan tədqiqatlar, yəqin ki, bu zərurətin bəhrəsidir.
Anarın qələmindən çıxan bütün əsərləri oxuyub başa çıxandan sonra
həmin əsərlər xüsusunda yazılmışları göz önünə gətirdikcə, belə bir
müqayisəli qanunauyğunluq ortaya gəlir: Azərbaycanın klassik və
çağdaş mədəniyyəti, xüsusilə ədəbiyyatı bir küll halında Anar
yaradıcılığında bu və ya digər formada öz əksini tapıb. Şəxsiyyətləri,
dəyərləri, problemləri, yönləri ilə. Eyni zamanda, çağdaş mədəniyyət
və ədəbiyyatımızın, tənqidimizin elə seçkin nümayəndəsi yoxdur ki,
Anar yaradıcılığına bu və ya digər formada, səviyyədə müraciət
etməmiş olsun. Anar yaradıcılığı Azərbaycan mədəniyyətinə
tarixilik və müasirlik baxımından elə qaynaqlanıb ki, bu vəhdətdə
onların harmoniyasından yalnız ləzzət almaq, heyrətə gəlmək olar.
Bütövlükdə, Anar yaradıcılığına Azərbaycan tənqidinin dörd
münasibətini müəyyən etmək mümkündür: iki əks yöndə tənqid, iki
6
əks yöndə təqdir.
60-70-80-ci illərin tənqidçilərinin bir parası - "dünənkilər" Anarı
yenilikçiliyinə, irəli getdiyinə, "modernizminə", "formalizminə" və s.
"izmlərinə" görə tənqid edirdilər, 90-cı illərin və yeni əsrin
əvvəllərinin bir para tənqidçi və yazarları - "bugünkülər" isə
"köhnəliyinə", "geri qaldığına", "antimodernizminə",
"izmlərsizliyinə" görə suçlayırlar. Anar yaradıcılığının təqdiri də iki
cürdür: tənqidin səthi, saya üzdəngetmələri: və nəhayət, Azərbaycan
tənqidinin bu dolğun yaradığılığa ciddi elmi-analitik, namuslu
münasibəti. Azərbaycan mədəniyyəti və ədəbiyyatının inkişafı
fonunda görkəmli siyasi xadimlərimizin, alim, yazıçı, tənqidçi və
sənətkarlarımızın - Heydər Əliyev, Əbülfəz Elçibəy, Məmməd Arif,
Sabit Rəhman, İsmayıl Şıxlı, Bəxtiyar Vahabzadə, Tofiq Quliyev,
Toğrul Nərimanbəyov, Arif Məlikov, Xəlil Rza Ulutürk, Bəkir
Nəbiyev, Araz Dadaşzadə, Yaşar Qarayev, Elçin, Nizami Cəfərov,
Tofiq Hacıyev, Yusif Səmədoğlu, Rüstəm İbrahimbəyov, Rəhman
Bədəlov, Sabir Rüstəmxanlı, Aydın Məmmədov, Kamil Vəli
Nərimanoğlu, Vilayət Quliyev, Kamal Abdullayev, Rəfael
Hüseynov, Nadir Cabbarov, Vaqif Yusifli və başqalarının Anar
yaradıcılığını yüksək dəyərləndirmələri, onların bu zəngin sənət
dünyasına obyektiv baxışları çox mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Keçmiş SSRİ məkanında və dünya mətbuatında Anar yaradıcılığına
həsr olunmuş
məqalələrin müəlliflərinin - L.Anninski,
B.Perevedensev, D.Urnov, E.Şklovski, V.Kovski, A.Latınina,
A.Boçarov, N.Boqoslovski, İ.Borisova, Q.Petrova, L.Lavrov,
