Azərbaycan-Avrasiya Araşdırmaları Mərkəzinin
Türk Dünyası Filologiyası sırasından
Prof. Dr. MUSTAFA İSEN
TƏZKİRƏDƏN
BİOQRAFİYAYA
və seçilmiş məqalələr
Baki
OSKAR-2012
Azəri türkcəsinə uyğynlaşdıran: Narıngül Nadir qızı
Elmi redaktorlar: Prof.Dr. Kamil Vəli Nərimanoğlu
Prof.Dr. Nəsib Göyüşov
Azərbaycan - Avrasiya Araşdırmaları Mərkəzinin Türk Dünyası
Filologiyası sırasının ilk nəşrini görkəmli alim, ictimai-siyasi
xadim, Azərbaycan xalqının böyük dostu, həyatını və yaradıcılığını
türk xalqlarının ədəbiyyat tarixinə həsr etmiş olan Prof. Dr.
Mustafa İsenin yaradıcılığına həsr etmişik. Onun ayrı-ayrı
araşdırmaları və bir sıra elmi konfranslardakı məruzələrindən
ibarət olan “Təzkirədən Bioqrafi yaya” adlı əsərini və “Varayım
Gideyim Urumeline” kitabından bir neçə məqaləni Azərbaycan
türkcəsinə uyğunlaşdıraraq bu nəşrə daxil etmişik. Məqsədimiz
görkəmli alimin yaradıcılığı haqqında daha dolğun məlumat vermək,
onun araşdırmaları ilə Azərbaycan oxucusunu daha yaxından tanış
etməkdir. Gələcəkdə bu seriyanı davam etdirərək F. Körpülüzadə,
İ.V Stebleva, V.Jirmunski, X.Koroğlu, M.Ergin, Y.Akpınar, A.V.Dıbo,
Q.Abdurahmanov, Ə.V.Əlcülasun, D. Vasilyev, Ə.S. Sibqatulina,
N.A.Baskakov və başqalarının yaradıcılığına müraciət etməyi
nəzərdə tutmuşuq. İnanırıq ki, bu seriyadan nəşr olunacaq əsərlərin
yalnız Azərbaycan fi lologiyası, elm və təhsili üçün deyil, ümumi
mədəniyyətimiz üçün də çox böyük əhəmiyyəti olacaqdır.
Bu böyük layihəni maddi və mənəvi cəhətdən dəstəkləyən fi kir
və iş adamı Əli Polada və nəşr işindəki diqqət və qayğısına görə
“Oskar” nəşriyyatının müdiri Namiq bəyə öz təşəkkürümüzü
bildiririk
ISBN 5-86874-528-3 © Prof. Dr. Mustafa İsenin
3
Müəllimim prof. Dr. Haluq İpəkten (1926-1992) və
Behcət Necatigilin (1916-1979)
əziz xatirəsinə hörmət və ehtiramla
Kitablarda ölmək
Adı, soyadı
Açılır mötərizə.
Doğulduğu il cizgi, öldüyü il bitdi
Qapanır mötərizə.
O, indi kitablarda bir isim, bir soyaddı
Mötərizə içində doğum, ölüm ili
Ya səhifə altında, ya bir az irəlidə
Əsərləri, çap olunma illəri
Qısa, uzun bir vərəq
Kitab adları
Can çəkişən quşlar kimi əlimizdə.
Mötərizə içindəki cizgi
Nə varsa orada.
Ümidi, qorxusu, gözyaşı, sevinci
Nə varsa orada.
O indi kitablarda
Bir misralıq yerdə həbs
Hələmi yaşayır, qorunanmaz ki...
Öldürə bilərsiniz.
