5-mavzu:
Milliy ma’naviyatga mustamlakachilik va qaramlik sharoitidagi
munosabatlar, ularning ijtimoiy oqibatlari
Reja:
1.
O‘zbekiston xalqining milliy mustaqilligi tarixidan.
2.
Xalqni
milliy
ma’naviy-ma’rifiy
zaminlardan
mahrum
qilish-
mustamlakachilik siyosatining asosiy maqsadidir.
3.
O‘zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimov asarlarida milliy
ma’naviyatga mustamlakachilik va qaramlik sharoitidagi munosabatlar
talqini.
4.
Rossiya imperiyasi tomonidan Markaziy Osiyo xalqlariga yetkazilgan
ma’naviy talofat va uning oqibatlari.
Tayanch iboralar:
mustamlakachilik, qaramlik, tobelik, mustamlakachilik
siyosati, zo‘ravonlik, ruslashtirish siyosati, mustaqillik va ma’naviyat,
vatanparvarlik, insonparvarlik, mustaqillik tafakkuri, milliy iftixor, milliy g‘urur,
millatparvarlik.
1. O‘zbekiston xalqining milliy istiqlol uchun kurash tarixidan
O‘zbek xalqi o‘z tarixiy taraqqiyoti davomida og‘ir va murakkab sinovlarni
boshdan kechirgan. Markaziy Osiyo davlatlari joylashgan geografik kenglik,
ayniqsa, O‘zbekiston Respublikasi hududi doimo turli tashqi bosqinchi kuchlar
diqqatini o‘ziga tortib kelgan. Chunki bu hudud Sharq bilan G‘arbni, Shimol bilan
Janubning bog‘lanishida eng qulay chorrahada joylashgan bo‘lib, go‘zal va betakror
tabiatga, serhosil tuprog‘i va yerosti boyliklariga ega. Buning natijasida yurtimiz
hududi, shahar va qishloqlari juda ko‘p marta vayron etilgan, xalqimizning fidoyi
farzandlari Vatan himoyasi yo‘lida qurbon bo‘lgan. Boyliklarimiz talangan,
ajdodlarimiz tazyiq va ta’qib ostida yashagan.
Xalqimizning Vatan mustaqilligi uchun olib borgan kurashi tarixiga nazar
tashlar ekanmiz, uning og‘zaki ijodida mifologik obrazlar bilan birga afsonaviy
qahramonlar obrazlari tasvirlanganligini ham kuzatish mumkin. Bu qahramonlar
kishilarning osoyishtaligi va baxt-saodati uchun kurashib, fidokorlik ko‘rsatganlar.
Chunonchi, To‘maris, Shiroq, Zarina, Rustam, Siyovush haqidagi xalq og‘zaki
eposlarida vatanparvar va fidokor bahodirlarning monumental obrazlari yaratilgan.
“To‘maris” eposida O‘rta Osiyo xalqlarining chet el bosqinchilariga, xususan,
miloddan avvalgi VI asrda bu o‘lkaga bostirib kirgan Eron ahamoniylari shohi Kir
II ga qarshi massaget qabilalarining qahramonona kurashi aks etgan. Kir II qo‘shini
tor-mor etilib, uning o‘zi miloddan avvalgi 529 yilda jang maydonida o‘ldiriladi.
Boshi tanasidan judo qilinib, qon bilan to‘ldirilgan meshga solinadi.
Doro qo‘shinlariga qarshi turgan xalq qahramonining jasoratini aks ettirgan
“Shiroq” eposi ham O‘rta Osiyo xalqlarining chet el bosqinchilariga qarshi
qahramonona kurashini aks ettiradi. Vatanparvarlik va jasorat, Vatani va xalqining
baxt-saodati yo‘lida fidoyilik qilishga shay, tayyor turish kabi yuksak
ma’naviyatlilik sak qabilasining o‘g‘loni cho‘pon Shiroq timsolida gavdalangan.
