TARİX
Səh. 4
Məmməd Süleymanov:
“Azərbaycanda Sol hərəkatın
tarixi”
İQTİSADİYYAT
Səh. 15
Nicat Qarayev:
“Qlobal Kapitalizmin
maliyyə böhranı”
Səh. 24
Loğman Qasımov:
“İstehlak cəmiyyəti”
SOSİOLOGİYA
FƏLSƏFƏ
Səh. 35
Ziya Bayramov:
“Marksda “Yadlaşma”
məfhumu
Səh. 47
Karlo Lebt:
“Mədəni relyativizm və
insan haqları”
ANTROPOLOGİYA
Səh. 58
“Marx Reloaded” filminin
rejissoru Jason Barker ilə
müsahibə”
Səh. 76
Məmməd Süleymanov:
“Cek Londonun “Dəmir
daban”ı”
Səh. 62
Salvador: “Qraffiti sinfi
mübarizə vasitəsi kimi.
Banksy”
MƏDƏNİYYƏT
KİTAB
Səh. 83
Məmməd Süleymanov:
““Manifest”ə Ön söz”
MÜNDƏRİCAT
REDAKSİYADAN
Keçən əsrin yetişdirdiyi əvəzsiz intellektual, aktivist və yazar Hovard Zinn
1999-cu ildə “Marksın Qayıdışı” adlı 1 pərdəli pyes yazır. Sovetlərin dağılmasından
sonra tələsik “tarixin sonu”nu elan edənlərə, keflərinin ən çağ vaxtında sarkastik bir
cümlə ilə cavab verir Zinn: “İsa qayıdacaq deyirdilər, amma mən qayıtdım!”. Şübhəsiz
Marksın “ölümünü” elan etməkdə tələsdiklərini hegemonlar da bilirdi (Sapatistaları
yada salaq), ancaq bu əsərin yazılmasındakı simvolik məna yenə də çox qorxulu idi.
Üstəlik, pyes yazılanda bunu istehzaya çevirənlər çox gözləməli də olmadı. Cəmi on
il sonra “Marksın qayıdışı” hər kəs tərəfindən təsdiqlənməyə, onun və yoldaşlarının
yazdıqları bir daha ən çox oxunanların siyahısına girməyə başlamışdı. Marksı tarixdə
gizlətdiyinə inanan müstəbidlərə, yaxud onun quru akademiyanın divarları arasına
həbs olunduğuna sevinən liberallara inad, “Marksın kabusları” (Derridaya ehtiramla)
bir daha dünyanı dolaşmağa başlayıb. Latın Amerikasından tutmuş Uzaq Şərqə, qoca
qitədən post-sovet məkanına qədər – meydanlar bir-bir təzədən dolduqca, Marks və
yoldaşlarının yazdıqları da tozlu rəflərindən götürülüb yenidən vərəqlənməyə başlayır.
Bu, nə “könüllü”-dür, nə də ki müvəqqəti – kapitalizm mövcud olduğu müddətçə tarixi
məcburiyyətdir!
Azərbaycan da bu neoliberal dünyanın bir parçası olduğuna görə, biz də ilk sayımızı
bu mövzuya – “Marksın qayıdışına” ayırdıq. Əlbətdə “sol”un bu torpaqlardakı keçmişini
bilmədən sözə başlamaq mümkünsüzdür. Buna görə də jurnalın ilk yazısı Məmməd
Süleymanovun “Azərbaycanda solun tarixi” ilə bağlı məqaləsidir. Estafeti bizdən əvvəl
başlayanların həm nəzəri, həm də praktiki təcrübələrini öyrənmək üçün elə bu məqalədən
başlaya bilərik. İkinci məqalə isə Marksın bir daha dünya gündəminə gəlməsinin iqtisadi
əsaslarını analiz edən Nicat Qarayevin “Qlobal kapitalizmin maliyyə böhranı” yazısıdır.