A.Tverski, L.Lavrova, A.Zemnova (Rusiya), ‘akir Baykurt, Mustafa
Qutlu, Adnan Özyalçinər, Əhməd Bican Ercilasun, Oktay Akbal,
A.Qədir, Yavuz Onk, Əli Yavuz Akpinar (Türkiyə), Mixael
‘arenholts, Taqe Zommerfild, ‘riderike Bühner, Stefan Proys, Uli
Rotfus (Almaniya), Zoltan İslai (Macarıstan), İbrahim Darabi (İran),
Cövdət Bilal İsmayıl (İraq) və başqalarının müxtəlif milli
psixologiya və ədəbi ölçülərdən Azərbaycan yazıçısının əsərlərinə
yanaşmaları sayğıyadəyər və gələcək tədqiqatlar üçün tutarlı
mənbələrdir. Burası da önəmlidir ki, hələ SSRİ dövründə xarici
ölkələrin mətbuatında dərc olunmuş bu məqalələrin bəzilərində
Anarın "sovet həyat tərzinə kəskin münasibəti", "rejimə sığmazlığı",
"ənənəvi Asiya epik nəqletməsi ilə ədəbiyyatın Qərbə xas olan
texniki üsul və formalarını ustalıqla əlaqələndirməyi bacarması",
7
"Şərq müdrikliyi", "modernist yapqıları" önə çəkilir (Uli Rotfus),
Anarın təqdim etdiyi "dünyanın bizim təsəvvür etdiyimizdən (yəni
isveçrəlilərin - R.U.) qat-qat zəngin, çoxcəhətli və təzadlı olduğu"
("Noys Sürixer saytunq" qəzeti, Sürix, 7/8, 1990-cı il) nəzərə
çarpdırılır.
Anar ədəbi-bədii yaradıcılığını ictimai-siyasi fəaliyyəti ilə
uzlaşdıra bilən nadir şəxsiyyətlərdəndir. Anarın həm sovet
dönəmində, həm də indi - müstəqillik çağında bütün yaradıcı
fəaliyyəti başlıca məqsədilə milli-mənəvi tərəqqiyə yönəkdir. Onun
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə rəhbərlik etdiyi illərdə bu təşkilatın
nəzdində "Tərcümə və Ədəbi Əlaqələr Mərkəzi", "Dədə Qorqud
Ensiklopediyası" yaradılmış, "Ədəbiyyat və İncəsənət" qəzeti,
"Ədəbiyyat qəzeti" adıyla Mədəniyyət Nazirliyi ilə şərikli nəşr
olunmaqdan çıxarılaraq Yazıçılar Birliyinin orqanı olmuş,
"Qobustan" toplusu da Yazıçılar Birliyinin orqanına çevrilmişdir.
Yazıçılar Birliyinin təklifi və təşəbbüsü ilə Azərbaycan PEN klubu -
Beynəlxalq Yazıçılar Təşkilatının Azərbaycan bölməsi
yaradılmışdır. Moskva, Türkiyə, Gürcüstan və Polşanın yazıçılar
təşkilatları ilə ikitərəfli müqavilələr bağlanmışdır.
1987-ci ildə erməni fitnəkarlarının təhriki ilə Qarabağ məsələsi
ortaya atılandan bəri Yazıçılar Birliyi fəal mövqe tutmuş, ilk dəfə
Moskvaya etiraz məktubları yazıçılar ocağından, onların imzasıyla
göndərilmişdir. Yazıçılar Birliyinin Ağdam döyüş bölgəsində və
Gəncədə Plenumları keçirilmişdir. Anar Naxçıvan, Abdam,
Goranboy və Qazaxda döyüşçülərlə görüşmüş, qaçqın ailələrinin
Yazıçılar Birliyinin Şüvəlandakı Yaradıcılıq evində yerləşdirilməsini
təmin etmişdir.
