1
Erməni xəyanəti:
Terror, soyqırım və
deportasiya siyasəti
Bakı – 2009
2
Layihənin rəhbəri və
tərtibçi – müəllif: Sabir Hüseynov
Redaktor: Adil ġirin
BuraxılıĢa məsul: Aslan XankiĢiyev
MüĢviq Nağıyev
Zəngin faktoloji səciyyə daĢıyan bu kitabda ermənilərin Azərbaycan xalqına
qarĢı apardığı soyqırımı və genosid siyasəti, Dağlıq Qarabağ ətrafında baĢ verən
hadisələr, Qarabağ və Ġrəvan xanlıqlarının tarixi, Azərbaycan iqtidarında həyata
keçirdiyi qətiyyətli və çevik diplomatiya ölkəmizin danıĢıqlar prosesində tutduğu
mövqe, münaqiĢənin yalnız Azərbaycanın ərazi bütövlüyü və suverenliyi
formatında həll olunması barədə məlumat verilir.
A 4722110018 qrifli nəĢr
121-2008
ISBN - 978 995225 - 108 - 1
© “Avropa nəĢriyyatı servis” MMC, 2009
3
Erməni millətçiləri tərəfindən xalqımıza qarĢı həyata keçirilən soyqırımı və
təcavüz siyasətinin iki yüz ilə yaxın bir tarixi vardır. Bu mənfur siyasətin məqsədi
azərbaycanlıları tarixi torpaqlarından qovmaq, bu ərazilərdə erməni tarixçilərinin
və ideoloqlarının uydurduğu “Böyük Ermənistan” dövləti yaratmaq idi. Müəyyən
tarixi dövrlərdə bəzi aparıcı dünya dövlətlərinin planlarına uyğun gələn bu siyasəti
reallaĢdırmaq üçün müntəzəm surətdə ideoloji, hərbi və təĢkilatı xarakterli iĢ
aparılmıĢ, tədbirlər həyata keçirilmiĢ, ən müxtəlif üsul və vasitələrdən istifadə
edilmiĢdir. Xalqımızın tarixi kobud Ģəkildə saxtalaĢdırılmıĢ, maddi və mədəniyyət
abidələrimiz, toponimlərimiz erməni tarixçiləri və “ideoloqlarının” təcavüzünə
məruz qalmıĢdır. Onlar millətçiliyi və Ģovinizmi, qonĢu xalqlara nifrət
ideologiyasını əsas tutaraq “milli-mədəni”, siyasi və hətta terrorçu təĢkilatlar
yaratmıĢ, erməni diasporunun və lobbisinin imkanlarını bu məqsədlərə səfərbər
etmiĢlər.
Ġlham Əliyev,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
4
I FƏSĠL
“BÖYÜK ERMƏNĠSTAN” UYDURMASI:
Terror, soyqırımları və özgə torpaqlarına yiyələnmək “ideologiyası”
Ermənilərin əcdadları hesab edilən qəbilələrin yerləĢdiyi Yuxarı Fərat vadisi
sonralar Urartu dövlətinin, Midiya (Mada) imperiyasının və Ġran-Əhəməni
Ģahlığının tərkibinə daxil olmuĢdur. Əhəməni Ģahlığının süqutundan sonra Balkan
yarımadasından Kiçik Asiyaya köçüb gəlmiĢ və erməni tarixçilərinin
“erməniləĢdirdiyi”, əslində isə ermənilərin əcdadları olduğu güman edilən (!)
qəbilələrin Yuxarı Fərat vadisində kiçik bir knyazlığı istifadə edərək tədriclə
güclənən bu knyazlıq (tarixĢünaslıqda “erməni çarlığı” da adlandırılır - müəllif)
mənĢəcə parfiyalı olan (yəni erməni olmayan!) II Tiqranın (e.ə.95-55)
hakimiyyətinin əvvəllərində qonĢu ölkələrə (Kiçik Asiyanın qərbinə və
Mesopotamiyaya doğru, yəni Ģərqə - Azərbaycana doğru yox!!!) iĢğalçı yürüĢlər
edərək, qısa bir müddət ərzində öz hakimiyyəti altında olan ərazini geniĢləndirə
bildi. Lakin e.ə.66-cı ildə Roma sərkərdəsi Pompey II Tiqranın hərbi qüvvələrini
darmadağın etdikdən sonra Kiçik Asiyanın Ģərqində mövcud olmuĢ bu knyazlıq
müstəqil dövlət kimi tarix səhnəsindən silinib getmiĢdir.
Kiçik Asiyanın Ģərqində ermənilərin yenidən siyasi səhnəyə gəlməsi xristian
dininin meydana gəlməsi və yayılması dövrünə təsadüf edir.
Xristianlığı qəbul etdikdən bir müddət sonra vahid xristian kilsəsindən üz
döndərən ermənilər təriqətçi monofizitlərin tərəfinə keçdilər və özlərinin əlahiddə
Qriqoryan kilsəsini yaratdılar. Qriqoryan kilsəsi, artıq erməni dövlətinin mövcud
olmadığı Ģəraitdə, erməni icmalarının təkcə dini deyil, eyni zamanda siyasi
himayəçisi funksiyasını da yerinə yetirməyə baĢladı. Qriqorian kilsəsinin idarə
etdiyi ermənilər bu vaxtdan baĢlayaraq öz mövqelərini qoruyub saxlamaq və
təcavüzkar məqsədlərinə nail olmaq üçün Ģəraitin dəyiĢməsindən istifadə edərək,
baĢqa sözlə “küləyin istiqamətindən” asılı olaraq həmiĢə daha güclü xarici qüvvəyə
sığınmaq yolunu tutdular. Belə ki, ermənilər Xilafət iĢğalları zamanı Bizansa qarĢı
ərəb xəlifələri ilə sövdələĢməyə girdilər. Ərəb xəlifələri Bizansa qarĢı təriqətçi-
monofizit erməniləri müdafiə etdilər. Beləliklə, Qriqorian kilsəsi öz təsir dairəsini
geniĢləndirmək və keçmiĢ erməni knyazlığını dirçəltmək üçün ilk dəfə ərəb
iĢğalları dövründə fəallaĢdı.
