7210
AMEA A.A. BAKIXANOV ADINA TARİX İNSTİTUTU
AZƏRBAYCAN TARİX QURUM U
Qarabağ müharibəsi şəhidlərinin
sziz xatirəsinə ithaf edirəm.
TOFİQ MUSTAFAZADƏ
QARABAĞ XANLIĞI
A zə rb a yc a n flespu blikası Prezidentinin
işlar İdarəsi
PREZİDENT KİTABXANASI
BAKI - ‘
- 2010
1
6 J, ifsJh c'js
M
*r
Redaktorlar: tar. e. d. C.M.Mustafayev
tar. e. n. G.C.Nəcəfli
Rəycilər: tar.e.d., prof. S.A.Məmmədov, tar.e.d., prof. V.Z.Piriyev, tar.e.d.
F.R.Ağamalı, tar.e.d., prof. F.N.Məmmədov
Kitab Azərbaycan MEA A.A.Bakıxanov
adına Tarix İnstitutunun Elmi Şurasmın
və Azərbaycan Tarix Qurumunun
Royasət Heyotinin
qərarlan ilə çap oluııur.
Tofiq Mustafazadə. Qarabağ xanlığı. Bakı - «Sabah» - 2009 Səh.333
İSBN 5-86106-016-0
0503020907
029-2009
Kitabda XVIII-XIX əsrlər Azərbaycan tarixində çox
mühüm rol oynamış bir dövlətin - Qarabağ xanlığınm
tarixi ilk mənbələr və müasir elmı ədəbiyyatın əsasında
ilk dəfə kompleks şəkildə araşdırılır.
G İ R İ Ş
Azərbaycan
dövlət
müstəqilliyini
bərpa
etdikdən
sonra
dövlətçiliyimizi möhkəmləndirmək, müstəqilliyimizi əbədi etmək üçün
dövlətçilik tarixinin və ənənələrinin öyrənilməsinə böyük zərurət
duyulur. Azərbaycan dövlətçiliyi tarixində xanlıqlar dövrü özünəməxsus
yer tutur. Buna görə də təsadüfi deyil ki, müstəqillik illərində artıq
Bakı, Quba, İrəvan, Lənkəran, Naxçıvan, və Şəki xanlıqlarmm tarixinə
həsr edilmiş tədqiqatlar meydana çıxmışdır.
Azərbaycan xanlıqları içərisində Qarabağ xanhğı özünün maddi
və insan ehtiyatlarma, habelə iqtisadi və hərbi qüdrətinə görə xüsusi
mövqeyə malik idi. Buna görə də bu xanlığın tarixini öyrənmədən
bütövlükdə Azərbaycan xanhqlarmm obyektiv və dolğun mənzərəsini
bərpa etmək olmaz. Qarabağ xanlığmm tarixini ayrıca mövzu kimi,
dərindən tədqiq etmək həm də onun üçün vacibdir ki, bu gün bədnam
və başabəla qonşularımız - ermənilər bir sıra antiazərbaycan xarici
qüwələrın yardımından istifadə edərək doğma Qarabağımızı zəbt
etmişlər. Onlar öz işğalım daimiləşdirməyə, ona hüquqi don
geyindirməyə çalışaraq guya Qarabağın tarixi Ermənistanın bir hissəsi
olduğunu «sübuta yetirmək» üçün dəridən-qabıqdan çıxırlar. Məhz bu
səbəbdən də ermənilərin sərsəm torpaq iddialarınm əsassızhğını sübuta
yetirmək üçün Qarabağ tarixinin, o cümlədən Qarabağ tarixində
özünəməxsus yer tutan xanlıq dövrünün obyektiv və dərindən tədqiqinə
ehtiyac vardır. Doğrudur, demək olmaz ki, Qarabağ xanlığımn tarixi
indiyədək
heç
tədqiq
olunmamışdır.
Ötən
əsrin
ortalarında
Ə.Şükürzadə xanlığın dövlət quruluşuna aid dissertasiya yazmışdır.
Təəssüf ki, bu dissertasiyam nə Azərbaycan, nə də Rusiya
kitabxanalarında və ya elmi arxivlərində əldə etmək mümkün
olmamışdır. Əvəzində müəllifin qarabağhların Ağa Məhəmməd Qacara
qarşı mübarızəsinə həsr olunmuş kitabı var [76 ]..
Problemin
tarixşünaslığmdan
danışarkən
ilk
növbədə
M.M.Mustafayevin iqtisad elmləri namizədi elmi dərəcəsi almaq üçün
təqdim etdiyi «Qarabağ xanlığınm iqtisadiyyatı» adlı dissertasiyasını və
eyni adlı kitablnı qeyd etmık lazımdır. Dissertasiya 1952-ci ildə müdafıə
olunsa da əslində müəllifin özünün qeyd etdiyi kimi daha tez-1941-ci
ildə yazılıb tamamlanmışdır. Müharibə dissertasiyamn müdafiəsini və
kitab kimi nəşr olunmasmı ləngitmişdir. Dövrün şəraiti bu əsərdə bir
sıra çatışmazhqlarm və qüsurların olmasmı qaçılmaz etmişdir.
M.Mustafayev yalmz 1823-cü ildə Qarabağ xanlığı əhalisinin
iirmımi şaymı və əhalisinin etnik tərkibinin müxtəlif olduğunu qeyd
etməklə kifayətbnərək, əhalinin etnik tərkibi haqqında heç bir rəqəm
3
vermir. M.Mustafayevin beb bir fikri ib razılaşmaq olmaz ki, xarici
basqınlar naticosində Qarabağ xanqlığım tork edonbrin çoxu ermənibr
olmuşdur [168, ,s 22 ].. M.Mustafaycvin beb bir fikri ib də razılaşmaq
çatindir ki, xanlığın təbii-coğrafi şəraiti xanlıqda əhalinin təsərrüfat
foaliyyotinə mənfi təsir göstərirdi və məhsuldar qüvvələr çox ləng
inkişaf edirdi. [168, .s 23 ].
15-ci səhifədə müəllif yazır ki, XVIII əsrdə Azərbaycanın ən güclü
və ərazicə geniş xanlıqlanndan biri Şirvan xanlığı olmuşdur. Əvvəla
Şii'van ərazisində bir xanlıq yox bir ncçəsi: Şamaxı, Quba, Bakı və
Dərbənd xanlıqları yaranmışdı. İkincisi, müəllilln Şirvan xanlığı kimi
nəzərdə tutduğu Şamaxı xanlığı heç də Azərbaycanın ən güclü və
ərazicə gcniş xanlıqlarından olmamışdır. Belə xanlıqlar içərisində
fərqlənənləri Ilacı Çəbbinin dövründə Şəki, Fətəli xanın dövründə
Quba, İbrahimxəlil xanın dövründə Qarabağ, Fətəli xan Əfşarın
dövründə Urmiya xanlığı olmuşdur. E b həmin səhifədə M.Mustafayev
yanhş olaraq Şəmşəddil və Qazax sultanlıqlarını xanlıq adlandırır.
15-21-ci səhifəbrdə müəllif yanlış olaraq XVIII əsrin ikinci
yarısmda Təbriz şəhərinin bütün Azərbaycanm inzibati mərkəzi
olduğunu yazır. 21 -ci səhifədə M.Mustafayev iddia edir ki, guya bir
vaxtlar bütün Azərbaycan Qarabağ xanlığma tabe olmuşdur. Sonra isə
o hələ Şah I Abbasın dövründən Qarabağın inzibati-siyasi cəhətdən
ayrı-ayrı məliklərə bölündüyünü yazmaqla yanlışlığa yol verir, Qa-
rabağın sərhədlərini daraltmış olur. Çünki məlumdur ki, məlikliklər
Qarabağın yalnız dağlıq hissəsini əhatə ctmişbr. Digər yandan Nadir
şahın dövrünə kimi məlikliklər inzibati-siyasi vahidlər olmayıb, əslində
xırda irsi feodal malikanəbri idi. 30-cu səhifədə Nadir xanm adı yanlış -
Qulu xan kimi verilmişdir.
Əsərdə Pənahəli xan quldur kimi qələmə verilir [31-ci səh. ].,
doğrudur bir qədər sonra onun humanist adam olduğu bildirilir.
Əsərdən bclə çıxır ki, Qarabağın bütün kişiləri quldur olmuşlar. «Onlar
lyəni Qarabağın kişiləri - T. M. ]. ovçuluq, yaxud basqmlarla məşğul
olurdular».[168, .s 32 ].
Müəllifin belə bir kökündən yanlış fikri ilə də razılaşmaq çətindir
ki, guya cavanşirlər Türküstandan gəlmə olduqları üçüıı Qarabağın
dağlıq hissəsində öz torpaqları yox idi və buna görə də öz qoyunlarmm
onda birini otlaqlarmdan istifadəyə görə məlikbrə vcrirdibr [168, .s 32].
Müəllif qarabağlıların İran işğalçılarına qarşı mübarizəsini çox
sönük işıqlandırmışdır. «Qarabağ xanlığınm tarixindən» adlandırılan
III fəsildə hadisələr elə şəkildə şərh olunur ki, nəinki təkcə Qarabağ,
bütün Azərbaycan İran dövlətinin ucqarı kimi qələmə verilir. Yeddinci
ləsildə də bu hiss olunur. Müəllif yazır: «Mərkəzi hakimiyyətin zəilliyi
4
və uzaqlığı ümumiyyətb... Qarabağ xanlığına müstəqil feodal dövləli
kimi baxmağa imkan verir».[168, .s 32 ].