Xalqımız bunu heç zaman unutmayacaq ki, 1988-ci ildən bəri
Azərbaycanın ən ağır günlərində Azərbaycan Ali Sovetinin deputatı,
SSRİ xalq deputatı və SSRİ Ali Sovetinin üzvü Anar istər
Azərbaycan parlamentində, istərsə də SSRİ-nin ali məclisində
Qarabağ problemi xüsusunda dəfələrlə çıxış edib. Başqa Azərbaycan
deputatları ilə birlikdə bir neçə dəfə Qarbaçovla görüşüb və ona
Azərbaycanın haqq səsini çatdırıb. Yanvar hadisələrinin
günahkarlarının cəzalandırılmasını tələb edib. 1990-cı ilin Qara
Yanvar gecəsindən sonra Anar rus dilində "Müsibət" adlı müraciət
yazıb və səhəri gün yüzdən artıq ünvana - SSRİ xalq deputatlarına və
Yazıçılar İttifaqlarına göndərib. Yanvarın 21-də Akademiyada
8
Azərbaycan ziyalılarının etiraz iclasını Anar aparıb. Yanvarın 22-də
Azərbaycan Ali Sovetinin bütün gecə davam edən sessiyasında çıxış
edib, təkliflər verib, bəyanatlar imzalayıb. 1988-ci ildə Azərbaycanda
milli-siyasi hərəkat başlayan çağda bu çağın milli-mənəvi, əxlaqi-
intellektual təməlini yaradanlardan biri olmuş Anar bir neçə mitinqdə
və 1990-cı il Yanvarın 20-də indiki Prezident sarayının qarşısındakı
mitinqdə çıxışlar edib.
1995-ci ildə Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin deputatı
seçilən Anara müstəqil Azərbaycanın ilk Milli Məclisini açmaq, ilk
iclasını aparmaq şərəfi nəsib olub.
Anar, yaradıcı şəxsiyyətin özəyini təşkil edən müqəddəs
tənhalığını qoruya-qoruya ünsiyyətsevər əsilzadəliyi ilə fəal
ictimaiyyətçi olaraq sanki yüz illər bundan öncə başladığı işi səbrlə,
təmkinlə davam etdirir. Yaşadığı çağı ömrü, düşüncələri, əməlləri ilə
daha mənalı, yaşamalı edən Anar "Mübarizə bu gün də var" məramı
ilə, sanki hər işi yenicə başlayırmış kimi tükənməz enerjisi ilə yazıb
yaratmaqdadır…
ÖZÜL DAŞI,
YAXUD
TARİX - ALLAHIN SƏBRİDİR
Milli klassik mədəniyyətimizin bütün şirəli köklərindən gələn irsi
güc, qaynar enerji Anar yaradıcılığının ən dərin qatlarına sirayət
edərək bu yaradıcılığın rüşeymlərini hərəkətə gətirir. Bu səbəbdən
Anar klassik irsə münasibətində olduqca müasir, müasirliyə
münasibətində olduqca örnəkçidir.
‘alqın mədəniyyət qalası yeganə qaladır ki, heç vaxt tikilib
qurtarmır. Hər gələn nəsil onun təzə qatını hörür. Hər qat
hörüldükcə, qalanın özülü - milli varlığın bünövrəsi bərkiyir...
Həmişə belə olub və yəqin ki, bundan sonra da belə olacaq: dünya
burulğanlarında zəiflər itəcək, cəsur xalqlarsa hər hansı bir bəladan
sıyrılıb cıxacaq, nəsil-nəcabət artıracaqlar. Tarixin acı məntiqi
belədir... Yəqin ki, "Dədə Qorqud" filminin son epizodlarını
xatırlayırsınız: Alp Aruzun gözü qızmış tərəfdarları el atası Dədə
Qorqudun da, onun qopuzunun da üstündən adlayıb qardaş qanı
tökməyə çapırlar. Sözü eşidilməz olmuş Dədə Qorqud toz-torpağa
döşəli, əlləri uzalı qalır... Yadlar yox, qan qardaşları öz kökünə balta
9
vurur... Bu, ötənlərimizdən görk olan simvolik bir səhnədir. Hərgah
içəridən didilmələrimiz olmasaydı, indi bütövlükdə Azərbaycan yer
üzünün ən abad məmləkətlərindən, eşidilən böyük səlahiyyətli
dövlətlərindən biri olardı...
