AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI TƏHSİL NAZİRLİYİ
TELMAN İBRAHİMOV
TƏSVİRİ İNCƏSƏNƏTİN
NƏZƏRİYYƏSİ
RƏSSAMLIq TƏMAYüLLü
ALI MƏKTƏBLƏR üçüN DƏRSLİK
Azərbaycan Respublikası Təhsil
nazirinin 25.05.2015-ci il tarixli
577 saylı əmri ilə təsdiq edilmişdir
BAKI – 2017
Rəyçilər:
Ərtegin Əbdülvahab oğlu Salamzadə
AMEA-nın müxbir üzvü,
sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor
Şirin Yaşar qızı Məlikova
ADRA-nın “İncəsənət tarixi” kafedrasının
dosenti, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru
Redaktor:
Sevil Yusif qızı Sadıxova
ADRA-nın “İncəsənət tarixi” kafedrasının
professoru, sənətşünaslıq üzrə elmlər
doktoru
Dizayn:
Rasim Sadıxzadə
T.İ. İbrahimov. Təsviri incəsənətin nəzəriyyəsi.
Rəssamlıq təmayüllü ali məktəb tələbələri üçün dərslik.
Bakı: Ecoprint, 2017 - 104 səh.
Dərslik mövcud proqram əsasında yazılaraq “Təsviri incəsənətin nəzəriyyəsi”nin
əsas mövzularını əhatə edir. Rəssamlıq təmayüllü ali məktəb tələbələri üçün
nəzərdə tutulan bu dərslikdə təsviri sənətin tarixi inkişafı boyu əldə etdiyi və
ortaya qoyduğu bilik və bacarıqları nəzəri şəkildə əsaslandıran mövzular və
anlayışlar toplanmışdır.
Dərslik Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyi tərəfindən qoyulan tələblərə
cavab verir.
İSBN: 978-9952-29-107-0
© İbrahimov T.İ., 2017
Giriş .......................................................................................................7
Mövzu 1.
Təsviri incəsənətin morfologiyası ....................................................9
Mövzu 2.
Təsviri incəsənətin yaranması haqqında nəzəriyyələr ................15
Mövzu 3.
Bədii xətt və onun xüsusiyyətləri ....................................................18
Mövzu 4.
Təsviri sənətdə forma .......................................................................27
Mövzu 5.
Təsviri sənətdə məkan ......................................................................33
Mövzu 6.
Təsviri sənətdə cismanilik (materiallıq) və təsvir fakturası ......41
Mövzu 7.
Təsviri sənətdə simmetriya və asimmetriya .................................45
Mövzu 8.
Təsviri sənətdə miqyas və mütənasiblik .......................................50
Mövzu 9.
Təsviri sənətdə format problemi ....................................................62
Mövzu 10.
Təsviri sənətdə işarə. Semiotik problemlər ..................................69
Mövzu 11.
Təsviri sənətdə süjet .........................................................................81
Mövzu 12.
Təsviri sənətdə kompozisiya ...........................................................85
Mövzu 13.
Təsviri incəsənətdə işıq və kölgə ....................................................88
Mövzu 14.
Təsviri incəsənətdə rəng ..................................................................94
Ədəbiyyat ......................................................................................... 104
MüNDƏRİCAT
7
Giriş
T
əsviri sənət incəsənətin ən qədim növlərindən biridir.
İlk təsviri sənət əsərləri hələ Qədim daş dövründə qayaüstü
təsvirlər şəklində meydana gəlmişlər. İbtidai dövrdən indiyədək
uzun inkişaf yolu keçmiş təsviri sənət daima yeni-yeni praktiki
kəşflər və bədii nailiyyətlərlə zənginləşmişdir. Lakin yaddan çı-
xarmaq olmaz ki, təsviri incəsənətin əldə etdiyi bu zəngin irsin
əsasında praktikadan irəli gələn və onunla vəhdət təşkil edən
nəzəri fikirlər, müddəalar və anlamlar durmuşlar.
Bədii təcrübə ilə vəhdət təşkil edən bu zəngin nəzəri irs təsviri
incəsənətin təbiətini, onun forma və məzmun xarakterini, forma-
yaratma prosesini, təsvir qaydalarını, bədii obraz xüsusiyyətlərini
və bir çox digər əhəmiyyətli anlayışları izah edir, onun nəzəri
bünövrəsini təşkil edir.