QonĢularına xəyanət edərək ərəb xəlifələrinə sığınan və yadelli
təcavüzkarlar tərəfindən müdafiə olunan Qriqorian kilsəsi öz missionerləri
vasitəsilə qonĢu ərazilərdə, o cümlədən Azərbaycan dövləti olan Qafqaz
Albaniyasının qərb-dağlıq ərazilərində (indiki Dağlıq Qarabağda və indiki
Ermənistan Respublikasının mövcud olduğu Qərbi Azərbaycan topraqlarında)
yaĢayan yerli alban-xristian əhali arasında qriqorianlığı yaymağa baĢladı. Zaman
keçdikcə
zorla
qriqorianlaĢdırılmıĢ
alban
-
Azərbaycan
tayfalarının
5
erməniləĢdirilməsinə baĢlandı. Bununla da Xilafət dövründə Qriqorian kilsəsinin
dini təsir dairəsi Cənubi Qafqaza doğru geniĢlənməyə baĢladı.
Qriqorian missionerlərinin gəliĢi ilə Cənubi Qafqaz əvvəlcə dini
toqquĢmalar, bunun dalınca etnik qarĢıdurmalar, daha sonralar isə soyqırımları
dövrünə qədəm qoydu. Ərəb xilafəti zəiflədikdən sonra Qriqorian kilsəsi bu dəfə
Azərbaycan türk dövlətlərinə - qaraqoyunlulara, ağqoyunlulara, səfəvilərə və
nəhayət, Osmanlı imperiyasına sığındı.
***
Azərbaycan Qaraqoyunlu dövlətinin baĢqa etnoslara, dinlərə dözümlü
münasibətindən və himayəsindən istifadə edən Qriqorian kilsəsi 1441-ci ildə öz
mərkəzini - erməni katolikosluğunu Azərbaycan torpağına (indiki Ermənistan
Respublikasının ərazisinə) - Eçmiədzinə köçürdü. Sonralar, Azərbaycan
Ağqoyunlu və Səfəvi hökmdarları da qaraqoyunluların siyasətini davam etdirərək
erməniləri və erməni katolikoslarını himayə etdilər.
Lakin tarixi Ģəraitin dəyiĢməsindən asılı olaraq ermənilər sonralar hər üç
Azərbaycan dövlətinə də xəyanət etdilər. Daha sonra Qriqorian kilsəsi və ermənilər
Osmanlı sultanları tərəfindən himayə olundular. Zaman keçdikcə ermənilər onlar
üçün türklərlə eyni Ģərait yaratmıĢ Osmanlı imperiyasının maliyyə-iqtisadi və
hərbi-siyasi həyatında mühüm mövqelər ələ keçirdilər.
Qriqorian kilsəsi və ermənilər, eyni zamanda, Azərbaycan dövlətlərindən, o
cümlədən Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu və Səfəvi hökmdarlarından da geniĢ imtiyazlar
qopara bildilər. Osmanlı sultanları kimi Azərbaycan hökmdarları da Qriqorian
kilsəsinə sərbəstlik verdilər. Ölkənin müxtəlif yerlərində, o cümlədən indiki
Ermənistan Respublikasının ərazisini əhatə edən Azərbaycan torpaqlarında erməni
kilsələri tikildi. Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, 1441-ci ildə erməni kilsəsinin
mərkəzi Azərbaycan Qaraqoyunlu dövlətinin ərazisinə - indiki Eçmiədzinə
köçürüldü. Ermənilər Səfəvi dövlətində, xüsusilə ġah Abbas [1587-1629] dövründə
daha mühüm mövqelər ələ keçirdilər.
Beləliklə, Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu və Səfəvi dövlətlərinin, Osmanlı
imperiyasının himayəsi sayəsində Azərbaycanda, Anadoluda, Ġran ərazisində,
Cənubi Qafqazda Qriqorian kilsəsi və ermənilərin mövqeyi xeyli gücləndi.
Tarixi “ənənələrinə” sadiq qalan ermənilər qərb dövlətlərinin antitürkiyə
siyasəti gücləndikcə Osmanlı dövlətinə də xəyanət etdilər. Beləliklə, vaxtı ilə
Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu, Səfəvi, Osmanlı dövlətlərinə xidmət edən ermənilər
növbəti dəfə mövqelərini dəyiĢib qərb hökmdarlarına “xidmət” göstərdilər və
Osmanlı imperiyasına arxadan zərbə vurulmasında fəal iĢtirak etdilər. Ermənilərin
qərb dövlətlərinin əlində Azərbaycana və Türkiyəyə qarĢı alətə çevrilməsi dövrü
baĢlandı.
Çar Rusiyası Cənubi Qafqazda iĢğalçılıq müharibələrinə baĢladıqda
Qriqorian kilsəsi və ermənilər bu dəfə yeni təcavüzkarın tərəfinə keçdilər. Lakin
budəfəki xəyanət adi xəyanət deyildi! Ermənilər bu dəfə silahlı dəstələr yaradaraq
6
Rusiya qoĢunlarının tərkibində Azərbaycan dövlətlərinə və Osmanlı imperiyasına
qarĢı hərbi əməliyyatlarda iĢtirak etdilər. Və bu yolla Azərbaycan və Anadolu
türklərinə qarĢı kütləvi qırğınlar həyata keçirdilər. Çar Rusiyasının ermənilərə arxa
durması
nəticəsində
Azərbaycanın
xristian
alban
əhalisinin
zorla
qriqorianlaĢdırılması və alban kilsəsinin təqib olunması gücləndi.
Bununla yanaĢı, silahlı erməni quldur dəstələrinin Azərbaycanda və ġərqi
Anadoluda dinc türk-müsəlman əhalisinə qarĢı soyqırımları dövrü baĢlandı.