Anar "Dədə Qorqud" filmindən təxminən on il sonra yenidən bu
mövzuya qayıtdı və "Öz eli olan xalq idim, elim indi hanı? Öz xaqanı
olan xalq idim, xaqanım indi hanı?" epiqrafı ilə (Költiqin
abidəsindən) başlanan "Dədə Qorqud dünyası" adlı tarixi-etnoqrafik
essesini yazdı. Su kimi içilən bu əsər bütün gözügötürməyənlərimizə
ən tutarlı cavab olmaqla yanaşı, eyni zamanda, xalq qüdrətinə, onun
baş ucalığına inam doğuran bir əsərdir. "Kitabi Dədə Qorqud"un
yaranış və yazıyaalınma tarixinin dürüstləşdirilməsində və onun neçə
illərdən sonra 1300 illik yubileyinin dünya miqyasında
keçirilməsində həlledici xidməti olan Anar yazır: "Kitabi Dədə
Qorqud" tariximizin təməl məsələsi - Azərbaycan xalqının mənşəyi
və məskəni məsələsiylə birbaşa bağlıdır, daha doğrusu, bu
məsələlərin tam dəqiqliklə açılması üçün ən etibarlı mənbə və
məxəzdir".
Anar ölməz milli eposumuzu məhz belə güvəncli örnəktək
araşdıraraq onun çağdaşlıq gərəyini də üzə çıxara bilir. Bu essedə
saysız-hesabsız təkzibedilməz tutarqa var. Ancaq mən onun birini
misilsiz hesab edirəm: Azərbaycan xalqının ilk mənəvi dayaqlarının,
ədəbi dilimizin özülləşmə çağının əsas əlamətlərini hifz edən bu
eposun ən arxaik dil qatı altında heç bir başqa xalqın qədim dil izi
yoxdur. Ən ilk qatdan belə bu dil öz bünövrəsi üzərində boy atıb, bu
dil dünyanın təməl etnoslarından olan Türk Oğuzların dilidir ki, o da
mahiyyətcə heç bir qəti dəyişikliyə uğramadan indi də yaşayır, -
həmin ulu dilin yaşadanı da bizik. Bu elə etibarlı söykəncdir ki, artıq
onu heç kim, hətta ən qatı təəssübkeşlər belə dana bilməz: "Kitabi
Dədə Qorqud" əcdadımız, ulu babalarımız tərəfindən Azərbaycan
torpağında, Qafqaz şəraitində yaradılmış, dilimizin ən qədim,
möhtəşəm abidəsi, xalqımızın tarixdə zəngin, parlaq və əski
sorağıdır. Dastan neçə əsrlər, bəlkə də minilliklər ərzində
biçimlənmiş, bitkinləşmiş, müxtəlif dövrlərin nişanələriylə
bəzədilmiş, amma ilk mahiyyətini - ruhunu, dilini, məzmununu və
formasını, o cümlədən, şerlərinin formasını saxlamışdır".
Anar, bəşəriyyətin tarix boyunca yaradılmış say-seçmə incilərilə
yanaşı araşdırdığı "Dədə Qorqud" eposunun ilk laylarını yüksək
10
sənətkarlıq və elmi intuisiya ilə aça-aça belə bir təbii qənaətə gəlir ki,
böyük bədii-estetik dəyərə malik olan bu abidə Azərbaycan
təfəkkürünün məhək daşıdır və mədəniyyətimizin inkişafının hər
yeni mərhələsində ona təzədən dönmək zərurəti yetişəcək. Abidə hər
zaman tarixi bir iftixar duyğusu doğuracaq. Ancaq... təkcə fəxr
etmək azdır, başlıcası - ona layiq olmaq gərəkdir.
"Azərbaycançılıq haqqında düşüncələr"ində (Bakıda Amerika
Universitetində oxunmuş məruzə) Anar bir mütəfəkkir sənətkar
olaraq Azərbaycanın tarixi taleyinə və Yeni Çağ Azərbaycançılığının
fəlsəfi-ideoloji mahiyyətinə konseptual baxışlarını irəli sürmüşdür.