Hazırkı dərslik bədii praktikanın nəzəri əsaslarını magistratu-
ra pilləsində təhsil alan tələbələrə açıqlayaraq, eyni vaxtda, nəzəri
şəkildə formalaşmış estetik kanonları, təsvirçilik xüsusiyyətlərini,
üsul və üslublarını da rəssam və sənətşünas tələbələrə aşılanma-
sını təmin edir.
Təsviri incəsənətin “əlifbasını” təşkil edən və dərslikdə yer alan
nəzəri biliklər, həm təsvir yaradan gənc rəssamlar üçün, həm də,
təsviri incəsənətin tarixini və nəzəriyyəsini öyrənən sənətşünas
tələbələr üçün məcburi biliklər kimi metodoloji ardıcıllıqla
tərtib olunmuşlar. Təsvirdə fiqurativlik və qeyri-fiqurativlik,
bədii xətt, forma, məkan, cismanilik, simmetriya, mütənasiblik,
işarəlilik, süjet, kompozisiya və bir çox digər mövzular tarixi in-
kişaf baxımından təsvir və təhlil olunmuşlar.
Mövzuların dərslikdə yerləşdirilməsi sadədən mürəkkəbə doğ-
ru prinsipi ilə tərtib olunaraq, növbəti bilikləri əvvəlkilərin davamı
kimi qavramağa imkan verir. Digər tərəfdən. mövzuların ardıcıllığı
və əhəmiyyəti təsvir yaratma prosesi zamanı lazım olan bilik və ba-
carıqların məntiqi ardıcıllığı əsasında tərtib olunmuşlar.
GİRİŞ
TƏSVİRİ İNCƏSƏNƏT
QRAFİKA
RƏNGKARLIQ
HEYKƏLTƏRAŞLIQ
DƏZGAH
RƏNGKARLIĞI
MONUMENTAL
RƏNGKARLIq
DƏZGAH
qRAFİKASI
DEKORATİV
RƏNGKARLIq
KSİLOqRAFİYA
RELYEF
LİNOGRAVüRA
BARELYEF
OFORT
qORELYEF
LİTOqRAFİYA
KONTRRELYEF
MONOTİPİYA
qARIŞIq
TEXNİKA
YUMŞAq
HEYKƏL
RƏqƏMSAL
RƏNGKARLIq
RƏqƏMSAL
qRAFİKA
MONUMENTAL
HEYKƏLTƏRAŞLIq
DƏZGAH
HEYKƏLTƏRAŞLIĞI
DEKORATİV
HEYKƏLTƏRAŞLIq
TƏSVİRİ İNCƏSƏNƏTİN JANRLARI
PORTRET, MƏNZƏRƏ, NATüRMORT, MƏİŞƏT, TARİXİ, BATAL, İNDUSTRİAL,
Nü, ANİMALİSTİK, LİRİK, MİFOLOJİ, ALLEqORİK, İNTERYER, FENTEZİ,
KARİKATURA, ŞARJ, PLAKAT.
qRAVüRA
9
Mövzu 1
Təsviri incəsənətin morfologiyası
Mövzu 1.
TƏSVİRİ
İNCƏSƏNƏTİN
MORFOLOGİYASI
T
əsviri incəsənət insan təfəkküründə, hissiyyatında və
mücərrəd düşüncəsində yaranan obrazların təsvir vasitələri ilə
vizuallaşdırılması nəticəsində meydana gəlmişdir. Təsviri ob-
razların və ideyaların yaranması insanın daxili aləmində yaranan
komplekslər, emosiyalar və hisslərin dərki və onları əks etmək
tələbatından irəli gələrək meydana gəlmişlər. Digər tərəfdən,
insanı əhatə edən xarici aləmin, onda baş verən proseslərin və
hadisələrin hissiyyata və təfəkkürə təsiri nəticəsində yaranan
“görüntülər” təsvir yaratmanın əsasında dururlar.
Bundan belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, təsvirin yaranması bir
növ daxili və xarici aləmə insanın bədii reaksiyasını əks etdirir.