Nəhayət
kitabm
sonunda
müəllif
marksizm-leninizm
klassikbrinin və M.C.Bağırovun əsərləri istisna olmaqla 128 mənbə və
tədqiqatm admı çəksə də, mətndə yalnız 16 mənbəyə istinad etmişdir.
Müəliif Qafqaz Arxeoqrafiya Komissiyasımn Aktlarmda olan zəngin
materiallardan
da
yan keçmişdir.
M.Mustafayfev,
ədəbiyyat
siyahısında adı olsa da heç bir arxiv materialmdan istiladə etməmişdir.
Əsərdə tez-tez ziddiyyətli fikirlərə rast gəlmək olur. Məsələn,
müəllif bir yandan Qarabağm xristian məliklərinin hər birinin
hakimiyyətinin adətən bir kəndə yayıldığmı qeyd edir, sonra da yazır
ki, kəndliləri itaətdə saxlamaq və istismar etmək üçün hər bir məlikin ö/
ordusu və qalası [! ]. var idi [168, .s 29 ]. Cəmi bir kəndin hesabına hansı
ordu yaratmaqdan söhbət gedə bibr.
Çox maraqlıdır ki, elə M .Mustafayevb eyni vaxtda Şaxov soyadlı
bir müəllif də «Qarabağ xanlığınm iqtisadiyyatmm öyrənilməsi
məsələsinə dair» adlı bir əsər yazmışdır. 1947-ci ildə Ermənistan SSR
EA-nın xəbərlərində çap olunan bu məqaləyə vaxtilə akad.
Ə.S.Sumbatzadə ətrallı və mənfi rəy vermişdir. Sumbatzadə söyləmişdi
ki, «bu əsər çox zəif olub, heç bir yeni materiala əsaslanmamış, Esadze,
İ.Petruşevski və başqalarının əsərbrinə nisbətdə heç bir yeni şey
verməmişdir, çünki tədqiqatçı əsərini çox məhdud sayda ədəbiyyat
bazasmda, arxiv materialiarından isə çox az istifadə etməklə yazmış,
əsər «artıq məlum olan ümumibşdirilmiş ədəbiyyata əsaslanan
populyar əsər kimi» çıxmışdır. Akademikin yazdığma görə Şaxovuıı
əsərində Qarabağ xanlığmda məhsuldar qüvvələrin vəziyyətinə - yəni
kənd təsərrüfatı və sənətkarlığm, ticarətin vəziyətinə toxunulmamış,
müəllif yalmz maliyyə-vergi sistemini nəzərdən keçirmiş, həmçinin
xanlar, bəybr və darğalarm qarşılıqh əlaqəsini işıqlandırmışdır [198 ].
Azərbaycan xanlıqlarının tarixinə və ümumiyyətlə Azərbaycan
tarixinin müxtəlif məsələləriniə həsr olunmuş əsərlərdə də Qarabağ
xanlığında sosial-iqtisadi və sosial-siyasi münasibətlərə toxunulmuşdur.
Azərbaycan xanlıqlarmın öyrənilməsində görkəmli şərqşünas rus alimi
İ.P.Petruşevskinin əsərbri [180;, 181 ]. mühüm rol oynamışdır. Bu
əsərlərdə xanlıqların yaranmasınm siyasi və iqtisadi səbəbləri, onlarda
mövcud olmuş vergi sistemi və torpaq mülkiyyəti formaları, xanhqlaı da
sosial-iqtisadi münasibətbr ətrallı tədqiq olunduğundan yeri gəldikcə
Qarabağ xanlığmdakı sosial-iqtisadi və sosial-siyasi münasibətlərdən də
söhbət açılmışdır.
Leviatovun 1948-ci ildə nəşr olunmuş «XVIII əsr Azərbaycaıı
tarixindən oçerklər» adlı əsərində Azərbaycan xanhqlarmda sosial-
5
iqtisadi və sosial-siyasi münasibotbrə mühüm yer verilmişdir. Ümunıi
konteksdə Qarabağ xanlığma da müəyyən yer ayrılmışdır.
XX əsriıı 60-cı illərinin əvvəlləırində şair, dramaturq və naşir
Hoson Əli İxfa «Şuşanın tarixi» adlı əsər yazaraq bu əsərdə şəhərin
bünövrəsi qoyulandan Azərbaycaııda sovet hakimiyyəti qurulanadək
dövrdəki tarixindən bəhs edir. Müəllif əsəri yazarkən daha çox xalq
rəvayətləri və ona məlum olan «Qarabağnamə»lərə istinad etmişdir.
Müəllifin Şuşadakı cümə məscidlərində, Mirsiyab karvansarasında
daşlara həkk edilmiş kitabələrin bir neçəsinin mətnini öz əsərində
verməsi əsərin dəyərini artırır.
Azərbaycan xanlıqları tarixinin görkəmli tədqiqatçılarmdan biıi
prof. II.B.Abdullayev olmuşdur. Doğrudur, onun əsərləri[85, 87 ]. əsa-
sən Quba xanlığının tarixinə həsr oluıımuşdur, lakin müəllif bütövlükdə
Azərbaycan xanlıqlarınm, o cümlədən Qarabağ xanlığınm sosial-
iqtisadi və sosial-siyasi quruluşuna da mühüm yer ayırmışdır.
Ayrı-ayrı xanhqlarm tarixinə həsr olunmuş əsərlərdə [25; 21; 26;
60, 114 ]. həmin xanlıqlarm sosial-iqtisadi və sosial-siyasi quruluşu da
tədqiq olunmuşdur ki, bunun da bizim seçdiyimiz mövzunun mahiyyə-
tini almaq üçün müəyyən didaktiv əhəmiyyəti vardır. H.Ə.Dəlilinin və
N.Mustafayevanm Cənubi Azərbaycan xanlıqlarma həsr olunmuş əsər-
lərində həmin xanlıqların sosial-iqtisadi və sosial-siyasi həyatı ilə bağlı
irəli sürdükləri mülahizələr də Qarabağ xanhğmda oxşar münasibətlərin
anlaşılmasına yardım edir. C.M.Mustafayevin Azərbaycan xaııhqlann-
da sənətkarlığın vəziyyətinə həsr olumnuş əsərində yeri düşdükcə Qara-
bağ xanlığında sənətkarlığm vəziyyətinə toxunulur. Həmin müəllifin bir
məqaləsində isə Şuşa şəhərinin salınma tarixi ilə bağlı maraqh və əsas-
landırılmış mülahizələr irəli sürülmüşdür.
Qarabağ tarixinin öyrənilməsində professor Nazim Axundovun
xidmətləriııi xüsusi qeyd etmək lazımdır. Əvvəla, onun rəhbərliyi ilə
1989-1991-ci illərdə bütün «Qarabağnamə»lərin mətnləri bir yerə topla-
naraq nəşr edilmişdir. Həm də birinci kitaba daxil olan üç «Qara-
bağnamə» müxtəlif vaxtlarda artıq nəşr edilmişdisə, ikinci kitaba daxil
edilən «Qarabağnamə»lər ilk dəfə idi ki, işıq üzü görürdü. Nazim
Axundov eyni zamanda 1989-cu ildə «Qarabağ salnamoləri» adlı tədqi-
qat əsərini də nəşr etdirmişdir. Bu əsərdə o, «Qarabağnamə»lərin geniş
təhliliııi verərək onlarm əsasmda müəyyən dərəcədə Qarabağ xanlığınm
tarixiııi təsvir etmişdir. Müəllifın bir sıra fikirləri etiraz doğursa da
bütövlükdə onun bu əsərini xanlığm tarixinin öyrənilməsində irəliyə
doğru atıhmış mühüm addım hesab etmək lazımdır. Müəllif tutarlı də-
lillərlə ü/doniraq erməni tarixçilərinin əsas uydurmalarmı il'şa etmişdir.
6
Y.Ağamalı 2002-ci ildə ildə nəşr etdirdiyi kitabmda Qarabağ xan-
lığmın qonşu xanhqlarla və dövlətlərlə münasibətlərini araşdırmışdır.
Ancaq bu işin mənbə bazası o qədər də güclü olmadığından və arxiv
materiallarından az istifadə edildiyindən müəllif Qarabağ xanlığının
digər xanlıqlarla və qonşu dövlətlərlə münasibətləriııin geııiş və ətıaih
nıənzərəsini yarada bilməmişdir.
Son illəıdə nəşr olunmuş bir sıra ümumiləşdirici əsərlərdə Qara-
bağ xanhğmın tarixinə də müəyyən yer ayrılmışdır. Belə əsərlərdən da-
nışarkən ilk növbədə akademik T.Köçərlinin 2002-ci ildə işıq üzü
görmüş Qarabağ [Qarabağ tarixinin saxtalaşdırılması əleyhinə ]. adlı
samballı monoqrafiyasını qeyd etmək lazımdır. Müəllif Qarabağ tarixi-
nin müəyyən dövrlərini saxtalaşdıran erməni və ermənipərəst üzdəniraq
alimlərin sərsəmləmələrini mötəbər məııbələrə əsaslanmaqla təkzib et-
mişdir. Əsərin üçüncü fəsli Qarabağ xanlığımn tarixinə həsr olunmuş-
dur. Xanlığm tarixini nəzərdən keçirən T.Köçərli belə bir ümunhbş-
dirmə edir: «Qarabağ xanlığmın tarixi-faktiki olaraq İran asıhhğından
qurtarma uğrunda mübarizə tarixidir, İranla və digər dövlətlərlə müba-
rizədə Qarabağm istiqlalını qoruyub saxlamaq uğrunda mübarizə tari-
xidir» [51, s 154 ].