Çağdaşlaşan tarixin, tarixləşən çağdaşlığın yazarı Anar müəyyən
mənada "Tarixi-Allahın səbri" sayır bu əsərində. O, tarixə ənənəvi-
standart baxışlardan yan keçərək, dövrlər kataloqu,zaman ardıcıllığı
məntiqinə sığmayan olumlar düzümündə substansial gerçəkliyin
mahiyyətini arayır, göstərir ki, tarix - yuvarlaq rəqəmlərlə
tamamlanmır, epoxal hadisələrin bir-birinə təkanvericiliyi,
şəbəkələnməsi, harmoniya qatlarını yaratması onun məntiqini
şərtləndirir. Vaxtilə Hegel də "Tarix fəlsəfəsi" əsərində tarixin öz
məntiqini yaratmasındakı təşnə cəhdində "ümumdünya ruhunun
iradəsini", "substansial pafosu" önə çəkmiş, tarixin ən böyük
mənasını mənəviyyat dəyərlərinin üzə çıxarılmasında, ruhi
harmoniyaya çatılmasında görmüşdü. Anar da iyirminci və
iyirmibirinci yüzillikləri, ikinci və üçüncü minillikləri ayırıb
qovuşduran eyni rəqəmlərin səf-səf düzülüşü ilə deyil, bəşəriyyətin,
eyni zamanda Azərbaycan xalqının tarixi yaddaş və həyatının
doğurduğu epoxal dönüşlərlə tarix yarandığı qənaətinə gəlir. Bu
mənada tarix - milli varlığın, milli ruhun zaman-zaman, fəsil-fəsil
çiçəkləməsidir. Dünən bugünə çatmırsa, demək, bu gün də sabaha
çatmayacaq. Dünənin bu günə, bugünün sabaha yetməsi, qovuşması
ilə zaman bütövlənir, tarix pillələnir. Bu pillələrlə düşmək də,
qalxmaq asandır. Ən məğrur yeriş - tarix pillələrindəki gedişdir.
Tarix - pillələşməyəndə, cəngəlliyə, yaxud da səhraya çevrilir.
"Zamanların rabitəsi qırılır" (Şekspir). Bu mənada Anarın "ənənə"
yerinə "gələnək" işlətməsi, mədəniyyətin davamlı milli ruh sütununa
gələnək prinsipləri ilə yanaşması tamamilə qanunauyğundur.
1988-ci ildə professor Yaşar Qarayev yazırdı: "Anarın zaman və
rabitə konsepsiyasında keçmiş - yenidən qayıtmağa tələsdiyimiz
ünvan və mənzil deyil, gələcəyə boylandığımız zirvə və dayaqdır,
11
sabaha yürüşdə start meydanı, irəliyə hərəkətdə mənəvi mühərrik
kimi fəal və diridir". Anar təkcə nəsr əsərlərində deyil,həm də tarixi-
publisistik esse və məqalələrində, digər səpgili yazılarında tarixi -
çağdaşlığın təməli kimi qavradır. "Zalım bir dövrdə" insani kamilliyə
və qəlb intibahına səsləyən, kosmik əxlaqın möhtəşəm poeziyasını
yaradan Nəsimi, tarixin Azərbaycan mənasını açmış Şah İsmayıl
Xətayi, Ortaçağ Azərbaycan türkcəsini Şərqin üç böyük dilindən biri
kimi sənət meydanına gətiribən bu dildə əbədiyyət duyğularını
dilləndirən ‘üzuli, "Şərqin mədəni irsiylə Qərbin mütərəqqi fikrinin,
vahid bəşəri dəyərlərin rəmzi", yeni ideyaların, "sübhün səfiri" Mirzə
‘ətəli Axundzadə, "min illik bir ənənənin axarında öz yönünü
taparaq", xalq mənəviyyatı və zövqünün dərinliyini, milli-estetik
zənginliyini aşıq şerində kükrədən Aşıq Ələsgər, bütün ədəbi
fəaliyyəti ilə tənqidi və milli-demokratik düşüncənin əsasını qoymuş
Cəlil Məmmədquluzadə və əsrini tərpədən mollanəsrəddinçilər,
"sənətimiz tarixinə əlvan, romantik bir səhifə yazmış" Hüseyn Cavid,
milli ədəbiyyatımızda tarixi roman janrının ən qüdrətli
yaradıcılarından biri Yusif Vəzir Çəmənzəminli, əsgi - yeni çağ, Şərq
- Qərb musiqisinin praktika və nəzəriyyədə klassik vəhdətini
yaratmış Üzeyir bəy Hacıbəyli Anarın "Şairin hünəri", "Şairin
zəfəri", "Şairin kədəri", "Sübhün səfiri", "Aşıq gördüyün çağırar",
"Anlamaq dərdi", "Molla Nəsrəddin - 86", "Qəm pəncərəsi", "Böyük
ömrün bir əsri", "Yusif Vəzir haqqında söz", "Üzeyir ömrü"
əsərlərinin ona görə araşdırma mənbəyi, örnək obrazıdır ki, bu böyük
insanların hər birinin şəxsiyyəti, yaradıcılığı, fəaliyyəti, mücadiləsi
ilə Azərbaycan mənəvi düşüncəsi və mədəniyyətinin bütövlüyü,
varisliyi, yaşam qüdrəti, indi və indən belə də hər çağda varolma
qabiliyyəti, hüququ yaradılmış olur. Bu - daha geniş və gerçək
mənada Azərbaycanın fiziki və etnik coğrafiyasının üst-mənəviyyat
qatıdır. Məhz bu qat yırtılanda Vətən torpağının əldən getməsi
doğrulanır.
