1. Tomas Hobbs və fərdiyyətçi mütləqiyyət



Yüklə 33,82 Kb.
səhifə1/13
tarix12.12.2022
ölçüsü33,82 Kb.
#73939
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13
T.Hobbs,Spinoza,Liberalizm,C.Lokk,XVlll əsr


1.Tomas Hobbs və fərdiyyətçi mütləqiyyət
Mütləq monarxiyanı fəlsəfələşdirməyi bacaran Tomas Hobbs 17-ci əsrin ən önəmli mütəfəkkirlərindən olub,1588-ci ildə kasıb bir keşişin ailəsində anadan olmuşdur. Onun quruluşunun materialist bir xətt üzərində olması və insanların hər şeydə bərabər olduğuna inanması və mütləq monarxiyanı cimıyyit müqaviləsinə bağlaması onun burjua düşüncəsinin təmsilçisi kimi qiymətləndirilməsinə səbəb olmuşdur. Doğulduğu il İspaniya kralı II. Filippinin çox güclü donanması var idi. Elizabetin İngiltərəyə ekspedisiyaya hazırlanması ingilis xalqında böyük qorxu yaratdı. Thomas Hobbes bu qorxularla böyüdü və sistemini bu psixoloji amil üzərində qurdu. Çox ağıllı oğlan olan Hobbes dörd yaşında oxuyub yazmağı, yeddi yaşında yunan və latın dillərini öyrənib, on beş yaşında Oksford Universitetinə daxil olub. Mühazirələrini lazımsız və səmərəsiz hesab edən Hobbes altı ildə çətinliklə Oksfordu bitirdi. Məzun olduqdan sonra o, Lord Kavendişə xidmətə girdi və oğlunu səyahətlərdə müşayiət etdi və öyrətdi. Geniş sosial çevrəyə malik bu insan sayəsində Hobbes dövrün ən mühüm biznes və elm adamları ilə görüşmək imkanı qazandı. O, vəzifəsi ilə əlaqədar 20 ilə yaxın Avropanın bir çox ölkəsini gəzib. Bu arada o, uzun müddət Parisdə qalır, dövrünün yeni fəlsəfi və elmi inkişaflarını öyrənir. Dini tolerantlığı müdafiə edərək, o dövrdə Fransa kralı IV. Henri katolik tərəfindən öldürüldükdən sonra diqqətini kilsə və dövlət münasibətlərinə yönəltdi. Qalileo ilə dostluğu ona kilsəyə bağlılığını və dini dözümlülüyünü inkişaf etdirməyə kömək etdi. İngiltərəyə qayıdanda tarixçi Fukididdən tərcümələr etdi. Bu yolla o, qədim Yunanıstanda baş verən Peloponnes müharibələrində olduğu kimi vətəndaş müharibələrinin qarşısını almaq üçün həll yolları axtarmağa başladı. Fukididin bu təsiri onun 1640-cı ildə yazdığı hüquq və siyasət haqqında ilk əsərində aydın görünür. Bu əsərində o, ümumiləri tənqid edir və monarxiyanı müdafiə edir. 1640-cı ildə parlament kralı üstələyəndə o, yenidən Parisə qaçdı və 1646-cı ildə orada De cive (Vətəndaşlıq) yazdı. 1645-ci ildə padşahın qüvvələri parlament tərəfindən məğlub edildikdə, o, bədbinliyə qapıldı. 1648-ci ildə Hollandiyaya getdi və burada ən böyük əsəri olan Leviafanı (The Giant, The Beast 1651) yazdı. Daha sonra o, Fransaya qayıtdı və burada 1655-ci ildə De Corpore (Bədən) və 1658-ci ildə ‘Insan Haqqında’ əsərlərini yazdı.