Behcət Necatigil
4
KİTABIN İÇİNDƏKİLƏR
Türk mədəniyyət və ədəbiyyat tarixinin
araşdırılmasına dəyərli örnək...................................................... 6
Müəllifdən...................................................................................10
I HİSSƏ: TÜRK TƏZKİRƏ ƏNƏNƏSİ
XVI yüzilliyin sonuna qədər Osmanlılarda təzkirə ənənəsi......15
Türkcə yazılmış şair təzkirələri..................................................35
Türk təzkirəçilik ənənəsində Əlişir Nəvainin yeri ...................44
Səhi Bəy və təzkirəsi..................................................................51
Lətifi təzkirəsi.............................................................................62
Anadolu türk təzkirəçiliyində forma dəyişikliyi........................72
Türk təzkirəçiliyində antologiya tipli nümunələr.......................78
Həsən Çələbi təzkirəsi................................................................83
Ədəbiyyat tarixində “Künhül-əxbar”ın yeri...............................89
“Künhül-əxbar”ın şairlərə həsr olunan
hissəsinin qaynaqları................................................................100
Ədəbiyyat tariximizin qaynaqlarindan
olan Övliya Çələbi «Səyahətnamə»si......................................144
II HİSSƏ: TƏZKİRƏLƏR İŞIĞINDA
DİVAN ƏDƏBİYYATI
Osmanlı mədəniyyətinə baxış..................................................153
Divan şairlərinin təsəvvüf və təriqət əlaqələri.........................162
Divan şairlərinin sənət növləri.................................................170
Divan ədəbiyyatında eyni təxəllüslü şairlər.............................179
Osmanlılar dövründə şəhər və mədəniyyət..............................192
İstanbul klassik şeirin mərkəzi kimi........................................198
Bolqarıstanlı divan şairləri ......................................................205
“Künhül-əxbar”a görə bugünkü Yuqoslaviya sərhədləri
içərisində doğulmuş şairlər......................................................212
Osmanlı mədəniyyətində Kiprin yeri və
Kiprli divan şairləri...................................................................240
5
Osmanlı Türkiyəsinə köç etmiş azərbaycanlı
klassik ədəbiyyat təmsilçiləri...................................................246
Ankaralı divan şairləri..............................................................258
Tokatın Osmanlı mədəniyyətində yeri və tokatlı şairlər..........264
Ərzurum şairləri və Nəfi ..........................................................272
Ədəbiyyat tariximizdə Bağdad.................................................280
Mədəniyyət tariximizdə Üsküp və
üsküplü divan şairləri...............................................................287
Ədəbiyyat tarixində Priştinə və burada doğulmuş
divan şairləri.............................................................................296
Diyarbəkirli düşüncə və sənət adamları...................................301
Klassik mədəniyyətdə Sakarya və onun əhatəsi.......................306
Türk bioqrafi yasının çağdaş tənqidçiləri
Hammer və Behcət Necatigil...................................................312
“VARAYIM GİDEYİM URUMELİNE”
kitabından seçilmiş məqalələr
Ön söz......................................................................................321
Balkanlarda çağdaş türk ədəbiyyati..........................................324
İstifadə edilmiş ədəbiyyatlar ...................................................343
6
Türk mədəniyyət və ədəbiyyat tarixinin
araşdırılmasına dəyərli örnək
M
üsəlman Şərq xalqlarının Orta əsrlərdə yaranan zəngin elm
və mədəniyyət tarixində sənət və ədəbiyyat önəmli yer
tutur. Burada ədəbi proses dövrə xas ictimai-sosial və mədəni mühitin
formalaşdırdığı dini-ideoloji, əqli-mənəvi və başqa dəyərlərlə sıxı
surətdə əlaqədar olaraq inkişaf tapmışdır. Keçmişin ədəbi-mədəni
həyatının və bədii-estetik düşüncə tərzinin elmi mənzərəsini
yaratmaq üçün ilk növbədə ilkin qaynaqlarda toplanan məlumatlar
əsasında araşdırma aparmaq və mülahizə söyləmək mümkündür
və bu baxımdan tarix və mədəniyyətə aid ilkin yazılı qaynaqların,
xüsusilə ədəbiyyat üzrə təzkirələrin tədqiqi olduqca əhəmiyyətli
bir məsələ olaraq qarşımıza çıxır. Bu sahə üzrə görülən qiymətli
və mühüm işlərin yekunu olaraq Türkiyə Cümhurbaşkanlığının
baş katibi, Prof.Dr. Mustafa İsenin “Tezkireden Biografi ye” adlı
kitabını nümunə kimi göstərə bilərik. Müəllif Türkiyədə təzkirəçilik
ənənələrinin elmi araşdırılması üzrə məktəb yaratmış və onun
mədəniyyət və ədəbiyyat tarixinə göstərdiyi bu dəyərli xidməti
yetişdirdiyi tələbələri – Prof.Dr. F. Kılıç, Doç. Dr. S. Solmaz, Doç.
Dr. A. Eyduran, Doç. Dr. G. Zavodçu və digərləri davam etdirirlər.