Qarayevə görə iqtisadi böhranın kökündə dayanan “puldan pul yaratma” anlayışı bir
təsadüf deyil, kapitalizmin daxili ziddiyyəti ilə bağlıdır. Təbii ki, kapitalizmin bu
ümumi işləyişinə təkcə “puldan pul yaratmaq” deyil, həm də formalaşdırmağa çalışdığı
istehlak cəmiyyəti daxildir. Bu haqda isə Loğman Qasımovun “istehlak cəmiyyəti”nin
çərçivələrini cızdığı, onun kapitalizmin böhranlarıyla sıx əlaqəsini vurğuladığı
məqaləsində oxuyacaqsız. Məqalə kapitalizmin bu günüylə yanaşı gələcəyi ilə bağlı
da xəbərdarlıqdır. Bu sayın fəlsəfə bölməsində Ziya Bayramov Marksın “yadlaşma”
məfhumunu və bunu aşmanın tarixi trayektoriyasını verir. Bunun üçün əvvəl modern
“yadlaşma” termininin banisi Hegelin tarix anlayışına və Marksın onu necə “ayaqları
üzərinə” çevirməsinə toxunan yazar, marksizmdəki inqilab nəzəriyyəsinin köklərini
də göstərərək “yadlaşmanın” burdakı rolunu vurğulayır. Növbəti yazıda isə Karlo
Lebt, xüsusilə postmodernistlərin ideologiyaları tənqid edərkən şübhə altına aldıqları
ümumbəşər dəyərlərin mövcud olub olmadığını araşdırır. Əsasən “insan haqları” kimi
burjua inqilabları ilə ortaya çıxan məfhumların fərqli mədəniyyətlərdə necə tətbiq
edilə biləcəyi problematikasını mərkəzə qoyan müəllif, mövzunun sol ideologiyalar
çərçivəsindəki həllinə də giriş vermiş olur. Mədəniyyət bölməsində “Marx Reloaded”
filminin rejissoru Jason Barker ilə müsahibəni, Salvadorun qraffiti və küçə sənətini sinfi
mübarizə metodu kimi ələ aldığı məqaləsini, Məmməd Süleymanovun “Dəmir Daban”
haqqındakı yazısını oxuyacaqsız. Özündən əvvəlki bütün mübarizələrin təcrübəsini
bir yerə toplayan, özündən sonrakı bütün mübarizələrə isə ilham verən “Kommunist
Partiyasının Manifesti” haqqında – yəni tarixin ən güclü mətnlərindən biri haqqında da
yenə M.Süleymanovun qələmindən oxuyacaqsız.
K.Marks 150 il bundan əvvəl “XI tezis”-də üzünü bizlərə tutub, sadəcə anlamağın
kifayət etmədiyini bildirərək “Dünyanı Dəyişin” deyirdi. Eyni əsrin bir digər dahisi,
modern şeirin ələ-ovuca sığmaz inqilabçısı A.Rembo isə “Həyatı Dəyişin” deyə əlavə
edirdi. Marksist-sürrealist, möhtəşəm “Nadia”nın yazarı Andre Breton, buna son
nöqtəni qoyurdu: “Bizim üçün bu iki fikir, bir-birindən ayrılmazdır”. Bəli, intiharlarla
və öz həyatlarına qapananların bədbinlikləri ilə başladığımız bu ildə, indi daha gur
səslə bağırmalıyıq: “Başqa bir həyat da, başqa bir dünya da mümkündür!”. Elə biz də
burada bir-bir, “o başqa dünya”nın sahillərində toplaşmağa başlamışıq...
Toğrul Abbasov
4
№1 Fevral 2014
Məmməd Süleymanov
Azərbaycanda Sol hərəkatın tarixi
1901-ci il. “Nina” mətbəəsi
“Xanım” anlamı daşıyan “Nina” adı ilə
qədim şumerlər öz ilahələrini adlandırırdı. Əfsanəvi
Nineviyanın və Assuriya imperiyasının yaradıcısını bu
cür çağırırdılar. Elə bu adı da inqilabçıların Bakıdakı
ilk gizli mətbəəsi daşıyırdı.
1898-ci ilin martında yaranan Rusiya sosial-
demokrat partiyasının (RSDP) artıq cəmisi 3 il sonra Bakıda komitəsi fəaliyyət
göstərirdi. Onun yaranmasında misilsiz xidmət oynayan şəxs gürcü inqilabçısı Lado
Ketsxoveli idi. 1900-cü ildə Tiflis sosdemlərinin tapşırığı ilə Bakıya gələn Lado 1 il
sonra partiyanın gizli mətbəəsinin təşkilini nail oldu. Tez-tez ünvanını dəyişən “Nina”
mətbəəsinin yaranmasında böyük səy göstərən digər şəxslər isə Bakı komitəsinin ilk
tərkibinə daxil olan Avel Yenukidze, Lev Krasin, Qalperin, Eyzenbet və Faynberq idi.
