1
XALƏDDİN İBRAHİMLİ
AZƏRBAYCAN
MÜHACİRƏTİ TARİXİ
Bakı – 2012
2
Elmi redaktor: Prof. Dr. Süleyman Əliyarlı,
Əməkdar Elm Xadimi, Türk
Tarih Kurumunun Fəxri üzvü
Rəyçilər: T.e.d. prof. Anar İsgəndərov
F.e.n., dos. Ülviyyə Rəhimova
Tarix üzrə Fəlsəfə Doktoru. Vasif Qafarov
X. C. İbrahimli. Azərbaycan mühacirəti tarixi. ADPU
nəşriyyatı Bakı – 2012. səh. 358
Kitabda XIX əsrin əvvəllərində rusların Qafqazı işğal etməsi ilə istiqlalçı
Azərbaycan mühacirətinin meydana gəlməsi, mühacirətin 1918-ci il milli
istiqlaliyyət əldə olunana qədərki mərhələsi, 1920-ci il 27 aprel işğalı ilə
devrilmiş Azərbaycan müstəqilliyinin yenidən bərpası uğrunda mühacirlərin
fasiləsiz olaraq 70 ilə yaxın xarici ölkələrdə apardıqları mübarizə, ağır,
təhlükəli, əsəbi həyat şəraitində müxtəlif ölkələrdə, onlarla ictimai-siyasi
təşkilatın yaradılması şərh edilir, otuzdan artıq qəzet və dərginin ərsəyə
gəlməsindən, yazılan minlərlə əsərdən, nəhayət, milli ideologiyanın daha da
dolğunlaşdırılmasından bəhs olunur. Əsərdə Azərbaycanın yenidən öz
müstəqilliyinə qovuşmasında mühacirətin gördüyü işlərin məzmun və əhəmiy-
yətinə aydınlıq gətirilmişdir.
Kitabdan ali məktəb tələbələri, müəllimləri, araşdırmaçılar, eləcə də geniş
oxucu auditoriyası yararlana bilər.
© İbrahimli X. C., 2012
Qrif
3
İçindəkilər
Giriş ............................................................................................5
I Bölüm. Azərbaycan mühacirətinin yaranması,
onun yeni mərhələsini doğuran şərait və səbəblər
1.1. Azərbaycan mühacirətinin tarixi kökləri............................22
1.2. Mühacirətin yeni mərhələsi ...............................................32
1.3. 1920-ci il 27 aprel işğalından sonra Azərbaycanda
ümumi vəziyyət, üsyanlar və kəndli hərəkatı....................35
1.4. Siyasi təşkilatların gizli fəaliyyətə keçməsi ......................62
II Bölüm. Mühacirətin təşkilatlanması
2.1. Siyasi təşkilatların və dərnəklərin yaranması....................90
2.2. Mühacirət mətbuatı .........................................................107
2.3. Mühacirətdə ixtilaflar.......................................................112
2.4. Azərbaycan mühacirəti və “Prometey”ittifaqı,
“Qafqaz Birliyi” ideyası ..................................................131
III Bölüm. Mühacirət II Dünya müharibəsi illərində
və sonrakı dövrlərdə
3.1. Azərbaycan legionlarının formalaşdırılması, alman
rəsmi dairələri ilə aparılan danışıqlar..............................154
3.2. Visbaden və Münxen konfransları..................................174
3.3. Mühacirət 1960 – 1980-ci illərdə ...................................191
3.4. Mühacirətin ideoloji-siyasi və ədəbi-tarixi irsi...............202
Nəticə.......................................................................................245
Biblioqrafiya ...........................................................................251
4
Məqalələr
1.
Azərbaycan diasporu: mövcud durum və perspektiv
barədə bəzi mülahizələr............................................................271
2. “Qafqaz Evi” ideyası mühacirət ədəbiyyatında...................289
3. “Qurtuluş” dərgisinin Vətən tarixinin öyrənilməsində
yeri ...........................................................................................303
4. İki od arasında.......................................................................311
5.
Azərbaycan
mühacirəti Polşada. “Qafqaz Birliyi”
ideyası.......................................................................................322
6. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin devrilməsi məsələsinə
mühacirətdən baxış...................................................................328
7. Ə. M. Topçubaşi və Azərbaycan mühacirəti........................336
8. Elmşünaslıq haqqında...........................................................341
9. Cənub Qafqazda inteqrasiyaya müqavimətin qaynaqları.....359
5
GİRİŞ
1920-ci il 27 aprel işğalından sonra Azərbaycan Demokratik
Respublikasının qurucuları, ictimai-siyasi xadimlər, görkəmli
ziyalılar mühacirətə getmək məcburiyyəti qarşısında qaldılar.
Azərbaycanda qalan milli qüvvələr 20 il, mühacirətdəkilər isə
fasiləsiz olaraq 70 il Sovet imperiyasına qarşı mübarizə apardılar.
Nəhayət, uzun illər bir-birinə zidd mövqedə dayanan
tərəflərdən hansının haqlı olması ilə bağlı zaman öz hökmünü
verdi: 1991-ci il oktyabrın 18-də Azərbaycan Parlamentinin xal-
qımızın iradəsinin ifadəsi kimi qəbul etdiyi “Azərbaycan Respub-
likasının Dövlət Müstəqilliyi haqqında Konstitusiya aktı” ilə,
mərkəzində Azərbaycanın müstəqilliyi məsələsinin dayandığı
əsrin ən böyük mübahisəsində tarixi həqiqət öz yerini tapdı. Kom-
munist Partiyası 70 il ərzində idarə etdiyi Azərbaycanın qeyri-
müstəqil olduğunu hüquqi cəhətdən təsbit etdikdən sonra
hakimiyyətdən uzaqlaşdırıldı.
Konstitusiya aktında deyilirdi: “1920-ci il 27-28 apreldə
RSFSR beynəlxalq hüquq normalarını kobudcasına pozaraq
müharibə elan etmədən öz silahlı qüvvələrinin hissələrini Azər-
baycana yeritdi, suveren Azərbaycan Respublikasının ərazisini
işğal etdi, qanuni seçilmiş hakimiyyət orqanlarını zorakılıqla de-
virdi və Azərbaycan xalqının çox böyük qurbanlar bahasına qa-
zandığı müstəqilliyə son qoydu” [24, 10.11.1991].