Lakin bu reaksiyanın hissiyyat və təfəkkür aləmindən real təsvir
müstəvisinə keçirilməsi müəyyən qanunauyğunluqlar əsasında
mümkündür. Bu qanunauyğunluqları şərti olaraq “təsvir dili” ad-
landırsaq məlum olacaq ki, bu dili başa düşmək üçün təsviri ya-
radanla bərabər, təsviri qavrayan da bu “dil”in bədii, “morfoloji”,
“sintaksik” və “orfoqrafik” qanunları ilə tanış olmalıdır. Təsvirin
yaradılması prosesinin ardıcıllığını və çoxşaxəliyini aydınlaşdır-
maq üçün onun morfoloji təhlilinə ehtiyac yaranır.
Təsvirin morfologiyası dedikdə, biz təsvir prosesinin yaranma
ardıcıllığını və təsvir daxilində ayrı-ayrı elementlərin rolunun
müəyyənləşdirilməsini nəzərdə tuturuq. Bunları təsviri sənət ta-
rixi kontekstində təhlil etdikdə məlumdur ki, yarandığı dövrdən
indiyədək təsvir yaratma prosesi iki əsas model üzrə inkişaf et-
mişdir. Bu modelləri təsvir yaratma metoduna görə fiqurativ və
qeyri-fiqurativ (nonfigurative) adlandırmaq düzgün olardı.
Fiqurativ təsvir modeli cismani aləmin optik prinsiplər və
təcrübə əsasında əks edilməsini nəzərdə tutaraq, cismani üçöl-
çülü aləmin ikiölçülü müstəvidə optik illüziyasını yaratmaqla
nəticələnir. Aristotelin irəli sürdüyü mimezis (oxşarlıq) prinsip
güzgü varı əks etməni nəzərdə tutaraq, bu yaradıcılıq modelinin
10
Təsviri incəsənətin nəzəriyyəsi
Telman İbrahimov
əsasını təşkil edir. Bu prinsipə əsasən təsvirdə əks olunan əşya və
obyekt olduğu kimi, sanki güzgüdə əks olunur. Nəticə etibarilə
biz təsvirdə əks olunmuş obyekt və fiqurları gördükdə, onları öz
həyat təcrübəmizdə, yaddaşımızda olan obrazları ilə müqayisə
edərək, onların məzmun və formasını qavrayırıq. Bu fiqurların
nə dərəcədə real olması onların obrazlı prototipləri ilə uyğunluq
təşkil etməsi ilə müəyyən olunur. Bu uyğunluq yüksəldikcə real-
lıq dərəcəsinin və inandırıcılığın artması ilə qarşılaşırıq.
Qeyri-fiqurativ (Nonfigurative) model mücərrədlik əsasında
yaranan və qavranılan təsvir modelidir. Bu metoda əsasən, təsvir
olunan fikirlərin, ideyaların, hisslərin, emosional halların real cis-
mani görüntüləri ola bilməz. Qeyri-fiqurativ təsvir elementlərini
və ümumilikdə bütün obrazı təsvir olunduğu şəkildə real aləmdə
görmək mümkün deyil, çünki onlar orada yoxdurlar. Bu obrazlar
sırf rəssamın təxəyyülündə, hissiyyat aləmində, qiymətləndirmə
sistemində yaranan obrazlardır. Bu metoda əsasən təsvir adətən
müxtəlif hisslərin, emosional halların və daxildə yaranan
mücərrəd “görüntülərin” vizuallaşdırılması nəticəsində mey-
dana gəlirlər. Hiss, emosional hal, rəmzi obraz, ideya və s. gözə
görünmürlər və buna görə də onların oxşar olub-olmadığını real
aləmlə müqayisə edərək müəyyənləşdirmək qeyri-mümkün-
dür. Məsələn, qorxu, sevinc, kədər və s. hisslərin real həyatda
birmənalı görüntü ekvivalentləri mövcud deyil və ola da bilməz.
Bu hisslər müxtəlif insanlarda müxtəlif görüntülər formasında
yaranırlar. Belə ki, bu hisslər hər kəsdə özünəməxsus şəkil alaraq,
təkrarolunmaz formada və biçimdə yarandığından, onun təsviri
əksi də özünəməxsusluğu və subyektivliyi ilə seçilir.