Bolşevik Vano Bolkvadze sonralar xatırlayacaqdı: “Tiflisdəki mərkəzi qrupun
və Bakıdakı yoldaşların köməkliyi ilə Ketsxoveli çap maşını və mətbəə üçün gərəkli
olan bütün avadanlığı əldə etdi. Ketsxoveli Tiflis partiya qrupuna yığıcı gərək olduğunu
bildirdi və məni Bakıya yolladılar. Əvvəlki vaxtlar mətbəədə ikicə nəfər çalışırdı –
Ketsxoveli və mən. 2 ay sonra o, Tiflisdən yenə kömək tələb etdi və Viktor Suladzeni
bizə köməyə göndərdilər. 1902-ci ilin sentyabrında Ladonun həbsindən sonra yaranan
təhlükəli vəziyyətə görə “Nina”nı müvəqqəti ləğv etməli olduq”
TARİX
5
***
Sosial-demokratların Bakı komitəsi artıq 1902-ci ildə mütəşəkkil güc idi və
struktur cəhətdən 5 rayona bölünmüşdü: Balaxanı, Bibiheybət, Qaraşəhər, Ağşəhər və
Şəhər. Rəhbərlik genişlənmiş, yeni simalar partiya işinə qoşulmuşdu. Onların arasında
Ə.Axundov, M.Məmmədyarov, İ.Sturua, L.Kununyants, M.Kobetski və başqaları
vardı.
“Nina” mətbəəsi “İskra” redaksiyasının tapşırıqları ilə işləyir, habelə bü-
tün Qafqaz təşkilatlarına xidmət göstərirdi. Artıq 1901-ci ildə Bakıda Tiflis sosial-
demokratlarının orqanı olan “Brdzola” (“Mübarizə”) qəzetinin ilk sayı işıq üzü görür.
Fəaliyyətə başladıqdan 1 il sonra, güclü konspirasiyaya baxmayaraq Ketsxoveli
və Yenukidze həbs olunur, ancaq buna bamayaraq, bir neçə ay sonra “Nina” öz işini
Lev Krasinin başçılığı altına bərpa edir. Ketsxovelinin taleyi isə faciəvi olur. Rotmistr
Vladimir Runiçin əmri ilə həbs edilən Ketsxovelini ilk növbədə gizli mətbəə qurmaqda
ittiham edirlər. Bir müddət Bayılda, sonra isə Metex türməsində saxlanılır, istintaqla
əməkdaşlıqdan imtina edir, məhbusları öz hüquqları uğrunda mübarizəyə qaldırır.
1903-cü ildə Ketsxoveli türmədə odlu silahla qətlə yetirilir. Onun cəlladı Runiç də çox
yaşamır – 1908-ci ildə Tiflisdə tramvayda gedərkən naməlum şəxsin atdığı 3 güllə ilə
yerindəcə keçinir. Bununla da, Ketsxovelinin sirdaşları inqilabçının qisasını alırlar.
***
1902-ci ilin sonunda təhlükəsizlik səbəbindən fəaliyyətini müvəqqəti dayandıran
“Nina” sonrakı il yenidən işini bərpa edir. Burada Marksın, Engelsin əsərləri, habelə
rusca, ermənicə və gürcücə vərəqələr də çap edilir. Lev Krasinin səyləri ilə güclənən
mətbəənin gücü sonralar o qədər artır ki, gizli çalışmasına baxmayaraq, bütün Rusiya
İmperiyasını çap məhsulları ilə təmin etməyə yetir. Bu gücə nail olmaq üçün Trifon
Yenukidze (Avelin qardaşı) və Krasin “kustar” keyfiyyətə son qoymaq və yeni, müasir
avadanlıq almaq qərarına gəlirlər. Yeni avadanlıq – xaricdən güclü tipoqrafiya maşını
almaq üçün isə çoxlu pul lazım idi: 3 min rubl. Bəs bu pulu haradan tapmalı?
Çıxış yolunu Krasin tapır. O, incəsənət, mədəniyyət, sənaye, ticarət və bank
dairələrində asanlıqla özünə tanışlar tapmaq, zənginlərə özünü onların adamı kimi
göstərmək kimi qabiliyyətə malik şəxsiyyət idi. Krasin Peterburqa yollanır və məşhur
6
№1 Fevral 2014
aktrisa Vera Komissarjevskayanı (1864-1910) Bakıda xeyriyyə konserti verməyə razı
salır.