2004-cü ildə çap olunmuş «Qarabağ» adlı kitabda vilayətin tarixi
qədim dövrlərdən günümüzə qədər ayn-ayrı müəllillər tərəfindən
yığcam şəkildə əks olunmuşdur. Kitabda mərhum professor F.Əliyev
tərəfindən yazılmış Qarabağ xanlığına həsr olunmuş kiçik həcmli fəsil
də vardır.
Qarabağın tarixi keçmişinin öyıənilməsində F.Məmmədovanm
2005-ci ildə işıq üzü görmüş iri həcmli «Qafqaz Albaniyası və albanlar»
adlı məlum əsərinin əhəmiyyətli faydası ola bilər. Müəllif Albaniya
dövlətinin yaranmasından süqutuna qədərki uzun tarixi bir dövrdə
Albaniyanın kompleks tarixini yaratmağa səy göstərmişdir. Təbii ki,
müxtəlif inzibati adlar altında bu dövbtin tərkib hissəsini təşkil etmiş
Qarabağın tarixi də müəllifin tədqiqat obyekti olmuşdur. Həm də
təqdirə layiqdir ki, F.Məmmədova 705-ci ildə Albaniya dövlətinin
dağıdılmasmdan sonrakı dövrlərdə də alban etnosunun tarixini
nəzərdən keçirtmiş, bu etnosun daşıyıcılarınm yaşadığı Qarabağm
tarixini izləmişdir. Müəllif göstərir ki, Albaniya dövlətinin dağıdılması
ilə alban etnosu heç də tam am ib aradan çıxmamışdır. Bu etnosun
əhəmiyyətli bir hissəsi islamı qəbul edib daha böyük bir etnosun-vahid
Azərbaycan xalqının tərkib hissəsini təşkil etdiyi halda dağlıq
ərazibrdə, o cumlədən Qarabağm dağlıq hissəsində yaşayan albanlar öz
alban kimlikbrini saxlamışlar. Yalnız 1836-cı ildə çar hökuməti
avtokefal alban kilsəsini ləğv etdikdən sonra Qarabağın dağlıq
7
h is s ə s in d o
yaşayan xristian albanlar tam deetnizasiyaya uğramışlar.
Onlarm bir hissəsi kütbvi surətdə köçüb gəbn ermənibr tərəfındən
assimliyasiya
olunmuş,
pravoslav
albanlar
gürcübşdirilmiş,
erməniləşməyi arzulamayan bir çox albanlar isə islamı qəbul etmişlər
1162,
s
557 ]. Ancaq təssüf ki, bu gözəl tezisin təsdiqi üçün müəllif çox az
və o qədər də inandırıcı olmayan dəlillər gətirir. Bu mülahizənin sübutu
iiçün Rusiya işğahndan sonra Qarabağ ərazisinə köçən ermənibrin
təxmini saymı müəyyənbşdirib, onlarm yerli xristianiardan bir neçə
dəfə çox olduğunu göstərmək lazım idi. Çünki bir etnosun, xüsusən də
gəlmə etnosun digər etııosu əritməsi üçün sayca bir neçə dəfə çox olması
iazımdır. Həm də müəllif 594-cü səhifədə yazır ki, 1605-ci ildə şalı
Abbas albanlarm və alban məliklərinin bir çoxunu İrana köçürüb. Belə
dcməzbr ki, e b İrandan XIX əsrin əvvəllərində Qarabağa köçürülənlər
də erməni yox, alban olub? E b yeri gəlmişkən, 557-ci səhifədə müəllif
yazır ki, guya çar hökuməti kütləvi surətdə İrandan albanları və
J urkiyədən erməniləri Qarabağ və Sünikə doğru köçürdü.
Kitabın
sonundakı
7-ci
xəritədə
«Böyük
Ermənistan»m
Atropatenanm ərazisinə gətirilib Təbrizin
lap
yaıunda yerləşdirilməsi
isə
çox böyük nöqsandır. Müəllif İsrail Ori və David bəyi azadlıq
mübarizəsinin rəhbərləri kimi təqdim edir» [162, s 594-595 ]. Ilalbuki
bu bölüşdürücüçülük hərəkatı idi və Azərbaycan ərazisində Rusiyadan
asılı oyuncaq xristian dövləti yaratmaq məqsədi güdürdü. İşdə bir sıra
texniki xətalar var: Məsələn, I fəslin 24-cü iqtibasmda «PQVİA [Poc-
c h h c k h h
r
ocy^apcTBeHHbiii BoeHHO-HCTopmıecKHH ApxHB
].» yerinə
«HrHA
[HeHTpajibHbiH
F
ocy^apcTBCHHbiü
h c t o p h m c c k h h
ApxHB
].» yazı-
lıb.
391-ci səhifədə müəllif yazır ki, ərəb işğalından sonrakı dövrdə və
tarixı Azərbaycanın
tiirkhr tərəfindən işğal olunduğıı bir dövrch
[kursiv
bizimdir - T.M. ]. keçmiş Alban çarlığmm ərazisində ayrıca siyasi təsi-
satlar yaradılmağa başlandı. Bu flkir isə XI əsrdə oğuzların Azərbayca-
na gəlməsi ilə bu ölkədə türkbşmənin baş verməsi haqqında keçmişdə
tarixi ədəbiyyatda hökmran olan və son tədqiqatlarda əsassızlığı tama-
mib sübut olunan[9;10 ]. bir mülahizənin xeyrinədir.
Əsərdə bir sıra yanlışlıqlara rast gəlmək olur. Məsələn 410-cu sə-
hifədə deyilir ki, 1240-cı ildə Xaçın Dərbənd qapılarmdan Albaniya və
Gürcüstana soxulmuş çoxsaylı monqol qoşunlarmm basqımna məruz
qalmışdır. Halbuki məlumdur ki, monqollar 1220-ci ildə Cənubi Qaf-
qaza Dərbənd tərəimdən deyil, cənubdan İraıı lərəfdən soxulmuşdur.
Bu dövrdə, birbaşa tədqiq etdiyimı/ m<
vzu
ilə əlaqədar yazılmış
əsərlər içərisində X.Xəlilovun «Qarabağıı etr, k tarixindən» adh məqa-
ləsini də qeyd etmək lazımdır. Müəliif :
<2?
oü il Qarabağ əyabtinin
8
kameral təsvir materialları əsasmda Qarabağ xanlığmm əhalisinin sayı,
şəhər və kənd əhalisinin etnik tərkibini müəyyənbşdirmişdir. X. Xolilli
2006-cı ildə Qarabağın etnomənəvi inkişaf tarixinə xüsusi əsər həsr
etmişdir və əsərdə Qarabağın dagliq hissəsində yaşayan xristian albanların
qriqoryanlaşdınlma daha sonra isə ermonibşdirmo pıosesini izbmişdir.
Adı çəkilən müəllifin 2007-ci ildə nəşr olunan kitabmda isə Azərbaycan
xalqınm etnogenezi kontekstində Qarabağ əhalisi içərisində baş verən
etnik proseslər tədqiqat obyekti olmuşdur.
Q.Qcybullaycvin «Qaıabağ [ctnik və siyasi tarixinə dair ].» əsəri
əsasən Qarabağın antik və ilk orta əsrbr dövrünün etnik-siyasi tarixinə
həsr edilsə də, müəllif xanlıqlar dövründə Qarabağm əhalisinin etnik
tərkibinin araşdırılmasına da gcniş ycr vcrmiş, Qarabağ əhalisinin
mütbq əksəriyyətinin türklərdən ibarət olduğunu sübut etmişdir.
Bununla yanaşı, tədqiqatçı Qarabağm inzibati ərazi vahidbrinin
etimalogiyasını dərindən təhlil edərək onların başdan-başa türk mənşəli
olduğunu vurğulamışdır.
Z.Ə.Hacıyevanm 2005-ci ildə müdafiə etdiyi namizədlik
disscrtasiyasında Qarabağ xanlığında sosial-iqtisadi münasibətlər və
dövlət quruluşu m əsəbbri tədqiq edilmişdir. Bu yaxmlarda həmin
dissertasiya kitab şəklində nəşr edilmişdir.
2005-ci ildə Kürəkçay müqavilələrinin 200 illiyi ilə bağlı nəşr
olunmuş məqablər məcmuəsini də xüsusib qeyd etmək lazımdır.
Kitaba daxil olunmuş məqaləbrin böyük əksəriyyəti Qarabağ xanlığı
tarixinin ayrı-ayrı məsələbrinə həsr olunmuşdur. O.Əfəndiycv,
F.Məmmədovanm və G.Məmmədovanın məqalələrində Qarabağ
məliklərinin mənşəyi məsələsi, T.Mustafazadənin məqaləsində Qarabağ
xanlığının Azərbaycan tarixində yeri, Z.Hacıycvanın məqaləsində
Qarabağ xanlığınm inzibati bölgüsü və dini-etnik tərkibi, C.Musta-
fayevin
məqaləsində
Şuşa
şəhərinin
tarixi,
H.Həsənov
və
V.Umudlunun, K.Şükürovun məqalələrində isə Kürəkçay müqavilələri
işıqlandırılır.
Y. Mahmudov və K. Şükürovun birgo yazdıqları “Qarabağ [real tarix,
faktlar, sənədlər ]. kitabında ən qədim zamanlardan günümüzədək
Qarabağın tarixi yığcam şəkildə şərh olunmuş, bu zaman xanlıq dövrünə də
toxunulmüşdur.