Hisslərin, rəmzi mücərrəd obrazların və emosional halların
rəng, forma və məzmun baxımından ümumən qəbul olunmuş
invariantı yoxdur. Son nəticə olaraq qeyd edək ki, hissiyyat
aləminin ifadəsində obyektivlik yoxdur. Bu modelə əsasən ya-
radılmış əsərlərin meydana gəlməsində və sonrakı qavranılma-
sında subyektivlik var. Hər bir insan əsərə baxdıqda həmin hiss
(rəssamın əks etdirdiyi hiss) ona təsir edirsə, bu hiss rəng, forma,
xətlər vasitəsilə tanış gəlirsə, o assosiasiya vasitəsilə həmin hissi
11
Mövzu 1
Təsviri incəsənətin morfologiyası
şəxsən yaşaya bilir. Rəssamın rənglər və normalar vasitəsilə əks
etdirdiyi hisslər tamaşaçıya tanış deyilsə onda həmin hisslər ta-
maşaçıda oyanmır. Bu o deməkdir ki, ya bu hisslər ona tanış de-
yil, ya da rəssam öz hisslərini ifadə edərkən tamaşaçıda assosiativ
həssaslıq yarada bilməmişdir.
Etiraf etmək lazımdır ki, qeyri-fiqurativ modelə əsaslanan
təsviri incəsənət əsəri şüurla dərk olunmur, o mücərrədlik
əsasında hissiyyat aləminə və təcrübəsinə əsaslanaraq təsir edir
və hissiyyat yaddaşımızı aktivləşdirir.
Birinci modelə əsasən, son nəticədə əsərə çevrilməsi üçün əks
olunan obyektlər və əşyalarda müəllifin münasibəti olmalıdır.
Çünki hamı bir şeyi eyni cür görmür. Bunun isbatı olaraq qeyd
edək ki, eyni obyekti bir neçə professional rəssam təsvir etsə
belə, hamısında bu obyekt fərqli təsvir olunacaq. Bu fərqlərin ya-
ranmasına səbəb olan amillər aşağıdakılardır:
1. hər bir insanın hissiyyatına qavradığı rənglərin, formaların,
cizgilərin təsiri müxtəlifdir;
2. hər bir insanının psixolojı və fiziolojı təkrarolunmazlığı onun
fərqli hissiyyat təcrübəsinin yaranmasını təmin edir;
3. hər bir insanın həyat təcrübəsi və yaşadığı sosial, coğrafi,
iqlim mühiti onun hissiyyat aləminin özünəməxsusluğunu
müəyyənləşdirir.
Fiqurativ təsvir modelinə əsaslanaraq yaradılan təsvirdə ob-
yektivlik mövcud olur. Bu obyektivliyin əsasını təsvir olunmuş
“fiqurların” obyektiv xüsusiyyətləri təmin edir. Obyektivlik o za-
man meydana gəlir ki, təsvirdə əks olunduğu ilə müşahidə olun-
duğu arasında uyğunluq rəssamdan başqa, bir çoxları tərəfindən
qəbul olunsun.
Qeyri-fiqurativ təsvir modeli rəssamların yaradıcılığında
XX əsrdən geniş vüsət alıb. Lakin mücərrəd şəkildə bu modelə
əsasən yaradılmış təsvirlərə biz hələ ibtidai incəsənətdə rast
gəlirik. İbtidai dövrün qayaüstü təsvirlərində müşahidə olunan
bir çox əyri, dalğavarı, ziqzaqvarı xətləri, mücərrəd anlayışları
12
Təsviri incəsənətin nəzəriyyəsi
Telman İbrahimov
və magik təsəvvürləri ifadə edən təsvir elementləri kimi qəbul
etmək düzgün olardı. Mücərrəd təfəkkür qabiliyyəti artdıqca,
həmin təsvir elementləri həndəsi elementlərə çevrilir.
İkinci təsvir modelinin inkişafı şərtilik əsasında cərəyan etdi.
Bu modelə əsasən, təsvir olunan (təsvir edilənlə birbaşa oxşar-
lığı belə olmasa da) şərti olaraq onun məcazi ifadəsi kimi qəbul
olunur. Məsələn, şərti olaraq aypara təsviri İslam dininin rəmzi
kimi qəbul olunub, hərçənd ki, bu təsvir sadəcə səma cismidir
və İslam dininin bir-başa ifadəsi ola bilməz. Onu da qeyd edək
ki, belə şərti təsvirlər əksər halda mürəkkəb olmayaraq, sadəliyə
meylli olmuşlar. Bunun səbəbi sadə təsvirlərin tez və rahat qav-
ranılması və nəticə etibarilə yaxşı yadda qalması ilə əlaqədardır.