Milli müstəqilliyin gerçəkləşməsi öz növbəsində başlıca
ideoloji-siyasi, mənəvi-psixoloji dəyərlərə, eləcə də elmin huma-
nitar sahələrinə yeni bucaqdan baxışı zərurətə çevirdi və bunun
6
əhəmiyyətli nəticələrindən biri kimi sovetlərə qarşı əks qütbdə
dayanan mühacirət irsini, hadisələrə mühacir baxışını öyrənməyə
təbii tələbat yaratdı. Tarixi hadisələrə, çağdaş gerçəkliklərə müha-
cirlərimizin baxışı, bütövlükdə onların yaratdıqları irs, Azərbay-
can tarixinin çeşidli problemləri ilə bağlı sovet tarixşünaslığının
birtərəfliliyini, təhriflərini aradan qaldırmaq, qaranlıq mətləblərə
aydınlıq gətirmək, müqayisələr, tarixi paralellər aparmaq,
nəhayət, həqiqəti ortaya çıxarmaq üçün zəngin elmi, ideoloji-
siyasi bazadır.
Bu baxımdan hələ çox zəif öyrənilən mühacirət irsinə,
mühacirlərin həyat və fəaliyyətinə aid aparılan hər bir araşdırma
Azərbaycan tarixinin, mədəniyyətinin, milli ideologiyasının
dolğunlaşması yolunda atılan addımdır. Mühacirət irsi Azərbay-
can tarixinin, mədəniyyətinin, bütövlükdə milli-mənəvi sərvətimi-
zin tərkib hissəsidir.
Azərbaycan mühacirətinin küll halında öyrənilməsi ona görə
vacibdir ki, bütün hallarda onsuz işlənəcək tarixi, kulturoloji
konsepsiyalar yarımçıqlığa, birtərəfliyə məhkumdur.
Xaricdə yaradılan təşkilatların apardıqları mübarizənin öyrə-
nilməsi siyasi tariximizin, mühacirət mətbuatının öyrənilməsi isə
mətbuat tarixinin zənginləşməsi baxımından çox əhəmiyyətlidir.
Mühacirət probleminin hərtərəfli və sistem şəklində öyrənil-
məsi çoxdan obyektiv həllini gözləyən bir sıra suallara aydınlıq
gətirəcək.
Əvvəllər də mövcud olan Azərbaycan mühacirətinin 1920-ci
il 27 aprel işğalı ilə başlanan yeni mərhələsinin özəl xüsusiy-
yətlərini, fərqli cəhətlərini, 1991-ci ildə qəbul olunan milli müs-
təqillik haqqında Konstitusiya aktınadək aparılan ardıcıl müba-
rizənin başlıca istiqamətlərini müəyyənləşdirmək, onun mahiyyət
və əhəmiyyətini düzgün qiymətləndirmək, eləcə də gərgin zəh-
mətin bəhrəsi kimi yaradılan mühacirət irsini araşdırmaq üçün
aşağıdakı vəzifələrin yerinə yetirilməsi məqsədəuyğun hesab
edilmişdi:
7
- XIX əsrin əvvəllərində rus işğalları ilə başlanan istiqlalçı
mühacirətin meydana gəlmə tarixini və səbəblərini öyrənmək;
- 27 aprel işğalından sonra başlanan yeni mərhələnin mahiy-
yətini, əsas xüsusiyyətini hərtərəfli öyrənmək, müqayisəli təhlillər
aparmaq üçün mühacirətin tarixi köklərini araşdırmaq;
- 1920-ci ildən II Dünya müharibəsinə qədər ara verməyən
mühacir axınlarını yaradan əsas səbəbləri və motivləri müəyyən-
ləşdirmək, bu məqsədlə sovet hakimiyyətinə qarşı baş qaldıran
silahlı üsyanları, kəndli iğtişaşlarını, onların qan içərisində
boğulmasını, gizli fəaliyyətə məcbur olan siyasi təşkilatlara, ayrı-
ayrı adamlara qarşı tətbiq edilən kütləvi terror və repressiyaları,
eləcə də uğursuz iqtisadi siyasətin (“hərbi kommunizm”, “NEP”.
“kollektivləşdirmə”) doğurduğu məhrumiyyətləri təhlil etmək;
- mühacir axınlarının əsas istiqamətlərini, ayrı-ayrı ölkələrdə
məskunlaşan soydaşlarımızın 1923-cü il ilk təşkilatlar yaranana
qədərki fəaliyyətini, nəhayət mükəmməl mühacir təşkilatlarının
və mətbuat orqanlarının yaranmasını öyrənmək;
- mühacirət tarixinin daha dərin qatlarına bələd olmaq üçün
mühacirlər arasında baş verən ixtilafların səbəblərini, motivlərini
aydınlaşdırmaq;
- beynəlxalq antisovet mühacir təşkilatlarının, birliklərin və
mətbuat orqanlarının yaradılmasında Azərbaycan siyasi müha-
cirətinin yerini göstərmək, önəmini dəyərləndirmək;
- ikinci dünya müharibəsi illərində əsir düşən və yaxud
könüllü olaraq almanların tərəfinə keçən azərbaycanlıların üzləş-
dikləri çətinlikləri yoluna qoymaq üçün mühacirlərin apardığı
mübarizəyə aydınlıq gətirmək; müharibədən sonra vətənə
dönməkdən imtina etməklə yeni mühacirət dalğası yaradan yeni
hərbi əsirlərin müəyyən hissəsinin siyasi fəaliyyətə başlamasını,
yaradılan yeni təşkilatları, “əski” və “yeni“ mühacirlər arasında
müəyyən anlaşma çətinliklərini tədqiq etmək;
- mühacir liderlərinin əksəriyyətinin vəfatından sonra siyasi
fəaliyyətin nisbətən məhdudlaşdığı və zəiflədiyi 1960-80-ci
8
illərin xarakterik xüsusiyyətlərini, Azərbaycanla Türkiyə ara-
sında əlaqələrin yaranması və 1980-ci illərin sonralarına doğru
get-gedə güclənməsini, SSRİ-nin dağılması prosesi ilə yanaşı
milli azadlıq hərəkatının sürətlənməsi nəticəsində mühacirətin
daha da fəallaşmasını araşdırmaq;
- mühacirətin ideoloji-siyasi, ədəbi-tarixi irsinin tədqiqatın
xarakterinə uyğun təhlilini vermək.