Yuqorida keltirilgan har ikkala xalq og‘zaki ijodi namunalari zamirida haqiqiy
tarixiy dalillar yotadi. To‘maris va Shiroq xalq qahramonlari sifatida ahamoniylar
tajovuziga qarshi kurashgan, o‘z xalqi, Vatani uchun jonini ham ayamaydigan buyuk
va mislsiz mardlik hamda jasorat timsoli hisoblanadi.
Miloddan avvalgi 329 yilda makedoniyalik Iskandar O‘rta Osiyo hududiga
bosqinchilik yurishlarini uyushtirdi. Unga qarshi Spitamen boshchiligidagi
so‘g‘diylar kurash olib boradi. Yozma manbalarda keltirilgan ma’lumotlarga ko‘ra,
Iskandar uchun Spitamen katta xavf tug‘dirganligi sababli, unga qarshi jiddiy
tayyorgarlik ko‘radi. Miloddan avvalgi 328 yilda Spitamen Baqtriyada va Quyi
Zarafshonda yunon-makedonlarga qarshi hujum boshlaydi, ammo bu janglar
Spitamen qo‘shini uchun muvaffaqiyatsiz yakunlanib, Spitamen saklar bilan cho‘l
hududlariga chekinishga majbur bo‘ladi va u yerdagi janglarda o‘ldiriladi. Spitamen
boshchiligidagi kurash mag‘lubiyatga uchraganiga qaramasdan, Vatan mudofaasi
hamda ozodligi uchun olib borilgan muqaddas kurash timsoli sifatida tariximiz
sahifalarida muhrlanib qolgan.
VII asrning oxiri – VIII asrning boshlarida arab bosqinchilari Movarounnahrni
bosib oladilar. Bunda istilo va istibdodga qarshi kurash g‘oyalari yagona maqsad
yo‘lida, masalan, Turon zaminini istilochilardan ozod qilish uchun bo‘lgan janglarda
birlashtiruvchi g‘oya bo‘ladi. Xususan, Muqanna boshchiligidagi qo‘zg‘olon va
uning ozodlik uchun kurash g‘oyalari istilochilarga qarshi kurashda mafkura
vazifasini bajardi.
XIII asr boshida O‘rta Osiyo hududiga Chingizxon boshchiligida mo‘g‘ullar
bostirib kiradi. Ularga qarshi kurashgan qahramon amirlardan biri Xo‘jand hokimi
Temur Malik bo‘lgan. Bir yarim oy davomida jon olib, jon berib Xo‘jand shahrini
himoya qilgan. O‘t ichida qolgan shaharni ilojsiz tark etib, Sirdaryo o‘rtasida bir
orolga joylashadi va dushmanga qarshi kurashishni davom ettiradi. Nihoyat, maxsus
kemalar yasab, daryo oqimi bo‘ylab Xorazm tomon suzib ketadilar. Xalq qahramoni
Temur Malikning bundan keyingi qahramonliklari Xorazm va ona yurtning boshqa
hududlarini bosqinchilardan himoya qiluvchilar safida kechdi.
1221 yilning yozida mo‘g‘ullar Xorazmshohlar poytaxti Gurganchga hujum
qilganda Jaloliddin Manguberdi, Temur Malik singari sarkardalar xalq qasoskorlari
bilan bir safda jang qildilar. Bu jangda otashnafas shoir, haqiqat va ma’rifat ilmi
peshvosi Shayx Najmiddin Kubro benazir ibratdir. Mamlakat boshiga musibat
tushganda 76 yoshli shayx o‘z muridlarini yovga qarshi kurashga ilhomlantirib turdi.
Chingizxon dovrug‘i dunyoga ketgan shayx huzuriga elchi jo‘natib, unga o‘z
yaqinlari bilan shaharni tark etishni taklif etadi. Shayx esa, tabiiyki, Chingizxon
“marhamat”ini rad etib, uning elchisiga “Shu tuproqda tug‘ilibmiz, shu tuproqda
o‘lamiz!”, – deb javob beradi. Ertasi kuni shayx Najmiddin Kubro o‘z shogirdlarini
qurollantirib, mo‘g‘ullarga qarshi jangga boshlaydi. O‘zi ham qo‘lida qurol bilan
dushmanga qarshi jang qiladi. Jarohatlangach, yiqilayotib dushman bayrog‘iga
chang soladi. Jangchi mo‘g‘ullar jonsiz shayx qo‘lidan bayroqni ajratib
ololmaganlar.