Ənənəvi cəmiyyətlərdə belə şərti təsvirlər hamıya bəlli olan anla-
yışları ifadə etmişlər. Bir sıra mücərrəd anlayışların şərti işarələr
vasitəsilə əks olunması onunla bağlı olmuşdur ki, həmin anla-
yışların birbaşa, fiqurativ ekvivalenti yox idi. Məhz bu səbəbdən
həmin anlayışı ifadə etmək üçün şərti bir təsvir qəbul olunurdu.
Məsələn, sovet hakimiyyəti dövründə (bolşeviklər dövründə)
ölkənin əsas ideologiyasını ifadə edən çəkic-oraq təsviri yara-
nır. Bu təsvirdə şərti olaraq, oraq kəndli sinfinin rəmzi, çəkic isə
fəhlə sinfinin rəmzi kimi ifadə olunmuşlar. Bütövlükdə, təsvir bu
siniflərin ittifaqını işarələndirir. Bu ideya isə Sovetlər ölkəsinin
kəndli-fəhlə dövləti olmasını nümayiş etdirirdi. Şərti mənada iş-
tirak edən çəkic və oraq dövlət ideologiyasını rəmzi şəkildə ifadə
etmişdir. XX əsrdən başlayaraq belə şərti təsvirlər və onların
ifadə etdikləri ideya ilə əlaqələri bir qədər də mürəkkəbləşir.
XX əsr incəsənətində fərdilik xüsusiyyətləri daha qabarıq
şəkildə özünü büruzə verməyə başlayır. Bədii yaradıcılıqda
fərdiliyə üstünlük verilməsi nəticəsində fərdi hisslərin qabardıl-
ması və tərənnümü ortaya çıxdı.
Bir qədər əvvəl biz birinci təsvir modeli haqda ümumi danışır-
dıq. Bu modelin incəsənət tarixinə əsasən inkişafı İntibah döv-
rünün konkret əsəri əsnasında araşdırmaq olar. Nümunə üçün
Leonardo da Vinçinin “Gizli gecə” (“Sonuncu şam yeməyi”)
əsərinə diqqət yetirək. Bu əsərin ideyasının həmdövr cəmiyyət
13
Mövzu 1
Təsviri incəsənətin morfologiyası
tərəfindən qavranılmasını təmin edən İncil olmuşdur. İncil bu
əsərin məzmununu dərk etmək üçün açar rolunu oynayırdı.
Əsərin məzmunu İncil vasitəsilə “açılırdı”.
XX əsrdə fərdiliyin artması və ayrı-ayrı fərdlərin icma
daxilində öz mənliklərini daha çox dərk etmələri məlum halla-
ra, anlayışlara və hadisələrə müxtəlif münasibətlər formalaşdırır.
Belə olan halda bu anlayışların özünəməxsus dərki yaranır və bu
şəraitdə “vahid açar”dan söhbət gedə bilməz. Cəmiyyətdə dini
şüurla elmi şüur bir-birindən tədricən ayrılır və subyektivliyi
ilə fərqlənən yeni dünyəvi baxışlar meydana gəlir. Dünyəviliyin
əsasında bir tərəfdən obyektivliyə arxalanan, digər tərəfdən isə
subyektivliyə arxalanan münasibətlər formalaşır. Feodalizmin
yaranması ilə incəsənətdə dünyəvilik prinsipləri inkişaf edir,
dinin ümumiləşdirici ehkamlarından fərqli olan münasibət və
mövqe bərqərar olur. Bu prosesin önündə feodal hökmdarların
sonsuz hakimiyyəti, var-dövləti və bunlardan irəli gələn sərbəst
hissiyyatları durmuşdur. Dini və ictimai normalardan özlərini
daha yüksək və azad hesab edən belə hökmdarlar dini norma
və kanon çərçivələrindən çıxaraq, insani hissləri tərənnüm edən
təsvirlərə üstünlük verməyə başladılar. Qərbdə bu kifayət qədər
realistik İntibah incəsənətinin yaranmasına səbəb olur. Şərqdə
isə bu proses nəticəsində şərtiliyi ilə seçilən fiqurativ miniatür
rəngkarlığı inkişaf etdi. İslamın canlıların təsvirinə olan mənfi
münasibətinə baxmayaraq, fiqurativ təsvirli kompozisiyalar ya-
radıldı.
