İ Ç İ n d e k I l e r t a r I h



Yüklə 359,28 Kb.
Pdf görüntüsü
səhifə1/12
tarix02.01.2022
ölçüsü359,28 Kb.
#43824
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12
Meclis i Mesayih Nizamnamesi



 

İ

Ç İ N D E K İ L E R



 

T a r i h  



Murat YILDIZ 

Vakfiyesi Kayıp Bir Vakıf: Köprülü Ailesi Vakıflarından 

Amca Hasan Ağa Vakfı   ..................................................................... 1-38 

Muharrem VAROL  

Osmanlı Devleti’nin Tarikatları Denetleme Siyaseti ve 

Meclis-i Meşâyih’in Bilinen; Ancak Bulunamayan 

İki Nizamnâmesi  ............................................................................... 39-68 



Erdoğan KESKİNKILIÇ  

Osmanlı Devletinde Gayrimüslim Okullar (Eğitim-Yönetim-Denetim) ......... 69-98 

E d e b i y a t  

Hanife KONCU  

Klasik Türk Şiirinde Hançer ve Figânî’nin Hançer Redifli 

Kasidesi Üzerine   ............................................................................ 99-130 

Murat A. KARAVELİOĞLU 

Sâatî ve Şikâyet-nâmesi ............................................................................... 131-166 



Saadettin YILDIZ  

Görüşler Dergisinde Arif Nihat Asya  ......................................................... 167-182 



Şecaettin TURAL  

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Makale ve Denemelerinde İnşa 

Ettiği Roman: Huzur  ..................................................................... 183-206 

 



Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi 23, İstanbul 2010, 39-68. 

 

O



SMANLI 

D

EVLETİ



NİN 


T

ARİKATLARI 

D

ENETLEME 



S

İYASETİ VE 

M

ECLİS


-

İ 

M



EŞÂYİH

İN 



B

İLİNEN


;

 

A



NCAK 

B

ULUNAMAYAN 



İ

Kİ 


N

İZAMNÂMESİ

 

Muharrem VAROL

*

 



ÖZET 

19. yüzyılda merkezileşme bağlamında ciddi reformlar yapan 

Osmanlı Devleti’nin tarikatlara yönelik denetim siyasetinin en somut 

şekli Meclis-i Meşayih’in 1866 tarihinde kuruluşudur. Bu makalede 

meclisin kurulmasını hazırlayan tarihsel sürece değinilmekle birlikte, 

konuya dair ikincil kaynaklar değerlendirilmiştir. Ayrıca, Osmanlı 

Devleti’nin bu dönemde, tarikatlara yönelik politikalarını anlama 

adına meclise ait ilk nizamnâme ve bunun 1891 tarihindeki tadil 

edilmiş şekli ortaya çıkarılmıştır.  

A n a h t a r   K e l i m e l e r  

Tarikatlar, II. Mahmud, Bektaşilik, Nakşibendilik, Mevlevilik, 

Meclis-i Meşâyih, Meclis-i Meşâyih Nizamnâmesi 

 

Bu makalede, Meclis-i Meşâyih’in tarihî gelişimi ve son döneme kadar 



devam eden işlev ve faaliyetlerinden ziyade varlığına işaret edilen; ancak 

metinleri bulun(a)mamış olan ilk iki nizamnâmesi ele alınacaktır. Bugüne 

kadar konuyla ilgili yapılan çalışmalarda meclisin 1917 gibi geç bir tarihe 

ait olan son nizamnâmesi kullanılmıştır

1

. Bu ise Meclis-i Meşâyih’in 



                                                                          

*

 Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yakınçağ Tarihi Bilim Dalı 



Doktora Öğrencisi / varolum@hotmail.com 

1

  Bu nizamnâme, ilk iki şekline göre çok daha mütekâmil ve şümullüdür. Ceride-i İl-



miyye ve dokuz ayrı başlık halinde Takvim-i Vekâyi’de yayınlanan nizamnâme, tam 

metin olarak neşredilmiştir. Bu başlıkları  şöyle sıralamak mümkündür; Meclis-i 

Meşâyih (MM) Nizamnâmesi, MM Nizamnâmesinin Tatbikatına Dair Talimatnâme, 

Merkez Tekâyâ Talimatnâmesi, Taşra Encümen-i Meşâyih Heyetlerinin Vezâifi Hak-

kında Talimatnâme, Bi’l-umum Tekâyâda Tatbik Edilecek Hıfzı’s-sıhha ve Muhafaza-

i Nezâfet ve Taharete Dair Talimatnâme, Tekâyâda Ma-bihi’t-tatbik Olmak Üzere 

Kaleme Alınan Talimatnâme, Meşâyih-i Kirâm Taraflarından Hulefâya Verilecek İca-

zetnâmelere Dair Talimatnâme, MM Nizamnâmesinin 13. Maddesi Mucebince 

MM’ca Tanzim Olunan Talimatnâme, Tekâyânın Teftişine Dair Talimatnâme (Mus-

tafa Kara, Din Hayat Sanat Açısından Tekkeler ve Zaviyeler, İstanbul 1980, s. 389-

416).  