Elmi araşdırma işində bu vəzifələrin yerinə yetirilməsi
Azərbaycan mühacirlərinin elmi-nəzəri və praktiki fəaliyyətinin
aydın mənzərəsini yaratmağa, eyni zamanda Azərbaycan tari-
xinin, mədəniyyətinin dolğunlaşdırılmasında mühacirət irsinin
yerini və əhəmiyyətini qiymətləndirməyə imkan verir. Sovet
sisteminin qoyduğu yasaqlar mühacirət tarixinin öyrənilməsinə
imkan verməmişdi.Mühacirətə gedən şəxsiyyətlər, onların yarat-
dıqları təşkilatlar, mətbuat orqanları, yazılan minlərlə əsərlər,
bütövlüklə aparılan mübarizənin mahiyyəti nə tarixi, nə də kul-
turoloji aspektdən ayrıca tədqiqat obyektinə çevrilməmiş,
mühacirət problemi 1990-cı illərə qədər araşdırılmamışdı.
İlk dəfə 1980-ci illərin sonlarında “Odlar Yurdu“, “Azərbay-
can“ və b. qəzetlərdə Azərbaycan mühacirəti ilə bağlı yazılar
görünməyə başladı. “Bu barədə ilk dəfə” rubrikası altında
tədqiqatçı M. Əliyev, Ə. M. Topçubaşov, M. Ə. Rəsulzadə, M.
B. Məmmədzadə, Ə. V. Yurdsevər, Ə. A. Şeyxülislam, Ç. Hacı-
bəyli, X. Xasməmmədov, Ş. Rüstəmbəyli, eləcə də onlarla digər
tanınmış mühacirlərimizin həyat və fəaliyyətinə həsr olunmuş
silsilə məqalələr dərc etdirdi. M. Əliyevin mühacirət irsinin
öyrənilməsində “Yeni Kafkasiya“, “Odlu Yurt“, “Bildiriş“, “Qur-
tuluş“ kimi mətbuat orqnları haqqında məlumatların kütləviləş-
məsi sahəsində atdığı ilk addımlar da dəyərlidir.
1980-ci ilin sonlarında yaranmış “Vətən“ cəmiyyəti ayrı-
ayrı mühacirlərin Azərbaycanla əlaqəsinin yaranmasında vasi-
təçi olur, həm də bu cür praktiki fəaliyyətlə yanaşı mühacirət
probleminin nəzəri məsələlərini ehtiva edən araşdırmalar
aparmağa cəhd göstərirdi. “Vətən” cəmiyyətinin sədri yazıçı
9
Elçin, cəmiyyətin əməkdaşı Abid Tahirli Azərbaycan müha-
cirətinin tarixi və çağdaş problemlərinin bəzi məsələlərinə
geniş ictimaiyyətin diqqətini cəlb etməyə çalışırdı. Abid Tahirli
XX əsr Azərbaycan mühacirətini dörd dövrə bölürdü; 1) 1915-
20-ci illər; 2) 1937-39-cu illər; 3) 1941-46-ci illər; 4) 1970-80-
ci illər.
Elçin isə Azərbaycan mühacirlərini nəsillərə görə aşağı-
dakı kimi qruplaşdırmışdı: birinci nəsil keçən əsrin sonlarından
başlayaraq Azərbaycan Demokratik Respublikası qurulana
qədər mühacirət edənlər; ikinci nəsil ADR-in devrilməsi ilə
mühacirət edənlər; üçüncü nəsil II Dünya müharibəsi qurtardıqdan
sonra vətənə dönməyənlər; dördüncü nəsil 1978-ci ildə İran İslam
İnqilabından sonra Cənub Azərbaycandan xarici ölkələrə
axışanlar [118.6.04.1991].
Bu cür bölgü və qruplaşmalar ilk təşəbbüslər idi və
qüsurlardan da xali deyildi. Məsələn, 1978-ci il inqilabından sonra
Cənub Azərbaycandan mühacirət edənlərin, bolşevik işğalı ilə
Şimali Azərbaycandan başlanan mühacirətin davamı kimi qəbul
edilməsi, Şimaldan Cənuba köç edənlərin mühacir adlan-
dırılmaması (“vətəndən-vətənə mühacirət olmaz”) fikri doğru
deyil. “Vətəndən vətənə mühacirət olmaz” tezisinin mənəvi-
psixoloji tərəfi başa düşüləndir. Ancaq, bir tərəfdən “mühacirət”
termininin mahiyyətindən görünür ki, vətəndən vətənə mühacirət
olur. (“Mühacirət” ərəb sözü olub bir yerdən başqa yerə köçmək,
köç etmək mənasını verir. Bu 622-ci ildə Məhəmməd pey-
ğəmbərlə Məkkədən Mədinəyə köçən ilk müsəlmanlara verilən
addır. Qərb və rus dillərində “emiqrare” (latın sözüdür) termini də
köçmək anlamını verir) [137, 1-s; 394, s. 611].
Digər tərəfdən, vətən tək coğrafi mənada, ərazicə deyil, ideo-
loji-siyasi cəhətdən də iki yerə parçalanmışdı. Hər ikisi qeyri-
müstəqil olan bir Azərbaycandan o birinə keçid, sözün rəsmi
mənasında SSRİ-dən İrana mühacirət idi.
1920-ci ildə Azərbaycandan başlanan mühacirətin kökündə
bolşevik işğalı dayanırdı. Bu işğal nəticəsində yaranan siyasi rejim
10
1991-ci ilə qədər davam etdiyindən, 1920-1991-ci illər müha-
cirətini ayrı-ayrı dövrlərə bölmədən bütöv götürmək gərəkdir. II
Dünya müharibəsindən sonra da vətənə dönməməyin əsas səbəbi
daxildəki rejim, Stalin xofu idi. Bu baxımdan böyük vətən
müharibəsi ayrıca dövr deyil, sadəcə olaraq yeni mühacir axın-
larına səbəb olan hadisədir.
Obyektivlik naminə qeyd olunmalıdır ki, 1980-ci illərdə mü-
hacirlərimizin vətənlə əlaqələrinin qurulmasında (bu əlaqə
özlüyündə mühacirət probleminə diqqəti artırırdı), mühacirət pro-
bleminin aktuallaşmasında, elmi-nəzəri, praktiki axtarışlara ilk
təşəbbüslərin meydana gəlməsində yazıçı Elçinin rəhbərlik etdiyi
“Vətən” cəmiyyətinin və onun orqanı “Odlar Yurdu” qəzetinin
xüsusi xidmətləri olmuşdu.
1991-ci ilin aprelində Bakıda “Azərbaycan mühacirət ədəbiy-
yatı XX əsr” beynəlxalq elmi simpoziumu mühacirlərimizin
vətənlə əlaqələrinin qurulmasında, mühacirət probleminin araş-
dırılması zəruriyyətinin diqqət mərkəzinə gətirilməsində mühüm
rol oynadı.