Çar Rusiyası ermənilərin və Qriqorian kilsəsinin bu “xidmətlərini” nəzərə
alaraq Osmanlı imperiyası və Qacarlar Ġranın ərazisindən erməniləri kütləvi surətdə
Ģimali Azərbaycana, xüsusilə Ġrəvan, Qarabağ, ġirvan, Bakı, Gəncə və Naxçıvan
xanlıqlarının ərazilərinə köçürdü. Yeri gəlmiĢkən, çar hökuməti erməniləri
Azərbaycan torpaqlarına Rusiya dövlətinin xüsusi nəzarəti altında və mütəĢəkkil
qaydada köçürür, onlara hər cür qayğı göstərilirdi. Məsələn, Ġran və Türkiyə
ərazisindən hərəkətə baĢlayan erməni köçlərini bütün yol boyunca Rusiyanın
mühafizə dəstələri müĢayiət edir, onlara adambaĢına pul və ərzaq paylanır, köç
üçün nəqliyyat ayrılır, ən münbit Azərbaycan torpaqları onlara verilir və bütün
vergilərdən azad olunurdular. Beləliklə, Çar Rusiyası XIX əsrin əvvəllərindən
baĢlayaraq 1873-cü ilədək Cənubi Qafqaza, əsasən ġimali Azərbaycan torpaqlarına
334.242 nəfər erməni köçürdü. Sonralar Azərbaycan torpaqlarında xristianlaĢdırma
siyasəti daha da sürətləndirildi. Bunu arxiv sənədləri çox aydın təsdiq edir. Belə ki,
Cənubi Qafqazda erməni köçkünlərinin sayı 1886-cı ildə 690.615 nəfərə, 1897-ci
ildə 786.447 nəfərə, 1916-cı ildə isə 1.211.145 nəfərə çatdırıldı. Bu qanlı siyasəti
rusların özləri də təsdiq edirlər. Məsələn, N.N.ġavrov hələ 1911-ci ildə yazırdı:
“Zaqafqaziyada yaĢayan 1 milyon 300 min nəfər erməninin 1 milyonu yerli
deyildir. Və onlar vilayətə bizim tərəfimizdən köçürülüblər”. Ermənilərin
Azərbaycan torpaqlarına köçürülməsinin əsas təĢkilatçılarından biri olan
A.S.Qriboyedov isə Rusiya imperatoruna belə məsləhət verirdi: “Əlahəzrət,
olmaya mərkəzi rus torpaqlarında ermənilərin məskunlaĢmasına icazə verəsiniz.
Onlar elə tayfadırlar ki, bir neçə on il yaĢadıqdan sonra dünyaya hay-küy
salacaqlar ki, bura bizim qədim dədə-baba torpaqlarımızdır”.
Beləliklə, Çar Rusiyası Cənubi Qafqazın etnik tarixində zorla dəyiĢiklik
əmələ gətirdi: Azərbaycan torpaqlarında yeni bir etnos-erməni etnosunu
məskunlaĢdırdı.
Gülüstan (1813) və Türkmənçay (1828) müqavilələrinə əsasən, Azərbaycan
torpaqları Rusiya ilə Qacarlar Ġranı arasında bölüĢdürüldükdən və Azərbaycanın
müstəqil dövlətləri-xanlıqlar aradan qaldırıldıqdan sonra Çar Rusiyası Azərbaycan
xalqına qarĢı növbəti cinayətə əl atdı, ermənilərə isə növbəti “bəxĢiĢ” verdi:
Azorbaycan torpaqlarında (Naxçıvan və Ġrəvan xanlıqlarının əraziləri əsasında)
“Erməni vilayəti” adlı qondarma inzibati idarə vahidi yaratdı.
Yeri gəlmiĢkən, çar I Nikolay “Erməni vilayəti”nin yaradılması haqqındakı
sərəncamı 1828-ci il martın 21-də - Azərbaycan xalqının Novruz bayramı günü
7
imzaladı. Məhz Novruz bayramı günü iki Azərbaycan xanlığının ləğv edilib, bu
Azərbaycan torpaqlarında köçürülüb gətirilmiĢ ermənilər üçün xüsusi bir vilayət
yaradılması xalqımız üçün həm də mənəvi təhqir idi.
“Erməni vilayəti”nin nə qədər qondarma bir qurum olduğunu belə bir fakt
da sübut edir ki, Çar Rusiyası o zaman Ġran və Türkiyədən nə qədər erməni
köçürüb gətirsə də, yenə də bu vilayətin əhalisinin 76,24%-i azərbaycanlı idi.
“Erməni vilayəti”ndə 1125 kənd vardı. Onlardan 1111-i Azərbaycan kəndi idi və
bu kəndlərdə ancaq azərbaycanlılar yaĢayırdılar. Vilayətin qalan 14 kəndində isə
azərbaycanlılarla qarıĢıq Ģəkildə köçürülüb gətirilmə ermənilər yaĢayırdılar. Yeri
gəlmiĢkən, həmin kəndlərin də bir çoxunun adları Azərbaycan-türk mənĢəli idi.
Bununla belə, “Erməni vilayəti”ni yaratmaqla Çar Rusiyası yenicə iĢğal etdiyi
Azərbaycan torpaqları ilə Osmanlı imperiyası arasında bir “xristian səddi” çəkdi.
Eyni zamanda, tarixi Azərbaycan ərazisində gələcək erməni dövlətinin əsasını
qoydu.
Bunun ardınca, 1836-cı ildə erməni Qriqorian kilsəsinin təhriki ilə müstəqil
alban kilsəsi ləğv olundu. Çar Rusiyası tərəfindən himayə və müdafiə olunan
ermənilər bu vaxtdan etibarən Azərbaycanda və Anadoluda türk-müsəlman əhaliyə
qarĢı kütləvi qırğınlara baĢladılar.
“Böyük Ermənistan” “doktrinası” ilə zəhərlənmiĢ erməni millətçiləri 19-cu
əsrin sonlarında Qriqorian kilsəsinin “xeyir-duası” ilə daha mütəĢəkkil fəaliyyətə
baĢladılar. Bir-birinin ardınca millətçi-terrorçu erməni partiyaları (“Hnçak”,
“DaĢnaksütyun” və s.), cəmiyyətləri və terrorçu qrupların yaradılması dövrü
baĢlandı. Məsələn, 1887-ci ildə yaradılmıĢ “Hnçaq” adlı erməni-millətçi partiyası
öz proqramında Osmanlı imperiyası ərazisində müstəqil erməni dövləti yaratmağı
qarĢısına baĢlıca məqsəd qoymuĢdu. Bu məqsədə nail olmaq üçün əsas vasitə terror
aktlarının həyata keçirilməsi olmalı idi. Maraqlıdır ki, ermənilər ilk terror
aktlarından birini onların “siyasətini” dəstəkləmədiyi üçün Qafqazın mülki iĢlər
rəisi, knyaz Qolitsına qarĢı həyata keçirdilər (14 oktyabr, 1903-cü il). 1890-cı ildə
yaradılmıĢ digər millətçi-terrorçu erməni partiyası olan “DaĢnaksütyun” da Türkiyə
ərazisində müstəqil erməni dövləti yaratmağı özünün əsas vəzifəsi elan etmiĢdi. Bu
planı həyata keçirmək üçün Osmanlı imperiyası ərazisində “Böyük Ermənistan”
təbliğatı gücləndirilməli, silahlı terror dəstələri yaradılmalı, hökumət idarələrinin
talan və qarət edilməsinə baĢlanılmalı idi. “DaĢnaksütyun” partiyası, faktiki olaraq,
hər biri 10 nəfər “döyüĢçüdən” - tcrrorçudan təĢkil olunmuĢ silahlı dəstələrdən
ibarət idi. BaĢqa sözlə, “DaĢnaksütyun” siyasi partiya deyil, silahlı terror təĢkilatı
idi.