M u h a r r e m   V A RO L  

 

40 



mahiyetinin ortaya konulmasını güçleştirmiş hatta belli noktalarda anak-

ronizme düşülmesine zemin hazırlamıştır. Dolayısıyla, bu yazının konuya 

katkısı, yukarıda izah edilen sebeplerden doğan bir takım problemlere te-

mas etmek ve bu nizamnâmeleri neşretmek noktasında olacaktır. Meclis-i 

Meşâyih’in kuruluşu, 19. yüzyıl Osmanlı  İmparatorluğu’nda teşkilatlanma 

açısından tecrübeli olan tarikatlar ve bunların devlet ile olan ilişkilerinin 

düzenlenmesi adına çok önemli bir dönemeci ifade eder. Bu meclis, Os-

manlı Devleti’nin modernleşme sürecinde tarikatları kendi denetim ve 

kontrolü altına almasının en somut adımıydı. Bir başka ifadeyle, tarikatlar 

bu meclis vasıtasıyla devletin öngördüğü istikamete sevk edilmeye çalışıl-

maktaydı. Bilindiği kadarıyla, bu konuya bugüne kadar belli başlı çalışma-

lar haricinde gösterilen akademik ilgi sınırlı kalmıştır. Başbakanlık Os-

manlı Arşivi tasavvuf tarihi araştırmaları için çok zengin bir malzemeyi 

ihtiva etmesine rağmen, maalesef bu kaynaktan gereği gibi istifade edile-

memiştir

2

. Nitekim, söz konusu nizamnâmelerin de burada bulunmuş ol-



ması, bu arşivin ehemmiyetini ortaya koyma adına önemli bir gösterge olsa 

gerektir.  

II. Mahmud, klasik Osmanlı idarî sisteminde ortaya çıkan sorunları 

tespit ederek dönemin gereklerine göre sistemi yeniden düzenlemiş ve 

merkezî bir hükümet yapısı oluşturmuştu

3

. Devletin modernleşme süre-



cinde gösterdiği bu merkeziyetçi tavır tarikatların denetimi noktasında da 

etkili olmuştu. Özellikle, 1826 yılında Yeniçeri Ocağının kaldırılması ile 

birlikte Bektaşî tarikatı yasaklanmış ve Osmanlı Devleti tekkeler üzerinde 

daha nitelikli bir denetim ağı kurmuştu. Bizzat II. Mahmud’un şahsî ilgisi 

ile Sünnî ekol ve geleneksel tarikat anlayışına muhalif görülen tarikat çev-

releri sıkı bir kontrole tabi tutulmuştu

4

. Aslında, Osmanlı devlet gelene-



                                                                          

2

  İstanbul’da bulunan Müftülük’te Bâb-ı Meşihat Arşivi içerisinde 52 adet doğrudan 



doğruya Meclis-i Meşâyih’a ait defterler bulunmaktadır. Bu defterlerden en erken ta-

rihlisi 1879 (1296) yılına aittir. Dolayısıyla bunlar arasında çok detaylı olmasa da ya-

pılan taramalarda söz konusu nizamnâme bulunamamıştır. Ayrıca, arşivin diğer evrak 

ve defterleri arasında da ilk nizamnâmeye dair bir bilgi edinilememiştir. Ancak, anali-

tik tasnife muhtaç bu arşiv içinde nizamnâmenin olma ihtimali mevcuttur. Bu defter-

lerin tarihleri ve tasnif kategorileri için bkz. Bilgin Aydın,  İlhami Yurdakul, İsmail 

Kurt, Bâb-ı Meşîhat Şeyhülislamlık Arşivi Defter Kataloğu, İstanbul 2006, s. 145-150.  

3

 Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İstanbul 2004, s. 192.  



4

 Son zamanlarda yapılan bir çalışma devletin tekkeler üzerinde, III. Selim döneminden 

itibaren bir denetim mekanizması kurduğunu göstermiştir. 1793 (1208) tarihli bir hü-

 



T ü r k   K ü l t ü r ü  İ ncelemel eri  D ergisi 

 

41 



ğinde tekkelerin teftiş edilmesi yeni bir olgu değildi. Medreseler ve hanlar 

ile birlikte çoğu zaman ilk yoklanan yerlerden biri de tekkeler olmuştu. 

