13185
AZƏRBAYCAN MILLI ELMLƏR AKADEMIYASI
A.A.BAKIXANOV adına TARİX İNSTİTUTU
NAZİM MƏMMƏDOV
AZƏRBAY CANIN
XANKƏNDİ ŞƏHƏRİNİN
TARİXİ
Jmı
BAKI-2011
i
5
.
ju
s t
Elmi redaktoru: Yaqub Mahmudov,
Əməkdar elm xadimi,
AMEA-nın müxbir üzvü
Rəyçilər:
Q.Ə.Hacıyev, t.e.d.
V.S.Həsənov, t.e.d.
Məmmədov Nazim
M52 Azərbaycanm Xankəndi şəhərinin tarixi. Bakı, «Təhsil»,
2011,224 səh.
Motıoqrafiyada Azərbaycanm qədim yaşayış məskəni
olan Xankəndi şəhərinin yaranma tarixi, ərazisi, təbii-coğ-
rafı xüsusiyyətləri, əhalisinin sayı, etnik v ə milli tərkibi,
miqrasiya prosesi, şəhərdə ermənilərin sayının süni yolla
artınlması və azərbaycanlıların sıxışdırılması m əsələləri
təhlil edilmiş, şəhərin işğalı və bunun törətdiyi ağır nəticələr
tədqiq edilmişdir. Tarixi m ənbələrə əsaslanaraq Xankəndi
şəhərinin siyasi, ictimai-iqtisadi və m ədəni həyatı işıqlandı-
rılmış, digər şəhərlərlə müqayisələr aparılaraq onun üstün
və sürətli inkişafınm səbəbləri aydmlaşdırılmışdır.
AZƏRBAYCAN XANKƏNDİ ŞƏHƏRİNİN TARİXİ
ÖN SÖZ
XX yüzilliyin sonlarında SSRİ-nin və dünya sosializm sisteminin dağıl-
masmdan sonra beynəlxalq münasibətlər yeni səciyyə aldı. Vahid zəminli
dünya birliyi bərpa olunaraq dövlətlərarası münasibətlərdə əməkdaşlıq, həm-
rəylik və birgə fəaliyyət üstünlük təşkil etdi. Həmin vaxtdan fövqəldövlət
kimi ABŞ-m rolu artdı və dünyada demokratiyanın qorunub inkişaf etdirilmə-
sinin ən güclü qrantı rolunu oynamağa başladı. BMT, NATO, ATƏT, Avropa
İttifaqı və digər beynəlxalq təşkilatlar dünyada təhlükəsizlik və əməkdaşlıq
mühiti yaradaraq, beynəlmiləlləşmənin, inteqrasiya prosesinin geniş miqyas
alması, dünya birliyi və əməkdaşlığının möhkəmləndirilməsində çox mühüm
addımlar atılmasına şərait yaratdı. XX əsrin sonlannda dünyada baş verən siyasi
proseslər Azərbaycandan da yan ötmədi. Beləki, bəhs etdiyimiz dövrdə milli
tariximiz üçün ən önəmli hadisə olan dövlət müstəqilliyimiz yenidən bərpa
olundu. Ümummilli liderimiz H.Ə.Əliyev çıxışlanndan birində həmin dövrü
belə xarakterizə etmişdi: «1991 -ci il oktyabrm 18-də «müstəqillik haqqmda»
Konstitusiya Aktının qəbul edilməsi ilə XX əsr Azərbaycan tarixinin dördüncü
mərhələsi başlandı. Biz o vaxtdan azad, sərbəst yaşayınq, müstəqil dövlətik.
Xalqımız öz taleyinin, torpaqlanmn, öz ölkəsinin sahibidir. Müstəqilliyimizin
qorunması onun əldə edilməsindən qat-qat çətin idi. Müstəqil dövlət taleyin
xalqımıza bəxş etdiyi töhfə kimi xalqımızın əvəzsiz milli sərvəti olmaqla
bərabər, onun rəhbərlərindən tutmuş hər bir vətəndaşı qarşısmda böyük məsu-
liyyət qoyurdu. Yeni tarixi inkişaf mərhələsində Azərbaycan Respublikasının
qarşısında dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi, demokratik, hüquqi,
dünyəvi dövlət qurulması, respublikanın ərazi bütövlüyünün bərpası, Dağlıq
Qarabağ probleminin milli maraqlara uyğun həlli, ölkə əhalisinin təhlükəsizli-
yinin və rifahımn təmin edilməsi kimi mühüm tarixi vəzifələr dururdu. Bütün
bunlar ardıcıl, məqsədyönlü, düşünülmüş daxili və xarici siyasətin həyata
keçirilməsini və bu məqsədlə ölkənin intellektual və sosial-iqtisadi potensia-
lmdan, ictimai-siyasi qüwələrindən səmərəli istifadə olunmasını tələb edir».
Belə bir şəraitdə maraqlı dövlətlərin Azərbaycanda mənafelərinin toq-
quşması, həmçinin Ermənistanm Azərbaycana əsassız ərazi iddiaları ilə çıxış
etməsi səbəbindən xalqımız məeburi şəkildə «Qarabağ savaşı»na qatıldı.
Ermənistan tərəfindən başlanan bu işğalçılıq müharibəsi xalqımızı faciəyə
düçar etdi. Xalqımız müharibədə 20 mindən çox övladmı itirdi. Ərazilərimi-
zin 20 faizi işğal edildi. 1 milyondan artıq soydaşlarımız öz vətənində qaçqın
həyatını yaşadı. Hələ bu azmış kimi erməni təbliğat maşmı bütün dünyam
«gəzərək» Qarabağın bütövlükdə Ermənistana aid olması ermənilərin say
etibarilə bölgədə üstünlüyə malik olması, sonrakı dövrlərdə Dağlıq Qara-
bağın Ermənistandan alınıb Azərbaycana «bağışlanması», Dağlıq Qarabağın
sosial iqtisadi inkişafınm sırf Ermənistandan asılıhğı, bölgədə yaşayan ermə-
nilərin Azərbaycan rəhbərliyi tərəfmdən «sıxışdırılması» və sair cəfəng, boş,
heç bir əsası olmayan ideyalar yaymağa başladılar.
Təəssüf hissi ilə qeyd etməliyik ki, DQMV-nin onun mərkəzi Xankəndi
şəhərinin iqtisadi, siyasi və mədəni həyatına həsr olunmuş elmi-tədqiqat
əsərlərini nəzərdən keçirərkən məlum olur ki, həmin tədqiqat əsərlərinin,
demək olar ki, əksəriyyəti erməni müəlliflərinə «qismət» olmuşdur. DQMV-nin
sosializm quruculuğu dövrünü tədqiq edən erməni alimləri - Q.B.Abramyan,
Q.A.İonesyan, Q.Koçaryan, Q.Seyriyan, S.Avakyan, Ş.M.Mkrtçyan və digər-
ləri Azərbaycan SSR-in DQMV-nin tarixini tamamilə təhrif etmiş, öz
əsərlərində «Böyük Ermənistan» xülyasım əsaslandırmağa çalışmışlar. Yu-
xanda adı gedən erməni müəlliflərimn əsərlərini nəzərdən keçirərkən mə-
lum olur ki, həmin tədqiqat işlərindəki tədqiq olunan məsələlər saxta erməni
riyakarlığı mövqeyindən yanaşılmışdır. Erməni tədqiqatçı-alimlərinin
əsərlərində Dağlıq Qarabağda və Xankəndi şəhərində iqtisadi və mədəni
inkişaf inkar edilmir, lakin bu inkişafda Azərbaycan hökumətinin, bölgədə
yaşayan əliqabarlı, zəhmətkeş azərbaycanlıların adı çəkilmir, əksinə, inkişa-
fın başlıca amili kimi Ermənistanm və ermənilərin rolu yüksəklərə qaldmlır.
Sosializm quruculuğu dövrünə həsr edilmiş erməni müəlliflərinin tədqiqat
işləri birtərəfli, obyektivlikdən kənar aparılmışdır. Məsələn, S.Avakyanm
1962-ci ildə «Dağlıq Qarabağda mətbuat» mövzusunda yazdığı namizədlik
elmi-tədqiqat işində, Vilayətin ayrı-ayn rayonlannda, o cümlədən Xankəndi
şəhərində nəşr olunan qəzetlər haqqında geniş məlumat verilir, lakin qədim
tarixə malik Şuşada nəşr olunmuş qəzetlərin adı belə çəkilmir. Dağlıq Qara-
bağda sosializm quruculuğu dövrünün tədqiqatçılarından sayılan Q.A.İones-
yan isə bir daha hadisələrə riyakar mövqedən yanaşaraq öz dissertasiyasında
qabaqcıl kolxoz və kolxozçulann sırasında heç bir azərbaycanlılar yaşayan
kənd və azərbaycanlı adı çəkməmişdir.
Bəzi erməni tarixçiləri isə öz «tədqiqatlarında», Dağlıq Qarabağm tarixinə
dair yazdıqları əsərlərində, DQMV-nin Xankəndi şəhərinin tarixinə Azər-
baycan tarixi kimi yox, Ermənistan tarixinin bir hissəsi kimi yanaşmışlar.
Belə tarixçilərə misal olaraq A.Akopyanı, İ.Ağayanı, Q.Qolayanı və başqalarmı
göstərmək olar. Onlar faktları təhrif etmiş, Azərbaycanm tarixi həqiqətlərini
saxtalaşdırmışdılar. Bu tarixçilər Dağlıq Qarabağda və Azərbaycanm digər
ərazilərində azərbaycanlılara qarşı qırğmlar törədən Dro, Nijde və Androni-
kin çirkin əməllərini ört-basdır edir və ya admı belə çəkmir, Nuru Paşa,
Zeynalov, S.Sultanovun adlannı isə cəfəng uydurmalarla vurğulamışlar.
Təəssüflər olsun ki, Azərbaycanm Dağlıq Qarabağ bölgəsinin, o cümlə-
dən Xankəndi şəhərinin tarixini təkcə erməni tarixçi və dilçiləri deyil, hətta
şairləri, publisistləri, musiqiçiləri, artistləri - bir sözlə, bütün erməni millət-
çiləri Qarabağı Azərbaycandan qoparmaq məqsədilə tarixi faktlan öz arzula-
nna uyğun təhrif edərək bütövlükdə Dağlıq Qarabağı, o cümlədən Xankəndi
şəhərini ta qədimdən Ermənistan ərazisi kimi «təhlil» etmişdir.
A.Akopyan, Q.Karkaryan, M.Saginyan, S.Yeremyan, A.Arakelyan,
A.Ter-Qvendyan və digərləri Azərbaycanm qədim tarixini saxtalaşdıraraq
Kürdən cənubdakı ərazilərimizin tarixən Ermənistana məxsus olması kon-
sepsiyasını irəli sürmüş və Ermənistan ərazisini üç böyük dəniz (Qara dəniz,
Xəzər dənizi və Aralıq dənizi) arasında təsvir etmişdilər. Təsadüfi deyildir
ki, erməni millətçiləri Azərbaycana qarşı əsassız ərazi iddiaları irəli sürərkən
məhz yuxarıda adı gedən saxta konsepsiyadan «qidalanmışlar».
Y.Barseqon, S.Bors, S.Avanesyan, N.Şahnazaryan və digərləri öz tədqi-
qatlarmda Dağlıq Qarabağm və həm də Xankəndi şəhərinin iqtisadi və siyasi
məsələlərinin «təhlili»nə can ataraq erməni millətçilərinə, erməni partiyalan-
na və onların Vilayətdəki şovinist mövqeli hərəkətlərinə bəraət qazandırmaq
mövqeyindən yanaşmışlar. Onlarm tədqiqatlannda bütövlükdə Dağlıq Qara-
bağm, o cümlədən Xankəndi şəhərinin iqtisadi, siyasi və mədəni həyatma
dair tarixi faktlann və hadisələrin saxtalaşdırılması aydın müşahidə edilmiş-
dir. Beləliklə, keçən əsrin 80-ci illərinə qədər Azərbaycanm Dağlıq Qarabağ
tarixini tədqiq edən erməni tarixçiləri bütövlükdə DQMV-nin, o cümlədən
onun mərkəzi Xankəndi şəhərinin ərazisinin tarixən Ermənistan ərazisi
olması və burada qədimdən yalnız ermənilərin yaşaması kimi saxta əsərlər
yazmışlar ki, bütün bunlann da heç bir elmi əsası yoxdur.
XX yüzilliyin 80-ci illərinin ortalanndan «yenidənqurma» və «aşkarlığın»
yaratdığı imkanlardan istifadə edən erməni millətçiləri daha böyük bir qüwə
ilə Azərbaycana qarşı qərəzli təbliğata başladılar. Z.Balayan, P.Qazaryan,
S.Xanzadyan, B.Ulubabayan, S.Kaputikyan və başqalannm Azərbaycan tari-
xini saxtalaşdıran, azərbaycanlıları təhqir edən qızışdırıcı «əsərləri» erməni
millətçiliyinin daha da dərinləşməsində, milli münaqişənin alovlanmasında
müstəsna rol oynadı. Z.Balayanm «Ocaq», «İki od arasında», «Qəza» kitab-
lan «əzabkeş xalqa» daha emosional təsir göstərmiş, tətil və nümayişlər
dalğasım genişləndirmişdir. 1989-cu il iyunun 2-də SSRİ Xalq Deputatlanmn
II qurultayında akademik B.Hambarsumyanm, B.Dadamyanm, Q.Voskanya-
nın, 1987-ci ilə Parisdə akademik A.Ağambekyanın çıxışlan açıq-aşkar antiazər-
baycan xarakteri daşımış, Azərbaycan xalqına qarşı böhtanlar deyilmişdir.
Onlar, bütövlükdə Dağlıq Qarabağın, o cümlədən Xankəndi şəhərinin tarixən
Ermənistana məxsus olmasını, 1923-cü ildən Ermənistandan alınıb Azərbay-
cana «bağışlanması», bölgədə yaşayan ermənilərin Azərbaycan rəhbərliyi
tərəfındən sıxışdırılması, Vilayətin sosial-iqtisadi cəhətdən Ermənistanla
bağlılığı və sair cəfəng uydurmalar yazmışdılar. Bütün bunlar isə əsassız ya-
landır və xalqımızın ünvanına deyilmiş böhtan kimi qiymətləndirilməlidir.