Komissarjevskaya Bakıya gəlir, biletlərin baha olmasına baxmayaraq, Bakı
varlıları onun xeyriyyə konsertinə təşrif buyurmağı özlərinə fəxr sayırlar. Beləliklə,
onların ağıllarına da gəlmir ki, pullarını İnqilabın maliyyələşdirilməsinə xərcləyirlər.
Krasin sonralar da maliyyə toplamaq üçün Bakıda gəlmə artistlərin çıxışlarını
dəfələrlə təşkil edəcəkdi.
Beləliklə, tələb olunan məbləğ toplanır. Qalır avadanlığı sifariş vermək və Bakıya
gətirmək. Bunu isə qeyri-leqal fəaliyyətdə olan inqilabçılar yox, çap işi ilə leqal məşğul
olan naşir edə bilərdi. Bu məqsədlə xırda, ancaq leqal mətbəə sahibi olan Ovannesyansa
müraciət olunur.
Bəxşiş müqabilində Ovanesyans yeni çap maşınını Almaniyanın Leypsiq
şəhərində sifariş verməyə və Bakıya gətizdirməyə razı olur. Sonra yeni problem
başlayır: Ovanesyansın o dövr texnikasının son dəbi olan avadanlığa tamahı düşür və
maşını Krasinə təhvil verməkdən imtina edir. O, pulu da, bəxşişi də geri qaytarmağa
razı olduğunu deyir.
SSRİ-də “Nina” mətbəəsinin ev-muzeyi
7
Vəziyyətdən yeganə çıxış yolu avadanlığı oğurlamaqdı. Trifon Yenukidze
yoldaşları ilə günün günorta çağı Ovanesyansın mətbəəsinə hücum çəkərək qıfılları
qırıb “Auqsburq” avadanlığını götürür. Bu, o qədər gözlənilməz addım idi ki, yoldan
keçən polis də qətiyyən şübhələnmir, əksinə, avadanlığı arabaya yükləməkdə sosial-
demokratlara yardım edir.
***
“Nina” mətbəəsində 1903-cü ilin noyabrından 1905-ci ilin noyabrınadək ümumi
tirajı 1,5 milyon nüsxəni ötən çoxsaylı və müxtəlif dillərdə qeyri-leqal materiallar nəşr
edilir. O cümlədən, “İskra”nın Bakıda hər nömrəsinin tirajı 10-15 min nüsxə idi ki, bu
da böyük rəqəmdir.
1903-cü ildə RSDRP 2 qanada – bolşeviklərə və menşeviklərə bölünəndən sonra
“Nina” birincilərin ixtiyarında qalır. Buna baxmayaraq, mətbəənin işindən menşeviklər
və Bakı eserləri də yararlanırlar.
Fəaliyyətinin bütün dövründə polisin bircə dəfə də mətbəənin izinə düşə bilməməsi
inqilabçıların fəaliyyətindəki mükəmməl konspirasiyadan xəbər verir. Bu məxfilik isə
ilk növbədə Leonid Krasinin xidməti idi. Kübar dairələrdə dolaşan, həm Peterburqda,
həm də Bakıda çoxsaylı imkanlı dost və tanışları olan (məsələn, Maksim Qorki 1926-
cı ildə yazdığı “Leonid Krasin” məqaləsində onun milyonçu Savva Morozovla necə
tanış olduğunu, dostlaşdığını və Morozovdan mətbəə üçün ildə 24 min rubl aldığını
təsvir edib) Krasin ixtisasca mühəndis-elektrik idi. O vaxtlar Krasin Bakıda elektrik
stansiyasının tikintisinə rəhbərlik edirdi. Bu status ona çoxlu üstünlüklər qazandırırdı.
Məsələn, sərhəddə ilişməmək üçün Avropadan “İskra”nın maket vərəqlərini Bakıya
texniki kitabların arasında göndərirdilər. Özünə hörmət edən hər bir mühəndisin
xaricdən elmi kitablar sifariş etməsi isə adidən adi və şübhə yaratmayan təfərrüat idi.
Yaxud, tipqrafiyanı da Krasin elektrik stansiyasının tikintisi gedən ərazidə
quraşdırır. Bu barədə o, sonralar xatırlayırdı:
“Hələ tikilməkdə olan elektrik stansiyası ədəbiyyat, şriftlər və digər ləvazimatların
gizlədilməsi üçün əlverişli baza idi. Axtarışa gələn jandarmlar bu texniki qaladan baş
aça bilmədiklərinə görə tez də bezib və əllərini yelləyib gedirdilər...”