Lap bu yaxınlarda - 2007-ci ildə Yunus Hüscynovun
«Qarabağnaməbr» Azərbaycan tarixini öyrənmək üçün mənbə kimi»
adlı kitabı çapdan çıxmışdır. Müəllif “Q arabağnam əbr” əsasında vo
digər ilk mənbələrə və tarixi ədəbiyyata da istinad etməkb Qarabağ
xanlığımn sosial-iqtisadi və siyasi tarixini tədqiq etməyə çalışmış və
qismon buna nail olmuşdur. Bununla bərabər qeyd etmək lazımdır ki,
9
Y.IIüseynov öz əsərini yazarkən «xeyli hissəsi elmi dövriyyəyə yeni
daxil edilən məxəzləriıı məlumatlarından bol-bol bəhrələndiyiııi» iddia
etsə də [39, s 13 ], beb «yeni mənbəbrdən» heç olmazsa bir-ikisinin
adını belə çəkmir, kitabia yaxından tanışlıq da yeni mənbələrdən
istifadə olunduğunu göstərmir, əslində Y.IIüseynov özündən əvvəlki
müəlliflərin
istifadə
etdiyi
m ənbəbrb
kifayətbnmiş,
arxiv
raənbəbrindən isə demək olar ki, istifadə etməmişdir.
Y.Hüseynovun əsəri ilə demək olar ki, eyni vaxtda F.Abasovun
ıus dilində «Qarabağ xanlığm adlı kitabı nəşr olunmuşdur. Bu günədək
xanlığın tarixi haqqında ümumiləşdirilmiş əsər olmadığmı qeyd edən
müəllif [84, s. 27 ]. Qarabağ xanlığmın siyasi tarixini, sosial-iqtisadi
həyatmı, xanlığm Rusiya, Qacarlar və Osmanlı dövlətləri ilə
münasibətbrini tədqiq etməyə cəhd göstərmişdir. Müəllifin şərh dilinin
və müqayisələrinin maraqlı olduğunu, bir sıra qiymətli mülahizəbr irəli
sürdüyünü qeyd etmək lazımdır. Qarabağın xanlıqdan əvvəlki dövrünün
xülasəsini verən F.Abasov düzgün olaraq bu ərazinin qədimdən bəri
Axərbayeanm ayrılmaz bir parçası olduğunu göstərmişdir.
Daha sonra müəllif xanlığm yaranması, dövbt idarəçiliyi, sosial-
iqtisadi
həyatı,
İbrahimxəlilxəlil
xanın
və
Mehdiqulu
xamn
hakimiyyətbri dövründə xanhğxn daxili və xarici siyasi vəziyyəti, digər
dövlətbrlə münasibətləri haqqmda məlumat verir. Lakin bunu qeyd
etməmək olmaz ki, xanlığın sosial-iqtisadi həyatı, dövlət idarəçiliyi və
siyasi tarixi məsələbri ib bağlı bu əsərdə əvvəlki əsərlərdən fərqli heç
bir yeniliyə rast gəlinmir, üstəlik yumşaq desək, müəllif son onilhkbrdə
bu məsələlərb bağlı aparılan bir çox tədqiqatlarm nəticəbrindən
xəbəısiz olduğunu nümayiş etdirərək bir sıra hallarda tarixşünaslıqda
mövcud olub köhnəlmiş və təkzib edilmiş mülahizələri təkrarlamışdır.
Belə ki, son tədqiqatlarda Şuşanın əsasınm 1751 -1752-ci illərdə deyil bir
neçə il sonra qoyulduğu sübuta yetirilsə də F.Abasov bu şəhərin 1752-ci
ildə sahndığını iddia edir [84, s. 52 ]. Yaxud eləcə də “Qarabağnamə”
müəllillərinin guya 1758-ci ildə ildə Urmiyalı Fətəli xan Əfşarın Şuşa
ətrafında məğlubiyyətə uğraması və Fətəli xanm hiylə yolu ilə Pənahəli
xanın böyük oğlu İbrahimxəlilxəlil ağanı girov aparması haqqında
ilkrini həqiqət kimi qələmə verir [84, s. 54]. Bu yəqin ki, müollifin
mövzu ilə bilavasitə bağlı olan bir sıra əsərlərlə tanış olmamasmın
nəticəsidir. Yeri gəlmişkən F.Abasov M.Mustafayevin Qarabağ
xanlığmm iqtisadiyyatma həsr olunmuş dissertasiyasmın özü ilə tanış
olmayaraq yalnız avtoreferatdan istifadə etməklə kifayətbnmişdir.
F.Abasov bir qədər şübhəli elmi-tədqiqat metodu seçmişdir. Belə
ki, bir çox qaynaqları görmədiyi halda o, müxtəlif müəllifbrin əsərlə-
rində qaynaqlara verilmiş istinadlar əsasında həmin qaynaqlara istinad
10
edir və bu zaman bir çox yanlışlıqlara yol verir. Məsələn, əsəri oxudu-
qda belə çıxır ki, müəllif Rusiya D övbt Qədim Aktlar Arxivinin «Ru-
siyaııın İraxüa Miinasibətbri» fondundakı 1 və 25 saylı sənədbrdən isti-
fadə etmişdir. Halbuki, adı çəkibn fondiardakı sənədlər yainız 1720-ci
ilə qədərki dövrü əhatə etdiyindən məlumdur ki, onlarda 1747-ci ildən
sonra yaranmış Qarabağ xanlığmın
tarixi
üə baC'lı məlumat ola bilməz
və ya kitabın mənbələr siyahxsmda Rusiya Imperiyasımnm Xarici
Siyasəti Arxivinin Rusiyamn İraııla münasibətləri fondunda 1 saylı siy-
ahı üzrə 1796-cx ilə aid 158 saylı qovluğun və yenə də 1797-ci ildə ib aid
158-ci saylı qovluğuıı saxlandığını yazır. Halbuki, həmin fondda J58
saylı qovİuq cəmi bir vahiddir və o da 1 saylı siyahı üzrə deyil 7 saylı
siyahı üzrə saxiamr. Kitabın digər bir qüsuru bir çox hailarda
mənbələrdən uzun sitatların [bəzən onlarm həcmi 2 səhifəyə çatır ]. ve-
rilməsidir ki, bu əsərin oxunmasını təbii ki, çətinləşdirir.
Əsərdə bir sıra daha mühüm qüsurlara rast gəlmək olur, bir sıra
m əsəbbr ya heç tədqiq olunmamış, ya da zəif əhatə olunmuşdur.
Ədalət naminə qeyd etməliyik ki, təhlil olunan kitabda Mehdiqu-
lu xanın hakimiyyəti dövründə Qarabağ xanlığmın vəziyəti əvvəilər nəşr
olunmuş əsərbrə nisbətən daha geniş tədqiq olunmuşdur. Ancaq tə-
əssüf doğuran cəhət budur ki, bu zaman xanlığm ümumi və/.iyyətinə
nisbətən Mchdiquiu xanın rus hakimiyyət orqanları ib şəxsi münasibət-
lərinə daha çox diqqət yetirilmişdir.
F.Abasovun kilabı siyasi-ideoloji məqsədbrə daha çox xidmət
edir, xeyli dərəcədə publisistik və clmi-kütləvi səciyyə daşıyır. Iləmin
kitabın erməniləriə iııfonnasiya müharibəsində müəyyən faydası ola bi-
lər.
Beləlikb, sadaladığımız və sadalamadığımız qüsurları və çatış-
mazlıqları F.Abasovun əsərində Qarabağ xaniığınm tarixinin ətraflı və
dəqiq mənzərəsinin yaradüa bilinmədiyini göstərir.
Bir neçə kəlmə Qarabağ xanlığı tarixinin erməııi və digər xarici
tarixşünasiıqda əksi daha doğrusu saxtalaşdırıiması barədə:
Erməni tarixi romançısı Rafii 1880-ci iilərin əvvəllərində
«Xəmsə məliklikləri» adlı əsər yazmışdır. Xronoloji çərçivəsi 1600-
1827-ci üb ri əhatə edən bu əsərdə Raffi guya orta əsrbrdə erməni
dövlət qurumları olduğunu göstərmək üçün Azərbaycanın Qarabağ
vilayətinin dağlıq hissəsində mövcud olmuş alban soyköklü qriqoıyan
məzhəbli məliklikbrin tarixini saxtalaşdırıb onları ermənikimi qolonıo
verməyə çalışmışdır. Başlıca
olaraq şiJ'ahi rəvayətlər və müəllilin
təxəyyülü əsasında yazılmış bu əsərdə uydurmalar və cəfəııgiyyatlar
çoxdur.
11
1938-ci ildə A.Arakelyan Qarabağm Rusiyaya birbşdirilmosinn
qodorki larixino hosr etdiyi bir nıoqab noşr etdirmişdir. Müəllif iddia
edir ki guya İran və Türkiyə zülmkarlarmm zülmündən qurtulmaq üçün
Qarabağın beş məliyi Rusiya himayəsi axtarırdı. Halbuki, məlum
olduğu kimi həmin dövrdə Qarabağ no İranm, nə do Türkiyənin
hakimiyyəti altmda deyildi ki, məlikliklər bu dövbtlərin zülmündən
zinhara gəlsinlər. Bu zaman vilayət müstəqil Azərbaycan xanlığını
təşkil edirdi. Arakelyan tarixi faktları təhrif edərək guya İbrahimxəlil
xamn Rusiyaya xəyanət edərək Qacarlar dövləti tərəfinə keçdiyini,
oğlunu yardım xahişi ib şahm vəliəhdi Abbas Mirzənin yanma
göndərdiyini, guya şah qoşunları Şuşaya yaxmlaşan zaman xanın
oniarla birləşmək üçün şəhərdən çıxdığmı, bundan xəbər tutan
Lisanevçin onu yolda qətlə yetirdiyini yazır [82, s. 74-75 ].. Beloliklo,
Arakelyan xanın və aib üzvlərinin, ruslar tərəfmdən vəhşicəsinə qətlə
yetirilməsinə bəraət qazandırmağa çalışır.