Anar bütün yaradıcı həyatı boyu bu milli mənəviyyat qatını
möhkəmlətməyə, güclü və deşilməz etməyə çalışıb. "Qobustan"
incəsənət toplusuna redaktorluq etdiyi dönəmdə isə bu ümummilli
problemin dil mədəniyyəti çevrəsinə xüsusi bir həssaslığın
yaranmasına nail olub. Bu gün daha da aktuallaşan milli dil siyasətini
XX əsrin son çərəyində seçkin və ardıcıl səpgidə, əngəllərlə dirəşə-
dirəşə, ancaq milli mənəviyyat təməlini yalnız Azərbaycan
12
türkcəsinin tükənməz törədiçilik potensialı əsaslarında quraraq
yeritməyin, qətiyyətlə bu yolu davam etdirməyin bünövrəsini
Qobustan incəsənət - milli düşüncə hərəkatı qoydu. Dünya
mədəniyyəti ilə sıx ilgilənmə, qaynaqlanmanı da içinə alan bu
hərəkat milliliyin və bəşəriliyin harmoniya xəttini ən təbii əsaslarla
yaradırdı. Bu çağdan dil yenilikçiliyi məqsədyönlü şəkil aldı,
mədəniyyətimizi gəlişdirməyin özül daşına çevrildi. Bu çağdan
Azərbaycan türkcəsinin nəfəsi xeyli genişləndi, onun elmi-humanitar
tutarı gücləndi, bu təkanla onun gələcək inkişafına da perspektiv
açıldı. XXyüzilin ilk çərəyində "Molla Nəsrəddin" jurnalının həyata
keçirdiyi böyük missiyanı həmin yüzilliyin son çərəyində yeni tarixi
situasiyada Anarın "Qobustan"ı (əlbəttə, həm də onunla çiyin-çiyinə
"Azərbaycan", "Ulduz", "Xəzər", "Gənclik" dərgiləri…) daşıyırdı.
Mədəniyyətin inkişafı - yalnız bütün cinahlardakı hərəkatla təmin
olunur. Ona görə də klassik mədəniyyət qurucuları milləti
silkələmək, milli düşüncəyə təpər vermək üçün onun bütün
cəbhəsində fədakarlıqla çalışmışlar. Bu ənənə, göründüyü kimi, Anar
üçün də məram və örnək olub.
Yeni çağın klassik əsərlərini yaradan Anar ötəni - itən saymayan,
keçmişlə bugünün (ötənlə bitənin) ulu doğmalığına söykənc verən,
tarixin arxitekturasına öz naxışlarını, oymalarını yapan, sərt doğruları
ilə ürəyimizdən tikan çıxardan bütün yaxşı sənətkarlar kimi həqiqi
mənada adamı xoşbəxt edən yazıçıdır. Yazıçı Anarın yaradıcılığı
sanki bu hikmətli fikri bir daha təsdiq edir: "Öz nöqsanlarını duyan,
görən, düşünən, yazan xalq yetkin xalqdır!" "Aşağılıq
kompleksi"ndən sıyrılıban öz üstünlüklərini pasdan təmizləyib,
bülövləyib, itiləyib, parıldadıb kəsərli, etgili, gərəkli edən xalq da
eləcə.
Dostları ilə paylaş: |