JAMIYAT FALSAFASI
.
REJA
1.Jamiyat tushunchasi va uning strukturasi. Jamiyat haqidagi falsafiy ta’limotlar tarixi. Fuqarolik
jamiyati va institutlari.
2.Falsafa tarixida inson moxiyatiga oid qarashlar tasnifi. Falsafiy antropologiya
Tayanch tushunchalar
Jamiyat, ijtimoiy munosabat, ijtimoiy uyushma, davlat, sivilizatsiya, taraqqiyot, milliy
davlatchilik, taraqqiyotning o‘zbek modeli, jamiyat tarkibi, fuqarolik jamiyati, oila, inson, shaxs,
individ, antropologiya, inson — biologik mavjudot, inson — ijtimoiy mavjudot, inson faolligi,
inson qadri, shaxs erkinligi, burch, inson ehtiyojlari, manfaatlari, maqsadi, ideallari, inson
huquqi, barkamol inson.
Jamiyat tushunchasi
. Jamiyat hayoti asrlar osha olimlar va faylasuflarning tadqiqot ob’ekti
bo‘lib kelmoqda. U turli fanlar, chunonchi: sotsiologiya, tarix, siyosatshunoslik, huquqshunoslik,
etnografiya, iqtisodiy nazariya va hokazolar doirasida o‘rganiladi. Muayyan fanlardan farqli
o‘laroq,
falsafaning vazifasi
tarixiy jarayonning umumiy jihatlarini o‘rganishdan iborat. Falsafa
muayyan hodisalarning sabablari nimada degan savolga javob topish vazifasini o‘z oldiga
qo‘ymasada, tarix fanining metodologik
asoslarini yaratadi, mazkur sabablarni aniqlashga
nisbatan qanday yondashish kerak, degan savolga javob beradi. U dunyoqarashga doir o‘z
mo‘ljallariga tayanadi, ijtimoiy va gumanitar fanlarning kategoriyalar apparatini ishlab chiqishda
ishtirok etadi. O‘z kategoriyalarining ijtimoiy mazmunini yoritar ekan, falsafa shunga asoslanib
muayyan-tarixiy jarayonlarni tahlil qilishni amalga oshiradi. Tarix falsafasining muammolaridan
biri bu tarixiy jarayonning birligi muammosi va tarixni davriylashtirish tamoyillarini belgilashdir.
Falsafaning vazifasi
jamiyat hayotining asosiy negizlarini, uning tizim tashkil etadigan omillarini
aniqlashdan iborat.
Jamiyat
— tabiatning bir qismi, ya’ni ijtimoiy borliq bo‘lib, odamlar uyushmasining
maxsus shakli, kishilar o‘rtasida amal qiladigan juda ko‘plab munosabatlar yig‘indisi,
degan
turlicha ta’riflar ham bor. Jamiyat muttasil ravishda rivojlanuvchi, takomillashib boruvchi
murakkab tizimdir. Har bir yangi davrda jamiyat mohiyatini bilish zarurati vujudga keladi. Jamiyat
moddiy va ma’naviy omillar birligidan iborat. Hozirga qadar adabiyotlarda moddiy va ma’naviy
hayot bir-biridan keskin farqlanar edi. Moddiy hayot tadqiqiga ko‘proq e’tibor berilar. Xolbuki,
jamiyatning tub mohiyati uni tashkil etuvchi inson mohiyati bilan uzviy bog‘liq. Xuddi inson tanasini
uning ruhidan ajratib bo‘lmagani singari, jamiyatning moddiy va ma’naviy jihatlarini ham bir-
biridan ajratish va ularning birini ikkinchisidan ustun qo‘yish mantiqqa ziddir.
O‘zbekiston Respublikasining birinchi prezidenti Islom Karimov asarlarida jamiyatning
moddiy va ma’naviy manfaatlarini uyg‘unlashtirish ijtimoiy taraqqiyot asosi ekani ta’kidlangan.
Inson ma’naviyatini yuksaltirish orqaligina iqtisodiy rivojlanishga erishish mumkin. Shuning uchun
ham xozirgi davrda aholi ma’naviyatini
yuksaltirishga, milliy g‘oya va mafkura asoslarini
shakllantirishga katta e’tibor berilyapti. Zero, kishilar iqtisodiy jihatdan qashshoq bo‘lgani uchun
ilmsiz bo‘lmaydi, balki, aksincha — ilmsiz bo‘lgani uchun qashshoq bo‘ladi. Shuning uchun
yurtimizda xalq ma’naviyatini yuksaltirish orqali iqtisodiy farovonlikni ta’minlashga katta e’tibor
berilyapti. Jamiyatning vujudga kelishi kishilarni oila bo‘lib, jamoa bo‘lib uyushishga nima
majbur qilgan, degan masala qadim zamonlardanoq ulug‘ mutafakkirlar e’tiborini jalb etgan. Bu
masalani diniy tushunish — uni ilohiy kuch, xudo bilan bog‘lab izohlashdir.
Dunyoviy
qarashlarga ko‘ra, odamlar o‘zlarining moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirish uchun
birgalikda yashashga, jamoa bo‘lib birlashishga ko‘nikkan. Kishilar hayotiy tajriba, aql va tafakkur
tufayli jamiyat bo‘lib yashashning qulay, afzal va zarurligini tushungan. Bu jarayonda o‘zaro
munosabatlarga kirishgan kishilar ana shu munosabatlarni takomillashtirish, yanada rivojlantirish
orqali ma’naviy kamolotga erishgan. Bu kishilarni bir-biri bilan yaqinlashtirgan,
moddiy va
ma’naviy ehtiyojlarini qondirish imkonini bergan. Ijtimoiy munosabatlarning amal qilish
jarayonida odamlarni uyushtirishning tarixiy shakllari — oila, davlat, jamoa (qishloq, shahar)
vujudga kelgan.
Odamlar o‘rtasida amal qiladigan axloqiy, diniy, ilmiy, falsafiy, xuquqiy, iqtisodiy,
mafkuraviy kabi munosabatlarning barchasi bir so‘z
bilan