1991-ci ildə jurnalist N. Yaqublu mühacirət liderlərindən biri
M. Ə. Rəsulzadənin həyat və fəaliyyətinə həsr olunan “Məmməd
Əmin Rəsulzadə” kitabını nəşr etdirdi. Əsərdə Azərbaycan
mühacirətinin fəaliyyəti, ayrı-ayrı illərdə dərc olunan mətbuat
nümunələri haqqında məlumatlar verildi [144].
Mühacirətin müəyyən bir dövrü ilə bağlı ilk araşdırma təşəb-
büsü tədqiqatçı Aygün Haşımovaya məxsusdur. “XX əsrin I
yarısında Azərbaycan mühacirəti” [170] əsərində o, mühacirətin
meydana gəldiyi tarixi şəraiti, mühacirlərin çoxşaxəli fəaliyyətini,
Azərbaycanla qurulan əlaqələri araşdıraraq 30 illik bir dövrün
(1908-1938) təhlilini vermişdi. Müəllif XX əsrin əvvəllərindəki və
1920-ci aprel işğalından sonrakı mühacirətin müəyyən
dönəmlərini təhlil edərək, mühacirətdəki təşkilatlar, qəzet və
jurnallar, eləcə də ayrı-ayrı şəxsiyyətlər barədə bir sıra ma-
terialları, tarixi sənədləri ilk dəfə araşdırmışdı. Təəssüf ki, əsər
1938-ci ildən sonrakı prosesləri əhatə etmədiyindən bitkin deyil.
11
Tədqiqatçı Vaqif Sultanlının 1993-cü ildə çapdan çıxan “Məm-
məd Əmin Rəsulzadənin ədəbi dünyası“ monoqrafiyası da prob-
lem baxımından diqqəti cəlb edir. Monoqrafiyada müəllif
M.Ə.Rəsulzadənin kulturoloji konsepsiyasının mahiyyətini açıq-
lamış, onun müxtəlif illərdə dərc olunan “Çağdaş Azərbaycan
Ədəbiyyatı“, “Azərbaycan Kültür Gələnəkləri“, “Azərbaycan
şairi Nizami“ və b. əsərlərinin, eləcə də bədii yaradıcılığının ge-
niş təhlilini vermişdir [168].
Ə. Qarayev Azərbaycan Mühacirlərinin 1920-30-cu illərdəki
fəaliyyətini kulturoloji aspektdən araşdıraraq, on il ərzində xarici
ölkələrdə dərc olunan əsərlərin ədəbi-bədii məziyyətlərini təhlil
etmişdi [391].
Az sonra əski DTK əməkdaşı, jurnalist Əsildar Hüseynbəyli
“Mühacirlər” [380] kitabı ilə oxucuları 1960-cı illərdən sonra
DTK strukturlarının Türkiyədəki fəaliyyəti ilə tanış etdi. Bu
publisistik əsərdə müəllif Azərbaycan mühacirləri ilə özünün
yaratdığı şəxsi əlaqələrdən, mühacirlərimizin problem və
qayğılarından söhbət açaraq, Azərbaycan Kültür Dərnəyinin
fəaliyyəti haqqında bir sıra maraqlı məlumatlar verdi.
Mühacirət problemi ilə bağlı son tədqiqatlardan biri də Azər-
baycan yazıçılar Birliyinin üzvü Şəlalə Həsənovanın “Mühacirət
irsimizdən səhifələr“ əsəridir [173] .
Müəllif mühacirət mətbuatımızın dəyərli nümunələrindən
biri, 1932-34-cü illərdə İstanbulda professor Əhmət Cəfəroğ-
lunun redaktorluğu ilə dərc olunan “Azərbaycan Yurt Bilgisi “
– (uzun fasilədən sonra 1954-cü ildə yenidən nəşrini bərpa edib
bir müddət işıq üzü gördü) dərgisinin problematikasını araş-
dırmış, onun yaradıcı kollektivi haqqında ətraflı məlumat ver-
mişdi. Əsərdə Azərbaycan folkloru və klassik ədəbiyyat məsə-
lələri tədqiq olunmuşdur.
Təəssüf ki, Azərbaycan mühacirət dövrünün cox az bir his-
səsini, məhdud sahələriniəhatə edən bu araşdırmalardan başqa,
problemlə bağlı ortada heç nə yoxdur. Azərbaycan siyasi mü-
hacirəti isə tamamilə toxunulmamış bir sahə olaraq qalmışdı.
12
Birbaşa siyasi mühacirət problemini deyil, onu yaradan
səbəbləri əhatə edən-akademik Ziya Bünyadovun “Qırmızı
Terror” [111], Bəxtiyar Rəfiyevin “Gənc Azər“ [166], “Ays-
berqin sualtı hissəsi“ [167] əsərləri də tədqiqatımız üçün gərəkli
araşdırmalardandır. Bu əsərlər 1920-ci il aprel işğalından sonra
təbliğat məqsədilə yazılmış A. Rayevskinin “Musavat firqəsi
və onun əksinqilabçılığı “ [158], M. D. Hüseynovun “Yaxın
keçmişdən“ [390] əsərlərində yol verilmiş təhriflərlə, məsələyə
qərəzli münasibətlə bağlı ciddi mətləblərə aydınlıq gətirir.
Z. Bünyadov və B. Rəfiyev ilk dəfə Milli Təhlükəsizlik
Nazirliyi və Siyasi Partiyalar İctimai Hərəkatlar Arxivində
(SPİHA) siyasi təşkilatların gizli fəaliyyətini əks etdirən çox
əhəmiyyətli sənədləri araşdıraraq, Azərbaycanda sovet hakimiy-
yətinə qarşı gedən milli azadlıq mübarizəsinin dolğun mən-
zərəsini yaratdılar. Z. Bünyadovun “Qırmızı Terror“ əsərində
mühacirətin Azərbaycanla əlaqələri barədə də maraqlı məlu-
matlar var. Müəllif M. Y. Mehdiyevin İttihadın lideri Q. Qara-
bəyova, mübarizənin davam etdirilməsi ilə bağlı Parisdən yaz-
dığı məktubun nümunəsində mühacirətlə Azərbaycandakı
təşkilatların çevrilişdən az sonra əlaqəyə girdiyini göstərir.