Onun siyasi düşüncəsini əks etdirən ən mühüm əsəri Leviafandır. Başında tac taxılan Leviathan heyvandır. Hobbsun fikrincə o, dövləti təmsil edir. Yer üzündə onunla bərabər ola biləcək güc yoxdur. O, dövləti təmsil edir və tək başı və bədəni olan və çoxlu canlılardan ibarət canavar kimi simvollaşdırılır. Əsərin üz qabığında dağların arxasından belinin yarısına qədər görünən saçlı və bığlı, gözlərini bir nöqtəyə dikmiş, istehzalı təbəssümü ilə diqqəti cəlb edən nəhəng təsvir edilmişdir. Sağ əlində qılınc, sol əlində yepiskop simvolu olan bu nəhəngin bədəni minlərlə insan başından ibarətdir. Dağların qarşısında düz yanında düzənliklər, meşələr, çaylar, qala və kilsə ilə şəhər silueti görünür. Leviathan latınca Civitas adlanan dövlətdir və süni məxluq kimi dizayn edilmişdir. İnsanlara bənzəmək üçün nəzərdə tutulmuş bu məxluq insanları müxtəlif təhlükələrdən qoruyur və insanlardan daha güclüdür. Çünki hər şeyi mühakimə edən Odur. Bu mövzuda heç bir rəqibi qəbul etməyin. O, cəmiyyət adından danışan və qərarlar qəbul edən bir nəhəng kimi yaradılmışdır. Hakimiyyət bu məxluqun ruhunu, məhkəmə və icra vəzifələri onun hərəkətini asanlaşdıran oynaqları, əsəb sistemi cəza və mükafat, cəmiyyət onun sərvəti, xalqın dincliyi onun vəzifəsi, qanunlar və ədalət onun ağlı, ahəngdarlıq sağlamlığını təşkil edirdi. və tolerantlıq və məsləhətçilərin xatirəsi. İctimai parçalanma onun xəstəliyi, vətəndaş müharibəsi və qarışıqlıq onun ölümü demək idi. “Leviafan” nəşr olunduqda, Morusun kilsəni küfr etdiyi və Allaha qarşı çıxdığı barədə böyük bir hay-küy yarandı. Hətta kral partiyalarının reaksiyasına səbəb oldu. Burada Hobbs sultanlığın irsi hüquq olmadığını, padşahın Allah adına qərar verə bilməyəcəyini və Allahın yer üzündəki nümayəndəsi ola bilməyəcəyini müdafiə edirdi. Buna görə royalistlər Hobbesi məşhur Yakobin Kromvel qədər təhlükəli görməyə başladılar. Leviathan Fransada belə güclü reaksiya ilə üzləşəndə ​​Hobbes gizli şəkildə İngiltərəyə qayıtdı. Lakin 1667-ci ildə İngiltərə böyük vəba epidemiyası ilə üzləşəndə ​​kilsə bunu Allahın qəzəbi kimi qiymətləndirərək Leviafanı qınadı. Hobbes bunun doğru olmadığını iddia etməyə çalışsa da, heç kimi dinləməyə nail ola bilmədi. Bununla belə, II. Çarlz onu bir daha əxlaq və siyasət mövzularında yazmamaq şərti ilə azad etdi. O, 1679-cu ildə ölümünə qədər yarı unudulmuş şəkildə yaşayaraq dünyanı tərk etdi. Hobbes Leviafan əsərinə insanın yer üzündə və digər canlılar arasında yerini bildirməklə başlayır. Onun fikrincə, insanı digər məxluqlardan fərqləndirən ən mühüm xüsusiyyət ağıl və təfəkkürdür. Düşünmək insana hissədən bütünə çatmaq qabiliyyəti ilə hesablama vərdişi qazandırmışdır. Məsələn, beləliklə, fəqihlər ədalətli və ədalətsizlərə, siyasətçilər isə insanların bir-birinə qarşı vəzifələrini xatırladırlar. İnsanı digər canlılardan fərqləndirən başqa bir xüsusiyyət də hadisələrin arxasındakı səbəbləri axtarmaq, yəni maraqla fəlsəfə etmələri, dinə və inanca sahib olmalarıdır. Bütün canlılar arasında hadisələrlə ilk və son səbəblər arasındakı əlaqəni tapmaq üçün yalnız insan səy göstərmişdir. Ölüm qorxusu və bəzi təbiət hadisələrini ağıl vasitəsilə həll edə bilməməsi onu görünməz və özünü qoruyan bir gücün varlığına inanmağa məcbur edirdi. Digər tərəfdən, insan tək yaşaya bilməyən bir məxluq olduğu üçün başqaları ilə bərabər olmaq inancına malikdir. Bu xüsusiyyətinə görə insan başqaları ilə razılaşaraq və ya hiylə ilə başqa insanlara və təbiətə hakim ola bilmişdir. Xüsusi qabiliyyət tələb edən elmlər və sənətlər istisna olmaqla, insanlar arasında mütləq bərabərlik vardır. Bərabərlik duyğusuna malik insanlar oxşar ehtiyaclarını ödəmək üçün mübarizə apardıqca, onların arasında düşmənçilik yarandı. Hətta bu məqsədlə bir-birlərini məhv etmək riskini də götürüblər. Bunun əsas səbəbi, ilk növbədə, öz həyatını davam etdirmək, qorumaq, başqalarından üstün olmaq ehtiyacıdır. Elə buna görə də, üstünün, varlının və ağıllının əlində olanı almaq üçün hər yola əl atılır. Bu vəziyyət güclülərin zəiflərin hökmranlığı sonuna qədər davam etmişdir. Hobbsa görə insanlar arasında mübarizənin səbəbi üstünlük, inamsızlıq və rəqabətdir. Şöhrət arzusu insanları aqressivləşdirirdi.