Erməni tədqiqatçılarının mənfur niyyətlərinə çatmaq məqsədilə uzun
müddət apardıqları antiazərbaycan təbliğatı öz nəticəsini verdi. Amerika Bir-
ləşmiş Ştatları, Fransa, Rusiya kimi böyük dövlətlərdə ermənilərin sərsəm
«Böyük Ermənistan» yaratmaq ideyasını dəstəklədilər. Həmin ölkələrin tarix-
şünaslığında Dağlıq Qarabağda gedən proseslər müxtəlif səviyyələrdə, bəzi
hallarda isə ziddiyyətli işıqlandırılmışdır. Çverik Eminin 1987-ci ildə 5 dildə
50 min nüsxə ilə nəşr olunan «Ədəbiyyat yolçusu»nda, V.Stupişinin «Ru-
siyanın Zaqafqaziyada mənafeləri»ndə, R.Medvedyevin 1988-ci ildə nəşr
olunmuş «Zaqafqaziyada milli konflikt və aşkarlıq siyasətində böhran»
əsərində, Q.Starovoytovanın 1982-1990-cı illərdə «Moskovskiye novesti»
qəzetində «Əzab çəkmiş ermənilər», «Genosid», «Kütləvi qırğın», «Ermənilə-
rin hüququ», «Erməni əhalisinin öz müqəddəratmı həll etmək hüququ» və
digər məqalələrində, leninqradlı şair M.Dudinin 1988-ci ildə nəşr olunmuş
«Ermənistana 3 məktub» əsərlərində, İ.Belyayevin «Dialoq» jumalının 6-cı
nömrəsində nəşr olunmuş «İslam ayrı-seçkiliyi», «Müsəlman ekstremizmi»,
«İslam təməlçiliyi» və sair məqalələrində, L.Belsiyanm 1989-cu ildə nəşr
olunmuş «Ərazi təsərrüfat hesabı və münasibətlər» əsərində, A.Saxarovun
1990-1991-ci illərdə «Znamya» jumalınm müxtəlif nömrələrindəki məqalə-
lərində və digər erməni millətçilərinin əsərlərində Azərbaycanm bütövlükdə
Dağlıq Qarabağ bölgəsinin, o cümlədən Xankəndi şəhərinin tarixi təhrif
olunmuş formada təhlil edilmişdir. Ümumilikdə isə yuxandakı «əsərlər»i təhlil
edib belə bir nəticə çıxarmaq olar: guya ermənilər Dağlıq Qarabağ ərazisin-
də, o cümlədən Xankəndi şəhərində daha qədimdən yaşadıqlarma və daha
«mədəni xalq» olduqlarına görə bölgədə əsas üstünlük onlara verilməli,
ermənilərin çoxluğunu nəzərə alıb Dağlıq Qarabağı Azərbaycandan çıxarıb
Ermənistana birləşdirməli, ermənilər sıxışdırıldıqlarma, Vilayətin iqtisadi və
mədəni inkişaf səviyyəsi geri qaldığı üçün onlar mənsub olduqları respubli-
kanm tərkibində qalmaq istəmirlər; 1915-ci ildə azərbaycanlılar tərəfındən
qırğına məruz qaldıqlanna görə Dağlıq Qarabağda yaşayan ermənilərin təh-
lükəsizliyini təmin etmək üçün yalnız bir yol var - Ermənistana birləşmək və s.
Erməni millətçiləri təxminən yuxarıdakı mülahizələr əsasmda «Böyiik
Ermənistan» yaratmaq üçün bütün dünyada antiazərbaycan təbliğatı aparır və
ictimai rəy formalaşdırırdılar.
İ.Q.Çavaçavadzenin, N.N.Şavrovun, A.A.Qreçkonun, K.X.Kuşnareva,
V.P.Smimovun, V.L.Veliçkonun, S.Liddelin, V.Qurko-Kryajinin, C.Makkarti
və K.Makkaritinin, Y.A.Pompoyevin və digər tədqiqatçılarm əsərləri erməni
millətçilərinin müxtəlif dövrlərdə azərbaycanlılara olan münasibətləri, onun
müxtəlif cəhətlərinin qismən də olsa açıqlanması ilə bərabər, həm də erməni -
Azərbaycan münaqişəsinin meydana gəlməsi, «Böyük Ermənistan» ideyasınm
doğurduğu ağır nəticələrin öyrənilməsi baxımmdan əhəmiyyətlidir.
Eyni zamanda tədqiq olunan dövrdə Xankəndində, kitab, kitabça və sta-
tistik idarənin göstəricilərinə aid nəşr olunmuş sənədlərdə Xankəndi şəhə-
rinin iqtisadi-siyasi və mədəni quruculuğuna dair materiallarm izahı, təəssüf
ki, erməni müəlliflərimn məkrli, riyakar niyyətlərinə uyğun şəkildə verilmişdir.
Bütövlükdə erməni müəlliflərinin yazdığı əsərlər birtərəfli, obyektivlikdən
kənar, saxtakarlıqla təqdim olunmuşdur. Tarixi şəxsiyyət M.K.Atatürk demiş-
dir: «Tarixi yazmaq, tarixi yaratmaq qədər mühümdür. Əgər yazan yaradana
sadiq qalmazsa, yazılan tarix insanları çaşdırmaq mahiyyəti alır». Erməni
müəlliflərinin yazdığı «əsərlər» yalnız çaşdırma, yanıltma xarakteri daşıyır.
Acmacaqlı hal ondan ibarətdir ki, müasir erməni millətçiləri - Aqambekyan,
Hambarsumyan, İkityan, Balayan, Kaptukiyan və başqalarmm DQMV-nin,
o cümlədən onun mərkəzi Xankəndi şəhərinin tarixinə dair böhtan, yalan,
fitnəkarlıqla dolu «əsərləri»nin əksəriyyəti 1920—1970-ci illəri tədqiq edən
erməni müəlliflərinm «əsərlərinə» əsaslanmışlar. Apanlan tədqiqatlar nəti-
cəsində məlum olur ki, Azərbaycanm arxivlərində, kitabxanalannda saxlanı-
lan, həmin erməni müəlliflərinin fitnəkarlıqla yazılan əsərlərinin böyük
qismi müxtəlif yollarla Azərbaycandan Ermənistana aparılmışdır.
Ümummilli liderimiz H.Ə.Əliyev ermənilərin tariximizi saxtalaşdırması
məsələsinə öz münasibətini belə ifadə etmişdir: «Məkrli və qəddar düşmən-
lərimizin məqsədyönlü şəkildə apardıqlan soyqırımı və deportasiya siyasəti
lap əwəldən genişmiqyaslı, düşünülmüş, informasiya mübadiləsi ilə müşa-
yiət olunmuşdur. Bu məqsədlə onlar öz arsenallarında olan üsul və vasi-
tələrdən istifadə etmişlər. Nəticədə, Azərbaycanm və bütün Qafqazın tarixi
saxtalaşdırılmış, ermənilərin tarixi şişirdilərək qədimləşdirilmiş, azərbaycan-
lılara qarşı kəskin mənəvi təcavüz kompaniyası aparılmışdır. Qafqazda baş
verən hadisələr şüurlu surətdə təhrif olunmuş, Qərb və Rusiya ictimaiyyətinin
nəzərində «yazıq, məzlum, əzabkeş erməni xalqı» obrazı formalaşdırılmışdır.
Xalqımızm zəngin mədəniyyət abidələri, musiqisi və digər maddi-mədəniy-
yət nümunələri ermənilər tərəfındən mənimsənilib və bu günün özündə də
özününküləşdirməyə cəhdlər göstərilir. Dünyanın müxtəlif ölkələrində yaşa-
yan və mütəşəkkil fəaliyyət göstərən, erməni icması, böyük dünya dövlətlə-
rinin siyasi fəaliyyətlərinə təsir göstərə bilən erməni lobbisi onilliklər boyu
planlı şəkildə iş aparırlar». Ona görə də, faktlara, materiallara əsaslanaraq
Dağlıq Qarabağ tarixini obyektiv tədqiq etmək günümüzün ən vacib və
önəmli məsələlərindən biridir. Görkəmli dünya siyasətçisi H.Ə.Əliyev 2000-ci
ildə xalqa müraciətində tariximizin obyektiv tədqiqinə münasibətini belə
ifadə etmişdir: «Ömrümüzdən ötüb keçmişə çevrilən hər bir gün tarixə məx-
susdur. Əlbəttə, iki yüz əsrin qovuşuğunda min illərin tarixi faktlarını, inkişaf
salnaməsini araşdırmaq günün vacib məsələsidir. Azərbaycan xalqının bizim
eranın iki min ili ərzində keçib gəldiyi yol, zəngin, mərdanə bir qəhrəmanlıq
tarixidir. XX əsrin tarixi gerçəkliyi, bəşəri dəyərləri barədə danışmaq həm
asandır, həm də çətin. Asandır ona görə ki, ötən yüz il bizə vaxt etibarilə
digər əsrlərdən yaxmdır. Bu əsrin, demək olar, hər ili, hər günü nəinki tarix-
çilər, alimlər tərəfindən qələmə alınmış, eyni zamanda onun bir çox əhəmiy-
yətli hadisələri bizim nəsillərin gözləri qarşısmda baş vermişdir. Bu əsrin
xidmətləri daha geniş, daha böyükdür. Təəssüflər olsun ki, bu gün də ən yaxın
tariximizi təhrif edən, saxtalaşdıran (erməni tarixçiləri nəzərdə tutulur M.N.)
müxtəlif siyasi qüvvələr, meyillər var. Bu dözülməz haldır. Tarixçilərimiz
faktlara və materiallara əsaslanaraq, tariximizi olduğu kimi qəbul etməli, dərk
etməli və qiymətləndirməlidirlər.