Devletin bürokratik merkeziyetçiliğinin bir neticesi olarak tarikatların 

kurumsal anlamda muhatap ve sistematik olarak denetim altına alınması 

yeni bir durumdu. Tarikatların geniş kitlelere ulaşma ve onları etkileme 

potansiyelleri göz önüne alındığında, “merkeziyetçi bürokrasinin” geliştiği 

bir devletin bu hareketi “rasyonel” karşılanmalıdır.  

Meclis-i Meşâyih’e dair yapılan çalışmalarda genel olarak devletin tek-

keler üzerindeki denetim ve kontrolüne vurgu yapılmıştır. Ancak, bazı 

yazarlar, meclisin son nizamnâmesi üzerinden iç işleyişine dair genel bil-

giler aktarmakla yetinmişlerdir

5

. Meclisin tarikatlar üzerindeki denetim 



rolüne dikkat çeken ilk çalışma Mustafa Kara’ya aittir. Kara, Meclis-i 

Meşâyih ile birlikte tekke hizmetlerinin devletin istediği ve emrettiği bir 

çerçevede yürütülmeye başlandığını ifade etmektedir

6

. Kara, meclisin yapı-



                                                                                                                                                                            

küm belgesinde İstanbul ve Bilâd-ı Selâsede belli sayıda  şeyhlerden mürekkep bir 

meclis kurulmuştu. Bu şeyhlerin oluşturduğu meclisin, itikadı bozuk şeyh ve dervişle-

rin saraya bildirilmesini sağlamak, kendi başına tekke açanların ihbarı ve men edil-

mesi gibi görevleri mevcuttu. Fakat, söz konusu meclisin bazı şeyh ve dervişleri ren-

cide ettiği ifade edildiğinden, fesh edilerek bu vazifeyi yapmak üzere yerlerine Ordu-

yı Hümâyun, Dülgerzâde ve Hüdâyî tekkeleri şeyhlerinin atandığı belirtilmekteydi 

(İsmail Kara, Din ile Modernleşme Arasında Çağdaş Türk Düşüncesinin Meseleleri, İstan-

bul 2005, s. 326-327). İ. Kara, yukarıda bahsedilen meclisin 1789-1793 (1203-1207) 

yılları arasında kurulabileceği ihtimali üzerinde durur. Bu anlamda, arşivde bulunan 

bir belgede anlatılanların bu meclisin kurulmasına sebep teşkil ettiği ileri sürülebilir. 

Buna göre, 1203 (1789) tarihinde “Sertarîk” Mehmed Emin Efendi başkanlığında İs-

tanbul kâdısı ve Evkaf müfettişi tekkeleri teftiş etmekle görevlendirilmişlerdi. Yapılan 

teftiş sonucu, bir kaç tekkede şeriata aykırı haller tespit edilmişti. Bunun üzerine, 

Şeyhülislamlık makamının da devreye girmesi ile sorumlular sürgüne gönderilmişti. 

Böyle meçhul şahısların tekke ihdas etmelerinin engellenmesi, icazet ve silsile mües-

sesesinin aktif hale getirilerek bunlara fırsat verilmemesi gibi hususlara bundan sonra 

dikkat edilmesi emredilmekteydi (Başbakanlık Osmanlı Arşivi [BOA], Hatt-ı Hüma-

yun [HAT], 1387/55088, 20 Eylül 1789/29 Zilhicce 1203.  

5

 Osman Nuri Ergin, Türk Maarif Tarihi,  İstanbul 1977, I, 280-81; M. Zeki Pakalın, 



“Meclis-i Meşâyih”,  Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü,  İstanbul 2004, II, 

429-430. 

6

 Mustafa Kara, a.g.e, s. 302. Kara, söz konusu konuyu güncelleştirdiği kitaplarında da 



ele almış ve genel olarak aynı açılardan konuya yaklaşmıştır. Bu anlamda, konunun 

tarihsel arka planına değinerek, meclisin oluşumunu II. Mahmud ile başlayan tanzim 

ve  ıslah çalışmalarının tabii bir neticesi olarak görmüştür. Meclis ile ilgili değerlen-

dirmeleri de doğal olarak son nizamnâme etrafında cereyan etmektedir (Mustafa Kara, 




Yüklə 359,28 Kb.

Dostları ilə paylaş:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12




Verilənlər bazası müəlliflik hüququ ilə müdafiə olunur ©azkurs.org 2024
rəhbərliyinə müraciət

gir | qeydiyyatdan keç
    Ana səhifə


yükləyin