Bəllidir ki, ədəbiyyat tarixi və ədəbi tənqidin keçmişini öyrənmək
üçün ən dəyərli qaynaqlardan biri təzkirələrdir. Peyğəmbər sirəsindən
formalaşmağa başlayan, sonra isə elmi simaların, övliyaların və
müxtəlif mədəniyyət sahələrində xidmət göstərmiş şəxsiyyətlərin
həyat və yaradıcılığı haqqında yığcam məlumatları bir qaynaqda
toplayan təzkirəçilik ənənəsi ədəbiyyat tarixində özünə önəmli yer
tutmuşdur. Öncə ərəbcə, sonra isə farsca yaranıb genişlənən bu
ənənə daha sonralar türkcə yazılmağa başlamış və özündən əvvəl
formalaşan üsul və qaydaları saxlamaqla yanaşı, bir sıra metodoloji
yeniliklər və dəyişiklər gətirməklə özünəməxsus inkişaf yolu
keçmişdir. Qeyd edək ki, ədəbi prosesin tarixi inkişaf yollarını,
ədib və şairlərin həyat və yaradıcılığını izləmək üçün təzkirələrin
əhəmiyyəti böyükdür. Maraqlı haldır ki, İran və Türkiyədə istər
7
ayrı-ayrı təzkirələrin tədqiqi və nəşri, istərsə də təzkirəçilik tarixinin
araşdırılması üzrə mühüm işlər görülmüşdür. Lakin Azərbaycanda
bu iş nisbətən geç başlanmış, bir neçə təzkirə işıq üzü görmüşdür. Bu
sahədə ilk təşəbbüslərlərdən olan N. Qarayevin, M. Muradovanın,
K. Məmmədovanın, A. Topalovanın tədqiqatlarını göstərmək olar.
Təzkirəçilik ənənəsinin sistemli və ardıcıl tədqiqi isə Dr. Vüsalə
Musalı tərəfi ndən aparılmaqdadır. 2006-ci ildə “XV-XVII əsrlər türk
təzkirələrinin strukturu və spefi kası” mövzusunda doktorluq işini
başa çatdırran müəllif, hal-hazırda “Türk təzkirəçiliyinin inkişaf və
təkamül mərhələri” mövzusu üzrə yüksək doktorluq səviyyəsində
araşdırma aparmaqla məşğuldur. Onun “Osmanlı təzkirələrində
Azərbaycan şairləri” adlı monoqrafi yası 2009-cu ildə, “Türk
təzkirəçiliyi” (Biblioqrafi yası) kitabı isə 2011-ci ildə nəşr edilmişdir.
Ümumiyyətlə, klassik dövr üzrə ədəbiyyat tarixi, ədəbi tənqid,
poetika və estetik fi kir haqqında mükəmməl təsəvvür yaratmaq üçün
müraciət edilməsi zəruri olan qaynaqları belə xülasə etmək olar:
1. Tarix və xronikalar;
2. Əruz və qafi yəyə dair qaynaqlar;
3. Bəlağətə aid əsərlər;
4. Təzkirələr.
Prof.Dr. Mustafa İsenin türk təzkirəçilik ənənələri üzərində
apardığı ardıcıl və sistemli araşdırmalar təkcə Türkiyə coğrafi yasında
deyil, Heratdan başlayarak Balkanlara qədər uzanan bir məkanda
yetişən türk ədəbiyyatının tanınmış və tanınmamış simaları haqqında
dolğun məlumat verir. Burada Türk təzkirəçilik ənənəsinin əsas
cizgiləri və önəmli xüsusiyyətləri, eyni zamanda divan ədəbiyyatı ilə
bağlı dəyərləndirmələr ayrı-ayrı məqalə və yazılar şəklində öz əksini
tapmışdır. Farsca təzkirəçilik ənənəsi daha əvvəl yaransa da, burada
ədəbi tənqid və dəyərləndirmə nisbətən zəif olmuşdur. Bu məsələni
İran təzkirəçilik tarixini araşdıran Golçin Məani və başqa tanınmış
müəllifl ər də qeyd etmişlər. Buna bənzər şəkildə bir sıra Türk şairlər
təzkirəsi də ədəbi tənqid və dəyərləndirmə baxımından zəifdir. Lakin
bununla yanaşı, Osmanı dönəmində qələmə alınan Türk təzkirələri
içərisində ədəbi tənqid baxımından böyük mühtəvası və öz elmi
dəyərləndirməsi isə seçilən mühüm qaynaqlara da rast gəlinir ki,
8
bunlardan Lətifi , Mustafa Əli və Çələbininn əsərlərini özəlliklə
qeyd etmək lazımdır. Prof. Dr. Mustafa İsen bütün bu məsələləri
diqqətlə araşdırmışdır. Təzkirələrdə təriqət şairləri ayrıca məqalədə
işıqlandırılır. Müəllif eyni zamanda Ankara, Tokat, Ərzurum,
Bağdad, Üsküp, Diyarbəkir bölgələrində yetişən şairlər haqqında da
ayrı-ayrı məqalələr şəklində bəhs edir.
Müəllifi n kitaba daxil edilmiş məqalələrində mədəniyyət tarixinin
bir çox önəmli məqamları təhlil edilir, şəhər mədəni mühitində
yaranan və inkişaf edən divan ədəbiyyatının xüsusiyyətləri nəzərdən
keçirilir. İstanbulun Qsmanlı dönəmində mühüm mədəniyyət
mərkəzi kimi formalaşmasına təsir göstərən amillərin incələnməsi
də diqqəti cəlb edən məqamlar sırasındadır. Kitabda yer alan ayrıca
bir bölümdə isə müxtəlif səbəblərdən Türkiyəyə mühacirət etmiş
Azərbaycan müəllifl əri haqqında faydalı məlumatlar verilir. Orta
çağlarda eyni sivilizasiya məkanında öz yaşamını davam etdirən
Şərq xalqlarının yaratdığı elmi-fəlsəfi , dini-mənəvi, ədəbi-estetik və
hətta milli dəyərlər olduqca yaxın və müştərək xarakterə malikdir
və bu cəhətdən onların tədqiqi həmin dəyərləri paylaşanların hamısı
üçün faydalıdır. Ona görə keçmişin elmi, mədəni, ədəbi və mənəvi
mirasını araşdırarkən məsələyə dar və məhəlli təəsüb baxımından
deyil, geniş və cahanşümul bir sivilizasiya məkanında formalaşan
ortak dəyərlər bucağından yanaşmaq lazım gəlir və müəllif bu
məsələlərə yüksək intellektual və elmi səviyyədə yanaşmışdır.
Onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, Azərbaycan mədəniyyət
və ədəbiyyat tarizxinin tədqiqində bəzi sahələr üzrə müəyyən
boşluqlar vardır ki, buraya Orta çağlarda formalaşan islam
mədəniyyət kateqoriyalarının universal xarakteri, başqa xalqlarla
ortaq xüsusiyyətləri daşıyan təsəvvüf və sufi ədəbiyyatı, klassik
divan ədəbiyyatının estetikası və təzkirəçilik ənənəsinin tədqiqi
daxildir. Təzkirələrin akademik nəşrində də müəyyən boşluqlar
və qeyri-peşəkar cəhətlər nəzərə çarpır ki, həmin problemlərin
həlli baxımından Türk araşdırıcılarının bu sahədə gördüyü işlərdən
faydalanmaq və qarşılıqlı elmi-nəzəri mübadilə əhəmiyyətli görünür.
Bu baxımdan Prof.Dr. Mustafa İsenin kitabının Azərbaycan türkcəsi
ilə yayınlanmasının elmi-mədəni ictimaiyyət üçün faydalı olacağı
heç bir şübhə doğurmur.
9
Zənnimizcə, bu kitabda toplanan araşdırmalar istər mövzu və
məzmun, istər daşıdığı məlumatlar və istərsə də elmi yanaşma
metodu baxımından təkcə fi loloqların deyil, tarixçilərin və
mədəniyyətşünasların, ümumiyyətlə, elmi-mədəni elitanın maraq və
diqqətini cəlb edəcək.
Kitab Azərbaycan türkcəsinə çevrilərkən onun elmi yönümünü
və araşdırıcılar üçün nəzərdə tutulduğunu nəzərə alaraq qaynaklar
və onlarda yer alan mətləblər, eyni zamanda bir sıra əski terminlər
orijinalda saxlanmışdır.
Prof.Dr. Kamil Vəli Nərimanoğlu
Prof.Dr. Nəsib Göyüşov
10
Müəllifdən
Ə
limizdəki kitabda dönə-dönə qeyd edildiyi kimi, bioqrafi ya
insan məfhumu yarandığı gündən onunla birlikdə meydana
gələn elm sahəsidir. Hafi zə sahibi olan insan oğlunun keçmişdə
olan hadisələri öyrənməyə can atması ilə yanaşı bu hadisələri
yaradan insanlara da maraq göstərməsi, hələ qədim tarixlərdən
bioqrafi ya növünün yaranmasına səbəb olmuşdur. Kitabın içində
izah edildiyi kimi islam tarixinin özünəməxsus xüsusiyyətlərindən
biri də, bioqrafi yanı özündə əks etdirməsi olmuşdur və bu növ daha
çox islam tarixində inkişaf edərək təşəkkül tapmışdır. Məhz islam
mədəniyyətinin öz varlığı ilə dünya mədəniyyətinə yeni çalar verdiyi
və zənginləşdirdiyi sahələrdən biri də tarix yazıçılığı, xüsusilə də
islam tarixinin alt qolu olan təzkirələrnin qələmə alınmasıdır.
İlk dəfə ərəb dünyasında yaranan bu növ, sonra farslara, ordan
da türk tarixçiliyinə keçmişdir.Təzkirə növü ortaq bir mədəniyyətin
daşıyıcısı olduğu üçün, öz ana xəttini saxlayaraq inkişafını davam
etdirmişdir. XVI əsrdə ilk və mükəmməl nümunələrini ortaya
qoymağa başlayan bioqrafi ya növü əsasən elm və ədəbiyyat tarixi
başda olmaqla, həyatın bütün sahələrinə nüfuz etmiş, XX əsrin
əvvəllərinə qədər öz əhəmiyyətini itirməmişdir.
XX əsrin əvvəllərindən sonra isə bioqrafi yalar bir çox başqa
növlər kimi qərb yazı modelində olan nümunələrə uyğunlaşaraq öz
formasını dəyişmişdir.