“Hnçaq” və “DaĢnaksütyun” terrorçuları ġərqi Anadolu və Azərbaycan
kəndlərini çapıb-talamaqda bir-biri ilə rəqabət aparır, “yarıĢırdılar”. Rəsmi
proqramlarında terroru qarĢılarına vəzifə qoyan bu partiya və cəmiyyətlər “türkə
ölüm” çağırıĢı ilə tarixin ən qanlı cinayətlərinə baĢladılar. Zaman keçdikcə “Böyük
Ermənistan” xəstəliyə tutulmuĢ erməni terrorçuları onların mənafeyini təmin
8
etməyən qeyri-türk millətlərinin nümayəndələrinə qarĢı da qəsdlər törətməyə
baĢladılar. Birinci Dünya müharibəsi (1914-18) dövründə Osmanlı imperiyasının
aradan götürüləcəyinə ümid edən ermənilər vətəndaĢları olduğu və hər zaman
himayə və qayğı gördükləri Türkiyə dövlətinə xəyanət edərək Osmanlı
imperiyasına qarĢı vuruĢan Çar Rusiyasl və digər böyük dövlətlərlə geniĢ əlaqə
yaradaraq ümumdünya tarixinin ən qanlı cinayətlərini törətdilər. Çar Rusiyasının
silahlandırdığı və digər böyük dövlətlər tərəfindən müdafiə olunan erməni-daĢnak
quldur dəstələri ġərqi Anadoluda və Azərbaycanda (həm Ģimalda, həm də cənubda)
türk-müsəlman əhalini kütləvi surətdə qurmağa baĢladılar. Naxçıvan, Ġrəvan,
Zəngəzur, Qarabağ, Urmiya, Salmas, Xoy, Maku və digər yaĢayıĢ məntəqələrində
yüz minlərlə Azərbaycan türkü, o cümlədən uĢaqlar, qadınlar, qocalar məhv edildi.
Bakıda hakimiyyəti ələ keçirən daĢnak S. ġaumyan Birinci Dünya
müharibəsi cəbhələrindən qayıdan erməni zabit və əsgərlərini səfərbərliyə alaraq
Azərbaycan xalqına qarĢı tarixin ən dəhĢətli soyqırımlarından alaraq Azərbaycan
xalqına qarĢı tarixin ən dəhĢətli soyqırımlarından birini törətdi. ġimali
Azərbaycanın bütün bölgələrində, o cümlədən Bakı, ġamaxı, Göyçay, Kürdənir,
Quba, Salyan, Lənkəran və baĢqa yerlərdə türk-müsəlman əhali əvvəlcədən
düĢünülmüĢ plan əsasında kütləvi surətdə ucdantutma məhv edildi, xalqın min illər
boyunca yaratdığı maddi və mənəvi sərvətlər məhv və talan olundu.
Birinci Dünya müharibəsi baĢa çatdı. Böyük Atatürk Türkiyəni xilas etdi.
Bununla da böyük dövlətlərin həmiĢə bir alət kimi istifadə etdikləri erməni
millətçilərinin “Böyük Ermənistan” yaratmaq niyyəti iflasa uğradı.
Bununla belə, o zamankı mürəkkəb tarixi Ģəraitdə müstəqil Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti xoĢ məram nümayiĢ etdirdi. 1918-ci il mayın 29-da
Azərbaycanın qədim mədəniyyət mərkəzlərindən biri və keçmiĢ Azərbaycan
dövlətlərindən olan Ġrəvan
Ġrəvan xanlığının paytaxtı olmuĢ Ġrəvan Ģəhərini ermənilərin “bir siyasi
mərkəzləri olması” xatirinə onlara güzəĢtə getdi. Beləcə, ermənilərə 100 il bundan
əvvəl öz torpağında yer verən Azərbaycan bu dəfə onlara paytaxt Ģəhəri də
bağıĢladı. Beləliklə, tarixdə ilk dəfə olaraq, 1918-ci ildə Cənubi Qafqazda - tarixi
Azərbaycan ərazisində erməni dövləti yaradıldı.
Lakin daĢnaklar bununla kifayətlənmədilər. Növbəti xəyanət və növbəti
dəfə torpaq qoparmaq üçün məqam gözlədilər.
Azərbaycana Denikinin hücum təhlükəsi yarandıqda, ermənilər dərhal onun
tərəfinə keçdilər və ağqvardiyaçı generalı Azərbaycana dəvət etdilər. Bu “siyasət”
iflasa uğradıqdan sonra da Azərbaycana və Türkiyəyə qarĢı yeni-yeni ərazi iddiaları
qaldırdılar.
9
Sovet-bolĢevik rejimi Çar Rusiyasının ənənəvi siyasətinin davamı olaraq
erməniləri daim himayə və müdafiə etdi. Ermənistan Sovet Sosialist
Respublikasının yaradıldığı Qərbi Azərbaycan torpaqlarında bu torpaqların əsl
sahibləri olan azərbaycanlılara qarĢı növbəti təqiblər və zorakılıqlar dövrü baĢlandı.