A.İ.İoannisyan 1947-ci ildə «Rusiya və erməni xaiqımn azadlıq
hərəkatı» adlı kitab nəşr etdirmişdir. İoannisyan uzun müddət
arxivbrdə çalışmış və buna görə də onun əsərində bir çox yeni və
maraqlı faktlara rast gəlmək mümkündür. Ancaq, İoannisyan alban
soyköklü Qarabağ məliklərinin separatçılıq hərokətlərini «erməni
xalqınm azadlıq mübarizəsi» kimi qələmə verməyə çalışmışdır. O,
məliklərlə İbrahimxəlil xan arasmda münasibətləri təsvir edərkən açıq
aşkar qərəzli mövqedə duraraq hər vasitə ib xana qara yaxmağa,
məliklərə isə haqq qazandırmağa çalışır.
İonnisyan çar Rusiyasının Azərbaycanı işğal etmək siyasətinə
bəraət qazandırır, Rusiya Qafqaz xristianlarmdan öz işğalçılıq
niyyətbrini həyata keçirmək üçün bir alət kimi istifadə etdiyi halda,
Rusiyanm siyasətini Qafqaz xristianlarma qayğı kimi qəbmə verməyə
meyl göstərir.
Ingilisdilli ədəbiyyatda da üzdəniraq erməni tarixçibri və
ermənipərəst rus tarixçibrinin təsiri altmda Cənubi Qafqazda guya
erməni torpaqlarmın mövcudluğu barədə əsassız iddialara rast gəlirik.
İngilisdilli tarixşünaslıqda tez-tez «İran Ermənistanı», yaxud «Şərqi
Ermənistan» terminlərinə rast gəlmək olur [210, s. 10-11 ]. A.Mürel
bütün Cənubi Qafqazı üç sərhədyanı zonaya [Gürcüstaıı, İran
Ermənistanı və Şirvana] bölür. «Iran Ermənistam» dedikdə isc,
Azərbaycanm Gəncə, Qarabağ, İrəvan və Naxçıvan bölgələrini nəzərdə
tutur [210, s. 10-11 ]. C.Burnutyan isə «Şərqi Ermənistan»m Gəncə,
Qarabağ, Naxçıvan xanlaqılarından ibarət olduğunu iddia edir [211, s.
13 ]. C. Burnutyan 1994-cii ildə Miızə camal Cavanşirin “Tarixi Qarabağ”
əsorini ingiliscəyo torcümo edib nəşr etdirmişdir. Lakin torcümoyə qərozli
şərhlər yazmaqla öz işinin dəyorini xeyli azaltmışdır. Göründüyü kimi,
12
Azərbaycan tarixşünaslığmda Qarabağ xanlığınm tarixinin ayrı-ayn
məsələbrinə xüsusi həsr edilmiş dörd-beş əsər vardır. Bir sıra başqa
əsərbrdə isə xanlıq tarixinin bu və ya digər məsələbrinə müəyyən
dərəcədə toxunulmuşdur.
Xanlığm
tarixinin
kompleks
şəkildə
işıqlandıran tədqiqat əsəri isə həb yazılmamışdır.
Nəzərə alsaq ki, bu gün Qarabağı işğal etmiş erməni
təcavüzkarları öz işğallarım «tarixi dəlil»brlə əsaslandırmaq üçün
bölgənin tarixini saxtalaşdıran çoxsaylı «elmi əsərbr» yazmışlar, onlara
layiqicə cavab verən, saxta, qərəzli fikirlərini ifşa edən ciddi və
fundamental əsərə ehtiyac vardır. Məhz, bunu nəzərə alaraq biz
Qarabağ xanlığınm tarixini bütöv və obyektiv şəkildə oxucuya təqdim
etməyi lazım bildik.
Nəm də Qarabağ xanlığınm sadəcə obyektiv tarixini yazmağı
qərara gəldik. Biz kitabı yalnız bu günü deyil, həm də gəbcəyi nəzərdə
tutub yazmışıq. Heç şübhəsiz ki, yaxtn gələcəkdə Qarabağ problemi öz
ədalətli həllini tapacaq və Azərbaycanm bu əzəli hissəsi üzərində
yenidən Azərbaycan bayrağı dalğalanacaqdır. O, zaman isə publisislik
əsərlərdən daha çox akademik, elmi səciyyədə yazılan əsərlərə ehtiyac
duyulacaqdır.
Hər hansı bir tarixi problemin tədqiqində olduğu kimi, Qarabağ
xanlığmın tarixinin araşdırılmasmda da ilkin qaynaqlarm müstəsna
əhəmiyyəti vardır. Qaynaqlarm şərhinə keçməzdən əvvəl, Qarabağ
xanlığınm tarixinə dair mənbələrin azlığını xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. Qaynaqların azlığı yalnız Qarabağ xanlığı üçün deyil,
ümumiyyətlə, bütün Azərbaycan xanlıqları üçün xarakterikdir. Qarabağ
xanlığınm sosial-iqtisadi və siyasi tarixinə aid məlumatlar çox az və
pərakəndə vəziyyətdədir.
Mövzunu öyrənmək üçün şübhəsiz ən lazımlı mənbələr
tarixşünaslığa «Qarabağnamələr» adı ilə daxil olmuş, orta əsrlərin
salnamə tərziııdə yazılmış əsərlərdir. Bunlardan ilk yazılam [1845
].
və
həm də ən əhəmiyyətlisi Mirzə Adıgözəl bəyin «Qarabağnamə»sidir.
Y.N.Leviatovun Mirzə Adıgözəl bəyin «Qarabağnamə»sinin girişində
müəllif haqqında yazdığı tərcümeyi-haldan məlum olur ki, Mirzə
Adıgözəl bəy XVIII əsrin 70-ci illərinin sonu - 80-ci ilbrinin
əvvəlbrində Qarabağda anadan olmuş, Şuşada təhsil almışdır. 1795-ci
ildə Ağa Məhəmməd xan Qacarın Şuşaya basqmı zamanı Mirzə
Adıgözəl bəyin atası ailəsilə və ona tabe olan «İyirmi dörd» mahalında
yaşayan elatlarla birlikdə Qarabağı tərk edərək Gürcüstana qaçmışdı.
Görünür, Mirzə Adıgözəl bəy Tiflisdə qaldığı müddətdə rus dilini
öyrənmişdir. Buna görə 1799-cu ilin sonları - 1800-ci illərin əvvəllərində
Kartli-Kaxetiya çar saraymdakı Rusiya nazirinin qulluğuna daxil
olmuşdur. Bundan sonra Çar Rusiyasınm xidmətində olmuş, daha çox
13
isə tərcüməçi vəzifəsini yerinə yetirmişdir. Çox güman ki, 1829-cu ilin
sonları - 1830-cu illəridə istefaya çıxmış, Qarabağ əyalət məhkəməsində
çahşmağa başlamışdır. Mirzə Adıgözəl bəy 1848-ci il sentyabrın 9-da
vəfat etmişdir. Mirzə Adıgözəl bəy Qarabağ əyalətinin hakimi
podpolkovnik
M.P.Kolubyakinin
tapşırığı
ilə
1845-ci
ildə
«Qarabağnamə» əsərini yazmışdır. Yəqin ki, yaşınm çoxluğuna görə
əsəıi qələmə almaq Mirzə Adıgözəl bəy üçün çətin olmuşdur, buna görə
də Salari təxəllüslü Mirzə Ilüseyn Məmmədağa adlı biıisi onun
söylədiklərini qələmə almışdır.
Mirzə Adıgözəl bəyin əsərində Qarabağm
1736'Ci
ildən
1 828-ci
ilə qədərki siyasi tarixi təsvir olunmuşdur.
Mirzə Adıgözəl bəyin uzun müddət çar Rusiyasımn dövlət
xidmətində olması hadisələrin obyektiv şəkildə işıqlandırılmasma,
xaraktcrinə təsüini göstərmişdi. O, bu əsəıin Qafqaz canişini
M.S.Voronsova təqdim ediləcəyini nə/ərə almaya bilməzdi. Mirzə
Adıgözəl bəy N adir şahı idealizə etsə də onun Ziyadoğulları nəslindən
olan Gəncə bəylərbəylərinə qarşı qərəzli münasibətini qcyd etmişdir.
Müəllif Qarabağ xanlığmın banisi Pənahəli xanı da idealizə etmişdir. O,
hətta Pənahəli xanın urmiyah Fətəli xan Əfşar tərəfindən məğlubiyyətə
uğradılaraq böyük oğlu İbrahimxəlilxəlil ağanı girov göndərməsi
hadisəsini Pənahəli xanııı xeyrinə yozmağa çalışaraq iddia edir ki, guya
Fətəli xan İbrahimxəlilxəlil ağanı xəyanət və aldatmaq yolu ilə əsir
almışdır f58, s. 45 ].
Eyni zamanda Mirzə Adıgözəl bəy heç də həmişə rəsmi rus
tarixşünashğımn mövqeyini kor-koranə müdafiə etmir. Belə ki, mayor
Lisaneviçiıı xaincəsiııə və qəddarlıqla qarabağlı İbrahimxəlilxəlil xanı
ailəsi ilə birlikdə öldürməsinə mənfi münasibətini ifadə edə bilməsə də
hər halda rəsmi tarixşünaslıqda olduğu kimi xanı xəyaııətdə də
günahlandırmır və bu barədə susur.