İri tikintidə nə isə axtarıb tapmaq doğrudan da müşkül məsələdir. Tikinti sona
8
№1 Fevral 2014
yaxınlaşdıqca Krasin də mətbəənin yerini dəyişir və “Şamaxinka” ərazisinə köçürür.
Bu “şən rayon”da xəfiyyələri sevmirdilər, polislər də burunlarını oralara soxmağa risq
etmirdi.
Bir sözlə, hakimiyyət “Nina”nı aşkarlaya bilmədi, Krasindən şübhələnməyə isə
heç bir dəlil yoxdu. Elektrik stansiyasında direktor köməkçisi işləyən Krasin RSDRP
Bakı komitəsinin az qala bütün üzvlərini də burada işə düzəltmişdi. Məsələn, Kozenko
elektrik stansiyasında mühasib, Qalperin – statist, Yenukidze – çertyojçəkən, Alliluyev
(Stalinin gələcək qayınatası) isə montyor işləyirdi. Bununla da, onlar həm maaş alır,
həm də əlavə şübhələrdən xilas olurdular.
Mətbəədə də işçilər quru entuziazmla fəaliyyət göstərmirdi. Ştatda 1903-cü
ildə Sibirə göndərilərkən yolda qaçıb Bakıya qayıdan Avel Yenukidzedən əlavə daha
8 nəfər çalışır, hər biri də ayda 25 rubl məvacib alırdı. İldə 1 dəfə işçi məzuniyyətə
çıxır və vaxtını Bakıdan kənarda keçirirdi. Mətbəə isə nəinki xərcləri bağlayır, həm də
partiyanın kassasına xeyir gətirirdi.
1901-1902-ci illərdə “Nina” mətbəəsi bu binada yerləşmişdir. Bakı, Vorotsnovki və
Balaxanski küçələrinin kəsişməsi.
9
***
“İskra”dan əlavə, “Nina”da gürcü dilində “Brdzola” və rusca “Cənub fəhləsi”
(“Yujnıy raboçiy”) qəzetləri də nəşr olunurdu. Sonralar “Nina” Vıborqa (o vaxtkı
Finlandiyanın ərazisi) köçürüldü və 1905-ci ildə leqal status aldı. 1906-cı ilin
yanvarında Mərkəzi Komitənin qərarı ilə “Nina mətbəəsi ləğv olundu, avadanlıqları
isə Peteerburqa daşındı.
1938-ci ildə Azərbaycan kommunist partiyasının Mərkəzi Komitəsinin qərarı ilə
“Nina”nın yerləşdiyi ev təmir olunaraq ev-muzeyə çevrildi. Təbii ki, o muzey artıq
yoxdur.
“Nina”nın əsas simalarının taleyi də müxtəlif cür formalaşdı. Leonid Krasin 1-ci
Dünya Müharibəsi ərəfəsində siyasətdən uzaqlaşaraq Almaniyaya köçdü və “Simens”
şirkətində çalışdı, ancaq Oktyabr İnqilabından sonra Leninin təklifini qəbul edərək
Rusiyaya qayıtdı. SSRİ-nin Londonda ticarət nümayəndəsi kimi çalışarkən – 1926-cı
ildə 56 yaşında vəfat etdi.
Stalinin yaxın dostu olan Avel Yenukidze Sovet dövlətində yüksək vəzifələrdə
çalışdı. Sonralar “Nina” dövrünü əhatə edən “Bizim Qafqazdakı gizli mətbəələrimiz”
kitabını yazdı. 1937-ci ildə 60 yaşında güllələndi.
Trifon Yenukidze də 1937-ci ildə edam olundu. Stalinin gələcək qayınatası
Sergey Alliluyev 1945-ci ilin iyulunda 79 yaşında Moskvada mədə xərçəngindən vəfat
etdi. İvan Sturua Gürcüstan SSR-in torpaq naziri vəzifəsində çalışdı və 1931-ci ildə 61
yaşında Tiflisdə vəfat etdi. Vano Bolkvadze isə 1937-ci ildə güllələndi...
1903-cü il. Bakı tətilləri
1903-cü ilin yayında Bakını tətillər dalğası bürüdü. 20 gün davam edən etirazlar
tezliklə imperiyanın digər cənub vilayətlərinə də sıçradı. Tarixçilər Bakı tətillərini
“Cənubi Rusiyada ilk ümumi tətil” adlandırırlar. İstər iqtisadi, istər siyasi nəticələrinə
görə çox böyük iz qoyan və Bakı proletariatının ilk mütəşəkkil çıxışı olan bu tətillərin
təsvirinə keçməzdən əvvəl onun səbəbləri və o illərin Bakısının vəziyyətini gözdən
keçirməyə ehtiyac var.
1883-cü ildən başlayaraq Bakıda neft istehsalı durmadan artırdı. Kapitalist
10
№1 Fevral 2014
inkişaf yoluna qədəm qoyan Bakı neft sənayesi 20 ildən də az vaxt ərzində o dövrdə
dünyada çıxarılan neftin ümumi həcminin 50 faizdən çoxunu təmin edirdi. Ancaq bu,
1901-ci ilə qədər davam etdi. Və əgər 1883-cü ildə Bakıda cəmisi 60,37 milyon pud
(62,5 pud = 1 ton) neft çıxarılmışdısa və 1901-ci ildə bu rəqəm 671,57 milyon puda
qədər artmışdısa (yəni, 11 dəfə!), 1902-ci ildən başlayaraq bu rəqəm dönməz şəkildə
azalmağa başlamışdı. Bunun da səbəbi dünyanı bürüyən növbəti iqtisadi böhran idi.
1900-1903-cü illərin iqtisadi böhranı neft istehsalının bütün sahələrini vurdu –
neftin hasilatı, emalı, kəşfiyyat və qazma işlərinin həcmi azaldı, istismar olunmayan neft
quyularının sayı isə artdı. Böhran illərində Bakıya əcnəbi kapital qoyuluşu da zəiflədi,
buna baxmayaraq, əcnəbilərin bu sahədə mövqeləri güclü olaraq qalırdı. Məsələn,
1910-cu ildə Bakı neft yataqlarının 60 faizinə 3 trest – “Royal Doyç Şell”, “Nobel
qardaşlarının neft hasilatı cəmiyyəti” və “Rusiya baş neft cəmiyyəti” nəzarət edirdi.
İqtisadi böhran Bakı əhalisinin güzaranını da xeyli çətinləşdirdi. Həmin dövrü
təsvir edən Manaf Süleymanov özünün “Eşitdiklərim. Oxuduqlarım, Gördüklərim”
kitabında yazır:
“1900-1902-ci illərdə Mərkəzi Rusiyada quraqlıq üzündən aclıq düşür, minlərlə
ac-yalavaclar Bakıya axışır; işsizlər ordusu yaranır, cinayət, macəraçılıq həddini aşır,
hökumət orqanları 15 min ac-sərgərdanı zorla gəmilərə doldurub geri qaytarır. Zülm
günü-gündən artır, ehtiyac, yarıtox, yarıac güzəran, sahiblərin, məmurların özbaşınalığı
hüquqsuz fəhlələri zara gətirirdi, onların səbr kasaları aşıb-daşırdı...”
Beləliklə, az müddətdə neft bumunun gətirdiyi sərvətə və iş yerlərinə gözləri
qamaşaraq bir tikə çörək üçün Bakıya axışan on minlərlə bəxtsiz insan iqtisadi böhran
nəticəsində hər şeyindən olurdu. Neft ilğımı müvəqqəti olaraq bitməkdəydi. Sanki Bakı
inkişafının pik nöqtəsini keçib indi də enişə yuvarlanırdı.
***
İqor Abrosimov özünün “Bakı ailəsinin şəxsi həyatı...” kitabında yazırdı:
“Rusiyanın heç bir şəhəri o illərdə Bakı qədər sürətlə inkişaf etməmişdi. 1903-cü
ildə Bakıda artıq 200 mindən çox adam yaşayırdı. Şəhər kənarındakı neft yataqları təkcə
Rusiyanı yanacaqla təmin etmirdi, həm də böyük həcmdə neft ixracata göndərilirdi.
11
Qara Şəhərdə və Ağ Şəhərdə cəmləşmiş neft emalı zavodları neftdən işıqlandırıcı yağ,
yəni kerosin, sürtgü yağları və mazut alırdı. Qafqazın bütün dəmir yolları, Xəzərdə və
Volqada üzən gəmilər, zavod və fabriklər Bakı mazutu ilə çalışırdı”.
Yəni, Bakı imperiyanın ən mühüm sənaye mərkəzlərindən birinə çevrilmişdi
və burada hər hansı etiraz dalğası bütün Rusiya itisadiyyatında və siyasətində əks-
səda verirdi. Odur ki, şəhərdə sakitliyin qorunub saxlanmasında hakimiyyət olduqca
maraqlıydı.
Ancaq işsizlik, maaşların azlığı, hüquqsuzluq, ağır iş şəraiti (neft sahəsində ölüm
faizi yüksək idi, 40 yaşına çatan neftçi artıq əmək qabiliyyətini tam itirmiş olurdu,
peşə xəstəlikləri yayılmışdı, tibbi xidmət yoxdu...) proletariatın səbr kasasını daşdırdı.
1903-cü ilin 1 iyulunda məşhur Bakı ümumi tətili başladı. Kadet partiyasının üzvü
olan Aleksandr Xatisovun zavodlarından start götürən etirazlar dərhal digər zavod və
fabriklərə də yayıldı. Sosial-demokratların (RSDRP) Bakı Komitəsinin rəhbərliyi ilə
təşkil olunan aksiyaya tezliklə Bibiheybət, Balaxanı, Sabunçu neftçiləri qatıldılar. Artıq
iyulun 6-da Bakının bütün sənaye və ticarət həyatı dondu.
Manaf Süleymanov yazırdı: “İyul ayında Bakı proletariatının məşhur, əzəmətli
tətili başlayır. 50 minə yaxın tətilçi “Məhv olsun mütləqiyyət”, “Yaşasın sosializm”,
Bakıda fəhlə tətili. XX əsrin əvvəlləri
12
№1 Fevral 2014
“Yaşasın hürriyyət”, “8 saatlıq iş günü”, “Məvaciblər artırılsın”, “Həbsə alınmış
nümayişçilər azad edilsin” şüarları ilə küçələrə çıxıb çarizmə və kapitala qarşı çıxış edir.
İzdihamdan küçə və mədənlər titrəyirdi. Fəhlələrin bu əzəmətli çıxışına RSDRP-nin
Bakı Komitəsi rəhbərlik edirdi. Mədənlərin anbarlarında, zavodlardakı rezervuarlarda
neft aşıb-daşır, heç kim neft daşımır, dənizçilər gəmilərə neft doldurmurdular...”
Tətil mübarizəsinə sosial-demokratlar İ.Vatsek, M,Məmmədyarov, İ.Fioletov
başçılıq edirdi. Digər tələblər sırasında işdə cərimələrin ləğvi, yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması, normada nəzərdə tutulmayan işlərin dayandırılması da vardı.
Sahibkarlar tələbləri yerinə yetirməkdən imtina edirlər. Zavod və mədənlərə Bakı
qarnizonunun qoşunları yeridilir.
Manaf Süleymanov yazır: “ Şəhər bağına toplaşan tətilçi dənizçiləri polis qovur.
Onlar da gedib şəhər kənarında, Sallaqxanada yığışırlar. Üstlərinə atlı kazak göndərib
oradan da qovurlar. Hərbi gəmilərdə çalışan fəhlə, matros, kapitan və mexanikləri
gəmilərə yük vurmağa vadar edirlər. Tətil 3 həftəyə qədər sürür. Bu tətilin təsiri
nəticəsində bütün Zaqafqaziyada və Rusiyanın cənub şəhərlərində fəhlə çıxışları
başlayır. Bakı şəhəri tətil hərəkatında fəal iştirakına görə başqa yerlərdən fərqlənir,
hərbi düşərgəyə oxşayır”.
***
Güzəştə getməyən sahibkarları tətilçilər onların “silah”ı ilə vurmağa başlayır:
Hər yanda mədənlər alovlanır. Bakı mədənləri böyük və dəhşətli bir tonqala çevrilir.
“Moskovskiy listok” qazeti həmin vaxt yazırdı:
“Artıq 2-ci gündür ki, Bibiheybətdə qazma qüllələri, neft anbarı, Bakı neft
cəmiyyətinin fontanı yanır. Hər gün 600 min pud neft havaya sovrulur. Müxtəlif şirkətlərin
30-dan çox qülləsi, gəmilərin yan alması üçün körpülər, Nobelin yaşayış yerləri alovun
içindədir. Birjalarda durğunluqdur, qiymətlərin bahalaşacağı gözlənilir”.