Nəhayət, öz torpaqlarında ermənilərə yer vermiĢ azərbaycanlıların kütləvi surətdə
doğma yurdlarından deportasiyası həyata keçirildi. Ermənilər Qərbi Azərbaycan
torpaqlarında daha da möhkəmləndilər. Sovet dövründə Azərbaycan torpaqları
hesabına daim yeni-yeni ərazilər ələ keçirən ermənilər Türkiyə Cümhuriyyətinə
qarĢı da ərazi iddialarını davam etdirdilər. Xarici ölkələrdə fəaliyyət göstərən türk
diplomatlarına qarĢı terror aktları həyata keçirildi. Dünya sosializm birliyinin və
Sovet Ġttifaqının dağılması ərəfəsində qarĢılarına Azərbaycandan yeni ərazilər, o
cümlədən Dağlıq Qarabağı qoparmaq məqsədini qoymuĢ erməni-daĢnak
millətçiləri və terrorçuları yenidən fəallaĢdılar.
Ermənilərin çirkin məqsədlərinə xidmət edən M.Qorbaçov Azərbaycan
xalqının böyük oğlu Heydər Əliyevi Sovet Ġttifaqının ali rəhbərliyindən - Siyasi
Bürodan uzaqlaĢdırdı.
Azərbaycan xalqının qatili M.Qorbaçovu ələ alan erməni millətçilərinin
təhriki ilə 1918-20-ci illərdə olduğu kimi, Dağlıq Qarabağda sifariĢlə separatçı-
erməni terrorçularının qiyamı təĢkil edildi. Eyni zamanda, Qərbi Azərbaycanın
yerli sakinləri olan azərbaycanlıların tarixi vətənlərindən deportasiyası da baĢa
10
çatdırıldı. XIX yüzilliyin əvvəlində əhalisinin mütləq əksəriyyəti Azərbaycan türkü
olan indiki Ermənistan Respublikasının ərazisində hazırda bir nəfər də olsun
azərbaycanlı qalmamıĢdır. Azərbaycanlılara məxsus olan bütün tarixi abidələr
məhv edilmiĢ, yer adları dəyiĢdirilmiĢdir. Bütün bunlar müasir dünyanın gözləri
qarĢısında baĢ vermiĢdir!
Qorbaçovu və Kreml rejimini öz əllərində oyuncağa çevirmiĢ ermənilər
bütün Sovet imperiyasında Azadlıq hərəkatının önündə gedən Bakıya iri qoĢun
kontingentinin yeridilməsinə və 20 Yanvar 1990-cı il qırğınının həyata
keçirilməsinə nail oldular. 20 Yanvar qırğınında Kreml rejiminin qəsdən
azərbaycanlılara divan tutmaq məqsədilə ġimali Qafqazdan səfərbərliyə aldıqları
ehtiyatda olan erməni əsgər və zabitləri xüsusi “fəallıq” göstərdilər. Erməni
millətçiləri və terrorçuları 1990-93-cü illərdə Azərbaycanda baĢ alıb gedən hərc-
mərclikdən və hakimiyyət çəkiĢmələrindən istifadə etdilər. Azərbaycanın
beynəlxalq birlik tərəfindən tanınmıĢ sərhədlərini pozaraq, ölkəyə müdaxilə etmiĢ
Ermənistan silahlı birləĢmələri Rusiya hərbi qüvvələrinin bilavasitə yaxından
köməyilə Dağlıq Qarabağı və ətraf rayonları, respublika ərazisinin 20 faizini iĢğal
etdilər. Bir milyondan çox Azərbaycan vətəndaĢı doğma yurd-yuvasından didərgin
salındı, öz Vətənində qaçqına və məcburi köçkünə çevrildi. 1992-cı ilin 26
fevralında - 20-ci yüzilliyin sonuna yaxın bütün dünyanın gözləri qarĢısında
qəddarlığı ilə misli görünməmiĢ Xocalı soyqırımını törətdilər. ĠĢğal aktını
pərdələmək üçün Dağlıq Qarabağda oyuncaq “respublika” yaradıldı. Dağlıq
Qarabağ separatçı-terrorçu qruplarının rəhbərləri (R.Köçəryan və b.) Ermənistanda
da hakimiyyəti ələ keçirdilər.
Ġkili standartlar və “xristian həmrəyliyi”nin beynəlxalq münasibətlərdə
mühüm rol oynadığı müasir dövrdə, beynəlxalq hüquq normalarına açıq-aĢkar zidd
olaraq Azərbaycan torpağı olan Dağlıq Qarabağ erməni separatçı-terrorçularının
əlində qalmaqdadır.
Erməni millətçiləri isə Türkiyə və Azərbaycana qarĢı yeni ərazi iddiaları
irəli sürməkdə davam edirlər. Ġkili standartlar dünyasında erməni terrorçularının
Azərbaycan və Türkiyə ərazisində 200 ildən artıq bir müddət ərzində törətdikləri
soyqırımları, deportasiyalar, vəhĢiliklər, tarixi abidələrin, yaĢayıĢ məskənlərinin
yerlə-yeksan olunması faktları qulaqardına vurulur. “Xristian həmrəyliyi” nümayiĢ
etdirilərək erməni yalanları, saxtakarlıqları, həqiqət kimi qəbul olunur. Elə bunun
nəticəsidir ki, xarici qüvvələr tərəfindən müdafiə olunan erməni separatçı-
terrorçuları və beynəlxalq terroru dəstəkləyən Ermənistan Respublikası Cənubi
Qafqazda təhlükəli gərginlik ocağına çevrilmiĢdir.
Beynəlxalq terrorun ən yaĢlı və ən “təcrübəli” dəstələri olan erməni terror
təĢkilatları himayə olunduqca, “Böyük Ermənistan” “doktrinası” ilə zəhərlənən
erməni-daĢnak terror qrupları və təĢkilatları Beynəlxalq antiterror alyansının
diqqətindən kənarda qaldıqca, regionda və dünyada gərginlik də aradan
qalxmayacaq, bəĢəriyyət terror təhlükəsindən qurtulmayacaqdır.