Bu kitabda hələ həyatımın erkən çağlarından müraciət etdiyim bu
ədəbiyyat növünün ayrı-ayrı çalışmalarını bir yerə toplayaraq, həmin
sahə ilə maraqlananlara bir töhfə etmək istədim. Universitetdə təhsil
aldığım illərdən başlayaraq bu günədək şairlərə aid təzkirələr ən
çox diqqətimi çəkən sahə olub. Dünyasını dəyişmiş ustadım Haluk
İpəkten Bəyin açdığı yolla irəliləyərək təxminən 35 ildir ki, bu
mövzu ilə bağlı əsərlər yazıram. Böyük zövq və həvəslə yürüdüyüm
bu yolda gördüklərimi ətrafdakılarla paylaşmaq, onları da bu zəngin
və maraqlı tarixi irsin incəlikləri ilə tanış etmək üçün bu toplunu
ərsəyə gətirməyi məqsədə uyğun bildim.
11
Burada yer alan məqalələrin əsas bir hissəsi akademik yazılardır.
Bir hissəsi isə akademik çalışma olmaqla birlikdə, tənqid və
araşdırma funksiyasını özündə əxz etmiş mətnlərdir.Yazılardakı
eyni mövzulara müxtəilf vaxtlarda və fərqli qaynaqlardan istifadə
etməklə baxıldığından, eyni zamanda, başqa-başqa auditoriyalar
üçün nəzərdə tutulduğundan kitabda müəyyən təkrarların nəzərə
çarpması da gözləniləndir. Bu təkrarçılıq, eyni zamanda eyni
mövzuya məlum bir baxış bucağından yanaşmanın nəticəsindən
yaranan məcburi haldır.
Kitabdakı əsasən bir mövzuya xidmət edən məqalələr yetmişinci
illərin sonundan başlanaraq bu günə qədər davam edən yazıların
toplusudur. Bunların üzərində kiçik müdaxilələr istisna olmaqla heç
bir dəyişiklik edilməyib. Bu gün nəşr olunmuş bəzi əsərlərin kitabda
qaynaq kimi istifadə olunması da bu üzdəndir.
Bəzi başlıqlar da (məsələn, “Künhül-əxbar”a görə bu günkü
Yuqoslaviya ərazisində doğulan şairlər) zahiri dəyişikliklər olmasına
baxmayaraq eyni qalmışdır. Təbii ki, bu məhsullar yazıldığı dövrləri
əks etdirir.
Haluq İpəkten bəydən fərqli olaraq özünü görməsəm də,
Behcət Necatigil də dəyərli şəxsiyyət kimi nümunə götürdüyüm və
təsirləndiyim tədqiqatçılardandır. Onun məni ən çox özünə cəlb edən
tərəfi isə təzkirəçiliyə göstərdiyi xüsusi diqqətidir.
Buna görə də kitabı bu iki dəyərli insana ithaf etdim və Necatigilin
bu sahədə necə duyğulu və həssas olduğunu əks edirən bir şeiri
ilə kitabımın ilk səhifəsinə incə bir naxış vurdum. Onun bir şair
təxəyyülü ilə göstərdiyi kimi bir mötərizə içərisində tire şəklində
təsvir olunan bu insan həyatları böyük romanlara mövzu olacaq
qədər zəngindir.
Mən bu çalışmayla mədəni təməllərimizin köklərinin necə
dərində olduğunu nəzərə çarpdırmaq və xalqımın necə bir bioqrafi k
zənginliyə malik olduğunu göstərmək istədim.
Bioqrafi ya araşdırmalarıma başladığım 70-ci illərə dönüb
baxdığımda bu sahə ilə bağlı bəzi işlərin görüldüyünün şahidi
oluram. Ancaq bu sahədə hələ görülməli işlərin çox olmasını da
xüsusi olaraq qeyd etmək istəyirəm. Əgər çalışmamla bu qədim
12
növün görünməyən zəngin tərəfl ərinə azacıq da olsa işıq sala
bilmişəmsə, çox şad olardım.
Bu çətin və şərəfl i işi yerinə yetirməkdə mənə vasitəçi olmuş
“Kapı yayınları”na dərin təşəkkürümü bildirirəm.
Prof. Dr. Mustafa İsen
Ankara,
2010
I HİSSƏ
TÜRK BİOQRAFİYA ƏNƏNƏSİ
15
XVI YÜZİLLİYİN SONUNA QƏDƏR
OSMANLILARDA TƏZKİRƏ ƏNƏNƏSİ*
T
anınmış adamların həyat hekayələrindən bəhs edən və
ədəbiyyat tarixində ayrıca bir növ kimi səciyyə daşıyan
təzkirə növü demək olar ki, insanlarla yaşıd olan bir elm sahəsidir.
Başlanğıcında tarixin içində yer alan bu növ, bir müddətdən
sonra müstəqil bir sahə kimi inkişaf edərək özünü təsdiqləmişdir.
Bildiyimiz kimi tarix, bizdən əvvəl yaşamış olan insanların şahidi
olduqları hadisələri və bu hadisələrin qəhrəmanlarını özündə əks
etdirmişdir.