Mirzə Adıgözəl bəyin əsərində hadisələı* lazımınca dolğun təsvir
edilməmiş, onların səbəbləri lazımmca açılmamışdır. Əsərin XVIII
yiızilin hadisələrini təsvir edən hissəsi daha çox hekayə səciyyəsi daşıyır,
çünki müəllif özü də etiraf etdiyi kimi onlar barəsində məlumatları əsas
etibarılə yaşlı adamların danışıqlarından qeydə almışdır, öz müasiri
olduğu XIX əsrə dair hadisələrin təsviri isə ilk mənbə-sənəd səciyyəsi
daşıyır.
Mirzə Adıgözəl bəy Qarabağ xanlığmm sosial-iqtisadi, inzibati
quruluşuna ayrıca fəsillər həsr etməsə də bir sıra hallarda siyasi
hadisələrin şərhüə bağlı hər mahalın təbü sərvətləri, əhalinin ödədiyi
vcrgi və mükəlləfiyyətlər, xan idarəçiliyi haqqmda qiymətli məlumatlar
verir.
14
Qarabağ xanlığmm tarixinə dair ikinci əsərin müəllifi Mirzə
Camal Cavanşir 1733-cü ildə Qarabağın Xocalı kəndində doğulnıuş,
İbrahimxəlilxəİil xanm, daha sonra Mehdiqulu xanın vəziri olmuşdur.
1823-cü ildə Qarabağ xanlığı ləğv edildikdən sonra o, məhkəmədə
çalışmağa başlamış və 1840-cı ildə yaşma görə istefaya çıxmışdır. 1853-
cü ildə vəfat etmişdir [43, s. 52 ].
1847-ci ildo polkovnik Şah Əmirxan Bəylərov Mirzə Camala
bildirmişdir ki, Qafqaz canişini M.S.Voronsov Qarabağ xanlığmm
tarixini, xanlıqda mövcud olmuş qanun-qaydaları biİmək istəyir. Mirzə
Camal Voronsovun tapşırığmı yerinə yetirərək həmin il fars dilində
«Tarixe Qarabağ» [«Qarabağ tarixi» ]. əsərini yazmışdır [59-60]. Əsər
Qarabağm coğrafi vəziyyətinin təsviri ilə başlayır. Sonra Qarabağ
xanlarmm şəcərəsi verilir. Daha sonra xanhğm 1813 - cü ilə qədərki
tarixi işıqlandırılır. Müəllif həm xanlıq dövründə, həm də Rusiya üsul-
idarəsi dövründə idarəçilikdə iştirak etdiyi üçün onun bilavasitə
müşahidələri əsasmda verdiyi məlumatlar çox qiymətlidir.
Qarabağ tarixinə aid yazılmış mühüm əsərlərdən biri də Əhməd
bəy Cavanşirin 1883-cü ildə rus dilində yazdığı və ilk dəfə «Qafqaz»
qəzetinin 1884-cü ildəki saylarmda nəşr olunmuş «Qarabağ xanlığımn
siyasi vəziyyətinə dair» [1747-ci ildən 1805-ci ilə qədər ]. əsəridir.
Ə.Şükürzadənin Əhməd bəy Cavanşirin tərcümeyi-halı ilə bağlı
məlumatmdan aydın olur ki, Əhməd bəyin atası Cəfərqulu bəy
Pənahəli xanm qardaşı Mehrəli bəyin nəvəsi və Məlıəmməd bəyin oğiu
idi, 1828-ci ildə Şuşa qəzasınm Kəhrizli kəndində doğulmuşdu. 1843-cü
ildə Peterburqa gedərək Pavlov kadet korpusuna daxil olmuşdu. 1848-
1854- cü illərdə hərbi xidmət etmişdir. Ştab rotmistri rütbəsi almışdır.
1854-cü ildə Kəhrizli kəndinə qayıdaraq təsərrüfat işləri ilə məşğul
olmağa başlamışdır. 60- cı illərin sonunda isə Vərəndə mahahnın
murovu vəziləsinə təyin edilir. Uzun əziyyətdən sonra 8 veısi
uzuniuğunda bir arx qazdıraraq onu Mil düzündəki Govurarxla
birləşdirmişdi. 1903-cü ildə vəfat etmişdir [75, s. 150-155 ]. Əhməd bəy
A.Puşkin, Lermontov, Jukovski və başqa rus şairlərinin əsərbrini
tərcümə edir, özü tarixi əsərlər və şerbr yazırdı. Əhməd bəy Qarabağ
xanlığınm tarixinə həsr olunmuş əsərini 1889-cu ildə Şuşada rus dilində
yazmış və ilk dəfə 1884- cü üdə Tifhsdə nəşr etdirmişdir.
Əhməd bəyin əsəri kompilyativ səciyyə daşımaqla o dövrün
xronikalarından fərqbnmir. Əsərin yazılmasmda istifadə etdiyi əsas
mənbəbr Mirzə Camalm, Mirzə Adıgözəl bəyin və Mir Mehdi
Xəzaninin kitabları, həmçinin müxtəlif tayfa və qəbiləbr haqqmda
rəvayətlər, habeb N.Dubrovinin «Zaqafqaziya 1803-cü ildən 1806-cı ilə
qədər» adlı əsəri olmuşdur. Əhməd bəyin özündən əvvəlki müəllifbrdən
üstünlüyü rus tarixçilərinin əsərbrindən istifadə etməsidir. Əhməd bəy
15
Nadir şahın fəaliyyətinə mənfı miinasibət bəsləmişdir. Pəııahəli xam
idealizə etmiş, «igid və qoçaq bir dövlət xadimi» hesab etmişdir. İkinci
babası olduğu üçün Mehrəli bəyə dərin məhəbbət hissi ilə yanaşmış,
babası Məhəmməd bəyi «Koroğluya bənzər» əfsanəvi bir qəhrəman
kimi təriflamiş, İbrahimxəlilxəlil xanm yüksəlməsində Məhəmməd bəyə
minnətdar olduğunu iddia etmişdir. O, hətta yazır ki, «xalqı hədsiz
tələbləri ilə taqətdən salan İbrahimxəlilxəlil xan öz dövrünü keçirmişdi
və məmləkəti idarə etmək üçün daha zirək bir hakim lazım idi». Əhməd
bəy Ağa Məhəmməd Qacarın basqmı və qarabağlıların müdafiəsinə də
geniş yer vermişdir. Əhməd bəyin əsərində İbrahimxəlilxəlil xanın
saraymda xarici meyl məsələsində bir - birilə mübarizə aparan iki
qıupun olması haqqmda digər əsərlərdə rast gəlinməyən məlumat var.
Mirzə Yusif Qarabaği [Nersesov ]. də XIX əsr Azərbaycan
salnaməçilərindən biridir. 1798-ci ildə doğıılmuş və 1864-cü ildə vəfat
etmişdir. 1854-cü ildə Kaspi və Şimali Dağıstan ölkələrinin komandanı
general-leytenant knyaz Qriqorii Orbeltaninin yanında xidmətə girmiş
və tərcüməçiliklə məşğul olmuşdur. Knyazm tapşırığı ilə «Tarixi-Safı»
adlı əsərini yazmağa başlamış və 1855-ci ildə bitirmişdir [42..S.83:
43.C.88].
Əsər farsca yazılmışdır. Mirzə Yusif Dağıstanda işlədiyi
müddətdə M.P.Vaqif və onun müasirlərinin əsərlərindən ibarət bir
ədəbi məcmuə də çap etdirmişdir.
Mirzə Yusifm «Tarixi Safı» əsərində Qarabağ xanlığmın
yaranmasmdan süqutuna qədərki dövırü təsvir olunmuşdur. Əsər
əsasən kompilyasiya səciyyəsi daşıyır. Yalmz xristian məliklərinin
hüdudları barədə olan məlumat öz orijinallığı ilə diqqəti cəlb edir.
Azərbaycan dilində yazılmış ikinci Qarabağ tarixinin müəllifı Mir
Mehdi Xəzani olmuşdur. Mir Mehdi Mir Haşım bəy oğlu Qarabaği
1819-cu ildə Zəngəzurun Bərgüşad mahalımn Məmirli kəndində
anadan olmuşdur. Mükəmməl təhsil almış, ərəb, fars dillərini öyrənmiş,
dövrünün bir sıra elmlərinə dərindən yiyələnmişdir. «Xəzani» təxəllüsü
ilə şerlər yazmışdır. Təxminən 1894-cü ildə Qarabağın Tuğ kəndində
vəfat etmişdir. Mir Mehdi Xəzani Mirzə Camalm nəvəsi Məhəmməd
bəy Cavanşirin xahişi ilə Azərbaycan dilində 24 fəsil və xatimədən
ibarət «Kitabi-tarixi-Qarabağ» əsərini yazmışdır [43. 114-128]. Bu əsər
1991-ci ildə «Qarabağnamə»lərin ikinci kitabma daxil edilib nəşr
olunmuşdur. Əsər kompilyativ səciyyə daşısa da Qarabağm tarixi
coğrafıyasma həsr olunan hissə empirik dəyərə malikdir.
XIX əsrdə Qarabağ xanlığmm tarixinə həsr olunmuş əsərlərdən
biri də Mirzə Rəhim Fənam n «Tarixi - Cədidi - Qarabağ» əsəridir.
Mirzə Rəhim Fəna (
1841-1929].
Azərbaycanm
tanmmış
şaii'brindən
biri olub Xurşud Banu Natəvanm yanmda xidmət etmişdir. Onun
«Tarixi-cədidi Qarabağ» əsərindən yalmz bəzi parçalar mühafizə
16
edilmişdir. Əsər əsasən kompilyativ səciyyə daşıyır. Qarabağ xanlığmın
sərhədlərinin nisbətən dəqiq təsvir olunması, Şuşa şəhərinin tikilişi
prosesinin ardıcıl təsvir olunması diqqəti cəlb edir.