Bu gün ümummilli liderimizin yuxandakı dəyərli fıkirlərinin reallaşması
üçün əlverişli şərait mövcuddur. Belə ki, görkəmli Azərbaycan alimləri
R.Mehdiyevin, Y.Mahmudovun, T.Vəliyevin, N.Vəlixanlının, C.Quliyevin,
T.Mustafazadənin, Z.Səmədzadənin, S.Məmmədovun, T.Köçərlinin, Ə.Ab-
dullayevin, Q.Hacıyevin, K.Şükürovun, İ.Bağırovanm, F.İbrahimlinin, C.Bəh-
ramovun, O.Əfəndiyevin, O.Sultanovun, İ.Məmmədovun, V.Əliyevin və
digərlərinin yazdığı qiymətli tədqiqat əsərləri və onlann birbaşa rəhbərliyi
altmda gənc alimlər ordusunun hazırlanması Dağlıq Qarabağ həqiqətlərinin
tədqiqi üçün böyük əhəmiyyət kəsb edir. Eyni zamanda gənc və istedadlı
Prezidentimiz İ.H.Əliyevin «Azərbaycan tarixi üçün həlledici və önəmli hadi-
sələr bu günümüzə və gələcəyimizə lazım olduğu üçün düzgün, obyektiv araş-
dırılmalıdır» müdrik devizi və tarixçilərimizin xarici ədəbiyyatdan istifadə
üçün şərait yaratması, yazılmış əsərlərin dövlət vəsaiti hesabına nəşr olunması
və digər önəmli tədbirlər, elmi tədqiqat işlərinə marağı artırmışdır. Xüsusi
olaraq, müdrik siyasətçi Heydər Əliyevin «Azərbaycanın şəhərlərinin tarixi
öyrənilməlidir» hikmətindən sonra Respublikamızda şəhərlərin tarixinə maraq
daha ciddi xarakter aldı. Həmin vaxtdan Azərbaycanm şəhərlərinin tarixinin
tədqiqində müəyyən uğurlar qazanılmışdır. Tarixçi alimlərimizdən Q.Hacıye-
vin «Bərdə şəhərinin tarixi (e.ə.III əsr - b.e.XVIII əsri, tarixi arxeoloji tədqi-
qat)». Bakı, 2004; Q.İsmayılovanın «XIX əsr XX əsrin əwəllərində Şuşa
şəhərinin tarixi (1800—1917-ci illər)». Bakı, 1987-ci il; S.Aşurbəylinin «Bakı
şəhərinin tarixi». Bakı, 1998; Q.Əhmədovun «Orta əsr Beyləqan şəhəri».
Bakı, 1979; «Qədim Beyləqan». Bakı, 1997; S.Onullahinin «XTII-XVTTT əsr-
lərdə Təbriz şəhərinin tarixi». Bakı, 1982; R.Məmmədovun «Naxçıvan şəhə-
rinin tarixi oçerki». Bakı, 1977; F.Əliyevin «XVIII əsrin ikinci yansmda Şimali
Azərbaycan şəhəri». Bakı, 1976; Ş.Fərzəlibəylinin «Qubanm tarixi». Bakı,
2001; V.Əliyevin «Qədim Naxçıvan». Bakı, 1979; İ.Əliyev, F.Qədirovun
«Qəbələ». Bakı, 1985 və digərlərinin əsərləri Azərbaycan şəhərlərinin öyrənil-
məsi baxımmdan əhəmiyyət kəsb edir. Dağlıq Qarabağm tarixinə dair yazıl-
mış ümumiləşdirici elmi-tədqiqat əsərlərində Xankəndi şəhərinin tarixinə az
da olsa, toxunulmuşdur. Belə ki, N.Məmmədovun «Azərbaycan Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayətinin siyasi, iqtisadi və mədəni inkişafı (XX yüzilliyin
20-30-cu illər)»; N.Əlizadənin «Azərbaycan Respublikasınm Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayətində kitabxana işinin tarixi (1923-1988)». Bakı, 2001;
H.Məmmədovanm «Dağlıq Qarabağda erməni separatizminə qarşı mübarizə
(1918-1920)». Bakı, 2001; A.İsmayılovanın «Dağlıq Qarabağ toponimlərinin
tədqiqi». Bakı, 1995; N.Əsədovun «Azərbaycamn Qarabağ bölgəsi Rusiya
İmperiyasmm köçürmə siyasətində». Bakı, 2010; Q.Mustafayevin «Qarabağ
və Gəncə xanlıqlan əhalisinin tarixi-demokratik tədqiqi». Bakı, 2008 və digər
elmi-tədqiqat əsərlərində Xankəndinin iqtisadi-siyasi və mədəni həyatı, az da
olsa işıqlandınlmışdır. Monoqrafiya yazılarkən həmin elmi-tədqiqat əsərlərin-
dən bəhrələnmişik. Çox təəssüflər olsun ki, Azərbaycamn Xankəndi şəhərinin
tarixi aynca bir tədqiqat obyekti kimi təhlil edilməmişdir. Doğrudur, XX yüz-
illiyin 70-ci illərindən sonra problemlə bağlı bir sıra məqalələr yazılmış və
Dağlıq Qarabağın tarixinə dair yazılmış ümumiləşdirici əsərlərdə Xankəndi
şəhərinin tarixi ayn-ayn aspektlərdən təhlil edilmişdir:
N.R.Məmmədovun «Azərbaycan SSR Dağlıq Qarabağ bölgəsinin şəhər
və rayonlarınm tarixi (XX əsrin 20-90-cı illəri)» adlı monoqrafıyasmda Dağ-
lıq Qarabağ bölgəsinin şəhər və rayonlarının tarixi kompleks şəkildə tədqiq
edilmişdir. Həmçinin Ermənistan silahlı birləşmələri tərəfindən torpaqları-
mızm 20 faizinin işğalı, yeraltı və yerüstü təbii sərvətlərimizin qəddarcasına
talan edilməsi, bölgənin şəhər və rayonlannın təbii landşaftına, ekologiyasma,
florasma və faunasına, iqliminə vurulan ağır zərər işıqlandırılmışdır. Lakin
cəmi 210 səhifəlik monoqrafıyada bölgənin 3 şəhərinin (Şuşa, Xocalı,
Xankəndi) və 4 rayonunun (Əsgəran, Hadrad, Xocavənd və Ağdərə) bütöv
tarixini təhlil etmək sözsüz ki, qeyri-mümkündür.
İ.Alaverdiyanm «M.Qorki adına Xankəndi Dövlət erməni dram teatrı»
(B.1982) adlı monoqrafıyasında Xankəndi Dram Teatrınm yaranması və inki-
şafmdan, teatrın aktyorlarından, göstərilən tamaşalardan, teatr truppasma
göstərilən dövlət yardımmdan bəhs olunmuşdur. Monoqrafıyanın «erməni»
dram teatrı adlandınlması məkrli niyyət sahiblərinin növbəti hücum taktikası
idi. Eyni zamanda əsəri nəzərdən keçirərkən məlum olur ki, Xankəndi Dram
Teatrının truppasmda bir nəfər də olsun azərbaycanlı yox idi.
N.Quliyevin 68 səhifəlik «Dostluq və qardaşlıq səhnəsi» (B.1979) adlı
monoqrafiyası da, Xankəndi Dram Teatrına həsr olunub. Monoqrafıyada teat-
rm yaranandan 1979-cu ilədək fəaliyyəti işıqlandırılıb. Tamaşaların sayı,
tamaşaçıların sayı, aktyorlarm və rəhbərlərin adları, şəkilləri öz əksini tapıb.