1993-cü ildən başlayaraq tarix elmləri doktoru Rizvan
Zeynalov və Xaləddin İbrahimli “Müsavat“ jurnalında, bu parti-
yanın Azərbaycanda gizli fəaliyyətini açıqlayan silsilə məqa-
lələr dərc etdirdilər. Bu məqalələrdə ilk dəfə Müsavatın rəhbər
strukturları, təşkilatın nəzdində yaradılan hərbi şöbələr, özəklər,
eləcə də qəza komitələri barədə məlumatlar verilmiş, Az. DSİ-
nin (Dövlət Siyasi İdarəsi) apardığı kütləvi həbslərdən sonra
xaricə mühacir axınının daha da güclənməsi məsələsi
araşdırılmışdı [140, N-1(5), 2 (6 ), 3 (7), 4(8), 5 (9)] .
1990-cı ilin əvvəllərindən mühacirlərimizin yaradıcılığından
bəzi nümunələr ayrı- ayrı broşurlar, kitablar şəklində trans-
literasiya üsulu ilə təkrar nəşr olunmağa başladı .
Mühacirətdə yazılan əsərlər içərisində təbii ki, “Milli Azər-
baycan Hərəkatı“ kitabı xüsusi əhəmiyyət kəsb edir [145].
13
1936-cı il Varşava konfransının qərarı əsasında Müsavat Pa-
rtiyasının yaradılmasının 25 illiyi münasibətilə yazılıb, 1938-ci
ildə Berlində “Qurtuluş“ mətbəəsində çap edilən bu kitab Azər-
baycan mühacirlərinin 1936-cı ilə qədərki həyat və fəaliyyətini
əks etdirən ilk araşdırmadır. M. B. Məmmədzadə Müsavat Par-
tiyasının yaranması, ADR-in qurulmasında onun göstərdiyi ta-
rixi xidmətlər barədə ətraflı məlumat verdikdən sonra parti-
yanın 1920-cı il 27 aprel işğalı ilə daxildə və xaricdə başladığı
mübarizənin mahiyyətini, strategiyasını açıqlayır. “Mühacirətdə
Müsavat” bölməsində müəllif, Azərbaycan siyasi mühacirətinin
tarixi köklərini araşdıraraq Rusiyanın Şimali Azərbaycanı işğal
edib ölkənin iki yerə parçalaması ilə istiqlalçı mühacirət
tarixinin və ənənəsinin yaranması qənaətinə gəlir. M. B.
Məmmədzadə 1920-ci il 27 aprelə qədər Azərbaycan müha-
cirətini yaradan iki əsas səbəbi göstərir: 1813-cü il Gülüstan
sülhü ilə Şimali Azərbaycanın Rusiya əsarətinə düşməsi və
ölkənin iki yerə parçalanması; 1905-07-ci illər I Rus inqilabı
yatırıldıqdan sonra başlanan təqib və repressiyalar. XIX əsrin
əvvəllərindəki mühacirət Şimali Azərbaycan xanlıqlarının
müstəqilliyi, rusların əsarətindən qurtulmaq və ölkənin bütöv-
lüyünün bərpası, XX əsrin əvvəllərindəki mühacirət isə Azər-
baycanın mədəni muxtariyyəti, Rusiya daxilində federativ statusu,
nəhayət tam milli müstəqilliyi uğrunda mübarizə aparırdı.
M. B. Məmmədzadə bolşevik işğalının yaratdığı mühacirətin
də 15 illik fəaliyyətinin geniş təhlilini verərək xaricdə yaradılan
təşkilatların, qəzet və dərgilərin başlıca məramını, xarakterini,
tutduqları mübarizə yolunu işıqlandırır.
Azərbaycan mühacirətinin bəzi məsələlərini əhatə edən
əsərlərdən biri də H. Baykaranın “Azərbaycan istiqlal mübarizəsi
tarixi” [110] monoqrafiyasıdır. Bu əsərdə Azərbaycan istiqlal
məfkurəsinin formalaşmasında mühacirətin rolu işıqlandırılır,
bolşevik işğalının doğurduğu mühacirətin özəl xüsusiyyətləri şərh
edilir. Müəllif bu mühacirətin liderlərindən olan M. Ə.
14
Rəsulzadənin və M. B. Məmmədzadənin fəaliyyətinə ayrıca böl-
mə həsr edərək, onların həyat və fəaliyyətlərinin ətraflı təhlilini
verir.
Ə. Qaracanın “Azərbaycanın yaxın tarixinə qısa bir baxış”
[230], “Azərbaycan Milli Qurtuluş Hərəkatının Doruk (əsas- X. İ.)
nöqtələri” [231, N-3, 1991] əsrlərində isə mühacirlərin
təşkilatlanması, onların yaratdıqları mətbuat nümunələri, eləcə də
beynəlxalq mühacir birliklərində Azərbaycan mühacirlərinin
fəaliyyəti araşdırılır.
Bu əsərlərdən başqa, Ə. Ələskərovun “Azərbaycan faciəsi”
[370, N-3, 1991] memuarında mühacir axınını yaradan səbəblərlə,
M. Mehdiyevin “Beynəlmiləl siyasətdə petrol” [146] əsərində
Azərbaycan mühacirlərinin Lozanna konfransındakı fəaliyyəti ilə
bağlı maraqlı faktlar və məlumatlar var.
1930-cu illərdə mühacirlərarası münaqişələri ehtiva edən bir
neçə əsər dərc olundu. M. Ə. Rəsulzadənin “Şəfibəyçilik” [314],
Ş. Rüstəmbəylinin “Yıxılan Bütlər” [338], “M. Ə. Rəsulzadənin
fəci süqutu” [339], N. Şeyxzamanlının “Biz və onlar” [361]
əsərləri mühacirət tarixinin hərtərəfli öyrənilməsi baxımından
maraqlıdır.
M. Ə. Rəsulzadənin “Stalinlə ixtilal xatirələri” [163], “Çağdaş
Azərbaycan Tarixi” [164], “Azərbaycan Cümhuriyyəti” [161],
“Qafqasya Birliyi fikri mühacirətdə” [313, N-11, 12, 1952],
“Qısılmayan bir səs”, “QPU-ya diqqət”, “Münəvvər mühacirin
borcu”, “Kommunizmə qarşı millətlərarası mücadilə” [310]
əsərlərində də mühacirət problemi ilə bir sıra məsələlərə
toxunulmuşdu.
Dövrü mətbuatda dərc olunan çoxsaylı məqalələrdə problemin
ayrı-ayrı sahələri qısa da olsa təhlil edilib. 1934-cü ildə Ə. M.
Topçubaşovun vəfatı ilə əlaqədar “Qurtuluş” dərgisinin [39, N-2,
1934] 1955-ci ildə isə M. Ə. Rəsulzadənin vəfatı ilə əlaqədar
“Azərbaycan” [32, N-12, 1955] dərgisinin xüsusi buraxılışları
dərc edilmişdi. Bu xüsusi buraxılışlarda mühacirətin iki görkəmli
şəxsiyyətinin həyat və fəaliyyəti ətraflı işıqlandırılıb.