Məlumdur ki, tarixi yaradan şəxslərin həyat hekayələri də tarixi
hadisələrin özləri qədər mühüm və maraqlıdır. Bu həyat hekayələrini
əks etdirmək missiyası isə təzkirələrin üzərinə düşür. Buna görə də
Qərb və Şərq tarixçilərinin əksəriyyəti tarixin içində bioqrafi yalara
da müəyyən yer vermişlər.
1
İslam dünyasında isə təzkirənin məzmunu bundan da o tərəfə
keçərək daha böyük əhəmiyyət kəsb edir. Çünki İslam tarixçiliyi
Hz.Peyğəmbərin həyat və fəaliyyətinin təsvir edilməsi ilə, yəni
bioqrafi ya ilə başlamışdır. İslam tarixinin qaynağını hədislərdə,
xüsusilə də Hz.Peyğəmbərin müqəddəs şəxsiyyətini və dini etiqadını
əks etdirən, qəzalarına aid hədislərin toplumunda axtarmaq gərəkdir.
2
Çünki bir hədisin dəyəri və doğruluğu islam etiqadının dürüstlüyünə
və möhkəmliyinə də dəlalət edir. Bir hədisin nəql edilməsi, həm
də onun doğruluğunun sənədidir. Get-gedə tarixçilər bu sahəni
1
Adnan Adıvar,”Tarih ve bioqrafi ”tarix jurnalı C.2, S.3,4 İstanbul 1952,S 2
2
İslam Ensiklopediyası,Tarix Maddəsi, C.2, s.378; Hamilton ArGibb,”İslam medeniyyeti
üzerine Araştırmalar”, İstanbul 1991, s. 128; “Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi “Arap
Maddesi”, C.III, s. 298; Franz Babinger “Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri” (çevi-
ren Çoşkun Üçok), Ankara 1982; Şəmsəddin Günaltay “İslamda Tarih ve Müverrihler”
İstanbul, 1923-1925; Nəcib Asim “Osmanlı Tarih-nüvisleri ve Müverrihleri” TOEM,
(1327); J.S. Robinson, “The Tezkere Genre in İslam, Journal jf Near Eastern Studies” Vol.
23, s.57; Şəhabəttin Təkindağ, “Osmanlı Tarih Yazıcılığı”, Belleten XXXV/140, Ankara
1971; İlbər Ortaylı, “Osmanlı Tarih Yazıcılığının Evrimi Üstüne Düşünceler” Türkiyə
Sosial və Elmi Araştırmalar Mərkəzi, 1986, s.419.
16
daha da genişləndirmişlər. Beləcə hədislərin nəql edilməsindən
yaranan tarix elmi özünə xas ənənəvi təqdim tərzini mühafi zə
edərək, dilçilər tərəfi ndən toplanmış tarixi məhsullar toplusuna
çevrilmişdir.
3
Bununla bərabər başda Hz.Peyğəmbər olmaqla islam
tarixinin önəmli insanların cəmiyyətə nümunə olacaq şəxsiyyətlər
kimi təqdim edilməsi də bioqrafi yanı gündəmdə saxlayan başqa bir
əhəmiyyətli cəhətidir.
Buna ərəb ənənəsindən gələn kök-soyla öyünmək xüsusiyyətini
də əlavə etmək gərəkdir. Buna görə də bioqrafi ya islam tarixçiliyində
həmişə əhəmiyyətli yer tutmuş, hətta vaxt keçdikcə tarixin başqa
sahələrinə nisbətən daha zəngin mövzuya malik bir sahəyə
çevrilmişdir.
4
Tarixin siyasət sahəsində yer alan alim və mühəddislərin zaman
keçdikcə yüksək vəzifə sahibləri ilə əvəz edilməsi nəticəsində,
bioqrafi ya sahəsi sərbəst tarixçilərin ixtiyarına verildi.
Tarixin hakimiyyətə gorə dövrlərə bölünməsindən sonra
bioqrafi ya sahəsi alim və mühəddislərin gözündə daha böyük
əhəmiyyət qazandı. Onlar dünyəvi, bəzən də dinsiz siyasi mətn
yerinə, peyğəmbərin varisləri olan üləmanın həyatını anlatmağı əsas
tarix olaraq diqqətdə saxladılar.
5
Bu niyyətlə daha çox bir qrupa, yaxud da bir sinfə mənsub olan
adamların bir topluda cəmlənməsindən ibarət əsərlər yazılmağa
başlandı.
Əbu Nəim İsfəhaninin (v. 1038) “Hilyətü l-övliya”sı və Xətibi
Bağdadinin (v 1071) tək bir bölgəylə bağlı böyük həcmli əsəri
bunların ilk nümunəsidir.