Çox təəssüflər olsun ki, burada bir nəfər də olsun milliyyətcə azərbaycanlı
adma rast gəlmədik.
Siyasi elmlər namizədi Aydın Mirzəzadənin «525-ci qəzet»in 16 fevral
2010-cu il tarixli sayında, «Xankəndi-Azərbaycanm mirvari şəhəri» adlı mə-
qaləsində Xankəndinin əsasının qoyulması, əhalinin milli tərkibi barədə mə-
lumat verilmişdir.
N.R.Məmmədovun AMEA-nınMilli Azərbaycan Tarixi Muzeyinin 2010-cu
il tarixli jumalında «Azərbaycanın Xankəndi şəhərinin tarixi» adlı məqalə-
sində Xankəndinin iqtisadi-siyasi və mədəni həyatı qısa şərh edilmişdir.
Müəllif məqalədə Xankəndi şəhərinin inkişafının digər şəhərlərlə müqayisə-
də üstün və sürətlə inkişaf etdiyini işıqlandırmışdır. Eyni zamanda N.Məm-
mədovun «Xankəndi-Azərbaycamn qədim yaşayış məskənidir», «Azərbay-
canın Xankəndi şəhəri XVIII-XIX yüzilliklərdə», «Qarabağın parçalanması,
Xankəndinin erməniləşdirilməsi və Vilayət mərkəzinə çevrilməsi prosesi»,
«Mərkəzin sənayeləşdirmə siyasətinin Xankəndi şəhərində həyata keçiril-
məsi (XX əsrin 20-30-cu illəri)» adlı məqalələrində şəhərin Azərbaycanm
qədim yaşayış məskəni olması, ermənilərin Xankəndinə köçürülməsi məq-
sədləri və ağır nəticələri, Xankəndinin adının dəyişdirilməsi («erməniləşdi-
rilməsi»), dövlətimizin ayırdığı xüsusi vəsait hesabına Xankəndi şəhərində
yeni sənaye müəssisələrinin yaradılması və bunun şəhərdə yaşayan erməni
əhalisinin güzəranma təsiri, şəhərdə yaşayan azərbaycanlılara ögey münasi-
bət və digər önəmli məsələlərə aydınlıq gətirmişdir.
«Kommunist qəzeti»nin xüsusi müxbiri Fazil Sadıqov «Beş qardaş» adlı
məqaləsində (1948-ci il 24 iyul, J'Tsl45(7843)-də) 1923—1948-ci illərdə Xan-
kəndində görülən abadlıq işlərindən, mədəni inkişafdan, yeni yaradılmış sənaye
müəssisələrinm inkişafından bəhs edilmişdir. «Kommunist qəzeti»nin 13 iyul
1948-ci il 117 (7814) saymda Xankəndi şəhər Deputatları Sovetinin İcraiyyə
Komitəsinin sədri V.Stepaniyanm «Çiçəklənən DQMV-i (Stepanakert)» adlı
məqaləsi sırf Xankəndi şəhərinə, onun əvvəlcə «Xankəndi» adlandırılması,
sonradan Stepan Şamuyanm adına uyğun olaraq «Stepanakert» adlandırılması
prosesinə, şəhərin inkişafına dövlət qayğısı, hətta dövlət başçısı M.C.Bağı-
rovun şəhərin inkişafım daimi diqqət mərkəzində saxlaması, sənayenin, mədə-
niyyətin, elmin inkişafı üçün həyata keçirilən tədbirlər, Xankəndində elektrik-
ləşmə işinin uğurla həyata keçirilməsi, Xankəndi Dram Teatrı, Yazıçılar
İttifaqı və onun tərkibinin sırf ermənilərdən ibarət olması işıqlandırılmışdır.
Samuel A.Uimis «Ermənistan terrorçu «xristian» ölkəsinin gizlinləri» adlı
əsərində Qarabağın, o cümlədən Xankəndinin Azərbaycanm qədim tarixə ma-
lik ərazisi olduğu tədqiq edilir. Əsərdə göstərilir ki, «Qarabağın tarixi» kökləri
antik dövrə gedib çıxır. Bu, Azərbaycanın tarixi əyalətlərindən biridir. Qarabağ,
Azərbaycanm vacib, siyasi, mədəni və mənəvi mərkəzidir... Bədnam «Qara-
bağ problemi» ermənilər tərəfindən saxta iddialar əsasında yaradılmışdır.
«Şərq qapısı» qəzetinin 23 aprel 1975-ci il nömrəsində Vilayət Partiya
Komitəsinin birinci katibi B.S.Geverkovun «Mükafat yeni zirvələrə çağırır»,
Xankəndi elektrotexnika zavodunun direktoru A.Seyryamn «Zərbəçi əmək
növbəsində», Sosialist Əməyi Qəhrəmanı S.Adamyanm «Tərəqqi pillələri»,
Ş.Mirzəyanm «Dağlarda tikinti», S.Qapayanm «Xankəndi dünən, bu gün,
sabah» adlı məqalələri 60-70-ci illərdə şəhərin inkişafmdan, abadlaşmasın-
dan, nəhəng sənaye müəssisələrinin tikintisindən, şəhər əhalisinin məişət
şəraitinin yaxşılaşdınlması üçün Azərbaycan hökumətinin həyata keçirdiyi
tədbirlərdən bəhs olunmuşdur.
Niyaz Hacıyevin «Dağlıq Qarabağm tarixindən sənədlər» (Bakı, 2005)
adlı monoqrafıyasında 1923-cü ildə Xankəndinin adının dəyişdirilməsi, 1950-
1970-ci illərdə əhalinin milli tərkibi, 1940-1960-cı illərdə Xankəndində baş
verən siyasi proseslər, 1970—1987-ci illərdə dövlətimizin dərin qayğısı nəti-
cəsində şəhərin iqtisadi, sosial və mədəni inkişafı, 1988—1990-cı illərdə azər-
baycanlılara qarşı erməni terrorçularınm həyata keçirdiyi qanlı cinayətlər,
həmin illərdə Xankəndində baş verən siyasi proseslər - azərbaycanlılarm
kütləvi şəkildə şəhərdən çıxarılması, evlərin talan edilməsi, yandırılması, bu-
rada yaşayan azərbaycanlılann ağır işgəncələrə məruz qalması və sair proseslər
təhlil edilmişdir. Lakin əsər, bütöv DQMV-nin tarixinə həsr edildiyindən,
Xankəndi şəhərinin bütöv tarixini əhatə edə bilməzdi. Vaxtilə Dağlıq Qara-
bağ Vilayət Komsomol Komitəsinin katibi işləyən S.Sayadovun «Xankəndi
35 ildə» adlı məqaləsində (Azərbaycan gəncləri 5 iyul 1958-ci il N°80(5959))
Xankəndi gənclərinin tikinti, quraşdırma, abadlıq işlərində fəal iştirakından,
DQMV - Birləşmiş Xəstəxanasının baş həkimi V.Dadamyanm «Zəhmətkeş-
lərin cansağlığı üçün» məqaləsində («Kommunist qəzeti», 7 iyul 1953-cü il)
Xankəndində səhiyyə işlərinin uğurla həyata keçirilməsindən, səhiyyə
müəssisələrinin hər cür avadanlıqla təchiz olunmasmdan, ali və orta ixtisas
təhsilli həkimlərlə təmin olunmasmdan geniş bəhs olunmuşdur.