Əvvəlcə etibarsızlıq inqilaba və bir-birini məhv etmək üçün rəqabətə səbəb oldu. Çünki rəqabət hər şeydə sahiblik hissini stimullaşdırıb. Bu yolla başqalarının mal və canlarını ələ keçirməyə, sonra da onları müdafiə etməyə tələsdilər. Üstünlük uğrunda mübarizənin səbəbi alçaldılmaq və qəbul edilməmək qorxusudur. Bu mühitdə əmin-amanlığın olmayacağı, ticarətin dayanacağı, sənətin və istedadın mənasız qalacağı, elm və texnologiyada inkişafın olmayacağı, bir sözlə, davamlı təhlükə altında olan insanların davam edə bilməyəcəyi başa düşülür. Bu vəziyyətlə insanların bir hakimiyyətə tabe olmadan yaşadığı hər yerdə rast gəlmək olar və vətəndaş müharibəsi nəticəsində hakimiyyət əl dəyişmişdir. Hamının bir-biri ilə savaşdığı bir mühitdə haqq və ədalətdən söhbət gedə bilməz. Çünki bu mühitdə haqq və ədalət lüğəti ilə haqsızlıq-sanksiya bir-birinə qarışıb. Həm də hər kəsin tabe olduğu güclü güc olmayan yerdə qanunların mövcudluğu var və ola da bilməz. Bu halda aldatma, zorakılıq və hiylə ən doğru yoldur. Çünki ədalət ancaq ictimai həyat yaşayan insanların ehtiyacıdır. Tək yaşayan insanın ədalətə ehtiyacı yoxdur. Belə çaşqın və güvənsiz bir mühitdə ona sahib olmaq hüququ ola bilməz. Ona görə də hər şey hər kəs üçündür. İnsan bir şeyə sahib olduğu müddətcə sahib ola bilər. Bu vəziyyətdən xilas olmaq üçün insanlar öz aralarında və şərtləri təbii qanunlarla müəyyən edilən müqavilələr bağlamışlar. Çünki ağıl prinsiplərinə əsaslanan bu qanunlar insanlara həyatlarını davam etdirmək üçün nə etməli və ya etməməli olduqlarını xatırladır. Hobbs təbii həyatın on doqquz qaydasını belə ümumiləşdirir: “Özünə edilməsini istəmədiyini başqalarına etmə”. Bu prinsipə görə, insan sosial həyatın tələblərini yerinə yetirmək üçün bəzi hüquqlarından imtina etməli və özünü başqaları ilə bərabər görməli və onlarla razılaşmalıdır. Yalnız bu yolla siyasi cəmiyyət qurmaq olar. Bu baxışla rasional düşüncəyə malik olduğu görüntüsünü verən Hobbs, insanı ruh və bədən vəhdətində, təbiət hadisələrini,siyasi nəzəriyyəni elmi metodlarla izah edərək bütövlükdə onunla məşğul olan filosoflardan ilki olması ilə tanınır.İnsanın bədən quruluşu və yaradılışı nəzərə alındıqda, onu barışdırmaq və təbii qanun qaydalarına tabe olmaq üçün nə ölüm qorxusu, nə də ağıl prinsiplərinin kifayət etməyəcəyi görünür. Bütün bunlarla yanaşı, qarşısıalınmaz bir gücün olması da insanlar üçün zəruridir. Yəni zorla və məcburiyyətlə dəstəklənməyən, cəzalandırma qüdrətini qoyan və yandırmayan müqavilənin insan münasibətləri baxımından heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Əgər ölkədə daimi və çəkindirici orqan yaradıla bilmirsə, hər kəs öz gücünə arxalanaraq öz təhlükəsizliyini təmin etmək yolunu seçəcək. Elə buna görə də bəzi qədim cəmiyyətlərdə oğurluq və talan cinayət sayılmırdı. Eləcə də dövlətlər təhlükəsizlik məsələlərinə toxunaraq təsir dairələrini genişləndirmişlər və ən kiçik bir hücum qorxusu güc tətbiqinə və gizli yollarla qonşularını sarsıtmağa səbəb olmuşdur. Ali hakimiyyət olmayan yerdə güc qəbul edilir. Bu səbəbdən cəmiyyətdə hər cür pozuntunun qarşısını alan, müqavilələrə əməl olunmasını təmin edən yeganə güc dövlətdir. Bu Laviathandır.

Yüklə 33,82 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin