2-MAVZU: BORLIQ FALSAFASI (ONTOLOGIYA)
REJA:
1. Ontologiya borliq haqidagi ta‟limot. Falsafa tarixida
borliq haqidagi qarashlar
evolyusiyasi.
2. Borliq shakllarining tasnifi: tabiat borlig„i va ma‟naviy borliq, ijtimoiy borliq va inson
borlig„i. Virtual borliq tushunchasi
3. Substansiya va substrat tushunchasilari. Geotsentrik va nogeotsentrik moddiy tizimlar
4. Xarakat borlikning mavjudlik sharti. Falsafa tarixida makon va vaqtga substansional va
relyasion yondashuvlar
Tayanch tushunchalar
Olam, monizm, dualizm, plyuralizm, substansiya, substrat, individual olam, ijtimoiy olam,
real olam, virtual olam; Borliq, yo„qlik, mavjudlik, reallik, materiya, harakat, fazo, vaqt; tabiat,
muhit, biosfera, noosfera, hayot, ekologiya, naturfilosofiya, ekologik ong.
Falsafa fanining borliq haqidagi masalalarni o„rganuvchi qismi
ontologiya deb ataladi.
Ontologiya so„zi Yunoncha ontos (mavjudlik) va logos (ta‟limot) so„zlarining birikmasidan
tashkil topgan bo„lib, «mavjudlik haqidagi ta‟limot», ya‟ni borliq haqidagi fan ma‟nosini
ifodalaydi.
Bu atama fan tarixida birinchi bor 1513 yil R.Gokleniusning «Falsafa lug„ati»da, so„ngra,
X.Volf (1679 -1754) ning falsafaga oid darsligida qo„llanilgan bo„lsada, ulardan ilgari qadimgi
Yunon faylasuflari ham ontologiyaning mazmunini ifodalovchi turli fikrlarni ilgari surishgan.
Ular ontologiyani «haqiqiy borliqni nohaqiqiy borliqdan ajratib oluvchi borliq haqidagi
ta‟limotdir» deb hisoblashgan.
Borliqning o„zi nima? Bu savolga javob berish uchun borliqning inson va insonlar hayoti
bilan bog„liq ildizlariga nazar tashlashga to„g„ri keladi. Kishilar qadimdan o„zlarini
qurshab
turgan tabiat va jamiyat, inson va insoniyat haqida o„ylar ekan, atrofida sodir bo„lib turgan
narsalar va hodisalarni, o„zgarishlarni kuzatishgan. Ba‟zi narsalar hozir mavjud, keyinchalik esa
yo„qolib ketadi, kecha yo„q bo„lgan ba‟zi narsalar esa bugun paydo bo„ladi. SHular asosida
kishilarda mavjudlik va yo„qlik
haqida tasavvurlar, qarashlar vujudga kelgan.
Kishilar o„zlarining ham dunyoga kelishi (tug„ilishi), yashashi va nihoyat vafot etishi
(o„lishi), «yo„qlikka aylanishi» haqida o„ylay boshlashadi. SHu asosda kishilarning «bu dunyo»
va «u dunyo» (narigi dunyo), ya‟ni odamning vafotidan so„ng uning ruhi ko„chib o„tadigan
«dunyolar» haqidagi tasavvurlari paydo bo„lgan. Kishilar o„zlarining kundalik tajribalari asosida
atrofidagi dunyoning hozir mavjudligi, o„zlari tug„ilmasdan ilgari ham mavjud bo„lganligiga va
keyinchalik ham mavjud bo„lib qolishiga ishonishgan. SHu tarzda ularda «borliq» va «yo„qlik»
haqida tasavvurlar shakllangan.
Borliq turli konsepsiyalarda turlicha talqin etiladi. Markaziy Osiyo tuprog„ida vujudga
kelgan zardushtiylik ta‟limotida borliq quyosh va olovning hosilasidir, alangalanib turgan olov
borliqning asosiy
mohiyatini tashkil etadi, deb hisoblangan. CHunki bu g„oya bo„yicha, har
qanday o„zgarish va harakatning asosida olov yotadi va u borliqqa mavjudlik baxsh etadi.
Qadimgi Yunon faylasufi Suqrot borliqni bilim bilan qiyoslaydi va uningcha, biror narsa,
biz uni bilsakkina bor bo„ladi, insonning bilimi qancha keng bo„lsa, u shuncha keng borliqni
qamrab oladi, deb hisoblaydi. Qadimgi dunyoning atomist olimi Demokrit borliq atomlar
majmuasidan iborat deb tushuntirgan. Uning fikricha,
borliqning mohiyati uning
mavjudligidadir. Mavjud bo„lmagan narsa yo„qlikdir.
Islom ta‟limotida esa borliq bu ilohiy voqelikdir. YA‟ni u Olloh yaratgan mavjudlikdir. Bu
borada vahdati vujud va vahdati mavjud ta‟limotlari bo„lgan. Islom diniga mansub mutafakkirlar
borliq haqidagi ta‟limotni har taraflama rivojlantirganlar. Masalan, Forobiy fikricha, ilk borliq
azaliy Ollohning o„zidir. Beruniy fikricha,
borliq shunday umumiylikki, u hamma narsaning
asosida yotadi, demak, borliq hamma narsaning asosidir.
Evropada o„tgan olimlar David YUm va Jorj Berkli borliqni sezgilarimiz majmuasi deb
talqin etishgan. Xegel esa borliqni mavhumlik, mutloq ruhning namoyon bo„lishi, deb ta‟riflaydi.
Ko„pgina naturfalsafiy qarashlarda
borliqni hozirgi zamon bilan, ya‟ni shu aktual olamga
bog„lab tushuntirdilar.
Aslida, borliq keng falsafiy tushuncha bo„lib o„ziga butun mavjudlikni, uning o„tmishi,
hozir va kelajagini ham qamrab oladi. Faylasuflar borliqni tushuntirish uchun yo„qlik
tushunchasini unga antipod qilib olishgan va shu asosda borliqning zaruriy mohiyatini ochishga
intilganlar. Materialistik adabiyotlarda borliqni ob‟ektiv reallik bilan,
materiya bilan
aynanlashtirib tushuntirishadi.