АЗЯРБАЙЖАН РЕСПУБЛИКАСЫ ТЯЩСИЛ НАЗИРЛИЙИ
AZƏRBAYCAN DÖVLƏT QT SAD UN VERS TET
Q T S A D Y Y A T
F Ə L S Ə F Ə S
Dərslik
Азярбайжан Республикасы
тящсил назиriнин 07.10.2008-жи ил
тарихли 1130 сайлы ямри иля
дярслик кими тясдиг едилмишдир
BAKI-2009
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
2
KBT 65.02
UOT 33.049
30
i.e.d., prof. Ş.H.HACIYEV N
ümumi rəhbərliyi ilə
Elmi redaktor: i.e.d., prof.
Ə
. .BAYRAMOV
Rəyçilər:
i.e.d, prof. M.X.Meybullayev - AzD U-nun
“ qtisadi nəzəriyyə-II” kafedrasının müdiri
i.e.d., prof. Ə.P.Babayev - AzD U-nun
“ qtisadi nəzəriyyə-I” kafedrasının müdiri
Buraxılışa məsul:
f.e.d., Z.Mə
mmədəliyev - AzD U-nun
“Fəlsəfə” kafedrasının müdiri
30 qtisadiyyat fəlsəfəsi. Dərslik/ prof. Ş.H.Hacıyevin
ümumi rəhbərliyi ilə. Elmi redaktor prof. Ə. .Bayramov
Bakı: “ qtisad Universiteti”, 2009.
Dərslik “ qtisadiyyat fəlsəfəsi” kursunun əksər problem-möv-
zularını sistemli və kompleks şəkildə əhatə edir. Kitab iqtisad elminin,
eləcə də, bütövlükdə iqtisadiyyatın fəlsəfi-metodoloji aspektdən dəyər-
ləndirilməsinə, mövcud nəzəri və metodoloji problemlərin konseptual
qiymətləndirilməsinə, müxtəlif yanaşmaların müqayisəli təhlili və nəzə-
ri ümumiləşdirmələrin aparılmasına, iqtisadiyyatın sistemli yaranış key-
fiyyətində ictimai həyatın digər sfera və sahələrilə inteqrativ bağlılığının
fəlsəfi interpretasiyasına həsr edilmişdir.
Dərslik ali məktəblərin magistr pilləsinin tələbələri, aspirant, dis-
sertant və doktorantları üçün nəzərdə tutulmuşdur. Bununla belə, dərs-
likdən geniş oxucu kütləsi də istifadə edə bilər.
©
©
©
©
Игтисад Университети», 2009
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
3
ÖN SÖZ
lmin inkişafı, elmi biliklərin dinamik yüksəlişi, elmin gəl-
diyi nəticələrin sistematik şəkildə tətbiqi ümummilli mə-
nafelərin tam və dolğun ödənilməsində həlledici rol
oynayır. Müasir dövrün inkişaf təmayülləri açıq-aydın şəkildə
göstərir ki, elmsiz iqtisadiyyat yoxdur, yaxud tənəzzülə məhkum-
dur. Heç bir şübhə yoxdur ki, milli elmin sabitqədəmli inkişafı
hal-hazırda mövcud olan problemlərin qısa zaman kəsiyində ara-
dan qaldırılmasına və maksimum effekt əldə olunmasına imkan
yaradır. Məhz bu aspektin prioritetliyini nəzərə alan ölkə Prezidenti
“Elmin inkişafının milli strategiyası”nın və müvafiq Dövlət Proq-
ramının hazırlanması haqqında xüsusi sərəncam imzalamışdır.
Yuxarıda deyilənlərin fonunda elmlərarası inteqrasiyanın həyata
keçirilməsi, elmi-tədqiqatların gəldiyi nəticələr və həmin nəticələr
ə
sasında formalaşdırılan müddəa və konsepsiyaların gerçəkliyə adek-
vatlığına nail olunması, eləcə də, həmin elmi nəticələrin dərsliklərdə
öz əksini tapması ən mühüm istiqamətlərdən biri hesab olunmalıdır.
Eyni zamanda, o da qeyd edilməlidir ki, müasir dövrün tələbləri
prizmasından xüsusi əhəmiyyət kəsb edən məsələlərdən biri də iqtisad
elminin dinamik inkişafı ilə bağlıdır.
Məlumdur ki, cəmiyyətin sosial-iqtisadi inkişafında iqtisad
elminin və onun daşıyıcıları olan iqtisadçıların rolu durmadan
yüksəlir və onların peşəkarlığı ilə yanaşı, geniş dünyagörüşünə və
metodoloji biliklərə yiyələnməsinə tələbat da artmaqdadır. Bu-
nunla əlaqədar olaraq, dünyanın aparıcı universitetlərində iqtisad
elminin fəlsəfi məsələlərinə həsr olunmuş xüsusi kursların tədri-
sinə başlanılmışdır.
Bu kursların tədrisi bir sıra çox ciddi səbəblərdən irəli gəlir.
Həmin səbəblər sırasında ötən əsrin gerçəkliyinin doğurduğu kəs-
kin mənəvi sarsıntılar və qlobal problemlər xüsusi yer tutur. Etiraf
E
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
4
etmək lazımdır ki, bəşəriyyətin mövcudluğunu təhdid edən bu
problemlərin meydana çıxmasında elmin birtərəfli inkişafı az rol
oynamamışdır.
XX əsrin birinci yarısı elmin inkişafına münasibətdə elmi
biliyin misligörünməmiş diferensiasiyası və bunun birbaşa təsiri
altında dar ixtisaslaşmanın eyni dərəcədə vüsət alması ilə yadda
qaldı. Dar ixtisaslaşmanın və elmlərin diferensiasiyası prosesləri-
nin sürətlə dərinləşməsi elmin sosial-mədəni və humanitar kon-
tekstlərinin gözdən itməsinə və dar peşə maraqlarının insanın
özünün köklü mənafelərini üstələməsinə gətirib çıxartdı. nsanın
bioloji bir mövcudiyyət kimi yaşamaq hüququnu və onun sosial-
mədəni varlıq kimi sərbəst inkişafını kölgələyən bu meyilləri
aradan qaldırmaq zərurəti dar ixtisaslaşmanın fəsadlarını ləğv
etmək və elmi biliklərin irimiqyaslı inteqrasiyasını həyata keçir-
mək vəzifəsini günün ən aktual problemi kimi qarşıya qoydu. Bu
problemin qarşısında ənənəvi dar ixtisaslaşma dövrünün yetişdir-
diyi mütəxəssis acizdir. XXI əsrin gündəliyində duran bu köklü
problemin öhdəsindən yalnız elmin və peşəsinin problemlərinə
insanın qlobal maraqları və elmin özünün prioritetləri səviyyəsinə
yüksəltməyi bacaran yeni nəsil mütəxəssislər gələ bilər.
“ qtisadiyyat fəlsəfəsi” kursunun tədrisi, məhz, bu cür yeni tipli
ixtisaslı kadrların hazırlanması məqsədinə xidmət edir.
qtisadiyyatın fəlsəfi dərkinin zəruriliyi iqtisadi proses və
hadisələrin konseptual məzmununun tam və dolğun şəkildə üzə
çıxarılması, konseptual yanılmalardan qaçma, iqtisadi tam və
hissələrin dialektikasını ağlabatan tərzdə şərh etmə, fənlərarası
inteqrasiyanın metodoloji düzgünlüyünə nail olma və s. baxımdan
ə
saslandırıla bilər. Əgər nəzərə alsaq ki, iqtisad elmi, hər şeydən
ə
vvəl, aksioloji elmdir, özündə iqtisadi konsepsiyaların və
dəyərlərin məcmusunu ehtiva edir, onda fəlsəfəsiz keçinməyin
mümkünsüzlüyü aydın görünəcəkdir.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
5
Ümid edirik ki, dərsliyə daxil olan mövzular müasir dominant
iqtisadi sistemin formalaşmasının və inkişafının sosial-mədəni və
fəlsəfi kontekstlərini aşkara çıxaracaq, iqtisadi biliyin və təsərrü-
fatçılıq fəaliyyətinin mənəvi və humanitar ölçülərini qabartmaqla
təhsilin humanitarlaşması probleminin həllinə yardım edəcəkdir.
Şə
msəddin Hacıyev,
iqtisad elmləri doktoru, professor,
Azərbaycan Dövlət qtisad
Universitetinin rektoru
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
6
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
7
G
R Ş
zərbaycan elmi fikrində ən az işlənən məfhumlardan biri
iqtisadiyyat fəlsəfəsi anlayışıdır. Uzun onilliklər ərzində
dialektik və tarixi materializmin prinsipləri əsasında for-
malaşmış elmi baxışlarda qeyd edilən problemə anlaşılmaz
laqeydlik nümayiş etdirilmişdir.Yalnız XX əsrin sonlarına doğru
problemə baxış bucağı dəyişməyə başlamış, iqtisad elminin elmi
statusunun birmənalı təsbiti nöqteyi-nəzərindən elm fəlsəfəsinin
xüsusi əhəmiyyət daşıdığı üzə çıxarılmışdır. Bu mənada ki, elm öz
mahiyyəti və məzmunu etibarı ilə sistemli yaranış olmaqla, üçlü
tərkibə malikdir və elmi biliklərin normal artımı, onların real
gerçəkliyə adekvatlıq dərəcəsi elmin özü ilə paralel olaraq onun
fəlsəfəsi və metodologiyasının da oxşar templərlə inkişafının
zəruriliyini müəyyən etmişdir. Müasir elmi fikir qeyd olunan
tezisin tam gerçək xarakter daşıdığını təsbit etməkdədir.
qtisadiyyat fəlsəfəsinin sistemli şəkildə formalaşması prosesi
C. Milldən başlanır. Digər elmlərlə müqayisədə, iqtisadiyyat fəlsə-
fəsi kifayət qədər gəncdir (150 il). Bununla belə, o göstərilən dövr
ə
rzində, kəsiyində sürətlə inkişaf etmiş, həqiqi elmi status almağa
xeyli yaxınlaşmışdır. Digər tərəfdən, iqtisadiyyat fəlsəfəsinin bir
elm kimi inkişafı heç də düzxətli yüksəliş formasında olmamış,
problemlərə yanaşma rəngarəngliyi öz mövcudluğunu saxlamaqda
davam etmişdir. “ qtisadiyyat fəlsəfəsi” dərsliyini ərsəyə gətirən
müəlliflər kollektivi iki məqsədə nail olmaq əzmindədirlər:
1.
Xüsusi tədqiqat sferası kimi iqtisadiyyat fəlsəfəsinin
konseptual çərçivəsini müəyyənləşdirmək, iqtisad elmində, eləcə
də, bütövlükdə iqtisadiyyatda mövcud olan problemləri aktuallaş-
dırmaq və aparılacaq tədqiqatın metodoloji-fəlsəfi yönümünü
aşkara çıxarmaq.
A
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
8
2.
Fənnin tədris kursunun problem-mövzularının sistemləş-
dirilmiş strukturunu vermək.
Dərslikdə problem-mövzuların şərhi metodu mövcud nəzə-
riyyə və konsepsiyalara yanaşmada birmənalı qiymətləndirmədən,
yəni, nöqsanlı hesab edilənlərin inkarından uzaqdır. Əsas məqsəd,
nəzəri-metodoloji və fəlsəfi konsepsiyaların mahiyyət açıqlanma-
sına nail olmaq, bütün bu rəngarəngliyi olduğu kimi oxucuların
nəzər-diqqətinə çatdırmaqdan ibarətdir. Eyni zamanda, sözügedən
müxtəlifliyin, ayrı-ayrı məktəblərə məxsus olan konseptual baxış-
ların oxucu tərəfindən daha dolğun şəkildə mənimsənilməsi
məqsədilə bir sıra fəsil və paraqraflarda müəyyən təkrarlara yol
verilmişdir.
Dərsliyin “Fəlsəfə və elm” adlanan birinci fəsili bugünə
qədər keçilən yolun nəzəri-konseptual xülasəsini ehtiva etməklə,
son dövrlərdə kifayət qədər aktuallaşmış bir problemin – elmi
nəzəriyyənin həqiqiliyinin müəyyənləşdirilməsi probleminin
fəlsəfi-metodoloji yozumuna həsr edilmişdir. Qeyd etmək lazımdır
ki, bu aspekt iqtisadiyyat fəlsəfəsi üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Nəzəriyyənin həqiqiliyi problemi müqayisəli formada
araşdırılaraq, elmi biliyin strukturunda rasional komponentlərin
nəzəri qiymətləndirilməsinə cəhd edilmişdir.
kinci fəsil bütünlüklə iqtisadiyyat fəlsəfəsinin genezisi,
fənnin predmetinin dəqiqləşdirilməsi, eləcə də, iqtisad elminin
metodologiyasının bugünkü durumu, metodoloji konsepsiyaların
təkamülü prosesinə müasir yanaşma və s. məsələləri əhatə edir.
“ qtisadiyyat fəlsəfəsi”nin “ qtisad elminin fəlsəfəsi” və “ qtisadi
fəlsəfə”dən fərqli nüansların mövcudluğunun yer aldığı fəsildə,
həmçinin, Şərq və Azərbaycan mütəfəkkirlərinin metodoloji baxış-
ları, keçid iqtisadiyyatının metodoloji problemləri və bu yönümdə
qarşıda duran vəzifələr də araşdırılmışdır. qtisad elmi üçün son
dərəcə mühüm əhəmiyyət kəsb edən “həqiqət” probleminin incə-
lənməsi də bu fəsildə yer almaqdadır. Problemə yanaşma konsep-
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
9
siyası iqtisad elminin praqmatik elmlər qrupuna aidliyi üzərində
formalaşdırılmaqla, onun semantik və sintaksis həqiqətlərdən
fərqliliyi (əsaslandırma tipinə görə), praqmatiq həqiqət anlamında
qəbulunun zəruriliyi ön plana çıxarılmışdır.
Üçüncü fəsil iqtisadiyat fəlsəfəsinin struktur mövzularını
(problemləri) ehtiva edir. Qeyd etməyi zəruri sayırıq ki, iqtisadiy-
yat fəlsəfəsinin strukturunu müəyyənləşdirərkən, birmənalı olaraq
sistemli paradiqmadan çıxış etmişik. qtisad elminin “xalisliyi”,
“saflığı” və s. tipli yanaşmalar prosesdən sərf-nəzər edilmiş və
iqtisadiyyatın həm institusional, həm də funksional aspektdə
sistemli yaranış olduğu, ictimai həyatın dəyişənlər çoxluğunun
təsir imkanlarının həqiqi genişliyi seçim anında qeyd-şərtsiz
nəzərə alınmışdır. Məhz bu tipli yanaşmanın gerçək xarakter
daşıdığını əsas götürərək şərh prosesinə iqtisadi təfəkkürdən başla-
mış, onun formalaşma prosesini araşdırmış və yekun olaraq milli
iqtisadi təfəkkürün gerçək xarakterini üzə çıxarmışıq.
Sonrakı mərhələdə təfəkkürdən mənəviyyata keçidlə seçim
prosesi davam etdirilmişdir. Bu bölmədə iqtisadiyyatın mənəvi
baxımdan dəyərləndirilməsi, mənəvi amil probleminə tarixi və
müasir yanaşmaların daxili məntiqinin incələnməsi, iqtisadi
həyatın mənəvi dəyərləri (“necədir?” sualından “necə olmalıdır?”
sualına keçid), ədalət prinsipinin konseptual xülasəsi verilmişdir.
qtisadiyyatın hər iki yönümdə (institusional və funksional)
normal fəaliyyətinin reallaşması nöqteyi-nəzərindən mühüm rol
oynayan vətəndaş cəmiyyəti və onun struktur bölmələrinin
“davranışı” həm konseptual aspektdən dəyərləndirilmiş, həm də
onun iqtisadi demokratiya və sosial ədalətlə “bütövləşməsi” prob-
leminin sistemli tədqiqi aparılmışdır. Növbəti bölmədə, iqtisadi
demokratiyanın inhisarçılıqla qarşılıqlı uyğunsuzluğu araşdırılmış,
müqəddəs kitabəmiz “Qurani-Şərifdə” sosial ədalət prinsipinin sis-
temli açılışına həsr olunmuş ayələr öyrənilmiş, həmçinin, Ulu
Öndər Heydər Əliyevin vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu konsep-
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
10
siyasının struktur prinsipləri və daxili məntiqi tədqiq olunmuşdur.
Dərsliyin sırada gələn növbəti mövzusu tələbat, mənafe anlayışla-
rının nəzəri-metodoloji aspektdən dərkinə, cəmiyyətin mövcud-
luğu və inkişafının əsas qanunu olan mənafelərin tarazlığı qanunu-
nun ümumsosioloji fəlsəfi və iqtisadi interpretasiyasına, eləcə də,
ümummilli mənafelərin mahiyyət açıqlanmasına həsr edilmişdir.
Göründüyü kimi, yanaşma konsepsiyası tələbat
→
→
→
→
mənafe
→
→
→
→
ümummilli
mənafe oxu üzərində qurulmaqla sabitqədəmli, dayanıqlı inkişafın,
mənafelərin tarazlığına istinadla gerçəkləşə biləcəyini birmənalı olaraq
təsbit edir.
Növbəti bölmələr, iqtisadiyyat fəlsəfəsinin strukturu prizma-
sından bazarın, pulun və mülkiyyətin fəlsəfəsini, sadalananların
fəlsəfi metodoloji nöqteyi-nəzərdən konseptual qiymətləndirilmə-
sini əhatə edir. Bundan sonra dərslikdə yer alan mövzular iqtisa-
diyyat fəlsəfəsi ilə sıx bağlılıqda olan, sistemli inkişafın tərkib
ünsürləri keyfiyyətində çıxış edən amillər, eləcə də, iqtisad elmi-
nin fəlsəfəsinin formalaşması prizmasından əhəmiyyət kəsb edən
nəzəri yanaşmaları ehtiva etməkdədir.
Beləliklə, dərsliyin strukturundan göründüyü kimi “ qtisadiy-
yat fəlsəfəsi” müasir dövrün formalaşdırdığı mürəkkəb münasi-
bətlər kompleksindən baş açmağa, elmi cəhətdən düzgün istiqamət
seçməyə imkan verəcəkdir. Ümid edirik ki, kursun tədrisi magistr
və gənc tədqiqatçı-alimlərə iqtisad elminin problemlərinə daha
ə
hatəli, metodoloji və aksioloji çərçivədən yanaşmağa kömək
edəcəkdir. Eyni zamanda, onu da qeyd etməyi zəruri sayırıq ki,
oxuculara təqdim olunan bu dərslik “ qtisadiyyat fəlsəfəsi”
kursunun tədrisi istiqamətində respublikamızda atılan ilk addım-
dır. Buna görə də, hesab edirik ki, o, iqtisadçılar və filosoflar tərə-
findən geniş müzakirə ediləcəkdir. Bizə ünvanlanacaq hər bir
konstruktiv rəy və təklifə görə irəlicədən minnətdarlığımızı
bildiririk.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
11
Дярслийин айры-айры бюлмяляри ашаьыдакы мцяллифляр тяряфин-
дян йазылмышдыр:
prof. Ş.H.Hacıyev -Ön söz, Giriş, II Fəsil 2.3.3., III Fəsil
3.5;3.6, VII Fəsil, 7.3;7.4, VIII Fəsil;
prof. Ə. .Bayramov-I Fəsil, 1.2; II Fəsil, 2.2; 2.3.2; 2.3.4;
2.3.5; 2.4; III Fəsil 3.1.2; 3.1.4; 3.4.3;
3.4.4; 3.4.5; 3.4.6; 3.4.7; 3.5.4; 3.5.5;
3.6; IV Fəsil;
prof. M.F.Cəlilov -I Fəsil 1.1, II Fəsil 2.3.1; 2.3.3, III Fəsil
3.1; 3.1.2; 3.1.3;
f.e.d., Z.Məmmədəliyev - I Fəsil 1.3.1; 1.3.2; 1.3.3, VI Fəsil
6.1; 6.2; 6.3; VII Fəsil 7.1; 7.2;
dos. R.Abdullayev - III Fəsil 3.7; 3.8, IV Fəsil;
dos. R.Səmədov - III Fəsil 3.2.1; 3.2.2; 3.3; 3.3.1; 3.3.2;
3.5.1; 3.5.2;
dos. L.Hümmətova - III Fəsil - 3.4; 3.4.1; 3.4.2, V Fəsil.
Dərslik, əsasən, ali təhsilin magistr pilləsinin tələbələri,
aspirant, doktorant və dissertantlar üçün nəzərdə tutulmuşdur.
Bununla belə, hesab edirik ki, dərslikdən geniş oxucu kütləsi də
istifadə edə bilər.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
12
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
13
I F Ə S L
ФЯЛСЯФЯ ВЯ ЕЛМ
§
1.1 Фялсяфянин гносеолоъи вя нязяри-методолоъи
функсийалары
laton və Aristotelə qədər fəlsəfi biliklər əsas etibarı ilə
insanların gündəlik həyat təcrübəsinin simvolik və bədii-
obrazlı şəkildə ifadə olunmuş sistemləşdirilməsindən ibarət
idi. Platon və Aristoteldən başlayaraq fəlsəfə, artıq, sadəcə,
müdrikliyə məhəbbətlə kifayətlənməyərək, nəinki təkcə insan
haqqında, həmçinin onun həyat fəaliyyətinin cərəyan etdiyi dünya
haqqında təsəvvürlərin etibarlı fundamentinə istinad edən təlim
kimi formalaşır. Həm də, varlığın bu mənzərəsi artıq simvolik və
bədii-obrazlı formada deyil, getdikcə daha çox anlayışlar sistemi
və məntiqi vasitələrlə yaradılmağa başlayır. Lakin insan
təcrübəsinin simvolik və bədii-obrazlı ifadəsi fəlsəfədən heç
zaman bütünlüklə kənarlaşdırılmamışdır.
Mifologiyadan və dinin ilk formalarından fərqli olaraq, fəlsə-
fə ənənələrə, şüurun kortəbii şəkildə formalaşmış stereotiplərinə
deyil, insan həyatının, dünyanın sərbəst və tənqidi cəhətdən
mənalandırılmasına istinad edir. Fəlsəfə mifologiyanın antropo-
morfizminə (təbiət predmetlərinə və hadisələrinə insani keyfiyyət-
lər isnad verilməsinə) və dinin ilkin formalarına obyektiv şəxssiz
qüvvələrin fəaliyyət göstərdiyi dünya haqqında təsəvvürləri qarşı
qoyur.
Qədim Yunan fəlsəfəsi həqiqi varlığın strukturu haqqındakı
məsələni müzakirə edərək, bu problemin həllinə dair müxtəlif
cavablar siyahısını təqdim etdi: son hədlər və ya maddənin bütün
dünyanın təşkil olunduğu ən kiçik hissəciklərinin mövcudluğu
P
P
P
P
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
14
haqqında təsəvvürlər (antik atomizm); təbiətin sonsuz bölünənliyi,
deməli bölünmənin hər hansı bir son həddinin olmaması haqqında
təsəvvürlər; nəhayət, bütün mövcud olanın hər şeyi əhatə edən və
hər şeyə nüfuz edən vəhdəti haqqında təsəvvürlər. Hər bir düşünən
insan bu cür təsəvvürlərin şüurlu axtarışında və seçimində iştirak
edə bilərdi. Həm axtarış, həm də seçim tənqid və məntiqi arqu-
mentasiya metodları əsasında variantlardan birini qəbul etmək
vasitəsilə həyata keçirilirdi.
Yarandığı andan etibarən, fəlsəfə məhz fəlsəfi biliyin ən
yetkin və mükəmməl olmasını iddia etməyə başladı. Bu ideyanın
yaranması və ardıcıl olaraq möhkəmlənməsi üçün o dövrdə möv-
cud olan biliklərin əksəriyyəti (riyaziyyat və məntiq kimi xalis
deduktiv elmlər istisna olmaqla) təsviri və faktik səciyyə daşıdı-
ğ
ına görə ciddi əsaslar var idi. O dövrdə empirik təbiətşünaslıq
kifayət qədər yetkinləşib inkişaf etmədiyinə görə, müşahidə
olunan proses və hadisələrin hərəkətverici qüvvələrini və səbəb-
lərini aşkara çıxarıb izah etməyi fəlsəfə öz üzərinə götürürdü. O,
dünyada və insanlar aləmində baş verənləri nəzəri cəhətdən izah
etməyə yeganə qadir olan «elmlər elmi» kimi çıxış edirdi.
Fəlsəfi biliyin özünəməxsusluğunu əsaslandırmaq üçün
Aristotel sonralar «Metafizika» adlandırılan ilk başlanğıclar haq-
qında təlim yaratdı. Aristotelin anlamında metafizika o vaxtlar
təbii-elmi biliklərlə eyniləşdirilən, fiziki biliyin fövqündə dayanan
xüsusi tip bilikləri ifadə edir. Əgər «bilik» anlayışını yalnız faktın
və ya birbaşa müşahidənin inikası kimi deyil, həm də müşahidə
olunanın nəzəri izahı və onun mahiyyətinin dərk edilməsi kimi
anlasaq, fəlsəfə öz inkişafının ilk mərhələsində bütün mövcud
biliklərin hamısını əhatə edirdi. Bu mənada o, bütöv bir tam kimi
başa düşülən dünya və insan haqqında bilikləri özündə təcəssüm
etdirir. Fəlsəfənin predmetinin bu cür anlaşılması uzun əsrlər boyu
davam etmişdir.
Xeyli sonralar, Yeni dövrdən başlayaraq, fəlsəfədən konkret
elmlər qopub ayrılmağa başladılar. Eksperimental təbiətşünaslığın
inkişafı ilə əlaqədar olaraq, konkret elmlər öyrəndikləri fiziki,
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
15
kimyəvi, bioloji və digər təbii proseslərin mahiyyətini öz xüsusi
metod və vasitələri ilə izah etmək qabiliyyəti əldə edib, yüksək
nəzəri yetkinliyə çatdılar. Nəticədə təbiət elmləri ali bilik kimi
fəlsəfənin himayəsinə və nəzarətinə ehtiyac duymayaraq müstəqil
nəzəri bilik sahələrinə çevrildi. Fəlsəfə artıq «elmlər elmi» iddia-
sından əl çəkməli, onun predmeti haqqında təsəvvürlər isə dəyiş-
məli və dəqiqləşməli oldu.
Elmlərin, xüsusən, XIX əsrin ortalarından başlayaraq sürətlə
inkişaf etməsi fəlsəfənin predmeti və funksiyası haqqında təsəv-
vürlərdə ciddi dəyişikliklər yaratdı. Bir çox görkəmli mütəfək-
kirlər fəlsəfəyə xüsusi tip bilik kimi yanaşmağa başladılar. Məhz,
bu kontekstdə, xüsusən, marksist fəlsəfədə, fəlsəfəyə təbiət,
cəmiyyət və təfəkkürün ən ümumi inkişaf qanunları haqqında elm
kimi yanaşan təsəvvürlər formalaşdı. Pozitivizmin baniləri daha
radikal mövqelərdən çıxış edərək, hesab edirdilər ki, pozitiv, yəni
konkret elmlər fəlsəfənin mövcudluğuna ehtiyacı tamamilə aradan
qaldıraraq, onun varlığını lüzumsuz etdilər.
Ə
n ali və ya, ümumiyyətlə, insana müyəssər olan yeganə
bilik kimi anlaşılan elmə istinad edilməsi, fəlsəfi təfəkkürün
xarakteri haqqında təsəvvürlərdə ciddi dəyişiklik yaratdı. Fəlsəfə-
nin insan tərəfindən dünyanın mənəvi-praktik mənimsənilməsinin
din, əxlaqı şüur, estetik qavrayış, ideologiya və s. kimi digər
formalarından fərqli olaraq, təbiətin və insanın varlığının bütöv
mənzərəsini yaradarkən, rasional idraka istinad etməsi haqqında
təsəvvürlər geniş yayıldı. Başqa sözlə, fəlsəfə yalnız və istisnasız
olaraq, insan intellektinin gücünə və qabiliyyətlərinə əsaslanmalı-
dır. nsan zəkası, təfəkkürü, yalnız zahiri müstəqilliyi ilə deyil,
həm də, ümumiyyətlə, dünyanın və qismən də insan dünyasının
dərki üçün tutarlı əsas kimi nəzərdən keçirilməyə başlandı. Buna
görə də, bu nöqteyi-nəzərdən, fəlsəfə varlığın son əsaslarının
dərkindən başqa bir şey deyildir. Fəlsəfə dünyagörüşünün
rasionallaşdırılmış formasıdır. Avropa fəlsəfəsinin çoxəsrlik
tarixinin ötən mərhələlərində fəlsəfənin predmetinin bu cür
anlaşılması olmamışdı.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
16
XVII – XVIII əsrlərdə və XIX əsrin birinci yarısında
fəlsəfənin meydana gəlmiş predmetinin anlaşılmasının xarakterik
xüsusiyyətlərindən biri də, o idi ki, gec – tez elə bir fəlsəfi sistem
yaranacaq ki, o, aşağıdakı əsas məsələnin öhdəsindən gələcək –
dünyanın tam ümumiləşdirilmiş universal mənzərəsini yaratmaq
və orada insanın yerini müəyyənləşdirmək, fəlsəfənin bu cür
ə
saslandırılması bütün zamanlar üçün mübahisəsiz xarakter alır!
Bəşəriyyət həmişə onlara əsaslanmalı olacaqdır.
Bu cür «sonuncu», bitmiş və yekunlaşmış fəlsəfi bilik
sisteminin yaradılmasına olan cəhdlər, daha aydın Hegel fəlsəfəsi
və marksizm fəlsəfəsinin də daxil olduğu, bu dövrün fəlsəfi
nümunələrində ifadə olunur. Hegel hesab edirdi ki, onun fəlsəfi
sistemində mütləq ruh (dünya zəkası) idrakın adekvat formasını və
öz ülvi dərinliyinin ifadəsini tapdı, ona görə də, onun əsas
mövqeləri mütləqdir və dəyişilməz həqiqətdir. Fəlsəfədə köklü
inqilab etdiyini düşünən marksizmin də, mahiyyətcə, mövqeyi bu
cürdür. Onun mahiyyəti bundan ibarətdir ki, fərqli fəlsəfi təlim-
lərin müxtəlifliyi, ilk dəfə marksist fəlsəfənin simasında vahid,
həqiqi, əsil fəlsəfə, məhz elmi fəlsəfə ilə başa çatır. Buna qədər ki
bütün tarixi-fəlsəfi fikir-yalnız fəlsəfənin əsil məzmununun
yaranmasına və dərkinə gətirib çıxaran ön tarixdir.
Aydındır ki, fəlsəfənin təqribən üç minillik tarixi ərzində
onun predmeti tədricən dəyişmiş və dəqiqləşmişdir. Lakin bu
sahədə daha radikal dəyişikliklər, göründüyü kimi, XIX əsrin
ortalarında baş verdi və fəlsəfə bütövlükdə öz inkişafının keyfiy-
yətcə yeni dövrünə qədəm qoydu. Beləliklə, Qərbi-Avropa fəlsəfi
fikrində iki əsas tarixi dövr fərqləndirilir: ənənəvi, klassik fəlsəfə-
nin meydana gəlməsi və inkişafı dövrü, XIX əsrin ikinci yarısın-
dan başlayaraq, bu gün də davam edən qeyri-ənənəvi və qeyri-
klassik fəlsəfə dövrü. Onu, həm də postklassik fəlsəfə də
adlandırırıq, çünki o, «gerçəkliyi öyrənmir – bununla elm məşğul
olur və bizim gördüyümüz dünyanın arxasında gizlənən yeni
dünya da kəşf etmir – bununla din məşğul olur. Fəlsəfə isə
mümkün dünya yaratmağa cəhd göstərir, bu baxımdan o,
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
17
incəsənətə yaxındır. Azadlığın mümkün olduğu bir dünya və
bunun nəticəsi kimi – yaradıcılıq, məhəbbət, xoşbəxtlik»
1
Necə olsa da, klassik fəlsəfə qərarlı şəkildə iddia edirdi ki,
gec-tez o, elə bir fəlsəfi təlim yaradacaq ki, həmin təlim fəlsəfənin
köklü problemlərini birdəfəlik həll edəcək, yaxud heç olmasa,
fəlsəfi idrakın köklü, fundamental problemlərinin əsas məzmu-
nunu açacaqdır. Müasir fəlsəfə məsələnin bu cür araşdırılmasını
heç irəli də sürmür, belə ki, o hesab edir ki, bu prinsipcə həll
olunan məsələ deyil, onun qoyuluşu mənasızdır. Bu cür qərarın
ə
sasları aydındır. Axı, insan idrakı təbiəti etibarilə sonlu və məh-
duddur. O, mütləq idrak, sonuncu və yekun həqiqət adlanmağa
iddia edə bilməz. Lakin fəlsəfədə çoxdan müəyyənləşmiş həqiqətə,
son 1,5 əsr ərzində daha çox istənilən şüur aktının sosial-tarixi və
mədəni-tarixi şərtlərilə əlaqədar olan mühakimələr əlavə
olunmuşdur.
nsan təfəkkürü və idrakı həmişə konkret sosial və mədəni
şə
raitlə şərtlənir və məhdudlaşır. Bəşəriyyət inkişafını dayandırana
qədər, cəmiyyətin verilmiş tarixi tipi mövcud biliklər sistemi,
həmçinin, dünyanın varlığı və insan həyatının dərin kökləri haq-
qındakı təsəvvürlər daim dəyişəcək.
Eyni zamanda, fəlsəfənin inkişaf tarixi onun çoxmənalılığın-
dan, çoxplanlılığından və çox səviyyəliliyindən xəbər verir və əgər
onunla təbiət haqqında ən ümumi və qismən elmi biliyin
münasibəti planında tanış olsaq, fəlsəfə və elmin qırılmaz əlaqəsi
aşkarlanır. Tarix göstərir ki, fəlsəfə ən azından ontoloji və qnoseo-
loji tərəfdən təbii elmlərin analoji yolu əsasında inkişaf etmişdir.
Beləliklə, öz genezisinin iki momentində – meydanagəlmə
mərhələsində, sonra isə öz inkişaf tarixi ərzində məlum oldu ki,
fəlsəfi bilik elmi biliklə məzmun baxımdan qovuşur. Bu məsələ
ET şəraitində, elmin sosial-mədəni funksiyalarının dərk olunma
tələbatının yarandığı dövrdə daha da aktuallaşdı və hətta «elmin
fəlsəfəsi» fənninin yaranmasına səbəb oldu. Özünü dünyaya XX
1
Губин В.Д. Философия: актуальные проблемы. М. 2005. səh.7.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
18
ə
srin ikinci yarısında tanıdan və «Elmin fəlsəfəsi» adlanan bu gənc
fənn, əsilində bir istiqamət kimi bir əsr öncə meydana gəlmişdi.
«Elm fəlsəfəsinin predmeti, – tədqiqatçıların qeyd etdiyinə görə,
fəaliyyətin xüsusi növü olan elmi idrakın əsasları və ümumi
qanunauyğunluqlarıdır və onların tarixi inkişafında, tarixən sosio-
mədəni kontekstdə dəyişən elmi biliklərin istehsalıdır.»
2
Qeyd etmək lazımdır ki, fəlsəfənin elmililiyinin genetik
aspekti, struktur aspektlə tamamlanır. Fəlsəfə daima idrakın müx-
təlif sahələrindən informasiya alır və işləyib hazırlayır. Bu
informasiya müxtəlif əlaqə kanallarından daxil olur: konseptual,
ezoterik və s. Bu əsasda dünyanın universal mənzərəsi formalaşır,
dəyişir, təkmilləşir, varlığın sistemliyi, məkan, determinizm,
idrakın subyekt-obyekt münasibətləri, idrakın metodları, ən
ümumi prinsipləri və s. haqqında fəlsəfi təsəvvürlər işlənib hazır-
lanır. Fəlsəfi biliyin məzmununa xüsusi elmlərin ayrı-ayrı funda-
mental anlayışları («atom», «simmetriya», «sinergetika» və s.),
təbiətşünaslığın daha ümumi qanunları və prinsipləri (məsələn,
enerjinin saxlanması və çevrilməsi qanunu) daxildir.
Beləliklə, demək olar ki, təbii elmi faktların fəlsəfədə istifa-
dəsi artıq onun elmiliyindən xəbər verir. Struktur planda spesifik
fəlsəfi anlayışlar və idrak vasitələri baxımından fəlsəfədə elə
məqamlar mövcuddur ki, onlar fəlsəfəni elm kimi nəzərdən keçir-
məyə əsas verir.
Elmi biliyin xarakterik əlamətlərinə, yaxud xüsusiyyətlərinə
diqqət yetirək.
drak, adətən, praktik və dəyər-qiymətləndirmə fəaliyyəti ilə
müqayisə olunur. drak-gerçəkliyin dərk edilmiş konkret-hissi və
idraki obrazların əldə edilməsi, qorunması, dəyişdirilməsi və
sistemləşdirilməsi üzrə fəaliyyətdir. Bilik isə idrakın nəticəsidir.
Bu və ya digər biliklər sistemi elm hesab olunur, yaxud, əgər
o, müəyyən meyarlara uyğun gələrsə, elmin sferasına aid edilir.
2
Степин В.С., Горохов В.Т. Философия науки и техники. М., 1996. səh. 9.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
19
Elmin meyarlarına aşağıdakılar aiddir:
1.
Obyektivlik, yaxud obyektivlik prinsipi. Elmi bilik «öz-öz-
lüyündə» götürülmüş təbii obyektlərin aşkarlanması ilə
bağlıdır. Bu zaman hər hansı fərdi maraqlar və fövqəl-
təbiilik istisna edilir. Təbiətin, onun özündən çıxış edərək
dərk olunması tələb edilir. Bu zaman o (təbiət) və həmçi-
nin, predmetlər arasındakı onların münasibətləri heç bir
kənar müdaxiləyə ehtiyac olmadan, yəni, hər-hansı subyek-
tiv və ya fövqəltəbiilik əlavə edilmədən olduqlqrı kimi dərk
edilirlər;
2.
Rasionallıq, rasional əsaslandırma, sübut. Bir sıra tədqiqat-
çıların qeyd etdikləri kimi gündəlik bilik, hər şeydən əvvəl,
istinad xarakteri daşıyır – o, baxışlara, avtoritetə əsaslanır;
elmi biliklə isə, sadəcə, məlumat verilmir, bu məlumatın
həqiqiliyinin zəruri əsası göstərilir; burada kafi əsas prinsipi
təsir göstərir; həqiqət məsələlərində zəka hakim olur, idra-
kın tənqidiliyi və rasional prinsiplər isə onun əldə olunma
üsulu kimi çıxış edir;
3.
Essensial istiqamət, yəni mahiyyət və qanunauyğunluqların
hasil edilməsinə istiqamətlənmə;
4.
Biliyin xüsusi qurumu, xüsusi sistemi; adi (gündəlik) bilik-
dəki kimi, sadəcə, nizamlanma deyil, dərk edilmiş prinsip-
lərlə, nəzəriyyə formasında və müfəssəl nəzəri anlayışlar
şə
klində nizamlanma;
5.
Yoxlanılma; bu, həm elmi müşahidəyə, praktikaya, həm də
təcrübəyə məntiq, məntiqi yolla müraciətdir; elmi həqiqət
biliyi xarakterizə edir, bilik prinsipcə yoxlanılandır və son
halda təsdiqlənəndir. Elmi həqiqətin yoxlanılan olması,
praktikada yenidən hasil edilməsi onu ümuməhəmiyyətli
edir.
Ümuməhəmiyyətlilik öz-özlüyündə, bu və ya digər vəziy-
yətin həqiqiliyinin meyar göstəricisi deyil. Əksəriyyətin qəbul
etdiyi vəziyyət hələ onun həqiqət olması demək deyil. Həqiqətin
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
20
ə
sas meyarı başqadır. Həqiqət ümumi əhəmiyyətdən çıxış etmir,
ə
ksinə, həqiqət ümumi faydalığı tələb və təmin edir.
Qeyd edilmiş elmi meyarların hər biri fəlsəfi biliklərdə,
xüsusilə, ontologiya (varlıq fəlsəfəsi) qnoseologiya (epistemolo-
giya) və elmi idrakın metodologiyasında tətbiq olunandır, bunu
müvafiq problematikası olan bütün fəlsəfi sistemlərdə görmək
olar.
Yuxarıda söylənilənlərdən belə bir nəticə çıxarmaq olar ki,
fəlsəfə biliyin elmi sferasına (hər halda öz məzmununun müəyyən
hissəsinə görə) daxildir və bu mənada fəlsəfə elmdir, elmi biliyin
növüdür. Elmi biliyin növü kimi fəlsəfənin nəzərəçarpan
spesifikliyi – dünyagörüşünün əsas məsələsi nöqteyi – nəzərindən
informasiyanın ifrat ümumiləşdirməsidir.
Bu vəziyyət fəlsəfənin, ilk növbədə, ictimai elmlərlə deyil,
təbiətşünaslıqla qarşı-qarşıya qoyulmasından irəli gəlir. Bu
səbəbdən qeyd olunan münasibətlərdə fəlsəfənin təbiətşünaslıq
elmlərinə yaxın olması fikrini söyləmək məntiqi olardı.
Bununla yanaşı, fəlsəfənin ictimai fənlərlə də ümumi cəhət-
ləri çoxdur. Şübhəsiz ki, fəlsəfə cəmiyyəti də öyrənir. O, xüsusi
ictimai elmlərlə-iqtisadiyyat, hüquq, politologiya, sosiologiya və s.
ilə sıx əlaqə saxlayaraq bu elmlərdən əldə edilən məlumatları
müəyyən baxış bucağında ümumiləşdirir. Fəlsəfə və ictimai elm-
lərin məzmun-predmet qarşılıqlı təsiri onu, həm də ictimai bilik
hesab etməyə imkan verir.
Eyni zamanda, fəlsəfə öz predmet və məzmununu ictimai və
təbiətşünaslıq elmlərinə şamil etmədən müəyyənləşdirir.
Fəlsəfəni digər elmi bilik sahələrindən, həm də yalnız ona
xas olan funksiyalar fərqləndirir. Onlardan vacibi və bütün bəşə-
riyyətin inkişafı boyunca öz aktuallığını itirməyən qnoseolo-
giyadır.
Qnoseologiya (yunanca, qnosis - «bilik», loqos «təlim»),
yaxud idrak nəzəriyyəsi-fəlsəfənin idrakın təbiətini, imkanlarını,
biliyin reallığa münasibətini öyrənən, idrakın doğruluq şərtlərini
müəyyənləşdirən sahəsidir.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
21
Qeyd etmək lazımdır ki, son onillikdə qnoseologiya ilə
paralel olaraq «epistemologiya» (yunan sözü olub, «episteme -
bilik» deməkdir) termini geniş vüsət tapıb. Bu onunla əlaqədardır
ki, daha çox idrak nəzəriyyəsi ilə məşğul olan ingilisdilli müəllif-
lərin əsərlərində «epistemologiya» termini istifadə olunur.
Hərçənd, adları çəkilən terminlərdən istifadə etmənin spesifikliyini
yaratmaq cəhdi vardır. Epistemologiya empirik müşahidəyə
ə
saslanan bilik haqqında təlim kimi şərh edilir, ona görə də onu
bütün idraki problemlər maraqlandırmır. drak prosesinin bütöv-
lükdə öyrənilməsinə həsr olunan qnoseologiyadan fərqli olaraq,
epistemologiya reallıq haqqında biliklərin əsasının və həqiqətin
şə
rtlərinin aşkarlanmasına istiqamətlənib. Demək olar ki, episte-
mologiya real həqiqi biliyin alınması nöqteyi-nəzərindən təhlili
idrak prosesidir, ciddi qnoseologiyadır. Epistemologiyanın vəzi-
fəsi elmi idrakın fundamental prinsiplərini məntiqi analiz vasitəsi
ilə açmaqdır.
3
«Mən nəyi bilə bilərəm?» - Kant idrak nəzəriyyəsinin cavab-
landırmalı olduğu ümumi sualı bu cür formula etmişdi. Sonrakı
analizdə bu məsələ çoxsaylı digər məsələlərə şaxələnir. Biliyin
mübahisəsiz, mütləq həqiqi əsası, yaxud mənbəyi varmı? drakın
sərhədləri varmı? Biliyi yalan mühakimədən ayıran meyarlar
varmı? Həqiqət nədir və ümumiyyətlə, ona çatmaq olarmı? Bu və
buna bənzər suallar qnoseologiyanı maraqlandırır və müzakirəsinə
səbəb olur. Daha doğrusu, qnoseologiya insanın idraki fəaliyyətini
xarakterizə edən ən ümumini öyrənir. O, subyekt və obyekt, maddi
və mənəvi, şüur və həqiqət, praktika, hissi və rasional, nəzəri və
empirik, intuisiya, kreativlik və s. kimi məfhum və kateqoriyalara
ə
saslanır.
Subyekt-obyekt münasibətlərinin digər tərəfləri ilə yanaşı
qnoseologiyanın predmetinə həm də elmi və adi, individual
biliyin, idraki fəaliyyətin bədii və digər növlərinin spesifikası
daxildir.
3
Лешкевич Г.Г. Философия науки: традиции новации. М. 2001, səh. 5.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
22
Lakin burada əsas məqsəd idrakın bu növlərini nəzərdən
keçirmək deyil. Əks halda fəlsəfi idrak çevrilərək elmşünaslığın və
ya elmi idrak məntiqi və metodologiyasının bir hissəsinə çevrilmiş
olardı. drakın bu və ya digər növünün spesifikliyi idrak nəzəriy-
yələrini yalnız dünyagörüş və həqiqətə nailolma baxımından
maraqlandırır.
Bununla belə, digər idraki fənlərin xüsusi nöqteyi-nəzərdən
öyrəndiyi hadisələri nəzərdən keçirərkən, müasir elmi fəlsəfə
özünün bünövrəsi kimi digər elmlərin də əldə etdiyi məlumatlara
arxalanır.
Qnoseologiyada dünyanın, ümumiyyətlə, dərk edilənliyi
məsələsi heç də ikinci dərəcəli məsələlərdən deyil. Bu məsələni
prinsip etibarilə aşağıdakı kimi formulə etmək olar: bizim ətraf
aləm haqqında düşündüklərimiz bu aləmin özünə hansı münasibət-
dədir?
Məsələnin bu cür qoyuluşu göstərir ki, xarici tərəflərı ilə
yanaşı daxili, mahiyyət keyfiyyətlərinə malik olan predmet, proses
və hadisələrdən ibarət olan dünyanın dərki çox mürəkkəb
məsələlərdən biridir. Beləliklə, dünyanın dərki məsələsi idraki
predmetlərin səhihliyi, onların mahiyyəti və təzahürü problemin-
dən başqa bir şey deyil.
Fəlsəfə tarixində bu problemlə bağlı iki yanaşma təşəkkül
tapmışdır. Birinci, yanaşmanın tərəfdarları dünyanın dərkedilmə
məsələsini müsbət həll edirlər. Digər yanaşmanın nümayəndələri
isə bu məsələni aqnostik tərzdə həll edir, yəni, dünyanın dərk
edilənliyini inkar edir. ndi bu və ya digər konsepsiyanın tərəfdar-
larının mövqelərinə daha ətraflı nəzər salaq.
Ə
silində, aqnostisizmin həm tarixdə, həm də hazırda geniş
yayılmış formalarının heç birinə, yuxarıda deyilənləri tam şəkildə
ş
amil etmək düzgün olmazdı. Fəlsəfədə aqnostisizm onu sübut
edir ki, idrak dərin fəlsəfi təhlilə ehtiyac duyan çox mürəkkəb bir
prosesdir.
drak haqqında təlimin kökləri çox qədim zamanlara, hələ
Heraklit, Platon, Parmenidin yaşadığı dövrə gedib çıxır. Fəlsəfənin
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
23
inkişafı prosesində qnoseoloji xarakterli məsələlərin həllinə üç
yanaşma formalaşmışdır. Onlardan ən erkənini ontoloji qnoseolo-
giya
adlandırmaq olar. Nəzərə alsaq ki, ontologiya varlıq haqqında
təlimdir, onda bu konsepsiyanın tərəfdarlarının gerçəkliyin əsasları
haqqında təsəvvürlərinin kifayət qədər subyektiv, ixtiyari olduğu
aydınlaşır. Belə ki, məsələn, Platona görə, ideyalar və ya formalar
aləmi mövcudatın əsasını, yəni, ontologiyanı təşkil edir. Qnoseo-
logiya isə seyretmə prinsipini və ya ruhun şeylər aləminin həqiqi
mahiyyətinin yada salınması əsasında qurulurdu. Bu konsepsiya
ə
zəldən reallıq haqqında hansısa bir müddəanı ixtiyari olaraq daxil
edir və buradan idrak prosesinin özü haqqında fikir yürüdür.
Yeni dövrdə, yəni XVII əsrdən başlayaraq, idrak haqqında
təlim, yəni qnoseologiya məsələləri filosofların əsərlərində mər-
kəzi yer tutur. Belə bir «qnoseoloji dönüş»ün aşağıdakı səciyyəvi
xüsusiyyətlərini qeyd etmək olar. nsanın, subyektin dərk etdiyi
aləm sonsuz və rəngarəngdir. nsanın isə sonu olduğundan əvvəlcə
onun idraki imkanlarını, qabiliyyətlərini və zəkasının hüdudlarını
müəyyənləşdirmək lazımdır.
Yeni dövr filosoflarının əsərlərinin adlarına nəzər salsaq,
onda bizi maraqlandıran problemin o zaman mərkəzi yer
tutduğunun şahidi olarıq: «Ağıla rəhbərlik qaydaları» (R.Dekart),
« nsan zəkasına dair təcrübə» (C. Lokk), « nsanın təbiəti haqqında
traktat» (D.Yum), «Xalis əqlin tənqidi» ( .Kant) və b.
«Qnoseoloji dönüş» çərçivəsində skeptik və tənqidi adlanan
iki yanaşma formalaşmışdı.
Avropa rasionalizminin banisi olan fransız riyaziyyatçısı və
mütəfəkkiri Rene Dekart öz sistemini qurarkən dövrünün ən
mühüm fəlsəfi cərəyanı olan skeptisizmlə üzləşmiş oldu. Bir
tərəfdən o, özü də radikal şübhə prinsipini irəli sürür. Bu prinsipə
ə
sasən, insanın şüurunda tam mötəbər, şübhə doğurmayan heç bir
fakt yoxdur. Antik skeptiklərin ardınca Dekart da bildirirdi ki,
hisslərimiz bizi daimi aldadır. Bu səbəbdən də bizim həm ətraf
hadisələr, həm də öz vücudumuz haqqında bildiklərimizin həqiqi-
liyinə şübhə var. Total şübhə prinsipini Dekart, həmçinin, sırf
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
24
intellektual riyazi həqiqətlərə də şamil edir. Dahi riyaziyyatçı əmin
idi ki, bu hesablamalarda da səhvlərə yol verilə bilir. Bütün bu
fikirlər nəticə etibarilə Dekartın məşhur «Mən fikirləşirəm, deməli
mövcudam» (cogito ergo sum) formalaşmasına gətirib çıxarır.
Skeptisizmin arqumentlərini qabardan, hətta möhkəmləndirən
Dekart, bununla yanaşı, skeptisizmi daxildən aradan qaldırmağa
cəhd göstərir. O, belə hesab edir ki, skeptisizm həqiqətə nail olma
imkanını inkar edir. Dekart özünün qnoseoloji optimizmini
«Metod haqqında mühakimələr» adlanan əsərində belə bəyan edir:
«Nə dərkedilməz müasir həqiqətlər, nə də açıqlanmaz sirrlər
mövcud ola bilməz.»
4
Lakin sonrakı skeptiklər və ilk növbədə, D.Yum belə hesab
edirdilər ki, Dekart skeptisizmi aradan qaldıra bilmədi. Dekar-
tın idraki optimizmindən fərqli olaraq, D.Yum idrakı mümkün
qədər daraltmağa səy göstərərək, onu bünövrəsində maddi və hətta
ruhi substansiya haqqında subyektiv səbəbiyyət konsepsiyalarının
və illüzor təsəvvürlərin dayandığı təəssürat və ideyaların səviy-
yəsinə endirir.
Tənqidi adlanan ikinci yanaşma daha parlaq şəkildə .Kantın
fəlsəfəsində öz əksini tapmışdır. .Kant qnoseologiyanın elmi
idrak haqqında təlim kimi müəyyənləşdirilməsinə doğru həlledici
addım atmışdı. .Kantın «Xalis əqlin tənqidi» adlı əsəri qnoseo-
logiya tarixində böyük bir hadisə olmuşdu. Bu yanaşma ona görə
tənqidi adlanır ki, burada Kant biliyin müxtəlif fenomenlərinin
ə
saslarını üzə çıxarır, onların mümkünlüyünün şərtlərini təhlil edir
və bilik yaratma iddialarını təsdiq və ya təzkib edir.
drak nəzəriyyəsi insanın idraki fəaliyyətini onun obyektiv
reallığa, həqiqətə və həqiqətin əldə edilməsi prosesinə
münasibətdə tədqiq edir. Beləliklə, qnoseologiyanın əsas anlayı-
ş
ını «həqiqət» təşkil edir. Həqiqət haqqında müxtəlif konsepsi-
yalar mövcuddur. Həqiqəti bilik və təsəvvürlərin real gerçəkliyə
uyğunluğu kimi səciyyələndirən klassik (və ya korrespondent)
4
Декарт Рене. Соч: ВГТ. М., 1989. П 1, səh.261.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
25
konsepsiya Aristotel tərəfindən irəli sürülmüşdür. Lakin klassik
konsepsiyanın əsaslandığı və ilk baxışda sadə görünən anlayışlara
daha dərindən nüfuz edərkən ciddi çətinliklər ortaya çıxır. Bilik və
təsəvvürlərin gerçəkliyə uyğunluğunu çox vaxt biliklərin faktlara
uyğunluğu kimi şərh edirlər. Lakin faktlar özü də müəyyən
hökmlər şəklində ifadə olunduğuna görə, əsilində, burada söhbət
biliyin gerçəkliyə uyğunluğundan deyil, bir hökmün digərinə
uyğunluğundan gedir.
Klassik konsepsiyanın qarşılaşdığı çətinliklər həqiqət
haqqında müxtəlif konsepsiyaların meydana gəlməsinə səbəb oldu.
Bunlardan biri olan koherent konsepsiya, biliyin daha fundamental
və ümumi biliklər sistemi ilə ziddiyət təşkil etməməsini onun
həqiqət olmasının əsas kriteriyası hesab edir. Bu konsepsiyanın
meydana gəlməsində müəyyən psixoloji faktor da az rol oynama-
mışdır. Biz, adətən, elə yeni biliyi həqiqət kimi qəbul etməyə
meyilliyik ki, o bizim artıq formalaşmış baxışlar və təsəvvürlər
sistemimizlə ziddiyyət təşkil etmir. Lakin biliyin digər biliklər
sistemi ilə ziddiyyət təşkil etməməsi, onun həqiqət olduğunu qəbul
etmək üçün əsas ola bilməz. Məsələ burasındadır ki, müəyyən
ziddiyyətsiz biliklər sisteminə daxil olan bütün hökmləri onlara
ə
ks olan hökmlərlə əvəz etsək, yenə də məntiqi cəhətdən ziddiy-
yətsiz sistem almaq mümkündür. Təbiidir ki, bu həmin sistemi
təşkil edən hökmlərin həqiqət olduğunu iddia etməyə əsas verə
bilməz.
Praqmatik həqiqət konsepsiyası fayda gətirən və praktikada
uğur qazanmağa kömək edən biliyi həqiqət hesab edir. Amerika
filosofu və psixoloqu Uilyam Ceyms hesab edirdi ki, insanlara
xeyir verən istənilən ideya, məsələn, Allahın varlığı həqiqət sayıl-
malıdır. Lakin praktikanı həqiqətin meyarı hesab edən konsepsiya,
həqiqət haqqında ən səmərəli və geniş yayılmış baxışları özündə
təcəssüm etdirir. Praktika dedikdə, insanların maddi və mənəvi
gerçəkliyin məqsədyönlü şəkildə mənimsənilməsi və dəyişdirilmə-
sinə yönəldilmiş hissi-predmet fəaliyyəti başa düşülür. Praktika
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
26
haqqında təlimə istinad edən həqiqət konsepsiyanın ən qatı
tərəfdarları marksistlərdir.
Həqiqət haqqında yuxarıda adları çəkilən bu konsepsiyalar
bir-birini inkar etməyərək, qarşılıqlı surətdə biri digərini tamam-
layır. Tədqiqat predmetindən və fəaliyyət sferasından asılı olaraq,
bu konsepsiyaların rolu müxtəlif olur. Məntiqçilər və riyaziy-
yatçılar koherent konsepsiyaya üstünlük verirlər. Təbiətşünaslar
daha çox uyğunluq konsepsiyasına istinad edirlər.
Konkret-tarixi şəraitdən asılı olaraq, qazanılmış biliklərin hə-
qiqilik dərəcəsi, onların dəqiqliyi və dolğunluğu müxtəlif səviy-
yələrdə olur. Konkret-tarixi şəraitlə şərtlənən bu cür bilik nisbi
həqiqət adlanır. Beləliklə, insan idrakının inkişafı bir nisbi həqiqə-
tin digəri ilə əvəz olunması yolu ilə, onun daha dəqiq və dolğun
biliklər əldə etməsinə doğru istiqamətlənmişdir.
Hər hansı bir hadisə, yaxud predmet haqqındakı tamamilə
dəqiq, hərtərəfli bilik mütləq həqiqət hesab olunur. Bu zaman
mütləq həqiqətin əldə olunmasının imkanları barədə sual meydana
çıxır. Biz artıq bilirik ki, aqnostiklərə görə bu cavab mənfidir, belə
ki, onların fikrincə, idrak prosesində yalnız nisbi həqiqətlərdən
söhbət gedə bilər, yəni mütləq bilik əldə etmək qeyri-mümkündür.
Mütləq həqiqət dedikdə, insan idrakının can atdığı son hədd,
son məqsəd başa düşülür və hər hansı nisbi həqiqət bizi bu
məqsədə yaxınlaşdıran mərhələ, pillə kimi başa düşülür.
Beləliklə, nisbi və mütləq həqiqətlər, əsilində, həqiqətin
fərqli formaları və ya səviyyələridir. Bizim bildiklərimiz həmişə
nisbidir, belə ki, cəmiyyətin inkişaf səviyyəsindən, texnikanın,
elmin vəziyyətindən və s.-dən asılıdır. drakımızın səviyyəsi yük-
səldikcə, biz mütləq həqiqətə bir o qədər yaxınlaşırıq. Lakin bu
proses sonsuz da ola bilər, çünki tarixi inkişafın hər mərhələsində
bizi əhatə edən dünyada yeni tərəflər və xassələr aşkar olunur və
biz dünya haqqında daha dolğun və dəqiq biliklər yaradırıq.
Obyektiv həqiqətin bir nisbi formasından digərinə keçidindən
ibarət bu daimi proses idrak prosesinin inkişafının vacib təzahü-
rüdür. Beləliklə, hər nisbi həqiqətdə mütləq həqiqətin payı var və
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
27
ə
ksinə: mütləq həqiqət-nisbi həqiqətlərin sonsuz ardıcıllığının son
həddidir.
Həqiqət haqqında mülahizələrdən sual yaranır: həqiqət yalnız
anlayışlar və anlayışlı təfəkkürlə bağlıdır, yoxsa gerçəkliyin hissi
dərkini də əhatə edir? Fəlsəfədə spesifik əhəmiyyətə malik olan
«izah» və «dərk» vasitəsilə həqiqətin əldə olunması yollarının
araşdırılması baxımından bu sual olduqca aktualdır.
Təbiətşünaslıq belə bir fərziyyəyə əsaslanır ki, dərk edən
subyektə münasibətdə xarici obyekt mövcuddur və təbii elm onun
ümumiləşdirilmiş təsvirini verməyə can atır. Buradan həqiqətin
özü də klassik mənada obyektə uyğun təsvir kimi dərk olunur.
Burada mərkəzi məqam – insandan və onun idrakından asılı
olmayan obyektdir. Obyektin həqiqi, yaxud yalan təsvirləri bizdən
asılı deyil. Biz, əlbəttdə, ən müxtəlif təsvirlər yarada bilərik, lakin
bunlardan hansının həqiqi olması isə bizdən yox, obyektdən
asılıdır.
Təbii-elmi həqiqətin intersubyektivliyi bununla şərtlənir.
Ə
gər həqiqət obyekt tərəfindən müəyyənləşirsə onda, cinsi, sosial,
milli, dini və s. fərqlərdən asılı olmayaraq, həqiqət hamı üçün eyni
olacaq. Təbii-elmi həqiqətin obyektivliyi, daha doğrusu, onun
yalnız idrak obyektindən asılılığı, elmin intersubyektivliyinin
ə
sasını təşkil edir.
Bu zaman həqiqətin əldə olunmasının fəal və hamı tərəfindən
qəbul olunan üsulu, şərh adlanan əqli prosesdir. Şərhin bir neçə
tipi var: deduktiv, struktur, genetik.
Deduktiv şərh zamanı hər hansı bir hadisə fakt şəklində artıq
məlum olan qanunlara, prinsiplərə şamil edilir və izah olunmuş
hesab edilir. Artıq məlum qanunların bəzi təzahürlərini təsvir edən
cümlələrin məntiqi vacibliyini vurğulamaq üçün bu üsul həm də
deduktiv-nomoloqi (yun. nomos – qanun) izah adlanır (burada
.Kantın antinomiyaları yada düşür. «Antinomiya» – «qanuna-
zidd» – bu yunan termininin hərfi mənasıdır.
Struktur şərh – bu obyektlərin strukturunun öyrənilməsi əsa-
sında mürəkkəb obyektləri xarakterizə edir.
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
28
Genetik izah dedikdə hadisə və proseslərin, onların səbəb-
nəticə və tarixi ardıcıllıq baxımından təsviri nəzərdə tutulur.
Elmin intersubyektivliyi, yəni, təbii-elmi həqiqətin obyektiv-
liyi onun emosional cəhətdən neytral olmasını şərtləndirir. Məsə-
lən, biz sakitcə qəbul edirik ki, düzbucaqlı üşbucaqda hipotenuzun
kvadratı katetlərin kvadratları cəminə bərabərdir, bu biliyi istifadə
edirik və bu zaman heç bir xüsusi hisslər keçirmirik.
Humanitar elmlərdə, xüsusilə də, sosial fəlsəfənin müəyyən
konsepsiyalarında formalaşan mühakimələr təbii-elmi mühakimə-
lərdən fərqlidir. Təbii-elmi mühakimənin elmi ictimaiyyət tərəfin-
dən həqiqət kimi qəbul olunması üçün adi elmi izah kifayətdir;
təbiət haqqında elmlərə həyat və ruh haqqındakı elmləri qarşı
qoyanlar üçün isə bu üsul kifayət deyil, yəni, canlı həyatı anlayış-
larla izah etmək olmaz. Bəs, onda bu fərqi necə izah etməli?
Güman etmək olar ki, həqiqət anlayışı humanitar elmlərdə
təbiətşünaslığın məhrum olduğu dəyərləndirmə momentinə
malikdir. Razılaşaq ki, həqiqətin bəzi təbii-elmi yanaşmalarında
biz gerçəkliyin müəyyən məqamlarını qəbul etsək də, onları
dəyərləndirmirik. Lakin biz cəmiyyətə və ya insana münasibətdə
hər hansı mühakiməni həqiqət kimi qəbul etdikdə, mütləq buraya
dəyəri də əlavə edirik: verilmiş mühakimə ədalətlidir, arzuolunan-
dır, xeyirli və sərfəlidir; bəzi ideya və nəzəriyyələrin həqiqiliyini
qəbul etmək istəməyəndə biz onların reallığa uyğun olmamasından
daha çox, bizim xeyir və ədalət haqqında təsəvvürlərimizə uyğun
olması barədə düşünürük.
Beləliklə, humanitar elmlərdə həqiqət anlayışı təbiətşünaslıq-
dan daha mürəkkəb və daha zəngindir: onun məzmununa nəinki
obyektə uyğunluq ideyası, həm də subyektə-onun ali dəyərlər
haqqında təsəvvürlərinə uyğunluğu ideyası daxildir.
Həyat fəlsəfəsi (Diltey, Zimmel, Rikkert) hesab edir ki, ruh
haqqında elmlərdə idrak metodu idrak obyektini hiss etmək və
duymaq bacarığının təzahürü kimi çıxış edən dərketmədir. Hisslər
və həyəcanlar özləri isə mülahizələrdə ifadə olunur, bu da
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
29
psixologiyada, incəsənətdə, fəlsəfədə, hüquqşünaslıqda və s. təcəs-
süm olunur.
Hissi həyəcana əsaslanan dərketmə metodu hermenevtika ilə
bağlıdır. drak prosesi digər insanların və yaxud əsrlərin artıq
işləyib-hazırladığı biliklərin, sadəcə, mənimsənilməsindən ibarət
deyil, həm də əvvəllər mövcud olmayan yeni, mürəkkəb biliklərin
qurulmasını da əhatə edir. Bu kimi hallarda anlama yaradıcı
xarakter daşıyır və intuitiv təfəkkürdən rasional idraka keçidi ifadə
edir. Bu baxımdan, fəlsəfi hermenevtika idrak prosesinə
hermenevtik dairə prinsipində gerçəkləşən sonsuz bir proses kimi
yanaşır. Hermenevtik dairə mövzusu alman filosofu F.Şleyerma-
xer tərəfindən inkişaf etdirilmişdir.
Bir tərəfdən Şleyermaxerin fikrinə görə, hissənin bütöv,
bütövün isə hissə vasitəsilə dərk edilməsi aşkardır. Digər tərəfdən,
dərketmə prosesində biz sanki hansısa «dairə» üzrə hərəkət edirik,
axı bütövün dərki hissələrdən yaranmır, çünki onlar (hissə) yalnız
dərk olunmuş bütövün hissələri kimi şərh edilə bilər. Başqa sözlə,
hansısa mətnin, yaxud müəyyən tarixi hadisələrin bəzi fraqment-
lərini hansısa bütövə şamil etmək üçün biz əvvəlcədən başqası
deyil, məhz bu bütöv ideyasına malik olmalıyıq. Beləliklə, biz
fraqmentin bir hissəsini bir bütövdə, digər hissəsini başqa bir
bütövdə toplaya bilərik. Beləliklə, hermenevtik dairə probleminin
həllini bu cür göstərmək olar: hər-hansı bir şeyi yalnız o zaman
anlamaq olar ki, onu artıq əvvəldən dərk etmiş olasan. Şleyerma-
xerə görə, anlama həmişə dairəvi qaydaya, yəni dairələr üzrə
getdikcə genişlənən hərəkətə tabe olan prinsipcə başa çatmayan
fəaliyyətdir. Bütövdən hissəyə, hissədən bütövə təkrar qayıdış,
bütövü müntəzəm inkişafa məruz qoyaraq hissənin anlamını dəyiş-
dirir və dərinləşdirir.
Sosial fəlsəfənin bir sferası olan sosial idrak qnoseologiyanın
xüsusi məsələsi kimi qalmaqdadır. Qısaca demək olar ki, bu
koqnitiv əməliyyat adət etdiyimiz subyekt-obyekt müxalifliyini
aradan qaldırmaqla tarixin dərkini tələb edir. Axı, sosial idrakın
spesifikliyi bundadır ki, obyekt rolunda idrak subyektlərinin
ИГТИСАДИЙЙАТ ФЯЛСЯФЯСИ
30
fəaliyyəti çıxış edir. Bundan başqa, idrakın obyekti həm də
obyektlə subyekt arasındakı qarşılıqlı təsir olur.
Dostları ilə paylaş: |