Xankəndinin tarixinə həsr olunmuş əhəmiyyətli məqalələrdən biri də
«Kommunist qəzetinin» 13 yanvar 1979-cu il tarixli 11 -ci (17050) sayında
«Ağdam-Xankəndi dəmiryolu xətti açıldı» adlı məqalədir. Məqalədə Ümum-
milli liderimiz H.Ə.Əliyevin dərin məzmunlu nitqi öz əksini tapmışdır. Orada
DQMV-də qazanılan nailiyyətlərdən, Xankəndi şəhərinin tərəqqisindən,
onun simasmın dəyişməsindən, nəqliyyat, tikinti, quraşdırma, abadlıq, işlə-
rindən, bütövlükdə Xankəndinin inkişafının başlıca səbəbinin Azərbaycan
rəhbərliyinin qayğısımn nəticəsi kimi qiymətləndirilməsi geniş şərh edilmişdir.
Mirzə Camal Cavanşirin yazdığı «Qarabağ tarixi» kitabında Xankəndinin
əsasınm İbrahimxəlil xan tərəfındən qoyulması, Mehdiqulu xan tərəfmdən
abadlaşdınlması, sonda isə Pəricahan bəyim tərəfindən kəndin əwəlki görü-
nüşünün qorunub saxlanması cəhdləri ən nəhayət, Xankəndinin rus qoşunlan
tərəfındən istilası və əraziyə ermənilərin köçürülməsi kimi önəmli məsələlər öz
əksini tapmışdır. «Qarabağ tarixi» əsəri Xankəndi şəhərinin XVIII-XIX yüz-
illiklərini öyrənmək üçün əhəmiyyətli bir mənbədir.
«Azərbaycan toponimlərinin ensiklopedik lüğəti»ndə Xankəndinin yaranma
tarixi, Xankəndi oykoniminin mənası, Xankəndinin admın erməniləşdiril-
məsi (Stepanakert adlandmlması) və sonradan yenidən öz tarixi adınm (Xan-
kəndi adının) bərpası, Azərbaycamn müxtəlif ərazilərində mövcud «Xankəndi»
adları haqqmda məlumat verilmişdir.
Q.Qeybullayevin «Qarabağ» (etnik və siyasi tarixinə dair) (Bakı, 1990)
adlı monoqrafiyasında Qarabağın etnik və siyasi tarixi tədqiq edilməklə ya-
naşı, Xankəndi yaşayış məskənin yaranması və inkişafı, ermənilərin sayınm
artırılması məqsədləri və Xankəndinin adının «erməniləşdirilməsi» məsələ-
ləri işıqlandınlıb. Əsərdə maraqlı faktların olmasına baxmayaraq, bütün Xan-
kəndinin tarixini əhatə etmir. Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasının IX cil-
dində (səh. 34-35-də) Xankəndinin vilayət mərkəzinə çevrilməsi, şəhərin
təbii-coğrafi mövqeyi, iqlimi, sənayesi, mədəniyyəti, Xankəndi Dram Teatrı,
Xankəndi kurqanlan, Xankəndi Pedaqoji İnstitutu, Xankəndi rayonu və onun
inkişafı haqqında qısaca xülasə verilmişdir.
Bütün bunlarla yanaşı, Dağlıq Qarabağın tarixinə dair yazılmış ümumləş-
dirilmiş əsərlərdə Xankəndi şəhərinin iqtisadi və mədəni həyatı işıqlandırıl-
mışdır. Belə ki, Ş.Mkrtçyanm «Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti» əsərində
(səh. 13-18), Q.Balayan, M.Qasparyan, B.Geverkov, N.Volodin, C.Quliyev tərəfin-
dən yazılmış «Qardaşlıq ailəsində» (B., 1973) adlı əsərində (səh. 73-76), B.Ge-
verkovun «Vahid ailədə» (B., 1978) monoqrafiyasmda, Y.Davidyan və M.Qri-
qoryamn «Doqquzuncu beşillikdə Dağlıq Qarabağın inkişafı» və digər əsərlər-
də Xankəndi şəhərinin sosial-iqtisadi və mədəni inkişafı işıqlandırılmışdır.
Dağlıq Qarabağın inkişafı üçün Azərbaycan hökuməti tərəfindən verilmiş
rəsmi sənədlər, Azərbaycana 30 ildən artıq rəhbərlik etmiş və həmişə Xan-
kəndinin inkişafmı diqqətində saxlayan Ümummilli liderimiz H.Ə.Əliyevin
nitq və çıxışlan, Prezident İlham Əliyevin Ermənistan-Azərbaycan Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinin sülh yolu ilə həll edilməsi istiqamətində apancı xarici
dövlətlərin başçılan ilə görüşlərdəki dərin məzmunlu nitqləri və nüfuzlu Bey-
nəlxalq Təşkilatlardakı əhəmiyyətli çıxışlan, rəsmi dövlət xadimləri ilə ikitərəfli
və çoxtərəfli görüşlərdə problemlə əlaqədar çıxış və bəyanatları, Azərbaycanın
görkəmli tarixçi alimlərinin (R.Mehdiyev, Y.Mahmudov, Z.Səmədzadə, N.Və-
lixanlı, F.İbrahimli, T.Köçərli, C.Quliyev və başqalan) yazdığı əsərlər mono-
qrafiyanm elmi bazasım təşkil edir. Ümummilli liderimiz H.Ə.Əliyevin çıxışla-
nndan birindəki Xankəndi şəhəri haqqında fikirlərini xatırlamaqla bir daha
yuxanda deyilənlərin şahidi olanq. Həmin çıxışda göstərilmişdir ki: «Xankəndi
əzəli Azərbaycanm torpağıdır. Orada qədimdən azərbaycanlılar yaşamışlar.
1820-ci illərdən ermənilər Xankəndinə gəlmişlər. XX əsrin əwəllərində
burada ermənilərin sayı çox az idi. Lakin əsrin sonlannda Xankəndi şəhərində
ermənilərin sayı faiz etibarilə yetmiş faizi keçmişdi. Heç kəs unutmamalıdır ki,
1990-cı ildə Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin mərkəzi Xankəndi şəhərində
qədimdən yaşayan azərbaycanlılann evlərinin hamısı yandınlmışdır. Həmin
vaxt Xankəndində yaşayan 14 min azərbaycanlı öz doğma dədə-baba yurdla-
nndan kütləvi şəkildə, acınacaqlı halda qovuldular. Onlara məxsus evlər, ma-
şmlar, əmlak yandınldı. Şəhərdə yaşayan bütün azərbaycanlılara qarşı qanlı
cinayətlər törədildi...» Əlbəttə, dünya siyasətçisinin yuxandakı dərin məz-
munlu çıxışı Xankəndi şəhərinin tarixinin tədqiqi üçün bir məramnamə idi.
Xankəndi şəhəri haqqmda diqqəti cəlb edən əsərlərdən biri də erməni
mənşəli Ohanes Apresiyanın 1928-ci ildə yazdığı «İnsanlar belədir, 1918-
1922-ci illər Azərbaycan hadisələri bir erməninin xatirəsində» əsəridir. Apre-
siyan həmin əsərində ermənilərin azərbaycanlılara qarşı törətdikləri soyqırımı
gerçəkliklərini işıqlandırmışdır. Həmin əsərdən bir hissəni olduğu kimi diq-
qətinizə çatdınrıq: «Ara bir az sakitləşən kimi Şuşanı yenə gördüm. Şəhərin
türk məhəllələrində daş-kəsək yığınmdan başqa bir şey qalmamışdı. Bütün
evlər yandmlmış, onlann sahibləri isə öldürülmüşdü. Eyni hal Xankəndindəki
türk məhəlləsinin də başına gətirilmişdir... Buradakı acınacaqlı vəziyyəti
işıqlandırmaqda çətinlik çəkirəm... Müsəlmanlar süngülər və baltalarla qətlə
yetirilmişlər... Bakıda ermənilər ingilislərin yardımı ilə bu böyük neft şəhə-
rini ələ keçirdilər və şəhərin türk əhalisindən 25.000 nəfərini qırdılar». Nə
qədər acı olsa da, Qarabağ həqiqətlərinin tədqiqi baxımından yuxarıda adıge-
dən əsərin böyük əhəmiyyəti vardır.