6
Get-gedə bu çalışmalar dilçiləri, şairləri,
həkimləri və digər sənət adamlarını da əhatə etməyə başladı. Şeir
sahəsində bunların əldə olunan ilk nümunəsi Məhəmməd b. Sallam
əl-Cumahinin (v. 865) “Təbəqatüş-şüəra” adlı əsəridir. Bu əsər
vasitəsiylə qədim dövr islam mədəniyyəti haqqında məlumatlar əldə
3
İslam Ensiklopediyası: həmin m., s.785.
4
Franz Rosenthal, A History of Muslim Historiography, Leiden 1952, s. 101.
5
Hamilton Gibb: həmin kitab, s. 138.
6
Hamilton Gibb: həmin kitab, s.139.
17
edə bilirik.
7
İbn Kuteybənin “Kitabüs-şiir və şüəra”sı isə bu sahədə
yazılmış ikinci əsərdir.Bu sahənin başqa bir nümunəsi Əbül-Fərəc
Əl-İsfəhaninin (v. 967) “Kitabül-Ağani” adlı əsəridir. Əl Mərzubani-
nin (v. 990) “Mücəmüş-şüəra” adlı əsəri isə metod baxımından
mühüm bir əsər hesab oluna bilər. Bu əsərdən başlanaraq şairlər
əlifba sırası ilə sıralanmağa başlamışdır. Bunlara Səalibinin (v.
1038) “Yətimüd dəhrini” və Bahrazinin (v. 1075) buna əlavə olaraq
yazdığı “Dumyetül-kəsr”ını əlavə etmək gərəkdir. Hazıri (v.1172)
“Zinətü-d dəhr”, İmaməddin Əl İsfahani (v. 1201) isə Haridətül-
kasr” adlı əlavəsi ilə bu işi davam etdirmişlər.
8
XII yüzillikdən etibarən illərin xronologiyasına əsaslanan tarix
ənənəsi özünü təsdiqlədi. Belə əsərlərə bəşərin yaranması ilə
başlanan ümumi tarix və ya islamın yüksəlişi ilə başlanan milli tarix
də əlavə olunmağa başlandı. Bioqrafi yalar bu tarixlərin içində yer
almağa davam etdi.
9
Birzalı (v. 1339) bioqrafi yaların yüzilliklərə görə
tənzim olunması üsulunu yaradırkən, İbn Hacər Əskəlanı (v. 1449),
bioqrafi yaların ölüm tarixi əsasında tərtib edilməsinə başlandı.
10
XII əsrin sonlarına qədər ərəbcə yazılaraq davam edən bu ənənə,
həmin yüzillikdən sonra yerini farsca olan nümunələrə verməyə
başladı. Farsca təzkirənin ilk nümunəsi “Lübabül əlbab” (1221)
adlı əsərlə Məhəmməd əl-Ovfi (v. 1232) tərəfi ndən yazıldı. Onun
istifadə etdiyi üslub da özündən əvvəlki ərəbcə yazılan bioqrafi yalar
kimiydi. Sonra bunu Molla Cami (v.1493) davam etdirmişdir.
Səkkiz hissədən ibarət “Baharıstan” adlı əsərinin yeddinci hissəsi
şair bioqrafi yalarına həsr olunmuşdur. Bu hissədə ümumilikdə 38
şairdən bəhs edilir.
11
Ancaq ədəbiyyatın bu növündə əsl diqqət çəkən nümunə
Dövlətşah b. Əlaüd-dövlə Səmərqəndi (v.1486) tərəfi ndən qələmə
alınan “Dövlətşah Təzkirəsi”dir. (1487). Dövrünün tanınmış adamı
Əlişir Nəvaiyə həsr olunan bu əsər bir müqəddimə, yeddi hissə və
7
J.S. Robinson: həmin məqalə, s.61.
8
J.S. Robinson: həmin məqalə, s.61-62.
9
Hamilton Gibb: həmin kitab, s.143.
10
Hamilton Gibb: həmin kitab, s. 147.
11
Câmi “Baharistan” (Çev. M.Nuri Gençoşman), İstanbul 1985.
18
bir xatimədən ibarətdir. Təzkirədə yer alan şairlərin ümumi sayı
149-dur. Bu təzkirə, özündən sonra yazılan fars və türk təzkirələrinə
örnək olmuş və o günədək yazılmış olan ona bənzər təzkirələrdən,
özündə daha çox bioqrafi ya ehtiva etməsiylə fərqlənir
12
. Başqa bir
təzkirə Sam Mirzə (v.1567) tərəfi ndən qələmə alınmış “Töhfeyi-
Sami”(1550) adlı əsərdir. Kitab yeddi bölməyə ayrılıb və həmin
bölmələrdə 700-ə qədər şairdən söz açılır. Əsərin altıncı bölməsi
“Təbəqəyi-Türkan” adı altında türk şairlərinə həsr olunmuşdur.
