Şarkiyat
İ L M İ A R AŞ T I R M A L A R D E R G İ S İ
)JOURNAL OF ORIENTAL SCIENTIFIC RESEARCH (JOSR
Cilt/Volume:
14,
Sayı/Issue:
1 (Nisan/April 2022)
MRTYU: HİNDUİZM’DE ÖLÜM
Sevinç AKSİN
Dicle Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Dinler Tarihi,
sevinc.aksin@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-5496-6164
Sevinç AKSİN -
Canan SEYFELİ
Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Dinler Tarihi,
cseyfeli@yahoo.com, https://orcid.org/0000-0002-3379-2812
Article Types / Makale Türü:
Research Article / Araştırma Makalesi
Received / Makale Geliş Tarihi:
01/02/2022,
Accepted / Kabul Tarihi:
01/05/2022
https://doi.org/10.26791/sarkiat.1066730
Bu makale, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı
Dinler Tarihi
Bilim Dalında Prof. Dr. Canan Seyfeli danışmanlığında devam etmekte olan “Hinduizm’de Yaratılış: Evren ve
İnsan Algısı” künyeli tezden üretilmiştir.
MRTYU: HİNDUİZM’DE ÖLÜM
• Sevinç AKSİN - Canan SEYFELİ •
|
215
|
MRTYU: HİNDUİZM’DE ÖLÜM
ÖZ
Makalenin konusu
mrtyu
, yani Hinduizm’de ölüm
-
dür. Ölüm (
mrtyu
) fikri yaratılış, tanrıça
Mrtyu
, ruh-
göçü ve
mokşa
, cenaze ritüeli ve ölüm sonrası
hayat
fikirleriyle ilişkisi doğrultusunda ele alınmıştır. Böy
-
lece yaratılıştan ahiret fikrine ölüme yüklenen anlam
-
lar üzerinden Hinduizm’deki bütünlüğü ortaya koyma
hedeflenmiştir. İlk yaratılışta Mutlak Bir’den kaynaklı
olarak varlık sonsuzdur ve ölümün köken miti ölüm
-
süzlüğe son vermeyi anlatır. Ölüm, Upanişadlar fel
-
sefesiyle gelişen ruhgöçü fikriyle yakından ilişkilidir.
Her şeyin başlangıcı Mutlak Bir’dir. Dolayısıyla nihai
hedef (
mokşa
) tekrar ona ulaşmaktır. Ulaşamayan ruh
ruhgöçüne tabi olur. Yeniden
doğuş
karma
yasasıyla
işler.
Karma
tanrısal alemde cennet ve cehennemin ve
ruhgöçüyle yeniden doğumun nasıl olacağını belirle
-
yen ilkedir.
Sürekli ruhgöçü, ruhun döngüsel olarak
ilüzyon (
avidya
) içerisinde tutsak kalmasıdır. Her ruh
-
göçü yeni bir karmayla bu yanılgıdan kurtulma imka
-
nıdır. Kurtuluşun gerçekleşmesi ise
mokşa
ya ulaşma ve
bu döngüden kurtulmadır. Hinduizm’de ruh ölümsüz,
beden ise ölümlü ve maddi aleme aittir. Ölümsüz olan
ruh Mutlak Bir’de sonsuzluğa ulaştığında
samsara
çar
-
kından kurtulmuş olur. Hinduizm’de
ölümün doğum
(başlangıç, yaratılış) anlamı, ruhgöçü fikrinden dola
-
yı diğer dinlere göre yaşamı daha derinden etkiler. Bu
nedenle ölüm bir son değil yeni bir yaşamdır. Hindu
cenaze ritüeli de buna göre biçimlenmiştir. Cesetin ya
-
kılması ruhun diğer dünyaya geçişini rahatlatmak için
Agni’ye kurban sunusudur. Ateş, Brahman’ın alevidir.
Kıyamet ise evrenin ölümüdür ve yeniden doğmasının
sebebidir. Buna evrenin yeniden doğumu veya evrensel
ruhgöçü denebilir. Bu yüzden Hinduizm’de ruhgöçü
evrenin yeniden doğumu
fikriyle de doğrudan ilişki
-
lidir. Buna göre evrensel ölüm ve doğum, kıyametin
kopması ve evrenin yeniden yaratılmasıdır. Evrenin
ölümü ve
doğumu
kalpa
ve
yuga
terimleriyle açık hale
gelir. Ruhgöçü, evrenin kıyametine yeni
kalpa
anlamı
yüklerken yenilenme anlamı da taşır. Şimdi Kali Yuga
çağıdır. Bu çağın kıyametini Kalki gerçekleştirecektir.
Vişnu her kalpanın başı ve sonunda evreni yeniler. Bu
yenileme kıyamet ve yaratılışın başlangıç zamanına
tekrar dönüş anlamına gelir. Ancak bu dönüş evrensel
anlamda Mutlak Bir’e ulaşma anlamı taşımaz. Sadece
evrenin başlangıcına dönülerek yenilenmesidir.