15
Mühacirətin mətbuat sahəsindəki fəaliyyətinə həsr olunan iki
tədqiqat xarakterli məqalə də xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bun-
lardan biri M. B. Məmmədzadənin mühacirət mətbuatının otuz
illiyi münasibəti ilə yazdığı məqalə, digəri isə Səlcuq Alkının M.
B. Məmmədzadəyə istinadən yazdığı “Azərbaycan mühacirlik
mətbuatının 68 illiyi” məqaləsidir [32, N-282, 1991]. Bu
məqalələrdə Azərbaycan mühacirlərinin ayrı-ayrı ölkələrdə
yaratdıqları qəzet və dərgilərdən, onların əsas qayəsindən,
xarakterindən, gördüyü işlərin əhəmiyyətindən bəhs olunur.
Bu mülahizələrdən aydın olur ki, Azərbaycan mühacirəti
məsələsi nə mühacirətdə, nə də Azərbaycanda sistemli şəkildə
araşdırılmayıb.
Rus və Ukrayna müəlliflərindən mühacirət məsələsinə əski
mühacir V. V. Şulqinin, tədqiqatçı alim L. K. Şkarenkovun
yaradıcılığında geniş yer verilmişdi. Mühacirətdən qayıtdıqdan
sonra V. V. Şulqinin 1961-ci ildə Moskvada “xaricdəki acınacaqlı
həyatı” əks etdirən “Rus mühacirlərinə məktub” [409] əsəri çap
olundu.
Maraqlı tədqiqatlardan biri də L. K. Şkarenkovun “Ağ müha-
cirətin can verməsi” əsəridir [410]. Əsərdə böyük oktyabr sosialist
inqilabından sonra Rusiyadan mühacirətə gedənlər barədə dəyərli
statistik məlumatlar var. Müəllif vətəndaşlıqdan məhrum olan
mühacirlərin çəkdikləri məşəqqətləri, ağqvardiyaçıların xarici
ölkələrdə yaratdıqları təşkilatları, onların vətənə qayıtmaq, sovet
hökumətini yıxmaq uğrunda mübarizəsini, bu mübarizəyə Avropa
ölkələrinin göstərdiyi maliyyə və digər yardımları təhlil edir. L. K.
Şkarenkovun fikrincə təkcə “Fransa hökuməti ağqvardiyaçılara
200 milyon frank məbləğində pul xərcləmişdi” [410, s.35]. Əsərdə
toxunulan maraqlı məsələlərdən biri də sovet hökumətindən xarici
ölkələrə təhsil almağa gedən tələbələrin mühacirlərlə
münaqişələrə girməsi, bəzi hallarda isə təşkilatlar yaradaraq
antimühacir təbliğatı aparmasıdır. 1922-ci ildə Bolqarıstanda
“Vətənə Qayıtma Şurası” adlı bir təşkilat yarandı. Təşkilat “Na
rodinu” qəzeti dərc edərək “bütün vicdanlı mühacirləri vətənə
16
qayıtmağa çağırırdı” [410, s.89]. Bu təbliğat nəticəsində 1922-23-
cü illərdə Bolqarıstandan on bir min mühacir SSRİ-yə qayıtdı.
Maraqlı sənədləri araşdıran L. K. Şkarenkovun bu əsərində
təəssüf ki, Azərbaycan mühacirəti ilə bağlı məlumatlar çox azdır.
Ancaq “Prometey” kimi beynəlxalq mühacir təşkilatının
fəaliyyəti, SSRİ-nin mühacirətlə bağlı yürütdüyü siyasət, Avropa
ölkələrinin mühacirətə və mühacirlərə münasibəti, eləcə də digər
məsələlər tədqiqatımız üçün əhəmiyyətlidir.
Əsrin əvvəllərində mühacirətə getmiş Qazan tatarlarından
Yusuf Akçuranın da 1908-1918-ci illər Azərbaycan mühacirətinin
bəzi məsələlərini əhatə edən iki əsəri var: “Türkçülük fikri,
türkçülük cərəyanı, türk ocaqları, türk yılı” [195 b], “Yeni türk
dövlətinin öncülləri” [195 a]. Hər iki əsərdə müəllif Əhməd bəy
Ağaoğlunun, Əli bəy Hüseynzadənin, Nəsib bəy Yusifbəylinin
mühacirətdəki fəaliyyətlərinin geniş şərhini verir.
Əcnəbi tədqiqatçılardan C. Yeşkenin (Almaniya) apardığı
araşdırmalar diqqətəlayiqdir. O, əsrin əvvəllərindəki Azərbaycan
mühacirlərinin Avropa fəaliyyətini - Ə. Ağaoğlu, Ə. Hüseyn-
zadənin mühacir təşkilatlarının yaradılması, dünya birliyi qarşı-
sında türk-müsəlmanların hüquqlarının müdafiəsi sahəsindəki
xidmətlərini təhlil edir.
Azərbaycan, bütövlükdə isə SSRİ-dən olan ağ mühacirətin
öyrənilməsi baxımından alman tədqiqatçısı Patrik fon zür
Mühlenin “Camalihaç ile Qızılyıldız arasında” [284] əsəri qiy-
mətli araşdırmalar sırasındadır. O, 1930-40-cı illərdə Almaniyanın
dövlət rəhbərlərinə məxsus sənədləri, yazışmaları, Vermaxtın bir
sıra yüksək vəzifəli şəxslərinin şəxsi arxivlərini, SSRİ-dən olan
milli mühacirlərin fəaliyyət və yaradıcılığını araşdıraraq, ayrı-ayrı
ölkələrdə yaradılan mühacir təşkilatları, beynəlxalq birliklər,
mətbuat nümunələri haqqında ətraflı məlumat verir. Müəllif SSRİ-
dən olan mühacir axınlarının əsas istiqamətlərini, onların hansı
ölkələrdə daha çox məskunlaşdıqlarını, alman rəsmi dairələrinin
mühacirlərə münasibətini və bu münasibətin mahiyyətini
açıqlamışdı. Əsərin ən böyük, həm də tədqiqatımız üçün
17
əhəmiyyətli bölməsi “Sovet Doğu Xalqlarının Milli Təm-
silçilikləri”dir. Bu bölmədə Azərbaycan hərbi əsirlərinin vəziy-
yəti, milli legionların formalaşdırılması, Azərbaycanın müstə-
qilliyi uğrunda mühacirlərimizin apardığı mübarizə hərtərəfli şərh
edilir.