“Baharıstan” və “Dövlətşah təzkirəsi”ndən sonra bu sahədə
meydana gələn başqa bir təzkirə isə, türkcə yazılan bir sıra
nümunələrin müəllifi olan Əlişir Nəvai (1441-1501) tərəfi ndən
yazılmışdır. Onun “Məcalisün-nəfais” (1491) əsəri müqəddimədən
və məclis adlandırdığı səkkiz bölmədən ibarətdir. Əsər Cami və
Dövlətşah təzkirələrinə bənzəyir. Təzkirələrdə şairlər xronoloji
şəkildə hər bir məclis üzrə aşağıdakı formada sıralanmışdır.
1-ci Məclis. Nəvaidən əvvəlki şairlər.
2-ci Məclis. Nəvainin uşaqlıq və gənclik illərində tanıdığı, ancaq
təzkirə yazıldığı müddətdə artıq vəfat etmiş şairlər.
3-cü Məclis. Nəvainin müasiri olan şairlər
4-cü Məclis. Alim şairlər
5-ci Məclis. Xorasanlı şair mirzələr və hökmdar ailəsi şairləri
6-cı Məclis. Xorasandan xaricdə yaşayan elm adamları və şairlər
7-ci Məclis Sultan və şahzadələrdən olan şairlər
8-ci Məclis Dövrün padşahı Sultan Hüseyn Baykara
“Məcalisün-nəfais”də Herat, Xorasan və Azərbaycanda yaşayan
və əksəriyyəti farsca yazan 455 şairə yer verilmişdir. Bunlardan
43-ü türk və ya türkcə yazan şairlərdir. Nəvai bu şairlər haqqında
uzun-uzadı məlumatlar verməmiş, çoxuna ancaq bir-iki sətir yer
ayırmışdır. Hər şairin bir, tanınmış şairlərin isə iki-üç beytini nümunə
olaraq vermişdir.
Qeyd edək ki,“Məcalisün- nəfais” cığatay ədəbiyyatı, xüsusilə də
İran ədəbiyyatı üçün çox mühüm bir qaynaqdır. Bu əsər Anadoluda
12
Dövlətşah “Devletşâh Tezkiresi” (Çev. Necati Lugal), İstanbul 1977.
19
meydana gələn təzkirələr üçün də əsas model kimi istifadə olunan
bir nümunədir
13
.
Bu əsərlər Heratda yazıldıqları üçün həmin məktəbin təzkirələri
də adlandırılırlar. Bu məktəbin əsas təmsilçiləri olan Cami, Dövlətşah
və Nəvai ortaya qoyduqları əsərlərlə, həm ədəbi bioqrafi yaların
inkişafını sürətləndirmiş, həm də özlərindən sonra gələn Osmanlı
“təzkireyi-şüərası”na ciddi təsirlər göstərmişlər.
Haqqında danışdığımız bioqrafi yalar mövzu və baxışlarına
görə fərqli görünsələr də, onların ortaq nöqtələrinin olması da göz
qabağındadır. Yalnız müəyyən yaş həddinə çatdıqdan sonra şöhrət
qazanmış adamlar bioqrafi yalara düşmək hüququ qazandıqları üçün
onların doğum tarixləri verilmir, yalnız ölüm tarixlərinə yer ayrılırdı.
Bioqrafi yası yazılan adamın həyatında olan mühüm hadisələr nəql
edilirdi. Elm adamlarının təhsili, dərs aldıqları müəllimlər və əsərləri
önə çəkilirdi. Şairlərin isə şeirlərindən nümunələr verilirdi
14
. Bu cür
ənənədə bioqrafi k künyə əsas götürüldüyü üçün bütünlüklə insan
amilinə əsaslanılır və verilən insan portretləri son dərəcə canlıdır.
Lakin verilən məlumatların dəqiqləşdirilməsi hər zaman mümkün
olmurdu.
İslam tarixində ortaya çıxan bu metodun ustadan şagirdə keçən bir
sənət kimi dəyişmədən Osmanlı bioqrafi ya ənənəsində əks olunduğu
göz qarşısındadır. Yəni bu ənənənin formasına islam dünyasında və
daha əvvəlki illərdə təsvir olunan ümumi tarixin içində bioqrafi yaya
şəklində, yaxud da məşhur sənəkarların bir əsər içərisində təqdim
olunması şəklində rast gəlinir. Vəziyyətə XVI əsrin sonuna qədər
bioqrafi ya ənənəsi bucağı altında bir nəzər salsaq, qarşımıza üç
fərqli təsvir çıxacaqdır.
1) Ümumi tarixlərdə yer alan bioqrafi yalar,
2) Şakaik, təlif, tərcümə və əlavələrdə yer alan bioqrafi yalar,
3) Şairlər təzkirələrində yer alan bioqrafi yalar.
İndi bunlara sıra ilə nəzər salaq:
13
Əlişir Nəvai “Mecâlisü′n-nefâis” Daşkənd 1961.
14
Rosenthal: həmin kitab, s.102.
20
Dostları ilə paylaş: |