Movarounnahrni
bosib
olish
mo‘g‘ullar uchun oson kechmadi.
Xorazmshohning to‘ng‘ich o‘g‘li Jaloliddin Manguberdi, Temur Malik kabi Vatan
himoyachilari so‘nggi nafaslarigacha dushmanga qarshi kurashayotgan xalqqa
rahnamolik qildilar. Ular o‘zlarining botir jangchilari bilan o‘n yil davomida goh
Movarounnahr, goh Afg‘on va Hind, goh Eron yoki Kavkazda paydo bo‘lib,
mo‘g‘ullarga qaqshatqich zarbalar berishda davom etdilar.
Mo‘g‘ullar hukmronligi davrida Movarounnahrda yuz bergan muhim
vatanparvarlik jasoratlaridan yana biri – Mahmud Torobiy yetakchiligida
istilochilarga qarshi ko‘tarilgan qo‘zg‘olon bo‘ldi. Qo‘zg‘olon 1238 yili Buxoro
shahridan uch farsax uzoqlikda joylashgan Torob qishlog‘ida boshlandi.
Qo‘zg‘olonga mo‘g‘ul bosqinchilarining kun sayin oshib borayotgan zulmi va
askarining beboshligi sabab bo‘ldi. Lekin qo‘zg‘olonchilar yetarli darajada faollik
va tashabbus ko‘rsata olmadilar. Qo‘zg‘olon boshqa shaharlarga tarqalmadi.
Janglardan birida Mahmud Torobiy yaralanib, halok bo‘ladi. Mo‘g‘ullarga qarshi
kurashlarning mag‘lubiyatga uchrashiga qaramay, bu kurashlar ularning zulmini
kuchsizlantirishga xizmat qilgan.
Movarounnahrni mo‘g‘ul istilochilaridan ozod etish, tobora parchalanib
borayotgan mamlakatni birlashtirish, uning mustaqilligini ta’minlash, bosqinchilar
zulmi ostida yildan-yilga nochorlashib, qashshoqlashib borayotgan xalq turmushini
yaxshilash yo‘lida olib borilgan kurashlarga buyuk sohibqiron Amir Temur
boshchilik qildi.
1370 yilda Amir Temur hokimiyat tepasiga kelgach, mamlakatda qayta tiklash
ishlari, obodonchilik, sug‘orish tarmoqlarini barpo etish va ta’mirlash ishlariga katta
e’tibor qaratdi. Turli toifalarga mansub mulk egalarini bir qo‘l ostida birlashtirdi.
Davlat sarhadlarini dushmanlardan himoya etish maqsadida Mo‘g‘ulistonga yetti
marta harbiy yurishlarni amalga oshirdi va g‘alabalarga erishdi. Movarounnahrning
sharqiy va shimoliy hududlari daxlsizligini ta’minladi. Buning natijasida
Movarounnahr markazlashgan, qudratli davlatga aylandi.
Umuman olganda, Amir Temur davlatida sha’riy va insoniy qonunlar ustuvor,
qudratli harbiy qo‘shin, inson, jamiyat manfaatlari ulug‘vor, mamlakatda tinchlik va
barqarorlik ta’minlangan, davlatlararo ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy aloqalarning
mustahkamlangan va qonun ustuvorligi ta’minlangan edi.
O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov
ta’kidlaganidek: “O‘zbekistonning bugungi ozodligini mustahkamlash davrida Amir
Temur biz uchun buyuk davlat asoschisi sifatida qadrlidir. U davlat poydevorini
qurgan, davlatning huquqiy asoslarini barpo etgan. Uning davlatchilik borasidagi
fikrlari nafaqat o‘z davri, balki kelgusi avlodlar uchun ham katta ahamiyat kasb
etadi”.