Beləliklə, Xankəndi şəhərinin tarixinə dair yazılmış əsərləri nəzərdən
keçirərkən məlum olur ki, bu əsərlər Xankəndi şəhərinin tarixini bütövlükdə
əhatə etmir. Yeri gəldikcə, yuxarıda adıgedən əsərlərə istinad edilmişdir.
Ümumilikdə Xankəndi şəhərinin tarixi, tarixşünaslığımızda bu günədək həl-
lini tapmamış problem olaraq qalmaqdadır. Bu baxımdan təqdim olan mo-
noqrafıya, Xankəndi şəhərinin tarixinə həsr edilmiş ilk kompleks tədqiqat
kimi qiymətləndirilə bilər.
Qeyd edək ki, müasir dünyada bir neçə qlobal problem vardır ki, bu prob-
lemlərin əksəriyyəti Azərbaycandan da yan keçməmişdir. Tədqiqatlardan mə-
lum olur ki, XX yüzillikdən bizə miras qalmış bu problemlərin əksəriyyətinin
törədiciləri Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü, torpaqlarımızın 20 faizinin
işğalı ilə bağlıdır. Baxmayaraq ki, dünya siyasətçisi H.Ə.Əliyevin məqsəd-
yönlü xarici siyasəti nəticəsində cəbhədə atəşkəsə nail olunmuşdur, bu gün
cəbhədə itkilər, girovgötürmə və digər neqativ hallar hələdə davam etmək-
dədir. Müharibə nəticəsində şəhərlərimiz, kəndlərimiz, mədəniyyət və təh-
sil ocaqlarımız, dini ibadətgahlanmız dağıdılmış, sərvətlərimiz qarət edilmiş-
dir. Bu müharibədə ən ağır itkimiz isə insan itkisi, mənəvi itkidir. İyirmi
mindən çox insamn həlak olması xalqımızın genefonduna vurulan ən ağır
zərbədir. Minlərlə azərbayeanlı əsirlikdə qeyri-insani münasibətlə üzləşir,
təhqir və işgəncələrə məruz qalır. Ermənilər «torpağı viran qoymaq» taktika-
sından istifadə edirlər. İşğal olunmuş ərazilərdə hər şey talan edilir, dağıdılır,
yandırılmışdır. Müharibədə 20 min azərbaycanlı şəhid olmuş, 100 min nəfər
yaralanmış, 5 min nəfər əlilə çevrilmişdi. Qaçqm və köçkünlərin sayı milyon
nəfəri ötmüşdü. Erməni işğalçıları tərəfindən 4861 nəfər azərbaycanlı, o
cümlədən 314 qadm, 58 uşaq, 255 qoca əsir və girov götürülmüşdü. Erməni
faşistləri əsir və girovların həqiqi saymı beynəlxalq humanitar təşkilatlardan
gizlədir, onlarla qeyri-insani rəftar edir, qul kimi işlədir, təhqir edir, alçaldır-
lar. Erməni işğalçıları «Beynəlxalq Humanitar Hüquq»un heç bir prinsipinə
əməl etməmiş, döyüş meydanlannda həlak olanlann (təəssüflər olsun ki, bun-
larm çoxu yerli dinc əhali - qoca, qadın, uşaqlar idi) meyitlərini belə təhqir
etməkdən çəkinməmişlər. Təkcə öldürülmüş əsir Fərhad Atakişiyevin meyiti
üzərində ekspertlər 72 işgəncə əlaməti aşkar etmişdilər. Onun əlləri, ayaqlan
sındırılmış, qulaqları kəsilmiş, gözləri çıxanlmış, dımaqları kökündən qopa-
rılmış, burun, qulaq dəliklərinə və qamına məftil keçirilmişdi. Əsirlərə Azər-
baycanm milli bayramları günü daha ağır işgəncələr verilirdi, erməni qəbri
üstə əsir götürülmüş azərbaycanlı başının kəsilməsi ənənəyə çevrilmişdi.
Bu gün bəşəriyyət onu hədələyən daha təhlükəli terrordan - erməni
terrorizmindən xəbərsiz deyil. Çünki müasir erməni terror qrupları ilə onların
XIX əsrdəki, XX əsrin əvvəlindəki məsləkdaşlarınm məqsədləri, hədəfləri,
istifadə etdikləri taktika və təbliğat metodları, demək olar ki, eynidir. Bu
yolla özlərinin çirkin məqsədlərinə nail olmaq - «Böyük Ermənistan» dövləti
yaratmaq üçün onlar çoxsaylı tenor təşkilatlarına malikdirlər.
Yalnız 2001-ci il sentyabnn 11 -də ABŞ-m Nyu-York şəhərində törədilən
dəhşətli tenor aktlan dünyanı silkələdi. ABŞ başda olmaqla digər böyük dövlət-
lər terrorun necə də böyük və dəhşətli bir problem olduğunu dərk etdilər, onunla
mübarizəyə başladılar. Ermənilərin çoxlu sayda terrorçu təşkilatlan var və onlar
türk dünyasına, xüsusilə Türkiyəyə və Azərbaycana qarşı dəhşətli cinayətlər
törətmişlər və törətməkdə israrlıdırlar. Təkcə 1989-1994-cü illərdə erməni
terrorçu təşkilatları tərəfındən Azərbaycana qarşı 12 terror aktı törədilmişdir.
Azərbaycanm Ermənistan tərəfindən işğal edilmiş və separatçı «Dağlıq
Qarabağ Respublikası»nm nəzarətində olan əraziləri beynəlxalq terrorizmin
təlim düşərgələrinə və müxtəlif növ kimyəvi qırğm silahlarmm sınaq meyda-
nına, habelə nüvə tullantılannm basdırıldığı zonaya çevrilmişdi. Laçın rayo-
nunun Zabux kəndində «Kürd konqresi», Xocavəndin Qırmızı Bazar ərazi-
sində suriyalılann «Xalq Azadlıq Cəbhəsi», Zəngilan rayonunun Mineivan
qəsəbəsində liviyalılarm «Hizbullah» və livanlılarm «Həmas» kimi terrorçu
qrupları yerləşdirilmişdi. «ASALA» erməni tenorçu təşkilatının radikal qanadı
üçün Şuşanın Xəlfəli, Xocavəndin Kiş, Əsgəranm Xankəndi yaşayış məntə-
qəsində təlim düşərgələri təşkil edilmişdi. 1996-cı il mayın 26-da Azərbayca-
nın işğal olunmuş ərazilərinə əfqan ərəbləri - «Ə1-Qaidə»çilər gətirilmişdi.
Burada nüvə tenorizmi (Ağdaban, Xanabad, Həsənriz, Kropatkin), bioloji
terrorizm (İstisu, Kiş, Aşağı Veysəlli), kimyəvi terrorizm (Vejnəli, Havıslı)
və kompyuter tenorizmi (Şuşa, Xankəndi) üzrə qruplar fəaliyyət göstərirdi.
Dağlıq Qarabağ ərazisində yerləşdirilmiş «S.-300» və «Tayfun» raket-
lərini Rusiya, Çin və Ermənistan alimləri modemləşdirmişdilər. Ermənistan
nüvə silahı hazırlamağa çalışırdı. Ermənilərin nüvə texnologiyası məsələləri
ilə məşğul olan «Vartanoil», «Razdanmaş», «Jak-Mak Metaliz» və b. şirkət-
lərinin, «Lizinq» Biznes Mərkəzinin İran, Rusiya, Fransa, İraq, Pakistan,
Səudiyyə Ərəbistanı və b. ölkələrdə filialları fəaliyyət göstərirdi. Dağlıq Qa-
rabağda təşkil edilmiş nüvə tədqiqatı laboratoriya və mərkəzlərində Suriya,
Səudiyyə Ərəbistanı, Pakistan, İran, Ermənistan alimləri və Əfqanıstandan
olan Ərəb mütəxəssisləri elmi axtanşlannı davam etdirirdilər. Bölgədə
erməni və rus alimlərinin birgə sınaq təcrübələri keçirilmişdi. 2000-ci il de-
kabrın 14-də qəbul edilmiş, Ermenistanın nüvə proqramının 4-cü maddəsində
işğal olunmuş Azərbaycan əraziləri - Kəlbəcərin Başlıbel, Şuşanın Göytala
və Laçının Mixidərə, Malxələf, Aşağı Fərəcan yaşayış məntəqələri Ermə-
nistanın nüvə zonalarına aid olunmuşdu.