Müharibə qurtardıqdan sonra vətənə dönməkdən imtina edən
soydaşlarımızın taleyi də əsərdə öz əksini tapır. Maraqlı
məsələlərdən biri də odur ki, P. Mühlen bütün SSRİ mühacirləri,
o cümlədən azərbaycanlılar arasında mövcud olan münaqişələrin
törəmə səbəblərini, gedişini, nəticələrini də açıqlayıb.
Əsər mənbəşünaslıqdakı bilgiləri, dəlil və faktları müqayisə
etmək, paralellər aparmaq və düzgün nəticələr çıxarmaq baxı-
mından da faydalıdır.
Tədqiqatın hazırlanmasında müxtəlif mənbələrdən istifadə
edilmişdir.
Öncə onu qeyd edək ki, mühacirlərin yazdığı minlərlə müxtəlif
həcmli əsərlərin böyük əksəriyyəti, bütövlükdə mətbuat tədqiqatın
mənbəşünaslıq bazasına daxildir. Bu əsərlərin çoxu, eləcə də
mühacirətdə dərc olunan qəzet və jurnallar təkrar nəşr edilib
kütləviləşmədiyindən, toplu halına salınmadığından Azərbaycan
elmi ictimaiyyəti mühacirət probleminin araşdırılmasında
müəyyən çətinliklərlə üzləşir. Təkcə M. B. Məmmədzadənin çe-
şidli mənbələrə istinadən yazdığı minə yaxın məqaləni xatırlatmaq
kifayətdir.
Təəssüflər olsun ki, mühacirlərimiz özləri də uzun illərin
gərgin mübarizəsini əks etdirən külli miqdarda sənəd və mate-
rialların sistemləşdirilməsi və vahid mərkəzdə cəmləşdirilməsi
qayğısına qalmamışlar. Daşnaksütun partiyasının xaricdə mərkəzi
arxivi olduğu halda, Müsavatın mühacirətdə arxivi olmamışdı.
Bunun nəticəsində qiymətli sənədlər dağılaraq, şəxsi arxivlərə,
ayrı-ayrı araşdırmaçıların inhisarına düşmüşdü. Buna görə də
mühacirət trixini araşdıranlar dövlət arxivləri ilə yanaşı çoxsaylı
şəxsi arxivlərə də baş vurmalıdır. Xoşagəlməyən hallardan biri də
odur ki, bu sənəd və materiallar hələ də dövlət arxivlərinə verilmir.
18
Əsərin yazılmasında Ankarada fəaliyyət göstərən Azərbaycan
Kültür Dərnəyində və Məhəmməd Kngərlinin, Əhməd Qaracanın,
prof. Fikrət Türkmənin və başqalarının şəxsi arxivlərində mövcud
olan sənəd və materiallardan istifadə edilmişdi. Bu sənədlərin
böyük əksəriyyəti Azərbaycan oxucuları üçün yenidir.
Mühacirət mətbuatında dərc olunan siyasi təşkilatların,
dərnəklərin proqram və nizamnamələri, onların keçirdikləri yığın-
caqların, konfransların materialları, qəbul olunan qərarlar, yayılan
bəyanatlar, müraciətnamələr, çağırışlar da tədqiqat üçün maraqlı
materiallardır.
Müsavatın, İttihadın, bütövlükdə isə mühacirətin Azərbay-
canda və xarici ölkələrdə göstərdikləri fəaliyyətlə bağlı bir sıra
sənədlər dövlətimizin müxtəlif arxivlərində saxlanılır.
Əsasən istintaq materiallarından, kəşfiyyat və əks kəşfiyyatın
verdiyi məlumatlardan, ayrı-ayrı adamların şəxsi işlərindən ibarət
olan, eyni zamanda Azərbaycandakı gizli siyasi təşkilatların və
dərnəklərin fəaliyyətini əks etdirən sənədlərin əksəriyyəti Milli
Təhlükəsizlik Nazirliyinin arxivindədir. Bu sənədlərin içərisində
Müsavatın Xarici Bürosunun və Azərbaycan Milli Mərkəzinin
(AMM) müxtəlif illərdə daxildəki gizli təşkilatlara göndərdikləri
(yayılmaq üçün) müraciətnamələr, çağırışlar, bəyannamələr, Az.
DSİ-nin əməkdaşları tərəfindən ələ keçirilən külli miqdarda qəzet
və jurnal nüsxələri, broşürləri mövcuddur [fond 287].
Mühacirət haqqında Az.K(b)P MK-nın qəbul etdiyi qərarlar,
sovet əks-kəşfiyyatının Qafqaz mühacirləri haqqında verdiyi
məlumatlar Azərbaycan Respublikası Prezidentinin İşlər İdarəsi
yanında Siyasi Partiyalar və İctimai Hərəkatlar Dövlət Arxivində
mühafizə olunur [fond 1, fond 609, fond 276]. Bu fondlarda
tanınmış mühacirlərdən Ə. M. Topçubaşov ilə X. Sultanov, M. Ə.
Rəsulzadə ilə Ə. Ağaoğlu, 1920-ci illərdə Türkiyənin Maarif
naziri, “Türk Ocaqları”nın başqanı olan Həmdullah Sübhi
Tanrıövərlə X. Sultanov, Ə. M. Topçubaşovla gürcü mühacirləri
arasında məktublaşmalara aid dəyərli sənəd və materiallar var.
19
Bu qəbildən M. Ə. Rəsulzadənin Parisə, C. Hacıbəyliyə
(İstiqlal Muzeyində saxlanılır), II Dünya müharibəsində könüllü
olaraq almanların tərəfinə keçən mayor Ə. F. Düdənginskinin
müharibə qurtardıqdan sonra general Lazar Biçeraxova yazdığı
məktublar da maraqlı sənədlərdir.
Ə. F. Düdənginskinin məktubunda Azərbaycan milli legion-
larının formalaşdırılması, Azərbaycan müstəqilliyinin tanınması
ilə bağlı alman rəsmi dairələri ilə aparılan danışıqlar, hərbi
əsirlərin üzləşdiyi çətinliklər, siyasi mühacirlərimizin gördüyü
işlər, eləcə də müəllifin müharıbə illərindəki xidmətləri öz əksini
tapmışdır. Ə. F. Düdənginski L. Biçeraxovu kəskin tənqid edərək,
onun ağqvardiyaçılara qoşulub Azərbaycanı tez-tez hədələməsini
də xatırladır.