Amir Temur vafotidan so‘ng temuriyzodalar o‘rtasida taxt uchun kurashlar
markazlashgan davlatni parchalabgina qolmay, uni zaiflashtirdi. Natijada XVI asr
boshlarida Dashti Qipchoq tomonidan ko‘chmanchi o‘zbeklar davlati hukmdori
Muhammad Shohbaxt Shayboniyxon ko‘shinlari Movarounnahrni bosib oldi.
Keyinchalik, Shayboniylarning Movarounnahrda tashkil etgan davlati Buxoro
xonligi deb atala boshlandi.
XVIII asrga kelib esa O‘rta Osiyo hududi uchta (Buxoro, Xiva, Qo‘qon)
xonlikka bo‘linib ketdi. Biroq, O‘rta Osiyo xonliklari o‘rtasidagi siyosiy hukmronlik
uchun nizo va urushlar pirovardida mamlakatni inqirozga tushirdi. Bunday siyosiy
vaziyatdan foydalangan Rossiya imperiyasi XIX asrning ikkinchi yarmida O‘rta
Osiyo davlatlarini bosib oldi. Buxoro amirligi va Xiva xonligi siyosiy mustaqilligini
saqlab qolgan bo‘lsa-da, iqtisodiy nuqtai nazardan Rossiya imperiyasining
protektorati ostida qolgan edi. Qo‘qon xonligi butunlay tugatilib, uning o‘rnida
Turkiston o‘lkasi tashkil etildi.
Rossiya imperiyasi istibdodiga qarshi mahalliy aholini tinimsiz noroziliklari
xalq qo‘zg‘olonlari va harakatlari shaklida namoyon bo‘lib turdi. Xususan, 1892
yilgi Toshkent qo‘zg‘oloni, 1898 yilgi Andijondagi Madali Eshon qo‘zg‘oloni, XX
asr boshlaridagi Nomoz Botir boshchiligidagi Samarqand viloyatidagi qo‘zg‘olonlar
buning yorqin misolidir. 1916 yilda Turkistonda mustamlakachilik zulmining
yanada kuchayishi, og‘ir iqtisodiy tanglik, ocharchilik va qashshoqlikning avj olishi
sababli istibdodga qarshi xalq qo‘zg‘olonining yangi to‘lqini bo‘lib o‘tdi. Biroq,
ko‘tarilgan ozodlik harakatlari tarqoq g‘oyaviy jihatdan birlashmagan bo‘lib, buning
asosiy sabablaridan biri xonliklar o‘rtasidagi adovat, qarama-qarshilik va ziddiyatlar
bo‘lgan. Shuning uchun ular osonlikcha bostirilar edi.
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida Turkistonning ijtimoiy-siyosiy hayotida
jadidchilik harakati keng tus oldi. Mazkur harakatning taniqli namoyandalari
Munavvarqori Abdurashidxonov, Mahmudxo‘ja Behbudiy, Abdurauf Fitrat,
Abdulla Qodiriy, Ubaydulla Xo‘jaev, Polvonniyoz Hoji Yusupovlar mamlakatni
inqirozli holatidan boshqaruv, din, maorif, madaniyat sohalarini isloh qilish yo‘li
orqali olib chiqishga harakat qilgan.
Jadidchilik O‘rta Osiyoning turli mintaqalarida turlicha kechgan bo‘lishiga
qaramasdan, ularni yagona g‘oya, ya’ni mustaqillik uchun qurashish g‘oyasi
birlashtirgan. Ular turli xil madaniy jamiyatlar, nashriyotlar, kitob do‘konlari,
jamoatchilik kutubxonalari, yangi uslub maktablarini ochdilar. Jadidlar o‘zlarining
ijtimoiy-siyosiy qarashlari bilan millat manfaatlarini himoya qilganlar.
XX asrning 20-yillariga kelib O‘rta Osiyo hududida sovet hokimiyati o‘rnatilib,
“yangi” mafkura – kommunistlar mafkurasi tarkib topdi. 70 yil davomida hukmron
mustabid siyosat doirasida “g‘ayri inqilobiy” qarashlari uchun mahalliy ziyolilarga
qarshi kurash olib borildi. 1930, 1950, 1980-yillardagi siyosiy qatag‘onlar to‘lqini
yuzlab madaniyat, fan, adabiyot, siyosat arboblarining qurbon bo‘lishiga sabab
bo‘lgan.