11
Müasir dünyanın görkəmli dövlət xadimi, Azərbaycan Prezidenti Ġlham
Əliyev özünün bütün yüksək səviyyəli görüĢlərində, nitq və çıxıĢlarında
ermənilərin Cənubi Qafqaza gəlmə əhali olduğunu, onların bu ərazidə
məskunlaĢmasından sonra regionda gərginliyin artdığını, müasir Ermənistan
Respublikasının və nəzarətdən kənarda qalmıĢ oyuncaq Dağlıq Qarabağ rejiminin
terror yuvalarına çevrildiyini xüsusi olaraq vurğulayır. Zəngin tarixi biliyə malik olan
Azərbaycan Prezidenti indiki Ermənistan Respublikasının tarixi Azərbaycan
torpağında - keçmiĢ Ġrəvan xanlığının ərazisində yarandığını bütün dünyaya bəyan
edir. Ölkə baĢçısı bütün müvafiq strukturları erməni saxtakarlarına qarĢı
informasiya müharibəsində hücuma keçməyə çağırır. Erməni faĢizmi üzərində
qələbə çalmaq, doğma torpaqlarımızı azad etmək üçün öncə informasiya
müharibəsində qalib gəlmək gərəkdir. Bütün xalqımız ölkə baĢçısının çağırıĢına
cavab verməli, iqtisadi və hərbi cəhətdən qüdrətli Azərbaycan dövləti yaratmaq
üçün onun ətrafında sıx birləĢməlidir.
Tarixi həqiqəti dünya ictimaiyyətinin diqqətinə çatdırmaqla informasiya
müharibəsində qələbə və hərbi-iqtisadi cəhətdən qüdrətli Azərbaycan dövləti
yaratmaq! – Terror, soyqırımları və zorla özgə torpaqlarına yiyələnməyə çalıĢan
erməni faĢizmini diz çökdürmək üçün yeganə düzgün yol məhz bu yoldur. BaĢqa
yol yoxdur!
* * *
“Böyük Ermənistan” yaratmaq xülyasından əl çəkməyən və yalançı “erməni
soyqırımı”nı sübuta yetirməyə çalıĢan erməni millətçiləri müasir qloballaĢan
dünyada xalqların və ölkələrin yaxınlaĢması yolunda ciddi əngələ çevrilmiĢlər.
Dünyanın hər yerinə səpələnmiĢ çoxsaylı erməni təĢkilatlarının geniĢ maliyyə
imkanları, Qriqorian kilsəsinin istiqamətverici və təĢkilatçılıq rolu, ayrı-ayrı
ölkələrin, o cümlədən böyük dövlətlərin müxtəlif strukturlarında mühüm mövqelər
ələ keçirmiĢ ermənilərin dünya siyasətinə təsir göstərməsi sülh və əmin-amanlıq
üçün, insanlığın gələcəyindən ötrü təhlükəli maneəyə çevrilmiĢdir.
200 ildən artıq bir müddət ərzində Azərbaycan və Türkiyə torpaqlarında
qanlı terror əməlləri, soyqırımları həyata keçirmiĢ ermənilərin hazırda dünyada
onlarla iri terrorçu təĢkilatları və çoxsaylı terror qrupları fəaliyyət göstərir.
Özgə torpaqlarını iĢğal etmək üçün terroru, soyqırımlarını özlərinə peĢə
seçmiĢ erməni millətçiləri bu bəd niyyətlərini guya vaxtı ilə Aralıq dənizi-Qara
dəniz-Xəzər dənizi arasındakı geniĢ torpaqları əhatə etmiĢ uydurma “Böyük
Ermənistan” dövlətini dirçəltmək pərdəsi altında həyata keçirmək xülyasındadırlar.
Müasir mərhələdə Dağlıq Qarabağla bağlı iĢğalçılıq niyyətlərini həyata
keçirməyə çalıĢan ermənilər, Prezident Ġlham Əliyevin dəfələrlə qeyd etdiyi kimi,
Azərbaycana qarĢı total hücuma keçmiĢlər.
Erməni millətçiləri tarixi saxtalaĢdırmaqda da yeni mərhələyə qədəm
qoymuĢ, Azərbaycan tarix elminə hücumlarını daha da geniĢləndirmiĢlər. Təbriz və
Ərdəbil də daxil olmaqla tarixi Azərbaycanın cənub torpaqlarını uydurma
12
“Velikaya Armeniya”nın tərkib hissəsi hesab edən ermənilər indi daha da “dərinə”
getməyə baĢlamıĢlar. Erməni millətçiləri hazırda Arazdan cənubda - qonĢu Ġran
Ġslam Respublikasının ərazisində öz ata-baba torpaqlarında yaĢayan və özlərini bu
gün də “türk” adlandıran azərbaycanlı qardaĢlarımızı ġimali Azərbaycanda
yaĢayan azərbaycanlılardan (“gəlmə köçəri türklərdən”) tamamilə fərqli olan bir
xalq kimi qələmə verməyə baĢlamıĢlar. Guya Cənubda yaĢayan azərbaycanlılar
ġimalda yaĢayan qardaĢlarından fərqli olaraq Ġran dillərindən birində danıĢmıĢ olan
azərilər adlanan xalqın nəsilləridir və sonradan, XV-XVI əsrlərdə onların dilləri
kütləvi surətdə zorla dəyiĢdirilib. Sən demə, cənubda yaĢayan soydaĢlarımız -
cənubi azərbaycanlılar “genetik baxımdan bizə deyil, ermənilərə daha yaxın bir
xalq” imiĢ. Lap bu yaxınlarda Yerevan Dövlət Universitetinin Ġranistika
kafedrasının müdiri, prof. Q.Asatryan bununla əlaqədar çox geniĢ bir müsahibə ilə
çıxıĢ edərək bildirmiĢdir ki, ermənilərin bu istiqamətdə apardıqları tədqiqatların
nəticələri artıq indidən sübut edir ki, onların (yəni ermənilərin) cənubi
azərbaycanlılarla antropoloji parametrlərinin çoxu eynidir; “azərilər (Cənubi
Azərbaycan türkləri nəzərdə tutulur - Y.M.) genetik baxımdan özlərinin
Azərbaycan Respublikasındakı həmvətənlərindənsə ermənilərə daha yaxındırlar”
(www.golos.am;8 iyul 2006-cı il). Mətləb aydındır: erməni saxtakarları tarixi