Bu dünyəviləşmə prosesi Qərb təsviri incəsənətinin dini kitab-
lardan və kilsə divarlarından “çıxaraq” müstəqilləşməsinə gətirib
çıxarır. İlk mərhələdə feodallar dini kilsə təsvirlərin kompozisi-
yalarına, dini süjetə (İncildə deyildiyi kimi) aid olmayan perso-
najları (dozatorlar-ianəçilər) daxil etdirirlər. Özünün təsvirini
İsanın, Məryəmin yanında görən donator dini hisslə bərabər
insani (məmnunluq) hisslərini yaşayır. Belə freskalarda real per-
sonajların təsviri onlara qarşı real münasibətin və real hisslərin
yaranmasına səbəb olur. Beləliklə, fiqurativ təsvir vasitəsilə insa-
ni hisslərin yaşanması üçün əsas yaranır.
14
Təsviri incəsənətin nəzəriyyəsi
Telman İbrahimov
XX əsr incəsənətində fərdi hissiyyatın totallaşması baş verir.
Həyatın bir çox proseslərinə şəxsi münasibət hisslərin ifadəsi
vasitəsilə bildirilir.
XX əsrdə fərdi hisslərin ifadə olunması üçün incəsənət ən
əlverişli vasitəyə çevrilir. Təsviri incəsənətə gəldikdə, əsər bir
növ “rəssamla kətanın, rənglərin ən intim söhbətinə çevrilir”,
eyni zamanda, bu kətan rəssamın ən intim “dinləyicisi qismində
çıxış edir”. Kənar fərdlər qarşısında ideyalarını və hisslərini
olduğu kimi ifadə etmək rəssama çətin gəlir. Əsər üzərində
işləyərkən rəssam sanki özü-özü ilə söhbət edir və öz MƏN-i
qarşısında həqiqəti olduğu kimi söyləməkdən çəkinmir. XX əsr
incəsənətində subyektivliyin mənbəyini məhz burada axtarmaq
lazımdır.
Fiqurativ təsvir modelin əsasında subyektivlik durursa, yalnız
ən ümumi obrazları obyektiv qavramaq mümkündür. Bu obyek-
tivlik cəmiyyətdən və həyat tərzindən gələn stereotiplər əsasında
əldə olunur. Bu stereotiplərin hamıya məxsus olması, onların
təxminən eyni məzmunda qavranılması üçün şərait yaradır. Eyni
coğrafi və iqlim şəraitində, eyni ictimai və mədəni mühitdə for-
malaşan fərdlərdə oxşar həyati stereotiplərin, qavrama oxşarlı-
ğının, duyma uyğunluğunun və nəticə etibarilə oxşar hisslərin
yaranması təbii haldır.
Nəticə etibarilə söyləmək olar ki, müasir dövrdə ikinci
təsvir modeli əsasında yaradılmış əsərin obyektiv təhlili qeyri-
mümkündür. İstənilən belə bir təhlil subyektivlikdən azad ola
bilməyəcək. Bu metodla yaradılmış əsərə gəldikdə, onu etiraf
etmək lazımdır ki, əsərdə tərənnüm olunmuş ideya və hisslər
bizə məlumdursa, biz onları tanıyıb yenidən yaşamalı oluruq. Bu
isə əsərin tamaşaçıya təsir etməsini şərtləndirir.
15
Mövzu 2
Təsviri incəsənətin yaranması haqqında nəzəriyyələr
T
əsviri sənətin yaranması səbəbləri bir çox tarixçi, ant-
ropoloq və sənətşünasları maraqlandırmışdır. Tədqiqatçılar
tərəfindən irəli sürülən müxtəlif fikirləri sistemləşdirib, onları
əsasən iki qrupa bölmək olar: birinci qrup təsviri sənətin yaran-
ma səbəbini maddi tələbatdan və nəticə olaraq, maddiyyatdan
doğulduğunu güman edir, digər qrup isə, təsviri sənəti insani
və ilahi ruhun özünüifadəsi, mücərrəd təfəkkürün və hissiyyat
aləminin bədii ifadəsi kimi təsbit etmişdir.
Dostları ilə paylaş: |