XIX əsrin sonlarma yaxın Baharlı soyadlı bir şəxs «Əhvalati-
Qarabağ» əsərini yazmışdır. Müəllif İbrahimxəlilxəlil xanın yaxırı
xidmətçibrindən biri olan Mirzə Vəli Baharlmm nəvəsi olmuşdur.
Tarixdən məlum oldugu kimi Ağa Məhəmməd xan Qacar Şuşaya
hücum etməzdən əwəl Ibrahimxəlilxəlil xandan sədaqət nişanəsi olaraq
girov istəmiş, İbrahimxəlilxəlil xan da əmisi oğlu Əbdüsəməd bəyi və
Mirzə Vəli Baharlını Tehrana göndərmişdi. Qacarın təhqiramiz
rəftarma dözməyən Əbdüssəməd bəy bir müddət sonra saraydan
qaçmış, lakin yolda bir təsadüf nəticəsində həlak olmuşdu. Qəzəbbnmiş
Ağa Məhəmməd xan Mirzə Vəlini top ağzma atəş açdırmaqla qətb
yetirmişdir. «ƏhvaIati-Qarabağ» əsəri 1888-cı ildə sadə Azərbaycan
türkcəsində yazılmışdır. Müəllif əsəri kiminsə sifarişi ib yazdığını
dəfələrlə qeyd edir ki, ancaq sifarişçinin admı yazmır. Yəqin ki, hansısa
bir məmurun sifarişi ilə yazlıb. Müəllifln sözlərinə görə 12 fəsildən
ibarət olmuşdur. Lakin yeganə nüsxəsi İrəvanda Matenadaranda hifz
olunan əsərin nüsxəsi cəmi üç fəsildən ibarətdir. Kompilyativ səciyyə
daşıyan və xeyli dərəcədə xalq arasında danışılan folklor nümunələri
əsasında yazılan bu əsərdə Qarabağ xanldığmın tarixi, o cümbdən
siyasi tarixi qırıq - qırıq, sistemsiz, həm də bir sıra hallarda yanlış təsvir
edilmişdir. Lakin əsərdə Qarabağın memarlıq abidəbri, tarixi
şəxsiyyətbri, adət ənənəbri, etnoqrafık xüsusiyyətbri haqqmda olan
məlumatlar diqqəti cəlb edir. «Əhvalati - Qarabağ» əsəri ilk dəfə 1991-
ci ildə «Qarabağnaməbr»in ikinci cildində işıq üzü görmüşdür.
XIX əsrdə Qarabağ tarixinə həsr olunmuş əsərlər içərisində
Rzaqulu bəy Mirzə Camal oğlunun «Pənah xan və İbrahimxəlil xamn
Qarabağda hakimiyyətləri və o zamanm hadisələri» adlı əsəri də
özünəməxsus yer tutur. Mirzə Camalm oğlu olan Rzaqulu bəy XIX
əsrin birinci yarısında Tiflis şəhərində rus hərbi-inzibati idarələrində
qulluq etmişdir. Rzaqulu bəy özünün yazdığı kimi atası Mirzə Camalın
«Qarabağ tarixi»ni xülasə etmiş və əsərə bəzi əlavələr etmişdir.
A.Bakıxanovun 1841-ci ildə yazılmış «Gülüstani-İrəm» əsərində
də Qarabağ xanhğınm tarixi ilə bağlı çox qiymətli məlumatlar vardır.
Böyük mütəfəkkir, alim və şair olan A.A.Bakıxanov yeni Azərbaycan
tarixşünashğmm banisidir. 1823-cü ildə Qafqazdakı rus qoşunlaıınm
komandanı Yermolovun əmri ilə Qarabağ əyalətini tədqiq edən
komissiyanın üzvü təyin olunmuşdu. Bu komissiyada fəaliyyəti ona
Qarabağm tarixi və döği-al'iyasifnr~7j-air - qiynntii ■
■
məlumatlarla tanış
olmağa imkan vermişd
ı - beşinci fəslində
ie le r idarasi
PREZİDEf'if KİTAEXANASI
Azərbaycan xanlıqlarmm, o cümbdon Qarabağ xanlığınm tarixinə dair
məlumat veıiiir.
Mövzuya
aid
mənbələrdən damşarkən
«Gəncə-Qarabağ
əyabtinin müfəssəl dəftəri »nin admı qeyd etmək lazımdır. Məlumdur
ki, 1722- ci ildə Səfəvi dövbtinin mərkəzi hissəsinin əfqanlar tərəfindən
işğal ediiməsindən istifadə edən Rusiya və Osmanlı dövbti Azərbaycanı
müvəqqəti olaraq öz aralarmda bölüşdürmüşdübr. Azərbaycan
ərazisinin çox hissəsi, o cümlədən sonralar Qarabağ xanlığmı təşkil
etmiş ərazi Osmanlı
idarəçiliyinə keçmişdi.
Osmanlılar vergi
toplanmasını nizama salmaq üçün əhalini və təsərrüfat obyektbrini
siyahıya almışdılar. Nəticədə 1727-ci ildə «Gəncə-Qarabağ əyabtinin
müfəssəl dəftəri» tərtib olunmuşdur. Həmin qiymətli mənbə tədqiqatçı
H.Məmmədov tərəfındən ərəb
qrafikasından
latm qrafikasına
çevrilərək 2000-ci ildə nəşr olunmuşdur. Digər mötr.bər mənbələrin
azlığmı nəzərə alaraq Qarabağın təsərrüfat həyatı haqqmda aydın
təsəvvür əldə etmək üçün «Müfəssəl dəftər»ə müraciət etmək olar. Bu
sənəddə xanlıqlarm yaranması ərəfəsində Qarabağ əyalətinin inzibati-
ərazi vahidləri-şəhər, kənd, məzrə, yaylaq-qışlaq tipli yaşayış
məskənlərinin sayı haqqında, əhalinin etnik və dini tərkibi, əhalinin
məşğulluğu, vergi sistemi, vergibrin miqdarı haqqında dəqiq
məlumatlar vardır.
«Qarabağ əyalətinin müfəssəl dəftəri» xanhqlann yaranması
ərəfəsində bölgənin demoqrafik problembrinin araşdırılması üçün son
dərəcə qiymətli və demək olar ki, yeganə tarixi məxəz kimi mühüm
əhəmiyyətə malikdir.
XIX əsrin əvvəlbrində Rusiya yeni işğal etdiyi əraziləri iqtisadi
cəhətdən mənimsəmək üçün keçmiş xanhqlarm ərazibrində, o cümlədən
Qarabağ xanlığmm ərazisində siyahıyalmalar keçirilmişdir.
Qarabağda xanlıq bğv edibn kimi Qafqazdakı rus qoşunlarmm
komandanı general A.P.Yermolovun göstərişi ilə həqiqi dövlət müşaviri
Mogilevski və Gürcüstan qrenader alaymın komandanı polkovnik II
Yermolov Qarabağm əhalisinin sayını və gəlirlərini əks etdirən 35
cədvəi tərtib etmişdilər. Daha əlavə iki xüsusi cədvəi tərtib olunmuşdu.
Bunlardan biri bütün cədvəlhrin məlumatları əsasmda hesablanmış
yekun rəqəmlərini əks etdirən, digəri isə İrana qaçmış cəbrayıllılara aid
cədvəl idi.
Tərtibçilər etiraf edirdilər ki, onlar Qarabağ əhalisinin sayını düz
hesablaya bilməmişlər, çünki ancaq mahal bəyləri və kəndxudaların
şifahi
cavablanna
əsaslanmışlar.
Tərtibçilərin
gümanına
görə
vergibrdən yaymmaq üçün bu şəxslər xeyli adamm admı gizlətmişlər.
Tərtibçibrin fikrincə Qarabağın kameral təsviri həyaia keçirilərdisə
əhalinin sayı ən azı 30 faiz artardı. Əgər kəndxuda və yüzbaşılarm,
18
mahal naiblərinin əksəriyyətinin azərbaycanlı olduğunu nəzərə alsaq
inamla deyə bilorik ki, adı siyahıya salmmayan şəxslorin çoxusu da
azərbaycanlı olmuşdur. Demək azərbaycanlılar «l'əsvir»dən göründüyü
kimi Qarabağ əhalisinin 80 faizinin dcyil, daha çox hissəsini təşkil
etmişbr. Həmin sayım materialları 1866 - cı ildo Tiflisdə «OnncaHne
KapaöaxcKoM npoBHHCHn»
adı altmda çap olunmuşdur. Biz mövzunun
araşdırılmasına 1823 - cü il təsvirinin Azərbaycan Rcspublikası Mərkə-
zi Dövlət Tarix arxivində saxlanılan nüsxəsini cəlb etmişik. 228
vərəqdən ibarət olan bu arxiv sənədləri XIX əsrin əvvəllərində Qarabağ
xanhğmda baş vermiş demoqrafık prosesbrin geniş spektrini ohato edir.