Azərbaycanın Arazdan cənubdakı torpaqlarını öz saxta “tədqiqatlarında”
“özününküləĢdirdikdən” sonra, indi də həmin ərazidə yaĢayan Azərbaycan
türklərinin mənĢəyini saxtalaĢdırmağa baĢlamıĢlar. Guya “Velikaya Armeniya”nın
tərkib hissəsi olmuĢ Cənubi Azərbaycan torpaqlarının əhalisi də bizimlə, yəni
ġimali Azərbaycan türkləri ilə deyil, ermənilərlə bir kökdən imiĢ!? Narahatçılıq
doğuran budur ki, artıq Azərbaycan Respublikasında müxtəlif yollarla “Böyük
Ermənistan”ın guya həqiqət olduğunu təsdiq edən xəritələr və kitablar da nəĢr
olunmağa baĢlamıĢdır. Eyni fikirlər burada da səslənir. Ölkəmizdə xristian
missionerlərinin fəaliyyəti güclənmiĢdir. Azərbaycandan olan bəzi alimlərin
yaxından köməyi ilə əcnəbilərə yazdırılmıĢ və gizli Ģəkildə yayılan bəzi üzdəniraq
“tədqiqatlarda” Azərbaycan bütünlüklə keçmiĢ xristian ölkəsi kimi qələmə verilir,
xalqımız isə türk deyil, Dağıstan-nax qrupuna daxil olan bir etnos kimi təqdim
olunur. Hələ bu bir yana dursun, Azərbaycan xalqına “özünün xristian keçmiĢinə
qayıtmaq” tövsiyə olunur, hətta Bakının adını dəyiĢdirmək “təĢəbbüsləri”də baĢ
qaldırmaqdadır. Minlərlə Azərbaycan abidələrini məhv etmiĢ ermənilər və erməni
kapitalının nökərləri Azərbaycanda “erməni xaçı axtarıĢlarına” çıxmıĢlar. Üzdə
xalqımızın yüksək tolerantlıq mədəniyyətini tərifləyən əcnəbilər, necə deyərlər,
“saman altdan su yeridərək”, Azərbaycanın türk-islam mədəniyyətini dağıtmaq
üçün əllərindən gələni edirlər. Xristian missionerləri, demək olar ki, ölkənin hər
yerinə yayılmıĢlar. Bəzi qüvvələr Azərbaycanın Qafqaz Albaniyası dövrünə aid
xristian abidələrinin siyahısını və Ģəkillərini internet vasitəsilə xaricə ötürürlər.
Əcnəbilər Azərbaycanda keçmiĢ xristian abidələrinin bərpasını diqqət mərkəzinə
çəkmiĢlər. “Böyük Ermənistan” təbliğatçıları və onların arxasında duran qüvvələr
13
bu iĢdə az rol oynamırlar. Bütün bunlar xalqın müxtəlif dairələrində ciddi narazılıq
və narahatlıqla qarĢılanır. “Böyük Ermənistan” uydurması barədə növbəti yazım
olan bu məqaləni qələmə almağım da elə bununla bağlıdır.
Oxuculara bəri baĢdan bildirmək istərdim ki, tarixdə heç zaman üç dəniz
(Aralıq dənizi, Qara dəniz və Xəzər dənizi) arasındakı geniĢ əraziləri əhatə edən
“Böyük Ermənistan” adlı dövlət olmayıb. Bu uydurmadır. Və bu uydurmanı elmə
sırıyarkən erməni saxtakarları vaxtilə Fəratın yuxarılarından Van gölünə doğru
ərazilərdə mövcud olmuĢ “Kiçik Ermənistan” və “Böyük «Великая» yox, məhz
«Большая», yəni “Böyük” -Y.M.) Ermənistan” adlanan iki coğrafi vilayətdən
birinin - sonuncunun adından istifadə etmiĢlər və coğrafi termini siyasiləĢdirmiĢlər
(Yeri gəlmiĢkən qeyd edək ki, “Böyük Ermənistan” adlanan coğrafi vilayət
həqiqətən də “böyük” olduğu üçün deyil, “Kiçik Ermənistan” vilayətinə nisbətən
bir qədər “böyük” olduğu üçün belə adlandırılırdı. Yəni bu “böyük” sözün həqiqi
mənasındakı “Böyük” deyildir!). Əslində isə heç bir ilk mənbə tarixdə “Böyük
Ermənistan” adlanan dövlətin olduğunu təsdiq etmir. Ġndiyədək heç bir arxeoloji
qazıntı zamanı “Böyük Ermənistan” adı həkk olunmuĢ pul tapılmayıb. Ermənilərin
guya erməni hökmdarı olduğunu iddia etdikləri parfiyalı II Tiqranın adından zərb
olunmuĢ pullarda da onun “Böyük Ermənistan” hökmdarı olduğu təsdiqlənmir.
Beləliklə, “Böyük Ermənistan” tarixi həqiqət deyil, yalnız və yalnız, tarixdə
heç bir zaman öz sabit ərazisi olmayan köçəri ermənilər üçün özgə torpaqlarını
iĢğal etməyi qarĢısına məqsəd qoymuĢ baĢabəla “milli ideologiyadır”, mürtəce
dini-ideoloji və terrorçu-iĢğalçılıq “doktrinasıdır”. Bu iĢğalçı-terrorçu “doktrina”
erməni millətçiləri tərəfindən özgə torpaqlarına yiyələnmək məqsədilə
uydurulmuĢdur. Və onun əsasında, artıq yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, guya
vaxtilə “dənizdən-dənizə” geniĢ əraziləri əhatə etmiĢ olan uydurma “Böyük
Ermənistan” dövlətini dirçəltmək ideyası durur. Bu “ideya”nın saxtalığı ondan
aydın olur ki, ilk mənbələrdə, yuxarıda qeyd etdiyimiz iki coğrafi vilayət istisna
edilməklə, tarixdə nə vaxtsa “Böyük Ermənistan” adlı dövlətin mövcud olması
barədə heç bir məlumat yoxdur. Və özlərini az qala regionun “ən qədim xalqı”,
“Nuh peyğəmbərin övladları” kimi qələmə verən erməni millətçilərinin
uydurmalarının əksinə olaraq ermənilər, daha doğrusu onların ulu babaları hesab
olunan qəbilələr, ümumiyyətlə, Asiya qitəsinin yerli əhalisi deyillər, bu regiona
köçüb gəlmədirlər.