Azərbaycan Respublikasının Dövlət Arxivində də (ARDA)
tədqiqatımız üçün maraq doğuran sənəd və materiallar möv-
cuddur. Bunlar əsasən 1920-22-ci illərdə mühacirlərimizdən H.
Ağayevin Gürcüstandakı, Ə. M. Topçubaşovun isə Fransadakı
fəaliyyətini əks etdirən sənədlər, Azərbaycan SSR-in Türkiyədəki
səlahiyyətli nümayəndəsi İbrahim Əbilovun Azərbaycan Xarici
İşlər Komissarlığına göndərdiyi məlumatlar və başqa bu kimi
sənədlər, materiallardır [fond 28].
Keçmiş SSRİ Baş Arxivlər İdarəsinin Xüsusi Arxivində
Azərbaycan mühacirətinin, başlıcası da Müsavat Partiyasının
fəaliyyəti barədə qiymətli sənədlər və materiallar mövcuddur
[fond 1, fond 7, fond 308, fond 453, fond 461, fond 500, fond
1358].
Bu sənəd və materiallarda:
- Müsavat Partiyasının yaranması, Azərbaycanda müstəqil
dövlət quruculuğunda həlledici rolu, onun rəhbərlik orqanı olan
Divanın tərkibi;
- Müsavatın Xarici Bürosunun və AMM-in yaradılması,
mühacirlərin Azərbaycanla qurduğu əlaqə;
20
- Azərbaycan mühacirətinə Polşa hökumətinin maliyyə yar-
dımları, müsavatçıların Polşa Baş Qərargahının II Şöbəsi ilə əla-
qələri, M. Ə. Rəsulzadənin bu şöbənin rəhbərləri ilə məktublaş-
maları;
- Azərbaycan Milli Ordusu zabitlərinin Polşa Ordusunda
xidmət etməsi;
- 1936-cı ildə Polşada keçirilən Müsavat Partiyasının
Konfransının təşkilində II Şöbənin yaxından iştirakı, bu kon-
fransda M. Ə. Rəsulzadənin hesabat məruzəsinin mətni;
- Siyasi mühacirlərin xaricdə nəşr etdikləri qəzet və dərgilər;
- Musavat Partiyasının İstanbul, Ankara, Qars, İqdır, Tra-
pezund, Tehran, Təbriz, Rəşt, Ənzəli komitələri, Polşa, Fransa,
Almaniya, Amerika və b. ölkələrdə yaratdıqları özəklər və b.
məsələlərlə bağlı dəyərli məlumatlar var.
Xüsusi arxivin materiallarına görə 1930-cu illərdə Azər-
baycan mühacirəti parçalanmışdı və bunun əsas səbəbi müha-
cirlərin Ş. Rustəmbəylidən şübhələnmələri idi. Belə ki, Ş. Rus-
təmbəylinin Azərbaycanda yaşayan qardaşına mühacirət haqqında
məlumatlar göndərdiyini ehtimal edən cəbhədaşları onu etibardan
salmışdılar.
1358-ci fondda isə 1927-31-ci illərdə Fransa kəşfiyyatının,
antisovet təşkilatlar olan “Qafqaz Komitəsi” və “Prometey”lə
bağlı maraqlı məlumatlarını əks etdirən sənədlər, eyni zamanda
M. Ə. Rəsulzadənin, M. B. Məmmədzadənin, M. Ə. Mehdiyevin,
Hilal Münşinin və b. Musavat liderlərinin şəxsi işləri mühafizə
olunur [99].
Bunlardan başqa Polşa və Almaniya arxivlərində, Fran-
sada Ə. M. Topçubaşovun və C. Hacıbəylinin şəxsi arxivində
maraqlı sənədlərin mövcudluğundan xəbərdar olsaq da, onların az
bir hissəsindən faydalana bildik.
Mühacirət probleminin daha dərindən və hərtərəfli araş-
dırılması üçün bu arxivlərdə mövcud olan sənədlərin də tədqiqata
çəkilməsi tələb olunur.
21
Tədqiqat işində Azərbaycan tarixşünaslığında ilk dəfə bütöv
Azərbaycan mühacirətinin bir sıra məsələləri, kompleks şəkildə
mühacirət tarixi tədqiq olunmuşdur.
Əsərdə, Azərbaycan mühacirəti yaranma səbəblərinə və
xarakterik xüsusiyyətlərinə görə ayrı-ayrı mərhələlərə bölünmüş,
araşdırılması əsas vəzifə olan yeni mərhələnin mahiyyəti, fərqli
cəhətləri təhlil edilmişdi.
Əsərdə Azərbaycan mühacirətinin milli təşkilatlar, eyni
zamanda “Prometey”, “Qafqaz Konfederasiyası Şurası”, “Paris
Bloku” kimi beynəlxalq birliklərin yaradılmasında göstərdikləri
fəaliyyətin təhlili də yenidir.
Azərbaycan tarixşünaslığında ΙΙ Dünya müharibəsində əsir
düşən yüz mindən artıq soydaşımıza münasibət uzun illər birtərəfli
olmuş, son vaxtlar isə dolaşıq və ziddiyyətlidir. Tədqiqat işində,
Azərbaycan legionlarının Qızıl Orduya qarşı vuruşmasının
mahiyyətini, səbəblərini açıqlamaq üçün, dəyərli mənbələrdən
istifadə olunmaqla problemə müəyyən aydınlıq gətirilməsinə
təşəbbüs göstərilmişdi.
Tədqiqat işində mühacirət irsinin elmi genezisi, əsas qayəsi,
mahiyyəti, özəl xüsusiyyəti, nəhayət strateji hədəfləri tədqiq
olunmuşdur.
Əsərdə mühacirət probleminin öyrənilməsinin Azərbaycan
tarixində yeri və rolu müəyyənləşdirilmişdir.
Azərbaycan tarixi və kulturoloji konsepsiyalarının hazır-
lanması baxımından da əsər az əhəmiyyət kəsb etmir. Tədqiqat
işinin materialları istər yeni dərsliklərin yaranması, istərsə də təd-
ris proqramlarının tərtibi üçün gərəklidir. Ondan təhsil, vətənpər-
vərlik tərbiyəsi və təbliğat işində də faydalanmaq mümkündür.
Hazırkı çoxpartiyalılıq şəraitində Müsavat Partiyasının
mühacirətdə apardığı 70 illik mübarizənin, qazanılan təcrübənin
ideoloji-siyasi, praktiki qiyməti də böyükdür.
22
Dostları ilə paylaş: |