XX asrning 70-80 yillarida sobiq Ittifoq iqtisodiyotining rivojlanish sur’ati
tobora pasayib, buyruqbozlik boshqaruv usuli mamlakat rivojlanishiga to‘sqinlik
qilmoqda edi. Bundan tashqari, o‘zbek xalqining boy tarixi va madaniyatini,
o‘lkaning o‘ziga xos noyob xususiyatlarini tushunmagan kommunistlar mahalliy
xalqning urf-odatlari, an’analarini kamsitdilar.
XX asrning 80-yillarida sobiq SSSRning ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy
hayotida inqirozli vaziyatlar keskinlashib borar edi. Natijada, Ittifoq tarkibidagi
respublikalarni davlat mustaqilligini qo‘lga kiritishga qaratilgan intilishlari
faollashib bordi. O‘zbekistonda mazkur jarayonlar 1989 yil 21 oktabrda o‘zbek tiliga
davlat tili maqomining berilishi, 1990 yil 24 martda Prezidentlik lavozimining ta’sis
etilishi, shuningdek, 1990 yil 20 iyunda “Mustaqillik Deklaratsiyasi”ni qabul
qilishda o‘z ifodasini topdi. Xususan, “Mustaqillik Deklaratsiyasi”da umumbashariy
qadriyatlar va demokratiya tamoyillariga asoslanib davlat suvereniteti e’lon qilindi.
12-moddadan iborat mazkur Deklaratsiyaning 1-moddasida: “O‘zbekistonning
demokratik davlat mustaqilligi respublikaning o‘z hududida barcha tarkibiy
qismlarini belgilashda va barcha tashqi munosabatlarda tanho hokimligidir”, - deb
belgilab qo‘yildi. Mazkur tarixiy voqea O‘zbekistonning ham siyosiy, ham iqtisodiy
mustaqilligini tasdiqlab berdi.
1991 yil 31 avgustda respublika Oliy Kengashining navbatdan tashqari
sessiyasida O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov
Davlat mustaqilligini e’lon qildi. 1 sentabr Mustaqillik kuni deb belgilandi.
Shuningdek, Oliy Kengashda “O‘zbekiston Respublikasining Davlat mustaqilligi
asoslari to‘g‘risida”gi Qonun qabul qilindi. 17-moddadan iborat ushbu qonunning
birinchi moddasida: “O‘zbekiston Respublikasi o‘z tarkibidagi Qoraqalpog‘iston
Respublikasi bilan mustaqil, demokratik davlatdir”, - deb belgilab qo‘yildi. Davlat
mustaqilligi to‘g‘risidagi mazkur hujjatlar o‘zbek xalqining asriy orzusini ro‘yobga
chiqqanligining huquqiy ifodasi bo‘ldi. O‘zbekiston mustaqil ichki va tashqi siyosat
yuritish, xalqimiz uchun o‘z taqdirini o‘zi belgilash, o‘zlari uchun munosib
taraqqiyot yo‘lini tanlash imkoniyatini yaratdi.
1991 yil noyabrda bo‘lib o‘tgan Oliy Kengashning VIII-sessiyasida Davlat
mustaqilligi bo‘yicha referendum o‘tkazish masalasi ko‘rib chiqildi. Mazkur
sessiyada 1991 yilning 29 dekabrida Davlat mustaqilligi to‘g‘risida referendum
o‘tkazish to‘g‘risida qaror qabul qilindi. Referendumda ovoz berish byulleteniga:
“O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashi tomonidan e’lon qilingan O‘zbekiston
Respublikasi Davlat mustaqilligini ma’qullaysizmi?” savoli qo‘yilgan edi.
Umumxalq referendumida jami 9898707 ta, ya’ni saylovchilarning 94,1%
qatnashib, ulardan 98,2% O‘zbekiston Respublikasi mustaqilligini ma’qullab ovoz
berdi. Shu tariqa davlat mustaqilligi xalq tomonidan ma’qullandi.
Dostları ilə paylaş: |