Central Asian Research Journal For Interdisciplinary Studies (CARJIS)
ISSN (online): 2181-2454
Volume 2 | Issue 3 | March, 2022 | SJIFactor: 5,965 | UIF: 7,6 | Google Scholar | www.carjis.org
DOI:
10.24412/2181-2454-2022-3-341-348
E-mail: carjisor@carjis.org
341
JAMIYATDA DINIY FANATIZM VA DINDA QARASHLAR
XILMA-XILLIGI
Nigora Abdikadirova Sabirjanova
―Ijtimoy gumanitar va huquq‖ kafedrasi o’qituvchisi
ANNOTATSIYA
Din dunyo, inson,
mavjudotlarning kelib chiqishi, insonning yashashdan
maqsadi kabi savollarga oʻzicha javob beradi. Dunyoviy ilm nuqtai nazaridan Din
kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyotining maʼlum bosqichida paydo boʻlgan
ijtimoiy
ong shakllaridan biri. Bu dunyoqarash jamiyatning maʼlum tarixiy davr va
sharoitlaridagi talablari, ehtiyojlari asosida shakllanadi. Ulugʻ
mutafakkir Abu Nasr
Forobiy Dinga falsafa bilan bir qatorda haqiqatga yetishishning 2 mustaqil usulidan
biri sifatida qaragan. Forobiyning fikricha, falsafadagi
masalalar isbotini
paygʻambarlar ramzlar shaklida bayon qilganlar. Dinga turlicha yondoshishni
Beruniy, Ibn Sino, Umar Xayyomning ijtimoiy-falsafiy qarashlarida, Ibn Rushdning
ikki haqiqat nazariyasida kuzatish mumkin.
Kalit so’zlar
: diniy, e’tiqod, oyat,
aqidaparastlik, aktsentuatsiya, fanatizm, ,
komillik, johillik.
KIRISH
Bugungi globallashuv sharoitida yoshlarni yot g’oyalardan asrash,
ularda
mafkuraviy sog’lom immunitetni ta’minlash, diniy fanatizm, ekstremizim kabi
ma’naviy tahdidlarni bartaraf etish bugungi kun uchun dolzarb masalaga aylangan.
Ma’lumki biror bir illatni oldini olish uchun avvalo uni keltirib chiqaruvchi omillar
va sabablarni anglash zarur. Diniy fanatizm (lot. Fanaticus ―g’azablangan‖) — diniy
g’oyalarga ko’r-ko’rona sodiqlik va amaliy hayotda ularga rioya qilish istagining juda
katta ahamiyatga ega ekanligi. Diniy fanatizm asosan
diniy mazhablarda yaqqol
namoyon bo’ladi. Bu diniy faoliyatga, undagi turli marosimlar va ibodatga
mutaassiblik bilan kirishish va o’z xayrixoh guruhlari ichida birlashib ketishdir. Diniy
fanatizim odatda diniy tamoyillar nomi bilan qurbonlikni muqaddasligiga asoslanadi.
Uning psixologik asosi — e’tiqoddir. Diniy mutaassib
shaxsning emotsional
kechinmalari uning ratsional fikirlash qobiliyatidan ustunligi bilan tasniflanadi. Ya’ni
diniy aqidaparast shaxs voqea-hodisalarni kognitiv bilish orqali emas balki
emotsional kechinmalar ta’sirida tahlil etadi va yondoshadi. Diniy aqidaparastlikning
asosiy turlari orasida passiv-fikirlovchi va aktiv-ekstremistik turlari ajralib turadi.