Bu yanğınların kapitalistlərə hansı psixoloji təzyiq göstərdiyini Bakıda gizli
fəaliyyət göstərmiş sosial-demokrat Konkordiya Zaxarova-Sederbaum (1879-1938)
özünün “Reaksiya illəri” adlı xatirələrində bu cür təsvir edib:
“Tətillər və mədənlərdəki yanğınlar neft sənayeçilərinə göstərdi: Onlar necə
asanlıqla və bir neçə günün içində böyük gəlirlərinin mənbələrindən məhrum ola
13
bilərlər. Dünənki aciz, səbrlə və itaətlə bütün təhqirləri həzm edən işçi özünün kortəbii
etirazında onu istismar edənlərdən qəddarcasına qisas ala bilir. Və hətta daha sakit
etirazında belə bu kütlə fəhlə hərəkatının daha ibtidai mərhələsinə xas olan mübarizə
formasına əl ata bilər. Yəni, sabotaja. Guya ki bilmədən qazma qurğusunu xarab edər
və onda işi bərpa etmək üçün bir neçə gün sərf etmək lazım olacaq. Bu sabotajın işçi
tərəfindən qəsdən edildiyini sübut etmək isə qeyri-mümkündür”.
Zaxarova-Sederbaumun müşahidələri və nəticəsi çox diqqətəlayiqdir. Yəni, işçilər
sahibkarları fakt qarşısında qoyur: Sabotaj üçün heç kütləvi dağıdıcı çıxışlara ehtiyac
da yoxdur. İstədikləri an istənilən sahibkarı onun texnikasını korlamaqla gəlirsiz qoya
bilərlər. Luddizmin Bakı variantı. Və bunu birdən birə dərk etmək sahibkarlar üçün çox
acı “kəşf” idi.
***
İyulun 19-dan başlayaraq etirazların kütləviliyi azalır və Qafqazdakı ilk ümumi
tətil iyulun 22-də bitir. Bunun yeganə səbəbi heç də geniş vüsət almış repressiyalar
deyildi. Digər səbəb işçilərin bir çoxunun sahibkarların yağlı dilinə aldanması idi.
Həmin anı da Zaxarova-Sederbaum maraqlı təsvir edib: Savadlı və ixtisaslı
işçilər daha yüksək maaş almalarına və daha əlverişli məişət şəraitində yaşamaqlarına
baxmayaraq, mübarizədə daha fəal, ardıcıl və dönməz olduqları halda, ixtisaslaşmamış,
ən “qara işlər”i görən, evsiz-eşiksiz, qəpik-quruş alan işçilər asanlıqla sahibkarlara
güzəştə gedir və onların vədlərinə inanırdılar. Sahibkarlar da etiraz hərəkatını bölmək
üçün bu binəsiblərdən yararlanırdılar.
Zaxarova-Sederbaumun digər maraqlı nəticəsi: məhz həmin lümpenlər kortəbii
çıxışlarda irəlidə gedib dağıntılar törədir, mədənlərə od vurur, hərəkatın mütəşəkkil
forma almasına, iqtisadi tələblərin siyasi tələblərə keçməsinə əngəl olurdular. Yəni, öz
“radikallıq”ları ilə daha uzaq hədəfə tuşlanmış, daha effektli mübarizəyə maneəçilik
göstərirdilər. Onlardan sonra qazanılan uğur yox, yanan qüllələr qalırdı. Sonra isə elə
onlar da sahibkarlara aldanaraq özləri üçün ziyanlı razılaşmaya gedərək iş yerlərinə
dönürdülər.
Buna baxmayaraq, Bakıda fəhlə hərəkatı tamamilə xüsusi xarakter daşıyırdı.
Rusiyanın digər iri sənaye şəhərlərində fəhlələr kollektiv müqavilə haqda heç xəyal
14
№1 Fevral 2014
da etmədiyi bir vaxtda Bakı proletariatı 1904-cü ildə “Mazut Konstitusiyası”na nail
oldu və kortəbii mübarizəni mütəşəkkil mübarizəyə çevirə bilən həmkarlar təşkilatları
yaratdı. Bununla da, 1903-cü il tətillərindəki məğlubiyyət cəmisi 1 il sonra böyük və
analoqu olmayan qələbə ilə – “Mazut Konstitusiyası” ilə nəticələndi. Bu barədə gələn
dəfə...
Dostları ilə paylaş: |