İşğal olunmuş Azərbaycan ərazilərindən işğalçı ordunun dərhal, tama-
milə və qeyri-şərtsiz çıxanlması tələbi BMT Təhlükəsizlik şurasının 1993-cü
il 30 aprel 822, 29 iyul 853, 14 oktyabr 874 və 11 noyabr 884 saylı qətnamə-
lərində öz əksini tapsa da, Ermənistan müxtəlif bəhanələrlə onları yerinə ye-
tirməkdən imtina edir. Əslində, münaqişə tərəflərindən birinə - Ermənistana
doğma, o birinə - Azərbaycana yad münasibət bəsləndiyindən bu qətnamələrin
heç birində, Ermənistan təcavüzkar elan olunmurdu. Bunlardan yalnız birin-
də Ermənistanın adı çəkilir və ondan tələb edilirdi ki, Dağlıq Qarabağa təsir
göstərsin. ABŞ, Rusiya və başqa dövlətlərin parlamentlərində özünə doğma
münasibət görən Ermənistan təcavüzkar əməllərini azğınlıqla davam etdirirdi.
Dünya siyasətçisi H.Ə.Əliyev çıxışlanndan birində göstərmişdir: «XX əsr-
də Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü nəticəsində 2 milyon azərbaycanlı
bilavasitə soyqınmı siyasətinin nəticələrini öz üzərində hiss etmişdi. Depor-
tasiya prosesi etnik zəmində soyqınmı, insanlann kütləvi qətli, yaşayış mən-
təqələrinin dağıdılması, milli mədəniyyət abidələrimizin məhvi ilə müşayiət
olunmuşdur».
Apanlan böyük təşkilatçılıq işi, respublikada həyata keçirilən demokratik
ruhlu siyasi və iqtisadi islahatlann səmərəli nəticələri Azərbaycanı AŞ-a daha
da yaxmlaşdırdı. 2001-ci il yanvann 25-də Azərbaycan Respublikası Avropa
şurasına tam hüquqlu üzv qəbul olundu. Millət vəkili İlham Əliyevin başçılıq
etdiyi Azərbaycan parlamentinin AŞ-da nümayəndə heyəti bu təşkilatda səmə-
rəli fəaliyyət göstərməyə başladı. Öz işgüzarlığı ilə Avropa Şurasında böyük
nüfuz qazanmış İlham Əliyev iki ildən sonra - 2003-cü il yanvann 27-də bu
təşkilatın Parlament Assambleyası sədrinin müavini və büro üzvü seçildi. Belə
bir diqqətə səbəb həm də Beynəbcalq Venesiya Komissiyasmın sədri Puetro
Aqounin qeyd etdiyi kimi, «Azərbaycanda apanlan islahatlann Avropada razı-
lıqla qarşılanması olmuşdu». Bu təşkilatda Azərbaycan nümayəndə heyətinin
əsas məqsədi Ermənistanın təcavüzkar kimi tamnmasma nail olmaq və onu
işğal etdiyi əraziləri qaytarmağa məcbur etmək idi. 2001-ci il aprelin 24-də
Azərbaycan nümayəndə heyəti AŞ tribunasından Ermənistanm azərbaycanlı-
lara qarşı soyqmmı siyasəti yeritdiyini, işğal olunmuş Azərbaycan ərazilərində,
o cümlədən Dağlıq Qarabağda narkotik maddələr istehsal və ixrac etdiyini, bu
vasitə ilə əldə olunan vəsaitlə ordu saxladığını, terrorçu dəstələr yaradıb, onlara
təlim verdiyini əsaslandmlmış şəkildə bütün dünyaya bəyan etdi. May ayında
AŞ Nazirlər Komitəsinin 108-ci sessiyası konsensusla Azərbaycanm təşəbbüsü
ilə Avropa dövlətlərinin, o cümlədən Azərbaycamn ərazi bütövlüyünü təsdiq
edən xüsusi kommunike qəbul etdi. İyun ayında Aş Parlament Assambleyası
sessiyasmda İlham Əliyev Ermənistanm Azərbaycanm işğal olunmuş ərazilə-
rində tarix və mədəniyyət abidələrini dağıtmasını, təbiətin amansızcasına kor-
lanmasma şərait yaradılmasım faktlarla ifşa etdi. AŞ Nazirlər Komutəsinə
müraciət edildi ki, Ermənistamn Aş prinsiplərinə zidd olaraq Azərbaycanm
ərazi biitövlüyünü tanımamasma münasibət bildirilsin. Bu müraciət 43 ölkə
nümayəndəsinin iştirakı ilə müzakirə edildi. Nazirlər Komitəsinin bununla
bağlı qərannda qeyd olunurdu: «...Xalqlarm öz müqəddəratım təyin etmək
hüququna... dövlətlərin ərazi bütövlüyünə dair normalara uyğun olaraq hörmət
edilməlidir. ...Torpaq əldə etmək məqsədilə gücdən istifadə qəbuledilməzdir
və ondan irəli gələn heç bir nəticə qanuni tanına bilməz.
AŞ parlament Assambleyasının 2001-ci il 25 sentyabr tarixli iclasmda İlham
Əliyev erməni tenorizmini, Ermənistanın Azərbaycana qarşı keçirdiyi terror və
soyqmmı siyasətində terrorçu «ASALA» təşkilatmın fəal iştirak etdiyini,
törədilmiş 32 terror aktı nəticəsində 2000 adam öldürüldüyünü, on minlərlə
adamın yaralandığım bildirdi. Tenoru dəstəkləyən Ermənistan dövlətini ifşa
etdi. İlyanm ərzində Avropa Şurası Parlament Assambleyasında Ermənistamn
terrorçu dövlət adlandmldığı 12 sənəd qəbul olundu. 2002-ci il sentyabrın
26-da AŞ PA-nın sessiyasmda müzakirə edilən Azərbaycan haqqında məru-
zədə, ilk dəfə bu təşkilatın çox vacib sənədində açıq-aydm bildirilir ki, Azər-
baycamn torpaqlan işğal olunubdur. Ermənistan Azərbaycana qarşı təcavüz edib-
dir və bu işğal nəticəsində Azərbaycanm bir milyondan artıq qaçqını vardır.
Bu gün ümumbəşəri problemlər sırasmda mühüm yerlərdən birini də,
ekoloji problemlər tutur. Ekoloji sistemlərin qorunub saxlanması bəşəriyyətin
qarşısmda kəskinliyi ilə durur. Təbiətdə ekoloji sistemlər nə qədər qədim
sayılırsa, bir o qədər çox qiymətlidir. Bağ və üzüm plantasiyaları quruyursa,
yenisini əkib-becərmək olar, lakin meşə massivi məhv edilirsə, onu təbiət ye-
nidən yaratmayacaq, yaratsa da bu təbii meşə olmayacaq. Təəssüflər olsun ki,
işğal olunmuş Azərbaycan ərazisində dövlət-təbiət abidələri (təbii meşələr)
mühafizə olunmamaqla sahibsiz qalmış, hətta həmin ərazilərdə məskunlaş-
mış ermənilər, böyük əhəmiyyətə malik bu abidələrin əksəriyyətini məhv
etmişlər. Azərbaycanm işğal olunmuş ərazilərində 152 belə ağac növü 14 min
hektar qiymətli meşə sahələri, 5 ədəd geoloji obyekt qalmışdır. Mənbələrin
Dostları ilə paylaş: |