1823-cü il kameral təsviri Qarabağ xanlığının iıızibati-ərazi quruluşu,
xanlığın 21 mahalı, xanlıq ərazisindəki iri fcodal mülkləri haqqında
ətrafiı molumat verir. Homin arxiv materiallarmda Qarabağ xanlığında
yaşayış məskənləri özünəməxsus təsnifat prinsipi - «şəhər», «dercvnya»,
«selo», «koçevye», «uroçişe» vo s. əsasında təsvir edilmiş, onlarm sayı
göstərilmişdir. Bununla bərabər, kameral sayım sənədləri şəhər və kənd
əhalisinin say dinamikası,
onların məşğuliyyəti,
pcşələr üzrə
sənotkarlarm sayı, əhalinin sosial - silki torkibi haqqmda qiymətli
məlumatlar verir. 1823-cü il təsviri Qarabağ xanlığı əhalisinin etnik
tərkibini «ermoni» və «tatar» bölgüsü prinsipi osasmda toqdim etmiş,
Şuşa şəhəri əhalisinin etnik tərkibini təsvir etmiş, Qarabağ xanlığındakı
kəndləri konfcssial mənsubiyyətinə görə qruplaşdırmış, hətta qarışıq
kondlorin saymı da göstərmişdir. Arxiv sonədləri XIX əsrin əvvollorindo
Qarabağ xanlığımn vergi sistemi, vergi və mükəlləfiyyətlərin miqdarı və
növlori haqqmda da qiymotli mohımatlar verir. 1823-cü il təsvir
sənədləri XIX əsrin əwəllərində, xüsusib də birinci Rusiya-İran
müharibəsi ib əlaqədar Qarabağ xanhğında əhalinin hərəkəti haqqında
ətrafiı təsovvür yaradır. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, bütün digor
sayımlar kimi, 1823-cü il təsviri də qüsurlardan xali deyildir. Əwəla
1813-cü il Gülüstan müqaviləsinə görə xanlığm Qacarlar dövlətinə
verilmiş mahalları təbii ki, əhatə olunmamışdır. Digər yandan Rusiya
nəzarətində qalan Qarabağ xanlığı ərazisinin bütün əhalisi və yaşayış
mo.skonlori qeydə alma bilmomişdir. Bununla yaııaşı kameral sayımı
keçirmiş rus məmurlarmın ermənilərə xüsusi «qayğıst» bütün sayım
matcrialları boyu hiss cdilməkdədir.
Bunu da qeyd etmək lazımdır ki, «Qarabağ əyalətinin tosviri»
2003-cü ildə Z.Ə.Hacıyeva tərəfmdən təkrar nəşr olunmuşdur.
Qarabağ xanhğı tarixinə aid çap olunmuş mənbəlor arasjnda
əhəmiyyətinə və həcminə görə Qafqaz Arxeoqrafıyası Komissiyasımn
topladığı və nəşr ctdirdiyi sənədlər mühüm ycr tutur. Aktlarda olaıı bir
çox A/ərbaycan xanlıqlarmm əhaiisinin sayı, etnik və dini tərkibi.
təsərrüfat fəaliyyəti, inzibati ərazi sistemi, vergi və mükəlbfiyyətlərin
19
müxtəlif növiəri və hocmi haqqmda zəngin məlumatlar verir.
S.P.Aqayan
tərəfindən
Yerevanda
nəşr
edilmiş
«Şərqi
P.rmənistanm Rusiyaya birləşdirilməsi» adlı sənədlər toplusunda
Qarabağ xanhğında təsərrüfatm vəziyyəti və əhalinin etnik tərkibi ilə
bağlı müəyyən məlumatlar var. Ancaq tərtibçinin tarixi saxtalaşdıraraq
əzəli Azərbaycan torpaqları olan Qarabağ və İrəvanın «Şərqi
Ermənistan» adlandırması oxucuda anlaşılmazlıq və hiddət doğurmaya
bilməz.
Mövzunun tədqiqi üçün XVIII əsrin sonu - XIX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda olmuş səyyahlarm xatirələri və rus qafqazşünaslarınm
ilkin qaynaq xarakterli əsərləri də müəyyən əhəmiyyət kəsb edir. XVIII
əsrin sonunda Şuşada olmuş rus polkovniki S.D.Burnaşev və XIX əsrin
əvvəllərində Azərbaycana gəlmiş ingilis səyyahı Q.Keppel Şuşa
şəhərinin strateji - coğrafi mövqeyi, ticarət əlaqələri və şəhər əhalisinin
sayı haqqında məlumatlar vermişlər.
XIX əsrin əvvəllərində Rusiya Cənubi Qafqazı işğal etdikdən
sonra buranı iqtisadi cəhətdən mənimsənilməsini asanlaşdırmaqdan
ötrü regionun dərindən öyrənilməsinə başlanmışdı. Nəticədə Qarabağ
xanhğınm tarixini, coğrafıyasını və iqtisadi vəziyyətini əks etdirən çoxlu
sayda əsərbr meydana çıxmışdır. Bu əsərlərdə əksər hallarda hadisəbr
tədqiq olunmadan, faktlar isə sadəcə olaraq qeyd olunduğundan onlar
xeyli dərəcədə ilkin mənbə səciyyəsi daşıyırlar. Belə əsərlərdən
damşarkən S.B.Bronevskinin «Qafqaz haqqmda ən yeni coğrafi və
tarixi xəbərbr» adlı əsərinin adını çəkmək olar. İki hissədən ibarət olan
bu əsərin birinci hissəsində müəllif Qafqazın coğrafiyası, ikinci
hissəsində isə Qafqazın, o cümlədən Azərbaycanın yaxm tarixi keçmişi,
xüsusilə də Azərbaycan xanlıqlarmm ərazisi, tarixi, dövbt quruluşu və
bəzi başqa məsələbri işıqlandırmışdır. Bir sıra tarixi hadisələrin
bilavasitə iştirakçısı və şahidi olmuş rus qafqazşünası P.Zubovun
Qafqazın tarixi, maliyyə və ticarətinə həsr olunmuş əsərində
Azərbaycan şəhərlərinin - o cümlədən Şuşa şəhərinin əiraflı təsviri
veıilmiş, başqa bir əsərində isə Qafqaz ölkələrinin tarixi statistik,
elnoqrafik, maliyyə və ticarət baxımından şəhr edilmişdir.
Digər qafqazşünas İ.N.Berezinin səyahətlərinin ikinci və üçüncü
hissəbıi Şimali Azərbaycan xanlıqları, Rusiya-İran münasibətbrinin
Azorhaycana dağıdıcı təsiri haqqmda maraqlı məlumatlar var. Rus
qafqazşünaslarmdan
P.Q.Butkov
XVIII
əsrin
sonlarmda
rus
qoşuniarının Azərbaycana yürüşündə iştirak etmiş bir çox hadisəbrin
iştirakçısı və müşahidəçisi olmuşdur. Buna görə də onun üçcildlik
məlum əsərinin ikinci cildində Azərbaycan xanlıqları, o cümbdən
20
Qarabağ xanlığı haqqmda mənbəşünashq səciyyəli bir sıra maraqlı
məlumatlar var.
Rusiya tərəfindən yenicə işğal edilmiş Cənubi Qafqaz haqqmda
ətraflı məlumatlar toplanmış və 1836-cı ildə Sankt-Peterburqda nəşr
edilmiş dördcildlik toplu Qarabağ xanJığmın tarixinin araşdırılması
üçün mühüm mənbəbrdən biridir. Həmin toplunun III cildində
V.Zubarevin Qarabağ xanhğına həsr olunmuş irihəcmli məqabsi
vardır.
XIX əsrin II yarısından etibarən rus qafqazşünasları və
Azərbaycan
tarixçiləri
Qarabağ
xanhğınm
tarixinin
müxtəlif
aspektlərini araşdırmışlar. Rus tarixçibri xanqlıqlarm tarixini tədqiq
etməyi qarşılarma bir məqsəd kimi qoymasalar da, Rusiyanm
Qafqazdakı siyasətini araşdırarkən xanlıqlarm tarixinə də toxunmuşlar.
XIX əsrin rus hərb tarixçibrindən biri N.F.Dubrovin Rusiyanın
Qafqazda apardığı müharibələr və işğal etdiyi torpaqlarda yeritdiyi
siyasətə dair bir neçə əsər yazmışdır. Bu əsərbr içərisində Cənubi-
Qafqazın J 803-1806-cı illər tarixinə həsr edilmiş kitab mühüm yer tutur.
Fləmin əsərdə Qarabağ xanlığı ilə Rusiya arasmda bağlanmış Küı əkçay
müqaviləsi şərh edilmişdir. N.F.Dubrovinin zəngin arxiv materialları,
sənədlər və tədqiqatlar əsasında qəbmə aldığı altıcildlik monoqrafiyası
xronoloji baxımdan 1782-1826- cı ilbrdə Rusiyanın Qafqazda həyata
keçirdiyi hərbi yürüşlərin tarixinə həsr edilmişdir. Bu əsərdə Cənubi
Qafqazm, o cümbdən Azərbaycanm coğrafiyası, tarixi, iqtisadi
vəziyyəti, məişəti, dini, mədəniyyəti haqqında zəngin məlumatlar
verilmişdir.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, biz müxtəlif tipli və müxtəlif
dilbrdə olan tarixi qaynaqiarla yanaşı bizdən əvvəl bu və ya digər
şəkildə maraqlandığımız mövzuya toxunan bütün əsərlərdən də
faydalanmağa çalışmışıq. Həmin əsərlərin bir hissəsindən biz
mövzunun öyrənilmə dərəcəsindən danışarkən bəhs etmişik, digərlərinin
adı isə ədəbiyyat sıyahısında verilir.
Sonda onu da qeyd etmək lazımdır ki, oxucuya təqdim
etdiyimiz bu kitabda biz heç də Qarabağ xanlığı tarixinin bütüıı
təfərrüatı ilə tədqiq olunduğunu iddia etmirik, Azərbaycan tarixində
mühüm rol oynamış bu xanlığm zəngin tarixinin öyrənilməsinin gələcək
tədqiqatlarda davam etdirilməsini zəruri hesab edirik.
21
I l'ƏSİL
PƏNAHƏLİ XANIN QARABAĞ XANLIĞINI YARATMASI VƏ
MÖIIKƏM LƏNDİRMƏSİ
Dostları ilə paylaş: |