Antropoloji, o cümlədən somotoloji (bədən ölçüləri), kranioloji (kəllə
ölçüləri), odontoloji (diĢ quruluĢu), seroloji (qan qruplarının tədqiqi) araĢdırmalar
sübut edir ki, uydurma “armenoid irqi” və ermənilər nəinki Cənubi Qafqazın
aborigen əhalisi - yerli sakinləri deyillər, ümumiyyətlə Ön Asiyaya da sonradan
gəlmiĢlər. Arxeoloji qazıntılar zamanı indiki Ermənistan Respublikası ərazisindən
aĢkar olunmuĢ qazıntı materialları, o cümlədən qədim insan qalıqları da bunu aydın
sübut edir. Göstərilən qədim insan qalıqlarının morfoloji quruluĢu ilə sonradan
həmin ərazilərdə məskunlaĢan ermənilərin morfoloji quruluĢu arasında heç bir
14
oxĢarlıq yoxdur. Eyni fikri son Tunc və Dəmir dövrünə aid tapıntılar da təsdiq edir
(Bunak V.V., Qraniə Armeniə, M., 1927, str. 26).
Bundan əlavə kəllə quruluĢuna görə aparılan antropoloji tədqiqatlar
erməniləri qısabaĢlılar və ya braxikranlar qrupuna aid edir. Antropoloqlar (böyük
alman alimi Virxov və baĢqa məĢhur alimlər) Qafqazın qədim qəbiristanlıqlarından
tapılan kəllələrin ölçülməsinə əsasən müəyyənləĢdirmiĢlər ki, bu diyarın aborigen
əhalisi, yəni ən qədim yerli sakinləri uzunbaĢlılar və ya dolixokranlar qrupuna
aiddirlər, yəni ermənilərin mənsub olduğu qısabaĢlılar və ya braxikranlar qrupuna
aid deyillər! Bu da bir daha sübut edir ki, indiki ermənilər Qafqazın yerli əhalisi
deyillər (DjavaxaĢvili Ġ.A., Ġstoriə qruzinskoqo naroda, Tiflis, 1916, str. 11-12).
Tədqiqatçılar göstərir ki, müasir ermənilərin əcdadları olduğu güman edilən
köçəri qəbilələr eramızdan əvvəl təxminən 12-ci əsrdə Balkan yarımadasından
hərəkətə baĢlayıb Kiçik Asiyaya keçmiĢ və Yuxarı Fərat vadisində (Van gölünə
doğru ərazilərdə) məskən salmıĢlar. Ermənilərin əcdadlarının bu əraziyə gəlmə
olduqları tarix elmində sübut edilmiĢ faktdır (Məsələn, bax: Дяконов И.М.,
Предыстория армянского народа, Ереван, 1968). M.Dyakonov həmin əsərində
ermənilərin əcdadlarının (əgər onları həqiqətən ermənilərin əcdadı hesab etmək
mümkünsə!) Yuxarı Fərat vadisinə gəlmə olduqlarını tutarlı linqvistik və arxeoloji
mənbələrlə sübut edir. O, öz tədqiqatlarını daha da dərinləĢdirərək sonralar yenidən
bu mövzuya qayıtmıĢ və yuxarıdakı konsepsiyasını təsdiqləyən əlavə dəlillər
gətirmiĢdir (И.М.Дьяконов.
Малая Азия и Армения около 600 г. до. н.э. и
северные походы вавилонеких царей// “Вестник древней истории”, 1981, ?2,
с.34-63). Ġ.M.Dyakonovun bu məqaləsindəki bəzi fikirləri oxucuların diqqətinə
olduğu kimi çatdırmağı lazım bilirəm: «Протоармяне появились в бассейне
верхнего Евррата в качестве пришлого (а стало быть, неоседлого
скотоводческого) народа в период господства здесь лувийской и хурритско-
урартской цивилизаций ... об автохтонности протоармянского нет речи (с.54-
55). «Следует учитывать, что протоармянские пришельцы, повидимому,
состояли в меньшинстве по сравнении с местным лувийским и хурритским
населением» (с.59)
Yeri gəlmiĢkən, Ġ.M.Dyakonovun göstərdiyi Yuxarı Fərat vadisində
hökmranlıq edən yerli-aborigen hürrilər Azərbaycan xalqının ulu babalarından
biridir. BaĢqa sözlə, elm çox aydın təsdiq edir ki, bu torpaqlarda, o cümlədən
yuxarı Fərat vadisində məhz biz azərbaycanlılar yerliyik, ermənilər isə köçüb
gəlmədirlər!
Ermənilərin Asiya qitəsinə, o cümlədən də Cənubi Qafqaza gəlmə etnos
olduqlarını baĢqa tədqiqatlar da sübut edir. Məsələn, görkəmli antropoloq
V.V.Bunak Göyçə (indiki Sevan) hövzəsində qədim kəllə sümüklərini araĢdıraraq
qəti qənaətə gəlmiĢdir ki, bunların sonradan həmin əraziyə köçüb gəlmiĢ
ermənilərlə heç bir əlaqəsi yoxdur (Вах: Бунак В.В. «Черепа железного века из
Севанского района Армении - Русский атроиологически журнал», 1928, том
15
XVII, вып. 3-4). Odontologiya sahəsində aparılan tədqiqatlar da eyni nəticəni
təsdiq edir: “etnik odontologiya erməni etnosunun “Qafqaz mənĢəli olduğunu”
təsdiq etmir” (Кочиев Р.С. Закавказье и Северный Кавказ. - В кн.: Этническая
одонтология СССР. Москва, 1970, с. 135, 141). Rus QafqazĢünası Ġ.ġopen isə
daha konkret və birmənalı nəticəyə gəlmiĢdi: ermənilər gəlmədirlər; onlar
frigiyalıların və ioniyalıların qərbdən, yəni Avropadan Anadolu dağlarının ġimal
vadilərinə köçüb gəlmiĢ nəsilləridir (Шопен И. Новые заметки на древнюю
историю Кавказа и его обитателей. С.-Петербург, 1896, с.26). Bir sözlə, bütün
yuxarıda göstərilənlər və digər axtarıĢlar “tarixin atası” Herodotun hələ eramızdan
əvvəl V əsrdə yazdığı bir həqiqəti təsdiq edir: ermənilər Kiçik Asiyaya qərbdən -
Avropadan köçüb gəlmiĢlər; onlar frigiyalıların nəsilləridir (Геродот. История в
девяти книгах. I: 180, 194; III: 93; В: 49, 52; VII: 73).
Yaqub Mahmudov,
Əməkdar elm xadimi, AMEA-nın müxbir üzvü,
Tarix İnstitutunun direktoru, Millət vəkili
Dostları ilə paylaş: |